News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

N. O. Hääppönen

Toistan ehdotukseni.

Vesterbacka kaivakoon tunnelin Kiinaan, voi tuoda rakentamisrahat junallansa paluumatkalla mukanaan.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Radio

Kannatan siltaa. Sellainen uusi siltahan pelitti kummasti Krimin sodassa nro 2. Siihen vaan tankkilaivat pilssivesissä poikittain, bensakaasua ja sillälailla. Kyllä lähtee!
Jos ei riitä, niin kylvetään sallittuja merimiinoja satunnaisiin tai ehkei niinkään satumaisiin kohteisiin Leningradin satamansuulle.

ApinA

Jotta 15 miljardin hanke maksaa itsensä takaisin 17:ssä vuodessa, tulisi tunnelin tuottaa voittoa joka päivä yli 2,4 miljoonaa euroa joka päivä. Siinä saa mennä muutama tonni rahtia intialaisten turistien ja suomalaisten kaljan jakijoitten kanssa, että tuollaisen summan saa kasaan. Toivottavasti kukaan ei kerro intialaisille ettei reitti Keski-Eurooppaan ole kaikkein lyhin juuri Suomen kautta

BarkAtTheMoon

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: ei pidä, järkeä ei ole missään mittakaavassa mitenkään, laivaliikenteen kehittäminen aina kun tarvetta on ok, tässä on mahdollista yhdistää myös junaliikennettä, tiedän asiasta jotakin töiden kautta about 23v

koojii

Quote from: ikuturso on 30.11.2018, 21:13:17
Tuohan on suunnilleen sama etäisyys kuin sillä Kiinan uudella sillalla. Tehdään mekin silta. Sitä saisi ajaa itse autolla. Myös isolla pakulla tai jollain. Nyt etenkin isommat autot ovat varmaan kalliita jollain junalavetilla viedä sieltä läpi. Kiinan sillassa on myös keinotekoisia saaria ja tunneliosuus. Sama toimisi Suomenlahdella.

-i-

Keinotekoinen saari kansainvälisellä merialueella voisi olla hyvä idea. Sinne voisi perustaa jonkun veroparatiisin jossa kaikkea mahdollista myytäisiin verotta. Tuskin suosiota yhtään vähentäisi vaikka esimerkiksi kannabiskin olisi siellä laillista.

Epäilen kyllä ettei Suomen valtio hirveästi ilahtuisi tuollaisesta veroparatiisista Tallinnaa lähempänä kun siellä voisi ostaa esimerkiksi väkiviinaa kahdella eurolla litran pulloja ja tupakkakartonkikin irtoaisi alle 10 eurolla.


Radio

Turha ja tyhmä kysely, vastaus tulee Tehtaankadulta ja päätös Moskovasta. Laivaliikenne on valmis rakennelma, muunneltavasti joustavasti loputtomiin. Vaikka junaliikenteelle.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tuo 15 miljardin kustannus ei riitä millään varsinkin jos tehdään saari keskelle itämerta. Kinuskit laskevat varmasti tarkkaan kannattaako investoida ja uskoisin että ei kannata. Olisihan se ihan hieno hanke jos kannattaisi.

koojii

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 01.12.2018, 00:17:37
Tuo 15 miljardin kustannus ei riitä millään varsinkin jos tehdään saari keskelle itämerta. Kinuskit laskevat varmasti tarkkaan kannattaako investoida ja uskoisin että ei kannata. Olisihan se ihan hieno hanke jos kannattaisi.

Sen markkinoinnissa käytetyn hinta"arvion" saa kertoa vähintään kolmella tuollaisissa projekteissa jossa veronmaksaja on lypsylehmä.

Miettii vaikka jotain Länsimetroa tai Olkiluodon uutta ydinvoimalaa niin niistä voi jotain päätellä miten se budjetti pitää.

Eli jos sitä Tallinnan tunnelia mainostetaan nyt 15 miljardin euron hinnalla, niin kyllä se loppulasku tulisi olemaan vähintään 45 miljardia euroa.

Eihän tuollaista perkelettä saa millään laskuopilla taloudellisesti kannattavaksi Suomen ja Viron kaltaisessa harvaan asutussa periferiassa. Eri asia joku Englannin kanaalin alittava tunneli kun sen molemmilla rannoilla asuu "hieman" enemmän porukkaa siinä parin sadan kilometrin säteellä.





