News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

internetsi

Quote from: Tappivanukas on 22.09.2017, 12:20:47
Suomi muistuttaa höppänää vanhusta jolla on vähän perintöä tallessa. Ystävälliset seurueet sitten kuskaavat raveihin, autokaupoille, kännykkäkauppaan ja pankkiin vetämään allekirjoituksia. Avioliittoa luvataan ja vähän pitsireunaa vilautetaan, mutta ensin pitäisi käydä vähän kaupoilla. Hai, ostatsie hyvän tunnelin?
No tunnelissa on se hyvä puoli, ettei sitä voi oikein viedä pois. Kun sitten kiinalaisten tunnelifirma menee konkkaan, niin tunneli silti jää.
Lohjan persut

ikki

Tunneli on vallan maibnio idea. Ei tule maksaman kuin vaivaiset 10 miljardia. Tämä taas nykyisillä  maksujärjestelyillä tulee maksamaan miljardin vuodessa! Ajattele paljonko joudutaan leikkaamaan sosiaalihuollosta ja tulonsiirroista, aivan mahtavaa! Säästyy helposti moninkertainen summa pidemmän päälle kun maahan valuu vähemmän sosiaalihuollettavaa ainesta leikkausten vuoksi.

Kyklooppi

Myös helsinki - pietari välinen tunneli olisi perusteltu.
Ihmisjäte.

Ernst

Quote from: ikki on 22.09.2017, 12:36:14
Tunneli on vallan maibnio idea. Ei tule maksaman kuin vaivaiset 10 miljardia. Tämä taas nykyisillä  maksujärjestelyillä tulee maksamaan miljardin vuodessa! Ajattele paljonko joudutaan leikkaamaan sosiaalihuollosta ja tulonsiirroista, aivan mahtavaa! Säästyy helposti moninkertainen summa pidemmän päälle kun maahan valuu vähemmän sosiaalihuollettavaa ainesta leikkausten vuoksi.

Arvaas ketä sieltä tunnelista saattaa hyvinkin valua maahan!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Emo

Quote from: dothefake on 22.09.2017, 10:50:47
Eikö Varsovaan enää ole lentoyhteyttä, kun pitää junaan hypätä?

Just tätä mietin kanssa, että jos haluan lentää Kiinasta Varsovaan, niin lennän Kiinasta Varsovaan, enkä Kiinasta Helsinkiin, ja jatka siitä maateitse tunnelin kautta Viron läpi Varsovaan. Ja kiinalaiset ovat vieläpä älykkäämpää rotua kuin minä, joten ne ovat älynneet tämän saman varmasti.

ikki

Quote from: Ernst on 22.09.2017, 12:57:37
Quote from: ikki on 22.09.2017, 12:36:14
Tunneli on vallan maibnio idea. Ei tule maksaman kuin vaivaiset 10 miljardia. Tämä taas nykyisillä  maksujärjestelyillä tulee maksamaan miljardin vuodessa! Ajattele paljonko joudutaan leikkaamaan sosiaalihuollosta ja tulonsiirroista, aivan mahtavaa! Säästyy helposti moninkertainen summa pidemmän päälle kun maahan valuu vähemmän sosiaalihuollettavaa ainesta leikkausten vuoksi.

Arvaas ketä sieltä tunnelista saattaa hyvinkin valua maahan!

Eivät tule viron kautta koska siellä joko haetaan turvapaikka tai mennään sinisten setien turvasäiliöön. Ja toiseksi tulotiet on auki joka tapauksessa, tärkeämpää on poistaa syyt tulla. Eli varmistamalla mahdollisimman heikot oleskeluolosuhteet ja tulottomuuden. Mieluiten vielä joku pakollinen 15v kotouttamista vankilaolosuhteissa (20 äijää heimoa katsomatta per selli, kierrätetty' vessavettä ja homeista näkkileipää ruokana ei ulkoilua eikä lomia). Ruumiit voidaan ehkä kuukauden päästä poistaa sellistä.

