News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

ArtturiE

En ole erityisesti vanhojen brittipyörien harrastaja vaikka arvostankin niitä. Oma pyöräni edustaa uudempaa brittituotantoa ja on erinomainen peli. Yleensäkin Eurooppalaisen koneenrakennusperinteen tulokset on aina olleet kiinnostavia.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Ugle Byggle

Hehheh. Kaikkea se ikäkriisi tuottaa. Ostin viime keväänä itselleni 40-v. lahjaksi 60-luvun Vespan, 150 Sprint joka on pimpattu 175 kuutioiseksi. Ja nyt vielä joulun välipäivinä hulluuksissani 2005vm 1200 H-D Sportster Customin. Ja nämä siis vanhan rakkaan Fatboyni lisäksi. Alkaa talli täyttymään...

En aiemmin ollut ajatellut itseäni moottoripyörien keräilijäksi mutta nyt niitä näyttää olevan. Kevättä odotellessa!
"Harvoin Eurooppaan pääsee maksamatta mitään. Maksamalla suomalaisetkin lähtivät Amerikkaan."
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors

Ugle Byggle

Quote from: Iku-routa on 07.01.2018, 00:02:28
Autakaa minua.

Tilanne on nyt se, että ostan nyt kevään aikana sen ensimmäisen moottoripyörän. Haaveilin tuossa aiemmin Honda VTR:stä ja nyt olen katsellut Super Dukea KTM:ltä myös.

Kaikista paikoista, joista olen asian tiimoilta juttua lukenut kun joku muu on moisista haaveillut, vastaus on ollut suoraan: "Tapat itsesi sillä".

Ajattelin, että OK, katselen jonkun muun sitten.

Olen melko iso häiskä, painoa reilusti yli 100 kg ja voimasta ei ole pulaa. Ajattelin tyytyä kompromissina KTM 690 Dukeen ihan vaan perheen takia, mutta ärsyttää kyllä ajatus, että vuoden päästä sitten vaihdan taas pyörää - haluan yli tonnisen V2-koneen.

Osta suoraan tonninen. Ei sit harmita vuoden päästä kun joutuisit vaihtamaan suurempaan. Vaimolle helppo argumentti - nyt säästetään! Ton kokoiset häiskät (kuten itse) ei oikein ole kotonaan pienillä pyörillä.
"Harvoin Eurooppaan pääsee maksamatta mitään. Maksamalla suomalaisetkin lähtivät Amerikkaan."
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors

Kyklooppi

Quote from: ArtturiE on 13.01.2018, 10:41:39
En ole erityisesti vanhojen brittipyörien harrastaja vaikka arvostankin niitä. Oma pyöräni edustaa uudempaa brittituotantoa ja on erinomainen peli. Yleensäkin Eurooppalaisen koneenrakennusperinteen tulokset on aina olleet kiinnostavia.

Intiassa tekevät sitä jotain brittipyörää uustuotantona, merkkiä en muista kun en ole niin perillä asioista mutta minusta se oli aika ruma
ja vanhanaikaisen näköinen.
Ihmisjäte.

Ari-Lee

Quote from: Kyklooppi on 24.01.2018, 01:06:12
Intiassa tekevät sitä jotain brittipyörää uustuotantona, merkkiä en muista kun en ole niin perillä asioista mutta minusta se oli aika ruma
ja vanhanaikaisen näköinen.

QuoteRoyal Enfield oli vuonna 1893 perustetun brittiläisen Enfield Manufacturing Companyn moottoripyörämerkki. Yhtiö siirtyi polkupyörien valmistuksesta moottoripyöriin vuonna 1901.

Royal Enfieldin kuuluisin malli, yksisylinterinen Bullet, esiteltiin vuonna 1931. Toisen maailmansodan jälkeen 1949 Bullet 350 -mallista esiteltiin uudistettu versio, jonka tuotanto jatkui vuoteen 1958. Royal Enfieldien tuotanto Englannissa lopetettiin 1967 Redditchin tehtaalla ja 1970 Bradford-on-Avonin tehtaalla.

