News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

SAK:n lakkoilusta

Started by Slicky, 02.03.2010, 11:01:04

Previous topic - Next topic

Slicky

AKT menossa menossa lakkoon, vaativat 16% palkankorotusta. Tähän paikkaan olisi paikallaan jonkun saneltava hieman talousteorioita. Minä tradenomina hieman selvenneän asiaa.

Alkuun: Uhkailulla saavutetuilla palkankorotuksilla ei kasvateta palkkaa siis elintasoa. Tämä on matemaattinen tosiasia. Se menee jotenkin näin. Yrityksen henkilöstömenot kasvavat palkakorotusten johdosta 16%, mikä johtaa joko siihen, että yrityksen tuotteen hinta nousee saman 16% -> Inflaation tie tai sitten toinen vaihtoehto on se, että työvoimaa supistetaan se 16% ja samoja prosesseja pyöritetään 16% pienemällä henkilöstöllä -> Tämä on työttömyyden tie.

Kummin päin tahansa, tämä on vahingollista talouden kilpailukyvyn kannalta. Jos palkat nousevat 16%, myös hinnat nousevat 16%. Tämä on vahingollista 1. Viennin kannalta. 2. Työttömien, opiskelijoiden, eläkeläisten ja muiden indeksin ulkopuolella olevien kannalta. Käytännössä se taitaa mennä näin: Kuljetusfirman x:n palkat nousevat 16% -> Hinnat nousevat 16% -> myynti laskee 16% -> työvoimaa supistetaan 16% -> Verot nousevat 2% -> Summasummarum työttömyys on lisääntynyt ja elintaso on laskenut työläisilläkin.

Tarinan opetus: Lisäämällä rahaa talouteen esimerkiksi palkankorotusten muodossa, ei kasvateta taloutta. Näin tehtäessä se vain heikentää tämän rahan arvoa. Siis inflaatio kasvaa. Ihan maalaisjärjellä mitä enemmän tavaraa on, sen arvottomampaa se on.

Jouko

SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

vrv

Räry vaikuttaa koulukiusatulta, nyt on aika kostaa "isoille-pojille".
"Tulkoot hurttina aroiltaan, multiin mahtuvat tänne"
Uuno Kailas

Virkamies

Quote from: Slicky on 02.03.2010, 11:01:04
Tarinan opetus on nyt se. Lisäämällä rahaa talouteen esimerkiksi palkankorotusten muodossa, ei kasvateta taloutta. Näin tehtäessä se vain heikentää tämän rahan arvoa. Siis inflaatio kasvaa. Ihan maalaisjärjellä mitä enemmän tavaraa on, sen arvottomampaa se on.

Kysymys on varmaan lähinnä siitä, että ne ihmiset kokevat, että heidän suhteellinen palkkansa on liian pieni ja pyrkivät demonstroimaan tarpeellisuuttaan lakolla. Vaikka inflaatio nousisi, niin se iskee ikävimmin kuitenkin niihin ihmisiin, joiden palkka ei nouse. Heidän suhteellinen ansionsa tippuu silloin.

Ymmärrän täysin, että tämänkaltaisten töiden tekijät lakkoilevat. Ongelmana on vain se juuri, minkä sanoit, eli että se johtaa Euron aikakaudella ilman devalvaatiota vain töiden siirtymiseen muualle. Toisaalta se toimii pitkän tähtäimen toimintana jälleen, koska se tie lopulta romauttaa julkisen sektorin palkkakehityksen ja siten jälleen tuottaisi selkeästi suuremman suhteellisen ansion tulevaisuudessa kuljetusalalle verrattuna vaikkapa hoivatyön tekijöihin.

Toki jos alalle on työvoimaa tulossa tekemään vaikka näillä palkoilla, niin sitten tietysti tilanne ei muutu mihinkään. Markkinat toimivat nitisten ja natisten. Katsotaan missä kysyntä ja tarjonta toisensa löytävät.

Fogeli

Tälläisenä kriisivuotena kun juuri on vienti romahtanut, olisi syytä jättää työtaistelut pois päiväjärjestyksestä. Nyt ei niihin vain ole varaa.

Muuten olen sitä mieltä on jos saa  mielestään liian matalaa palkkaa, on paras vaihtaa työtä tai opiskella lisää. Jos ei sittenkään saa parempaa palkkaa, niin henkilön palkka on todennäköisesti oikea.

