News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

MW

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.04.2019, 20:25:26
Choppereissa on tuota pelkkää takajarrua harrastettu aikoinaan, ja tappava systeemihän se on.

Jytä-Jammu XS650 oli muistaakseni eräs aikansa leskentekijöistä; ei mikään tehohirviö, mutta letku runko ja kehnot ajo-ominaisuudet koituivat monelle kohtaloksi.  :)

Tehtiin sitä kuitenkin vielä pitkälle 80-luvulle. Oman 70-luvun alun lapsuuteni leskentekijän maineessa olivat tuutti ja varsinkin Z900 kawa, joita silloin pääsi vielä kuljettamaan moottoripyöräkortilla, jonka sai 15 tai 16-vuotiaana. Isot 2T-suitsat varmaan möys.

Omasta jytäristä on melkein pelkästään hyviä muistoja, vaikka tosi pommi se oli teknisesti hankittaessa, eikä ihan A1 myydessäkään. Alkuperäisyydestä puhumattakaan.

Pitää ymmärtää, millä ajaa.

ikuturso

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.04.2019, 20:25:26
Choppereissa on tuota pelkkää takajarrua harrastettu aikoinaan, ja tappava systeemihän se on.


Riippuu painopisteestä ja keulan geometriasta. Ajoin joskus Yamahan 1100 viragolla, jossa oli hieman jatkettu keula. Koska harrastin tuolloin enemmän myös MP-koulutustoimintaa, testasin sen jarrujen toimintaa. Etujarru meni ajatuksesta lukkoon, koska kevyt keula ja keula rupesi väpättämään. Takana oleva rumpujarru ei meinannut mennä survomallakaan lukkoon. Painoa oli niin paljon takana, eikä se jarrutuksessa siirtynyt eteen, kun loiva keula ei niiannut.

Mitä loivempi keulakulma, sitä vähemmän paino jarruttaessa menee etupyörän päälle ja sitä merkittävämpi on tuo takajarru. Testattu on.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

MW

Ja siksipä räyskeiden näköisillä pyörillä ajaessaan pitää tietää, millä ajaa.

Joskus tiellä nähnyt sellaisenkin chopperin, jossa kai etujättö oli keulassa mitattu pikkuisen väärin.

Jossain satasen vauhdissa pyörän keula voblasi hillittömästi. Se kaveri toivottavasti mietti jatkossa harrastuksensa tai mekaanikkonsa uudelleen.

Tunkki

Tämä starttitesti saattaa moposetiä kiinnostaa, husky starttaa hyvin.

https://www.facebook.com/fishingclub.fi/videos/456289968244286?sfns=mo

Faidros.

Quote from: MW on 02.04.2019, 20:37:22
Quote from: Uuno Nuivanen on 02.04.2019, 20:25:26
Choppereissa on tuota pelkkää takajarrua harrastettu aikoinaan, ja tappava systeemihän se on.

Jytä-Jammu XS650 oli muistaakseni eräs aikansa leskentekijöistä; ei mikään tehohirviö, mutta letku runko ja kehnot ajo-ominaisuudet koituivat monelle kohtaloksi.  :)

Tehtiin sitä kuitenkin vielä pitkälle 80-luvulle. Oman 70-luvun alun lapsuuteni leskentekijän maineessa olivat tuutti ja varsinkin Z900 kawa, joita silloin pääsi vielä kuljettamaan moottoripyöräkortilla, jonka sai 15 tai 16-vuotiaana. Isot 2T-suitsat varmaan möys.

Omasta jytäristä on melkein pelkästään hyviä muistoja, vaikka tosi pommi se oli teknisesti hankittaessa, eikä ihan A1 myydessäkään. Alkuperäisyydestä puhumattakaan.

Pitää ymmärtää, millä ajaa.

