News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

uuninpankko

Jälleen lähtee kaistoja. Pasilan ja Itäväylän välinen Teollisuuskatu, joka laajennettiin 2+2-kaistaiseksi n. 10 vuotta sitten, muutetaan nyt "ydinkeskustan jatkeeksi" ja "eläväksi katutilaksi". Kuinkas muutenkaan, autoilta lähtee tältä kantakaupungin pohjoisosan tärkeimmältä läpiajoväylältä yksi kaista (2+1), ja tilalle tulee pyörätietä.

Rambollin selvityksessä todetaan, että kaistan poistamisen jälkeen Pasilan suunnan aamuliikenne jonoutunut Sturenkadun sillan itäpuolelta asti (eli liikenne seisoo yli kilometrin matkalla).

Samalla puretaan Junatien silta Kalasatamasta, rakennetaan Itäväylän ja Sörnäisten rantatien risteykseen monihaarainen liikennevaloristeys ja poistetaan kaistoja näiltä kaikilta kaduilta.

Jatkossa Itäväylän suunnasta keskustaan ajettaessa pääsee 4 kaistan sijasta vain yhtä liikennevalojen takana olevaa vasemmalle kääntyvien kaistaa.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asiaa 26.5.2021.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Kymp_2021-05-25_Kylk_18_El

l'uomo normale

Quote from: uuninpankko on 24.05.2021, 23:12:56
Jälleen lähtee kaistoja. Pasilan ja Itäväylän välinen Teollisuuskatu, joka laajennettiin 2+2-kaistaiseksi n. 10 vuotta sitten, muutetaan nyt "ydinkeskustan jatkeeksi" ja "eläväksi katutilaksi". Kuinkas muutenkaan, autoilta lähtee tältä kantakaupungin pohjoisosan tärkeimmältä läpiajoväylältä yksi kaista (2+1), ja tilalle tulee pyörätietä.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asiaa 26.5.2021.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Kymp_2021-05-25_Kylk_18_El

Minkään konttorin ei kannata olla Vallilaa/Sörnäistä etelämpänä, kun työmatka autolla pohjoisesta ruuhka-aikoina pitenee parin kilometrin matkalla puoli tuntia. Siitä tulee parin työpäivän aika jo kuukaudessa yhdelle työntekijälle. Nouseekohan tämä raja vielä pohjoisemmaksi lähivuosina, kun seudulle on tullut paljon  suuryritysten pääkonttoreita viime vuosikymmeninä; kun on bisnestä ja toimeliaisuutta, sitä pitää jotenkin sabotoida.

Autokaistojen likvidointi ei levitä pyöräteitä muualla lähiöissä, missä ne ovat yleensä 80-luvun tasolla, eli täysin riittämättömiä vihreiden (kai) haaveilemiin pyöräilijämääriin. Kevyen liikenteen väylien lisääntynyt käyttö on ollut selvästi nähtävissä korona-aikaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

-PPT-

Alle kolmen viikon päästä saamme tietää että onko tämä sitä mitä helsinkiläiset oikeasti haluavat. Minusta tuntuu että kyllä tämä on juuri sitä.

Melbac

Quote from: -PPT- on 24.05.2021, 23:55:54
Alle kolmen viikon päästä saamme tietää että onko tämä sitä mitä helsinkiläiset oikeasti haluavat. Minusta tuntuu että kyllä tämä on juuri sitä.
Muualta tulleet äänestäneet noi tonne päättämään näitä idiottimaisia juttu.Älä syytä "helsinkiläisiä" koska jos ne olisi tuolla päättämässä niin noi väylät pyhitettäisiin autoille eikä pyörillä olisi sinne mitään asiaa.Vihreiden idiotismista kertoo hyvin se niiden tempaus pistää zilin puskuriin vihreät julisteen ja käyttää sitä saunana sekä ajaa se jonnekkin hiekkarannalle.Ketään noista ei ole tainnut käydä armeijaa eikä ole tajunnut millaisen kuvan se antaa puolueesta.:D

l'uomo normale

Quote from: Titus on 24.05.2021, 11:34:30

Niinno, mikäpä nykyään olisi este rakentamiselle, toisen maat tai liito-oravat = no problem !

KORKEIN hallinto-oikeus (KHO) antaa Espoolle mahdollisuuden rakentaa asuntoja liito-orava-alueelle Matinkylän metroaseman tuntumassa Suomenlahdentien varressa.

Quote
(...)

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007997689.html

Tämä on sitä parempaa vihreää ja kestävää kaupunkisuunnittelua jossa luonto ja eläimet tuhotaan ihmisten tieltä. Oliko tämä kaupunkien laajeneminen luonnon kustannuksella se mistä marin puhui kun aasinsiltaili koronaa ja ilmastonmuutosta ?

:-X

Tämä oli yksi niitä mieltäkuohuttavia aiheita, joihin Hesari sallii kommentoinnin ainoastaan omalla nimellä. Yksikään lukija ei tosin ole tähän mennessä vielä kommentoinut.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kallan

Quote from: l'uomo normale on 24.05.2021, 23:26:36
Autokaistojen likvidointi ei levitä pyöräteitä muualla lähiöissä, missä ne ovat yleensä 80-luvun tasolla, eli täysin riittämättömiä vihreiden (kai) haaveilemiin pyöräilijämääriin. Kevyen liikenteen väylien lisääntynyt käyttö on ollut selvästi nähtävissä korona-aikaan.

