News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Roope2


"Hundreds of migrants face Christmas at sea as Italy closes ports"

   
Voiko ikävämmin enään kohtalo kolhaista: Muslimi joutuu viettämään Joulunsa Välimerellä keikkuen, ilman kinkkua, ilman laatikoita eikä messua?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

MiljonääriPlayboy

#3241
Quote from: Pullervo on 22.12.2018, 20:54:44
(pl. yksi nainen ja vastasyntynyt, jotka evakuoitiin Maltalle)

Kuinka ULLATTAVAA. Miten sattuikin, että luultavasti koko lähetyksen ainoa nainen ja lapsi, kuin sattumalta päätyivät Open Armsin twiitin kuvaan...  :facepalm:

Loput 309 ovatkin sitten sitä normaalia Akavalaista porukkaa, luulen ma...  :roll:

e:muotoilu
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Pullervo

^ Koska kyse Ei ole meripelastuksesta, vaan ihmissalakuljetuksesta, niin Open Arms laivalla matkustaa propagandavalokuvaaja Olmo Calvo, joka ottaa kuvia, joilla laivaa operoiva espanjalainen meritaksijärjestö Proactiva kerjää lisää rahalahjoituksia. Valokuvaajan tilalla voisi olla vaikka lääkäri tai räätäli, mitä nyt laivalla tarvitaan, paitsi valokuvaajaa...

flammee

Vaihteeksi verkkouutiset siirtolaismatematiikan parissa - kun 4000 (0,4% miljoonasta) hukkuneen sijasta hukkuu vain 2000, voidaan otsikoida:

Quote from: https://www.verkkouutiset.fi/yha-useampi-siirtolainen-hukkuu-valimereen/
Yhä useampi siirtolainen hukkuu Välimereen

Meren ylittävien siirtolaisten määrä on laskenut vuodesta 2015 yli miljoonalla, mutta kuolonuhrien määrä on suhteessa jopa kolminkertaistunut, uutisoi BBC.

Vuonna 2018 Välimeren ylitti 110 947 siirtolaista, kun vastaava luku vuonna 2015 oli 1 015 078. Siirtolaisten laskevasta määrästä huolimatta hukkumistapauksia on ollut vuonna 2018 yhteensä yli 2 000, mikä vastaa kahta prosenttia kaikista merta ylittämään lähteneistä.

Vuonna 2015 vastaava luku oli suhteellisesti paljon pienempi, vain 0,4 prosenttia. Suurin osa kuolemantapauksista tapahtuu edelleen Välimeren keskiosissa, Libyan ja Italian välillä. Yhteensä tällä reitillä on hukkunut tänä vuonna noin 1 200 siirtolaista, kun vastaava luku Espanjan rannikolla on 681 ja Kreikan rannikolla 167.

Hukkumistapausten suurta määrää selitetään Välimerellä päivystävien alusten määrän vähenemisellä. Eurooppalaiset valtiot eivät enää ota vastuuta siirtolaisten turvallisuudesta, vaikka kansainvälinen laki niin velvoittaa. Ongelma on BBC:n mukaan siinä, että europpalaiset valtiot tulkitsevat lakeja eri tavalla.

– Välimerellä seilaa jatkuvasti eurooppalaisia aluksia, jotka vahtivat turvallisuutta ja valvovat salakuljetusta. Ihmisten pelastaminen ei kuitenkaan ole niiden ykkösprioriteetti, BBC:n videolla kerrotaan.

Kansainvälisen siirtolaisjärjestön tiedottaja Joel Millman arvioi New Delhi Timesillä, että Eurooppaan pyrkivien siirtolaisten määrä on ollut viime kuukausina kasvava. Myös kuolemantapaukset ovat lisääntyneet loppuvuodesta.

– Tilanne on muuttunut täysin kahden kuukauden aikana, Millman sanoo.

Juttua ei tietenkään voi kommentoida.

anatall

QuoteSiirtolaisia kuljettava laiva etsii satamaa jouluksi Välimerellä - ainakin Italia ja Malta kieltäytyneet ottamasta siirtolaisia vastaan

Libyan rannikolta 33 siirtolaista merestä pelastanut laiva etsii satamaa jouluksi.

...

- Olemme pyytäneet turvasatamaa näille ihmisille, Sea Watchin tiedottaja Ruben Neugebauer kertoi uutistoimisto AFP:lle.

Hänen mukaansa mikään maa ei toistaiseksi ole tarjoutunutottamaan siirtolaisia vastaan.

Alankomaiden lipun alla purjehtiva alus on esittänyt pyynnön useiden maiden satamiin. Tähän mennessä Italia ja Malta ovat kieltäytyneet. Maiden hallitukset sanovat, että ne joutuvat kantamaan epäreilun suurta taakkaa siirtolaiskysymyksessä, kun kyseessä ovat Afrikasta tulevat siirtolaiset.

– Teemme kaikkemme, että pääsemme turvallisesti satamaan ennen joulua, koska 25. päivä sää huononee. Niinpä kiirehdimme Euroopan valtioita löytämään ratkaisun seuraavan 24 tunnin aikana, Neugebauer sanoi.

Siirtolaisten joukossa on nigerialaisia, libyalaisia ja ihmisiä Norsunluurannikolta.

...
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/26b39405-ce68-4b64-9220-f9f0f46408d8




...nigerialaisia, libyalaisia ja ihmisiä Norsunluurannikolta.



En tiedä johtuuko se vain minusta, mutta hivenen rasistisesti on esitetty siirtolaisjoukon koostumus.  :roll:
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Ajattelija2008

Valemedia Iltalehden jutussa merkillepantavaa on, että laittomia siirtolaisia nimitetään siirtolaisiksi eikä pakolaisiksi. Valehtelun aste on lieventynyt. Alma-mediaa hallitsee tietääkseni Keskusta ja Niklas Herlinin perikunta. Onko tullut käsky muuttaa valehtelun tyyliä?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SOS_Méditerranée

SOS Mediterranee edelleen houkuttelee ihmisiä hukkumaan Libyan edustalla. Ranska ja presidentti Macron ovat vastuussa joka ruumiista, jonka Marseillessa toimiva SOS Mediterranee tekee Välimereen. Näköjään Lääkärit ilman rajoja rahoittaa SOS:n pyövelitoimintaa.

kivimies

^
Tuo kuva on arkistokuva Sos Mediterraneen MSF:n kanssa operoimasta Aquariuksesta. Sen meritaksitoiminta on lopetettu toistaiseksi.

33 "hädänalaista" kuljettava alus on saksalaisen Sea Watch- järjestön operoima Sea Watch 3.

Järjestön mukaan Saksan osavaltiot ja kaupungit suorastaan taistelevat siitä, kuka ottaa hädänalaiset vastaan. Kaikille ei riitä omaa.

Merkel ei ole vielä sanonut mitään.

[tweet]1076849536692305920[/tweet]

snap

Open Arms -meritaksin twitter-tili tulvii ihquja kuvia tummanruskeista taaperoista tonttulakit päässään matkalla kohti Espanjaa.

Voin vain kuvitella, millainen keskustelu on käyty libyalaisen tavarantoimittajan kanssa:

— meritaksi: Meillä on nyt keikka suunnitteilla jouluksi, hoitakaa meille pelastettavia noin 300 kappaletta.

— tavarantoimittaja: Selvä. Laitetaan tulemaan.

— meritaksi: Ai niin, meillä on nyt jouluksi aivan erityinen käsikirjoitus: Näytelmän ensimmäisessä osassa tehdään Salvinista sydämetön pahan ilmentymä ja sen jälkeen seilaamme pyhien yli Espanjaa kohden twitteriin ihquja joulukuvia lähetellen.

— tavarantoimittaja: Mutta eiväthän nämä meidän asiakkaat mitään joulua vietä.

— meritaksi: Ei sillä ole väliä. Meillä on jo 10 tonttulakkia ostettuna, joten hoitakaa sinne nyt ainakin 5 tummaa taaperoa niin iskemme heille tonttulakit päähän. Ei pelkästään niitä murjaanin näköisiä nuoria miehiä, mitä yleensä toimitatte.

