News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

no future

Riippuu varmaan siitä peesattaisiinko valuuttapolitiikassa ruotsin tapaan tiukasti euroa, vai oltaisiinko omapäisiä suhteessa euroon ja dollariin.

Äpyli

Näkyy olevan lähes tarkalleen noin vuosi edellisestä, ylläolevasta postista. Mutta, kilometrivero on kuin Argoliksen lähistöllä asustellut tarujen monipäinen hydra: kun siltä katkaisee yhden pään, se kasvattaa kaksi tilalle. Lainattu yleltä koko juttu, tämä tarvitsee mielestäni huomiota. Minun järkeni ei käsitä, miksi 48% autoilijoista voisi tuota kannattaa tietämättä edes sen tarkemmin asian reunaehtoja.  >:(


https://yle.fi/uutiset/3-10784792

Quote
Tie auki kilometriverolle? Lähes puolet suomalaisista hyväksyisi autonsa seurannan verotusta varten

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti autonsa seurantaan verotusta varten.
Autoalan kahden etujärjestön teettämän kyselyn mukaan 48 prosenttia suomalaisista olisi valmis autonsa ajokilometrien ja liikkumisen seurantaan verotusta tai vakuutusta varten.
Erityisen suopeita tiemaksuille ovat suhteellisen vähän ajavat vastaajat.
Vastaajista 37 prosenttia ei antaisi lupaa autonsa seurantaa. Kriittisimpiä olivat yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavat vastaajat.
Loput 15 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että kyselyn tulos "kieltämättä hieman yllätti", sillä aiemmat ehdotukset paikannusperusteisista kilometriveroista ovat saaneet arvosteluryöpyn osakseen.
– Aika on mennyt eteenpäin ja ihmiset ymmärtävät, että meitä seurataan jo mobiililaitteilla ... ja tietomme ovat monen käyttävissä, Kallio pohtii syytä muutokseen.
Kallio sanoo, että autoala suhtautuu paikannusperusteiseen autoilun verotukseen myönteisesti, mikäli vastineeksi auto- ja ajoneuvovero poistettaisiin.
Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että auton ostaminen ja omistaminen halpenisivat, mutta ajaminen kallistuisi. Kallion mukaan liikenteen verotaso kokonaisuutena ei saisi nousta.
Autoala edistäisi aluksi paikannusperusteista autoilun verotusta vapaaehtoiselta pohjalta, vuotuisen ajoneuvoveron korvaajana.
Kallion mukaan tärkeää olisi, että ajoseurannan tarkat tiedot olisivat vain autonomistajan tiedossa. Verottajalle niistä annettaisiin vain koostetietoa.

Vihreää valoa myös ministeriöstä

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi huhtikuun alussa "Virkamiesnäkemyksen (siirryt toiseen palveluun)" siitä, millaista liikennepolitiikkaa tulevalla hallituskaudella voitaisiin tehdä.
Sen mukaan vähäpäästöistä liikennettä voitaisiin edistää muun muassa "tekemällä mahdolliseksi kaupunkiseutujen tiemaksut". Lisäksi liikenteen verouudistuksen yhteydessä pitäisi "ottaa käyttöön kilometripohjainen tiemaksu".
Ministeriön virkamiesnäkemyksen mukaan tiemaksuilla voitaisiin rahoittaa tieverkon kunnossapitoa.
Tiemaksujen käyttöönotto vaatisi lain muutosta, mutta sellaisen valmistelu ei ole nyt ministeriössä käynnissä.
Säätytalon hallitusneuvotteluissa tiemaksut eivät ole olleet Ylen tietojen mukaan ainakaan keskeisesti esillä.

Liikennerahoituksen muutospaineiden taustalla on se, että vähän polttoainetta kuluttavien ja sähköautojen yleistyminen johtaa vähitellen kutistuviin polttoaineveron tuottoihin.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) tieliikenteen polttoainevero tuottaa lähes kolme miljardia euroa. Lisäksi polttoaineista maksetaan yli miljardi euroa arvonlisäveroa.
Tästä syystä Etla suosittelee tiemaksujen käyttöönottamista, aivan kuten Jorma Ollilan johtama työryhmä vuonna 2013 ehdotti.
Tiemaksut olivat viimeksi esillä kaksi vuotta sitten silloisen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk.) esittämässä liikenneuudistuksessa, joka kaatui rajuun arvosteluun.
Tampereen teknillisen yliopiston uusiutuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen sanoo, että paikantamiseen perustuvat tiemaksut olisivat nykyistä oikeudenmukaisempi tapa kerätä liikenteen veroja.
– Käyttäjä maksaa -periaate ei Suomessa kaikilta osin autoilussa toteudu. Tämän kautta se voisi toteutua paremmin.