Madras Motors -yhtiö alkoi Enfieldien lisenssivalmistuksen Intian hallituksen tarpeisiin vuonna 1955. Tuotanto Intian Chennaissa jatkuu edelleen, ja tehdas on esitellyt uusia malleja. Bullet 350-mallista jatkokehitelty Bullet 500 esiteltiin vuonna 1993. Uusi malli on teknisiltä ratkaisuiltaan olennaisesti samankaltainen kuin alkuperäinen vuoden 1955 malli, mutta siinä on 12 voltin sähköjärjestelmä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Royal_Enfield

Minusta se on oikein sievä moottoripyörä. Ja olen kuullut siitä pahoja juoruja. Sähöt eivät kuulema ole sitä mitä niiden pitäisi olla. Voiko sitä edes odottaa intialaiselta?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Paljastan. En itseäni, koska tässä kehossa nyt mitään olisi. Mutta märkien päiväunien  kohteet: Ariel 600 tai 650 vm. 52-57. Ja BSA samoilta vuosilta.

BSA A10 650 MS Flash/142 1956 olisi oikea namunen. Sen olosaliin ottaisin ja sitä niin illat hiplaisin.  :P
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Uuno Nuivanen

Välttämättä ei ihan aina tarvitsisi tilata kaikkea kampetta Kolmannesta valtakunnasta. Tarve oli uusi Stahlhelm Klapphelm sopulihintaan. Semmoinen löytyi lopulta ankaran googletuksen jälkeen Vantaan Stormilta minulle sopivaan ja tuttuun (S-market) -60% alehintaan, juurikin hyvä ja passeli malli ja koko. Arjalaiset kauppaavat tuota tosin jo poistunutta mallia reilusti kalliimmalla. Kohta aletaan juhlimaan onnistuneita kauppoja!  ;)

Saturnalia

#937
Itsellä on ollut pientä ja isoa pyörää ihan sekaisin yli 20kpl. Henkilökohtaisesti en tunne omakseni sellaista filosofiaa, että vain isolla pyörällä voi ajaa.
Pienellä 30hv-pyörällä on ihan yhtä kiva ajaa. Se on vain ihan eri juttu. Vauhdintuntua on, kun jo 120km/h kone huutaa, runko woblaa, ja 80% kuskin huomiosta kiinnittyy kierrosmittarin neulaan, koneen pitämiseksi tehoalueella. :) Se on moottoripyöräilyä se. Kaksitahtiset sitten ihan oma lukunsa.

Mulla oli aikanaan Honda FT500, yksimukinen. Se oli vähän tuollainen, kuin vanha britti. Helvetin hauska peli silti omalla tavallaan. Tonnisessa on toki puolensa. Etenkin vanhempana se muhkea alavääntö vetoaa ja tuntuu hyvältä. Rampista kun avaat isolla vaihteella kaasun about tyhjäkäynniltä, niin se loikkaa liikenteen sekaan kuin puuma. En osaa suositella ensimmäistä pyörää oikein, kun itse olin ajannut jo monella pyörällä ennen A-korttia. Kaksi vuotta kevareilla, ja sitä ennen kevareilla metsässä ja mopoilla oli hyvää koulua. Hmm...joku miedompi, 100hv tonninen voisi toimia ensipyöränä. Ihan yhtä hauskaa mulla on nykyään kaksipuolikkaallakin, mutta ymmärrän kyllä että alussa haluaa alle täyden pyörän, ainakin pari kertaa.

Itsellä ensimmäinen A-korttipyörä oli 95hv Honda CB900, ja se tuntui silloin hurjalta tykiltä, kevarin jälkeen. Ei tuntunut koskaan ajaessa että teho loppuisi. Silloin autoissakin oli yleensä alle 100hv, niin Honda oli ihan king of the road.

ikuturso

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.02.2018, 14:11:09
Välttämättä ei ihan aina tarvitsisi tilata kaikkea kampetta Kolmannesta valtakunnasta. Tarve oli uusi Stahlhelm Klapphelm sopulihintaan. Semmoinen löytyi lopulta ankaran googletuksen jälkeen Vantaan Stormilta minulle sopivaan ja tuttuun (S-market) -60% alehintaan, juurikin hyvä ja passeli malli ja koko. Arjalaiset kauppaavat tuota tosin jo poistunutta mallia reilusti kalliimmalla. Kohta aletaan juhlimaan onnistuneita kauppoja!  ;)

X-lite X1003 veikkaan?