Nou, noup. Ainoa oikea Widowmaker on on Kawasaki H2.  www.youtube.com/watch?v=H3Lytyt8Qmo Aikansa tehokkain moottori, jos ei Munchia oteta huomioon Paska runko, jonka muutamalla modauksella sai ihan kohtuu "kyntöön". Vanha kaverini "Ankka" Vesterinen ajoi 70-luvulla H2:lla kisaa vakiopyörissä. Häneltä olen saanut seuraavat tiedot;
Pahin virhe oli tehtaan puolesta laittaa tehokkaaseen 2T-prätkään ajalleen muodinmukainen korkea ja leveä ohjaustanko, vaikka muotoilultaan Kawasakin 2T-sarja muistutti enemmän TT(RR)-pyöriä kuin minkään muun tehtaan.
Kiihdyttäessä paino tuli väkisinkin takapainoiseksi, jolloin ohjattavuus kärsi tottumattomille.
On mielestäni kasittamätöntä, ettei malleihin S1, S2, H1, malleihin asenettu sellaista "apehangeria" kuin H2:n.

....

Voisin kertoa pitkän tarinan parhaimman ystäväni kuolemasta 36 vuoden takaa. Syynä oli Kawasakin tehdas ilmiselvästi. Mutta vanhemmilla ei ollut mahdollisuutta taloudellisesti käyda oikeustaistelua tehdasta vastaan.
Kyse oli ohjaustangon vastakappaleiden "spoorituksen" puuttumisesta. (malli ei ollut H2)

Kiidyttäessä ohituksessa ohjaustanko putosi alas tankin sivuun josta sitä ei voinyt kääntää seuraavan mutkaan.
Suoraan metsään ja kiveen. Oli tajuissaan ambulanssin tuloon saakka ja sairaalassakin, mutta kuoli sisäiseen verenvuotoon seuraavana yönä.

Perheeltä, jolta poika oli kuollut mp:n aiheuttamana oli vähän paha mennä kysymään, saadaanko tulla hautajaisiin prätkillä. Lopulta yksi meidän jengin jannu rohkaistui ja lupasi mennä kysymään luvan.
Yllättäen ei vanhemmilla(uskovaisia ja prätkiä vastaan) ollutkaan mitään sitä vastaan, että prätkäkaverit saivat tulla hautajaisiin miten tahtoivat.
Meitä oli letkassa reilu 20 prätkää.
Sitten kannettiin arkku hautaan, kantajilla oli joillain ajopuvut päällä.

Oli paras kaveri. En ole koskaan käynyt haudallaan, ei pysty.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

rane58

Itse kuolaan edelleen -70 luvun isoihin prätkiin, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha....  :P
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Suurinta suvaitsemattomuutta esiintyy siellä, missä omasta mielestä ollaan kaikista suvaitsevaisimpia.

MW

Quote from: Faidros. on 03.04.2019, 18:00:18
***

Nou, noup. Ainoa oikea Widowmaker on on Kawasaki H2. 
***

Pikkupoikain tohinoita 70-luvun alun Porista, Kokemäenjoen pohjoispuolelta muistelin.

Lekentaarinen sankari oli joku "Aku", joka romutti CB350:n tai CB500:n, illman kypärää tietysti, niin lekenta kertoi.

Kasvohalvaus, ja toiseen käteen jäi vain peukalo ja pari muuta sormea. Vakuutusrahoilla ostettiin, tadaa, jytäjammu. (Faktaa oli ainakin, jos suinkin oikein muistan, oranssimusta jytä. Ja kasvohalvaantunut julman näköinen vähäsorminen sälli).

Siinä se sitten painoi Siltapuistokadun bulevardia ylös alas Stormin? toimittamat parhaat custom + (oliko silloin Stormia? Custom Plus nimellä möivät joskus saman näköisiä)  suorat putket jylisten.

Akun kaverin nimi oli Haaska, mutta en muista oliko ihan oikean prätkäilijä vai joiko vain kaljaa hihattomassa verkkopaidassa, mitä tuli joskus todistettua hänen turinoidessaan mopoilujuttuja kiskalla laumalle meitä pikkupoikia.

Kiskalta sai 20 pennillä kappale pikkusikareja (Laredo?), ja ne möyhysivät. Oltiin varmaan kovan näköisiä kymmenvuotiata. Tarjottiin reteesti Haaskallekin.

