News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

l'uomo normale

QuoteTeksti Matti Remes
Kuvat Anni Koponen, Lauri Rotko
Lumo One -kodeissa eletään kaikkien palvelujen keskellä – tai oikeastaan yläpuolella. Pilvenpiirtäjästä pääsee hissillä kauppakeskukseen ja metroon, ja muutkin palvelut löytyvät läheltä. Sijainnin kruunaavat meri ja erinomaiset ulkoilumahdollisuudet.

Syksyllä 2022 Helsingin Kalasatamaan valmistuva Lumo One -pilvenpiirtäjä on ainutlaatuinen rakennus, ja niin ovat sen välittömästä läheisyydestä löytyvät palvelutkin.

– Helppoon, vaivattomaan ja pitkäaikaiseen asumiseen kuuluu oleellisesti, että arjessa tarvittavat palvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat helposti saavutettavissa. Jos kellään, niin Lumo One -asukkailla tämä toteutuu täydellisesti, Lumo-kotien myyntijohtaja Ville Kilpi sanoo.

Hissillä Rediin ja metroasemalle

Aloitetaan suoraan kotien alapuolelta, jossa sijaitsevat vilkas kauppakeskus Redi ja Kalasataman metroasema.

– Lumo-kodin asukas pääsee kaupungin sykkeeseen helposti ja nopeasti hissillä. Ylhäällä asunnoissa hälinästä ei ole tietoakaan, vaan korkeuksissa voi ihailla omassa rauhassaan merellisiä maisemia.

Lumo One -pilvenpiirtäjän alapuolella, kauppakeskus Redissä on tilaa lähes 200 kauppaliikkeelle sekä 40 ravintolalle ja kahvilalle.

[...]

Helsingin kaupunki on alusta alkaen panostanut vahvasti uuden Kalasataman julkisiin palveluihin. Kivenheiton päässä Lumo One -pilvenpiirtäjästä sijaitsee terveys- ja hyvinvointikeskus, josta saa kattavat sosiaali- ja terveyspalvelut lääkärien vastaanotosta hammashoitoon.

Kalasatamassa on tällä hetkellä kolme päiväkotia ja peruskoulu. Puolen kilometrin päässä Lumo One -pilvenpiirtäjästä sijaitsevassa koulussa toimivat nyt luokat 1–3, mutta asteittain sinne siirtyvät myös alueella asuvat yläkoululaiset.

[...]

Lumo One uuden kaupunkikulttuurin keskipisteessä

Helsingin itäisestä kantakaupungista on tullut viime vuosina uuden yhteisöllisen kaupunkikulttuurin keskus. Lumo One on vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä esimerkiksi ruokakulttuuristaan ja rennosta tunnelmastaan tunnetusta Teurastamon alueesta.

– Korona-aikana tapahtumat ovat olleet vähissä, mutta toivotaan että Lumo One -pilvenpiirtäjän valmistuessa syksyllä 2022 Teurastamon alueesta on tullut jälleen kaupunkilaisten yhteinen olohuone. Sieltä löytyy esimerkiksi grillauspaikkoja, Kilpi mainitsee.

[...]

– Lumo One -asukkaat voivat seurata Suvilahden tapahtumia omasta ikkunastaan, Kilpi sanoo.

Yhteisöllisyys korostuu myös pilvenpiirtäjän yhteisissä asukastiloissa. Esimerkiksi ylimmän kerroksen klubitilassa ja sen hulppealla terassilla voi ihailla kirkkaalla säällä jopa 41 kilometrin päähän ulottuvia merellisiä maisemia.

Julkisilla kulkuvälineillä joka suuntaan

Vaivattomaan kaupunkiasumiseen kuuluvat oleellisesti myös hyvät kulkuyhteydet. Kilpi huomauttaa, että Kalasatamaa parempaa julkisen liikenteen solmukohtaan saa kaupungista hakemalla hakea.

[...]

Uudet siltayhteydet nopeuttavat myös pyöräilyä ja kävelyä, sillä raiteiden ohella niihin tulevat väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

[...]

– Kalasatama sopii myös autoilijoille, sillä viereistä Itäväylää pitkin pääsee nopeasti liikkeelle. Halutessaan Lumo One -kotien asukas voi varata itselleen autopaikan alakerran pysäköintihallista, jonne pääsee kätevästi hissillä säällä kuin säällä kuivin jaloin, Kilpi sanoo.

Merellinen ympäristö hemmottelee Lumo One -talon asukkaita

Kalasatama edustaa uutta merellistä Helsinkiä parhaimmillaan, sillä rantoja ja kanavia pitkin voi kiertää vaikkapa Sompasaareen tai suunnata Arabianrannan rantapuistoon. Lumo One -asukkaiden lähin ulkoilupaikka löytyy viereisestä Kalasatamanpuistosta, jossa on laajan ruohokentän ohella skeitti- ja leikkipuisto.

Kalasataman valmistumisen myötä Lumo One -asukkaat ja muut kaupunkilaiset saavat yli kuusi kilometriä ulkoiluun sopivaa rantaviivaa.

[...]

Helsinki Kalasatama Työpajankatu 17 A
Mitä pidit tästä jutusta?

Anna palautetta ja ehdota juttuaiheita!
Klikkaa tästä ›

https://lumo.fi/asuminen/lumo-one-kotien-asukkailla-kaikki-on-kaden-ulottuvilla/

Kun yritin päästä asuntoa vuokraamaan:

QuotePalvelussa tapahtui virhe.

Olemme pahoillamme ja korjaamme tilanteen pikimmiten.
Asiasta on lähetetty tieto ylläpidolle.
Etusivulle

An error has occurred, but we'll fix it as soon as we can.
The maintainers have been informed.
To front page
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus


Tilastoista selviää, ettei autoilua Helsingin keskustassa ole vaikeutettu: "En ymmärrä, mistä tällainen kuva tulee"
Helsingin kaupungin eteläisen alueen liikenne- ja katusuunnittelun tiimipäällikkö Inga Valjakka pitää väitteitä keskustan autoliikenteen näivettämisestä ihmeellisinä.
Quote
AUTOILIJOIDEN asiat ovat Helsingin keskusta-alueella varsin hyvällä tolalla. Tältä ainakin vaikuttaa, jos tarkastelee esimerkiksi keskusta-alueen liikenteen määrää ja sujuvuutta sekä pysäköintipaikkojen määriä.