— tavarantoimittaja: Ei meillä ole asiakkaana kuin niitä murjaanin näköisiä.

— meritaksi: Ei sillä ole väliä. Hoidatte nyt sinne niitä taaperoita. Kyllä te niitä saatte jostain ostettua. Kun hoidatte tämän keikan hyvin, meille virtaa avustusrahaa ja hoidetaan teidän kuljetuksia ensi vuosikin tiuhaan tahtiin. Se on katsos "win-win situation" meille molemmille.

— tavarantoimittaja: Asia selvä. Laitamme 5 taaperoa tilaukseen.

— meritaksi: No niin, hienoa. Noudamme lastin koordinaateista X ajankohtana Y.

Blanc73

Nyt kun puheet "pakolaisista" on lopetettu ja puhutaan siirtolaisista, niin heillehän ei turvapaikkoja tarvitse eikä pidä missään nimessä myöntää? Näin toimittaisiin normaalissa maailmassa, jossa suvakit eivät yrittäisi tuhota Eurooppaa afrikaanojen kansainvaelluksen avulla.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Pullervo

Meritaksi Open Arms saapuu taakkoineen Etelä-Espanja­an tänään perjantaina arviolta klo 8 (paikallista aikaa, klo 9 Suomen aikaa), kunhan propagandakoneisto on viritetty paikalle, ja ankkuroituu Crinavisin satamaan Gibraltarinlahdella. Proactiva ihmissalakuljetus­järjestön aluksella on 310 haittamaahanmuuttajaa mm. Somaliasta, Nigeriasta ja Malista. Punainen risti tunkee laivaan "huoltohommiin" ja poliisi selvittelee laittomien siirtolaisten henkilöllisyydet (joopajoo) ennen vastaanottokeskuksiin siirtoa.

Alus onkin odotellut ankkurissa (0 kn) merellä soittokuntaa ja mediaa satamaan (propagandasyistä näin, eikä vain mustan kuorman kippausta yön pimeydessä satamaan). Eiköhän Suomi-mediakin noteeraa tämän ja puske valepakolaiskurjuuspornoa silmille.

https://www.france24.com/en/20181228-rescue-boat-set-arrive-spain-with-over-300-migrants

Quote from: France24Rescue boat set to arrive in Spain with over 300 migrants (28.12.2018)

A Spanish charity rescue boat is due to arrive in a southern Spanish port Friday morning carrying more than 300 migrants rescued off the coast of Libya a week ago.

The Open Arms is scheduled to dock in the port of Crinavis, in San Roque, just across from Gibraltar near the city of Algeciras, at 8:00 am (0700 GMT).
Proactiva Open Arms, the Spanish charity which runs the vessel, tweeted the details on Thursday.

Red Cross workers will be on hand to provide food, clothes and medical assistance to the 310 migrants on board, including people from Somalia, Nigeria and Mali.

Police will identify them before moving them to shelters.


The charity operates in the sea between Libya and southern Europe, coming to the aid migrants who get into difficulties during the crossing from northern Africa.

It rescued the migrants, including pregnant women, children and babies, on December 21 from three vessels.

Prime Minister Pedro Sanchez's Socialist government on Saturday authorised the ship to dock in Spain after Italy and Malta both refused it access.

Libya, France and Tunisia did not respond to Proactiva Open Arms' requests for permission to dock, Madrid said.


(...)

The Open Arms resumed its patrols of the Mediterranean off the Libyan coast in late November, along with two other boats run by migrant aid groups.

In August it had suspended its missions, accusing governments, and Italian Interior Minister Matteo Salvini by name, of "criminalising" migrant rescue charities.

Salvini has denied the groups access to Italy's ports, accusing them of acting as a "taxi service" for migrants. Malta too has been increasingly unwilling to host rescue vessels.

(...)

Friday's docking will be the first time since August that Spain has allowed a charity rescue ship to dock and unload migrants in the country.

Sanchez made international headlines shortly after he arrived in power in June by helping a French charity rescue ship, the Aquarius.

(...)

Spain meanwhile has become Europe's main entry point for migrants this year, overtaking Greece and Italy.

More 56,000 migrants have arrived in Spain by sea this year, and 769 have died trying, according to the IOM.

https://twitter.com/HommaFI/status/1078524206294409216
[tweet]1078524206294409216[/tweet]

Alaric

Tunisia­n rannikkovartiosto kertoo estäneensä 61:n "siirtolaisen" veneilyn Italia­lle kuuluvalle Lampedusa­n saarelle. Aluksen kyydissä olleet matut olivat tunisialaisia ja muita pohjoisafrikkalaisia. Alus oli lähtenyt liikkeelle Tunisian Malouechista maanantain ja tiistain välisenä yönä.

http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2018/12/28/migrants-tunisia-has-stopped-boat-with-61-on-board_a7e4d45d-0e8e-4c20-9c42-576642ecb725.html (28.12.2018)

QuoteMigrants: 'Tunisia has stopped boat with 61 on board'

Tunisian coast guards have stopped off Mahdia a boat with 61 migrants from Tunisia and the Maghreb area who were trying to reach the Italian island of Lampedusa, according to Houcem Jebabli, a spokesman for the Tunisian coast guards.

Jebabli said the boat left from the coast of Malouech, in the governorate of Mahdia, some 200 km south-east of the capital, the night between Monday and Tuesday.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Roope

Quote from: snap on 25.12.2018, 13:47:50
Open Arms -meritaksin twitter-tili tulvii ihquja kuvia tummanruskeista taaperoista tonttulakit päässään matkalla kohti Espanjaa.

Svenska Ylen tv-uutisissa reilun parin minuutin häpäilemätön propagandapätkä tonttulakkivideoineen vs. parikymmentä sekuntia Arabianrannan lapsimurhaajan vangitsemisesta.

Ensimmäisessä korostettiin tulijoiden pakolaisuutta, vaikka Open Armsin edustajakin leikki tietämätöntä veneilijöiden kansallisuuksista kertoessaan "monien" tulevan konfliktialueilta, kun taas jälkimmäisessä korostettiin murhaajan "hallusinaatioita" ja vaiettiin ulkomaalaistaustasta, jonka poliisikin on viimein myöntänyt.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kivimies

Sea Watch 3 kääntyi takaisin kohti Libyaa saatuaan tiedon alueella olevasta 72 matkustajan kumiveneestä. Venettä ei kuitenkaan löytynyt etsinnöistä huolimatta.
Vaativat meritaksitoiminnan lisäämistä, vaikka se juuri houkuttelee "siirtolaisia" lähtemään merelle täyteen ahdetuilla ja merikelvottomilla veneillä.

[tweet]1078309918032187392[/tweet]
[tweet]1078971196031541250[/tweet]

Libyan rannikolla on myös toinen meritaksi houkuttelemassa asiakkaita, Sea-Eyen operoima Professor Albrecht Penck.
Se otti tänään kyytiinsä 17 asiakasta 50 kilometrin päästä Libyan rannikolta.

Libyan rannikkovartiosto vaati ottaa matkustajat vastaan, mutta miehistö kieltäytyi siitä.

Google-käännös:

QuoteSea-Eye rescues 17 people in the Mediterranean

A ship of the Sea-Eye has taken 17 refugees off Libya and should hand them over to the Coast Guard. The NGO refused and is now looking for a safe haven.

The German aid organization Sea-Eye has taken 17 people from a wooden boat in the Mediterranean in the early morning. The people were in distress and were taken up in international waters off the Libyan coast, said a spokesman for the rescue organization Sea-Eye ZEIT ONLINE. The boat had been overloaded, without provisions, and was about 27 nautical miles from the coast. "People could not get anywhere by their own resources, no other ship was nearby," he explained.

[...]

Zeit.de (29.12.2018)


Alaric

^ Berliini on ainakin suostunut ottamaan vastaan noita Sea Watchin kyydissä olevia matuja (32 kpl) ja muitakin kaupunkeja olisi ilmeisesti lähdössä mukaan, mutta asiasta pitänee päättää liittovaltiotasolla.