Kaptah

Olen itse sitä mieltä, että kuorma-autoalan palkat ovat turhan matalat. Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan työ on kuitenkin melkoisen vaativaa, vastuullista ja raskasta. Silti tuntipalkat ovat hiukan toistakymppiä tunti. Tämä siis satunnaisesti rekkakeikkaa ajavan opiskelijan näppituntuman mukaan. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että työn vaativuus, vastuullisuus ja palkka eivät kohtaa.

Mutta. Kun kuljetukset ovat muutenkin romahtaneet, tuntemassani firmassa on porukkaa lomautettuna ja loppujen palkkaa on alennettu, autot seisovat, teollisuus ei pyöri ja muutenkin kaikki menee päin hittoa, on aivan älytöntä vaatia vielä lisää palkkaa. Normaalinkaan palkan maksuun ei tällä hetkellä ole varaa. Työttömiä on vaikka kuinka. Jos liitolla olisi hiukan peliälyä ja nöyryyttä, nyt voitaisiin vaikka alentaa palkkoja, jotta saataisiin edes töitä. On turhaa olla hyvällä palkalla lomautettuna.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

kertsu59

Eikös se sopu kaatunut tekstikysymyksiin.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Tommi Korhonen

12kk irtisanomispalkka on aika törkeä vaatimus.

Itse olen vähän molemmilla puolilla, kun olen luottamusmies ja ehdottomasti lakko-oikeuden puolella. Mutta toisaalta reaalitaloutta ymmärrän sen verran että vaatimukset ovat ihan älyttömiä, JA tuo vain johtaa samaan kuin paperiteollisuudessa että mahdollisuuksien mukaan työt ulkoistetaan.
Palkankorotuksista voi neuvotella - joskin ajamalla vaatimukset liian ylös saadaan pattitilanne ja työantajat konkurssiin - mutta tuollainen yleissitova 12kk irtisanomispalkka on ihan naurettava. Jos en olisi ehdoton lakko-oikeuden puoltaja, niin tekisi mieli toivoa että tuollaiset vaatimukset torpedoitaisiin jostain riittävän "ylhäältä".

Tanskan malli: helppo irtisanoa (=helppo myös työllistää) ja korkeat korvaukset. Työttömyysaste on ainakin Tanskassa suhteellisen matala joten korvaukset eivät ole niin kalliita kuin kuvittelisi. En tiedä kaikkia yksityiskohtia, mutta kuulemani mukaan se on kuitenkin ollut toimiva malli.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

ElinaElina

Nyt pitää hommata jauhoja että voi leipoa. Kestomaitoa ja säilykkeitä. Pensaa muutama litra. Ym. tosi pakollista, kuten pyykinpesujauhe.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Virkamies

Quote from: Joonatan on 02.03.2010, 12:32:36
Tanskan malli: helppo irtisanoa (=helppo myös työllistää) ja korkeat korvaukset. Työttömyysaste on ainakin Tanskassa suhteellisen matala joten korvaukset eivät ole niin kalliita kuin kuvittelisi. En tiedä kaikkia yksityiskohtia, mutta kuulemani mukaan se on kuitenkin ollut toimiva malli.

Yksi olennainen ero malleissa. Vuoden jälkeen ihmisen on otettava vastaan mikä tahansa työ, mitä yhteiskunta antaa tai korvaus loppuu. Ero vastikkeettomaan sosiaaliturvaan on selkeä.

Juha Päivärinta

#10
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.

Eikös inflaatio ole tällä hetkellä nolla tai hieman alle?
Tarkastin Tilastokeskuksen sivuilta, että inflaatio oli tammikuussa -0,2%. Eikös 0.5% korotuksella reaaliansio kasva?
Ex-Jekku

Julmuri

Tuo "12kk:n palkka" eli muutosturva on sovittu jo edellisellä neuvottelukierroksella työnantajan aloitteesta. Näin on AKT asian kertonut eikä työnantajaosapuoli ole sitä kiistänyt. En minäkään näe kovin järkevänä tuollaisia rahoja maksaa, mutta jos kerran on aiemmin jo sovittu asiasta kyllä sitten pitäisi sanassa pysyä.

Tässähän on nyt kyse kolmesta eri lakosta, vaikka kaikki ovat AKT:n alla. Eli nyt alkaa kuljettajien lakko, seuraavana satamien (jossa muutosturva on kuuma peruna) ja viimeisenä perjantaina terminaalialan lakko, jossa ei ole myöskään voimassaolevaa työehtosopimusta.