Jorma M.


Jos huomioi mielisairaan hinnan ja Venäjän kyvyn tuhota tunneli sekunnissa, ei järjen häivää koko projektissa. Tai siis Kokoomuksen taustayhteisöjen ja sidosryhmien kannalta on paljonkin järkeä. A'vink a'vink.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Uuno Nuivanen

Talous ehtii romahtaa lopullisesti hyvissä ajoin ennen niiden suuruudenhulluimpien unelmien edes leikkitoteutumista. Tälläkin hetkellä niille on tärkeintä mamutus, ihan sama keitä, ihan sama mistä. Kunhan vain mahdollisimman paljon ja nopeasti suoraan kelagoldille = profit. Kolmostavoitteena (ykkönen on hillotolppa unionista, jonka vain harvat saavat) on kaiken alasajo ilmastonmuutoksen nimessä. Sädekehä pään päällä valtion tai kunnan virassa on kiva katsella, kun tavikset mutapainivat selviytyäkseen hengissä jotenkin, lapsineen.

Olenkohan jotenkin radikalisoitumassa. Mieleni tekisi vähän vihapuhua, mutta kun se on rikos vaikka ei olekaan.  ??? 

Emo

Quote from: Jorma M. on 01.12.2018, 01:53:42

Jos huomioi mielisairaan hinnan ja Venäjän kyvyn tuhota tunneli sekunnissa, ei järjen häivää koko projektissa. Tai siis Kokoomuksen taustayhteisöjen ja sidosryhmien kannalta on paljonkin järkeä. A'vink a'vink.

Ählämitkin saavat tunnelin tuhottua, niillä tosin menee siihen useampi minuutti mutta aikaa-han niillä on.

Roope

Uusi Suomi: Erikoinen käänne Tallinna-tunnelissa – Berner ja Vesterbacka kuin yhdestä suusta: "Vain yksi hanke, teemme yhteistyötä" 30.11.2018

Quote"Olemme seuranneet tiiviisti Peter Vesterbackan hanketta ja käyneet useita hyviä, rakentavia keskusteluja hänen ja hänen tiiminsä kanssa. Suhtaudumme myönteisesti siihen, että on lähdetty rohkeasti ideoimaan hanketta yksityisen rahoituksen pohjalta. Samaan aikaan on niin, että hanke vaatii monien eri viranomaistahojen hyväksymisen ennen kuin se voidaan konkreettisesti käynnistää. Tätä viranomaisyhteistyötä on tänään koordinoitu ja yhteen sovitettu", Berner täsmentää Uudelle Suomelle

Bernerin kommenttia pidettiin näpäytyksenä Vesterbackalle, jonka yhtiö myös suunnittelee tunnelia Tallinnaan. Aiemmin Suomen Tallinnan-suurlähetystössä on arvosteltu kovin sanoin Vesterbackan hanketta.

QuoteLähetystössä aiemmin keväällä laaditussa muistiossa kerrotaan, kuinka "Vesterbackan puheissa todellisuuden ja utopian rajat elävät jatkuvasti" ja kuinka hänen "suuret lupauksensa voivat muodostua ongelmaksi, sillä jo nyt on nähtävissä, kuinka niiden ympärillä pyörivä mediasirkus on hämärtänyt tunnelikeskustelua Virossa".

Joku puhuu suoraankin.

Vesterbacka lupaa liikenteen alkavan vuonna 2024, kun oikeasti tuohon mennessä saadaan ehkä vasta suunnitelmat valmiiksi odottamaan parempaa aikaa, jota ei ihan heti tule, koska Suomi on silloin tuhlannut omat ja lainatut rahansa maahanmuuttoon ja ilmastonmuutoksen torjumiseen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Radio

Ei tarvita Estoniasiltaa, eikä tunnelia. Eikö mitään ole opittu Kanaalin tunnelista? Silta, ei saatana!
Ei tarvitse aina  matkia. Ryssät rakensi sillan Krimille, heillä on tulivoimaa, meillä ei.
Ainoa oikealta tuntuva päätös on tietysti nykytapa. Toimiihan se edelleen, mutta EUrosvoliitto saa sitten maksaa ne sillat ja tunnelit. Tuskin maksaa, kun Vatikaanin nazipaavikaan ei tue Italian konkurssikypsää hallitusta, entistä Rooman valtakuntaa. Suomi antaa "hei me voitetaan tällä" lainaa Italian mafioosoille. Ja Gummisedät nauraa.