Jutun alussa kerrotaan myös tuosta yllämainitusta Sea-Eyen spedeilystä (en ottanut lainaukseen mukaan).

https://www.welt.de/politik/deutschland/article186285272/Mittelmeer-Sea-Eye-rettet-17-Menschen-und-verweigert-Zusammenarbeit-mit-Kuestenwache.html (29.12.2018)

Konekäännös:

QuoteSea-Eye rescues 17 people - and denies cooperation with Coast Guard

(...)

The ship from Sea-Eye therefore crosses at sea and must now hold 90 nautical miles away from the Libyan coast. Currently, the "Professor Albrecht Penck" claims to be looking for another safe haven for the 16 men and a woman who rescued them from distress.

That should not be easy: Currently, the "Sea-Watch 3" still crosses the Mediterranean, which had already saved 32 people last Saturday. But there are already offers for these castaways.

Among other things, the state of Berlin has agreed to accept the migrants. The foreigners authority has made contact with the Federal Interior Ministry, said the head of the Senate Chancellery, Christian Gaebler (SPD), on Friday. A spokeswoman for the Federal Ministry of the Interior said that other cities had agreed to take part in addition to Berlin.

The decision whether the rescued came to Germany, but ultimately lie with the federal government. The Ministry of Interior is relying on a European solution to the refugee issue and a distribution to the different EU Member States. In 2018, Germany has already welcomed 115 people rescued from distress.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Nyymi

Quote from: flammee on 23.12.2018, 11:51:25
Vaihteeksi verkkouutiset siirtolaismatematiikan parissa - kun 4000 (0,4% miljoonasta) hukkuneen sijasta hukkuu vain 2000, voidaan otsikoida:

Quote from: https://www.verkkouutiset.fi/yha-useampi-siirtolainen-hukkuu-valimereen/
Yhä useampi siirtolainen hukkuu Välimereen

Meren ylittävien siirtolaisten määrä on laskenut vuodesta 2015 yli miljoonalla, mutta kuolonuhrien määrä on suhteessa jopa kolminkertaistunut, uutisoi BBC.

Vuonna 2018 Välimeren ylitti 110 947 siirtolaista, kun vastaava luku vuonna 2015 oli 1 015 078. Siirtolaisten laskevasta määrästä huolimatta hukkumistapauksia on ollut vuonna 2018 yhteensä yli 2 000, mikä vastaa kahta prosenttia kaikista merta ylittämään lähteneistä.

Vuonna 2015 vastaava luku oli suhteellisesti paljon pienempi, vain 0,4 prosenttia. Suurin osa kuolemantapauksista tapahtuu edelleen Välimeren keskiosissa, Libyan ja Italian välillä. Yhteensä tällä reitillä on hukkunut tänä vuonna noin 1 200 siirtolaista, kun vastaava luku Espanjan rannikolla on 681 ja Kreikan rannikolla 167.

Hukkumistapausten suurta määrää selitetään Välimerellä päivystävien alusten määrän vähenemisellä. Eurooppalaiset valtiot eivät enää ota vastuuta siirtolaisten turvallisuudesta, vaikka kansainvälinen laki niin velvoittaa. Ongelma on BBC:n mukaan siinä, että europpalaiset valtiot tulkitsevat lakeja eri tavalla.

– Välimerellä seilaa jatkuvasti eurooppalaisia aluksia, jotka vahtivat turvallisuutta ja valvovat salakuljetusta. Ihmisten pelastaminen ei kuitenkaan ole niiden ykkösprioriteetti, BBC:n videolla kerrotaan.

Kansainvälisen siirtolaisjärjestön tiedottaja Joel Millman arvioi New Delhi Timesillä, että Eurooppaan pyrkivien siirtolaisten määrä on ollut viime kuukausina kasvava. Myös kuolemantapaukset ovat lisääntyneet loppuvuodesta.

– Tilanne on muuttunut täysin kahden kuukauden aikana, Millman sanoo.

Juttua ei tietenkään voi kommentoida.

Oululainen sanomalehti Kaleva kirjoittaa 30.12.2018 seuraavasti (ei jaettavaa linkkiä):

Quote
Euroopan muuri ja kuolemat sen edessä

Ossi Rajala

Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin muuriprojektia ja rajapolitiikkaa Meksikon vastaisella rajalla seurataan tarkasti Euroopassa asti.

Trumpin rajatouhuja ei voida kuitenkaan EU:ssa hirveästi arvostella, sillä EU:n etelärajalle on viime vuosina rakentunut niin ikään muuri, jonka tarkoitus on pitää maahanmuuttajat poissa.

Mikä oikeus kehitysmaiden liikaväestöllä on asettua Eurooppaan?

Quote
Kyseistä muuria ei ole fyysisesti olemassa, koska Välimeren päälle ei tarvitse rakentaa. Muuri on kuitenkin pystytetty siten, että ensin Turkille on annettu rahaa pakolaisten hoitoon, jotta se ei päästä turvapaikanhakijoita EU:n alueella. Tämän jälkeen on annettu rahaa epävakaaseen Libyaan ja sen rannikkovartiostolle, jotta se estäisi siirtolaisveneiden lähtemisen Välimerelle.

Lisäksi eri järjestöjen pelastustoimintaa Välimerellä on samalla rajoitettu. Kovien toimien toivotaan vähentävän vaarallisia, salakuljettajien järjestämiä merimatkoja kelvottomilla veneillä.

Välimerellä vaikuttaakin hukkuvan vähemmän ihmisiä kuin aiemmin. Vuoden 2016 noin 5 000 hukkuneesta ollaan pääsemässä tänä vuonna lähelle 2 000:ta hukkunutta. Sekin on vielä karmea määrä ihmisiä. Lisäksi siirtolaiset ovat ennen merimatkaansa vaarassa joutua muun muassa ihmiskaupan uhreiksi, hyväksikäytetyiksi ja jopa kidutetuiksi. Tämä ei ole eurooppalaisten vika, mutta suurta innokkuutta kärsimyksen vähentämiseen ei ole vaikuttanut olevan. Esimerkiksi sekasortoisen Libyan osaamiseen ja auttamishaluun luotetaan sokeasti.

Kuolleitten määrä on romahtanut. Missä ongelma?

Quote
EU:n eripuraisen maahanmuuttopolitiikan yksi harvoista yhteisymmärryksistä on se, ettei vuosien 2015–2016 suurta muuttoliikettä haluta enää Eurooppaan. Turvapaikanhaku EU-maasta pysyy näin monelle siirtolaiselle vaikeana urakkana niin virallisia kuin epävirallisia reittejä pitkin.

Epävirallisella tarkoitettaneen laitonta. Siirtolainen ei ole turvapaikanhakija.

Quote
Suuria maahanmuuttajamääriä halutaan EU:ssa välttää monista syistä. Taloudellista vastaanottokykyä ei ole loputtomasti ja maahanmuuttoon liittyvät huolet antavat polttoainetta niin populisteille kuin äärioikeistolle.

YK:n väestöennusteen mukaan Saharan eteläpuolisen Afrikan väkiluku vähintäänkin nelinkertaistuu miljardista vuosisadan loppuun mennessä. Paljonko kauramaitoa toimittaja Ossi Rajala aikoo juoda, jotta planeetta pelastuu?

Quote
Näin EU on päätynyt tekemään jonkin verran samanlaista maahanmuuttopolitiikkaa kuin esimerkiksi Perussuomalaiset haluaa: ulkorajoja säppiin ja tehostetaan palautuksia. Juuri muusta ei unionissa ole laajaa yhteisymmärrystä, kun puhutaan turvapaikkapolitiikasta.

Ehkä ex-puoluepomo Timo Soinin suosikkihokema "Missä EU, siellä ongelma" ei enää sovi aina perussuomalaisten suuhun?

EU ei ole tehnyt mitään meritaksien toiminnan rajoittamiseksi, kiitos kuuluu Italialle ja Matteo Salvinille.

Quote
Jos tilanne Välimerellä ei muutu, EU:n pitää keksiä muitakin keinoja hukkumisten ehkäisemiseksi.

