News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Jack

Quote from: Jaska-70 on 15.11.2018, 10:37:00
Tästä lähtien ajelen Tompan solvellus päällä aina kun on oudot tiet. Ilman apuvälineitä, ei voi näköjään sakkoja välttää.

Mikä sovellutus? Miten nopeasti siihen ilmestyy tieto uusista kameratolpista, joita pystytetään? Toisin sanoen, miten hyvin sovellutus on ajan tasalla.

Vesillä liikkujien viihtyisyyttä ajatellen olen miettinyt sovellutusta, joka kertoisi, missä päin milloinkin on huoletonta ja mukavaa liikkua. Jonkinlainen koko ajan päivittyvä "hirvivaroitussysteemi" siis. Tällaista ei taida olla eikä tulla.

Saturnalia

#2281
Moottoripyöräilijän näkökulmasta autojen vakkarit ovat vähän ärsyttäviä, kun se tarkoittaa että porukalla palaa jarruvalot alamäissä. Prätkällä ei haluaisi jarrutella alamäissä, tuntuu turhalta hukata potentiaalienergiaa. Harvemmin niitä kameroitakaan on alamäissä. Joku Helsinki-Porvoo on nykyään kuolemantylsä yrittää ajaa vanhaa tietä, koko ajan saa jarruttaa. Tuhatkuutioinen jolkottaa kuuttakymppiä suunnilleen tyhjäkäynnillä kutosella :) Oikeasti niin ei voi ajaa, kun tyhjäkäynnillä vedättäminen ei tee hyvää. Sinä päivänä kun kahteen suuntaan kuvaavat kamerat tulee, niin mä eläköidyn :) Veikkaan ettei ne ihan heti tule, koska ne ovat taatusti laskeneet senkin kylmästi. Moottoripyörien liikennevirta tämä...kaksisuuntaisten kameroiden lisähinta tämä...ei kannata.

Prätkissä bensankulutus menee välillä aika epäloogisesti, isompi vie vähemmän. Jonkun vanhan 250-kuutioisen kaasarikoneen hyötysuhde varmaan aika huono, ja sillä ajaa suunnilleen koko ajan täysillä. Tuhatkuutioinen vie vähemmän matka-ajossa, vaikka välillä vähän hapettaisikin. Itsellä oli molemmat viime kesänä, niin oli hyvä vertailla. Kaksipuolikas vei 5,5 litraa täysin vakiona, ja tonninen viittä litraa. Kaupunkiajossa iso pyörä sitten kyllä vie, bensaa ja jarrupaloja. Itse ajoin viime kesänä kaksi kertaa tutkaan saaristossa, kummallakin kerralla oli onnea. Toisella kerralla tutka oli heti jyrkän mäen jälkeen, jolloin nopeus oli rajoissa, ja toisella kertaa tulin ylinopeutta mutta pistoolimiehen selän takaa. Oli mittaamassa vastaantulijoiden pientareella.

Valde tuhoaa ahneudessaan liikenteen sujuvuuden niin pitkälle, kuin sen vain voi tuhota ennen kuin ihmiset lopettavat autoilun. Etsivät sitä rajaa.
15 ajokauden aikana tullut yhdet sakot. Siinä on kyllä ollut tuuriakin paljon mukana. Silleen sovinnolla kun pyrkii luovimaan, niin suht hyvin menee.
Kohta se varmaan tämäkin ilo loppuu. Liikenne muuttuu täysin kontrolloiduksi ja automatisoiduksi.

Ernst

Quote from: Mika on 14.11.2018, 21:30:56
Suosittelen vahvasti navigaattoria, joka varoittaa lähestyvästä nopeusvalvontakamerasta.  Se säästää hintansa jo yhdellä pitemmällä autoreissulla Suomessa, jos ei ole tapana aina ajaa tien tukkona (= tiukasti rajoitusten mukaan).