Helsingin kaupungin tietojen mukaan esimerkiksi kaupungin eteläisen suurpiirin, johon ydinkeskusta kuuluu, liikenteen sujuvuus on pysynyt vuosina 2010‒2017 pitkälti ennallaan. Joinain ajankohtina sujuvuus on näiden vuosien välillä jopa hieman parantunut. Liikenteen sujuvuutta on mitattu vertaamalla matka-aikaa siihen, mitä se olisi yöllä kun on vähemmän liikennettä.

Kaupungilla on tilastoja liikenteen sujuvuudesta vuoteen 2017 saakka. Tänä vuonna aiheesta on tulossa ajankohtaista tietoa, kertoo Helsingin eteläisen alueen liikenne- ja katusuunnittelun tiimipäällikkö Inga Valjakka.
Liikenteen sujuvuuden trendiin on tuskin luvassa suuria muutoksia.

KESKUSTA-ALUEEN yrittäjät ilmaisivat sunnuntaina huolensa ydinkeskustan kuihtumisesta.
HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen sanoi HS:n haastattelussa, että yksi keskeinen syy keskusta-alueen näivettymiselle on alueen saavutettavuuden heikentyminen henkilöautolla liikuttaessa.

Myös merkkilaukkuja Pohjoisesplanadilla myyvän Luxbagin toimitusjohtaja Jarmo Pouttu esitti huolensa suunnitelmista vähentää keskustassa autoilua.

"Kun myydään arvokkaita tuotteita, kuten me teemme, saavutettavuus autolla on ihan välttämätöntä. Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla", Pouttu totesi.
Helsingin kaupungin ja Helsingin seudun kauppakamarin tilaamassa laajassa selvityksessä keskusta sai risuja huonosta saavutettavuudesta henkilöautolla sekä vähistä ja kalliista pysäköintipaikoista vuonna 2019 .

Vastaajista kolmannes sanoi, että asioisi keskustassa useammin, jos jalan liikkuminen olisi miellyttävämpää. Toinen kolmannes vastaajista taas ilmoitti, että asioisi siellä useammin, jos autolla pääsisi perille helpommin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007989331.html


polttoaineen verotuksen korotus ei osu köyhiin:

VATT:n tutkijat: Polttoainevero on tehokas keino vähentää päästöjä, eikä se kohdistu erityisesti pienituloisiin
QuoteTutkijoiden mukaan pienituloinen kotitalous ei keskimäärin maksa enempää polttoainekuluja suhteessa tuloihin kuin keskituloinen kotitalous.

VALTION taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) puolustaa polttoaineverotusta tehokkaana keinona vähentää päästöjä. VATT:n tutkijoiden mukaan myös henkilöautoilijoihin kohdistuvat päästövähennystoimet ovat perusteltuja eikä polttoaineverotus kohdistu erityisesti pienempituloisiin.

Polttoainevero on tutkijoiden mukaan kustannustehokkain vero päästövähennysten saavuttamiseksi. Polttoaineveron korotuksella saavutetaan esimerkiksi suuremmat päästövähennykset verrattuna vastaavan suuruiseen korotukseen autoverossa.

Valtiovarainministeriön liikenteen verotusta pohtineen työryhmän tällä viikolla julki tulleessa ehdotuksessa polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveron perusveroa alennettaisiin.

TUTKIJAT kiinnittävät huomiota huoleen siitä, että polttoaineveron korotukset kohdistuisivat eniten pienituloisiin kotitalouksiin. Tutkijoiden mukaan pienituloinen kotitalous ei kuitenkaan keskimäärin maksa enempää polttoainekuluja suhteessa tuloihin kuin keskituloinen kotitalous.

"Suomessa polttoainemenojen osuus kasvaa tulojen mukana pienituloisen toisen ja korkeatuloisemman seitsemännen tuloluokan välillä. Korkeimmissa tuloluokissa osuus jälleen pienenee", VATT:n erikoistutkija Anna Sahari ja tutkija Kimmo Palanne kirjoittavat blogissaan.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007988509.html

NIH!
that's a bingo!

Huppupelikaani

Quote from: Titus on 20.05.2021, 19:42:55
Quote
Liikenteen sujuvuutta on mitattu vertaamalla matka-aikaa siihen, mitä se olisi yöllä kun on vähemmän liikennettä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007989331.html

Onpas taas keksitty hieno mittari. Yölläkö ne liikennettä hankaloittavat ratkaisut poistuvat? Ja kuinka paljon huonommilta tilastot näyttäisivät, jos otettaisiin huomioon keskustan liikenteen väheneminen vuosien kuluessa. Eli vähemmilläkään liikennemäärillä ei päästä entisiin matka-aikoihin. Eikä paljon lohduta uusi pysäköintilaitos Töölössä, jos parkkipaikat ovat lähteneet Manskun Erottajan puoleisesta päästä pyörätien alta. Pysäköinnin kalleuteen ei tainnut tulla minkäänlaista kommenttia.

Minä kyllä ymmärrän miksi keskustan yrittäjät purnaavat. Heidän puolesta harmi, etteivät asian ytimessä toimivat henkilöt näe tai halua myöntää asioiden todellista laitaa. Ideologiako silmät sokaisee?

Titus

^
Tuo Valjakka on yksityisautoilun vihaaja ja toimiaan löytää googlella. esim Mechelininkadun alueen pysäköinnin kutistaminen yli 100:lla paikalla ja Hietsun laittaminen maksulliseksi.

mitä mielipuolisempi tutkimus tarvitaan oman ideologian läpiajamiseksi, niin sen parempi... tuplaa paskanhieronnan naamaan.

that's a bingo!