Räty huuteli jo työnantajaa takaisin neuvottelupöytään, joten uskoisin sopimishalun olevan lähellä. Voi olla, että työnantajaosapuoli nyt vähän pitää miestä jännityksessä kun ei heti ole suostunut tulemaan, koska tuleva sopu tulee joka tapauksessa olemaan alempi kuin mitä on vaadittu. Ahtaajien muutosturva tuntuu ehdottomasti vaikeimmalta asialta sopia, koska siinä pitäisi ikään kuin ottaa jo sovittuja asioita takaisin.

Jouko

Quote from: Jekku on 02.03.2010, 12:46:41
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.

Eikös inflaatio ole tällä hetkellä nolla tai hieman alle?
Tarkastin Tilastokeskuksen sivuilta, että inflaatio oli tammikuussa -0,2%. Eikös 0.5% korotuksella reaaliansio kasva?

Millä vertailujaksolla?
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Juha Päivärinta

#13
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 12:54:05
Quote from: Jekku on 02.03.2010, 12:46:41
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.

Eikös inflaatio ole tällä hetkellä nolla tai hieman alle?
Tarkastin Tilastokeskuksen sivuilta, että inflaatio oli tammikuussa -0,2%. Eikös 0.5% korotuksella reaaliansio kasva?

Millä vertailujaksolla?

http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/index.html

http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/2010/01/khi_2010_01_2010-02-15_tie_001.html
Ex-Jekku

mikkoR

Hieman tuosta 16% korotuksesta ja taloudesta.

Kun palkkaa saa sanotaan vaikka 10€/h ja tulee korotus 1.60€/h on kustannus työnantajalle karkeasti 2.60€/h olettamana että sivukulut on 67%.

Tämä kerrotaan 1800h/a x 2.60€=4680€/a

Tosin ahtaajilla ei puhuta kympin tuntipalkoista eli kerrotaan tuo kahdella niin saadaan lisineen 10 000€ kustannukset vuodessa per äijä.

Tuokin summa voidaan kertoa työntekijöiden määrällä niin... ei ole halpaa ei, tosin verotulot kasvaa kivasti.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Femakko

Quote from: Slicky on 02.03.2010, 11:01:04
Alkuun: Uhkailulla saavutetuilla palkankorotuksilla ei kasvateta palkkaa siis elintasoa. Tämä on matemaattinen tosiasia. Se menee jotenkin näin. Yrityksen henkilöstömenot kasvavat palkakorotusten johdosta 16%, mikä johtaa joko siihen, että yrityksen tuotteen hinta nousee saman 16% -> Infaation tie tai sitten toinen vaihtoehto on se, että työvoimaa supistetaan se 16% ja samoja prosesseja pyöritetään 16% pienemällä henkilöstöllä -> Tämä on työttömyyden tie.

Kummin päin tahansa, tämä on vahingollista talouden kilpailukyvyn kannalta. Jos palkat nousevat 16%, myös hinnat nousevat 16%. Tämä on vahingollista 1. Viennin kannalta. 2. Työttömien, opiskelijoiden, eläkeläisten ja muiden indeksin ulkopuolella olevien kannalta. Käytännössä se taitaa mennä näin: Kuljetusfirman x:n palkat nousevat 16% -> Hinnat nousevat 16% -> myynti laskee 16% -> työvoimaa supistetaan 16% -> Verot nousevat 2% -> Summasummarum työttömyys on lisääntynyt ja elintaso on laskenut työläisilläkin.

Asia ei valitettavasti ole noin yksinkertainen, ja siksi lakkoilu voi kannattaa, kun lakkoileva porukka on riittävän pieni ja kun sillä on riittävästi valtaa vaikuttaa talouteen. Ensinnäkin jos AKT:n jäsenten palkat nousisivat 16 %, se ei tarkoita, että maan kaikkien työntekijöiden palkat nousevat 16 %. Itse asiassa AKT:n jäseniä on aika vähän kaikista työntekijöistä, joten vaikutus koko maan inflaatioon on paljon pienempi kuin 16 prosenttiyksikköä.

Toisekseen kuljetuspalveluiden kysynnän jousto on pieni. Kuljetuspalvelut ovat siis niin tärkeitä Suomen sijaitessa täällä kaukana, että hinnan noustessa kuljetuspalveluiden kysyntä ei laske yksi yhteen hinnan kanssa. Työttömyys ei siis nousisi yhtä paljon kuin palkka. Toisaalta tyypillisesti työnantajat tässä tapauksessa tyytyvät siihen, että heidän osuutensa suhteessa palkkoihin laskee jonkin verran eli kustannusten nousu ei ollenkaan aina siirry täysimääräisenä hintoihin.