Se on pätevä peli. Minun kinnerissäni se oli/on kojelautaan syväpultattu vakiovaruste + 3 vuoden päivitykset kauppahinnan osana päälle.

Sivuhuomautus: 3 vuoden jälkeen päivitys maksaa niin paljon, että on pakko vaihtaa auto  ;)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Jaska-70

Quote from: Jack on 15.11.2018, 11:07:51


Mikä sovellutus? Miten nopeasti siihen ilmestyy tieto uusista kameratolpista, joita pystytetään? Toisin sanoen, miten hyvin sovellutus on ajan tasalla.

Vesillä liikkujien viihtyisyyttä ajatellen olen miettinyt sovellutusta, joka kertoisi, missä päin milloinkin on huoletonta ja mukavaa liikkua. Jonkinlainen koko ajan päivittyvä "hirvivaroitussysteemi" siis. Tällaista ei taida olla eikä tulla.
[/quote]
TOM TOM Nopeuskamerat, löytyy google play kaupasta.

Archaeopteryx

Tuohon TomTomin sovellukseen myös tulee sitä paremmin varoituksia kameroista, mitä useampi sovellusta käyttää. Siinä kun voi jokainen käyttäjä ilmoittaa esim. poliisin tutkaavan tien laidassa. Tieto kamerasta tulee muillekin samaa tietä käyttäville parin minuutin sisällä, ja tällainen ei-kiinteän kameran paikka katoaa sitten itsekseen jossakin vaiheessa.

Kun tarpeeksi moni ilmoittaa tarpeeksi usein uudesta kiinteästä kamerasta, jossakin vaiheessa se sitten merkitään kiinteäksi tolpaksi.

Uuno Nuivanen

QuoteMoottoripyöräilijän näkökulmasta autojen vakkarit ovat vähän ärsyttäviä, kun se tarkoittaa että porukalla palaa jarruvalot alamäissä.

Ei kait ne jarruta sentään, kaasu vain pois? Ainakaan tuossa minun vanhassa kinnerissäni.

Murkula

Quote from: Uuno Nuivanen on 15.11.2018, 13:09:43
QuoteMoottoripyöräilijän näkökulmasta autojen vakkarit ovat vähän ärsyttäviä, kun se tarkoittaa että porukalla palaa jarruvalot alamäissä.

Ei kait ne jarruta sentään, kaasu vain pois? Ainakaan tuossa minun vanhassa kinnerissäni.
Uudemmissa autoissa jarruttaa ja voi sanoa että ärsyttävä ominaisuus. Kun menet vaikka jostain ohi, niin on niin kivaa kun vakkari jarruttaa, kun päästät kaasun.  >:(
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Uuno Nuivanen

Taitaa siis olla yhdistetty ajonvakautukseen, jollaista ei onneksi 10-vuotiaassa peruskiesissä ole. ABS ja vetoluistonesto vain. Kaikki kehitys ei ole hyvästä..  ;)

no future

Ottamatta kantaa kenenkään omiin mittauksiin autonsa kulutuksesta, niin niinkin yllättävästä paikasta kuin suomi24 löytyy insinööri- ja kansantajuinen selonteko nopeuden, ilmanvastuksen, tehontarpeen ja kulutuksen suhteesta esimerkkilaskelmineen. Ilmanvastuksen vaikutushan tosiaan kasvaa nopeuden neliöön, eli esimerkiksi kaksinkertaistuu nopeuden noustessa 80 >> 120 km/h.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/6611534/ajovastukset

John Johnson

Kieltämättä se on äärimmäisen vaikeaa seurata nopeusrajoitusta ja pitää turvaväliä  :-[
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

MW

Quote from: John Johnson on 15.11.2018, 19:02:53
Kieltämättä se on äärimmäisen vaikeaa seurata nopeusrajoitusta ja pitää turvaväliä  :-[

Kyllä minä sakkorysäksi sellaista sanoisin, kun nopeusrajoituksen vaihtuessa 100 -> 80 ennen 80-merkkiä laittaa pienempää sisään, menee moottorijarrutuksella.