Melbac

Quote from: l'uomo normale on 17.05.2021, 06:05:02
QuoteTeksti Matti Remes
Kuvat Anni Koponen, Lauri Rotko
Lumo One -kodeissa eletään kaikkien palvelujen keskellä – tai oikeastaan yläpuolella. Pilvenpiirtäjästä pääsee hissillä kauppakeskukseen ja metroon, ja muutkin palvelut löytyvät läheltä. Sijainnin kruunaavat meri ja erinomaiset ulkoilumahdollisuudet.

Syksyllä 2022 Helsingin Kalasatamaan valmistuva Lumo One -pilvenpiirtäjä on ainutlaatuinen rakennus, ja niin ovat sen välittömästä läheisyydestä löytyvät palvelutkin.

– Helppoon, vaivattomaan ja pitkäaikaiseen asumiseen kuuluu oleellisesti, että arjessa tarvittavat palvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat helposti saavutettavissa. Jos kellään, niin Lumo One -asukkailla tämä toteutuu täydellisesti, Lumo-kotien myyntijohtaja Ville Kilpi sanoo.

Hissillä Rediin ja metroasemalle

Aloitetaan suoraan kotien alapuolelta, jossa sijaitsevat vilkas kauppakeskus Redi ja Kalasataman metroasema.

– Lumo-kodin asukas pääsee kaupungin sykkeeseen helposti ja nopeasti hissillä. Ylhäällä asunnoissa hälinästä ei ole tietoakaan, vaan korkeuksissa voi ihailla omassa rauhassaan merellisiä maisemia.

Lumo One -pilvenpiirtäjän alapuolella, kauppakeskus Redissä on tilaa lähes 200 kauppaliikkeelle sekä 40 ravintolalle ja kahvilalle.

[...]

Helsingin kaupunki on alusta alkaen panostanut vahvasti uuden Kalasataman julkisiin palveluihin. Kivenheiton päässä Lumo One -pilvenpiirtäjästä sijaitsee terveys- ja hyvinvointikeskus, josta saa kattavat sosiaali- ja terveyspalvelut lääkärien vastaanotosta hammashoitoon.

Kalasatamassa on tällä hetkellä kolme päiväkotia ja peruskoulu. Puolen kilometrin päässä Lumo One -pilvenpiirtäjästä sijaitsevassa koulussa toimivat nyt luokat 1–3, mutta asteittain sinne siirtyvät myös alueella asuvat yläkoululaiset.

[...]

Lumo One uuden kaupunkikulttuurin keskipisteessä

Helsingin itäisestä kantakaupungista on tullut viime vuosina uuden yhteisöllisen kaupunkikulttuurin keskus. Lumo One on vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä esimerkiksi ruokakulttuuristaan ja rennosta tunnelmastaan tunnetusta Teurastamon alueesta.

– Korona-aikana tapahtumat ovat olleet vähissä, mutta toivotaan että Lumo One -pilvenpiirtäjän valmistuessa syksyllä 2022 Teurastamon alueesta on tullut jälleen kaupunkilaisten yhteinen olohuone. Sieltä löytyy esimerkiksi grillauspaikkoja, Kilpi mainitsee.

[...]

– Lumo One -asukkaat voivat seurata Suvilahden tapahtumia omasta ikkunastaan, Kilpi sanoo.

Yhteisöllisyys korostuu myös pilvenpiirtäjän yhteisissä asukastiloissa. Esimerkiksi ylimmän kerroksen klubitilassa ja sen hulppealla terassilla voi ihailla kirkkaalla säällä jopa 41 kilometrin päähän ulottuvia merellisiä maisemia.

Julkisilla kulkuvälineillä joka suuntaan

Vaivattomaan kaupunkiasumiseen kuuluvat oleellisesti myös hyvät kulkuyhteydet. Kilpi huomauttaa, että Kalasatamaa parempaa julkisen liikenteen solmukohtaan saa kaupungista hakemalla hakea.

[...]

Uudet siltayhteydet nopeuttavat myös pyöräilyä ja kävelyä, sillä raiteiden ohella niihin tulevat väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

[...]

– Kalasatama sopii myös autoilijoille, sillä viereistä Itäväylää pitkin pääsee nopeasti liikkeelle. Halutessaan Lumo One -kotien asukas voi varata itselleen autopaikan alakerran pysäköintihallista, jonne pääsee kätevästi hissillä säällä kuin säällä kuivin jaloin, Kilpi sanoo.

Merellinen ympäristö hemmottelee Lumo One -talon asukkaita

Kalasatama edustaa uutta merellistä Helsinkiä parhaimmillaan, sillä rantoja ja kanavia pitkin voi kiertää vaikkapa Sompasaareen tai suunnata Arabianrannan rantapuistoon. Lumo One -asukkaiden lähin ulkoilupaikka löytyy viereisestä Kalasatamanpuistosta, jossa on laajan ruohokentän ohella skeitti- ja leikkipuisto.

Kalasataman valmistumisen myötä Lumo One -asukkaat ja muut kaupunkilaiset saavat yli kuusi kilometriä ulkoiluun sopivaa rantaviivaa.

[...]

Helsinki Kalasatama Työpajankatu 17 A
Mitä pidit tästä jutusta?

Anna palautetta ja ehdota juttuaiheita!
Klikkaa tästä ›

https://lumo.fi/asuminen/lumo-one-kotien-asukkailla-kaikki-on-kaden-ulottuvilla/

Kun yritin päästä asuntoa vuokraamaan:

QuotePalvelussa tapahtui virhe.

Olemme pahoillamme ja korjaamme tilanteen pikimmiten.
Asiasta on lähetetty tieto ylläpidolle.
Etusivulle

An error has occurred, but we'll fix it as soon as we can.
The maintainers have been informed.
To front page
Itsehän en vuokraisi tosta mitään mutta se on vain mun mielipide.Sillan perustat on vielä kai rikki paalutusten vuoksi eli uusi tulee jos vanhoja ei saada korjattua.Erittäin v*ttumaista asua alueella jossa koko ajan rakennetaan.Metro ja itäväylä vielä vieressä.Ajan kanssa alkaa varmasti rassaamaan jos esim heräät yöllä siihen että siinä ajetaan pillit päällä ohi.Hyvin sekava kokonaisuus toi redikin.