Satelliitti vai kamera?

Useissa maissa on jo käytössä tietullit, jotka perustuvat tien varressa tai päällä olevien kameroiden seurantaan.
Niin Liimatainen kuin Kalliokin kannattavat kuitenkin auton satelliittipaikannukseen perustuvaa järjestelmää kameroiden sijasta.
– Kameravalvonnalla ei ole ohjaavaa vaikutusta sen jälkeen, kun autoilija rekisteröityy palvelun käyttäjäksi. Myös kiinteiden porttien muuttaminen tai siirtäminen jälkeenpäin on vaikeampaa, sanoo Liimatainen.
– Tietullit ovat liian yksiniittisiä, sanoo Kallio.
– Sen sijaan satelliittiperusteisessa seurannassa voidaan ottaa huomioon auton päästöt, missä ajetaan ja milloin ajetaan, hän listaa etuja.
Lisäksi tietulleja hän moittii siitä, että niistä tulisi kuntakohtaisia ja valtion verotuksen lisäksi autoilijaa kurittavia maksuja. Tullialueen sisällä ajamisen määrään kameravalvonnalla ei myöskään ole vaikutusta.

Liian aikaista

Uusiutuvan liikenteen apulaisprofessori Liimatainen arvelee, että tiemaksut ovat vielä poliittisesti liian vaikea pala. Toisaalta ajat muuttuvat.
– Ilmastomuutoksen ehkäisytoimiin ollaan jo valmiita kansalaisten keskuudessa. Ehkä puolueetkin voivat siinä pikkuhiljaa muuttua.
Autotuojien Kallio on samaa mieltä – aika ei ole kypsä aivan vielä.
– Tuleva vaalikausi voisi olla hyvä aika selvittää asiaa. Aikaisemmin selvitykset on torpattu alas ilman keskustelua. Toivottavasti tällä vaalikaudella mennään eteenpäin ja 2020-luvulla eteenpäin koko hankkeessa.
Autotuojat ja -teollisuuden sekä Autoalan keskusliiton tilaaman tutkimuksen teki Innolink Research. Internet-paneelin ja puhelinhaastattelututkimuksen yhdistelmänä tehtyyn kyselyyn osallistui yli 4 400 vastaajaa.


Lihavointi minun. Uskomatonta propagandaa.

edit: muutama korjaus

AcastusKolya

Kertoo valitettavasti sen, että 48 % haastatelluista kannattaa totalitaarista pakkovaltaa.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Fiftari

QuoteErityisen suopeita tiemaksuille ovat suhteellisen vähän ajavat vastaajat.

Onkohan kysytty ihmisiltä jotka ajavat vähän ja ei lainkaan. Tällaisella kikkailulla kyllä saataisiin haluttu tulos vastauksiin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

nollatoleranssi

#2224
Quote from: Äpyli on 16.05.2019, 16:19:45
Näkyy olevan lähes tarkalleen noin vuosi edellisestä, ylläolevasta postista. Mutta, kilometrivero on kuin Argoliksen lähistöllä asustellut tarujen monipäinen hydra: kun siltä katkaisee yhden pään, se kasvattaa kaksi tilalle. Lainattu yleltä koko juttu, tämä tarvitsee mielestäni huomiota. Minun järkeni ei käsitä, miksi 48% autoilijoista voisi tuota kannattaa tietämättä edes sen tarkemmin asian reunaehtoja.  >:(


https://yle.fi/uutiset/3-10784792

Quote
Tie auki kilometriverolle? Lähes puolet suomalaisista hyväksyisi autonsa seurannan verotusta varten