Ja het räps.

skyuu

Quote from: MW on 15.11.2018, 19:35:30
Quote from: John Johnson on 15.11.2018, 19:02:53
Kieltämättä se on äärimmäisen vaikeaa seurata nopeusrajoitusta ja pitää turvaväliä  :-[

Kyllä minä sakkorysäksi sellaista sanoisin, kun nopeusrajoituksen vaihtuessa 100 -> 80 ennen 80-merkkiä laittaa pienempää sisään, menee moottorijarrutuksella.

Ja het räps.

Virossa kaikki on niiiii-iin paljon paremmin. Siellä on nopeusrajoitukset toki vähän eri eli 50-70-90-110 ja talvinopeuksina samat paitsi tuo 110 on vaihdettu ->90. Siellä ei ole tälläisiä päätien risteysalueita missä tiputettaisiin nopeus 90->70 risteysalueella ja kamera heti 70-merkin jälkeen vaan siellä on kääntyville oma hidastuskaista, yleensä, ja tielletulijoille oma kiihdytyskaista... taas yleensä.

Kirsikkana kakun päällä siellä on ennen kameroita tiessä, eli tien pinnassa, sellainen kohotettu nopeusrajoitusmerkki joka herättelee kuskia siinä 100 vai olisiko peräti 200 metriä ennen kameraa jottei tarvitse a) tähyillä kameroita b) äkkijarrutella jos vaikka satut alamäkeen tulemaan.

Virolaisten tieliikennekäyttäytymiseen on sitten taas ihan oma lukunsa. Autokouluauto kolmiot perseessä kun vetää hurauttaa 50-alueella ohitte jotain 70+ lasissa niin vähän siinä on kyllä ihmettelemistä.

Murkula

Quote from: no future on 15.11.2018, 17:19:00
Ottamatta kantaa kenenkään omiin mittauksiin autonsa kulutuksesta, niin niinkin yllättävästä paikasta kuin suomi24 löytyy insinööri- ja kansantajuinen selonteko nopeuden, ilmanvastuksen, tehontarpeen ja kulutuksen suhteesta esimerkkilaskelmineen. Ilmanvastuksen vaikutushan tosiaan kasvaa nopeuden neliöön, eli esimerkiksi kaksinkertaistuu nopeuden noustessa 80 >> 120 km/h.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/6611534/ajovastukset
Oikeastaan sen voiman pitäisi kasvaa vaikkapa pallolle, hieman enemmän kuin kaksinkertaiseksi. Mikä on sinänsä huvittavaa, sillä jos tuo olisi se ainoa merkitsevä tekijä tässä, kuten aikaisemmin annettiin ymmärtään, niin about tuplaatuisi myös kulutus tuolla välillä, mitä se ei kuitenkaa tee, oikeastaan autosta riippumatta. Vaan tuossakin tulee yksi muuttuja lisää, sillä nykyauto ei ole tasaisesti käyttäytyvä muoto, vaan sen aerodynamiikka paranee motarinopeuksissa.

Olen olettanut, että täällä oltaisiin suhteellisen kyynisiä henkilöitä, niin kysympähän suoraan että mitä luulette tapahtuisi sellaisella toimittajalle, joka menisi päräyttämään tosiasian ääneen, että 80 km/h ei välttämättä olekkaan taloudellisin nopeus? Todennäköisesti kävisi samoin, kuin sille toimittajalle joka uskaltaisi myöntää että etelän-hedelmät olivatkin pilaantuneita. Eihän sellaista nyt vaan voi sallia, vaikka olisikin totta.

