News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Tätä mieltä suomalaiset olisivat uusien polttomoottoriautojen myyntikiellosta

Started by Seurailija, 10.01.2021, 02:14:03

Previous topic - Next topic

Pitäisikö uusien polttomoottoriautojen myynti kieltää Suomessa vuonna 2030?

Pitäisi kieltää
3 (2.4%)
Odotetaan muiden maiden kokemuksia
7 (5.6%)
En osaa sanoa
1 (0.8%)
Pitäisi myydä niin kauan kuin valmistetaan
115 (91.3%)

Total Members Voted: 126

MiljonääriPlayboy

^ mainitsemasi detalji ei ainakaan minun kantaani muuta mihinkään. Edelleen siinä ollaan sosialismin tiellä, kieltämässä asioita. Hybridit tuntuvat lisäksi olevan välimallin tekniikkaa, jossa yhdistyvät kahden maailman huonot puolet. Ref. esim. leasing-firmojen tilastot hybridien todellisista kulutuksista.

Henkilökohtaisesti, sitten jos tai kun luovun polttiksista, niin siirryn suoraan sähköön. Menemättä hybridien kautta.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Faidros.

Hybridi. Ajat polkupyörän apumoottorin tehoisella moottorilla maantiellä, että pääset pelottelemaan ihmisiä äänettömyydellä parkkiksella, koska akkujen kestävyys ei riitä muuhun. Lataat sekä tankkaat vähän väliä, koska painon vuoksi säiliöt ja akustot on alimitoitettuja. Ja maksat tuosta "lystistä" halvimmillaankin ihan helvetisti.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mikke70

Itse ajan toistaiseksi kaasuautolla (kaasukonversio). Polttoainekustannus 4...5  eur/100 km. Toimii hyvin pk-seudulla, kehyskunnissa, isommissa kaupungeissa ja muutamissa kaupungeissa ruuhka-suomen ulkopuolella. Kaasuautosta ei kuitenkaan ole tulossa mitään isoa juttua lähinnä eu-lainsäädännön vuoksi (kaasuauton päästöt tilastoidaan yhtä isoiksi kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton eli autonvalmistajien ei ole kannattavaa noita valmistaa).
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Beef Supreme

Mitä kaksipyöräisille tapahtuu? Onko niiden täyskielto tulossa, onko tulevaisuudessa väisteltävä äänettömiä mopopoikia?

Minkälainen korvaava peli kannattaa hankkia jos aikoo lopettaa valtion tukemisen autoilulla noin kymmenen vuoden aikajänteellä? Kaupassa käymiseen lähinnä. Traktorimönkijä? Sähkömopo? Kolmipyörä?

Faidros.

Jos nyt jollakin tekee kovasti mieli sähköautoa/-moottoripyörää/-perämoottoria, niin mielestäni se kannattaa rakentaa itse.
https://emoto.fi/index.php?route=product/category&path=71
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Quote from: Waldseemüller on 10.01.2021, 14:42:22
Minkälainen korvaava peli kannattaa hankkia jos aikoo lopettaa valtion tukemisen autoilulla noin kymmenen vuoden aikajänteellä? Kaupassa käymiseen lähinnä. Traktorimönkijä? Sähkömopo? Kolmipyörä?

Museokatsastettu auto (tai mp). Verottaja nuolee näppejään, paitsi polttoaineveron muodossa. Saa nähdä, joko piankin lyömme Kuuban autokannan vanhuudessa.

MiljonääriPlayboy

OT: itse olen harkinnut sähköpyörää korvaamaan lyhyitä matkoja.

Pidin aiemmin sitä vähän turhana laitteena, mutta kokeiltuani sellaista, totesin vaan luokitelleeni sähköpyörän mielessäni väärin: sähköpolkupyörässä ON järkeä, kun sitä ajattelee auton tai skootterin korvaajana lyhyillä matkoilla. Eikä niinkään polkupyörän korvaajana, jossa roolissa se on edelleen omasta mielestäni hieman 'pointless'.

edit:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Mikke70

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.01.2021, 14:55:12
Quote from: Waldseemüller on 10.01.2021, 14:42:22
Minkälainen korvaava peli kannattaa hankkia jos aikoo lopettaa valtion tukemisen autoilulla noin kymmenen vuoden aikajänteellä? Kaupassa käymiseen lähinnä. Traktorimönkijä? Sähkömopo? Kolmipyörä?