Pyöräily on vihreille vain tekosyy. Ennen autojen päästöt olivat ongelma vihreille; nyt kun autojen päästöjä on (onneksi) saatu laskemaan, niin nyt autot ovatkin ongelma vihreille.

Pyöräilijänä mieluummin äänestän persuja, vaikka en persu olekaan. Persuilla, sisäisistä ongelmistaan huolimatta, on ympäristöpolitiikassaan logiikkaa mukana.

Titus

Quote from: l'uomo normale on 25.05.2021, 00:26:19
Yksikään lukija ei tosin ole tähän mennessä vielä kommentoinut.

tai on mutta... you know Vastuullinen Journalismi. Oma kommentti omalla nimellä ei mennyt läpi kun yritin tätä marinin aasinsiltaa kommentoida...


Savi- ja täyttömaalle rakentamisesta:

PAIKALLISET 11:45

QuotePuistoon ilmestyi kuoppia Arabianrannassa – kaupunki: maanpainumat eivät koske asuintontteja
 
Arabian rantapuiston nurmialueelle on syntynyt kuoppia, jotka johtuvat alueelle tyypillisestä maan painumisesta. Kuopille tehdään pikapaikkausta, ja kaupunki selvittää tarvittavia jatkotoimenpiteitä painumista aiheutuvien haittojen vähentämiseksi.

Arabianrannan puisto on perustettu täyttömaalle, ja jo puistoa suunniteltaessa on tiedetty, että maa tulee painumaan ja nurmialueelle syntyy epätasaista painumista.

Maanpainumaa esiintyy vain rantapuistossa. Kaupunki kertoo, että läheisten asuinalueiden tontit sijaitsevat korkeammalla kuin ranta-alueet, ja asuinalue on paalutettu.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4157731


Tuohon paaluttamiseen lisäisin, että osa taloista, esim ne ensimmäiset loftit, on rakennettu saven päälle ja kun puolivalmis elementtitalo kallistui/vinoontui rakenteistaan, niin sitä paalutettiin jälkikäteen ja raksa taisi myöhästyä puolitoista vuotta. Talon purkaminen kokonaan oli enemmän kuin lähellä, mutta rakennuttaja otti riskin ja paalutti alle. (jos muistan oikein, niin alkuperäinen pääurakoitsija meni konkkaan ja joku jatkoi tilalla)

Vain osa taloista on ylempänä ja merenrantaa lähempänä olevat talot on samanlaisen maan päällä kuin puistotkin. Osa alueen taloista on edelleen paaluttamatta ja luonnollisesti ympäröivä puisto- ja katualue on samanlaisen saven ja joutomaan ( = pistemäisiä ongelmajätekohtia ) päällä mitä Kalasataman alueelta kuljetettiin pois satojen miljoonien eurojen edestä.

Tuo "ei koske asuintontteja" = koskee, mutta ei vielä  8)
that's a bingo!


Melbac

https://www.hs.fi/kaupunki/
"asuntosijoittaja vinkkaa sijoituskohteista"
"nyt kannattaa ostaa asunto täältä"

Kovasti yrittävät nyt myydä kämppiä kun jokerirata valmistuu yms.Itse epäilen ettei porukka osta noita ylihinnoiteltuja kämppiä.Taitaa alkaa ostajat olla olla vähissä lehtijuttujen perusteella.

/offtopic
Noi kyllä pyytää ihan älyttömiä hintoja noista ja sama juttu vuokrissa että pyydetään uusien kämppien hintoja huonoista ja vanhoista asunnoista.Ei vanhasta p*skasta saa uutta vaikka kuinka maalaisi seiniä ja vaihtaisi keittiökalusteet sekä uusisi wc:n.Vuokra vaan nousee sellaiseksi ettei kukaan sitä halua maksaa pienestä ahtaasta kämpästä vaikka kalusteet olisikin uusia.Toi jokerirata nostaa vuokrien hintoja/kämppien hintoja ihan varmasti ja ton varrella aletaan luulla että asutaan keskustassa kun ratikkakin menee vieressä ja hintapyynnöt on sitten sen mukaisia.:D

/edit
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4162328
"Kysyntä ei riittänyt: Omistusasunnot muutetaan 47 asunnon vuokrataloksi Kivistössä – Kivistölaisten harras toive toteutumassa ensi vuonna"

Kallan

Quote from: Melbac on 29.05.2021, 06:39:55
https://www.hs.fi/kaupunki/
"asuntosijoittaja vinkkaa sijoituskohteista"
"nyt kannattaa ostaa asunto täältä"

Kovasti yrittävät nyt myydä kämppiä kun jokerirata valmistuu yms.Itse epäilen ettei porukka osta noita ylihinnoiteltuja kämppiä.Taitaa alkaa ostajat olla olla vähissä lehtijuttujen perusteella.

/offtopic
Noi kyllä pyytää ihan älyttömiä hintoja noista ja sama juttu vuokrissa että pyydetään uusien kämppien hintoja huonoista ja vanhoista asunnoista.Ei vanhasta p*skasta saa uutta vaikka kuinka maalaisi seiniä ja vaihtaisi keittiökalusteet sekä uusisi wc:n.Vuokra vaan nousee sellaiseksi ettei kukaan sitä halua maksaa pienestä ahtaasta kämpästä vaikka kalusteet olisikin uusia.Toi jokerirata nostaa vuokrien hintoja/kämppien hintoja ihan varmasti ja ton varrella aletaan luulla että asutaan keskustassa kun ratikkakin menee vieressä ja hintapyynnöt on sitten sen mukaisia.:D

/edit
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4162328
"Kysyntä ei riittänyt: Omistusasunnot muutetaan 47 asunnon vuokrataloksi Kivistössä – Kivistölaisten harras toive toteutumassa ensi vuonna"

Siinä vaiheessa kun valtamediassa aletaan "vinkkaamaan sijoituskohteista", niin laittaa kyllä epäilyttämään. Luultavasti fiksummat sijoittajat ostavat asunnot ehkä vuosi-pari ennen kuin Raide-Jokeri mainostus alkaa, kun moni ei näet seuraa kaupunkisuunnittelua. Saa tällöin asunnon halvemmalla. Luultavasti samainen sijoittaja myös vähän miettii asioita pidemmälle.