Joko apua on saatava enemmän lähtömaihin tai meripelastusta on parannettava. Ehkä molempia keinoja tarvitaan. Nykyisin Euroopan muurille kuolee ihmisiä, ja sen pitäisi hävettää.

Toimittaja kertoo kuolleitten määrän vähentyneen kun meritaksien toiminta on vaikeutunut, mutta vaatii lisää meritakseja, jotta kuolleitten määrä vähentyisi.


Maksumuurin takana oleva juttu julkaistu 29.12.2018: https://www.kaleva.fi/mielipide/kolumnit/euroopan-muuri-ja-hapealliset-kuolemat-sen-edessa-trumpin-rajatouhuja-turha-arvostella-euroopassa/812754/
Ennen muslimeja piti suojella betoniporsailta. Nyt betoniporsailla suojellaan muslimeilta.
Mitä eroa on Jammulla ja Muhammedilla? - Toinen on profeetta ja toinen on alue.
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario Jari Kiiskinen

Roope

Quote from: Nyymi on 30.12.2018, 16:21:05
Oululainen sanomalehti Kaleva kirjoittaa 30.12.2018 seuraavasti:

Quote from: Kaleva
Trumpin rajatouhuja ei voida kuitenkaan EU:ssa hirveästi arvostella, sillä EU:n etelärajalle on viime vuosina rakentunut niin ikään muuri, jonka tarkoitus on pitää maahanmuuttajat poissa.

Olisi hyvä periaate pitää ilman viisumia EU-alueelle pyrkivät poissa, mutta niinhän ei ole tehty. Euroopassa on miljoonia laittomia siirtolaisia.

Quote from: KalevaVälimerellä vaikuttaakin hukkuvan vähemmän ihmisiä kuin aiemmin. Vuoden 2016 noin 5 000 hukkuneesta ollaan pääsemässä tänä vuonna lähelle 2 000:ta hukkunutta. Sekin on vielä karmea määrä ihmisiä. Lisäksi siirtolaiset ovat ennen merimatkaansa vaarassa joutua muun muassa ihmiskaupan uhreiksi, hyväksikäytetyiksi ja jopa kidutetuiksi. Tämä ei ole eurooppalaisten vika, mutta suurta innokkuutta kärsimyksen vähentämiseen ei ole vaikuttanut olevan. Esimerkiksi sekasortoisen Libyan osaamiseen ja auttamishaluun luotetaan sokeasti.

Hukkumiset ja hyväksikäytöt ovat seurausta siitä, että Libyaan tulee edelleen paljon ihmisiä, jotka toivovat pääsevänsä Välimeren yli Eurooppaan. Libyaa on mahdoton nostaa eurooppalaiselle tasolle, mutta jos sieltä ei pääsisi Eurooppaan, kukaan ei tekisi kallista ja vaivalloista matkaa vain päästäkseen Libyaan hyväksikäytettäväksi.

Quote from: Kaleva
EU:n eripuraisen maahanmuuttopolitiikan yksi harvoista yhteisymmärryksistä on se, ettei vuosien 2015–2016 suurta muuttoliikettä haluta enää Eurooppaan. Turvapaikanhaku EU-maasta pysyy näin monelle siirtolaiselle vaikeana urakkana niin virallisia kuin epävirallisia reittejä pitkin.

EU:n maahanmuuttopolitiikka on jakomielitautista. Toisaalta kutsutaan maailma kylään maailman anteliaimmalla turvapaikkajärjestelmällä ja pystyttämällä palveluja laittomille siirtolaisille, toisaalta hankaloitetaan laitonta EU-alueelle saapumista, mutta ei yritetäkään lopettaa sitä.

Quote from: Kaleva
Näin EU on päätynyt tekemään jonkin verran samanlaista maahanmuuttopolitiikkaa kuin esimerkiksi Perussuomalaiset haluaa: ulkorajoja säppiin ja tehostetaan palautuksia. Juuri muusta ei unionissa ole laajaa yhteisymmärrystä, kun puhutaan turvapaikkapolitiikasta.

Ehkä ex-puoluepomo Timo Soinin suosikkihokema "Missä EU, siellä ongelma" ei enää sovi aina perussuomalaisten suuhun?

Ei oikein osu. Nythän EU-johtajilla on haluja lopettaa tai ainakin vähentää nykyisenlaista turvapaikkamaahanmuuttoa, mutta kasvattaa vastaavaa muiden ihmisten haittamaahanmuuttoa muiden väylien kuten pakolaiskiintiöiden ja työnhakuviisumien kautta. Turvapaikkamaahanmuuttoa ei pidä korvata muulla maahanmuutolla, vaan Eurooppaan kohdistuva humanitaarinen maahanmuutto pitää ajaa alas.

Palautusten tehostamisessa ei ole puheista huolimatta tapahtunut mitään. Sopii kuvaan, että EU-johtajat tyrmäsivät suoralta kädeltä Tanskan tänä vuonna esittämän ajatuksen turvapaikanhakijoiden palautuskeskuksista.

Quote from: Kaleva
Jos tilanne Välimerellä ei muutu, EU:n pitää keksiä muitakin keinoja hukkumisten ehkäisemiseksi.

Joko apua on saatava enemmän lähtömaihin tai meripelastusta on parannettava. Ehkä molempia keinoja tarvitaan. Nykyisin Euroopan muurille kuolee ihmisiä, ja sen pitäisi hävettää.

Mikään määrä apua lähtömaihin ei vähennä hukkumisia, koska elintason nousu vain lisää liikkeelle lähtevien määrää, kun kaikkein köyhimmillä ei ole varaa matkustaa. Suurin osa hukkuneista ei ole pakolaisia vaan afrikkalaisia paremman elämän etsijöitä. Heitä riittää tulevina vuosina, koska Afrikan väestöräjähdys.

Myös meripelastuksen parantaminen (käytännössä meritaksi Libyan rannikolta Eurooppaan) vain lisää hukkumisia, koska halvempi ja turvalisempi matka houkuttelee lisää tulijoita.

Itseään moraalisesti muita parempina pitäviä on vaikea saada ymmärtämään, että traagiset hukkumiset loppuvat vasta, kun Eurooppaan ei kannata pyrkiä, koska tänne ei pääse ilman viisumia, ja/tai kun laittomasti tulleet heitetään täältä automaattisesti ulos. Kaikki muut keinot – paitsi mahdollisesti täydellinen rajojen avaaminen ja maahanmuuton vapauttaminen – lisäävät hukkumisia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alaric

Libyan rannikkovartiosto on ilmeisesti noukkinut ainakin 23 ja toisessa operaatiossa ehkä jopa parisataa "siirtolaista". Nämä on joka tapauksessa palautettu takaisin Libyaan kuten oikein on :)

http://www.addresslibya.com/en/archives/39016 (30.12.2018)

QuoteZuwara's coast guard rescues 23 migrants

Coast guard of the city of Zuwara announced on Sunday the rescue of twenty three migrants, off of the city's shores.

According to the coast guard, there were women and children among the migrants whom included Moroccan, Pakistani, Nepalese, Ghanaian and Libyan nationals.

The migrants were caught stranded at sea after their boat was damaged. Medical and humanitarian aid was provided to them and they were handed over to the illegal immigration control agency in the city.

https://twitter.com/rgowans/status/1079338972470525952

[tweet]1079338972470525952[/tweet]

Malta­n laivaston partiovene on toiminut meritaksi­na ja noukkinut 69 asiakasta kyytiin veneestä, joka löytyi 117 merimailin päästä Maltalta lounaaseen. "Siirtolaisten" kansallisuuksia tai muitakaan tietoja ei ole toistaiseksi kerrottu.

http://www.independent.com.mt/articles/2018-12-30/local-news/69-migrants-in-distress-rescued-by-AFM-patrol-boat-being-brought-to-Malta-6736201447 (30.12.2018)

Quote69 migrants in distress rescued by AFM patrol boat, being brought to Malta

An Armed Forces of Malta patrol boat has rescued 69 migrants and is bringing them to Malta later on Sunday, the AFM said in a statement.