Museokatsastettu auto (tai mp). Verottaja nuolee näppejään, paitsi polttoaineveron muodossa. Saa nähdä, joko piankin lyömme Kuuban autokannan vanhuudessa.

Ja mitä veroja jää siis maksamatta kun ostat käytetyn museoauton tahi ns. tavallisen käytetyn auton?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Uuno Nuivanen

Vuotuiset ajoneuvo- ja käyttövoimavero. Vakuutus halpa ja katsastus harvakseltaan. Mutta kaipa ne tukkivat tämänkin mahdollisuuden köyhiltä.

Larva

^ Meinasin huomauttaa, että eikös museoautoissa ole ajopäivärajoitus / vuosi, mutta eipäs muuten välttämättä olekaan. Ero on vain vakuutuksessa. Wikipedia kertoo:

QuoteMuseoajoneuvoksi luokiteltulle ajoneuvolle voi hankkia tavallisen liikennevakuutuksen sijaan museoajoneuvovakuutuksen, joka on tavallista liikennevakuutusta edullisempi, mutta jolla saa ajaa vain enintään 30 vuorokautena vuodessa. Ottamalla tavallinen liikennevakuutus museoajoneuvolla voidaan ajaa vuoden jokaisena päivänä. Museoajoneuvo on vapautettu myös ajoneuvoverosta.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Mikke70

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.01.2021, 15:26:42
Vuotuiset ajoneuvo- ja käyttövoimavero. Vakuutus halpa ja katsastus harvakseltaan. Mutta kaipa ne tukkivat tämänkin mahdollisuuden köyhiltä.

No eikun ehdottomasti vaan nyt ostamaan se museoauto; onhan se nyt ehdottoman halpaa ajella kun tarvii "vain" vuotuiset ajoneuvo- ja käyttövoimaverot maksaa. Niin ja se sitä polttoainetta voi tietty vähän enemmän kulua...
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Uuno Nuivanen

^ Siis ei tarvitse maksaa  :facepalm: .

1990 autoista monet eivät kuluta sen enempää kuin nykyisetkään, eikä sitä kulu kauppareissuilla paljon paskaakaan.

Ari-Lee

Quote from: Tuulenhenki on 10.01.2021, 15:30:55
^ Meinasin huomauttaa, että eikös museoautoissa ole ajopäivärajoitus / vuosi, mutta eipäs muuten välttämättä olekaan. Ero on vain vakuutuksessa. Wikipedia kertoo:

QuoteMuseoajoneuvoksi luokiteltulle ajoneuvolle voi hankkia tavallisen liikennevakuutuksen sijaan museoajoneuvovakuutuksen, joka on tavallista liikennevakuutusta edullisempi, mutta jolla saa ajaa vain enintään 30 vuorokautena vuodessa. Ottamalla tavallinen liikennevakuutus museoajoneuvolla voidaan ajaa vuoden jokaisena päivänä. Museoajoneuvo on vapautettu myös ajoneuvoverosta.

30 vuorokautta ajoa museoajoneuvovakuutuksella muutama kymmenen euroa vuodessa, herrasmiessopimuksella, mitä kukaan ei valvo mitenkään. Myöskään rekisterikilpien ei ole pakko olla ns. mr -tunnistettavia, vaan voivat olla aivan tavalliset valkopohjaiset. Vaikka mustapohjaiset ovat suosituimmat vanhemmille ajoneuvoille. Kyttäävä naapuri voi merkitä ajopäivät kalenteriin ja lähteä käräjille todistajaksi. Nykyisin kun ilmiantajia/todistajia suojelevat vielä.

Museoajoneuvo on sitten pidettävä siinä kunnossa, että joka kolmas vuosi hyväksytään katsastuksessa. Siinä kunnossa, että tietoisesti kuluttaa museoautoaan. Ylläpito on hankalampaa ja joissain tapauksissa paljon kalliimmat varaosat jos onnistuu löytämään.

Olen sitä mieltä, että Suomi tulisi vapauttaa museoajoneuvo asetuksista kokonaan ja siirtyä Ruotsin mallin mukaiseen käytäntöön. Yli 50 vuotiailta ajoneuvoilta (kateus)vero ja (määräaikais)katsastus pois kokonaan. Saataisiin edes siihen tasa-arvoa ja harrastajan yksilön omaa vastuuta tekemisistään. Ajoneuvot kun tulee olla kunnossa ja tieliikennelain mukaisessa kunnossa joka tapauksessa jos meinaa yleisellä tiellä ajaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Nuivanlinna

Quote from: Faidros. on 10.01.2021, 12:07:58
Joku varmasti luulee, että sähkö on loputtomiin polttoaineveroton tapa yksityisautoilla. Ei ole. Miljardit tullaan keräämään entiseen malliin yksityisautoilijoilta. Näin kävi myös biokaasulle, joskaan ei yhtä raskaasti kuin fossiilisille polttoaineille.