Radio

Quote from: Emo on 01.12.2018, 03:28:01
Quote from: Jorma M. on 01.12.2018, 01:53:42

Jos huomioi mielisairaan hinnan ja Venäjän kyvyn tuhota tunneli sekunnissa, ei järjen häivää koko projektissa. Tai siis Kokoomuksen taustayhteisöjen ja sidosryhmien kannalta on paljonkin järkeä. A'vink a'vink.

Ählämitkin saavat tunnelin tuhottua, niillä tosin menee siihen useampi minuutti mutta aikaa-han niillä on.

Emo on viisas, lannoitekuorma sillalle niin menee betoniraudoitusta ja vaijeria mereen. Mitä väli, jos ei ole idioottien (suomalaiset) maksama. Tai oikeastaan onkin helvetisti väliä. Sujuva nykysysteemi on ajettu alas ja pantu huoltovarmuus riippumaan riippusillalle. Tai Pönttövuoren tunneliin nro 2. Bernerillä ei ole kaikki intiaanit kanootissa. Anteeksi intiaanit.

Tabula Rasa

Quote from: Radio on 01.12.2018, 00:00:57
Laivaliikenne on valmis rakennelma, muunneltavasti joustavasti loputtomiin. Vaikka junaliikenteelle.

Joo, esim. Tanskan salmissa oli ennen sillan rakentamista junalauttoja joilla saattoi ajaa yli junalla. Voi olla vieläkin, en tiedä? Ja kanaalitunnelikaan ei ole maksanut itseään takaisin. Huomioiden matkustajavolyymit ja sen että tämä on vähintään tuplasti pidempi, niin ei tule maksamaan edes ylläpitokulujaan. Yhtä mielipuolista haihattelua kuin hyperloop.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Roope

Aika vähälle huomiolle jäi eilinen ministeri Bernerin ilmoitus Suomen tulevasta liittymisestä "Rail Baltican omistajiin", joka selväkielellä tarkoittaa jättihankkeen rahoittamista. Rahojen lähettämistä ulkomaille perustellaan "pikayhteydellä Keski-Eurooppaan".

Vesterbackan visiossahan kiinalaiset lentävät Keski-Eurooppaan halutessaan Suomeen, jossa nousevat junaan ja matkaavat tunnelin läpi Viroon ja sitten ensin tuhat kilometriä Rail Balticaa pitkin Berliiniin ja sieltä eteenpäin määränpäähänsä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Radio

Vihaks pistää Berneri, hullu akka. Rail Baltika on rahaa kaivoon, eikö eukkulan nettomaksajan osa riitä.
Tarkoitettaneen pikayhteydellä Keski-Euroopasta, eli helpotetaan  työvoimapulaa. Ja kyllä kinkit lentää ihan suoraan Lappiin, ei minkään määrittelemättömän "Rail Baltikan" kyydissä interrailaajina.

Ernst

Berner "koordinoi ja yhteensovittaa". Ne sanat tarkoittavat samaa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tämä tunneli tulee olemaan kannattava jos lentoliikenteelle tulee tulevaisuudessa isot verot. Muuten ei. Vaikea kuvitella että mihin rahtia vietäisiin niin isoja määriä että olisi kannattavaa. Kiinalaiset sijoittajat varmastikin laskevat tarkkaan ja en usko että hanke saa millään tarvittavaa rahoitusta kasaan.

toumasho

Peter Vesterbackan Tallinna-tunneliprojekti on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen Dubaista – Harkinnassa reitti Espoon sijasta Helsinkiin

QuotePelikonkari Peter Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area Development on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infarateknologioihin.

Sopimuksen mukaan rahoitus on määrä käyttää Tallinnan-tunneliprojekin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.

Tähän asti hanketta on edistetty omarahoitteisesti.

TUNNELIHANKE on edennyt myös ympäristö- ja lupa-asioissa. Tallinnan-tunneli on Uudenmaan maakuntakaavaehdotuksessa.

Vesirakennuslupahakemus on jätetty Virossa ja ympäristövaikutusten arviointi jätetään Uudenmaan ely-keskukselle tammikuun alussa.