Yhtä kaikki, AKT:n kaltaisella liitolla, joka on hyvin keskeinen Suomen talouselämälle, on varaa maksattaa lakkonsa muilla (=oman ja muiden alojen työnantajajilla sekä muiden alojen työntekijöillä). Jos asiat menisivät kuten Slicky kuvaa, siitä kärsisivät ennen kaikkea akt-laiset itse, mutta oikeasti vaikutukset leviävät paljon laajemmille aloille. Ja sen laaja-alaisuuden ansiosta AKT voi saada vaatimuksensa läpi, niin epäreilua kuin se onkin...  :'(

Mika.H

ahtaajat ovat itsekkäintä duunariporukkaa mitä minä olen elämässäni nähnyt. Ns riistoporvarit ovat ihan pikkutekijöitä noiden pöhköjen rinnalla.

Ehdotus siis. Pannaan kaikki lakkoilevat ahtaajat heti pihalle ja otetaan kokonaan uusi porukka sinne töihin. Viikossa nuo hommat oppii tyhmempikin apina.

Ahtaajien sisällä on tietysti yksittäistapauksia, jotka tajuavat tilanteen ja ovat itsekin kauhuissaan koko toiminnasta, mutta kun johto (akt) on mätä niin tuollaistahan siitä syntyy.

ps. samalla kun tuonne vaihdetaan tuo duunariporukka niin samaan rahaan voi kyllä vaihtaa johdonkin. Kaikki, jotka tuolla satamassa ovat yli vuoden olleet töissä ovat henkisesti ihan loppu... ja taas muutamaa yksittäistapausta lukuunottamatta...

ps2. kumipyöräkuskeihin en ota muuta kantaa kuin sen, että ajoitus on kyllä täydellisesti väärä!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Kari Kinnunen

Kuten olen aikaisemminkin todennut niin lakkoilu aiheuttaa sen että tulemme näkemään entistäkin enemmän euroopan itäisistä maista käsin operoivia kuljetusliikkeitä.

Se kun on kuljetuksen ostajalle herttaisen yhdentekevää kulkeeko se nyytti suomalaisella vaiko vaikka puolalaisella autolla.

Tämä siis koskee lähinnä vientiä/tuontia. Sisäiseen liikenteeseen en osaa ottaa kantaa.

matti

Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 14:15:27
Kuten olen aikaisemminkin todennut niin lakkoilu aiheuttaa sen että tulemme näkemään entistäkin enemmän euroopan itäisistä maista käsin operoivia kuljetusliikkeitä.

Se kun on kuljetuksen ostajalle herttaisen yhdentekevää kulkeeko se nyytti suomalaisella vaiko vaikka puolalaisella autolla.

Näin tässä tulee käymään. Ahtaajien osalta tilanne lienee se, että jatkossa satamat ostavat ahtauspalvelun joltain ulkomaiselta firmalta, jolla on ulkomaiset työntekijät hommissa.

requiem

Quote from: Julmuri on 02.03.2010, 12:53:55
Tuo "12kk:n palkka" eli muutosturva on sovittu jo edellisellä neuvottelukierroksella työnantajan aloitteesta. Näin on AKT asian kertonut eikä työnantajaosapuoli ole sitä kiistänyt. En minäkään näe kovin järkevänä tuollaisia rahoja maksaa, mutta jos kerran on aiemmin jo sovittu asiasta kyllä sitten pitäisi sanassa pysyä.

Jos tarkoitit tuota ahtaajien lakkouhkaa, niin tästä riidellään. Alla oleva teksti on vain osa koko artikkelista. Boldaukset lisätty.

QuoteMitä oikein sovittiinkaan?

Ahtaajien jo päättyneen työehtosopimuksen 21. pykälään on kirjattu erityisen muutosturvarahaston luominen. Sen tarkoituksena on "tukea irtisanottujen työntekijöiden työllistymistä sekä turvata heidän toimeentuloaan".

Räty perustaa vaatimuksensa juuri tuohon pykälään. Työnantajaleiri väittää vastaan.

"Sopimuksessa puhutaan muutosturvarahaston perustamisesta – ei muutosturvarahasta", sanoo Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru.