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti autonsa seurantaan verotusta varten.
Autoalan kahden etujärjestön teettämän kyselyn mukaan 48 prosenttia suomalaisista olisi valmis autonsa ajokilometrien ja liikkumisen seurantaan verotusta tai vakuutusta varten.
Erityisen suopeita tiemaksuille ovat suhteellisen vähän ajavat vastaajat.
Vastaajista 37 prosenttia ei antaisi lupaa autonsa seurantaa. Kriittisimpiä olivat yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavat vastaajat.
Loput 15 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että kyselyn tulos "kieltämättä hieman yllätti", sillä aiemmat ehdotukset paikannusperusteisista kilometriveroista ovat saaneet arvosteluryöpyn osakseen.
– Aika on mennyt eteenpäin ja ihmiset ymmärtävät, että meitä seurataan jo mobiililaitteilla ... ja tietomme ovat monen käyttävissä, Kallio pohtii syytä muutokseen.
Kallio sanoo, että autoala suhtautuu paikannusperusteiseen autoilun verotukseen myönteisesti, mikäli vastineeksi auto- ja ajoneuvovero poistettaisiin.
Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että auton ostaminen ja omistaminen halpenisivat, mutta ajaminen kallistuisi. Kallion mukaan liikenteen verotaso kokonaisuutena ei saisi nousta.
Autoala edistäisi aluksi paikannusperusteista autoilun verotusta vapaaehtoiselta pohjalta, vuotuisen ajoneuvoveron korvaajana.




Uskomatonta propagandaa.


edit: muutama korjaus

On aivan uskomatonta propagandaa. Ai noin 50% hyväksyy autojen 24h/vrk valvonnan ja kaikkien muiden maksujen päälle tulevan lisämaksun km-maksuina.

Pitää muistaa kuuluisan hallitusneuvottelija Juha Sipilän luottoministerin Anne Bernerin olleen idean takana.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Roope

Quote from: Fiftari on 16.05.2019, 16:26:53
Onkohan kysytty ihmisiltä jotka ajavat vähän ja ei lainkaan. Tällaisella kikkailulla kyllä saataisiin haluttu tulos vastauksiin.

Ajokilometrien määrällä ei ollut kuin vähän vaikutusta myönteisesti suhtautuvien määrään, mutta eos-vastausten osuus väheni ja jyrkän kielteisten vastausten osuus kasvoi selvästi yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavilla.

Autoalan tiedotuskeskus: Autoala kysyi – kansa vastasi

Suomalaisten autoilu 2019
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Peltipaita

Quote– Aika on mennyt eteenpäin ja ihmiset ymmärtävät, että meitä seurataan jo mobiililaitteilla ... ja tietomme ovat monen käyttävissä, Kallio pohtii syytä muutokseen.
Kallio sanoo, että autoala suhtautuu paikannusperusteiseen autoilun verotukseen myönteisesti, mikäli vastineeksi auto- ja ajoneuvovero poistettaisiin.
Kysymys on vain siitä, että kuvitteliko haastateltava oman autoilunsa halpenevan tai kallistuvan. Tuskin kukaan haluaisi oman autoilunsa kallistuvan samalla kun jonkun toisen autoilu vastaavasti halpenisi, kuten tietenkin kävisi jos/kun veroja kerätään entiseen malliin. Muutoksen hyväksyjät pelaavat tässä uhkapeliä jossa tuskin voittavat.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

nollatoleranssi

Quote from: Peltipaita on 16.05.2019, 16:50:25
Muutoksen hyväksyjät pelaavat tässä uhkapeliä jossa tuskin voittavat.

Yleensä kustannukset nousevat aina. Toisaalta olisi riskialtista tehdä näin isoa päätöstä, joka voidaan kumota seuraavassa hallituksessa. Eiköhän aloitetta yritä hivuttaa pikku hiljaa eteenpäin.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

P

Tämä gps-vero on kuin vieteriukko, ponnahtaa liikenneministeriön virkamiehiltä esiin säännöllisesti. Montako ministeriä he ovatkaan jo saaneet sitä veisaamaan? Eikös Kylläi.. korjaan Kyllönen ja sitäkin edeltänyt ministeri näistä gps-purkeista haaveillut? Varmaan euronkuvat pyörivät virkahenkilöiden silmissä, kun haaveilevat kovapalkkaisista palkkioviroista ollila-brenerlaatikko-firmoissa?