Ilmeisesti Sanomissa pidetään lukijakuntaa edelleenkin täysinä idiootteina.

Eino P. Keravalta

Kallan:

QuoteEnnen autojen päästöt olivat ongelma vihreille; nyt kun autojen päästöjä on (onneksi) saatu laskemaan, niin nyt autot ovatkin ongelma vihreille.

Vihreät vastustaisivat autoja, vaikka ne puhdistaisivat ilmaa. ( Itse asiassa Toyotan uusi vetyauto Mirai puhdistaakin paikallista ilmaa ).

Viherkommunistit ovat käyttäneet saasteita vain tekosyynä vastustaa autoilua. Todellinen syy autoilun demonisoimiseen on siinä, että autoilu edustaa vapauksia ja individualismia, kun taas viherkommunistinen ideologia perustuu rajoituksille ja kollektivismille.

Viherkommunistien ihanneyhteiskunta on sellainen, missä on vain yksi, koko Maapallon käsittävä valtio ja tuo valtio hallitsee kaikkea miljardien ihmisten elämässä. Siinä yhteiskunnassa ihminen on vain lihasta tehty robotti, joka suurina massoina kulkee suorissa riveissä sinne, minne the Systeemi käskee ja keinoilla, mitkä the Systeemi on määrännyt. Siihen maailmaan ei kuulu yksityisautoilu, koska se rikkoo the Systeemin valtaa: silloinhan ihminen voi ajaa, minne haluaa ja koska haluaa. Sellainen ei käy. Ihmiset pitää pakata juniin, busseihin ja metroihin, missä he istuvat kuin kasvottomat, pikku ötökät vailla mahdollisuutta tehdä mitään ilman the Systeemin lupaa.

Samasta syystä viherkommunistit vastustavat omakotitaloja. Heille on pöyristyttävä ajatus, että yksittäinen ihminen voisi päättää kaikesta omassa talossaan. Viherkommunistin mielestä ihmisen pitää aina olla alisteinen kollektiiville ja the Systeemille. Kellään ei voi olla oikeutta päättää omista asioistaan, koska the Systeemi aina tietää parhaiten ja koska the Systeemi suojelee meitä kaikkia ja on tasa-arvoinen.

Tässä ei ole kyse saasteista.

Kyse on holhouksesta, tasapäistämisestä, kommunismista, orwelliaanisesta totalitarismista ja kollektivismista, joka on noussut sotaan ihmisyyttä, individualismia, demokratiaa, vapaata tahtoa ja moninaisuutta vastaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

1. Mikko Paunio Kuntavaalit 2021 - Kauhistuttavan väärää vihreää energiapolitiikkaa Helsingissä
https://www.youtube.com/watch?v=EEcAbasWg64
https://hommaforum.org/index.php/topic,131864.msg3311694.html#msg3311694

Quote from: Mikko PaunioVuosi sitten helmikuussa vihreästi ajatteleva Jan Vapaavuori surkuttelee Helsingin Uutisissa uutta Vuosaaren biovoimalaa todeten ison metsähakelaitoksen olevan monella tapaa onneton asia. Häntä säestää Helsingin Energian hallituksen vihreä puheenjohtaja Osmo Soininvaara, joka ei näe mitään hyvää uudessa vihreiden päätösten myötä rakennetussa biovoimalassa.

Mitä ihmettä? Bioenergianhan piti taata auvoinen vihreä Helsinki hiilineutraalisuuksineen. Viisitoista vuotta sitten vihreät ajoivat bioenergiaa kuin käärmettä pyssyyn ja aikaansaivat Helsingin valtuustossa onnettomat päätökset, joita nyt sitten Jan Vapaavuori ja Osmo Soininvaara surkuttelevat. Nyt nämä herrat kuumeisesti miettivät, miten väärän vihreän päätöksen kanssa voi elää niin, että tällaisia Vuosaaren laitoksia ei enää rakennettaisi.

Miksi Helsinki teki tämän luonnon ja talouden kannalta onnettoman bioenergiapäätöksen? Selitys on yksinkertainen:

Vihreä ajattelu ei ole loogista eikä se perustu lukujen ymmärrykseen. Vihreä ajattelu perustuu mielikuviin ja huonosti harkittuihin ideoihin. Siitä maksetaan nyt kovaa hintaa monella eri rintamalla, eikä väärä vihreä energialinjaus ole yksittäistapaus.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.05.2021, 09:55:17
2. Mikko Paunio Kuntavaalit 2021 - Kauhistuttavan väärää vihreää jätepolitiikkaa Helsingissä
https://www.youtube.com/watch?v=3tLvtupoSkk

"Meitä on patistettu vihreän joukkoviestinnän avulla erilliskeräämään jätteitämme, koska vihreän opin mukaan meidän täytyy kierrättää hupenevia luonnonvaroja. Tämä johtaa vihreiden mukaan suuriin säästöihin. Asia on kuitenkin päinvastoin.