Tuskin Aku ja Haaskakaan yli kakskymppisiä oli, mutta toosi kuulin näköisiä baikkereita meille pikkujätkille.

MW

#1117
Quote from: rane58 on 03.04.2019, 18:51:26
Itse kuolaan edelleen -70 luvun isoihin prätkiin, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha....  :P

Benellin kutosia ei tainnut paljon Härmään eksyä?

EDIT: Näin ekan kerran pikkupoikana, sarjakuvassa.  :D Hieno kirkkourku. En ole tainnut livenä nähdä yhtään.

Uuno Nuivanen

Muistelen jostain lukeneeni, ehkä Mobilistista, että Hiko(?) olisi tuonut jostain jonkin jäte-erän kyseisiä Benellejä. Pyörä oli ehkä nätti, mutta tehoton pasca, ja niinpä ne ruostuivat pois historian lehdiltä.

MW

Quote from: Uuno Nuivanen on 03.04.2019, 19:20:03
Muistelen jostain lukeneeni, ehkä Mobilistista, että Hiko(?) olisi tuonut jostain jonkin jäte-erän kyseisiä Benellejä. Pyörä oli ehkä nätti, mutta tehoton pasca, ja niinpä ne ruostuivat pois historian lehdiltä.

Teho on suhteellinen käsite. Loppukaaressa taivaltamme sain ehkä suurimman osan jytärin kaikista 65:stä tehdashummasta takaisin laitumille.

Vaikka kaverin FZR:ään verrattuna aika laimeaa, muistan kun yksikin syksy pitkästä aikaa autoilijaksi ryhtyneena bluebirdillä motarille tullessa ihmettelin, onko tää rikki, kun mitään ei tapahdu... ei se ollut rikki.

Uuno Nuivanen

Moottorihan oli kehitelty lisäämällä Hondan 500cc koneeseen kaksi pyttyä, mutta jotenkin siitä oli saatu jotakuinkin yhtä tehoton.

MW

Piti oikein käydä tubessa pöyhimässä, kuulostiko se hyvältä. "Perfect sound" oli otsikko. Ehkä se on livenä parempi...

MW

Paremmin säilynyt italiaano, Moto Guzzi, saa varmaan vähän sympatiaa Faidrosiltakin, vaikkei ihan vastaisku olekaan?

Aika hienoja pelejä nähnyt joskus, ei aavistustakaan mitä olisi ajaa ja omistaa.


Saturnalia

#1124
Surullista on mitä nettikauppa tekee kotimaisille kivijalkafirmoille. All Right oli silloin hyvä kun se oli tuossa Teollisuuskadulla vanhassa junatallissa vaimikäsenyton.
Itselle, syntymävuotta luultavasti saa syyttää, ovat läheisimpiä 80-luvun pyörät. Honda VF1000F2, Kawasaki GPZ1000RX, Honda CBR1000F, Yamaha RD500LC, jne jne. Just noita teininä kuolasi prätkäkaupassa että huh huh ja vau. Tavallaan siis ajan tälläkin hetkellä japsistaralla, oman ikäluokkani sellaisella :) Tuutti-Honda on kaunis, mutta ei itsessä suuria tunteita herätä kun en kuulu siihen sukupolveen, jolle se oli The Juttu. Pitsikansituutti on jo eri juttu, alkaa tulla hoodeille.
Tänään 170km lenkki. +10C, ei ollut yhtään kylmä. Mathildedalenin Terhossa voisi käydä taas patongilla lähiaikoina. Kaunis paikka ja kävin viimekin keväänä.

Edit: ei Mathildalen, vaan Mathildedalenin, vai onko se Mathildedalin? :)
Suomenkielinen nimi on Matilda, mutta ei se lue siellä missään niin olen tottunut tuohon.

Faidros.

#1125
Quote from: Uuno Nuivanen on 04.04.2019, 14:37:39
Jaaha, se on sitten Arwidson Moto/Allright konkassa. Siitä Faidrokselle vähän tallintäytettä..  ;)

https://huutokaupat.com/1279379

Juuei. Noi on juuri sitä paskaa jota ostetaan trendeissä.
Boxer on yhden asian liike, joka perustuu vanhaan BMW genreen.