Jep. Niin ne katosivat petrohaisulitkin tienpäältä, kun vain osattiin lätkäistä veroa moottoripetrolille.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Vesa Heimo

Quote from: Faidros. on 10.01.2021, 14:27:06
Hybridi. Ajat polkupyörän apumoottorin tehoisella moottorilla maantiellä, että pääset pelottelemaan ihmisiä äänettömyydellä parkkiksella, koska akkujen kestävyys ei riitä muuhun. Lataat sekä tankkaat vähän väliä, koska painon vuoksi säiliöt ja akustot on alimitoitettuja. Ja maksat tuosta "lystistä" halvimmillaankin ihan helvetisti.

Riippuu toki aika paljon siitä hybridistä. Omallani (kaupat sovittu, ensviikolla uudempi auto alla) pääsee 30-40km latauksella, ladata voi autotallin pistokkeesta(16A), sähkömoottorissa toki tehoa vaatimattomasti reilu 60kw, mutta kyllä sillä kaupungissa ajelee. Sitten pidemmillä matkoilla bensamoottori käyttöön. Oma ajelu on 15-20tkm vuositahdista huolimatta pääosin alle 50km/päivä niin sitten niillä kerran kuukaudessa pidemmillä matkoilla voi polttaa bensiiniä- jota menee tankkiin 60 litraa. Jollekin se on ehkä vähän alimitoitettu, itselle riittää kyllä.

Sitten se että onko se kallis on toki subjektiivista, mutta hybridin tehoilla vastaavan puhtaan bensakulkineen hinta olisi myös helkkarin suolainen.

Ja ei nyt polttomoottoriautossakaan se moottori parkkipaikoilla rullatessa juuri ääntä pidä  ;D 

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Eino P. Keravalta

En muutoin ota kantaa, mutta sanon seuraavan:

Valtion eräs keskeinen tarkoitus on tarjota kansalaisille vaihtoehtoja. Niistä vaihtoehdoista kukin sitten poimii sen, mikä itselleen parhaiten soveltuu. Valtiovalta on ymmärtänyt roolinsa täysin väärin, jos se kuvittelee, että sen tehtävä on rajoittaa kansalaisten valinnanmahdollisuuksia tai ohjata heitä tiettyyn käyttäytymiseen tai ideologiaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mikke70

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.01.2021, 15:37:26
^ Siis ei tarvitse maksaa  :facepalm: .

1990 autoista monet eivät kuluta sen enempää kuin nykyisetkään, eikä sitä kulu kauppareissuilla paljon paskaakaan.

No sittenhän se onkin suorastaan ilmaista. Kyllä ennen kaikki oli niin paljon paremmin. Tämän tänään joku ylen radiokanavalla kertoikin.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Vesa Heimo

Quote from: Hohtava Mamma on 10.01.2021, 16:26:37

Kieltämättä XC60 T8 on käynyt mielessä. Akulla ajelisi työmatkat ja kauppareissut, eli 95% vuotuisista ajoista. Ja ei se 410 hv yhteisteho ihan mene Faidroksen määritelmään polkupyörän apumoottorin tehoista, ainakaan mulla ;)

V60. XC oli vielä pikkasen turhan suolainen käytettynä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Bellerofon

Ennen ajoa tuli yli 100k vuodessa ja nyt alle 10k. Näillä ajomäärillä on tasan yksi lysti millainen kulkupeli on alla. Nyt on aika isokokoinen bensavehje, joka syö ehkä 9l/100km, mutta tankkaan ehkä 10 kertaa vuodessa. Aiemmin ajelin reilu 4l syövällä dieselillä.
Vaikea olisi kuvitella laittavansa 50k€ sähkö- tai hybridivehkeeseen näillä kilsoilla. Lähes kaikki työmatkat tein jo ennen koronaa junalla, kun sillä pääsee erittäin kätevästi pääradan varren kaupunkeihin, johon kulkua pääsääntöisesti on. Polttomoottori on hyvä juuri tällaisessa käytössä. Talvella lämmin ja aina polttoainetta lähellä ja nopeasti saatavilla vaikka pitkäänkin reissuun.