Juuri mikään muu kuin korkeaenergeettiset jakeet kuten metallit on vaikea saada kiertämään ilman suuria rahallisia ja energiapanoksia ja ympäristöhaittoja. Jopa paperin kierrätys vaatii paljon rahaa ja se aiheuttaa ympäristöpäästöjä. Tästä huolimatta paperi kiertää vain korkeintaan muutaman kerran johtuen kuitulaadun heikkenemisestä. Paperin kierrätys aiheuttaa mm. siistauslaitoksista suuret vesistöihin kohdistuvat mikromuovipäästöt.

Biojätteiden erilliskeräys on sitten aivan oma lukunsa. Ensin biojätteiden erilliskeräystä varten rakennettiin toimimattomat paljon sähköä syövät ja haisevat aerobiset kompostorit, joiden lopputuote eli likainen epäkypsä komposti vaatii taivasalla erinomaisen haisevan kypsytyksen. Lopulta noin ehkä 400 euroa tonnilta maksava komposti myydään yhdellä eurolla tonni jatkojalostukseen. Jatkojalostaja saa siitä ehkä 15 euroa tonnilta, kun se myydään "Kekkilän" multana. Sitten rakennettiin Turvatekniikan keskuksen mukaan räjähtelevät biokaasulaitokset.

Kirjoitin vuonna 2018 raportin jätemuovin dumppauksesta kehitysmaihin ja Kiinaan, joka julkaistiin Lontoossa. Se sai valtavaa maailmanlaajuista huomiota. Siinä paljastin, että kehittyneet maat veivät Kiinaan lopulta 106 miljoonaa tonnia jätemuovia, joka poltettiin tai sysättiin maailman meriin. Kymmenen kuukautta myöhemmin maat sopivat, että kehittyneet maat eivät saa viedä erilliskerättyä muovia enää 2022 alusta lähtien kehitysmaihin.

Nyt meille on valheellisesti mm. Yleisradion taholta uskoteltu, että muovia voidaan kierrättää ja me saamme nykyisen Sitran yliasiamiehen ja entisen komissaarin Jyrki Kataisen ehdottaman ja Euroopan Parlamentin ja ministerineuvoston hyväksymän kiertotalouspaketin myötä järjettömät erilliskeräysvelvoitteet ympäristöhaittoineen ja rahanmenoineen. Kotitalouksista kerätään EU:n määräämänä jopa kuusi eri jaetta erilaisia jätteitä, jotka olisi ollut järkevää viedä yksinkertaisesti Vantaan polttolaitoksen tapaisiin laitoksiin, josta saadaan lämpöä ja sähköä ja metallitkin kerättyä kierrätykseen.

Emme voi tehdä paljoakaan kunnallispoliittisilla päätöksillä hallitaksemme vihreän kiertotalouden mukanaan tuomaa jätemaksujen nousua ja ympäristöhaittoja. Ainoa keino korjata kärjistyvä tilanne on joko erota EU:sta tai vaatia EU:ta lopettamaan haitalliset vihreät politiikat.

Mitä siis pitäisi tehdä? Mikä on ratkaisu?

Lyhyellä tähtäyksellä ei ole hyviä vaihtoehtoja, muita kuin tietoisuuden edistäminen siitä, että vihreä jätepolitiikka on resursseja syövää. Ei siis kestävää kehitystä, ja ympäristölle erittäin haitallista."
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Mikko Paunio - Keskustatunneli ja muu lapasesta lähtenyt kaupunkisuunnittelu
https://www.youtube.com/watch?v=saHcPPMwcl4

QuoteNiin kauan kuin muistan, Keskustatunneli on ollut esillä kunnallispoliittisessa keskustelussa. Sitä yritettiin 1980-luvulla runnoa demarien ja kokoomuksen yhteistyöllä, mutta nouseva vihreys esti tämän Helsingille ja sen toimivuudelle tärkeän liikenneratkaisun. Keskustatunnelilla olisi voitu ohjata nyt turhaan keskustaan ohjautuvaa liikennettä maan alle ja mm. vähentää maanpäällistä raskaan liikenteen volyymiä, jolla huolletaan keskustan liikkeitä ja kiinteistöjä.

Jälleen kerran syyt vastustukseen olivat energia- ja jätehuollon tapaan pelkästään mielikuviin pohjautuvia tai ehkä perimmältään perustuivat siihen, että vihreät haluavat päästä autoista kokonaan eroon. Vihreät ovat vastustaneet teitä, koska ne lisäävät autojen määrää. Jos meillä olisi nyt Keskustatunneli, olisi Helsingin keskustaa helpompi pitää elävänä ja Stockmannitkin pysyisivät kenties pystyssä.

Nyt vihreät unelmoivat jomman kumman Esplanadeista muutettavan kävelykaduksi. Siihen olisi varmaan mahdollisuuksia, jos keskustaan ohjautuvat liikennevirrat olisivat pienempiä.

Keskustatunnelin torppaus ei ole ainoa vihreän kaupunkisuunnittelun kukkanen. Niitä riittää:
- Kruunuvuorenrannan äärettömän kallis silta,
- kaupunkibulevardit,
- Malmin lentokentän sulkeminen,
- kaiken liikenteen sysääminen raiteille,
- pyrkimys tiiviiseen kaupunkirakenteeseen, joka johtaa vääjäämättä siihen, että Keskuspuistoa joudutaan nakertamaan ja kaupunkimelua on vaikeampi torjua kuin että sallittaisiin asutuksen ja taloudellisten aktiviteettien jakaantuvan laajemmalle alueelle.