Quote from: skyuu on 15.11.2018, 20:29:03
Virolaisten tieliikennekäyttäytymiseen on sitten taas ihan oma lukunsa. Autokouluauto kolmiot perseessä kun vetää hurauttaa 50-alueella ohitte jotain 70+ lasissa niin vähän siinä on kyllä ihmettelemistä.
Tähän olen kuullut kokemuksia eräältä tuolla autokoulussa olleelta. Siellä nimittäin oikeasti oikein opetetaan ajamaan tuolla tavalla, sekä opettaja erikseen käskee ohittamaan reippaasti ylinopeudella hidastelijan, myös silloin kun harjoitellaan bussilla ajoa. :o
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Fiftari

QuotePoliisipomo inttää vastaan lumen peittämistä liikennemerkeistä: "Kuljettajalla selonottovelvollisuus"
Automaattisesta nopeusvalvonnasta vastaava poliisipomo väittää yhä, että kuljettajan tulee varmistaa, mikä liikennemerkki piilee lumen alla.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein ei hyväksy rikosprofessori Matti Tolvasen lausuntoa siitä, että vastuu liikennemerkin havaittavuudesta on sen asettajalla eli tienpitäjällä.

Pasterstein twiittasi näkemyksensä tiistaina pian sen jälkeen, kun Iltalehti oli uutisoinut professori Matti Tolvasen sekä Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen kannanoton liikennemerkkeihin, joiden sisältöä ei lumen tai muutoin huonon kunnon vuoksi pysty näkemään.

"Kuljettajalla on selonottovelvollisuus voimassaolevista liikennesäännöistä tieliikennelain 3 mukaan", Pasterstein kommentoi twiitissään.
AL
Iltalehti

Pastersteinin twiittiketju(vänkäämistä)

QuotePoliisihallitus pani pisteen väännölle lumisista liikennemerkeistä: Autoilijan ei tarvitse lähteä putsaamaan merkkejä

– Jos liikennemerkki on peittynyt, siitähän ei seuraamuksia lähetetä. Se on ehdoton lähtökohta, lupaa poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Poliisihallitus panee pisteen viime päivinä vilkkaana käyneelle kiistelylle lumen peittämien liikennemerkkien voimassaolosta.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein on Twitter-tilillään voimakkaasti esittänyt, että autoilijan vastuulla on selvittää kunkin liikennemerkin sisältö.

Pasterstein piti tiukasti kiinni kannastaan, vaikka rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen tyrmäsi Iltalehdessä kyseisen laintulkinnan suoralta kädeltä. Tolvasen mukaan vastuu liikennemerkin havaittavuudesta on sen asettajalla eli tienpitäjällä.

"Ei harjahommille"
Pastersteinin lausunnot kuumensivat monen autoilijan tunteet somessa. Nyt Poliisitoiminnasta vastaavan Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen toppuuttelee kyseistä eipäs-juupas -väittelyä.

Ihalainen antaa ymmärtää, että viranomais-twiittaukset ja muut kannanotot käydään sisäisesti läpi poliisihallinnossa. Autoilijoille hän kuitenkin lupaa lievempää kohtelua kuin mitä liikenneturvallisuuskeskuksen kannanotoista on pääteltävissä.

Ihalaisen mukaan autoilijan ei tarvitse pitää mukanaan pitkävartista harjaa, eikä ryhtyä putsaamaan liikennemerkkejä.

– Sehän voisi aiheuttaa vain enemmän vaaraa, hän sanoo.

"Ei tehdä ongelmia"
Mikäli kameratolppa välähtää rikesakkonopeutta ajavalle autolle alueella, jonka nopeuskyltti on esimerkiksi lumen peittämä, seurauksia ei Ihalaisen mukaan koidu.

– Jos merkki on peittynyt, silloin ei lähde seuraamuksia. Se on ehdoton lähtökohta.

Jos tällaisessa tapauksessa sakkolappu sittenkin tulisi kotiin, Ihalaisen mukaan se poistetaan.