The migrants were picked up by AFM Patrol Vessel P51 from a wooden boat in distress, some 117 NM South-West of Malta.

The AFM did not give any details about the nationalities or ages of the migrants.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Malta ei ole suostunut ottamaan ihmissalakuljetusjärjestöjen meritaksien lasteja satamiinsa, mutta maan merivoimat kyllä poimivat keenereitä mereltä ja tuovat maihin. Eilen tuo yllämainittu 69 ja sitten yöllä 180 kahdesta eri veneestä.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/91953/armed_forces_of_malta_rescue_180_migrants_at_sea#.XCokq1wzZPY (31.12.2018)

QuoteArmed Forces of Malta rescue 180 migrants at sea

The Armed Forces of Malta have successfully rescued 180 migrants off the coast of Malta.

The rescue operations carried out during the night involved two separate vessels.

Patrol Vessel P61 rescued 28 migrants from a dinghy 71 Nautical Miles South-West of Malta.

152 migrants from a wooden boat South-South-East of Malta were also rescued by the same vessel.

The patrol vessel is expected to come ashore and embark the migrants at Hay Wharf later on in the afternoon.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

EU-komissio neuvottelee Sea Watch 3:n ja Prof. Albrecht Penckin kyydissä olevien 49 matkustajan taakanjaosta. Alankomaat on lupautunut ottamaan osan (alle 10), mikäli se toteutuu.

Google-käännös:

QuoteSeafarers migrant ship Sea Watch 3 will probably land on land within a few days

The 49 migrants who float around on the Mediterranean Sea on board two rescue ships are likely to be able to disembark within a few days. A spokesman for the Ministry of Justice said that the European Commission is investigating which EU countries want to include people. "If enough countries are found, the Netherlands will take a proportionate share," said the spokesperson. Presumably, this means fewer than ten migrants who can apply for asylum in the Netherlands.

[...]

Nrc.nl (31.12.2018)

snap

Malta on päästänyt Sea-Watch 3 ja Professor Albrecht Penck -meritaksit merialueelleen eilen keskiviikkona 2.1.2019. Aluksille ei ole kuitenkaan annettu lupaa rantautua Maltalle.

https://www.tagesschau.de/ausland/sea-watch-119.html

Konekäännös oleellisesta osasta:

QuoteMalta lets "Sea-Watch 3" into waters

For dozens of refugees aboard two German rescue ships, aid is emerging: Malta has allowed ships to enter its waters. However, the ships do not yet have a harbor.

After days in the storm for dozens of refugees on German rescue ships to improve their situation: Malta agreed to bring in the "Sea-Watch 3" and one operated by the refugee aid organization Sea Eye rescue ship in its waters. The reason is the worsening situation on board, said the Maltese Navy.

Most of the 49 refugees on board suffered from seasickness. The "Sea-Watch 3" had rescued 32 refugees in international waters in the Mediterranean on 22 December, including three small children, three unaccompanied minors and four women. Italy, Malta and Spain have so far refused to let the ship into a port. A ship of the Sea Eye had rescued on Saturday 17 more stranded refugees in the Mediterranean.

No harbor to enter

Sea-Watch stressed on Twitter that the permission given by the Maltese authorities merely meant that the ship could sail closer to the coast in calmer waters, "nothing more". The ship still does not have a safe harbor to enter.

[..]




Tänään torstaina 3.1.2019 on uutisoitu siitä, että Napolin pormestari Luigi de Magistris on houkutellut maansa hallituksen linjasta piittaamatta meritaksia kaupunkinsa satamaan. Salvini on reagoinut asiaan ja ilmoittanut, että alukset eivät ole tervetulleita Italiaan edelleenkään.

https://napoli.repubblica.it/cronaca/2019/01/03/news/migranti_de_magistris_pronti_ad_aprire_il_porto_di_napoli_a_sea_watch_-215726820/

Konekäännös oleellisesta osasta:

QuoteMigrants, de Magistris: "Ready to welcome Sea Watch". Salvini: "Italian ports are closed"

"I hope that this boat will approach the port of Naples because contrary to what the government says we will field a rescue action and we will get it into port." I will be the first to lead the rescue actions ". The mayor of Naples, Luigi de Magistris , told Radio Crc, talking about the story of Sea Watch, the ship that for days has been in the waters of the Mediterranean with 32 migrants on board, including women and children. Immediate Matteo Salvini's reply: "The Italian ports are closed, we have already received too many fake refugees, we have already enriched too many smugglers! The mayors of the left think of their citizens in difficulty, not to illegal immigrants". But the "Sea watch" thanks de Magistris: "We are moved".

The controversy between the Minister of the Interior and the first citizen of the Naples capital that yesterday opposed Leoluca Orlando to the application of the 'dl security. "The behaviors of the rulers are close to those of human traffickers - added de Magistris - because if they profit on these people, the rulers politically make people believe that the unhappiness of Western countries is due to people and children who are dying in the middle of the sea ".

[..]

edb

Lainataanpa alle konekäännös Sea Eye:n omasta tilannekatsauksesta torstailta 3.1.2019. Ja tänään perjantaina pitäisi siis tulla EU-tason päätös jatkosta:

QuoteFederal Government attests Sea-Eye "legally compliant behavior"

Regensburg, Berlin, Valletta -  Speakers from the Federal Foreign Office, the Federal Ministry of the Interior and the Federal Ministry of Transport commented on "Professor Albrecht Penck" at the Federal Press Conference on 02.01.2019. The crew of the ship meanwhile waits with 17 rescued people for 6 days for a political solution.

• 17 people, including one woman and two children, were rescued from Libya on 29.12.18 in international waters
Landungsleitstelle Bremen recommends following the instructions of the Libyan Coast Guard
• Crew of the "Professor" refuses in principle to hand over the rescued people to the Libyan Coast Guard and is instructed without legal basis to leave the international waters off Libya
• the Federal Government attested Sea-Eye and the crew of the ship " legally compliant action "

On the morning of 29.12.2018, the guard crew of the "Professor" discovered an overloaded fishing boat with 17 people, 27 nautical miles from the Libyan coast. Below were a woman and two children. The Italian sea rescue center in Rome and also the German sea rescue center in Bremen were informed immediately. The Italian Maritime Surveillance Office (MRCC Rome) referred to the responsibility of Libya and the flag state of the "Professor". The German Maritime Rescue Center (MRCC Bremen) advised the Chief of Operations Jan Ribbeck in a telephone call and later by email to follow the instructions of the local, competent authorities.

The request, the Libyan Coast Guard to hand over the rescued rejected the crew of the "Professor" in principle with reference to the Geneva Convention on Refugees. As a result, the ship was illegally banned from entering the Libyan search and rescue zone.

"In my view, it is highly strange how the so-called Libyan Coast Guard has presented itself here. It was a ship without a clear identification, without a national flag, with several people in civilian clothes, without a uniform or insignia on the bridge, whose captain asked us in broken English: "give me all the people". " Klaus Merkle, Captain of" Professor Albrecht Penck

The "Professor" then set course for Malta. But also the Port Authority of Malta refused the "Professor", without legal basis, on 30.12.2018 initially the stay in their search and rescue zone. Late in the evening, however, the Maltese Lifeboat Station (RCC Malta) asked the "Professor" for assistance in the successful joint search for a missing rubber boat. Due to the weather, the "Professor" has been allowed to approach the island state for up to 3 nautical miles for 2 days to seek protection.

At the Federal Press Conference on 02.01.2019, the spokeswoman of the Federal Ministry of Transport confirmed the correct flagging and registration of the "Professor". A Spanish port State control had already shown before the beginning of the mission in the port city of Algeciras that all ship's certificates were valid. In response to the refusal of the crew to hand over rescued people to the Libyan Coast Guard, a spokesman for the Foreign Office of the Sea-Eye NGO and the crew of the ship certified " legally compliant behavior ".

"Even though the right-wing populists of Europe have managed to discredit us on a regular basis in recent months and add it to public opinion, it is clear today that we fulfill all legal requirements and that we behave in absolute conformity with the law. In any case, no evidence has ever been provided for the sometimes absurd allegations. " Gorden Isler - Spokesman Sea-Eye eV

On the night of January 3, 2019, a storm hit the Maltese islands. The rescued spent the night below deck. Both among the rescued and under the crew, most suffer from seasickness symptoms. Meanwhile, drinking water supplies and food of the ship are rationed.