Kun uusia alueita on kaavoitettu Helsingin ranta-alueille on tehty tietoisia päätöksiä mm. että autoille ei varata parkkipaikkoja aivan tarkoituksellisesti tai sitten on kunnallisilla päätöksillä tehty erittäin kalliita jätehuollon perusratkaisuja, joita ei edes nykylainsäädäntö tunne. Tässä viittaan mm. Sompasaaren, Länsi-Pasilan ja Jätkäsaaren jätteiden put-kikeräykseen, jossa ei ole päätä eikä häntää. Jälleen vain mielikuva kiertotaloudesta on siivittänyt virheellisiä päätöksiä, joita valtalehdistö erityisesti Helsingin Sanomat on aktiivisesti tukenut.

Mitä siis pitäisi tehdä? Mikä on ratkaisu?

1. Helsingin valtuustoon tarvitaan Vihreät haastava koalitio, jotta järkevää yhdyskuntarakennetta voidaan edistää.

2. Pelastetaan elävä keskusta ja rakennetaan keskustatunneli Kruunuvuorenrannan sillan sijaan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Mikko Paunio – Machiavellististä vihreää kaupunkipolitiikkaa Helsingissä

https://www.youtube.com/watch?v=ei2FJhRYfV8

QuoteTämä on tosi kertomus. Se on kertomus siitä, kuinka jouduin virkamiehenä kulkemaan Helsingin kaupungin kanslian, oman ministeriöni ja pääministerin kanslian väliä valmistellessani lausuntoa, joka lopulta turvasi sen, että Vuosaaren satama saatiin rakennettua.

Tämä on kertomus siitä, kuinka mm. Helsingin Sanomien ja muistaakseni YLE:n vaalikoneen kysymys on johdatteleva ja ajaa vihreiden asiaa, koska siinä oletetaan taloudellista kasvua turvaavien hankkeiden olevan aina luontoa vastaan. Siinä kysytään, onko oikein, että luontoarvoista tai ympäristönsuojelusta joudutaan tinkimään taloudellisen kasvun nimissä.

Vuosaaren sataman rakentamista uhkasi pitkään Euroopan Unionin Natura-direktiivi. Vihreiden aktivistien väittämä pikkulepinkäisen uhanalaisuudesta oli menettämässä tehoa. Näin Satu Hassi joukkoineen joutui keksimään uuden argumentin. Niinpä vihreät keksivät, että Vuosaaren satamaan rakennettavan rautatietunnelin yläpuolella on suunnattoman arvokas naturadirektiivin liitteen mukainen ainutlaatuinen suoluhtabiotooppi, joka uhkaa kuivua tunnelin vuoksi.

Naturadirektiivissä on poikkeamamahdollisuus, jossa käy ilmi, että kansanterveydelliset tai yleiseen turvallisuuteen liittyvät seikat puoltavat muutoin Naturan hampaisiin joutuvaa hanketta. Niinpä jouduin kirjoittamaan lausuntoa siitä, kuinka on tärkeää saada mm. junien räjähdysherkät propaanilastit kulkemaan kauempana väestöstä tai kuinka on tärkeää ehkäistä Länsi-Sataman toiminnoista aiheutuva yletön ilmaa saastuttava liikennevirta Mechelininkadulle.

Menimme yhdessä Helsingin Sataman viranomaisen ja metsäbiologian ammattilaisen kanssa katsomaan tätä satumaisen arvokasta suoluhtaa. Kun löysimme tämän pienen painanteen, ei paikalta löytynyt edes saniaisia, joita olisi pitänyt sieltä löytää, jos painauma olisi ollut satumaisen arvokas.

^^^

Helsingin valtuustoon on saatava toimiva koalitio järkevän ja realistisen yhdyskuntasuunnittelun takaamiseksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Melbac

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.05.2021, 10:30:50
Mikko Paunio - Keskustatunneli ja muu lapasesta lähtenyt kaupunkisuunnittelu
https://www.youtube.com/watch?v=saHcPPMwcl4

QuoteNiin kauan kuin muistan, Keskustatunneli on ollut esillä kunnallispoliittisessa keskustelussa. Sitä yritettiin 1980-luvulla runnoa demarien ja kokoomuksen yhteistyöllä, mutta nouseva vihreys esti tämän Helsingille ja sen toimivuudelle tärkeän liikenneratkaisun. Keskustatunnelilla olisi voitu ohjata nyt turhaan keskustaan ohjautuvaa liikennettä maan alle ja mm. vähentää maanpäällistä raskaan liikenteen volyymiä, jolla huolletaan keskustan liikkeitä ja kiinteistöjä.

Jälleen kerran syyt vastustukseen olivat energia- ja jätehuollon tapaan pelkästään mielikuviin pohjautuvia tai ehkä perimmältään perustuivat siihen, että vihreät haluavat päästä autoista kokonaan eroon. Vihreät ovat vastustaneet teitä, koska ne lisäävät autojen määrää. Jos meillä olisi nyt Keskustatunneli, olisi Helsingin keskustaa helpompi pitää elävänä ja Stockmannitkin pysyisivät kenties pystyssä.

Nyt vihreät unelmoivat jomman kumman Esplanadeista muutettavan kävelykaduksi. Siihen olisi varmaan mahdollisuuksia, jos keskustaan ohjautuvat liikennevirrat olisivat pienempiä.