Ihalainen sanoo, että vastalauseen liitteeksi olisi hyvä olla kuva peittyneestä liikennemerkistä. Sen saamiseksi ei kuitenkaan tarvitse tehdä u-käännöstä.

– Kyllä me tiedetään, missä on satanut lunta. Jos on ajanut paikan ohi, ei tarvitse lähteä takaisin merkkiä kuvaamaan.

– Asiasta ei tehdä ongelmaa. Jos on mahdollista, että tällaista on tapahtunut, se ei ole meille mikään suuri asia. Varsinkaan huomautus- ja rikesakkonopeuksissa niistä ei tehdä ongelmia, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen lupaa.
Iltalehti

Aika uskomatonta vänkäämistä twiitissä Dennikseltä. Kuinkahan paljon sitä tällä hetkellä syö kun polha antoi lausunnon joka oli täysin miehen mielipiteen vastainen. Poliisi ei tässä maassa tunnu tunnustavansa olleensa väärässä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

ikuturso

^Dennis ei tiedä, että saunaansa on käytetty asumiseen vaikka vuokrausilmoituksessa luki, että sopii myös tilapäiseen asumiseen.

Denniksen pätevyys on vähän siinä ja tässä, jos ihmisen pään sisälmys ja todellisuus poikkeavat toisistaan 90 astetta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Fiftari

Näköjään Pastersteinin twitter tilillä herra väittää vieläkin ettei ole ollut väärässä vaikka keskustelijat ovat toista mieltä.
Suomen poliisin toimintamalli: Ei olla ehkä aina oikeassa mutta ei koskaan väärässä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

kriittinen_ajattelija

Hyvin on miinoitettu Kouvolan ja Helsingin välinen tie uusilla kameroilla 10km välein, luonnollisesti mahdollisimman mulkkuihin paikkoihin, että varmasti saa sakot pimeällä lumisateessa.

Haistakaapa päättäjät kukkanen joo...
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

no future

Quote from: kriittinen_ajattelija on 22.12.2018, 04:00:42
Hyvin on miinoitettu Kouvolan ja Helsingin välinen tie uusilla kameroilla 10km välein, luonnollisesti mahdollisimman mulkkuihin paikkoihin, että varmasti saa sakot pimeällä lumisateessa.

Haistakaapa päättäjät kukkanen joo...
Kuutostie? Eikös tuolla ole 80 rajoitus about koko matkalla, joitain risteysalueita lukuunottamatta?

Radio

Nopeusrajoitus ei minua todellaaan haittaa, ajelen ihan tytyväisenä vakionopeussäätimellä tai museoautolla sillai rauhallisesti. Joskus toki tulee polkastua 250 km/h. Hallitusti aamuyöllä. Jaggella.
Eniten kyrsii kiireiset perälaudassa roikkuvat ajessani säädettyä nopeutta 80 + 5 pelivaralla. Hetken päästä mulkerot ovat kuraa roiskutettuaan uuden jonon hännässä. Onneksi autoissa on pitkät valot.

Murkula

Quote from: Radio on 22.12.2018, 05:12:30
Eniten kyrsii kiireiset perälaudassa roikkuvat ajessani säädettyä nopeutta 80 + 5 pelivaralla. Hetken päästä mulkerot ovat kuraa roiskutettuaan uuden jonon hännässä. Onneksi autoissa on pitkät valot.
Juu, ei se mitään jos päätyy vielä joskus seuraavaan jonoon, mutta kun siirtyy vain siihen edessäni olevaan turvaväliin, eikä pääse enää seuraavasta ohi. Kävi näin jo kahdesti tänään. No toinen pelleistä vielä kääntyi hidastelijoiden perässä kääntymiskaistalle, jolloin sain sivuuttaessani näyttää mukavasti keskisormea. Voi tosin olla, että haittasi vain ymmärrystä turvavälin suhteen, se kun kapeni entisestään.  :D
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.