Jolllakin liikenneministeriön virkamiehellähän oli lähipiirissä ko. alan firma,jonka hallitukseen kipaisi jäseneksi jäätyään eläkkeelle..

Kova on todella into "päästä painamaan rahaa", eli viistämään siivu verotulosta ylikalliilla pakollisella "palvelulla". Tuolla tuntuu jo kaatamattoman hirven paistit olevan jaettu virkamiesten ja politikkojen kanssa?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: guest15493 on 12.05.2018, 12:17:52
Quote from: Alligaattori on 12.05.2018, 11:50:09
Quote from: Dharma on 12.05.2018, 11:39:17
Tiet ja autoilun verot ovat Suomen suurin häpeä. PS:n tulisi profiloitua asian korjaajana. Ainakin 500me/vuosi lisää teihin ja rahat pois turhimmista menoeristä.
Eipä musta tieverkostossa ole mitään vikaa keskimäärin, paljon muita asioita voisin luetella kyllä.
Verot sitten eri juttu.
Jos tiet kattelis muutoin kuin poliittisin perustein niin valittajia ei tarvisi kuunnella.
Elikkäs niin että missä mihinkin tarvis.

Olen ajanut neljä vuotta 11 eri Euroopan maassa ja Suomessa on yhtä surkeat tiet mitä Bratislavassa, joka oli entinen pohjanoteeraukseni.

Venäjälläkin viimeisessä kymmenessä Vuodessa päätieverkko on alkanut parantua paremmaksi, Kuin Suomessa. Lähialueella E18 rajalta Pietariin on hyvä .  Pietari-Murmansk on valtaisasti parempi, kuin E4 Heinolan jälkeen. Ja Laatokan kiertava Raudusta Sortavalan kautta Petroskoihin rakennettu "Sortavala" on parempi, kuin E4 saati suomalaiset poikittaisväylät samoilla korkeuksilla.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: AcastusKolya on 16.05.2019, 16:24:14
Kertoo valitettavasti sen, että 48 % haastatelluista kannattaa totalitaarista pakkovaltaa.

Se kertoo vaan, että ko. "kysely" on käärmeöljykauppiaiden tekemä. Epämääräiset kysymykset. Sopiva pieni kohderyhmä. Ja kauas kysytystä venytetyt johtopäätökset. Niin se on siinä. Ja sitten propagandakäyttöön..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Peltipaita

QuoteKallio sanoo, että autoala suhtautuu paikannusperusteiseen autoilun verotukseen myönteisesti, mikäli vastineeksi auto- ja ajoneuvovero poistettaisiin.
Valtio tarjoaa nyt veronkiertomahdollisuutta tavallisellekin kansalaiselle. Kun kilometrivero tulee, sen vaikutukset voi välttää ostamalla uuden auton.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Ari-Lee

Ja taas PS:n kannatus pompsahti. Taitaa olla 50% seuraavissa vaaleissa. Tosin koko maa ja sen kansa on sitten jo tuhottu.

A Rinnettä siteerakseni: "Jostainhan se raha on kerättävä." Sellaisia sosialistit ovat. Niiden on pakko kerätä rahat pois, vaikka ei ole mistä ja keneltä kerätä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Nuivanlinna

Polttoainevero on keksitty, aika kilometriperusteinenkin se on... myös ruuhkaperusteinen on se myös, ympäristöperusteinenkin se on...bensasyöpön omistaja maksaa enemmän.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Uuno Nuivanen

Quote from: Nuivanlinna on 16.05.2019, 18:11:48
Polttoainevero on keksitty, aika kilometriperusteinenkin se on... myös ruuhkaperusteinen on se myös, ympäristöperusteinenkin se on...bensasyöpön omistaja maksaa enemmän.

Kun hölmöläisille on tuputettu enemmän sähköautoja, polttoaineveron tuotto laskee, eikä kaikkea voi tunkea sähköveroonkaan. Tarvitaan siis uusi rahastusautomaatti - toki edellisten lisäksi.