The Federal Foreign Office has supported Sea-Eye since the moment of the rescue on 29.12.2018 and communicates directly with the ship. Thus, the Foreign Office also informed the club on Thursday afternoon:

" The Federal Government is ready to participate in the reception of rescued persons of the two ships as part of a European solution. She decided this very quickly. Several other EU Member States are now ready to do so. The EU Commission is working hard to secure further commitments to implement asylum procedures. "

The Professor's crew will be waiting for a political solution on Friday, the 7th day, as a result. Meanwhile the Sea-Watch 3 has been waiting for 13 days.

https://sea-eye.org/bundesregierung-attestiert-sea-eye-rechtlich-konformes-verhalten/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Yksi meritaksi Sea Watchin matkustajista ei malttanut odottaa Maltan päätöstä, vaan hyppäsi mereen. Huomattuaan, ettei se toimi, hän ui takaisin meritaksille ja hänet nostettiin kyytiin.

[tweet]1081185407214211072[/tweet]

Fiftari

^Guests? Eli siis kutsuvat noita vieraiksi? No vieraat kyllä yleensä lähtevät eivätkä jää nurkkiin pyörimään.  :facepalm:
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

kivimies

HS julkaisi analyysin Sea Watch 3:n tilanteesta:

QuoteMiten 30 ihmistä päätyi EU:n panttivangeiksi? – Välimerellä on käynnissä meripelastustehtävä, joka ei jää viimeiseksi

[...]


Miksi Sea Watch III -laiva päätyi EU-maiden pelinappulaksi?

Vuoden 2015 pakolaiskriisi yllätti Euroopan. Euroopan unioni ja kriisiin valmistautumattomat maat tekivät hätäratkaisuja, jotka toivat monia uusia ongelmia. Turkin kanssa tehty sopimus tyrehdytti akuutin tilanteen: salakuljetusreitit Kreikkaan. Itäisen Keski-Euroopan läpi kulkenut reitti aidattiin. Maat kieltäytyivät ottamasta vastaan tulijoita, ja EU aloitti tiiviimmän yhteistyön Libyan kanssa.

Vuosi 2018 kuitenkin osoitti, ettei vaikeista vuosista ole opittu. Samalla kun EU-johtajat iloitsivat maahan pyrkijöiden määrän merkittävästä laskusta, he lakaisivat maton alle kaikki kunnianhimoiset uudistukset tulevien kriisien välttämiseksi. Ratkaisematta jäivät muun muassa se, mihin turvapaikanhakija hakemuksensa jättää (Dublin-uudistus), miten rajaturvallisuutta kohennetaan (Frontex-uudistus) sekä mihin ja miten ihmisiä palautetaan.

Viime kesänä EU-johtajat päättivät, että EU:n ulkopuolelle Välimeren rantavaltioihin voisi perustaa pisteitä, joihin mereltä pelastetut voitaisiin ohjata. Näitä keskuksia kehitettiin yhdessä pakolaisjärjestöjen kanssa.

Kuusi kuukautta myöhemmin idea on lähes haudattu. Mikään Välimeren rantavaltio ei ollut kiinnostunut keskuksen perustamisesta. Sea Watch III -laivan matkustajat jäivät kellumaan Maltan vesille EU:n maahanmuuttopolitiikan panttivangeiksi.

[...]

Ei ole järkeä, että avustuslaivat partioivat Välimerellä ja pelastavat ihmisiä kumiveneistä. On selvää, että salakuljettajat myyvät tätä pelastusmahdollisuutta. Ei toisaalta ole järkeä olla pelastamatta. Vaihtoehtona on ihmisten kuolema.

YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan Välimeren ylityksestä on tullut yksi maailman tappavimmista merireiteistä. Saapujia oli viime vuonna noin 110 000. Yli 2 200 kuoli tai joutui kadoksiin.

Sea Watch 3 -laivan vapaaehtoisen ei pitäisi olla vastuussa yli 30 ihmisen hengestä myrskyävällä merellä. Vuoden 2019 ennusmerkit kuitenkin näyttävät siltä, että näin on myös jatkossa.

HS (4.1.2019)

EU:n maihinnousukeskukset eivät olisi ratkaisseet ongelmaa, varsinkin, kun niihin oltaisiin liitetty taakanjako muihin EU-maihin. Ne eivät olisi ehkäisseet 2015 kriisiä, vaan pahentaneet sitä.
Kun Kreikasta pääsee eteenpäin, niin kannuste lähteä veneilemään sinne kasvaa entisestään.

Kaikkien tulijoiden vastaanottaminen ei vähennä muuttoliikennettä, vaan muuttoliikkeen rajoittaminen.

Frontexin rahoittaminen ei auta yhtään, kun sen laivat toimivat meritakseina.

"Dublin-uudistus" ei myöskään toimi, sillä sen tavoitteena on taakanjaon lisääminen ja turvapaikkapoliittisen päätösvallan siirto jäsenmailta Brysseliin.
Jälkimmäinen mahdollistaa löysän turvapaikkapolitiikan pakottamisen kaikkiin jäsenmaihin.

Veneliikennettä Libyasta Italiaan (yli 80%:lla vuodesta 2017 vuoteen 2018) vähensi Libyan rannikkovartioston pelastustoiminta. Hukkumiset ovat laskeneet samalla ajanjaksolla 55%. Jotkut sitten pitävät tätä huonona asiana, sillä "kuolettavuus" (hukkuneet/Italiaan päässeet) on kasvanut. Siinä argumentissa tosin ei ole mitään järkeä.

Libyan rannikkovartiosto pyrkii pelastamaan kaikki, jotka ovat merihädässä. Se kärsii tällä hetkellä resurssipulasta, mutta siihen auttaa, kun Italia lahjoittaa rannikkovartiostolle partioveneitä ja kouluttaa niihin miehistöä (2 venettä on jo luovutettu ja 10 luovutetaan pian).
Myös ns. Visegrad-maat ovat luvanneet sille 35 miljoonan euron edestä apua.
Pelastetut viedään takaisin Libyaan, josta heillä on mahdollisuus palata takaisin omaan kotimaahansa IOM:n tuella.

Sea Watchin toiminta lähinnä houkuttelee ihmisiä lähtemään merelle huonosti varustelluilla kumiveneillä, kun tietävät saavansa kyydin Eurooppaan.
Se tulisi lopettaa takavarikoimalla järjestön alus, kun se tulee satamaan.

Roope

Quote from: kivimies on 04.01.2019, 20:26:51
HS julkaisi analyysin Sea Watch 3:n tilanteesta:

Jenni Virtanen on yhtä pihalla kuin ennenkin.

Quote from: Jenni Virtanen, HS
Vuoden 2015 pakolaiskriisi yllätti Euroopan. Euroopan unioni ja kriisiin valmistautumattomat maat tekivät hätäratkaisuja, jotka toivat monia uusia ongelmia. Turkin kanssa tehty sopimus tyrehdytti akuutin tilanteen: salakuljetusreitit Kreikkaan. Itäisen Keski-Euroopan läpi kulkenut reitti aidattiin. Maat kieltäytyivät ottamasta vastaan tulijoita, ja EU aloitti tiiviimmän yhteistyön Libyan kanssa.

Pahin hätäratkaisu oli sallia vapaa kulku läpi Euroopan, mikä houkutteli yhä enemmän ihmisiä liikkeelle. Rajojen tehokas sulkeminen viimeistään kesän 2015 alkupuolella olisi vielä kääntänyt tilanteen hallintaan ennen kriisiytymistä.

Turkin kanssa tehty sopimus ei tyrehdyttänyt tilannetta muuten kuin Kreikan osalta. Muut maat olivat jo tukkineet väyliä parhaansa mukaan, joten tulijoita kertyi Kreikkaan, mutta määrät olivat jo romahtaneet huipusta ennen sopimustakin. Koska tulijoita ei palauteta sovitusti Turkkiin, sopimus on nykyisellään jokseenkin turha, mikäli Kreikasta ei pääse eteenpäin. Vain harva haluaa Eurooppaan jäädäkseen Kreikkaan.