Keskustatunnelin torppaus ei ole ainoa vihreän kaupunkisuunnittelun kukkanen. Niitä riittää:
- Kruunuvuorenrannan äärettömän kallis silta,
- kaupunkibulevardit,
- Malmin lentokentän sulkeminen,
- kaiken liikenteen sysääminen raiteille,
- pyrkimys tiiviiseen kaupunkirakenteeseen, joka johtaa vääjäämättä siihen, että Keskuspuistoa joudutaan nakertamaan ja kaupunkimelua on vaikeampi torjua kuin että sallittaisiin asutuksen ja taloudellisten aktiviteettien jakaantuvan laajemmalle alueelle.

Kun uusia alueita on kaavoitettu Helsingin ranta-alueille on tehty tietoisia päätöksiä mm. että autoille ei varata parkkipaikkoja aivan tarkoituksellisesti tai sitten on kunnallisilla päätöksillä tehty erittäin kalliita jätehuollon perusratkaisuja, joita ei edes nykylainsäädäntö tunne. Tässä viittaan mm. Sompasaaren, Länsi-Pasilan ja Jätkäsaaren jätteiden put-kikeräykseen, jossa ei ole päätä eikä häntää. Jälleen vain mielikuva kiertotaloudesta on siivittänyt virheellisiä päätöksiä, joita valtalehdistö erityisesti Helsingin Sanomat on aktiivisesti tukenut.

Mitä siis pitäisi tehdä? Mikä on ratkaisu?

1. Helsingin valtuustoon tarvitaan Vihreät haastava koalitio, jotta järkevää yhdyskuntarakennetta voidaan edistää.

2. Pelastetaan elävä keskusta ja rakennetaan keskustatunneli Kruunuvuorenrannan sillan sijaan.
Periaattessa putkien kautta roskien siirtäminen yhteen paikkaan on imo hyvä asia ettei niitä roskia haeta roska-autoilla pihasta.Se miten noi toimii on sitten ihan eri asia eli voi olla kallis ratkaisu kun ajattelee niiden huoltoa ja se että varmasti tukkoontuu ne putket yms.Itse epäilen että joillain vihreillä voi olla ihan pyytteetön halu tehdä kaupungista parempi paikka asua eli suunnitellaan kaupunki vähän paremmin.Se että toimiiko noi jutut on sitten eri asia tyyliin madalletaan mäet että lapset jaksaa polkea ne mäet ylös(ketä hitto edes ajattelee tollaisia ja vielä että alettaisiin madaltaa mäkiä jossain kaupungissa?).

Golimar

Maksajahan tiedetään mutta mikähän tämänkin viherhulluuden loppulasku tulee olemaan?

Quote
X

Raitiovaunut 2020-luvulla
Uusia raitioteitä rakennetaan ja suunnitellaan Helsingin seudulla nyt enemmän kuin koskaan. Ratikkaverkosto laajenee Helsingin kantakaupungissa uusille alueille, ja myös pikaratikat tulevat liikenteeseen. Vuonna 2030 Helsingin seudulla kulkee paljon enemmän raitiovaunuja kuin nykyään. Vuonna 2040 niitä kenties kulkee yhä lisää, mutta siitä tiedämme tarkemmin vasta myöhemmin. Tervetuloa mukaan suunnittelemaan tulevaisuuden raitioliikennettä kanssamme!

X

https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/raitiovaunut-2020-luvulla

l'uomo normale

Quote from: Golimar on 29.05.2021, 15:13:58
Maksajahan tiedetään mutta mikähän tämänkin viherhulluuden loppulasku tulee olemaan?

https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/raitiovaunut-2020-luvulla

Bussireittien verkostoa voi ehkä supistaa jahka rahat loppuu. Jos et mahdu raikkaan, ajele koronaturvallisesti mamutaksilla
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

Mitä tuohon Teollisuuskatuun tulee, niin sehän ei kai ole ruuhkainen kuin noin tunnin päivässä? Itse tulee ajeltua sitä molempiin suuntiin eri vuorokaudenaikoina, aivan kuten muitakin lähistön teitä, mutta ei käytännössä ikinä arkisin klo 8-9.

Nyt kun on vuosi puhuttu etätöistä ja niiden lisäämisestä, niin olisiko viimein aika puhua myös siitä mikä pakko kaikilla on suorittaa ne työmatkansa samanaikaisesti? Kyllä se usein on ihan autoilijan oma valintakin tähdätä tasan kahdeksaksi sinne työpaikalle, ja sitten kirota ruuhkassa kun tuhannet muut tekevät samaa. Ja toistaa tämä vielä joka ainoa aamu vuodesta toiseen. Itse kun liikun työmatkani pääsääntöisesti 6 ja 7 välillä, niin saa aivan rauhassa mennä poikittain, pitkittäin ja ympyrää ajaen pitkin kantakaupunkia sekä sisään ja ulosmenoteitä. Ja jos on pakko siirtyä jonnekin "virka-aikana" niin välttelen silti viimeiseen asti aamuruuhkaan tunkemista.

Missä ne joustot ja liukuvat työajat on, mistä kaikki aina silmät kiiluen puhuvat, kun tuntuu että 8-16 on silti se normi minkä mukaan nyt vain on pakko elää?

jmk

Quote from: no future on 29.05.2021, 21:26:00
Nyt kun on vuosi puhuttu etätöistä ja niiden lisäämisestä, niin olisiko viimein aika puhua myös siitä mikä pakko kaikilla on suorittaa ne työmatkansa samanaikaisesti?