Melbac

Quote from: Titus on 16.05.2021, 16:08:21
Ai omistat maata pääkaupunkiseudun ympäristössä ja odotat, että voit myydä sen markkina hintaa n eniten tarjoavalle ? well, tough shit. Kaupunki kyllä hoitaa profit puolen kunhan takavarikoi maasi vihreän kehityksen arvoilla:

Espoo varautuu lunastamaan maa-alueen Oittaan jättimäisen datakeskuksen tieltä
QuoteNeuvottelut yksityisten maanomistajien kanssa ovat junnanneet kohta puoli vuotta.

ESPOON kaupungin ja energiayhtiö Fortumin yhteinen hanke hukkalämmön keräämiseksi Oittaan Hepokorpeen kaavaillusta datakeskuksesta etenee.

Noin sadan megawatin datakeskusta on soviteltu Kehä III:n ja Bodominjärven väliseen maastoon. Ison datakeskuksen hukkalämpö kattaisi jopa kolmasosan Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen alueen kaukolämpöverkon lämmöntarpeesta.

Hankkeen taustalla on Fortum, joka toivoo voivansa korvata Suomenojan voimalan kivihiilellä tuotettua kaukolämpöä datakeskuksen avulla. Fortum ei itse toteuttaisi datakeskusta.

Espoon valtuusto varautuu maanantaina hakemaan lunastuslupaa sille datakeskuksen maa-alueen osalle, joka on yksityisessä omistuksessa. Kaupunki ja yksityiset maanomistajat eivät ole päässeet sopuun vapaaehtoisesta maakaupasta. Kaupunki jätti kirjallisen tarjouksen viime vuoden marraskuussa.

LUNASTUSMENETTELY olisi Espoossa hyvin poikkeuksellinen, mutta se on listattu yhdeksi maanhankintakeinoksi kaupungin maapoliittisissa periaatteissa.

LUNASTUSLUPAA haetaan ympäristöministeriöltä. Espoon kaupunginhallituksessa lunastusasia hyväksyttiin yksimielisesti.

Lunastusluvan hakemisesta päättää kaupunginvaltuusto. Päätös lunastusluvan hakemisesta on luonteeltaan valmisteleva ratkaisu, eikä siitä voi korkeimman hallinto-oikeuden linjauksen mukaisesti valittaa.

koko juttu luonnollisesti asiasta ihquavan vihvas kannalta, maanomistajlta ei tietty kyselty mitään:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007980446.html

banaanivaltiossa eletään, vain banaanit puuttuu....
Yleensä toi menee niin että jos ei suostu siihen mitä kunta tarjoaa maasta ja/tai yrität saada liian suurta summaa siitä maasta niin sä häviät koska noilla on se lunastusoikeus.Erittäin ikävää maanomistajan kannalta.Noin se ollut jo vuosikymmeniä.

insinörtti

Sehän on hyvä, jos harrastusmahdollisuudet ovat siellä helposti saavutettavissa. Voi harrastaa vaikka ratamoottoripyöräilyä, urheiluammuntaa, umpihankihiihtoa tai vanhoja autoja, käydä kalassa, poimia mustikoita, metsästää hirviä, tai vaikka kasvattaa hevosia, kanoja tai hedelmäpuita.
Ihan vilpittömästi onnittelen lumoone-häkkikanalasta paikan lunastaneita.

Titus

Quote from: Melbac on 21.05.2021, 10:25:27
Erittäin ikävää maanomistajan kannalta.Noin se ollut jo vuosikymmeniä.

Kaupunki ostaa maata jättömaan hinnalla, kaavoittaa sen uusiksi ja korjaa voitot ? "noin se on mennyt vuosikymmeniä"... no ei ehkä sittenkään.

Lunastusoikeus ei ole automaatti jolla vaan korjataan maat pois maanomistajilta, tosin, sellaiseksi se on muodostumassa.
that's a bingo!


Titus

En nyt jaksa hylättyjä caseja kaivella esille, mutta uudenmaan alueeseen liittyen (2019):

QuoteMT: Ministeriön opas neuvoo kuntia tienaamaan lunastuksella – "Pöyristyttävä"

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila arvostelee suorasanaisesti ympäristöministeriön, Kuntaliiton ja kuuden kaupungin yhteistä julkaisua, jossa rohkaistaan kuntia käyttämään maanhankinnassa lunastusoikeutta.

– Opas on suorastaan pöyristyttävä, sillä poljetaan maanomistajan oikeudet suohon, Marttila sanoo Maaseudun Tulevaisuudelle

Maapoliittiset toimintatavat ja kuntatalous – tietoa kuntapäättäjille -opas on tehty jo 2009, mutta se löytyy edelleen Kuntaliiton sivuilta.

Kuntapäättäjille tarkoitetussa oppaassa todetaan, että onnistuneessa maanhankinnassa kunta hyödyntää ensisijaisesti vapaaehtoisia keinoja.

Toisaalta opas luettelee esimerkkejä siitä, miten eri kunnat ovat säästäneet miljoonia euroja hankkimalla niin sanottua raakamaata lunastuksen avulla.

Esimerkkinä mainitaan Järvenpään Lepolan asuinalue, joka maksoi kunnalle 0,9 miljoonaa euroa lunastuksessa. Tonttien myyntituloina Järvenpää tienasi nettona 14 miljoonaa. Vapaaehtoisin hankintakeinoin voitto olisi ollut 7 miljoonaa pienempi.

Järvenpään esimerkki on nyt toistumassa Vantaalla, jossa korkein hallinto-oikeus KHO vahvisti äskettäin kaupungin oikeuden lunastaa Saraksen sukutilan maat perikunnalta.

Suvun edustaja on arvioinut, että kaupunki tekee moninkertaisen voiton toimillaan.

MTK:n Marttila arvostelee MT:ssä rankasti lakia, joka sallii lunastukset pakolla. Hän katsoo, että kaupungit saavat käyttää halpaa yksityismaiden lunastusta ansaintatarkoituksessa vastoin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuja.

