News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Laskentanuiva

Taas ministeri avautunut blogissaan digitalisaatiosta.
Ajaako se nyt sitä musta laatikko esitystä eteenpäin kuitenkin kun avaukset on tuommoisia.
Tottakai liikenne muuttuu ja digitalisaatio tulee mutta kyllä suomessa robottiautot yms. on ainakin suurimmassa osassa maata utopiaa.

Se on tietysti eriasia jos halutaan luoda bisnesalustoja uusille toimijoille, nykyisen verotukseen pohjautuvan tilalle.

"Sanomattakin on selvää, että olemme valtavan muutoksen keskellä, jossa digitalisaatio ja ilmastonmuutos muokkaavat toimintaympäristöämme tavalla, jota emme hetki sitten osanneet kuvitellakaan. Keinoäly, automaatio, jakamis- ja datatalous, lohkoketjut ja virtuaalitodellisuus tulevat vauhdilla ...."

Loput ministerin blogista:
linkki:
https://anneberner.fi/
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

John Johnson

Miksi se on niin hankalaa noudattaa liikennesääntöjä?
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Sydämistynyt

Taitaa nyt Berneriä ketuttaa, kun hänet on sekoitettu Kiinan vastaiseen mielenilmaisuun, koska oli pukeutunut varmaankin tahattomasti tiibetiläisten kansallisväreihin.  Noin opportunistinen bisnesihminen ei taatusti tunteile, eikä varsinkaan kiinalaisia vastaan.  ;D

QuoteMinisteri Berner kätteli Kiinan presidentin Tiibetin väreissä – "En pidä häntä mielen­osoitusihmisenä"

Bernerin asu ilahdutti Tiibet-seuran puheenjohtajaa, mutta hämmästytti Kaarina Suonperää.
Tiibet-mielenosoittajat seurasivat kaukaa Kauppahallin tasalta, kun Kiinan presidentti Xi Jinpingin puolisoineen saapui keskiviikkona Presidentinlinnaan. Poliisi oli eristänyt Linnan edustan, ettei vastaanottoseremonia pihalla häiriinny.

Pihalla loisti suomalaisten vastaanottajien rivissä kirkasta oranssinkeltaista. Räikeä väri-ilmiö toi monille katsojille mieleen buddhalaiset munkit ja Tiibetin pakolaishallituksen johtajan dalai-laman.

Tiibetiläisten näkemyksen mukaan Kiina on miehittänyt Tiibetiä vuodesta 1950 lähtien.

Värin kohdalta löytyi tummavoittoisesta rivistä liikenneministeri Anne Berner, joka on siviilissä sisustus ja tekstiilialan perheyrityksen Vallila Interiorsin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja.
...
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005157131.html

Impi Waara

Heh heh, kerrankin megamoka osui oikean ihmisen kohdalle  ;D  ;D  ;D  Berneri oli tehnyt huonosti taustatyön siitä, mitä pitää huomioda pukukoodissa.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Sydämistynyt

Yle:llä grillanneet Berneriä sillä seurauksella, että kilahtanut.  :D

QuoteKiukkuaako viestintäministeri Anne Berner toimittajille lankoja pitkin vai ei?
Berner kielsi suorassa lähetyksessä kolmesti kipakat yhteydenotot. Toimittajilla on erilainen kokemus.

Anne Berner18.5.2017 klo 21:12
Viestintäministeri Anne Berner (kesk.) A-teema: Ylen riippumattomuus -ohjelmassa keskiviikkona.Markku Ulander / Lehtikuva

Jari Strömberg
Jaa artikkeli Facebookissa
61
Jaa artikkeli Twitterissä
Ylen riippumattomuutta keskiviikkoiltana käsitellyt A-teema -ohjelma sai raamatullisia piirteitä, kun keskustelijaksi kutsuttu viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kolmesti kielsi toteuttavansa "maan tapaa" eli lähestymistä toimituksiin niin sanotusti "lankoja pitkin".

Toimittajapiireissä kiellot otettiin vastaan hämmästyneinä, sillä toimittajien kokemus on erilainen.

Maan tapa?

Näin ilta eteni:

Juontaja Annika Damström kysyi Yle-raportin laatineelta Olli Mäenpäältä "maan tavasta".