Quote from: Jenni Virtanen, HSVuosi 2018 kuitenkin osoitti, ettei vaikeista vuosista ole opittu. Samalla kun EU-johtajat iloitsivat maahan pyrkijöiden määrän merkittävästä laskusta, he lakaisivat maton alle kaikki kunnianhimoiset uudistukset tulevien kriisien välttämiseksi. Ratkaisematta jäivät muun muassa se, mihin turvapaikanhakija hakemuksensa jättää (Dublin-uudistus), miten rajaturvallisuutta kohennetaan (Frontex-uudistus) sekä mihin ja miten ihmisiä palautetaan.

Suunnitelluilla "kunnianhimoisilla uudistuksilla" ei olisi vältetty uusia kriisejä vaan muutettu kriisi pysyväksi, mikä olisi oikeuttanut pakolliset turvapaikanhakijasiirrot ilman jäsenmaiden suostumusta. Kriisi olisi nopeasti kasvanut vuoden 2015 tapahtumiin verrattuna moninkertaiseksi jo pelkästään sillä, että miljoonat syyrialaiset olisivat rynnineet Turkista Kreikkaan, josta heidät olisi siirretty ympäri Eurooppaa.

Dublin-sopimus ratkaisee jo nyt, mihin turvapaikkahakemus jätetään eli ensimmäiseen maahan. Kuitenkin vain noin prosentti Kreikan kautta EU-alueelle vuonna 2015 laittomasti saapuneista haki sieltä turvapaikkaa ja heistäkin suurin osa luultavasti vain välttääkseen käännytyksen. Jälkikäteen tätä on selitelty "hätätilanteena", mikä on roskaa. Kreikan viranomaisilla ei ollut yritystäkään ottaa kiinni ja rekisteröidä laittomia tulijoita, eivätkä he pyytäneet siihen apua EU:lta kuin vasta myöhemmin saadakseen EU-rahaa. Sama pätee moneen muuhunkin maahan kuten Ruotsiin. Dublin toimii vain, jos sääntöjä noudatetaan, mutta EU katsoi sopimusrikkomuksia läpi sormien ja näin kannusti kansainvaelluksen sallimiseen.

"Rajaturvallisuuden kohentaminen" tarkoittaa EU-slangissa vain EU:n omia miehiä ulkorajoille. Ei tiukempaa rajapolitiikkaa ja käännytyksiä, vaan paremminkin sen valvomista, että kaikki otetaan sisään. Sekään ei siis auta kriisien välttämisessä.

Palautusten tehostamista ei ole yritetty EU:ssa edes muodon vuoksi. Kun Tanska ehdotti EU-maiden yhteisiä palautuskeskuksia, EU-johto torjui ajatuksen.

Quote from: Jenni Virtanen, HSViime kesänä EU-johtajat päättivät, että EU:n ulkopuolelle Välimeren rantavaltioihin voisi perustaa pisteitä, joihin mereltä pelastetut voitaisiin ohjata. Näitä keskuksia kehitettiin yhdessä pakolaisjärjestöjen kanssa.

Kuusi kuukautta myöhemmin idea on lähes haudattu. Mikään Välimeren rantavaltio ei ollut kiinnostunut keskuksen perustamisesta.

Ehdotus oli mielipuolinen, sillä kysehän oli käytännössä ensimmäisistä Euroopan ulkopuolelle perustettavista turvapaikanhakukeskuksista, joiden kautta lennätettäisiin suoraan Eurooppaan. Mikä voisi mennä vikaan?

Onneksi se oli tällä kertaa vain poliittista show'ta. Keskuksia ei ollut tarkoituskaan perustaa ainakaan noin mahdottomalla aikataululla ja ilman jäsenmaita vastaanottoon pakottavaa sopimusta. Suunnitelman todellinen tarkoitus oli kuluttaa aikaa ja estää käsittelemästä mitään todellisia ratkaisuja. Kuten ne Tanskan ehdottamat yhteiset palautuskeskukset.

Quote from: Jenni Virtanen, HSEi ole järkeä, että avustuslaivat partioivat Välimerellä ja pelastavat ihmisiä kumiveneistä. On selvää, että salakuljettajat myyvät tätä pelastusmahdollisuutta. Ei toisaalta ole järkeä olla pelastamatta. Vaihtoehtona on ihmisten kuolema.

Ratkaisu on hyvin yksinkertainen. Pelastetaan, mutta siirretään kaikki ilman viisumia EU-alueelle yrittävät järjestelmällisesti mihin tahansa muualle kuin Eurooppaan. Tulijamäärät tyrehtyvät, hukkumiset vähenevät ja salakuljettajilta katoaa bisnes.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

KTM

Sitä myöten kun nuo laivat tulevat satamiin tulisi koko laivan henkilökunta asettaa syytteeseen ihmiskaupasta ja ihmissalakuljetuksesta ja laivat takavarikoida rikosvälineinä.

Pullervo

Il Giornale -lehti on selvittänyt pohjia myöten, kuinka Sea Watch 3-meritaksi rikkoi sääntöjä hakiessaan viimeisimmän lastin Libyan rannikolta, vaikkakin kv-merialueelta. Alueen SAR-meripelastuskoordinaattori on Tripoli. Sea Watch ei kuitenkaan ottanut siihen yhteyttä merellä olevan taakan suhteen, vaan Italiaan ja Maltaan, jotka releoivat tiedon Tripoliin. Sea watch väittää, ettei Tripoli olisi vastannut sille ja nappasi Tripolin lähettämien meripelastusalusten edestä taakan 22.12. ja yrittää tuoda nyt Eurooppan.

Pitkä lainaus, mutta tarpeen tapauksen kulun selvittämiseksi.

http://www.ilgiornale.it/news/politica/sea-watch-ha-violato-regole-rapporto-che-inchioda-long-1624610.html

Quote from: Il Giornale/konekäännösSea Watch has violated the rules. The relationship that nails the NGO (5.1.2018)

Tripoli had sent the patrol boat to save the migrants. But the NGO has recovered them anyway. Shadows pure on Sea Eye

There is more than one reason if Matteo Salvini does not want to give up on the landing of migrants in Italy.

First of all, the humanitarian ships with the 49 foreigners on board are in Maltese waters, so that they land in Valletta. Secondly, the NGOs fly the Dutch and German flag, so that they welcome them. Third, Italy does not intend to undergo "blackmail". But above all, it is what happened at sea to convince the minister of the need not to give in to the "lies" of NGOs and good people. The humanitarian associations, in fact, would have drowned the rules of rescue at sea with the intent - it seems - to prevent the migrants being recovered by the Libyan Coast Guard.

"The ship 'Prof Albrecht Penck' of Sea Eye - explains the leader of the League - has violated one of the most logical and elementary rules for the rescue of people at sea: despite having received an official indication from the Tripoli Coast Guard , who was about to to intervene and then asked the NGO to remain firm, decided to disobey, to load immigrants on board and to flee". And it's not alone.

As il Giornale can document exclusively, in fact, from the report of the Italian Coast Guard, it emerges that even the Sea Watch 3 would have anticipated the legitimate operation of Libya. The captain thus reconstructs the facts: on December 22nd at 11.50 the Sea Watch vessel communicated by e-mail to the Italian coast guard, to the Malta and the Dutch one, that he had sighted a boat carrying 33 migrants at about 28 miles from the Libyan coast". The dinghy is in the Sar area of ​​Tripoli, even if outside the territorial waters. The coordination of rescue operations, according to the laws of the sea, therefore belongs to the Libyan government.

In theory, the NGO should have directly contacted the Maritime Coordination Center in Tripoli. Yet he did not, preferring to call Malta and Rome. So much so that the Italian and the Maltese navy are forced to report the situation to Libya, which informs that "it would have sent a patrol boat on the spot". And here the donkey falls.