Olisin halunnut sellaisen KTM:n oranssina, mutta ne myytiin loppuun ennen kuin kuulin loppuunmyyntitarjouksesta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

Eikun tuollainen https://www.jokiniemimotors.fi/nolan-avattavat-ja-umpikyparat/107963-nolan-n104-absolute-classic-musta.html?controllerUri=product&gclid=Cj0KCQiAzfrTBRC_ARIsAJ5ps0u_XzAIKaOVwkUZ69dlJ02OvBepVBBRkSapdmJSClDWLVj7uafHvwsaArSOEALw_wcB
150€ pulitin, tosin tuo oli hyllyssä kai ollut kun oli mitätön naarmu, jota en olisi itse edes huomannut. 179 poistohinta on tuolla, enää hajakokoja. Hintansa väärti potta olisi normihinnallakin 379e. siitä ajatus, että germaaniassa tai muualla ei välttämättä ole halvempaa.

ikuturso

X-lite tulee kuulemma Nolanilta, mutta kun Nolanit on muovia, X-litet ovat kuitukypäriä.

Itsellä kokemusta Kahdesta eri generaatiosta BMW systemhelmistä sekä Schuberthin conceptista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

Porvareiden vehkeitä nuo. Kuitupotta on ehken vähän parempi, mutta hyväksyttyjähän nuo kaikki on. Näin vähän kun enää ajelee, niin halpa muttei huono kelpaa kyllä. Vanhaan paskaan visiirin uusiminen ja pinlock siihen olisi maksanut melkein saman kuin tuo uusi.

MW

Nolo, nolompi, nolan.   ;D

Veikko

Quote from: Faidros. on 25.05.2017, 10:19:53
No joo, siitä on 21 vuotta kun olen viimeksi ollut BMW:n museolla. Silloin siellä pyöri historiafilmi jossa väitettiin logon tulevan propellista. Jos BMW:llä ollaan nyt sitä mieltä, niin en lähde vastaankaan väittämään.

Tämmönen olis pähee. 1931 kulki 230 km/h ja veti 40 matkustajaa sisäänsä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Schienenzeppelin
www.youtube.com/watch?v=E-ID_ktSoLY

Käsitykseni mukaan logon värit tulevat Baijerin lipun/vaakunan väreistä, kun taas muoto potkurinkehästä.

(Itäsaksalaisen EMW:n logo oli muuten samanlainen, mutta siniset alueet olivat punaisia. EMW tuli Eisenacher Motorenwerkistä, sillä BMW:llä oli tuotantolaitokset Eisenachissa, jossa valmistettiin autoja ja moottoripyöriä. Alue jäi itäpuolelle sodan jälkeen, ja jostain käsittämättömästä syystä neuvostoliittolaisilta sinne jäi varastamattomia työstökoneita, joilla itäsaksalaiset jatkoivat BMW-autojen ja moottoripyörien valmistusta sodan jälkeen samoin mallein kuin ennen sotaa. Kun BMW aloitti jälleen autojen ja moottoripyörien valmistuksen - edelleen samoin mallein kuin ennen sotaa - muualla, niin teollisuuslaitos vaati nimensä takaisin, ja lopulta saikin sen, jolloin itä-BMW.stä tuli EMW ja logon väri muuttui.  Myöhemmin samassa tehtaassa valmistettiin Wartburgeja.)
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Uuno Nuivanen

Quote from: MW on 10.02.2018, 16:11:17
Nolo, nolompi, nolan.   ;D

Nolan on paitsi nolo, myös kallonmuodolleni erinomaisen sopiva. Mittausten mukaan..  ;)