Lunastaminen on kova keino ja sen pitäisi olla periaatteessa viimekätinen tapa maanhankintaan. Lunastusta perustellaan sillä, että kunnat voivat hankkia yhteiskuntasuunnittelullisesti tärkeitä maita. Tämä on parhaiten perustelua etenkin teiden ja muiden väylien rakentamisessa.

Ministeriön oppaassa luetellaan parikymmentä muutakin kuntaa, jotka ovat käyttäneet lunastusmenettelyä. Näitä ovat muun muassa Tampere, Pirkkala, Ylöjärvi, Raisio, Tuusula, Järvenpää, Mäntsälä ja Sipoo.

Joskus lunastuksen uhka voi toimia myös keinona jouduttaa maakauppoja, opas neuvoo.

– Espoon vuoden 2006 asuntomessualue (Kauklahdessa) saatiin hankittua vapaaehtoisin kaupoin messujen toteuttamisen vaatimassa aikataulussa sen johdosta, että kaupunki päätti hakea lunastusta alueen saamiseksi suunniteltuun käyttöön.

https://www.luoteis-uusimaa.fi/paikalliset/3475335


eli lunastuksia käytetään täysin harkitusti maanomistajan tuottojen varastamiseen.

edit: pääsääntöisesti maanomistaja on kusessa kun maata ruvetaan lunastamaan, hylätyt lunastusvaatimukset lienee jossain 10% tienoilla.
that's a bingo!

Melbac

Quote from: Titus on 21.05.2021, 10:50:23
Quote from: Melbac on 21.05.2021, 10:25:27
Erittäin ikävää maanomistajan kannalta.Noin se ollut jo vuosikymmeniä.

Kaupunki ostaa maata jättömaan hinnalla, kaavoittaa sen uusiksi ja korjaa voitot ? "noin se on mennyt vuosikymmeniä"... no ei ehkä sittenkään.

Lunastusoikeus ei ole automaatti jolla vaan korjataan maat pois maanomistajilta, tosin, sellaiseksi se on muodostumassa.
No ei se nyt noin ole mennyt.Tossa tainnut olla se että pyydetty ihan poskettomia summia joka on voinut johtaa siihen ettei oltaisi ostettu sitä tonttia vaan etsitty toinen paikka.Kunta voinut pyytää siitä tontista paljon vähemmän siltä ostajalta.Eri kunnat toimii eri tavalla noiden kanssa ja jos on pikkukunta jolla on pienet verotulot niin ne on voineet yrittää tehdä sillä voittoa tasapainottaakseen talouttaan.

/edit
Toi järvenpään tapaus on munkin mielestä väärin.On myös tapauksia jossa on tietoisesti yritetty saada hintaa ylöspäin ja/tai haitata yleistä toimintaa(tyyliin tie on linjattu jotain kautta ja tontin kiertäminen olisi tullut liian kalliiksi) tai kieltäydytty myymästä jolloin toi pakkolunastus on ollut se viimeinen keino joka sen pitäisi olla mun mielestä.Tonttien omistajien kannattaa olla tosta lunastusoikeudesta tietoisia ja asennoitua siihen että siihen voidaan joutua.

Titus

Ongelma on aika usein ollut kunnan itsensä aiheuttama: ei suostuta esimerkiksi maatalousmaan tai metsäalueen uudelleen kaavoitukseen: lunastetaan maa: kaavoitetaan se = profit.

Tämän takia rakennusliikkeetkään eivät osta kaavoittamatonta maata johon saattaa tulla kiistaa kunnan kanssa, vaan on helpompi ostaa se sama maa kunnalta jo kaavoitettuna.
that's a bingo!

msm

Quote from: Titus on 21.05.2021, 13:56:48
Ongelma on aika usein ollut kunnan itsensä aiheuttama: ei suostuta esimerkiksi maatalousmaan tai metsäalueen uudelleen kaavoitukseen: lunastetaan maa: kaavoitetaan se = profit.

Niin eikös se juuri ole sen omistamisen funktio, että voi itse sanella, mitä sille omistamalleen asialle tehdään...

Murkula

Samaan aikaan se on mielenkiintoista, kuinka taas maaseudun Keskustapitäjissä ei kyetä pakkolunastamaan edes sitä, mikä ihmiselväti olisi ollut aiheellista lunastaa jo 20 vuotta sitten. En tiedä montako ylimääräistä sähläystä ihan valtateitä koskevissa projekteissakin on saanut nähdä, kun yhtä vaivaista puolilahoa taloa ei saada lunastetua. Arvon noususta se ei ainakaan ole kiinni, vaihtoehtoina kun on jäädä joko maantien alle, tai jokatapauskessa tien viereen mottiin, kuin Sulo Wileenin huoltoasema konsanaan.

Kyllä lunastuslaki todellakin tarvitsisi merkittäviä rajauksia ja tarkennuksia, vaan ei pelkästään täysien varkauksien estämiseksi, vaan myös siksi että kaveri kunnanvaltuustossa ei aiheuta tilannetta, jossa koko maakunnan liikenne on sekaisin siksi, että yhdellä sattuu olemaan jokin murju sopivalla paikkaa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Golimar

Quote from: Titus on 21.05.2021, 13:56:48
Ongelma on aika usein ollut kunnan itsensä aiheuttama: ei suostuta esimerkiksi maatalousmaan tai metsäalueen uudelleen kaavoitukseen: lunastetaan maa: kaavoitetaan se = profit.

Tämän takia rakennusliikkeetkään eivät osta kaavoittamatonta maata johon saattaa tulla kiistaa kunnan kanssa, vaan on helpompi ostaa se sama maa kunnalta jo kaavoitettuna.