Eino P. Keravalta

Quote from: Ari-Lee on 16.05.2019, 18:10:39
A Rinnettä siteerakseni: "Jostainhan se raha on kerättävä." Sellaisia sosialistit ovat. Niiden on pakko kerätä rahat pois, vaikka ei ole mistä ja keneltä kerätä.

Antille pieni vihje: jos rahaa tarvitaan, niin sitä on saatavissa MILJARDEJA joka vuosi karsimalla haittamaahanmuuttoa ja kehitysapua.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ikuturso

Sähköauton kotoa ladattua sähköä ei voi merkata furfuraalilla, kuten tupaöljyn. Vaikka huoltsikan sähkössä olisi tieveroa, kotoa ladaten "kotipolttoisella sähköllä" voisi ajaa verottomalla.

Siksi pitää laittaa autoon GPS. Pelkkä matkamittari ei riitä, kun pitää saada vyöhykkeitä. Voisihan se matkamittarikin lähettää päivittäin tiedot jollekin viranomaiselle, jotta sitä ei kannattaisi manipuloida, kun pitäisi joka päivä rukata ennen lähetyshetkeä.

Niin. Mitä olinkaan sanomassa...

Niin jotta yrittäjänä omalla autolla kulkiessa törmää sellaiseen ongelmaan, että jos auto on perhekäytössä ja sen kilometreistä tekee vähennykset, niin joka nutkahduksesta minkä meinaa vähentää, tulisi olla ajopäiväkirjamerkintä. Nyt jos autossa ei ole aina sitä ajopäiväkirjaa ja ei joka kiireessä ehdi/muista laittaa niitä kilsoja, niin auta armias, kun verottajalle kerrot ajaneesi Torstaina viides maaliskuuta 36 kilometriä matkamittarin näytöstä 165 433 näyttöön 165 469, eikä tuo GPS-tallenteen (jonka tiedot on verottajalla autoverotusta varten) pidäkään tarkasti kutiansa, niin verotarkastus, erityistilintarkastus, mätkyt ja veropetostuomio.

Itse teen ajopäiväkirjoja vähän huolimattomasti jälkeenpäin. Katson tarvittaessa ajamani matkan google mapsista ja laitan siinä lähellä olleet sopivat kilometrilukemat ajopvkirjaan. Yhtään ajettua kilometriä en verottajalle valehtele, mutta ne alku- ja loppukilometrit eivät välttämättä pidä tarkkaan kutia, vaan voivat olla päivän ajojen verran metsässä. Mutta oleellinen, eli työajon kokonaiskilometrit - jotka siis verottajaa vain ja ainoastaan tulisi kiinnostaa - pitävät paikkansa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

räsänen

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.05.2019, 18:13:56
Quote from: Nuivanlinna on 16.05.2019, 18:11:48
Polttoainevero on keksitty, aika kilometriperusteinenkin se on... myös ruuhkaperusteinen on se myös, ympäristöperusteinenkin se on...bensasyöpön omistaja maksaa enemmän.

Kun hölmöläisille on tuputettu enemmän sähköautoja, polttoaineveron tuotto laskee, eikä kaikkea voi tunkea sähköveroonkaan. Tarvitaan siis uusi rahastusautomaatti - toki edellisten lisäksi.

Meinasin jo kysyä että miten polttoainevero tosiaan eroaa paikannukseen ja matkaa perustuvasta uudesta verosta mutta noinhan se tosiaan eroaa. Sillä voidaan verottaa kätevasti sähköautoja tulevaisuudessa. Kommunistit varautuu tulevaisuuteen.

Fiftari

Se on ainakin varma että jos jonkinlaiset seurantalaitteet tulisivat autoihin niin seuraavaksi olisivat poliisit haaskalla.

autoilijoilta kerätään muistaakseni 8 miljardia.. korjatkaa nyt ihmeessä jos olen väärässä summan suhteen, mutta oli rahasumma mikä tahansa niin mihin tuo raha menee? Tiestön kunto heikkenee koko ajan mutta samaan aikaan itketään ettei ole rahaa korjata vaikka tien käyttäjiä verotetaan juuri siitä syystä.