– Toteat raportissa näin, että on maan tapa, että poliitikot ovat ahkerasti yhteydessä median edustajiin. Mikä siinä on mielestäsi ongelmallista?

– Minusta on hyvä, että meillä ei ole kovin korkeaa kynnystä poliitikkojen ja median välillä. Meillä se yhteydenpito sujuu hyvin, mutta tarkoitan tällä maan tavalla sellaista ajatusta, että voidaan hyvin tulla niin sanotusti lankaa pitkin tänne Yleisradioon, Mäenpää vastasi.

Kielsi kolmesti

Mäenpään vastauksen keskeytti ohjelman toinen juontaja Markus Liimatainen kysyäkseen asiasta ohjelmassa siihen asti vaiti olleelta ministeri Berneriltä.

Liimatainen: – Miten on, oletteko tullut toimituksiin lankoja pitkin?

Berner: – En ole.

Liimatainen: – Kertaakaan?

Berner: – En ole?

Liimatainen: – Missään tapauksessa?

Berner: – En ole.

Toimittajat eri mieltä

Kun Bernerin kolmesti kieltämisestä oli kulunut tasan minuutti, Helsingin Sanomien toimittaja Tommi Nieminen viestitti Twitterissä: – Nyt muuten Anne Berner valehteli suorassa lähetyksessä. On tullut lankoja pitkin ainakin minulle, #ateema.

Niemisen twiitti sai kolmen minuutin kuluttua vastauksen Ylen toimittaja Sara Rigatellilta: – Samoin.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Rigatelli jatkoi twiittausta hieman arvoituksellisesti: – Jätän tämän vain tähän – ja linkin jutustaan vuoden 2015 heinäkuulta otsikolla "Henkilökuva: Rautarouva – miten Anne Berner kipusi Suomi Oy:n huipulle". Berner oli jutunteon aikaan ollut kuukauden ministerinä.

Ministerin ja toimittajien käsitykset lankoja pitkin tulemisesta olivat selkeästi ristiriidassa.

Tapaus Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomien Nieminen kertoo, että hänellä on omasta mielestään juuri kokemus Bernerin lähestymisestä lankoja pitkin.

Tapaus liittyy Niemisen vuonna 2013 tekemään juttuun Helsinkiin rakenteilla olevasta lastensairaalasta, jonka voimahahmona Berner tuolloin oli. Kyse on siis ajasta ennen ministeriyttä.

Nieminen oli antanut jutun Bernerille etukäteen tarkastettavaksi, jolloin Berner oli vaatinut lukuisilla puheluilla ja sähköposteilla muutoksia juttuun. Nieminen ei niihin suostunut.

– Minun kannalta oli hämmentävää, että kun Berner tajusi, että minä rivitoimittajana en aikonut taipua, niin hän pyysi erittäin merkittävässä asemassa olevan henkilön ottamaan yhteyttä asiasta Helsingin Sanomien päätoimittajaan, Nieminen kertoo.

Helsingin Sanomien juttu julkaistiin ilman muutoksia. Berner ei palannut enää asiaan.

Tapaus Yle Uutiset

Ylen Rigatelli muistaa oman kokemuksensa rajuna prosessina, jossa Berner tuli lankoja pitkin useita kertoja. Pyrkimyksenä oli ettei juttua julkaistaisi tai että siitä poistettaisi osia. Asia koski keskustalaisen Bernerin aiempaa ehdokassopimusta kokoomuksen kanssa. Se oli arka paikka.

Rigatelli ohjasi Bernerin pomolleen, silloin Yle Uutisten yhteiskuntatoimituksen esimiehelle Riikka Venäläiselle. Myös Venäläinen sai osansa.

– Kyllähän hän oli useaan otteeseen yhteydessä. Keskiyön aikaan käytiin aika kiivasta keskustelua. Keskustelimme muun muassa journalismin pelisäännöistä. Faktat olivat kuitenkin kohdallaan ja juttu julkaistiin. Mitään ei poistettu, Venäläinen kertoo.

Venäläinen pitää yhteydenottoja journalismin kohteilta tavallisena ja toteaa, että "tällaista se journalistisen pomon arki on".

– Pitää voida ottaa vastaan kritiikkä, mutta myös tehdä journalistiset päätökset aina itsenäisesti.