Faidros.

Quote from: Hohtava Mamma on 10.01.2021, 16:26:37
Quote from: Vesa Heimo on 10.01.2021, 15:50:12
Quote from: Faidros. on 10.01.2021, 14:27:06
Hybridi. Ajat polkupyörän apumoottorin tehoisella moottorilla maantiellä, että pääset pelottelemaan ihmisiä äänettömyydellä parkkiksella, koska akkujen kestävyys ei riitä muuhun. Lataat sekä tankkaat vähän väliä, koska painon vuoksi säiliöt ja akustot on alimitoitettuja. Ja maksat tuosta "lystistä" halvimmillaankin ihan helvetisti.

Riippuu toki aika paljon siitä hybridistä. Omallani (kaupat sovittu, ensviikolla uudempi auto alla) pääsee 30-40km latauksella, ladata voi autotallin pistokkeesta(16A), sähkömoottorissa toki tehoa vaatimattomasti reilu 60kw, mutta kyllä sillä kaupungissa ajelee. Sitten pidemmillä matkoilla bensamoottori käyttöön. Oma ajelu on 15-20tkm vuositahdista huolimatta pääosin alle 50km/päivä niin sitten niillä kerran kuukaudessa pidemmillä matkoilla voi polttaa bensiiniä- jota menee tankkiin 60 litraa. Jollekin se on ehkä vähän alimitoitettu, itselle riittää kyllä.

Sitten se että onko se kallis on toki subjektiivista, mutta hybridin tehoilla vastaavan puhtaan bensakulkineen hinta olisi myös helkkarin suolainen.

Ja ei nyt polttomoottoriautossakaan se moottori parkkipaikoilla rullatessa juuri ääntä pidä  ;D

Kieltämättä XC60 T8 on käynyt mielessä. Akulla ajelisi työmatkat ja kauppareissut, eli 95% vuotuisista ajoista. Ja ei se 410 hv yhteisteho ihan mene Faidroksen määritelmään polkupyörän apumoottorin tehoista, ainakaan mulla ;)

Kertokaa nyt mitä ne hybridinne maksaa?
Teknavi testasi taannoin jonkun mersun hybridin ja parin tunnin latauksella(ei pakkasta) kulki käytännössä 20 km normikaasulla. Moneenko täyskiihdytykseen se riittää, en tiedä? Mielestäni aika vähän usean kymmenentuhannen autosta. Mutta jokainen kiinnittää rahansa mihin haluaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Tuossa on muutama esimerkki kuluttajariitalautakunnan päätöksistä. Uutta 94 000€:n bemukkaa ei pystynyt lataamaan edes pikkupakkasella, vaikka tehtaan mukaan täyteen ladattuna sillä pystyisi liikkumaan jopa 30km! :facepalm:
https://yle.fi/uutiset/3-11605861
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JoKaGO

Quote from: Vesa Heimo on 10.01.2021, 16:30:29
Quote from: Hohtava Mamma on 10.01.2021, 16:26:37

Kieltämättä XC60 T8 on käynyt mielessä. Akulla ajelisi työmatkat ja kauppareissut, eli 95% vuotuisista ajoista. Ja ei se 410 hv yhteisteho ihan mene Faidroksen määritelmään polkupyörän apumoottorin tehoista, ainakaan mulla ;)

V60. XC oli vielä pikkasen turhan suolainen käytettynä.

Rahamiehet tossa juttelee  :roll: Itse en uskaltanut ottaa riskiä siitä, että kolmen vuoden kuluttua tekniikka on kehittynyt nykyhybridien ohi ja otinkin leasingin. Tai niin kuin dieseleiden kanssa kävi 15 vuotta sitten, verot "pompsahtavat" yhtenä aamuna.
XC60:iin mulla ei persaus kestänyt, mutta 1/3 hintaan sain kuitenkin "kinnerin" jossa on kolmatta sataa heppaa, ei silläkään jalkoihin jää liikenteessä. Kauppareissut teen sähköllä, matka-ajot bensalla, kuten Hohtiskin suunnittelee.

Ja aiemminkin olen kertonut, että valintaani päällimmäisin syy oli kustannukset. Eli kuten Eino ylempänä kertoo, retkahdin Valden ohjaukseen. Ympäristön suojelu ei ollut motivaattorina.