Ihan positiivinen uutinen omasta mielestä. Ei mene juurikaan veronmaksajien rahaa tuohon nyt. Jos tunneli saadaan auki yksityisten ja esim. eläkevakuutusyhtiöiden rahoilla, niin homma ok.

Ansaintalogiikka on tuossa silloin se, että nopean takaisinmaksun sijaan odotusarvo on inflaatiolta suojatussa jatkuvassa tuotossa. Tunneli siis voi maksaa itseään takaisin vähitellen seuraavat sata vuotta ja sitä mukaa kun inflaatio kasvaa, niin tunnelin käyttömaksut seuraavat perässä. Näin sijoittajat eivät häviä rahaa. Toivottavasti vaan tunnelin linjaus olisi keskustasta-keskustaan ja sitten lentokentille, eikä mikään skutsista-skutsiin, mitä Vesterbacka alunperin suunnitteli.

"Venäjä tuhoaa sen sekunnissa"-ajattelijoille voin ennakoivasti huomauttaa, että jos tilanne on mennyt sille tasolle, niin niitä sekunnissa tuhottavia juttuja on aika iso läjä täällä Suomessa sekä Virossa. Siinä ei yksi tunneli enää sitten paljoa paina, jos ydinpommit paukkuu jo muutenkin.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

toumasho

Quote from: Faidros. on 03.12.2018, 11:24:09
^Tuleeko suurmoskeija kaupan päälle?

Jos rahat tulevat Kiinasta, niin todennäköisempää on, että suurmoskeijan sijaan tulee "uudelleenkoulutuskeskus", jossa on korkeat aidat ympärillä.  ;D
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Roope

Quote from: toumasho on 03.12.2018, 11:07:54
Ihan positiivinen uutinen omasta mielestä. Ei mene juurikaan veronmaksajien rahaa tuohon nyt. Jos tunneli saadaan auki yksityisten ja esim. eläkevakuutusyhtiöiden rahoilla, niin homma ok.

Tuskin vähentää käytettävää veronmaksajien rahaa, sillä virallinen projekti etenee toistaiseksi omia erillisiä uriaan. Virallisen projektin ehto on, että EU rahoittaa hanketta merkittävällä osuudella, eikä sitä ole odotettavissa pitkiin aikoihin.

Tätä rahaa Vesterbacka kai tavoittelikin. 100 miljoonalla eurolla suunnittelee ja kokoustelee pitkään, mutta tunnelin tekoa sillä ei aloiteta tänä eikä minään muunakaan vuonna. Kohta Vesterbackan on pakko perua antamiaan älyttömiä lupauksia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

koojii

Quote from: toumasho on 03.12.2018, 11:07:54

Ihan positiivinen uutinen omasta mielestä. Ei mene juurikaan veronmaksajien rahaa tuohon nyt. Jos tunneli saadaan auki yksityisten ja esim. eläkevakuutusyhtiöiden rahoilla, niin homma ok.

Ansaintalogiikka on tuossa silloin se, että nopean takaisinmaksun sijaan odotusarvo on inflaatiolta suojatussa jatkuvassa tuotossa. Tunneli siis voi maksaa itseään takaisin vähitellen seuraavat sata vuotta ja sitä mukaa kun inflaatio kasvaa, niin tunnelin käyttömaksut seuraavat perässä. Näin sijoittajat eivät häviä rahaa. Toivottavasti vaan tunnelin linjaus olisi keskustasta-keskustaan ja sitten lentokentille, eikä mikään skutsista-skutsiin, mitä Vesterbacka alunperin suunnitteli.

Tuskin yksikään firma on niin hölmö että tuollaiseen "sioittaa" euroakaan. Vertaa vaikka Rosatomin Pyhäjoen ydinvoimalaan.

Lähinnä puhaltavat tuulipuvuilta ne rahat parempiin taskuihin.

Toki nuo eläkeyhtiöt ovat mahdollisia putsattavia kun niillä on iso omaisuus ja siitä riittää jaettavaa kun maksetaan muutama kymmenen miljoonaa korruptiorahaa niiden johtajille jolloin ne "sioittavat" kymmeniä miljardeja euroja tuollaiseen kankkulan kaivoon. Todennäköisesti veronmaksajien vahingoksi se varattomaksi ajautuva työeläkäyhtiö lopulta päätyy Suomessa. Eli vähän kuin Nuorisosäätiö, mutta tuhat kertaa suuremmassa mittakaavassa tämä puhallusmalli.