Kuulemani mukaan eräs maanomistaja oli jotain 25 vuotta kunnan hampaissa ja kun kunta ei enää sabotoinut asioita hän teki diilin rakennusyhtiön kanssa. Kunta muutti kaavan ja maanomistaja joutui etukäteen maksamaan kunnalle maan arvon noususta.

jmk

Quote from: msm on 21.05.2021, 14:01:25
Quote from: Titus on 21.05.2021, 13:56:48
Ongelma on aika usein ollut kunnan itsensä aiheuttama: ei suostuta esimerkiksi maatalousmaan tai metsäalueen uudelleen kaavoitukseen: lunastetaan maa: kaavoitetaan se = profit.

Niin eikös se juuri ole sen omistamisen funktio, että voi itse sanella, mitä sille omistamalleen asialle tehdään...

Eli se yksityinen omistaja saa itse kaavoittaa sen?

Joo ei toimi noin. Suomessa maan omistajalta on hyvin pitkälti viety pois oikeus päättää, mitä sille omistamalleen asialle tehdään. Paitsi, jos maan omistaja sattuu olemaan kunta.


P

Quote from: msm on 21.05.2021, 14:01:25
Quote from: Titus on 21.05.2021, 13:56:48
Ongelma on aika usein ollut kunnan itsensä aiheuttama: ei suostuta esimerkiksi maatalousmaan tai metsäalueen uudelleen kaavoitukseen: lunastetaan maa: kaavoitetaan se = profit.

Niin eikös se juuri ole sen omistamisen funktio, että voi itse sanella, mitä sille omistamalleen asialle tehdään...

Nykyisin on vallalla sosialisointi + omaisuuden uudelleenluovutus sillä ohjatussa markkinataloudessa rahaa tekevälle= Profit + ruskeat kirjekuoret päättäjille?  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Titus

Quote from: msm on 21.05.2021, 14:01:25
Niin eikös se juuri ole sen omistamisen funktio, että voi itse sanella, mitä sille omistamalleen asialle tehdään...

Tarkoitatko kuntaa vai alkuperäistä maanomistajaa ?

:silakka:
that's a bingo!

-PPT-

Helsingissä asuu paljon junanuomia ihmisiä jotka äänestävät päättäjiksi muita junantuomia joille kaupunki on jonkinlainen leikkikenttä tai omien mieltymysten koelaboratorio ja joille kaupunki ei ole samalla tasolla kotikaupunki kuin niille jotka ovat kaupungissa syntyneet ja koko ikänsä asuneet.

foobar

Quote from: Melbac on 21.05.2021, 10:17:00
Itsehän en vuokraisi tosta mitään mutta se on vain mun mielipide.Sillan perustat on vielä kai rikki paalutusten vuoksi eli uusi tulee jos vanhoja ei saada korjattua.Erittäin v*ttumaista asua alueella jossa koko ajan rakennetaan.Metro ja itäväylä vielä vieressä.Ajan kanssa alkaa varmasti rassaamaan jos esim heräät yöllä siihen että siinä ajetaan pillit päällä ohi.Hyvin sekava kokonaisuus toi redikin.

Se riippuu pitkälti siitä mistä tykkää. Asun itse vastaavassa paikassa jossa noin 150 liikettä on kerrostaloasunnon ovelta viiden minuutin kävelyetäisyydellä, suurin osa vain muutaman metrin ulkona kävelyn päässä. Alakerrassa on myös yksi maan suurimmista parkkiluolastoista, linja-autoasema ja metroasema, ja naapureina lähinnä varakkaita eläkeläisiä. Rakennustoiminta naapurustossa jatkuu varmasti vielä vuosia, mutta se ei ole haitannut vaikka töitä on tullut tehtyä kotoa viimeinen vuosi.

Nämä asiat riippuvat kovasti omista preferensseistä. Ei näissä asunnoissa intressiryhmä ole se joka vihaa kaupunkiasumista yli kaiken vaan ne jotka pitävät siitä. Ei ole mitenkään välttämätöntä olla mielenvikainen pitääkseen positiivisena asiana sitä että tarpeen tullen saa alakerrasta lähes kaiken mitä keksii tarvita ja satoja liikkeitä lisää on saavutettavissa esim. metrolla laittamatta edes talvella takkia päälle.

Sijainti voi vaikuttaa hyvin pienilläkin etäisyyksillä. Asuin aiemmin hiukan alle kilometrin päässä nykyisestä asunnostani, ja koin asioiden olevan kaukana tai hankalia. Se että peruspalvelut, liikenneyhteydet ja parkkiluolat ovat käytännössä asunnon kanssa samassa rakennuskompleksissa on asia josta moni on mielestäni aivan ymmärrettävästi valmis maksamaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

l'uomo normale

Quote from: Melbac on 21.05.2021, 10:17:00
QuoteTeksti Matti Remes
Kuvat Anni Koponen, Lauri Rotko
Lumo One -kodeissa eletään kaikkien palvelujen keskellä – tai oikeastaan yläpuolella. Pilvenpiirtäjästä pääsee hissillä kauppakeskukseen ja metroon, ja muutkin palvelut löytyvät läheltä. Sijainnin kruunaavat meri ja erinomaiset ulkoilumahdollisuudet.

Syksyllä 2022 Helsingin Kalasatamaan valmistuva Lumo One -pilvenpiirtäjä on ainutlaatuinen rakennus, ja niin ovat sen välittömästä läheisyydestä löytyvät palvelutkin.

– Helppoon, vaivattomaan ja pitkäaikaiseen asumiseen kuuluu oleellisesti, että arjessa tarvittavat palvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat helposti saavutettavissa. Jos kellään, niin Lumo One -asukkailla tämä toteutuu täydellisesti, Lumo-kotien myyntijohtaja Ville Kilpi sanoo.


[...]

– Lumo One -asukkaat voivat seurata Suvilahden tapahtumia omasta ikkunastaan, Kilpi sanoo.

Yhteisöllisyys korostuu myös pilvenpiirtäjän yhteisissä asukastiloissa. Esimerkiksi ylimmän kerroksen klubitilassa ja sen hulppealla terassilla voi ihailla kirkkaalla säällä jopa 41 kilometrin päähän ulottuvia merellisiä maisemia.
 

https://lumo.fi/asuminen/lumo-one-kotien-asukkailla-kaikki-on-kaden-ulottuvilla/

Kun yritin päästä asuntoa vuokraamaan:

Palvelussa tapahtui virhe.