Saturnalia

Vaikka mulla on ollut 24 moottoripyörää, niin olen huomannut etten tunne itseäni kovinkaan moottoripyöräilijäksi enää nykyään. Harrastus ja mies ovat vuosikymmenien aikana muuttuneet. Olen ennemminkin mobilisti, kuin moottoripyöräilijä siinä mielessä, mitä sillä nykyään tarkoitetaan.
Aika vieras olo nykyään tämän harrastuksen keskiluokkaisuuden, kulutuskulttuurin, huomioliivien, poppikoneiden, gepsien ja joidenkin vitun korvatulppien keskellä.
Älkää ottako tätä raskaasti, tämä on kirjoitettu parin viinilasillisen jälkeen. Mobilismi on minulle nykyään läheisempi filosofia. Siinä ei ole kuutiotilavuudella, teholla tai hinnalla mitään merkitystä. Ajetaan vaan ajamisen ilosta vaikka maamoottorilla :) Eikä käytetä korvatulppia. Nykytouhusta joku Japsistarat on ehkä lähimpänä omaa fiilistä ja Harley-porukat, vaikka en Harleysta pyöränä kyllä hirveästi välitä. Amen.

Uuno Nuivanen

Eihän se moottorin ääni sitä kuuloa viekään, jollei nyt aivan älyttömät suorat torvet ole. Tuulen suhina kypärässä sen kuulon viepi pikällä aikavälillä, mutta jos se ei enää haittaa, niin...  ;) Käytän siis tulppia ja suosittelen. En tosin mitään spesiaalikamaa, vaan 3M oransseja.  :P

Saturnalia

#947
Quote from: Uuno Nuivanen on 15.02.2018, 17:50:05
Eihän se moottorin ääni sitä kuuloa viekään, jollei nyt aivan älyttömät suorat torvet ole. Tuulen suhina kypärässä sen kuulon viepi pikällä aikavälillä, mutta jos se ei enää haittaa, niin...  ;) Käytän siis tulppia ja suosittelen. En tosin mitään spesiaalikamaa, vaan 3M oransseja.  :P

;) Tuli ehkä rokattua nuorempana sen verran, etten osaa mitenkään häiriintyä siitä pienestä vihellyksestä mikä kypärässä käy. Se vihellys on tavallaan hinta siitä että kuulee kaiken muunkin, fiilis on enemmän live. Itse en osaisi nauttia tulppien käytöstä missään yhteydessä, en prätkäillessä enkä keikalla. Nukkuessa ne ovat ihan ookoo. Estävät heräämistä omaan kuorsaukseen jonkun verran ja naapurin ovien paukuttelut neljältä aamulla eivät niin haittaa.
Käyttäkää vaan tulppia, mä olen jo menetetty tapaus ;D Ei kyllä vieläkään mitenkään pahasti tinnuta, ja hyvin kuulee kaiken.

Faidros.

Kattokaapas, kun mun pyörä on päässyt Moottori-lehteen. Eikö ole kaunis Lili Marlene!? :-*
Lupaa eivät huomanneet kysyä, mua ei haittaa, paitsi pari asiavirhettä olisin voinut korjata.
www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mp-klassikko-idankauppaa-kaikessa-hiljaisuudessa-bmw-r71-39/
Mp-museoon tulee keväällä laajennus ja multa lähtee varmaan myös muita pyöriä sinne.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Saturnalia

Hieno BMW. Eilen laitettiin Cebari tulille vajaan seitsemän kuukauden totaaliseisonnan jälkeen. Kaapeleilla täytyi vähän avittaa, että lähti kun kaasarit tyhjinä.
Hyvä jyminä siitä lähtee tolla jurakautisella saunakiukaan kokoisella racepöntöllä. Äänet on just kohdillaan, en haluaisi muuttaa mihinkään suuntaan. Alapäävoittoiset, ei terävät. Aion lainata DB-mittarin ja mitata äänet ihan akateemisesta mielenkiinnosta. Tuskin menee yli 106db. Katsastuskonttoriin olen yrittänyt olla yhteydessä heidän palvelunsa kautta, kun haluaisin tuon pöntön merkattavaksi otteeseen mutta ne ei vastaa. Kaksi kertaa jo täyttänyt lomakkeen.

Joku neljästä neulaventiiilistä kusee. Ei kusenut syksyllä. Täytyy ajella ja katsoa, alkaako se pitää. Kaasarit kun oli kuivina niin kumit olivat kanssa. Käydessä tiputtaa vähän bensaa ylivuodosta. Sammutettuna ei, kun on alipainehana. Renkaiden vaihto edessä, mietin että otanko itse irti ja vien kiekot pajalle, vai otanko täyden palvelun. Eteen ostin yhden piikin isomman eturattaan. Cebari eroaa Bläkkäristä paljon ykkösvaihteen pituudessa. Bläkkärissä oli sikapitkä ykkönen, Cebarissa taas turhankin lyhyt suhteessa koneen vääntöön. Isompi eturatas hyvä, ja saa samalla ketju vähän lisäaikaa.

Just kylmänä kun koneen starttaa niin kannesta kuuluu ihan kiva mekaaninen äänimaailma, mutta heti kun minuutin lämpeää niin se loppuu kokonaan ja käy tosi siististi. Välykset kohdallaan :) Pyörä on iso ja painava, mutta diggaan. Eilen sain sen keskituelle kaksi kertaa ihan suht iisisti, toinen oli treeniä, kun löysin 20 vuotta vanhan ohjelman vihdoin jostain pään korppuasemalta. Tekniikkalaji, varsinkin liukkaalla vahatulla autotallinlattialla. Oikea käsi penkin alaiseen kahvaan, vasen käsi stongaan ja oikea jalkaterä vivulle. Säät on semmoiset, ettei vielä ihan heti tartte ajelua ajatella. Sulais noi merijäät nyt ensin.


Uuno Nuivanen

Tonniähvä on aika tiiviisti muoviin kääritty, mutta jos jostain kolosta yllät jollain ruuvarilla tms. vähän koputtelemaan kaasarin uimurikuppeja, niin kokeilepa. Uimuri saattaa vähän jumitella, ja koputtelu voi saada sen liikkeelle.

QuoteJust kylmänä kun koneen starttaa niin kannesta kuuluu ihan kiva mekaaninen äänimaailma, mutta heti kun minuutin lämpeää niin se loppuu kokonaan ja käy tosi siististi. Välykset kohdallaan..

..tai sitten vähän piukalla. Hontan koneen kuuluukin sirittää, rohista ja kolista.   ;)


Faidros.

Mitä yhteistä voi olla Malcom Forbesilla ja Faidroksella? Samanlaiset prätkät.
Forbes on niin köyhä, että laittoi omansa myyntiin. Hintapyyntö 40 000$.

www.raresportbikesforsale.com/christmas-malcom-forbes-style-1982-krauser-mkm1000/
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

räsänen

Onko hommalla ollut mopotapaamisia ollenkaan? Pikaisella selauksella ei  osunut silmään.

Faidros.

^Ala järjestämään, niin sitten on. Lupaan tulla paikalle. :)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

räsänen

Mukavampaahan se olisi tulla valmiiseen pöytää....  :) Pistetään harkintaan tämä, mulla olisi tänä suvena aikaa mopoilulle enemän kuin koskaan.

Missäpäin jäsen Faidros vaikuttaa?

Faidros.

Mäntsälässä.

www.boxer-osat.fi
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

KJ

Quote from: Faidros. on 07.04.2018, 10:16:33
^Ala järjestämään, niin sitten on. Lupaan tulla paikalle. :)

Minäkin lupaan tulla paikalle, jos saatte jotain järjestettyä.
What would Gösta Sundqvist do?

räsänen

#957
Aletaan tunnustella sitten.

Jos on innokkaita niin tähän ketjuun sopii ilmottautua. Mitään spektaakkelia ei ole tiedossa, pienimuotoinen kokoontuminen ja ajelu.


edit: ajankohta voisi olla alustavasti toukokuun aikana.


räsänen

Quote from: Uuno Nuivanen on 07.04.2018, 16:58:47
Missähän päin Suomea sitten? Laiska ei viitsi kovin kauas...  :P

Kolme jo ilmoittanutta ovat Mäntsälästä, Varkaudesta ja Uudeltamaalta.

Ajattelin että varkauden miestä syrjitään urakalla ja hän joutuu ajelemaan enemmän. Ehdotan tapaamispaikaksi Lahden seutua? Sopivan keskellä suomineitoa.

Pyritään lyömään asia lukkoon huhtikuun aikana eli ehdotuksia vaan kehiin. Toukokuun joku viikonloppu, päivä/puolipäivä ja toiminta vielä arvoitus. Tässä ollaan.