En siis ole rahamies, mutta mulla on varaa mm. tällaiseen kikkailuun. Nuo hallituksen hulluttelut sattuvat kipeästi niille, joilla ei ole varaa ostaa muuta kuin käytettyjä polttomoottoriautoja. Tuolle viherpiiperö-porukalle em. kansalaiset ovat jotain paariaa, joista ei tarvitse välittää. Miehiä ja naisia, jotka vähistä tuloistaan joutuvat pulittamaan yhä enemmän, jotta voivat tehdä työtään, kun työmatka julkisilla on täysin mahdotonta tai tuntien ajan haaskuu vuorokaudessa. Tai kuskaapa timpurin työkalusatsia bussissa... Tai fillaroipas kotihoitajana harvaan asutulla alueella, tyynessä ja tuiskussa ...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vesa Heimo

Quote from: Faidros. on 10.01.2021, 16:45:15

Kertokaa nyt mitä ne hybridinne maksaa?
Teknavi testasi taannoin jonkun mersun hybridin ja parin tunnin latauksella(ei pakkasta) kulki käytännössä 20 km normikaasulla. Moneenko täyskiihdytykseen se riittää, en tiedä? Mielestäni aika vähän usean kymmenentuhannen autosta. Mutta jokainen kiinnittää rahansa mihin haluaa.

Tais olla wanha mersun pienakkuinen hybridi kun mun vanhemmallakin Volvolla pääsee sen +30km jos ottaa pistokkeesta kun lähtee ajelulle. Kesällä n 40.

Noin 50k€ vähän käytettynä millä saa sen nelisensataa hevosvoimaa ja 5s. nurkilla olevan 0-100. 30-40km menee sähköllä, eli normipäivän tarpeet. Mutta isompi pointti tossa on että noilla tehoilla autovero on täysin mitätön. 400 heppanen bensa (tai Diesel) on ihan eri luokassa hankintahinnaltaan.

"säästöä" tossa siis tulee juuri sen verran, se että käyttöverot, hankintahinnan verotus sun muut on pikkuiset vrt. täysbensa tuolla kokoluokalla, tehoilla ja varusteilla. Se että ehkä 1000€ säästää vuodessa "polttoainekuluissa" sillä että töpselisähköllä voi ajella kaupunkiajot on toki aika kolikoita kokonaisuudessa.

Ei kukaan Teslaakaan tietenkään vertaa Corollaan. Ne on ihan eri autoja kaikin tavoin, ja joo Teslalla ei pääse Hangosta Utsjoelle ilman paria-kolmea tunnin lataustaukoa. Muttei tässä appelsiineja ja meloneita kait ole tarkoituskaan vertailla.

Hybrideillä ja sähköautoilla saa omanlaiset edut, viherpesua on se että paikallispäästöt on pienet/nollissa.

Noin muuten kyllä sanoisin että jokaisen joka ei ole autoa ostamassa säästöpossun kolikoilla kannattaa oikeasti miettiä miten autoaan käyttää ja jos yhtään on sellaista että pääosin ajot ovat säännöllisiä mutta lyhyitä käydä testaamassa hybridi/täyssähkö. Ihan pelkästään jo sen takia miten sujuvaliikkeinen sähkömoottori liikenteessä on.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

JoKaGO

Eilen oli noin -8 C kun lähdin liikkeelle, bensatankki täynnä ja akuissa näytön mukaan sähköä 30 km:n ajoon. Kun olin päässyt pari kilometriä, varausnäyttö tipahti 25km:iin.
50 km oli ajettu maantiellä, kun varaus meni nollaksi.
Päivän aikana ajoin noin 350 km, ja sitten illalla tankkasin auton taas. Tasan 20 litraa sain tungetuksi tankkiin. Trippimittari, joka näyttää kokonaiskilometrit ja sähköajon määrän, kertoi, että sähköllä ajoa oli 115km. Eli ei se sähkömoottori ole pelkkää kuollutta painoa maantieajossakaan.
Äkkiä laskien bensaa kuluu n. 8 litraa satasella, mutta kaupunkiajossa menee siis vain hajun verran.

Sorry OT, mutta tässä on tietoa mitä moni haluaa ylempänä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Antti Ruokolainen

Quote from: MiljonääriPlayboy on 10.01.2021, 14:03:58
^ mainitsemasi detalji ei ainakaan minun kantaani muuta mihinkään. Edelleen siinä ollaan sosialismin tiellä, kieltämässä asioita. Hybridit tuntuvat lisäksi olevan välimallin tekniikkaa, jossa yhdistyvät kahden maailman huonot puolet. Ref. esim. leasing-firmojen tilastot hybridien todellisista kulutuksista.