Ministerit eivät suinkaan ole ainoita yhteydenottajia Venäläisen mukaan vaan kyseeseen voi tulla kuka vain. Hän epäilee, että vasta kuukauden ministerinä olleelle Bernerille ministerien kohtaama julkisuus oli vielä silloin uutta.

Yksi ikävä muisto yhteydenotoista Venäläiselle kuitenkin jäi. Berner oli maininnut, että he ovat Ylen asioissa varmasti yhteydessä vastakin.

– Koin, että tavallaan Yle-korttia hän vilautti, Venäläinen pohtii.

Berner: Jokainen tulkitsee tavallaan

Torstaina asiasta uudemman kerran kuultu ministeri Berner pysyy kannassaan. Hän sanoi Ylen politiikan toimittajan Jyrki Haran lyhyessä haastattelussa eduskunnassa ettei suuttunut palaute kuulu hänen toimintatapoihinsa.

Hara: – Onko todella niin, ettette ole tullut lankoja pitkin niin sanotusti esimerkiksi Ylen Sara Rigatellille, Riikka Venäläiselle tai Helsingin Sanomien Tommi Niemiselle?

Berner: – Nyt täytyy varmaan sanoa, että jokainen tulkitsee sen lankoja pitkin tulemisen omalla tavallaan, mutta oma näkemykseni on se, että yritän pidättäytyä asiallisessa keskustelussa ja myöskin kommentoida saamani tekstiä ja tarvittaessa tehdä oikaisupyyntöjä. Mutta se on varmasti normaalia toimintaa, mitä jokainen meistä tekee.

Normaalia kanssakäyntiä

Hara: – Tämmöinen suuttunut tai raivoava palaute toimittajalle, onko se valikossa edes teidän toimintatavassanne?

Berner: – Ei ole. Minä olen yrittänyt pysyä viestintäministerinä varsinkin siinä omassa roolissani, että pidän huolta siitä, että viestintävälineillä on oma liikkumatilansa ja itselläni on sitten oma liikkumatilani.

Hara: – Vielä: soittaako tämä kysymys Sara Rigatellista tai Riikka Venäläisestä teillä mitään kelloa mistään keskustelusta?

Berner: – Ei mistään sellaisesta keskustelusta, joka ei olisi ollut normaalia kanssakäyntiä silloin, kun haastattelua tehdään.

Katso koko A-teema: Ylen riippumattomuus -ohjelma täältä.

http://yle.fi/uutiset/3-9621143

Kulttuurirealisti

Koston Komissio ehdottaa tiemaksu- ja ruuhkamaksulakeja, jotka tulisivat koskemaan koko EU:ta, Suomea siinä mukana.

QuoteEU:n komissio esittelee huomenna keskiviikkona Euroopan parlamentille pitkään valmistellun lakipaketin, joka pitää sisällään muun muassa koko Euroopan unionia koskevan upouuden tie- ja ruuhkamaksulainsäädännön.

Esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden.

Yhteiset säännöt koskisivat muun muassa maksuperustetta, joka olisi siirtymävaiheen poikkeuksia lukuun ottamatta kilometripohjainen.
...
Maksuihin tulisi ehdotuksen mukaan myös vahva päästökomponentti...
...
Uudet yhteiset tie- ja ruuhkamaksusäännöt on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Henkilö- ja pakettiautot tulisivat mukaan vuonna 2025.

http://www.is.fi/autot/art-2000005232537.html
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Jukka Wallin

Quote from: Kulttuurirealisti on 31.05.2017, 08:06:36
Koston Komissio ehdottaa tiemaksu- ja ruuhkamaksulakeja, jotka tulisivat koskemaan koko EU:ta, Suomea siinä mukana.

QuoteEU:n komissio esittelee huomenna keskiviikkona Euroopan parlamentille pitkään valmistellun lakipaketin, joka pitää sisällään muun muassa koko Euroopan unionia koskevan upouuden tie- ja ruuhkamaksulainsäädännön.

Esityksen mukaan kukin jäsenvaltio määrittelisi itse omaa aluettaan koskevien maksujen suuruuden.