TapsaT

Tietäen Bernerit ja kaverinsa, voidaan ennemminkin odottaa Helsinki-Tampere tunnelia.

toumasho

Quote from: koojii on 03.12.2018, 11:43:04
Tuskin yksikään firma on niin hölmö että tuollaiseen "sioittaa" euroakaan. Vertaa vaikka Rosatomin Pyhäjoen ydinvoimalaan.

Lähinnä puhaltavat tuulipuvuilta ne rahat parempiin taskuihin.

Tämä on ihan no-brainer ainakin sellu- ja paperitehtailijoille Suomessa. Vaihtoehtot:

A) Hidas maantie-laiva-maantie rahti asiakkaille + CO2 päästöt, joista ipistään ja nipistään jatkossa entistä enemmän.
B) Tavara junan kyytiin ja saman vuorokauden sisällä paalit tai rullat ovat Keski-euroopassa asiakkaiden luona, sähkövoimalla kuljetus ovelta-ovelle.

Päästöt nolla, mikäli sähkönlähteinä ovat päästöttömät energianlähteet. Tunnelilla ja rail balticalla, joka toteutuu tuli tunnelia tai ei, tulee olemaan suuri vaikutus Suomen viennin nopeuteen. Rahtareille toki heikompi juttu, koska mulkusti käyttäytyvä elämänkoululais-lauma ei pääsekkään enää kiristämään koko valtiota jumiin milloin mistäkin herneet nenään vetämällä.

Toki jos tuntuu siltä, että valtion vientiä pitää jatkossakin antaa AY-mafian säätää, niin sitten vaan vanhalla mallilla eteenpäin.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

koojii


https://shop.finestbayarea.online/

"Yksittäinen lippu
Meno-paluulippu
1 vuosi, rajoittamaton


€50,00

Lahjakortti yksisuuntaiseen lippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€100,00

Lahjakortti paluulippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€1.000,00

Lahjakortti vuosimaksuun

Niin monta matkaa kuin tarvitset

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT"

Bellerofon

En tunne kovin hyvin junalogistiikkaa, mutta käsittääkseni yksi ongelma rail balticalla on raideleveyksien vaihtuminen maittain. Sinänsä tunneli voisi olla hyvä asia Suomen viennille. Nykyinen rahtiliikenne Suomen lahden yli on kuitenkin niin tiheää, että en usko tunnelin rakentuvan vaikka Rail Balticaa haluttaisiin käyttää. Megahankkeiden kustannukset on yleensä laskettu alakanttiin ja hyödyt liioiteltu yläkanttiin. Valitettavasti uskon, että tässä on samanlainen tilanne edessä eli kannattavuuden kanssa voi olla niin tai näin. Eurotunnelin kannattavuuden piti aikoinaan olla selviö, mutta on tuottanut tappiota koko elinkaarensa ajan. Kunhan tunneli rakennetaan yksityisellä rahoituksella niin voivat puolestani kaivaa sen vaikka heti :) ja näen mielelläni taloudellisesti onnistuneen hankkeen. Yksityinen hanke  ≠ Valtion rahastojen tai valtion yritysten työstämä hanke.

koojii

Quote from: toumasho on 03.12.2018, 11:58:54

Tämä on ihan no-brainer ainakin sellu- ja paperitehtailijoille Suomessa. Vaihtoehtot:

A) Hidas maantie-laiva-maantie rahti asiakkaille + CO2 päästöt, joista ipistään ja nipistään jatkossa entistä enemmän.
B) Tavara junan kyytiin ja saman vuorokauden sisällä paalit tai rullat ovat Keski-euroopassa asiakkaiden luona, sähkövoimalla kuljetus ovelta-ovelle.

Päästöt nolla, mikäli sähkönlähteinä ovat päästöttömät energianlähteet. Tunnelilla ja rail balticalla, joka toteutuu tuli tunnelia tai ei, tulee olemaan suuri vaikutus Suomen viennin nopeuteen. Rahtareille toki heikompi juttu, koska mulkusti käyttäytyvä elämänkoululais-lauma ei pääsekkään enää kiristämään koko valtiota jumiin milloin mistäkin herneet nenään vetämällä.