Henkilökohtaisesti, sitten jos tai kun luovun polttiksista, niin siirryn suoraan sähköön. Menemättä hybridien kautta.
Ei kai kukaan vakavissaan usko, että ne virallisen syklin mukaan ajetut kulutuslukemat pitäisi paikkaansa. Niihin lähdetään täydellä latauksella, ja ajomatka on niin lyhyt että akku ei ehdi tyhjentyä. Pitäähän se nyt autoa hankkiessa osata laskea, toteutuuko tuo omassa keskimääräisestä käytössä. Miten määritellään välimalli? Jokin sisäinen energiantuottojärjestelmä autossa on oltava, jotta se olisi käyttökelpoinen esim. Suomessa. Mitään 300 km:n toimintasäteen omaavia täyssähköautoja ei ole tulossa. Sähköauto on käyttökelpoinen isossa mittakaavassa ainoastaan silloin kun auto ladataan kotona, ja sillä pystyy ajamaan koko tulevan matkan ajot kyseisellä latauksella. "Kieltämistä" voi toki pitää sosialismina, mutta se ei eroa lainkaan 1970 -luvulta alkaen tapahtuneessa saastuttavien tai vaarallisten autojen "kieltämisessä". Sitä muuten harrastettiin/harrastetaan sosialistissa maissa hyvin vähän/ei ollenkaan.

Antti Ruokolainen

Ihan naurettavaahan tuo tietyn voimanlähdekonfiguraation kieltäminen toki on, koska äärimmäisen pitkillä matkoilla pelkkä polttomoottori voi olla taloudellisempi kuin lataushybridi. Mutta kyllä tämä on asia on mappi Ö:n pohjalla yhteiskunnallisista epäkohdista.

JoKaGO

Quote from: Antti Ruokolainen on 10.01.2021, 17:46:30
Mitään 300 km:n toimintasäteen omaavia täyssähköautoja ei ole tulossa.

Kuulemma kesäkelissä Teslalla pääsee hyvinkin päälle 500 km eli toimintasäteenä 250 km. Tätäkö tarkoitat?
Sukulaismies ajaa Teslalla on tämän kertonut.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

insinörtti

Sähkömoottorit pitäisi kieltää kun niitä huudatetaan puolalaisella kivihiilellä ja jopa atomeita kiihoitetaan sähkön tekemiseksi.

Polttomoottoria kun sentään voi käyttää vaikka pontikalla, metanolilla, biokaasulla, kaupunkikaasulla, margariinilla, voilla, auringonkukkaöljyllä, valaan rasvalla, turpeella, tai ylipäätään millä tahansa kiinteällä, nestemäisellä tai kaasumaisella aineella, joka voidaan kaasuttaa palavaksi seokseksi tai muuten polttaa palotilassa.

Kannattaa tutusta siihen, mitä moottoreissa poltettiin 1900-luvun alussa kun 95E:ä ei oltu keksitty. Jos niiden sadan aineen valikoima käy suppeaksi, silloin voi siirtyä kaasuturbiinin käyttöön.

Beef Supreme

Minun koko perheeni, hiihtokamat, joululahjat ja vaatteet viikoksi kulkevat 2.0 dieselillä 6,24 l sadalla, toimintasäteen ollessa 900+ km täydestä tyhjäksi. Tämä kymmenen vuotta vanhalla tila-autolla jonka ostin uutena, käteisellä. Vakaata, turvallista ajoa, vääntöä ja potkua. Ei edes ruostetta kun on enimmäkseen ajettu suolattomilla ulkomailla. 190 000 lasissa, toinen mokoma edessä.

Ei ole MITÄÄN kannustinta jolla vaihtaisin johonkin pattereilla toimivaan leluun. Pakolla tietysti, tietysti, ja sitähän tässä odotellaan.

Joku pieni bensiinipatonkikin tuolla autokatoksessa lymyilee, mutta siitä en tiedä mitään, akkojen ja lasten vehje kuulemma.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Polttomottori on toimiva teknologoa. Polttoaineen voi tosin vaihtaa bensiinistä joksikin toiseksi. esim. ammoniakiksi. metaaniksi tai metanoliksi, ilmasta tislatuksi polttoaineeksi tai puukaasutukseen.