Classicia myydään ja vähän osia vaikka näille hemmoille tarpeistoon.
www.youtube.com/watch?v=KtPvI4dqwSs
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Tunkki

Youtubesta otin katsontaan vanhojen saksalaisten pyörien kylmäkäynnistelyjä. Kaikki oli normaalia kunnes tuli vastaan Sommer Diesel. Aika erilaisen kuuloinen :)

https://youtu.be/tSdSPMwRmZY?t=235

Faidros.

#1128
Quote from: Faidros. on 13.02.2019, 14:00:07
Mites olisi "Homma-ajelu" joku kesälauantai? Naapurikunnassa on nimittäin Homma(katsokaa googlemap ja vielä sateliittikuva) niminen paikka noin 25km. täältä.

Mulla on tämmöinen raakileajatus. Kokoonnuttaisiin tässä Faidroksen tiluksilla ja ajeltaisiin Hommantietä Hommaan(katso googlemap). Sen jälkeen voisin esitellä parhaat prätkätiet lähistöllä ja katsella nähtavyyksiä, esim. Askolan Hiidenkirnut, Wanha Porwoo kirkkoneen, Porvoon rantakahvilat, (suosittu prätkäporukoiden kokoontumispaikka), Kesämopokuppila... jne... ehdottakaa ja  varmasti löytyy www.mooseheadbikers.org jotain kivaa, kun olen perustaja- ja kunniajäsen.
Pitkämatkalaiset, tai ketkä vain, voisivat yöpyä verstaan biljardisalissa ilmaiseksi, vaikka pe-su. Pihaa telttailuun innostuneille on riittävästi, on yleistä- ja omaa uimarantaa, kyläkapakka 4,5km päässä, jossa esiintyy ihan Suomen parhaita esiintyjiä ja erityisesti on ollut Rockabillyä! Lavatansseihin, ravintoloihin, kauppaan, Alkoon pääsee 10km säteellä...

Ja sitten se tärkein osa ideastani, "jokainen" yksin ajava tuo mukanaan kypärän, jotta voimme viedä asiasta kiinnostuneet hommattaret prätkäajelua kokeilemaan! 8)

Noh, jos sattuu kylmä-/sadesää, niin autojakin olisi hyvä olla mukana, joten otetaan harrasteautotkin mukaan.

Hifistelijöillekin löytyy airbnb(80neliön) asunto taloni yläkerrasta, jossa on mm. minikeittiö, wc/kylpyhuone. Sen vuokrasta joudun ottamaan 70€/vrk/4henkeä/alkavalta persoonalta luvulta saman.

Tällaista ideaa pukkaa.

Ja tässä esittely paikasta: https://vimeo.com/224909940

Nonniin, päätin itse Homma-ajelu(antakaa parempia nimi-ehdotuksia) vedetään viikonloppuna, lauantaina, ennen Juhannusta.
Täällä on majoitusta yksityis-sviitistä...biljardisalista... telttaan. Sviitti kannattaa varata etukäteen, sillä kun avataan bnb, venäläiset varaa viikonloput heti.
Kaikki on muu on ilmaista mun tontilla, mutta mahdolliset rahalahjoituset vaivannäöstä otetaan kiitollisuudella  :-*vastaan.

Jos ei ketään ilmoittaudu, niin ajan yksin Hommantien päästäpäähän. 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Faidros. on 02.05.2018, 16:37:19
Enska tuli taloon. Eilen kävin ostamassa Simo Kirssin entisen vara(osa)pyörän. Kyseessä on tehdaskilpuri, joten kyllä maittia löytyy!
Kyseessä on siis BMW G450 X.