Jos autot jostain syystä katoaisivat niin pian tulisi kävelyvero tai sykevero. Tai sitten tulisi jokin hiton elämisvero. Jos et maksa niin valtio vie henkesi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Peltipaita

Quote from: Nuivanlinna on 16.05.2019, 18:11:48
Polttoainevero on keksitty, aika kilometriperusteinenkin se on... myös ruuhkaperusteinen on se myös, ympäristöperusteinenkin se on...bensasyöpön omistaja maksaa enemmän.
Valtiota kivistää tässä sähköautot, jotka huristelevat teillämme tuottaen valtiolle vain sähköveron verran, joka on liian vähän. Tosin voisihan niihinkin asentaa mittarit joista luettaisiin kilowattitunnit. Mutta sähköautoja halutaan nyt autokantaan, joten sähköauton sähkön verottaminen kustannusvastaavasti polttomoottoriautoihin verattuna ei tule nyt kyseeseen, kun sähköauton ostajat säikähtäisivät ja juoksivat karkuun.

Olisi hyvä jos kansalaiset eivät innostuisi ostelemaan isommin sähkö/hybridiautoja koska suuri määrä niitä "pakottaa" valtion kilometriveron käyttöön verotulojen huvetessa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Tomatoface

Eihän tässä(kään) ole kysymys mistään ympäristöstä vaan rahan viemisestä. Rinne lupaili jo ettei lentoveroa tule jottei Virheiden Balin reissut vaaraannu :facepalm:..
O tempora, o mores!

MiljonääriPlayboy

#2241
Quote from: AcastusKolya on 16.05.2019, 16:24:14
Kertoo valitettavasti sen, että 48 % haastatelluista kannattaa totalitaarista pakkovaltaa.

Ei kai tuo nyt niin yllättävä tulos ole: eduskuntavaaleissakin 80% äänestäneistä äänesti sosialismin puolesta. 48% on siihen nähden yllättävän alhainen tulos.

Tajusikohan kukaan tuota kilometriveroa kannattaneista, että todellisuudessahan se ei tule minkään olemassa olevan veron tilalle, vaan niiden päälle? Tuskinpa tajusivat.

Miljoonaan kertaanhan se on sanottu, mutta sanotaan se nyt vielä kerran: yhdessä maailman kovimmin verotetussa valtiossa rahan riittämättömyyden syy EI ole rahan keräämisessä. Se on rahan käyttämisessä. Mutta, oletteko kuulleet punarintama-hallitukselta ensimmäistäkään esitystä esimerkiksi valtion ja kuntien hallinnon ja byrokratian pienentämisestä (ts. kulujen karsimisesta sillä sektorilla), tai asumisen ja elämisen (mukaan lukien liikkuminen) kulujen alentamisesta? Ette. Koska sosialismi.

e:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Eino P. Keravalta

'Väliaikainen' autovero tuli hyvin ankarana voimaan liki 60 vuotta sitten. Sillä tiellä ollaan edelleen.

Miljoonat suomalaiset ovat maksaneet miljardeja ja miljardeja autoveroa. Joten kyllä nämä suomalaisten tiemaksut on maksettu jo jonnekin 2400-luvulle saakka, sen alkupuolelle ainakin. JOS siis autovero lakkautetaan NYT.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Quote from: räsänen on 16.05.2019, 18:26:40
Quote from: Uuno Nuivanen on 16.05.2019, 18:13:56
Quote from: Nuivanlinna on 16.05.2019, 18:11:48
Polttoainevero on keksitty, aika kilometriperusteinenkin se on... myös ruuhkaperusteinen on se myös, ympäristöperusteinenkin se on...bensasyöpön omistaja maksaa enemmän.

Kun hölmöläisille on tuputettu enemmän sähköautoja, polttoaineveron tuotto laskee, eikä kaikkea voi tunkea sähköveroonkaan. Tarvitaan siis uusi rahastusautomaatti - toki edellisten lisäksi.

Meinasin jo kysyä että miten polttoainevero tosiaan eroaa paikannukseen ja matkaa perustuvasta uudesta verosta mutta noinhan se tosiaan eroaa. Sillä voidaan verottaa kätevasti sähköautoja tulevaisuudessa. Kommunistit varautuu tulevaisuuteen.