Olemme pahoillamme ja korjaamme tilanteen pikimmiten.
Asiasta on lähetetty tieto ylläpidolle.
Etusivulle

An error has occurred, but we'll fix it as soon as we can.
The maintainers have been informed.
To front page
Itsehän en vuokraisi tosta mitään mutta se on vain mun mielipide.Sillan perustat on vielä kai rikki paalutusten vuoksi eli uusi tulee jos vanhoja ei saada korjattua.Erittäin v*ttumaista asua alueella jossa koko ajan rakennetaan.Metro ja itäväylä vielä vieressä.Ajan kanssa alkaa varmasti rassaamaan jos esim heräät yöllä siihen että siinä ajetaan pillit päällä ohi.Hyvin sekava kokonaisuus toi redikin.

Hieno video:

https://youtu.be/CEr5SuaBVZQ
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

^ käynee kuten Vuosaaren Cirrukselle, toteutus on "vähän" eri kuin mitä suunniteltiin. Kuten käynyt aika monelle muullekkin keskustan uusrakennukselle.

Havainnekuva todellisuudesta  ;D :



that's a bingo!

Titus

Nyt kun autot on saatu häädettyä Hgin keskustasta, niin on junien vuoro. Ei tietty heti, mutta pikkuhiljaa...

Pasilan vanhoista veturitalleista voi tulla uusi kulttuurialue Helsinkiin: Öisiä keikkoja, puistoalue pilvenpiirtäjien naapuriin
QuoteHelsinki suunnittelee Veturitallinpihasta puistomaista aluetta kulttuuritapahtumille ja oleskeluun.

KESKI-PASILAN Veturitallinpihasta suunnitellaan pasilalaisten yhteistä takapihaa. Helsingin kaupunki pyytää parhaillaan ihmisiltä kommentteja ja ideoita alueen tuleviin suunnitelmiin. Junaliikenteen tarvitsemaa tilaa alueelta halutaan merkittävästi supistaa nykyisestä. Radan varressa oleva uusi veturitalli säilyy suljettuna alueena, mutta muuten alueesta halutaan kaikille avointa tilaa ja puistoa.

Alustavissa suunnitelmissa aluetta kuvaillaan sanalla kaupunginosapiha, jonka pitäisi sopia liikuntaan, leikkimiseen, grillaamiseen ja yleiseen oleiluun. Alueelle suunnitellaan myös erilaisia tapahtumia ja myös myöhään jatkuvia konsertteja.

Aluetta luvataan suunnitella niin, että yhteys sen kulttuurihistoriaan säilyy.

Veturitien vanhasta hallista voisi tulla yksi keikkapaikka, rakennuksen katosta suunnitellaan viherkattoa. Alustavissa suunnitelmissa väläytellään tiloja luovalle työlle, harrastamiseen ja ravintoloille. Hallin reunasta nousee ramppi radan ylittävälle sillalle. Nordenskiöldinkadun yli kevyt liikenne pääsee siltaa pitkin, Triplaan ja Pasilan asemalle on yhteys pilvenpiirtäjien kautta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007997499.html


Niin, eihän tuossa paljoa olisi ympärillä asuntoja joihin kantautuisi nämä "myöhään jatkuvat konsertit"... Vastaava aluehan on niinkin kaukana kuin muutaman sadan metrin päässä Konepajan alueella jonka kehitys on tyssännyt milloin mihinkin riitaan.

Eli tyypillinen vihvasprojekti, edellinen kusee, niin tehdään seuraava samanlaiseksi, mutta vielä päättömämmäksi. Ehkä se kaupunginosayhteisöllisyys toteutetaan tällä kertaa oikein... (tähän se oikea kommunismi-vitsi)

Miettikää sitä porukkaa jolle maksetaan tällaisten ideoiden kanssa puuhastelusta... olisiko kivaa hommaa niinq vaa jutskaa ja miettii kaikkee kivaa? Et niinq kehittäs kaapunkia...

that's a bingo!

Titus


Niinno, mikäpä nykyään olisi este rakentamiselle, toisen maat tai liito-oravat = no problem !

KORKEIN hallinto-oikeus (KHO) antaa Espoolle mahdollisuuden rakentaa asuntoja liito-orava-alueelle Matinkylän metroaseman tuntumassa Suomenlahdentien varressa.

QuoteKHO pyörsi vuosikirjapäätöksessään Helsingin hallinto-oikeuden tuomion, joka oli rakentamiselle kielteinen.

Seurauksena häviää seitsemän liito-oravien kolopuuta ja tutkitusta lisääntymis- ja levähdysalueesta puolet eli runsaat kaksi hehtaaria.

Rakennussuunnitelmista olivat valittaneet Espoon ympäristönsuojeluyhdistys ja Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri.

RAKENNETTAVAKSI tarkoitettu kortteli sijaitsee runsaan 700 metrin päässä metroasemasta. Espoon kaupunki perusteli rakentamista sillä, ettei Matinkylän aseman läheisyyteen voinut toteuttaa tarkoituksenmukaista määrää asuntoja muilla tavoin.

KHO arvioi, että länsimetro on merkittävä joukkoliikenneyhteys. Tiistinlaakson alue Suomenlahdentien varressa oli ainoa merkittävä täydennysrakentamiskohde, joka liittyi metroaseman ympäristöön rakentuvan aluekeskuksen kehittämiseen.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa (mal) valtio ohjasi aikanaan varoja länsimetron rakentamiseen, ja Espoo sitoutui kaavoittamaan lisää asuntoja.

KHO katsoo, että asuntojen rakentaminen jalankulkuetäisyyden päähän metroasemasta on edullisen ja kestävän yhdyskuntarakenteen kannalta tärkeää.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007997689.html

Tämä on sitä parempaa vihreää ja kestävää kaupunkisuunnittelua jossa luonto ja eläimet tuhotaan ihmisten tieltä. Oliko tämä kaupunkien laajeneminen luonnon kustannuksella se mistä marin puhui kun aasinsiltaili koronaa ja ilmastonmuutosta ?