Ei saatana! Ontoi tappopeli! Ihan pakko oli käydä laittomasti vetämässä muutama sata metriä hiekkatietä edestakaisin. Tätätätää! ja kaikki neljä vaihdetta on pelissä, vauhtia ehkä vajaa sata? Kierrokset tuo paholainen lopettaa vasta 13 000rpm.
En osannut laittaa kypärää täysin kiinni ohjaustangon muhviin, niin pystyynhän se nousi. Jos olisin tottunut ajamaan tällaisillä vehkeillä, olisin tiputtanut etupyörän alas takajarrulla, mutta kun ei tottumusta ole, niin pelkällä kaasun sulkemisella oltiin aivan selällään, mutta selvisin! :facepalm:
Ohjaustangon(yläkolmion) pehmuste, mitä varten se on? Siihen kumartaa kypärä, joka toivoo sekä pitoa, että voimaa! 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Veikko

Quote from: Tunkki on 07.04.2019, 18:47:50
Youtubesta otin katsontaan vanhojen saksalaisten pyörien kylmäkäynnistelyjä. Kaikki oli normaalia kunnes tuli vastaan Sommer Diesel. Aika erilaisen kuuloinen :)

https://youtu.be/tSdSPMwRmZY?t=235

No, jaa... Nuo tähtimoottoriset pyörätkin olivat melko erikoisia myös ääniltään. Hallintakin taitaa olla melko erikoista, kun moottori on etupyörän navassa. Melkoinen gyroskooppi.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Faidros.

^Kyl joka vaihteel keula nousee, mutta kun sen pitäis pysyy maassa! Ihan vaan ohjattavuuden vuoksi. ;D

Eikö kukaan haluais ostaa tollaista heviviritettyä tehdaskilpuria, jolla tavallinen kuolevainen ei tee mitään muuta kuin edesauttaa oman elämän päättymistä?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

MW

Quote from: Faidros. on 17.04.2019, 20:23:19
^Kyl joka vaihteel keula nousee, mutta kun sen pitäis pysyy maassa! Ihan vaan ohjattavuuden vuoksi. ;D

Eikö kukaan haluais ostaa tollaista heviviritettyä tehdaskilpuria, jolla tavallinen kuolevainen ei tee mitään muuta kuin edesauttaa oman elämän päättymistä?

Ei tämä vanhus ainakaan. Mutta hommamiitti, on vähän tuoretta vanhaa kalustoa alla, kuten jotkut saattavat tietää, jos se osoittautuu kulkupeliksi, mikä ettei...

Mika

Jos nyt ajokauden alkaessa kaasukättä kutittaa kovasti, niin kannattaa katsoa Youtubesta vaikka pari videota Man-saaren ajoissa tapahtuneista ulosajoista, joissa vedetäään 250 km/h päin kiviaitaa.  Niiden pitäisi hiillitä ainakin pahimpia oireita. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

MW

#1134
Quote from: Mika on 17.04.2019, 21:50:15
Jos nyt ajokauden alkaessa kaasukättä kutittaa kovasti, niin kannattaa katsoa Youtubesta vaikka pari videota Man-saaren ajoissa tapahtuneista ulosajoista, joissa vedetäään 250 km/h päin kiviaitaa.  Niiden pitäisi hiillitä ainakin pahimpia oireita.

Voi ajaa hiljempääkin, eikä tarvitse suuntautua kiviaitojen väliin. Noi keskikaiteet kyllä vähän kohottaa kulmia, vaikkei niitä paljon olekaan, enkä ajatellut körtsätä.

EDIT: Muovipulkalla on kyllä helppo esim. ohitustilanteessa vetää 150 km/h, vahingossa. Mutta yleensä se on tilapäistä.

Taffu

Yli 200 vauhdissa ei enää usein vahingossa keula nouse, mutta silloin kun nousee, niin se on hassua. Siinä sitä sitten mennään kaasu pohjassa, että kyllä se laskee aikanansa, mutta joskus se pitää kyllä aktiivisesti tipauttaa jonkin ajan kuluttua, kun tulee mutka eteen.  :o Jos tulis homma-ajelulle ratapelillä, niin ajellaanko kimpassa karkuun kun miliisit hoksaa?  8)

Mika

#1136
Quote from: Taffu on 17.04.2019, 22:24:41
Yli 200 vauhdissa ei enää usein vahingossa keula nouse, mutta silloin kun nousee, niin se on hassua. Siinä sitä sitten mennään kaasu pohjassa, että kyllä se laskee aikanansa, mutta joskus se pitää kyllä aktiivisesti tipauttaa jonkin ajan kuluttua, kun tulee mutka eteen.  :o Jos tulis homma-ajelulle ratapelillä, niin ajellaanko kimpassa karkuun kun miliisit hoksaa?  8)

Keulannostovideoissa suosikkejani ovat ne, joissa pyörä alkaa vipattaa nopeasti puolelta toiselle etupyörän osuessa maahan.  Ja sitten mennään vauhdilla päin puuta, liikennemerkkiä tai seinää...