Toki jos tuntuu siltä, että valtion vientiä pitää jatkossakin antaa AY-mafian säätää, niin sitten vaan vanhalla mallilla eteenpäin.

Ei siinä kovin montaa päivää kestä kun sellulla tai paperilla lastattu laiva ajaa Suomesta vaikka Saksaan tai Hollantiin.

Suomessa ja Keski-Euroopassa on eri raideleveys junissa niin nehän lastit pitää purkaa ja lastata uudelleen Suomessa jos tavaraa tuodaan Suomessakin tehtaalta Tallinnan tunnelijunalle.

https://www.kaleva.fi/uutiset/talous/jaameren-rata-tuskin-hyodyttaa-helsingin-ja-tallinnan-tunnelia/809340/

"Hanketta Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin rakentamiseksi perustellaan monesti sillä, että Jäämereltä rakennettaisiin siihen liittyen junayhteys etelään. Koillisväylältä tulevien laivojen tavaravirrat ohjautuisivat Jäämeren radan ja Suomenlahden tunnelin kautta Keski-Eurooppaan ja pidemmälle.
Pellervon taloustutkimuksen ennustepäällikkö Janne Huovari ei näe perustelussa järkeä. Hänen mukaansa ei ole mitään perustetta olettaa, että Koillisväylää tulevat laivat pysähtyisivät Jäämeren satamiin.

–  Laivat voivat saman tien ajaa suoraan Rotterdamiin tai Hampuriin, Huovari huomauttaa.

Liikennetekniikan professori ja suunnittelutoimisto WSP Finlandin johtaja Jorma Mäntynen on samaa mieltä. Hänen mukaansa järjetöntä olisi myös se, että tavaraa kulkisi Jäämeren satamista rataa pitkin Perämeren satamiin.


–  Ei ole mieltä napata joitakin virtoja sieltä (Jäämereltä) ja tuoda junalla johonkin ja viedä ne Itämerta pitkin Tanskan salmiin, Mäntynen arvioi.

Hän näkee kuitenkin Jäämeren radassa järkeä, jos tavaravirtoihin liittyy jatkojalostusta. Pohjoisessa on muun muassa runsaasti kaivosteollisuutta.

–  Jos Suomi pystyy jatkojalostuksella ottamaan lisäarvoa tavaravirroista tavalla tai toisella, lähtevät ne täältä sinne tai sieltä tänne, niin silloin siinä on järkeä, Mäntynen sanoo.

Hänen mukaansa erityisen kiinnostavaa on, minkälaista jatkojalostusta voi kehittyä Suomessa Aasian suunnalta tuleville tavaravirroille.
"

guest14935

Quote from: koojii on 03.12.2018, 11:43:04
Tuskin yksikään firma on niin hölmö että tuollaiseen "sioittaa" euroakaan. pulta päätyy Suomessa. Eli vähän kuin Nuorisosäätiö, mutta tuhat kertaa suuremmassa mittakaavassa tämä puhallusmalli.
Miksei sijoittaisi jos valtio takaa kaiken jne. Suunnittelusta ja rakentamisesta ne voitot.
Sijoittaahan ne vokkeihinkin.
https://www.aamulehti.fi/a/201337043?c=1522737894164
QuoteVesterbackan mukaan hanke ei ole erillinen Suomen ja Viron valtioiden tunneliselvitysprojektista, jonka etenemisvaiheesta kerrottiin viime viikolla.
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Vesterbackan-tunnelihanketta-Tallinnaan-rahoittamaan-dubailainen-rakennusyhti%C3%B6-%E2%80%93-100-miljoonaa-euroa-suunnitteluun-ja-luvitukseen/1293087
QuoteVesterbackan mukaan yhdensuuntainen matka tunnelijunassa tulee maksamaan 50 euroa
Ei kyllä mahdollistaisi työssäkäyntiä keskituloisille, saati halpaduunareille joten kovin montaa junaa ei tarvitse. Varakkailla/isojen firmojen valkokauluksilla taasen olisi varaa enempäänkin.
Aikamoiset tuet sen sijaan vaatisi.
Copterlinen, joka lopetti, liput vuonna 2013 olivat 258-358 euroa, halpikset 119 euroa.

E:
Quote from: koojii on 03.12.2018, 12:37:08
€1.000,00
Lahjakortti vuosimaksuun
Tuo kyllä toisi matkustajia, alle 2 euroa suunta duunarille.