Vanha virsi, ja jo kauan sitten homehtunut.

Joo, tiedän että jengillä joka ei halua tehdä kunnon liikenneväyliä on standardivastauksena "hö höö, siirrät töihin menoasi vartilla niin ei ole ruuhkia, oletpas tyhmä kun et tajua".

Siinä kun kehänönnönnöö on tukossa kuudesta yhdeksään ja iltapäivällä kolmesta kuuteen, niin voit nokkelasti valita esimerkiksi herätä viideltä aamulla, jotta ehdit töihin ennen kuutta, tai ehkä haluatkin mennä vasta yhdeksän jälkeen ja lähteä kuuden jälkeen, mutta entäs jos sinua olisikin tarvittu kotona jo vähän ennen kuutta. No voithan lähteä jo puoli kolme ajelemaan töistä kotiin, koska hei daiju tajuuks et sä voit siirtää sitä lähtöö vartilla, ni ei mitään hätää.

no future

Niin, kerrotko vielä miksi tässä etätyöhuumassa siellä toimistolla pitää istua juuri klo 8-16?

Itse olen helkkarin konservatiivisella alalla suorittavassa työssä, missä työnsuorittamispaikat voivat vaihtua parin päivän tai muutaman kuukauden välein. Mutta omat työaikani sentään saan päättää varsin vapaasti, enkä keksi oikein yhtään hyvää syytä miksi haluaisin ajaa kehä ykkösen itiksestä länteen klo 7.45 aamulla. Puhumattakaan että haluaisin toistaa saman riemun päivästä ja vuodesta toiseen, ja sitten kirota netissä kun on niin helkkaristi muita liikenteessä.

Mutta kukin tyylillään.

jmk

Quote from: no future on 30.05.2021, 13:11:18
Niin, kerrotko vielä miksi tässä etätyöhuumassa siellä toimistolla pitää istua juuri klo 8-16?

Kerroin juuri, että kyse ei ole siitä, pitääkö siellä istua "juuri" 8-16.

Voisihan sitä päättää istua siellä vaikka 9-17? Aprillia, ei voi, koska sinne ei voi mennä myöskään yhdeksäksi sen ruuhkan takia. Jos et mene jo reilusti ennen seitsemää, niin sitten menet yhdeksän jälkeen ja kerrot esim. esitelmääsi, ideapalaveria, hands-on-näin-se-saatanan-mopon-kaasari-puretaan-opetusta tai muuta läsnäoloasi odottaville kavereille, että sori, mä olen siellä sitten vasta kymmeneltä.

Jaa niin voit tosiaan herätä viideltä ja ajaa töihin kuudelta, niin "väistät" ruuhkan, paitsi että et väistäkään, koska siellä on taas se saatanan bulgarialainen rekka poikittain ja kilometrin jono jo ennen seitsemää.

No sitten olet siellä töissä kymmeneltä. Voitko lähteä sieltä esim. kello 17, koska "ei tarvitse istua JUURI 8-16"? No et tietenkään, hölmö, koska se kehänönnönnöö on ihan yhtä tukossa kello 15.30, 16.30 ja 17.30. Istut siellä sitten yli kuuteen asti, jotta voit fiksusti välttää ruuhkan. Ei sen väliä, olisiko sinulla ollut kotipuolessa jotain menoa ennen kuutta. Jos on, niin lähdet sitten töistä 14.30 mennessä ja kerrot kavereille, että sori tää palaveri loppuu nyt tähän. Ja kun lähdet sieltä niin kello 15.00 törmäät yllättävään seisovaan kilometrin jonoon, koska kiireinen perheenisä on mällännyt Mondeonsa tällä kertaa virolaisen rekan kylkeen. Mitään kiertotieopastusta ei järjestetä vaan Suomessahan polliisi vaan toteaa, että siinähän se jono seisoo, se on voi voi. No ei sillä, että siinä mitään toimivaa kiertotietä sille liikennevirralle olisi tarjollakaan. Soittelet sitten jälkikasvullesi että sori nyt ei mentykään fudistreeneihin koska isukki istuu kehänönnönnööllä ja kuuntelee Radio Citystä pikavippimainoksia.

Eli lopputuloksena kun haluat "fiksusti kätevästi" väistää ruuhkat, niin sulta on joka jumalan päivä blokattu kellotaulusta 3 h pois aamusta ja 3 h iltapäivästä, jolloin liikkuminen on poissuljettua. Saat sitten sovitella työ- ja kotimenosi noiden 3+3 h hupi-ikkunoiden mukaan, mikä on aika daijulla tavalla rajoitettua. Funtsi, jos metroliikenne olisi tauolla joka päivä klo 6-9 ja 15-18, koska "mikä vitun pakko sun on just 8-16 istua siellä konttorissa, menisit sinne viideltä ja lähtisit yhdeltä iltapäivällä".