Ei tällaista. Leppoisa sunnuntaiajelu jollain easy riderilla on paljon parempi ajatus.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Faidros.

Muutama ihan hauska. Hommattarien varsinkin kannattaa katsoa.
www.youtube.com/watch?v=c2R-K0CkuOE
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Mielenkiintoinen matka. Uusi pyörä Intiasta ja ajetaan Himalajan yli Suomeen. Samasta reissusta on montakin juttua netissä.
https://www.city.fi/blogit/lavas/moottoripyoralla+intiasta+suomeen+menisinko+uudestaan/134269

Tuo 400cc romuenkeli-enska on metkannäköinen laite.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Saturnalia

Mä en oikein enää pidä itseäni moottoripyöräilijänä. Vaikka ajan. Moottoripyöräily ei ole minulle ihan sitä, mitä se tänä päivänä on. Kokoomuksen puoluetoimiston feng shui on nykyprätkäilyssä vähän liian vahva. Minä en ole kuluttaja, minulle pyörän julkinen korjaaminen on tärkeä osa lajia, ei häpeä. Esimerkiksi. Olen 48vee, ja kun nykyään menen minne tahansa motoristitapaamiseen, niin olen porukan nuorin. Se tuntuu absurdilta. Tämän on EU saanut aikaan. Moottoripyöräilijöiden keski-ikä on nykyään 50vee, ja olen alkanut tajuta etten saavuta sitä koskaan. Se pakenee sitä myötä kun vanhenen.

Kuluttamisen etiikka on tunkeutunut nykyään vähän joka harrastukseen. Kadunmies pitää nykyään selvänä, että ajan siksi koska haluan brassailla. Ihmisten naamat ovat nykyään hauskan näköisiä kun niille selittää että tämä pyörä on mun Vuffe, tavallaan. Sen hankintahinta on sama kuin koiran, sen vakuutus on sama kuin koiran, ja sen bensakulutkin ovat samat kuin koiralla, jos koiralle ostaa niitä kalliimpia hyviä valmisruokia mitä kaikki täällä Stadissa koirilleen ostavat. ;) Että pointti ajaa ei niin kuin ole se, että laitetaan bensan hinta kymppiin niin vastaan ei tule kuin tuttuja vaan ihan muu. Tuo ilmastoboogiehan se tekee kohta lopun tästäkin, mutta siihen asti.

Toki moikkailen kaikkia ja samaa jengiähän sitä ollaan, mutta sosiologisesta vinkkelistä näin. En halua että minua pidetään hyvätuloisena koska ajan prätkää, ja ajamistani sen ilmentymänä. Se tuhoaa lajia, koska valtio käyttää tuota asenneilmapiiriä armotta hyväkseen tehdäkseen moottoripyöräilystä yhä kalliimpaa. Jo nyt moottoripyöräily mielletään luksuslajiksi, mikä on suuri imagotappio. Moottoripyöräilyn tulisi ennen kaikkea kamppanjoida tuollaista keskiluokkaista luksusimagoa vastaan, koska se on lajille vahingollinen ja eri instanssit käyttävät sitä hintojen korotuksen perusteluna. Kyllähän te voitte maksaa. Toki kyse on myös yhteiskunnan jakautumisesta, mikä heijastuu kaikkeen. Kaikki lajit ovat nykyään täynnä kuusikymppisiä toimitusjohtajia, ilman henkilökohtaisuutta. Kiitos. Tiedän, ettei tälle kehitykselle ole tehtävissä paljon mitään, mutta kunhan huudahdan perkele ennen teloitusta. Ajaminen on kivaa, yhä.