Häntä säestää Stevecon toimitusjohtaja ja Satamaoperaattorit ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Savolainen, joka kyseisen rahastomallin toi aikanaan neuvottelupöytään. Hänen mukaansa rahaston tarkoitus on tukea paikallista sopimista ja yritystasolla luotuja tukipaketteja.

"Yritimme silloin luoda hyvän ratkaisun. Syystä tai toisesta AKT otti sitten sen linjan, että samalla olisi sovittu myös yleisestä erorahasta, vaikka sanallakaan ei siitä ole mainittu", Savolainen sanoo.

Hakaniemen ja valtakunnansovittelijan toimiston väliä kiiruhtava Räty ei peräydy väitteessään. Hänen mukaansa kaikille osapuolille oli kaksi vuotta sitten selvää, mitä muutosturvalla tarkoitetaan.

Ulkomaankauppaa uhkaa siis pysähtyä, koska joku ymmärsi asiat väärin, unohti mitä sovittiin tai vääristelee totuutta neuvottelustrategian nimissä.

AKT:n vaatimusten heikko kohta on se, ettei mistään löydy mustaa valkoisella. "Siinä pitää tietysti katsoa itsekin peiliin, koska asiaa ei kirjattu kunnolla", Räty sanoo.

Lakimiehen koulutuksen saaneelta ammattiyhdistysjohtajalta erhe on todella erikoinen.

"Mutta siihen virheeseen on kaksi syytä. Uskoimme työnantajaa, kun he sanoivat, että ensin pitää selvittää veroteknisiä asioita. Toinen syy oli se, että neuvottelupöydässä oli uusia ihmisiä, joten meillä oli kohtuullista luottaa siihen mitä puhuttiin."

"Toista kertaa niin ei tehdä."

Että ketä sitten asiassa uskomaan, joka tapauksessa ahtaajien työsuhdeturva on tälläkin hetkellä tavallista työntekijää selvästi parempi.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

L. Brander

#20
Ay-liike on erityisesti demaraiden ja vähän vähemmän muun vasemmiston väkivaltainen painostuskoneisto. Kun ei vaaliuurnilla pärjätä, hyökkää ay-liike yhteiskunnan kimppuun. Nyt on kommareilla otollinen aika häiritä Suomen elpymistä taantumasta, jotta SDP:n apinoilla olisi enemmän kortteja tulevassa vaalitaistossa.

Hävetkää selkäänpukkottajat!

LB
Dystooppinen salamasota

vrv

Löytyykö tältä listalta Hommalaisten sukulaisia?
Minä ainakin löysin tuttuja nimiä.

Muutamat ammatit ovat melko huvittavia, kuten ammattirikkuri yms.

http://www.genealogia.fi/hakem/satamalakko/satamalakkoss.htm
"Tulkoot hurttina aroiltaan, multiin mahtuvat tänne"
Uuno Kailas

Jouko

Minä uskon että Timo Räty ja AKT heivaa saatuaan ensin liinat äärimmäisen tiukalle. Työnantajapuolenkin pitää silloin löysätä.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Uljanov

Quote from: vrv on 02.03.2010, 16:13:28
Löytyykö tältä listalta Hommalaisten sukulaisia?
Minä ainakin löysin tuttuja nimiä.

Muutamat ammatit ovat melko huvittavia, kuten ammattirikkuri yms.

http://www.genealogia.fi/hakem/satamalakko/satamalakkoss.htm


Katos perkule, löytyipä sieltä, vaikka pieni suku onkin. En tiedä ketä ovat, mutta käytännössä kaikki saman sukunimen omaavat ovat sukua, tai suvun kanssa naimisissa. Merkitty asuinpaikkakin viittaa suvun ns. lähtöpisteeseen.

CaptainNuiva

AKT:n vaatimusten heikko kohta on se, ettei mistään löydy mustaa valkoisella. "Siinä pitää tietysti katsoa itsekin peiliin, koska asiaa ei kirjattu

Lakimiehen koulutuksen saaneelta ammattiyhdistysjohtajalta erhe on todella erikoinen.

"Mutta siihen virheeseen on kaksi syytä. Uskoimme työnantajaa, kun he sanoivat, että ensin pitää selvittää veroteknisiä asioita. Toinen syy oli se, että neuvottelupöydässä oli uusia ihmisiä, joten meillä oli kohtuullista luottaa siihen mitä puhuttiin."

"Toista kertaa niin ei tehdä."
---------------------------------------------------------------------

Aika erikoista toimintaa, ei kirjata isoja sopimuksia paperille kun jopa
avioehtoja tehdään ja silloin sentään puhutaan luottamuksen lisäksi rakkaudesta ???