:-X
that's a bingo!

foobar

^ Niitä perkeleen siipioravia on täältä tuonne Japaniin asti koko väli täynnä. Lajilla ei ole mitään ongelmia selviytymisensä kanssa. Etelä-Espoossa ei liene puustoista paikkaa jossa olisi yli kilometriä liito-oravan pesintäalueelle.

Niin liito-oravat kuin valkoposkihanhetkin ovat puhtaasti poliittisesti, vieläpä Vihreiden miellyttämisen myötä saatuja ongelmia...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Titus

^
Totta. Suomessa on kohtaa vähemmän variksia kuin liito-oravia. Viittasin tuolla niiden aiempaan ehdottomaan koskemattomuuteen jolla estettiin milloin minkäkin rakentaminen.

Esim erääseen moottoritiehen rakennettiin tunnelit, ettei liito-oravat häiriinny...
that's a bingo!

Melbac

Quote from: foobar on 23.05.2021, 17:10:20
Quote from: Melbac on 21.05.2021, 10:17:00
Itsehän en vuokraisi tosta mitään mutta se on vain mun mielipide.Sillan perustat on vielä kai rikki paalutusten vuoksi eli uusi tulee jos vanhoja ei saada korjattua.Erittäin v*ttumaista asua alueella jossa koko ajan rakennetaan.Metro ja itäväylä vielä vieressä.Ajan kanssa alkaa varmasti rassaamaan jos esim heräät yöllä siihen että siinä ajetaan pillit päällä ohi.Hyvin sekava kokonaisuus toi redikin.

Se riippuu pitkälti siitä mistä tykkää. Asun itse vastaavassa paikassa jossa noin 150 liikettä on kerrostaloasunnon ovelta viiden minuutin kävelyetäisyydellä, suurin osa vain muutaman metrin ulkona kävelyn päässä. Alakerrassa on myös yksi maan suurimmista parkkiluolastoista, linja-autoasema ja metroasema, ja naapureina lähinnä varakkaita eläkeläisiä. Rakennustoiminta naapurustossa jatkuu varmasti vielä vuosia, mutta se ei ole haitannut vaikka töitä on tullut tehtyä kotoa viimeinen vuosi.

Nämä asiat riippuvat kovasti omista preferensseistä. Ei näissä asunnoissa intressiryhmä ole se joka vihaa kaupunkiasumista yli kaiken vaan ne jotka pitävät siitä. Ei ole mitenkään välttämätöntä olla mielenvikainen pitääkseen positiivisena asiana sitä että tarpeen tullen saa alakerrasta lähes kaiken mitä keksii tarvita ja satoja liikkeitä lisää on saavutettavissa esim. metrolla laittamatta edes talvella takkia päälle.

Sijainti voi vaikuttaa hyvin pienilläkin etäisyyksillä. Asuin aiemmin hiukan alle kilometrin päässä nykyisestä asunnostani, ja koin asioiden olevan kaukana tai hankalia. Se että peruspalvelut, liikenneyhteydet ja parkkiluolat ovat käytännössä asunnon kanssa samassa rakennuskompleksissa on asia josta moni on mielestäni aivan ymmärrettävästi valmis maksamaan.
Kuka tässä on mistään kaupunkiasumisen vihaamisesta puhunut,omasta mielestä huono paikka/redi on sekava/vieressä vilkas pääväylä ja metro alakerrassa sekä vieressä monta raksaa ja taitaa olla pari nosturiakin yms mutta jokainen saa käyttää omat ja pankin rahat miten haluaa.Taidat olla ammatiltas joku kiinteistövälittäjä kun kirjoitus vaikuttaa sellaiselta.:D

/edit
Itsehän en kauheasti arvosta vanhaa satamaa jonka vieressä on wanha jätteidenpolttolaitos(kierrätyskeskus tms nykyään) jonka vieressä on sitten joku romuttamo.

foobar

^ Pankin rahoja tuskin tarvitsee tai voikaan käyttää kun kyseessä on kokonaan vuokra-asunnoista koostuva torni.

Ei sinällään, en minäkään Kalasatamasta asuntoa hankkisi. Silti yksisilmäinen ongelmien silmäily ei ole tilanteen koko kuva.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Titus

Quote from: Melbac on 24.05.2021, 12:53:08
/edit
Itsehän en kauheasti arvosta vanhaa satamaa jonka vieressä on wanha jätteidenpolttolaitos(kierrätyskeskus tms nykyään) jonka vieressä on sitten joku romuttamo.

Tämä mainittu alue on menossa seuraavaksi lihoiksi, eli asuntorakentamiseen:
Quote
KALASATAMAN rakentaminen etenee pohjoisosiin. Helsinki on alkanut suunnitella Hermanninrannan aluetta, jonne suunnitellaan asuntoja noin 5 000 ihmiselle. Alue rakentuu Hermannin rantatien ja tulevan Hermannin rantapuiston väliin.

juttu linkkeineen:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007989394.html

edit: ei täsmälleen sama alue, mutta samaa aluetta...
that's a bingo!

l'uomo normale

Quote from: foobar on 24.05.2021, 12:13:04
^ Niitä perkeleen siipioravia on täältä tuonne Japaniin asti koko väli täynnä. Lajilla ei ole mitään ongelmia selviytymisensä kanssa. Etelä-Espoossa ei liene puustoista paikkaa jossa olisi yli kilometriä liito-oravan pesintäalueelle.

Niin liito-oravat kuin valkoposkihanhetkin ovat puhtaasti poliittisesti, vieläpä Vihreiden miellyttämisen myötä saatuja ongelmia...

Niitten molenpienhan piti olla Pyhiä Eläimiä, Liito-Oravien vielä niitä Kaikkein Pyhinpiä. Ja nyt Liito-Oravilla ei olekaan mitään väliä. Lapsenuskoni on petetty. Sama kuin Ev-lut kirkkomme piispat julistaisivat ettei Jumalaa ole olemassa.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.