News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Teiden talvikunnossapito.

Started by Nuivanlinna, 11.03.2019, 19:10:51

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

Neljä vuotta sitten Persujen Osmo Kokko tehnyt eduskunnassa kyselyn;

"Kansanedustaja Osmo Kokon (ps.) kirjallisessa kysymyksessä Tiehöylät tienhoidossa todetaan, että "pitkät, keltaiset ja voimakkaat tiehöylät eli niin sanotut tiekarhut ovat valitettavasti nykyään yhä harvinaisempi näky teillä".

Mutta ilmeisesti äänestäjien mielestä Pohjois-Karjalassa oli talvikunnossapito niin korkealuokkaista, että Kokko jäi valitsematta.

Tulikohan Tielaitoksen lahtaamisesta aikanaan niin paljon säästöjä, että se kannatti?


QuoteTiehöyliä on käytetty vuosikymmenet taistelussa ajoväylien jäätyneitä tienpohjia ja sohjoa vastaan", Osmo Kokko kirjoittaa.

Kokon mukaan tiehöylän paikan on ottanut kevyempi kalusto, joka ei kuitenkaan pysty poistamaan jäätä yhtä tehokkaasti ja saamaan teitä tasapintaisiksi esimerkiksi jäätyneiden ajourien osalta sekä tasoittamaan pientareita.

"Kuorma-autoon kiinnitetyssä aurausterässä on terän muodon vuoksi se ongelma, että se jättää tien ulkoreunaan jäisen kantin. Auton renkaan osuessa kanttiin se heittää auton takaisin ajouraan, ja näin syntyy epävakaa ajoalusta. Tiehöylien kanssa tätä ongelmaa ei ollut. Ongelma korostuu etenkin kapeissa ja leveissä ajoneuvoissa, jotka eivät sovi ajouraan", kansanedustaja tietää.

Kysymyksen mukaan tienhoidon urakkatarjouksissa olisi tarvetta edellyttää urakoitsijoilta tiehöylää, mutta niin ei tehdä.

"Suomi tulee aina olemaan talvinen maa, jossa sääolosuhteet ovat hyvin vaihtelevia ja haastavia. Ajourat ovat vakava liikenneturvallisuusuhka, ja niiden vuoksi tänä talvena Suomessa on ollut jopa kuolonkolareita, kun auto on lähtenyt heittelehtimään ajourassa".
https://www.verkkouutiset.fi/minne-katosivat-tiehoylat-taistelussa-jaisia-tienpohjia-vastaan-31693/
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

MrOldSchool

Toivotaan, että Kiteeltä ja Iisalmesta tulee hyviä kokemuksia, jotta tiehöylien käyttö leviäisi laajemmallekin. Pari Kurjanlaisen juttua, jos joltakin sattuu jostain syystä tunnukset löytymään:

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/201575

QuoteKokeilu palauttaa tiehöylät valtion teille Kiteellä ja Iisalmessa

Yrittäjä Esa Halttusen ja kansanedustaja Hannu Hoskosen (kesk.) sinnikäs taistelu tiehöylien ja tiehöyläyksen puolesta alkaa vihdoinkin tuottaa tulosta: ensi lokakuusta alkaen tiehöylä sisältyy kunnossapitourakkaan sekä Kiteen että Iisalmen kunnossapitoalueilla.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/208131

QuoteTiehöylät palaamassa sorateiden kunnostajiksi

Kiteen ja Iisalmen urakoissa edellytetään tiehöylän käyttöä alemmalla tieverkolla ensimmäistä kertaa.

Tiehöylät palaavat Suomeen, ja kuljettajien koulutus voi aikanaan alkaa Riverian oppilaitoksessa Kiteellä.
Länsimainen kulttuuri ja elämäntyyli ovat kuin terveys, niitä arvostaa kunnolla vasta sitten, kun ne on menetetty.

Nuivanlinna

Tällainen palvelukin löytyy. Sitä voi kansalainen hoitaa tiemestarin töitä ja toivoa, että urakoitsija ehtii ennen luontoäitiä poistamaan jäätä.

https://liikenne.palautevayla.fi/feedbacks
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.