After a few hours, Sea Watch decides to load the immigrants on board and at 3:30 pm tells Rome "to have recovered the 33 migrants , claiming to have recalled the Libyan Coast Guard without success". In fact, in his report, the Italian commander writes that the Libyan patrol boat coming from Tripoli "seems to have arrived in the area" but "would have stopped at an oil platform to refuel". A question arises: the NGO could not wait for its arrival and, as per regulation, leave the management of the boat to the Libyan navy?

Should have. That's why when at 21.52 the Sea Watch asks a port of disembarkation, both Rome and Valletta categorically deny the authorization. Thus giving way to the exodus of the ship ("we are not a floating hotspot", they complain now) and the institutional confrontation.

Alaric

Pääministeri Joseph Muscat sanoo, ettei hän anna Malta­n muuttua "avustusjärjestöjen" mereltä noukkimien matujen pelastuskeskukseksi ja puhuu myös uhasta kansalliselle turvallisuudelle. 49 matua on edelleen kahdessa meritaksissa odottamassa pääsyä maihin.

Italian sisäministeri Salvini ei ole taipumassa vaatimuksiin eikä aio avata satamiaan näille aluksille.

Paavi mädättää ja haluaa EU-mailta "solidaarisuutta" haittamatuille :facepalm:

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/92021/malta_will_not_become_a_centre_for_migrants_rescued_by_ngos__prime_minister (6.1.2019)

QuoteMalta cannot risk setting dangerous precedent by taking in migrants - Prime Minister

Prime Minister Joseph Muscat said he would not allow Malta to become a centre for migrants rescued by NGOs • Salvini steadfast, 'we won't give in to blackmail' • Pope Francis appeals to EU leaders for solidarity with the migrants

The Prime Minister has stressed that he is not going to allow that Malta become a centre in the Mediterranean for migrants who were saved by humanitarian vessels and that no other countries want to allow to enter their ports.

Joseph Muscat said on Sunday, during a One Radio interview, that it was his responsibility to avoid creating a precedent by accepting to take in the 49 migrants who are currently stranded off Malta's coast on two NGO ships. He said that the government had to "find a balance between safeguarding people's lives and not bringing Malta and its national security under threat".

(...)

He underlined that Malta had no obligation to take the migrants in, and that, in this case, other EU countries had also refused to accept them.

He said he would not be going into the issue of whether the NGOs which rescued the migrants had followed the instructions of the countries which were responsible for rescuing them. "There are many different opinions on this matter," he said, "I won't get into controversies about the dynamic of how this rescue took place."

"If we take [the migrants] in, would this set a precedent for other occasions? If there are NGOs in the future who do as they please, will Malta have to take care of the matter? No, this is not how things are going to happen," he emphasised.

"What is we accept to receive them now... and the next time there will a ship with 100 migrants on board, and then 200... will we be told that just as we took them in on one occasion, we'll have to take them in every time?"

He remarked that if Malta was to relent and allow the ships to enter its port, in the Christmas spirit, when eventually summer comes, other countries would argue that since the country took them in once, it had to continue doing the same.

(...)

"We won't give in to blackmail. Two NGO ships are in Maltese territorial water: the people on board should be made to disembark in Valletta," he said.

Salvini called the EU's attitude "shameful". "Evidently lessons in humanity are only addressed to Italy... we do not give in to blackmail and lies," he emphasised.

Pope Francis appeals for solidarity

Pope Francis appealed for a show of solidarity, in statements following the recital of the Angelus in St Peter's Square today,

"For a number of days, 49 people saved in the Mediterranean find themselves on board two NGO ships, looking for a port to disembark in," the Pope said.

"I am making an urgent appeal to EU leaders to s how concrete solidarity towards these people."
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Roope

Quote from: Roope on 28.12.2018, 20:39:00
Svenska Ylen tv-uutisissa reilun parin minuutin häpäilemätön propagandapätkä tonttulakkivideoineen vs. parikymmentä sekuntia Arabianrannan lapsimurhaajan vangitsemisesta.

Myös suomenkielinen Yle mukana propagandan levittämisessä.

[tweet]1081543064789938178[/tweet]

QuoteVastasyntynyt Sam-vauva ja yli 300 muuta pelastettiin Välimereltä, mutta heitä ei haluttu päästää maihin: "Ilman apuamme vauva tuskin olisi selvinnyt" – kuvareportaasi

Kaksi päivää ennen jouluaattoa Sam-vauva pakattiin eteläisellä Välimerellä avustuslaivan kannella kuljetuskoppaan. Helikopteri oli tulossa kiireellisesti noutamaan häntä ja hänen äitiään sairaalahoitoon.

Päivää aiemmin espanjalaisen Proactiva Open Arms -järjestön avustuslaiva oli poiminut kaksikon kyytiinsä Libyan rannikolta suuresta kumiveneestä. Burkina Fasosta lähtöisin olleen äidin mukaan pienokainen oli parin päivän ikäinen.

Vauvan ruumiinlämpö oli laskenut merellä Eurooppaa kohti pyrkineessä aluksessa lähelle 34 astetta, hypotermialukemiin. Hän ei ollut juurikaan pystynyt syömään ensimmäisten vuorokausiensa aikana.

Vauvan evakuoinnista Maltalle kertoi espanjalainen El Diario -lehti . Avustuslaivan kapteeni Marc Reig vahvisti tapahtumat puhelimessa Ylelle.

– Ilman apuamme vauva tuskin olisi selvinnyt, Reig sanoo. Myöhemmin Reig sai kuulla, että vauvan tila oli saatu vakautettua. Hänellä ei ollut hengenvaaraa.

Yle julkaisee Open Arms -laivan mukana matkustaneen ja pelastusoperaatiota eteläisellä Välimerellä kaksi viikkoa seuranneen valokuvaajan Olmo Calvon kuvareportaasin.

[...]

Toisena päivänä miehistö jakoi Afrikan karttoja. Niihin matkalaiset saattoivat piirtää oman kulkureittinsä. Kukin sai myös kirjoittaa tai kertoa tarinansa ja halutessaan keventää mieltään.

Lapsista pidettiin erityishuolta. Jouluaattona miehistö kaivoi heille tonttulakkeja. Reig itse esitteli ja opetti katalonialaista jouluperinnettä, jossa lapset saavat laulaa ja koputtaa kepeillä Tío-jouluhalkoa. Lopuksi puunhalko "kakkaa" lahjoja.

Laivan pienimmät saivat lahjaksi värikyniä, kirjoja, pehmoleluja ja makeisia.

Parasta pelastusoperaatioissa on Reigin mukaan mahdollisuus auttaa toisia ja ihmisten kohtaaminen.

– Tämä valtava ja julma ongelma saa inhimilliset mittasuhteet, kun voi tutustua ihmisiin, hän tuumaa.

[...]

Viime keväänä Reigiä vastaan avattiin Italiassa esitutkinta luvattoman siirtolaisuuden avustamisesta. Open Arms oli tuolloin tuonut Sisiliaan yli 200 merestä rikkoutuneesta kumiveneestä pelastamaansa siirtolaista.

Laivan miehistö oli pyynnöistä huolimatta kieltäytynyt luovuttamasta siirtolaisia Libyan rannikkovartiostolle, koska se ei pitänyt oloja Libyassa turvallisina. Lisäksi pelastus tapahtui Reigin mukaan kansainvälisillä vesillä.

[...]

– Meidän on noudatettava lakia ja tehtävä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Emme voi muutakaan. Riskinä on, ettemme ehkä voi jatkaa pelastuksia enää. Meidän on oltava varuillamme ja tarkkoina siitä, kuinka toimimme, Reig sanoo.

Järjestöjen työn estäminen kuitenkin suututtaa.

– Tämä ei ole yksittäisten pelastettujen eikä yksittäisten valtioiden ongelma, vaan ihmiskunnan yhteinen ongelma. Siihen on löydettävä yhdessä ratkaisut, hän sanoo.
Yle 5.1.2019
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

MW

Sam-vauvan vastuuttomat vanhemmat pitäisi heittää vankilaan. Lähteä nyt extreme-lomailemaan viimeisillään raskaana.