Riistoporvarit ovat yhtä innolla mukana, koska urkintajärjestelmä vaatii valtavat laiteinvestoinnit, joita määrätynlaisen taustan omaavat firmat ovat valmiina tuottamaan, hyvään asevelihintaan.

Don Nachos

Quote from: Ari-Lee on 16.05.2019, 18:10:39
Ja taas PS:n kannatus pompsahti. Taitaa olla 50% seuraavissa vaaleissa. Tosin koko maa ja sen kansa on sitten jo tuhottu.

A Rinnettä siteerakseni: "Jostainhan se raha on kerättävä." Sellaisia sosialistit ovat. Niiden on pakko kerätä rahat pois, vaikka ei ole mistä ja keneltä kerätä.
Laura Huhtasaari ja moni muu persu äänesti kansan vihaaman taksilain puolesta. Jos olisvat nyt Kokoomuksen kansaa hallituksessa, niin äänestäisivät myös autoilijoiden verottamisen puolesta.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Pkymppi

Quote from: Don Nachos on 16.05.2019, 19:56:18
Quote from: Ari-Lee on 16.05.2019, 18:10:39
Ja taas PS:n kannatus pompsahti. Taitaa olla 50% seuraavissa vaaleissa. Tosin koko maa ja sen kansa on sitten jo tuhottu.

A Rinnettä siteerakseni: "Jostainhan se raha on kerättävä." Sellaisia sosialistit ovat. Niiden on pakko kerätä rahat pois, vaikka ei ole mistä ja keneltä kerätä.
Laura Huhtasaari ja moni muu persu äänesti kansan vihaaman taksilain puolesta. Jos olisvat nyt Kokoomuksen kansaa hallituksessa, niin äänestäisivät myös autoilijoiden verottamisen puolesta.

Ensinnäkin: Ei olisi PS kokoomuksen kanssa hallituksessa vaan olisi Kokoomus hallituksessa PS:n apupuolueena.
Toiseksi: Kokoomusedustajat äänestelisi juuri miten heille nenästä käännellen opetetaan.

ikuturso

Quote from: Don Nachos on 16.05.2019, 19:56:18
Quote from: Ari-Lee on 16.05.2019, 18:10:39
Ja taas PS:n kannatus pompsahti. Taitaa olla 50% seuraavissa vaaleissa. Tosin koko maa ja sen kansa on sitten jo tuhottu.

A Rinnettä siteerakseni: "Jostainhan se raha on kerättävä." Sellaisia sosialistit ovat. Niiden on pakko kerätä rahat pois, vaikka ei ole mistä ja keneltä kerätä.
Laura Huhtasaari ja moni muu persu äänesti kansan vihaaman taksilain puolesta. Jos olisvat nyt Kokoomuksen kansaa hallituksessa, niin äänestäisivät myös autoilijoiden verottamisen puolesta.

Kerron sinulle @Don Nachos salaisuuden.

Erästä perussuomalaista kansanedustajaa syytettiin piirin kokouksessa juuri muutamasta noihin aikoihin tehdystä äänestyspäätöksestä. Hän myönsi avoimesti syyllisyytensä. Hän sanoi, että tuohon aikaan perussuomalaisissa oli vain yksi ääni. Se oli Timo Soinin ääni. Jos äänestit vastaan, tuli lähtö eduskuntaryhmästä. Vain Timo Soinin hillotolpan vuoksi.

Sen vuoksi Timo Soini ei ole enää perussuomalainen. Ne, jotka ovat nyt perussuomalaisia joutuivat äänestämään usein omaatuntoaan vastaan.

Eli hauku Soinia, tämän hillotolppakuolaamisesta johtuneita päätöksiä ja diktatuuristaan johtuvia puoluekuripäätöksiä. Nykyiset persuedustajat hengittävät vapaammin eduskuntaryhmän kokouksissa. Poissa on tuo musta pilvi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nuivanlinna