Miten tämmöisiä kirjaamattomia sopimuksia sitten käsiteltäsiin jos vaikka sopimuksen tekijät jostain kummas syystä heittäsivät lusikat nurkaan ja
veisivät tiedot sovituista asioista mukanaan hautaan?

Kiitos ja anteeksi mutta minä en usko että kokenut lakimies jättää
ISOJA asioita kirjaamatta sopimuksiin vain koska pöydän toisella puolen istuu
kiva henkilö...Nyt tässä mättää joku juttu.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

JoKaGO


Kummallista. Luulisi, että uusien kasvojen kanssa olisi tarkempi kuin vanhojen tuttujen eikä toisinpäin! Mikähän tässäkin oikein on? Kiistatonta lienee, että iso asia olisi tullut kirjatuksi moneen kertaan. Valehteleeko Räty noin huonosti?

Lakko-oikeus on iso juttu myös. En lähtisi hevin rajaamaan sitä äärimmäisenä työtaistelukeinona. Ongelma on tietenkin nämä yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömät alat, joiden lakkoilu iskee aina viattomiin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Tommi Korhonen

Quote from: Jouko on 02.03.2010, 16:17:46
Minä uskon että Timo Räty ja AKT heivaa saatuaan ensin liinat äärimmäisen tiukalle. Työnantajapuolenkin pitää silloin löysätä.
Tottakai. Onhan noissa vaatimuksissa selkeästi "kivikoiralisää". Jos ei pyydä, niin ei saa. Jos ei pyydä yli mitä haluaa niin ei (sovittelutilanteessa) saa mitä haluaa.

Mutta puolitettuinakin nuo vaatimukset ovat mielestäni aika kovat. Luulen ettei työnantajat nyt ihan heti suostu mihinkään, vaikka loppujen lopuksi ovatkin valmiita jotain joustamaan. Minun pessimistinen veikkaukseni on että lakko pitkittyy, jopa siihen pisteeseen että se alkaa haitata kansalaisia. Ei ehkä vaaralliseksi asti, mutta kiusalliseksi. Harmi vain että vihat siitä taitaa saada työnantajafirma ("teidän bussit ei liikkuneet perkele" tms) vaikka kansalainen tietäisikin että ei työnantaja sitä liikennettä pysäyttänyt.

Tällä evää olen tyhmyyttäni jonkin verran työnantajan kannalla koska mutu-tuntumalta ei voi sanoa että työnantajapuoli lamavuosina vetäisi erityisesti välistä. On toki toisia hetkiä jolloin kaikki otetaan mitä voidaan.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Mika.H

Quote from: CaptainNuiva on 02.03.2010, 16:47:36
AKT:n vaatimusten heikko kohta on se, ettei mistään löydy mustaa valkoisella. "Siinä pitää tietysti katsoa itsekin peiliin, koska asiaa ei kirjattu

Lakimiehen koulutuksen saaneelta ammattiyhdistysjohtajalta erhe on todella erikoinen.


ei helvetti. noissa sopimuksissahan on kirjattu käytetyt kynät, syödyt pullat (ei koske paperiliiton ahosta) ja päästetyt pierut.

mutta "unohtui" kirjata 6kk palkanmaksu irtisanomistilanteessa.

tuo räty on hullu. seinähullu.



Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Kari Kinnunen

Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)

nabla

#29
Valtio ottaa miljarditolkulla velkaa. Ei voi olettaa, että lamasta selvitään ilman vyön kiristystä. Palkankorotukset tarkoittavat käytännössä velanoton lisäämistä edelleen.

Lakko-oikeus pois, kaikilta aloilta. Lakkoilijalle oikeus antaa potkut ilman irtisanomisaikaa/korvauksia.

Holhoava hyvinvointiyhteiskunta on tehnyt meistä yhä enemmän vastikkeetonta hyvää kinuavia/vaativia henkilöitä.

Hyvinvointiyhteiskunta tekee valkoisesta mustan, heh.
"Järki on paholaisen portto, joka ei voi tehdä mitään muuta kuin parjata ja tehdä pahaa kaikelle mitä jumala sanoo ja tekee.", Martti Luther
"Ehkä Jumalan tahto oli yhdistää ihmisiä.",Piispa Leo tsunamista
"Jos voin loukata maailmankatsomustasi, siinä on bugi.", nabla