Ja jos ajatellaan vähän laajemmin eli ei yhtä töihinmenijää vaan koko liikennevirtaa. Se tönkkö kuulemma katoaa kun kaikki vaan fiksusti "pikkuisen" porrastaa sitä töihinmenoaan ja -paluutaan. Jaa jaa, minusta kun näyttää että ne ovat jo nyt porrastaneet sitä enemmän kuin sen proverbiaalisen vartin, kun ovat levittäytyneet kolmen tunnin ajalle ja siltikään eivät meinaa mahtua sinne tielle. Jotta se 6-9 ja 15-18 tönkkö saadaan levitettyä vielä isommalle välille niin ilmeisesti koko jengin pitää ruveta menemään töihin välillä 5-12 ja lähteä sieltä 11-19. Tulee mielenkiintoista niissä töissä, joissa sitä läsnäoloa, jopa samanaikaista läsnäoloa olisi tarvittu. Tulee myös mielenkiintoista, kun et haekaan muksuasi päivähoidosta kello 15, vaan kello 20. Mut hei daiju, tajuuks et nykyään etäpalaveriaikana sun ei tarvi olla sen muksun kanssa fyysisesti läsnä, kun otat vaan tsuumin!

Niin niin: JOS kaikki hommat hoituu etätöinä, niin mikäs siinä sitten! Sittenhän ei tarvita liikenneväyliä.

Mikke70

Hyvinkään suunnalta Kalasatamaan matka-aika 40-50 minuuttia, työmatkan pituus 43 km. Töihin lähden n. klo 6.30. En osaa mieltää, että kyse olisi ruuhkasta.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

jmk

Pääkaupunkiseudun sisällä kehäteitä pitkin 25 km tunnissa. "En osaa mieltää että kyse olisi ruuhkasta. Me vaan seisotaan vartti paikallaan, mutta se on sujuvaa liikennettä."

Voi tietysti vaihtaa julkisiin, sitten menee tunti ja vartti. "Tää on laatuaikaa."

Mikke70

Quote from: jmk on 30.05.2021, 13:47:00
Pääkaupunkiseudun sisällä kehäteitä pitkin 25 km tunnissa. "En osaa mieltää että kyse olisi ruuhkasta. Me vaan seisotaan vartti paikallaan, mutta se on sujuvaa liikennettä."

Voi tietysti vaihtaa julkisiin, sitten menee tunti ja vartti. "Tää on laatuaikaa."

Sellaista se on, pakkoko siellä kehän varressa on asua. Asuminen helvetin paljon kalliimpaa ja matut riesana. Elämä on valintoja.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

jmk

Quote from: Mikke70 on 30.05.2021, 13:51:39
Sellaista se on, pakkoko siellä kehän varressa on asua.

Niin, sieltähän se tuli eli se liikenne ei siellä toimi, ja "siirrä daiju vartilla töihinmenoasi niin kyllä sujuu" ei ollutkaan ratkaisu, vaan paskapuhetta.

No, älä huoli: Kyllä se sun Kalasataman matkakin saadaan blokattua, kun viherpiiperöt pääsevät toteuttamaan espenaatinsa.

jmk

Quote from: no future on 29.05.2021, 21:26:00
... olisiko viimein aika puhua myös siitä mikä pakko kaikilla on suorittaa ne työmatkansa samanaikaisesti?

Eli tämä nokkava "samanaikaisesti" tarkoittaa oikeasti "mikä pakko kaikilla on ahtautua siihen samaan kolmen tunnin ikkunaan, kun voisivathan ne levittäytyä kuuden tai kymmenen tunnin ikkunaan".

Ihan vaan selvennykseksi.

Jorma M.


Tää on ainakin hieno asia:

:D

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008011757.html

QuoteHelsingin keskustan elinvoimaisuus heikentynyt entisestään
Keskustan alueella on yhä enemmän tyhjiä liiketiloja, kertoo tuore raportti.

HELSINGIN keskustan elinvoima heikkeni koronavuonna entisestään. Samaa kehitystä on nähtävillä myös muissa Suomen kaupunkikeskustoissa.

Tuoreen selvityksen mukaan Helsingin keskustan alueella monet liiketilat ovat tyhjillään, ja lauantaina kaupungilla käyskentelevä törmää yhä useammin kiinni oleviin kauppoihin ja ravintoloihin.

ja samaan aikaan ruuhkamaksufanaatikkojen agenda tykittää

Hesarin ykkösuutinen:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008003172.html

QuoteTuleeko Helsinkiin ruuhkamaksut? Kuntavaaliehdokkaiden vastauksissa korostuvat äärimmäiset mielipiteet
Vihreät, feministinen puolue ja vasemmistoliitto suhtautuvat ruuhkamaksujen käyttöönottoon kaikkein myönteisimmin.

itse suosittaisin Manskun muuntamista pyörätieksi. Koko keskusta autottomaksi paitsi takseille joissa istuu vihreitä ja vasureita.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

-PPT-

Sehän on kuitenkin yleismaailmallinen kehitys että pääkaupunkien keskustat muuttuvat turistirysiksi kun toiminnot taas siirtyvät lentokenttien ja kehäteiden varsille.

Kuinka moni pk-seudulla kin asuva käy joka päivä Helsingin keskustassa huvikseen?

Mikke70

Quote from: jmk on 30.05.2021, 13:55:30
Quote from: Mikke70 on 30.05.2021, 13:51:39
Sellaista se on, pakkoko siellä kehän varressa on asua.

Niin, sieltähän se tuli eli se liikenne ei siellä toimi, ja "siirrä daiju vartilla töihinmenoasi niin kyllä sujuu" ei ollutkaan ratkaisu, vaan paskapuhetta.

No, älä huoli: Kyllä se sun Kalasataman matkakin saadaan blokattua, kun viherpiiperöt pääsevät toteuttamaan espenaatinsa.

No sitäpä sitten odotellessa. Jonottele sie siellä Kehällä; jotkut tuntuu siitä niin kovin tykkäävän. Eikä siinä mitään, kukin tavallaan.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.