Yhteiset säännöt koskisivat muun muassa maksuperustetta, joka olisi siirtymävaiheen poikkeuksia lukuun ottamatta kilometripohjainen.
...
Maksuihin tulisi ehdotuksen mukaan myös vahva päästökomponentti...
...
Uudet yhteiset tie- ja ruuhkamaksusäännöt on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Henkilö- ja pakettiautot tulisivat mukaan vuonna 2025.

http://www.is.fi/autot/art-2000005232537.html

Joo meillähän on tunnetusti ruuhkia, muina aikoina kuin Juhannuksen menoliikenteessä....
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Hornsmith

Quote from: Impi Waara on 21.02.2017, 12:48:28
En kannata minkäälaisten autoa mustuttavien kapistusten antamista tuon ikäisille. Mäkiauto korkeintaan ja sekin liikenteeltä suljetulla alueella. Liian paljon läheltä piti tilanteita, jossa esim. varoittamatta sivutieltä kolmion takaa loikkaa eteen mopoauto, jonka kuskin harkintakyky ei hahmota liikenteen nopeutta. Aivan samaan ongelma näiden liian nuorien kuskien kanssa on, kun iltaisin/öisin ajelevat traktoreilla. Ei ole kohtuutonta pyytää odottamaan sinne 18 vuoden ikään.

Oli muuten senaikaiselle Suomelle suuri etu etten saanut ajokorttia alle 18v. Olin täysin vitunääliö rattikusipää. Välillä 16-18 v tuli käytyä atiivisesti jääradalla ja soramontulla kasvamassa. Saavutin rattikypsyyden rimaa hipoen juuri siinä 18v täytettyäni. Siitä eteenpäin onkin mennyt ihan asiallisesti ja turvallisesti liikkumiset.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Ari-Lee

Quote from: Jukka Wallin on 31.05.2017, 12:01:40
Joo meillähän on tunnetusti ruuhkia, muina aikoina kuin Juhannuksen menoliikenteessä....

Korpi-Kainuu on jatkuvassa liikennesolmussa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

guest8788

Tämän vuoden Bilderberg-kokous meni hieman ohi terrori-iskun myötä, mutta osallistujien listalta löytyi ainakin:

Berner, Anne-Catherine (FIN), Minister of Transport and Communications

Ei varmastikaan liity mihinkään, kuten ei koskaan ennenkään.

http://www.bilderbergmeetings.org/participants.html
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706012200178701_u0.shtml

Sitruunamelissa

Quote from: MrFinland on 06.06.2017, 18:43:11
Tämän vuoden Bilderberg-kokous meni hieman ohi terrori-iskun myötä, mutta osallistujien listalta löytyi ainakin:

Berner, Anne-Catherine (FIN), Minister of Transport and Communications
Oli tästä jossain aikaisemmin, että Berner on ilmoittanut menevänsä yksityishenkilönä ja maksavansa omat kulunsa itse, vaikka osallistujien listalla komeilee virallinen titteli. Omia etujaan taitaa mennä sinne valvomaan, eli hakemaan kokeneemmilta neuvoja miten yhteiskunnallista asemaa voi käyttää hyväksi omissa yksityisissä bisneksissä.
Ylläoleva löpinäni ei ole lainaus uutisesta:http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706012200179742_pi.shtml
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Archaeopteryx

https://www.is.fi/autot/art-2000005401221.html

QuoteHanke elää yhä vahvana: Ministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja
Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta.
Ohjelma kuvaa Suomen kannalta oleellisten satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla, erityisesti automaattiliikenteessä.

Myös tieliikenne ja tienkäyttömaksut ovat ohjelmassa mukana.

Tämä idea se vain ei suostu kuolemaan. Jutun lopussa tietysti syy, miksi tätä ajetaan:

QuoteLVM:n mukaan Euroopan komissio on arvioinut satelliitti- ja navigointitoimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa.
Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025.

Eipä taida paljoa uutta olla, mitä tässäkään ketjussa ei olisi kerrottu. Itselleni on vielä epäselvää, miten aiotaan välttää mm. massiiviset yksityisyydensuojaan liittyvät ongelmat? Joku voi haluta riitauttaa verotuspäätöksen jälkikäteen (tämän hetken valitusaika autoverotuksessa kolme vuotta), jolloin verottajan pitää pystyä todistamaan ajoneuvon sijainneen esim. kalliimmalla vyöhykkeellä tiettynä hetkenä. Kyseessä on todella mittava paikkatietorekisteri. Tai jos auto on toisen kuin käyttäjän nimissä, ja omistaja myöhemmin haluaa tarkistaa, miksi autoveroa on kertynyt arvioitua enemmän.