Quote Autojen satelliittivalvonnalla tahtoo rahastaa salaperäinen suomalainen Panda-ryhmä
4.9.2013 https://www.talouselama.fi/uutiset/autojen-satelliittivalvonnalla-tahtoo-rahastaa-salaperainen-suomalainen-panda-ryhma/48f63106-ba31-3b70-bc6f-e8d0f3971c78
Satelliittivalvonnan suunnitelmien taustalta löytyy PANDA-yhteistyöryhmä. Siihen kuuluvat Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia, Helpten ja Taipale Telematics....'.....
........ Maanantaina suomalaisia autoilijoita raivostuttivat uudet tiedot autojen satelliittivalvontaa valmistelevasta Jorma Ollilan johtamasta työryhmästä. Ryhmä kaavailee pääosaan Suomea peräti 6,8 sentin kilometrimaksua, jonka rahastus siis perustuisi satelliittivalvontaan. Käytännössä maksu - jos se toteutuisi - tarkoittaisi keskivertoauton verorasituksen moninkertaistumista...
...Ryhmän ovat alkujaan perustaneet Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia ja Helpten. Myöhemmin siihen on liittynyt Taipale Telematics. Ryhmää kutsutaan PANDA-yhteistyöryhmäksi...

Kuuden seitsemän euron päiväkohtainen lisävero tulisi itselleni kuuden vuoden takaisen vision mukaan.

QuoteVastuuhenkilöt - Helpten Oy
http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/helpten-oy/taloustiedot/330804 
Rauno Kunnari Toivonen  toimitusjohtaja   
Vesa Tapio Helkkula  puheenjohtaja   
Ilkka Juhani Leppänen  varsinainen jäsen   
Jyrki Antero Salminen  varsinainen jäsen   
Lasse Vilho Paakkola  varsinainen jäsen   
Tuomo Olavi Alamäki  varsinainen jäsen

QuoteVastuuhenkilöt - Aplicom Oy
http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/aplicom-oy/taloustiedot/521018
Lasse Vilho Paakkola  toimitusjohtaja   
Jyrki Antero Salminen  puheenjohtaja   
Ilkka Juhani Leppänen  varsinainen jäsen   
Lasse Vilho Paakkola  varsinainen jäsen   
Tuomo Olavi Alamäki  varsinainen jäsen   
Vesa Tapio Helkkula  varsinainen jäsen   
Anne Elisa Sinivaara  varajäsen   
Juha Tapani Savolainen  varajäsen
Paul Kenneth Nieminen  varajäsen   
Pekka Tobias Peura  varajäsen   
Rauno Seppo Juhani Stylman  varajäsen

QuoteVastuuhenkilöt - Taipale Telematics Oy
http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/taipale-telematics-oy/taloustiedot/130938
Juha Mikael Mantere  puheenjohtaja   
Antti Tauno Torpo  varsinainen jäsen   
Juha Marko Tapio Laitsaari  varsinainen jäsen


Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Beef Supreme

Quote from: Peltipaita on 16.05.2019, 18:30:26

Olisi hyvä jos kansalaiset eivät innostuisi ostelemaan isommin sähkö/hybridiautoja koska suuri määrä niitä "pakottaa" valtion kilometriveron käyttöön verotulojen huvetessa.

Sähköleluilla ei ole toimivia ja laajoja käytettyjen markkinoita vielä vuosiin. Kohta on vaihdon aika, sitten voin raportoida mennäänkö seuraavatkin 5-10 vuotta polttomoottorilla. Verottaja-kaikenkieltäjäkin kai tajuaa että autokanta muuttuu sähköiseksi samaa vauhtia (tai hitaammin) kuin se uusiutuisi muutenkin, eli hyvin hitaasti. Ylimenokausikin pitää rahastaa joten varmuudella saamme nauttia vanhat ja uudet verot samanaikaisesti. Olisinpa väärässä.

Kukko

[tweet]1129824970492784640[/tweet]

http://www.aut.fi/tieliikenne/suomalaisten_autoilu_-tutkimus
QuoteTutkimuksen perusjoukkona olivat 15 vuotta täyttäneet Suomessa vakituisesti asuvat henkilöt. Tutkimus toteutettiin internet-paneelina ja puhelinhaastatteluina.Tutkimukseen osallistui yhteensä 4 411 vastaajaa, joista 4 001 internetpaneelin ja 410 puhelinhaastattalujen kautta.

Ja tuossa se internetpaneelin-lomake
https://www.innolink.fi/kuluttajapaneeli/

Että semmosia tutkimuksia.


[tweet]1129828290825527296[/tweet]
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki