News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sähköautot ovat EU:n mukaan vaarallisia jalankulkijoille

Started by Horn Hill, 01.07.2019, 13:58:10

Previous topic - Next topic

Horn Hill

Taas aivan pahkasikaa.

Kas kun ei määrätä jotakuta juoksemaan sähköauton edessä ja heiluttamaan punaista varoituslippua! Kuurotkin huomaisivat auton olevan tulossa.

QuoteSähköautot ovat EU:n mukaan vaarallisia jalankulkijoille: jatkossa niihin tulee asentaa perinteisen moottorin ääntä päästävä laite

JATKOSSA uusissa sähköautomalleissa tulee EU-alueella olla perinteisen moottorin ääntä jäljittelevä laite, kertoo Britannian yleisradio BBC.

Uusi säädös tulee voimaan maanantaina. Vähäpäästöiset sähköajoneuvot ovat EU:n mukaan liian hiljaisia ja jalankulkijat joutuvat vaaraan, jos he eivät kuule autojen lähestyvän esimerkiksi suojatietä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006159048.html
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

ÄmTeeAa

Taitaisi vaatia ihan hyvän kokoisen ämyrin tuonne auton nokkaan, sekä ihan mukavantehoisen vahvistimenkin. Mikähän mahtaa olla tehonkulutus noissa vermeissä, ja vaikuttaako se auton akun varaukseen jollain tavalla? 100 Wattia saataa olla tarpeellista tuossa. Ja koska kysessä on turvallisuuteen liittyvä laite, pitääköhän sitä monistaa? Odotan mielenkiinnolla EU:n ulkopuolisten autotehtaiden vastineita, "Ei me haluta myydä sinne EU:hun mitään, kun teillä on niin urpot päättäjät!" Itseasiassa Toyota on tainnut jo tehdä tämän parin mallin kohdalta, koska totesivat että autoa ei saada millään noudattamaan EU:n kaistapäisiä määräyksiä.

Hauskaa tuossa on se, että kuljettaja ei koostu tuosta ominaisuudesta autossaan mitenkään. Ehdotankin, että tuon ämyrin voisi ottaa myös ns. hyötykäyttöön, ja siitä saisi soittaa moottoriäänen sijasta esimerkiksi rautalankaklassikoita tai sitten vaikkapa amispoppia. Säästyvät pojat bassojen värkkäämiseltä autoonsa, kun ne toimitetaan jo mukana.

Ja mikäli asiaa makustelee vielä hieman lisää, niin saisiko moottorin käyntiäänen valita itse? Ja saisiko käyntiäänen volan valita myös itse? Miltä kuulostaisi pari tuhatta kiskobussia kaupungin keskustassa? Myös Tekan V8:n käyntiääni on jäänyt mieleen, sitä mukavaa röplötystä kuuntelisi mielellään lisääkin.

Itsehän siis en asu kaupungin keskustassa eikä minua sinne saa, mutta mielelläni soisin nämä ihanuudet siellä asuville.

newspeak

Ei jaksa googlata, mutta oletettavasti äänetön auto on vaarallisempi myös eläimille ja siten autoilijoille esimerkiksi suurentuneen hirvikolaririskin takia. Kuljettajakin saattaa joutua tekemään enemmän äkkiliikkeitä "kuurojen" eläinten takia.

Utopistien unelma on tietty poistaa kuljettaja kokonaan yhtälöstä, mutta mitä kivaa siinä sitten muka on?

Kari Kinnunen

Quote from: ÄmTeeAa on 01.07.2019, 14:42:01
Myös Tekan V8:n käyntiääni on jäänyt mieleen, sitä mukavaa röplötystä kuuntelisi mielellään lisääkin.

Jep. GM 6,2 litrainen (379cid) diesel kasi on mukavan pehmeäkäyntinen rakkine. Moottorina paljon mainettaan parempi.

Quote from: newspeak on 01.07.2019, 14:56:23
Utopistien unelma on tietty poistaa kuljettaja kokonaan yhtälöstä, mutta mitä kivaa siinä sitten muka on?

Nokun piipertäjä hipstereille moottoriajoneuvo on jokseenkin ylivoimainen hallittava. He eivät voi kertakaikkiaan käsittää ajamisen iloa. Heille ajaminen on jotain kamalaa ja pelottavaa.

Ihan niinkuin mekään emme voi käsittää heidän taiteellisia ambitioitaan.

Tulevaisuus

Quote from: ÄmTeeAa on 01.07.2019, 14:42:01
Taitaisi vaatia ihan hyvän kokoisen ämyrin tuonne auton nokkaan, sekä ihan mukavantehoisen vahvistimenkin. Mikähän mahtaa olla tehonkulutus noissa vermeissä, ja vaikuttaako se auton akun varaukseen jollain tavalla? 100 Wattia saataa olla tarpeellista tuossa. Ja koska kysessä on turvallisuuteen liittyvä laite, pitääköhän sitä monistaa? Odotan mielenkiinnolla EU:n ulkopuolisten autotehtaiden vastineita, "Ei me haluta myydä sinne EU:hun mitään, kun teillä on niin urpot päättäjät!" Itseasiassa Toyota on tainnut jo tehdä tämän parin mallin kohdalta, koska totesivat että autoa ei saada millään noudattamaan EU:n kaistapäisiä määräyksiä.

Hauskaa tuossa on se, että kuljettaja ei koostu tuosta ominaisuudesta autossaan mitenkään. Ehdotankin, että tuon ämyrin voisi ottaa myös ns. hyötykäyttöön, ja siitä saisi soittaa moottoriäänen sijasta esimerkiksi rautalankaklassikoita tai sitten vaikkapa amispoppia. Säästyvät pojat bassojen värkkäämiseltä autoonsa, kun ne toimitetaan jo mukana.

Ja mikäli asiaa makustelee vielä hieman lisää, niin saisiko moottorin käyntiäänen valita itse? Ja saisiko käyntiäänen volan valita myös itse? Miltä kuulostaisi pari tuhatta kiskobussia kaupungin keskustassa? Myös Tekan V8:n käyntiääni on jäänyt mieleen, sitä mukavaa röplötystä kuuntelisi mielellään lisääkin.

Itsehän siis en asu kaupungin keskustassa eikä minua sinne saa, mutta mielelläni soisin nämä ihanuudet siellä asuville.

Tähän on ratkaisu keksitty jo ajat sitten minullakin oli fillarissa pikkupoikana pyykkipoika ja muovinpalanen, ai että räpätti hyvin pinnoja vasten. Tähän vaan vähän isompi pyykkipoika ja jäykempi muovinpala. Hyvin toimii.

Uuno Nuivanen

Äkkiäkös siihen pelotteluämyriin värkkää vihapuhetta syytävän mölytoosan, jos äänen saa valita. Esim. Aatun puhe puoluepäiviltä tms.

Eino P. Keravalta

#6
Jos tuollainen mölytoosa kerran on autossa pakollinen, niin olisi typerää vain tyytyä johonkin hurinaan.

Samalla vaivalla auto voisi toistaa jalankulkijoille iskulauseita, kuten monikulttuurisuus on rikkaus, sota on rauhaa, vaikeneminen on sananvapautta ja kansanmurha on suvaitsevaisuutta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

newspeak

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.07.2019, 15:14:52
Jos tuollainen mölytoosa kerran on autossa pakollinen, niin olisi typerää vain tyytyä johonkin hurinaan.

Samalla vaivalla auto voisi toistaa jalankulkijoille iskulauseita, kuten monikulttuurisuus on rikkaus, sota on rauhaa, vaikeneminen on sananvapautta ja kansanmurha on demokratiaa.

Hippimobiiliin sopisi sellainen puluja ja lokkeja kutsuva ujellus taustaääneksi.

Tulevaisuus

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.07.2019, 15:14:52
Jos tuollainen mölytoosa kerran on autossa pakollinen, niin olisi typerää vain tyytyä johonkin hurinaan.

Samalla vaivalla auto voisi toistaa jalankulkijoille iskulauseita, kuten monikulttuurisuus on rikkaus, sota on rauhaa, vaikeneminen on sananvapautta ja kansanmurha on suvaitsevaisuutta.

Tässä voisi olla myös lyömätön merkkiääni:

"Paradoksi on sellainen kun vassari huutaa kurkku suorana ja keuhkojen täydeltä ettei pysty hengittämään."

https://www.youtube.com/watch?v=aS9UqWyWAaQ

RP

Quote from: ÄmTeeAa on 01.07.2019, 14:42:01
Mikähän mahtaa olla tehonkulutus noissa vermeissä, ja vaikuttaako se auton akun varaukseen jollain tavalla?

No, jos lukee sen jutun, niin huomaa että tämä olisi voimassa vain auton peruuttaessa tai auton alle 19 km:n nopeudella. Muulloin rengasmelun kaiketi katsotaan riittävän.

Kun raja on laitettu 19 km:n 20:n sijaan, niin tuohan antaa mahdollisuuden alentaa vielä vähän lisääkin nopeuksia Helsingin kaduilla.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ari-Lee

Annas kun arvaan: Ääniä saa sitten ladata netistä oman maun mukkaan. Jope Ruonansuu tekee omat äänensä. Ajossahan se on huulten pärinää. Kun laittaa vilkun päälle kuuluu: Nyt mie käännyn et sie nää!? Pois eistä! Peruutus: Katopa puusilimä kovana ku mie perruutan piip piip piip....Poes takkaa! Piip piip...

Muistan senkin ajan kun matkapuhelimiin tyhmimmät "sai" ostaa soittoäänet hintaan 47 tuhatta markkaa. Auton äänien kanssa käy samaten. Sekin tulee sitten käymään, että äänet tullaan kieltämään liikennekäytössä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ÄmTeeAa

Homma ei petä taaskaan. Äläkää ennää naurattako, maha kramppaa!

Quote from: Uuno Nuivanen on 01.07.2019, 15:14:27
Äkkiäkös siihen pelotteluämyriin värkkää vihapuhetta syytävän mölytoosan, jos äänen saa valita. Esim. Aatun puhe puoluepäiviltä tms.

Totta, asiaan kuuluen tuon sähköauton pitää tietysti olla sitten Volkswagen. Saattaisi siellä Volkkarin tehtaalla Horstin naama venähtää, kun auton natsijuuret ovat taas esillä sen kulkiessa kaupungin bulevardilla julistaen samalla vahvasti ja voimakkaasti "Ein Reich, ein Volk!"

Ja mikseipä ajatusta voisi viedä pidemmällekin, tuleepa mieleeni parikin kaupunginosaa, jolle voisi tehdä hyvää saada aimoannos tuota lähi-itäisen kurkkulaulannan ihanuutta aamukuuden aikaan. Viittaan tällä tietysti niihin kaupunginosiin, jossa pormestari sekä kaupunginvaltuuston jäsenistöä on eniten. "Ai että pitäisi hiljentää, vai? Onkos kaupunginisän yöunet nyt sitten jalankulkijoiden turvallisuuden edellä?" "Jaa, että pitäis vaihtaa biisiä? No eikös tämä ole sitä suurinta suvaitsemattomuutta?"

Muitakin hyödyntämismahdollisuuksia on, kuten esimerkiksi laittaa hälytysajoneuvojen ääni autoon jonnekin keskikonsoliin tai vaihekepin nuppiin piilotettuun namiskaan.

Bellerofon

Mielenvikaiseen ideaan mielenvikainen ratkaisu olisi luonnollisesti määrätä jäätelöauton kutsuääni kaikkiin EU:hun tuotaviin sähköautoihin.
Hulluuden kakofonia toisi mieleen sen, että merkittävien päättäjien ei koskaan pitäisi puuttua detaljeihin. Piru piilee yksityiskohdissa, mikä näkyy isis-vaimojen oikeuksista, lepsuissa tuomioissa, turvapaikanhakijoiden palauttamisongelmissa jne..

Vaniljaihminen

Ei mitään piipitystä tai räikkää soimaan, kaikkein vähiten mitään jäätelöauton ääntä, vaikka kyllä nekin ongelman poistaisivat. Mun mielestä sähköautoissa saisi olla jonkinlainen turbiini, joka tuottaisi avaruusaluksen ääntä muistuttavaa huminaa. Kyllä mä tiedän miten kavala tuollainen auto on, kun itse meinaan koko ajan jäädä polkupyörienkin alle. Saa koko ajan jalan kulkiessa tähystää olan yli varsinkin silloin kun vaihtaa suuntaa. Aina sieltä joku torpedo syöksyy kintuille, vaikka viisi sekuntia sitten takana ollut ketään.

Jotkut eivät oikein ota tosissaan tätä ongelmaa mutta kyllä minä ainakin sen ongelmaksi tunnistan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Eino P. Keravalta

Mitä kovempaa nopeutta autolla ajetaan, sitä enemmän ihmisiä kuolee.

Kun auto on paikallaan, kukaan ei kuole. Jos taas autolla peruutetaan, alkaa ihmisiä syntyä. EU voisikin asettaa direktiivin, että autolla saa ajaa vain takaperin. Tämä ratkaisisi Suomen vauvapulankin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ÄmTeeAa

Quote from: RP on 01.07.2019, 15:35:53
Quote from: ÄmTeeAa on 01.07.2019, 14:42:01
Mikähän mahtaa olla tehonkulutus noissa vermeissä, ja vaikuttaako se auton akun varaukseen jollain tavalla?

No, jos lukee sen jutun, niin huomaa että tämä olisi voimassa vain auton peruuttaessa tai auton alle 19 km:n nopeudella. Muulloin rengasmelun kaiketi katsotaan riittävän.

Kun raja on laitettu 19 km:n 20:n sijaan, niin tuohan antaa mahdollisuuden alentaa vielä vähän lisääkin nopeuksia Helsingin kaduilla.

Tässä on nyt sellainen juttu, että sähköauton nopeudella ei ole paljoa merkitystä, kun mukana on muuta liikkennettä. Rengasmelu peittyy kaiken muun alle. Rengasmelu ei paljasta nopeamminkaan ajettaessa, mutta yleensä kuski katselee kuitenkin eteenpäin +20 km/h vauhdissa. Sähköautolla on varsin mahdollista stalkata porukkaa niin etteivät he sitä kuule. Ja kyllä, olen kokeillut.

Kannatan lämpimästi Helsingin muuttamista autottomaksi viheridylliksi. Niin kauan kun tämä ideologia pysyy Kehä III:n sisäpuolella, minulla ei ole mitään sitä vastaan.

EU:lla todellakin on tavoitteena kuskiton liikenne. Syyksi tähän mainitaan se, että ihmiset ovat niiiiiin epäluotettavia kuskeja ajaessaan kuolonkolareita. Todellisia syitä voi sitten itse kukanenkin arvailla, sähköautot ovat kalliita, vähemmän ympäristöystävällisiä, ja Keski-Euroopassa kaikki sanovat että siellä on liikaa liikennettä... Nähdäkseni tästä möykkääminen on hieman vähentynyt, epäilen että siksi, että Teslalle on sattunut pari varsin nimekästä onnettomuutta. Syy on siinä, että porukka käyttää Teslaa ikään kuin se olisi kuski itsessään, mutta valmistaja ei sitä toiminnallisuutta lupaa. Eipä se silti estä ihmisiä pelaamasta kännykällä ollessaan ratissa. Siinä saattaa käydä niin, että löytää päänsä kuorma-auton lavalta, ja kroppansa kuorma-auton lavan alta.

EU:n visiona oli jokunen vuosi sitten, että otetaan ihminen pois kuskin paikalta, ja annetaan tietokoneen hoitaa homma. Tämän pitäisi tapahtua sähköautojen lyödessä lävitse. Joka kerta kun olen sensorivalmistajia konsultoinut, olen kysynyt, että jokos sitä ollaan jäisellä tiellä käyty kokeilemassa, miten se tien reuna löytyy? Ja auton ohjauslogiikkaa myös, kun epäilen että tuo automatttijarrutus tai automaattiohjaus peilijäällä saattaisi olla aika mielenkiintoinen kokemus...

repsikka

Kehitelläänpä ideaa vielä pitemmälle:
Muslimien autoihin koraanin lauseita syytävä kaiutin - liikkuva minareetti se on nykyaikaa  jos mikä!

Ari-Lee

Quote from: Vaniljaihminen on 01.07.2019, 15:58:26
[...] itse meinaan koko ajan jäädä polkupyörienkin alle. Saa koko ajan jalan kulkiessa tähystää olan yli varsinkin silloin kun vaihtaa suuntaa. Aina sieltä joku torpedo syöksyy kintuille, vaikka viisi sekuntia sitten takana ollut ketään.

Jotkut eivät oikein ota tosissaan tätä ongelmaa mutta kyllä minä ainakin sen ongelmaksi tunnistan.

Polkupyöräilijät ovatkin yleisesti ottaen suurin riski. Liikennesäännöistä ei välitetä. Valoitta surmanajetaan pimeässä suojateiden yli ja väärää kaistaa risteykseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

pekka2409

Quote from: Ari-Lee on 01.07.2019, 16:09:23
Quote from: Vaniljaihminen on 01.07.2019, 15:58:26
[...] itse meinaan koko ajan jäädä polkupyörienkin alle. Saa koko ajan jalan kulkiessa tähystää olan yli varsinkin silloin kun vaihtaa suuntaa. Aina sieltä joku torpedo syöksyy kintuille, vaikka viisi sekuntia sitten takana ollut ketään.

Jotkut eivät oikein ota tosissaan tätä ongelmaa mutta kyllä minä ainakin sen ongelmaksi tunnistan.

Polkupyöräilijät ovatkin yleisesti ottaen suurin riski. Liikennesäännöistä ei välitetä. Valoitta surmanajetaan pimeässä suojateiden yli ja väärää kaistaa risteykseen.
Täällä pohjoisessa on juuri toisin, autoilijoita saa varoa henkensä kaupalla.

ÄmTeeAa

Quote from: Ari-Lee on 01.07.2019, 16:09:23
Quote from: Vaniljaihminen on 01.07.2019, 15:58:26
[...] itse meinaan koko ajan jäädä polkupyörienkin alle. Saa koko ajan jalan kulkiessa tähystää olan yli varsinkin silloin kun vaihtaa suuntaa. Aina sieltä joku torpedo syöksyy kintuille, vaikka viisi sekuntia sitten takana ollut ketään.

Jotkut eivät oikein ota tosissaan tätä ongelmaa mutta kyllä minä ainakin sen ongelmaksi tunnistan.

Polkupyöräilijät ovatkin yleisesti ottaen suurin riski. Liikennesäännöistä ei välitetä. Valoitta surmanajetaan pimeässä suojateiden yli ja väärää kaistaa risteykseen.

On olemassa pelinsilmän omaavia pyörilijöitä, ja sitten niitä jotka niin sanotusti tietävät oikeutensa. Yleensä oikeudensa tietävät ovat niitä spandex-torpedoja. Minulla on ollut huomattavasti enemmän ongelmia spandex-torpedojen kanssa, kuin valottomien kanssa. Täällä pohjosessa tosin noita spandex-jäbiä ei ole kuitenkaan niin paljoa, että vielä olisi aiheuttanut kunnolla ärtymistä.

En itse käytä kypärää tai valoja pyöräillessäni, mutta heijastimista olen pitänyt huolta, että ne löytyvät. Kypärä on etenkin talvella erittäin epäkäytännöllinen, sillä kaulan alle tuleva lenkki estää pään kääntymistä, kun mukana on kaulaliina tai joku vastaava. Valoilla aiheuttaa kaupunkialueella enemmän ongelmia kuin niillä saa näkyvyyttä. Yleisesti ottaen pidän pyörän valaisua etulampulla muutenkin huonona ideana. Katsokaas kun näiden vermeiden, kuten monien muidenkin, myyminen tapahtuu nykyään numeroilla. Nyt on sitten pyörätiet täynnä helvetin kirkkaita kapeakeilaisia LED lamppuja, jotka joko sokaisevat vastaantulijat, tai sitten vähintään peittävät kaiken mitä lampun takana onkaan. Yleensä kuitenkin molemmat yhtäaikaa. Etenkin jouluvaloaikaan noita pyörän lamppuja on todella vaikea erottaa taustavaloista, vaikka polkijat kuvittelevatkin olevansa näkyvissä.

Itse valaisisin pyörän pääasiallisesti sivuilta, ja joko renkaiden heijastimien kohdilta, tai sitten suuntaamalla valon maahan siten että pyöräilijän pimeänäkö ei kärsisi liikaa. Tuosta voisi saada tuotteenkin, mutta saapa nähdä olisiko se kuitenkaan se ensimmäinen juttu, mitä tässä tekee.

EDIT: Pari kertaa on myös käynyt miessä, että teen sellaisen jälkiruokakulhon kokoisen optiikan projektoreissa käytettävien LEDien eteen (valovirta ~5000 lm), jota voisi väläytellä numerouskovaisimmille vastaantulijoille. Koska pyöräilijöiden lamppujen valokuviota ei ole säädelty millään tavalla tieliikennelaissa, tämä olisi vielä ihan täysin sallittua hommaa. Voi siinä vähän jälkikuvia vastaantulija nähdä, mutta saattaapa miettiä jatkossa kuinka kirkas se oma lamppu sitten lieneekään.

Ari-Lee

Jonkun niistä sadoista tuhansista lobbareista pitäisi lobata EU:lta laki, että jokaisen jalankulkijan kengissä olisi led -valot ja jokaisella askeleella kuuluisi pieru ääni. Kävelykin olisi paljon hauskempaa. Lisäksi kyllä jokaisen tienkäyttäjän kuuluisi osallistua tien rakennus- ja  ylläpitokustannuksiin.

Quote from: pekka2409 on 01.07.2019, 16:18:54
Quote from: Ari-Lee on 01.07.2019, 16:09:23
Quote from: Vaniljaihminen on 01.07.2019, 15:58:26
[...] itse meinaan koko ajan jäädä polkupyörienkin alle. Saa koko ajan jalan kulkiessa tähystää olan yli varsinkin silloin kun vaihtaa suuntaa. Aina sieltä joku torpedo syöksyy kintuille, vaikka viisi sekuntia sitten takana ollut ketään.

Jotkut eivät oikein ota tosissaan tätä ongelmaa mutta kyllä minä ainakin sen ongelmaksi tunnistan.

Polkupyöräilijät ovatkin yleisesti ottaen suurin riski. Liikennesäännöistä ei välitetä. Valoitta surmanajetaan pimeässä suojateiden yli ja väärää kaistaa risteykseen.
Täällä pohjoisessa on juuri toisin, autoilijoita saa varoa henkensä kaupalla.

En ole vastuullisena autoilijana sellaista huomannut täällä pohjoisessa. PP saa aina tilaa jopa tilanteissa, missä autoilijalla olisi etuajo-oikeus. Sen sijaan todellisen vaaran aiheuttavat liikennesäännöistä piittaamattomat pimeät polkupyöräilijät. Suurin osa niistä on kuinkas ollakaan lapsia.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Viimeinen suomalainen

Tual turkkuses passais tällanen varoitusääni suvakkihipsteri Jorma-Kaarinan Priukseen:
https://www.youtube.com/watch?v=TkpFORWY4D4
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.


dothefake

QuoteEU:lla todellakin on tavoitteena kuskiton liikenne.

Tuo olisi kätevää, voisi lähettää auton vaikkapa lomamatkalle ja saa itse olla kotona.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ämpee

Onko asia ymmärrettävä niin, että "perinteisessä" autossa on valmiiksi sähköauton ääni ??
Mihin sitä sähköautoa sitten tarvitaan ?
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

newspeak

Quote from: ämpee on 01.07.2019, 21:04:31
Onko asia ymmärrettävä niin, että "perinteisessä" autossa on valmiiksi sähköauton ääni ??
Mihin sitä sähköautoa sitten tarvitaan ?

Tuossa jokin aika sitten laturi hajosi ja tien päällä sähkölaitteet autosta sammuivat yksitellen pimeällä metsätiellä. Sitä havahtui huomaamaan kuinka paljon autolla ajo onkaan sähköstä kiinni. Autot ovat nykyään sähköleluja lähes järjestään.

Sähköauton idea on tietenkin energianlähteestä eli polttoaineesta luopuminen. Polttomoottori on sitten satojen tai tuhansien kilometrien päässä poissa silmistä ja mielestä ja sähkölasku tähtitieteellinen. Autot tuottavat sähköä. Se on kauhea ajatus, että ihmiset voisivat tuottaa sähköä omatoimisesti. Siksi aurinkopaneeleitakaan ei noin vain ostella.

Supernuiva

Tässä on otettava huomioon myös melun tuottamisen vaatima energia, joka ei synny tyhjästä. Jonkun pitäisi laskea kuinka paljon voimalaitoksien pitää tuottaa lisäenergiaa, jotta autoihin saadaan ääni. Aivan pienistä määristä ei puhuta.

Vaaraa aiheuttavat myös sähköpotkulaudat sekä sähköpyörät, mutta kukaan ei ole vaatimassa niihin varoitusääntä, vaikka yleensä ne liikkuvat nopealla vauhdilla alueilla, joilla jalankulkijat olettavat kaikkien muidenkin kulkevan noin kävely- tai juoksuvauhtia.

Autot nyt sentään liikkuvat yleensä niille tarkoitetuilla kadunosilla.

Lisäksi viime aikoina on lisääntynyt kuulokemuoti, jossa kulkijat ovat kuulokkeet korvilla. Eivät he kuule auton ääntä, vaikka kyseessä olisi tavallinen polttomoottoriautokin.

(Mikä tai mitkä tahot ovat tämän oikein lobanneet läpi?)

Nikolas

Ilmeisesti jokin ääni tarvitaan mutta ei sentään mitä tahansa räpätintä pidä kelpuuttaa.

THE TWILIGHT ZONE THEME. YouTube.

ÄmTeeAa

Quote from: Supernuiva on 01.07.2019, 23:09:47
Tässä on otettava huomioon myös melun tuottamisen vaatima energia, joka ei synny tyhjästä. Jonkun pitäisi laskea kuinka paljon voimalaitoksien pitää tuottaa lisäenergiaa, jotta autoihin saadaan ääni. Aivan pienistä määristä ei puhuta.

...
Lisäksi viime aikoina on lisääntynyt kuulokemuoti, jossa kulkijat ovat kuulokkeet korvilla. Eivät he kuule auton ääntä, vaikka kyseessä olisi tavallinen polttomoottoriautokin.
...
(Mikä tai mitkä tahot ovat tämän oikein lobanneet läpi?)

Naulan kantaan. Äänen tuottaminen on yksi tehottomimmista energian konversioista, mitä tiedetään. Voimaloissa käytettävän turbiinin hyötysuhde on 70 % luokkaa, vesivoimaloissa päästään jopa 95 % hyötysuhteisiin liike-energiasta sähköksi konversiossa. Tämä on harvinaista fysiikassa, sillä yleensä energian muuttaminen olomuodosta toiseen on erittäin häviöherkkä temppu.

Kun peruskaiuttimella tehdään sähköstä ääntä (eli liikutetaan ilmaa), energian muunnoksen hyötysuhde on 1 %:n luokkaa. Pitänee perehtyä aiheeseen hieman enemmän ennen kuin laskee, että kuinka suuri määrä tehoa tarvitaan noin 65 dB äänen jatkuvaan tuottamiseen. Alustavasti ei näytä vielä kauhean isolta määrältä, mutta laajakaistaisempi (ja täyteläisempi) käyntiääni voi vaatia tieten enemmän ja tarkempaa taajuustoistoa, jolla on taipumusta heikentää hyötysuhteita.

Sinänsä Bemari taisi narahtaa jokunen vuosi sitten siitä, että joutuivat tuomaan kajareilla matkustamoon moottorin ääntä suuremmilla kierroksilla, sillä vaimennus esti asiakkaita kuulemasta moottorin sporttista murahtelua kiihdytettäessä. Seurauksena porukka ajatteli auton olevan laiska kiihtymään, jonka vuoksi tuotantomalliin jouduttiin lisäämään digitoitua moottoriääntä.

Totta myös tuo kuulokemuoti. En kertakaikkiaan voi itse käsittää sitä, miksi toiseksi tärkein aisti etenkin pyöräilijöille ja jalankulkijoille täytetään liikenteeseen kuulumattomilla äänillä. Nurkan takaa tulevan auton havaitsee yleensä ensimmäisenä äänestä.

Faidros.

Äänetön, valkoisilla vilkuilla ja parkeilla, ilman takavaloja kulkeva auto on tosiaan turvallisuusriski.
"Loud pipes save lives"
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-