Jonkilaista kokemusta vastaavasta kerätään tällä hetkellä vapaaehtoisilta Osuuspankin ajotapapilotilla, jossa autovakuutuksesta on mahdollista saada alennusta, kunhan rekisteröityy ja autoon asennetaan seurantalaite. Kokemukset ovat kohtuullisen tuuheita (Linkki ohjaa muualle, io-tech -palveluun): https://bbs.io-tech.fi/threads/op-n-ajotapapilotti-keskustelu.49541/

Kokeilijoiden mukaan ainakin testattava laitteisto on buginen, ja lähinnä kannustaa ajamaan lainvastaisesti tai ainakin epäloogisesti, mikäli alennuksia haluaa kerätä tosissaan. Kertoo paljon laitteiston luotettavuudesta, että paikoitellen auto saattaa näkyä ajaneen mm. ojassa tai talojen läpi.

Näillä eväillä autoilu robottiaikaan...

Marius

Yleisesti:

Ratkaisu on hevoskärryt.

Helsingin keskustassa, kehäteillä ja ulos/sisäänmenoväylillä heinävetoiset kulkuneuvot ovat jo nykyään hyvin sujuvia.

Unohda auto, osta hevonen.  :)

(Ps, !800-!900 lukujen taitteessa Helsingin pahin ympäristöongelma oli hevonkakka).
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Fiftari

Pakkohan sitä on ajaa. Muuten jää osakkeet tuottamatta.  :facepalm:
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.


ikuturso

Navigointipohjaisessa tiemaksussa kaikki turistiliikenne Kolari Muonio Kilpisjärvi ohjautuvat Torniojoen länsipuolelle, koska siellä säästää muutaman euron. Jos ihmiset viitsivät käydä itärajalla Venäjällä tankkaamassa, niin lännessä kuljettaisiin Suomen verottajan ulottumattomissa olevaa rinnakkaista väylää. Ylitornio ja Pello menettäisivät viimeisetkin turistirahansa siinä välissä. Tuosta pätkästä olisi pakko tehdä nollaverotie.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Viimeinen suomalainen

#2176
Antakaa mun arvata? Sipilän suvun Fortel Invest Oy on hankkinut Semel Oy:n osakkeita parilla miljoonalla:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/212441-musta-laatikko-yhtio-semel-oy-vastaa-disobey-hakkereille-silloin-olet-todennakoisesti
Oy Sipilä Ab rahastaa:
http://www.tuomohirvi.fi/434068367/5163235/posting/
https://seura.fi/asiat/seuran-selvitys-juha-sipilasta-tuli-miljonaari-valtion-tuella-ja-harskeilla-tutunkaupoilla/
http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/238132-seura-paaministerin-moraali-on-mata


Oy Sipilä Ab kuppaa Suomen valtion omaisuuden ja veronmaksajien viimeisetkin roposet omiin taskuihinsa eikä kukaan tee mitään. Mediakaan ei kysele ikäviä kysymyksiä. Voi v*ttu tätä meininkiä!!!
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

jahve

Quote from: Kaptah on 08.09.2011, 14:22:49
Quote from: Uuno Nuivanen on 08.09.2011, 12:18:10
Tarkistamatta muistelen, että valtio kerää tieliikenteeltä nyt n. 10mrd euroa vuodessa, ja antaa takaisin noin yhden...

Löytyykö tälle mitään lähdettä? Kiinnostaisi nimittäin tietää.

2 s Googletusta ja

http://autoalantiedotuskeskus.fi/tieliikenne/autoilun_verotus


Emo

Quote from: Uuno Nuivanen on 09.10.2017, 21:40:53
Kyllä mä voin jäädä kotiinkin, jos kerran herrat niin tahtovat.

Jos Suomessa olisi muitakin kuin sinä ja minä, ketkä voivat jäädä kotiinkin, niin siitä syntyisi toimiva mielenilmaus vähällä vaivalla, tekemättä varsinaisesti mitään.

Mutta kun ei. Nuo muut ovat sitä mieltä, että "pakko ajaa" maksoi mitä maksoi. Siksi noita pöljiä voidaankin kupata loputtomiin, kun ei mitään vastarintaa, ei ikinä!

Nuivanlinna

Oletteko kuulleet yhdenkään kansanedustajan, mistään puolueesta, profiloituneen tämän hulluuden vastustajaksi? Minulla tällainen ei ole pompsahtanut silmille.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

sr

Quote from: Archaeopteryx on 09.10.2017, 14:15:27
Eipä taida paljoa uutta olla, mitä tässäkään ketjussa ei olisi kerrottu. Itselleni on vielä epäselvää, miten aiotaan välttää mm. massiiviset yksityisyydensuojaan liittyvät ongelmat?

Ja minulla on tähän sama kysymys kuin aiemminkin, miten vältetään massiiviset yksityisyydensuojaan liittyvät ongelmat, jotka tulevat kaupunkien valtavasta valvontakameramäärästä? Niiden suhteen on joka tapauksessa paljon vähemmän valvontaa sen suhteen, kuka niitä saa katsoa. Toinen mahdollinen on sitten matkapuhelimet, jotka on mahdollista paikallistaa ja niitä seurata myös silloin, kun liikkuu muuten kuin autolla.

Tähän nyt on kuitenkin mahdollista säätää säännökset niin, että jokainen tietää, millä ehdoin esim. poliisi pääsee niihin seurantatietoihin käsiksi.

Quote
Joku voi haluta riitauttaa verotuspäätöksen jälkikäteen (tämän hetken valitusaika autoverotuksessa kolme vuotta), jolloin verottajan pitää pystyä todistamaan ajoneuvon sijainneen esim. kalliimmalla vyöhykkeellä tiettynä hetkenä.

Ensinnäkin, miten se riitautus oikein edes toimisi? Jos systeemi näyttää, että ajoit paikassa X aikaan Y, niin tarkalleen miten sen riitautat?

Toiseksi, jos kyse on vain sen riitauttamisesta, että paikassa X aikaan Y ajamisen pitäisi sinun mukaasi maksaa jotain muuta kuin mitä systeemi laskee, niin tämän voisi toteuttaa niin, että systeemi näyttäisi koko ajan kuskille, mitä sillä hetkellä ajaminen maksaa. Jos se kuskin mielestä näyttää väärää lukua, niin sitten masiinaan voisi tehdä hyvin tallennusnapin, jolla kuski saa tallennettua sen, missä ajoi ja milloin ja mitä vehje näytti sen maksavan ja voi sitten tämän kanssa marssia verottajan luo vaatimaan oikaisua. Tämä ei vaadi sitä, että verottajalla itsellään olisi kyseinen ajotieto rekisterissä, vaan ainoastaan se, mitä hintaa oli silloin keräämässä ajamisesta.

Quote
Kyseessä on todella mittava paikkatietorekisteri. Tai jos auto on toisen kuin käyttäjän nimissä, ja omistaja myöhemmin haluaa tarkistaa, miksi autoveroa on kertynyt arvioitua enemmän.

Duh. Helpointa lienee kysyä siltä, joka oli autoa lainannut, että missä ajoit. Miksi verottajan pitäisi tässä auttaa omistajaa rikkomaan lainaajan yksityisyyden suojaa?

Quote
Jonkilaista kokemusta vastaavasta kerätään tällä hetkellä vapaaehtoisilta Osuuspankin ajotapapilotilla, jossa autovakuutuksesta on mahdollista saada alennusta, kunhan rekisteröityy ja autoon asennetaan seurantalaite. Kokemukset ovat kohtuullisen tuuheita (Linkki ohjaa muualle, io-tech -palveluun): https://bbs.io-tech.fi/threads/op-n-ajotapapilotti-keskustelu.49541/

Kokeilijoiden mukaan ainakin testattava laitteisto on buginen, ja lähinnä kannustaa ajamaan lainvastaisesti tai ainakin epäloogisesti, mikäli alennuksia haluaa kerätä tosissaan. Kertoo paljon laitteiston luotettavuudesta, että paikoitellen auto saattaa näkyä ajaneen mm. ojassa tai talojen läpi.

Kokeilijoiden marina tuntuu liittyvän siihen, että vekotin rankaisee nopeasta kiihdyttämisestä. Tämä on ihan validi valitus. En oikein näe, miten ajamisen vaarallisuutta pystyisi pelkällä paikannusvehkeellä arvioimaan. Se liittyy minusta aika paljon enemmän siihen, miten muun liikenteen kanssa pelaa yhteen, mikä on turvaväli, miten vaihtaa kaistaa, miten ajaa risteyksissä, jne.  Eikä näistä moneen asiaan pysty edes antamaan yksiselitteistä ohjetta, jolla vaarallisuus selviäisi. Esim. joskus nopea kiihdytys on lisää vaarallisuutta tuottava, joskus taas sitä on se, ettei kiihdytä tarpeeksi nopeasti. Tämä vaarallisuuden arviointi on siis minusta paljon vaikeampi rasti tietokoneelle kuin vain sen seuraaminen, missä ajettiin ja milloin.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Viimeinen suomalainen

#2181
"Hallituksen lainsäädäntöhankkeet ja Sipilän suvun miljoonabisnekset", siitä vinkkiä jollekin juuri eläköityvälle MOT:n toimittajalle. Nyt tässä alkaa ymmärtää tosi hyvin, miksi Sipilä ajoi niin määrätietoisesti hallintarekisterilakia. Joka ikinen Sipilän hallituksen hanke tuntuu liittyvän suvun ja tuon em. Fortel Investin bisneksiin. Eikö siellä Kepussakaan kukaan ole enää hereillä? Sosiaalinen oikeudenmukaisuus=miljonäärien omaisuuden kartuttaminen veronmaksajien kustannuksella? Tuossa autoilijoiden kyttäysbisneksessä pyörivät isot rahat. Taatusti sijoittajat ovat kuola valuen jo asemissa.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

AcastusKolya

Koko satelliittivalvonnan idea on niin totalitaristinen ja vapaudenvastainen, että kaikki hanketta puoltavat kanisterit ja mirkaviehet pitäisi tutustuttaa voikukkien juurten katseluun. Altapäin. Ja meillä mm. Tekniikan maailman teknohörhöt fantasioivat ko. teknopainajaisen mahtavaa edistyksellisyyttä.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Paawo

Quote from: sr on 10.10.2017, 12:18:03

Ja minulla on tähän sama kysymys kuin aiemminkin, miten vältetään massiiviset yksityisyydensuojaan liittyvät ongelmat, jotka tulevat kaupunkien valtavasta valvontakameramäärästä? Niiden suhteen on joka tapauksessa paljon vähemmän valvontaa sen suhteen, kuka niitä saa katsoa. Toinen mahdollinen on sitten matkapuhelimet, jotka on mahdollista paikallistaa ja niitä seurata myös silloin, kun liikkuu muuten kuin autolla.

Tähän nyt on kuitenkin mahdollista säätää säännökset niin, että jokainen tietää, millä ehdoin esim. poliisi pääsee niihin seurantatietoihin käsiksi.

Moni meistä on kaikesta yksityisyyden suojastaan luopunut ottamalla älypuhelimen käyttöön. Jopa android-puhelimen taskulamppusovellus haluaa puhelutietosi, tiedostolokisi ja sijaintitietosi.

On vuosikaudet varoiteltu että jälki jää ja että sinua pystytään seuraamaan. Tästä voi jokainen huolestua siinä määrin kuin aihetta on. Minä en huolestu - polpo kyllä selvittää Paawon edesottamukset joka tapauksessa jos epäilyksen aihetta mistään euvostovastaisesta tai rasistisesta toiminnasta on. Kun  #unelma on siinä pisteessä että eheytysleireille aletaan kerätä väärin ajattelevaa tai uskovaa väkeä ovat nuo some- ja sijaintihistoriat vain yksi tekijä siinä konkurssissa.

Komppaan täysin ajatusta että puhelimen sijaintitiedon perusteella voitaisiin kaikesta liikkumisesta laskuttaa. Käytät joka tapauksessa yhteistä resurssia kuljet autolla, bussilla, kiskoilla, soutamalla tai kävellen siispä on sinulta vero kannettava. Jos sijaintitietoa ei kerry määrätään vuotuinen/kuukausittainen vero kannettavaksi jonkun tuloluokan/ammatti- tai ikäryhmän/postinumeron tms mukaan. Vain taivas on rajana kun uusia verotusmuotoja suunnitellaan.

Yhtään sympatioita ei sen sijaan liikene ajatukselle että joku mokkula täytyy ostaa omaksi ja sitä sitten kantaa mukanaan. Tämä on pelkkää lobbaamisen lopputuotetta, kaikki tieto on jo olemassa.

Quote from: sr on 10.10.2017, 12:18:03
Kokeilijoiden marina tuntuu liittyvän siihen, että vekotin rankaisee nopeasta kiihdyttämisestä. Tämä on ihan validi valitus. En oikein näe, miten ajamisen vaarallisuutta pystyisi pelkällä paikannusvehkeellä arvioimaan. Se liittyy minusta aika paljon enemmän siihen, miten muun liikenteen kanssa pelaa yhteen, mikä on turvaväli, miten vaihtaa kaistaa, miten ajaa risteyksissä, jne.  Eikä näistä moneen asiaan pysty edes antamaan yksiselitteistä ohjetta, jolla vaarallisuus selviäisi. Esim. joskus nopea kiihdytys on lisää vaarallisuutta tuottava, joskus taas sitä on se, ettei kiihdytä tarpeeksi nopeasti. Tämä vaarallisuuden arviointi on siis minusta paljon vaikeampi rasti tietokoneelle kuin vain sen seuraaminen, missä ajettiin ja milloin.

Tilannekohtainen arviointi on tietokoneelle vaikeaa kuten sanot. Erilaisia malleja ja toistumia on toisaalta isosta datamäärästä koneellisesti todella helppoa kaivaa esiin ja analysoida. Tuota liikenteen big dataa (ajoneuvomäärät, ajonopeudet jne jne) on kerätty jo vuosikaudet, ja tilastotietoa on jo tuosta aineistosta liikenteen analysointiin valtavat määrät saatavissa ihan olemassaolevista lähteistä. Lisäksi operaattorit myyvät/luovuttavat tilastotietoa dataliikenteistä jo nyt, kyse ei ole kuin olemassaolevan hyödyntämisestä. Mutta koska markkinataloutta ei voida Suomessa kokeilla ja Berneröinti osana Sipilöintiä (ja EU:ta) perustuu Bilderberg-symposiumeissa sovittuun tutunkauppaan ja erilaisiin hyväveli-järjestelmiin on Paawolla suuri pelko että veronmaksajille kertyy tästäkin hypestä äkkiä huimanlainen lasku maksettavaksi.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Uuno Nuivanen

Kenelle nuorelle (tai vanhallekaan) vilpittömästi suosittelisit tähän maahan jäämistä, jos on mahdollisuus lähteä?   :-\

Ari-Lee

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:13:34
Kenelle nuorelle (tai vanhallekaan) vilpittömästi suosittelisit tähän maahan jäämistä, jos on mahdollisuus lähteä?   :-\

Minne?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tabula Rasa

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:13:34
Kenelle nuorelle (tai vanhallekaan) vilpittömästi suosittelisit tähän maahan jäämistä, jos on mahdollisuus lähteä?   :-\

Vaihtoehtoja on kaksi. Alistua mielivaltaan tai taistella vastaan. Pako on alistumista.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Uuno Nuivanen

Quote from: Ari-Lee on 10.10.2017, 16:16:54
Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:13:34
Kenelle nuorelle (tai vanhallekaan) vilpittömästi suosittelisit tähän maahan jäämistä, jos on mahdollisuus lähteä?   :-\

Minne?

AUS, NZ,  Aasian paremmat osat, USA varauksin sekä tietysti Kanada.. onhan noita terveitä osia vielä.

Sakari

Quote from: Tabula Rasa on 10.10.2017, 16:17:38
Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:13:34
Kenelle nuorelle (tai vanhallekaan) vilpittömästi suosittelisit tähän maahan jäämistä, jos on mahdollisuus lähteä?   :-\

Vaihtoehtoja on kaksi. Alistua mielivaltaan tai taistella vastaan. Pako on alistumista.

Tämä. Minne sitä karkuun lopulta juoksis. Kyllä hää peräs tuloo. Tuolla ikiaikaisella paskalla on monta nimeä. Sanottakoon vaikka elitismi, se on se lika joka tarttuu herkästi paikkaan ja asioihin. Siksi voitto tuosta elitismistä on aito suora demokratia, jossa kansalaiset äänestävät vaaleissa merkittävistä asioista, muut pikkunippelit ja hinkkaamiset sitten hoitaa eduskunta ja virkamiehet.
Ooh lalaa...