Aeon

Quote from: Emo on 22.09.2017, 13:00:15
Quote from: dothefake on 22.09.2017, 10:50:47
Eikö Varsovaan enää ole lentoyhteyttä, kun pitää junaan hypätä?

Just tätä mietin kanssa, että jos haluan lentää Kiinasta Varsovaan, niin lennän Kiinasta Varsovaan, enkä Kiinasta Helsinkiin, ja jatka siitä maateitse tunnelin kautta Viron läpi Varsovaan. Ja kiinalaiset ovat vieläpä älykkäämpää rotua kuin minä, joten ne ovat älynneet tämän saman varmasti.
Kiinlaiset ovat vissiin älyttömän tyhmiä, kun tuhannet tekevät juurikin niin, että aloittavat Euroopan kiertueen lentämällä Helsinkiin. Aasialaisten kauttakulkumatkustajien määrä kasvaa koko ajan Helsinki-Vantaalla ja yhtenä ongelmana on pidetty sitä, miten nuo matkustajat, joilla yleensä on rutosti matkabudjettia, saadaan oikeasti pistäytymään Helsingissä sen sijaan, että he jatkaisivat matkaansa jonnekin Euroopan kohteeseen.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Spesialisti

10 miljardilla saa nelisenkymmentä yli 2000 matkustajaa vetävää matkustaja-autolauttaa. Kaikki on suhteellista.

Roope

Quote from: Emo on 22.09.2017, 13:00:15
Quote from: dothefake on 22.09.2017, 10:50:47
Eikö Varsovaan enää ole lentoyhteyttä, kun pitää junaan hypätä?

Just tätä mietin kanssa, että jos haluan lentää Kiinasta Varsovaan, niin lennän Kiinasta Varsovaan, enkä Kiinasta Helsinkiin, ja jatka siitä maateitse tunnelin kautta Viron läpi Varsovaan. Ja kiinalaiset ovat vieläpä älykkäämpää rotua kuin minä, joten ne ovat älynneet tämän saman varmasti.

Mikäs sen hauskempaa kuin ylimääräinen 1 000 kilometrin junamatka 6-8 tunnin lentomatkan päälle.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

skyuu

Quote from: Spesialisti on 22.09.2017, 11:02:53
Tallinnaan siis halutaan uusi Calais? Luulen kyllä että virolainen politsei eivät tule katselemaan peukalo hanurissa "siirtolaisten" leiriperseilyä vaan maan eteläraja vedetään tarvittaessa säppiin. Putler voi toki lähettää täyslaidallisen elintasomuslimeja Narvaan. Ihmettelen, ettei se ole sitä jo tehnyt.

Ei Putte nyt niin tyhmä ole. Virolaiset lähettäis koko konkkaronkan takaisin Venemaalle (Venäjä) ja jossei niitä otettais takaisin ne hukkuis Narva-jokeen. Siitä ne sitten valuisivat virran mukana Peipsi-järveen ja sen järven rannat ovat arvostetut rajan molemmin puolin. Siinä meinaan voisi Putenkin korvat kuumottaa jos keharia löytyis kellumasta oligarkki-kaverin datsan saunarannasta.

Kyklooppi

Jos porattaisiin tunneli kiinaan? Tosta pallon läpi ? Siitä kun hyppäisi holeen ois yhtäkkiä kiinassa.
Ihmisjäte.

JohanNyt

Mistä vetoa, että kiinalaisten 15 mrd investointihalu on joko Vesterbackan väärintulkintaa tai mielikuvituksen tuotetta? Ei tule tapahtumaan. Sen verran höpönlöpö-kiinalaisjuttuja olen suomalaisyrittäjien suusta kuullut.

"Oltaishan me investoitu, mutta kun etelä-Suomea ei saatu sotilastukikohdaksi eikä pohjois-Suomea kaivokseksi, niin oma vikanne."

Emo

Quote from: Aeon on 22.09.2017, 14:06:06
Quote from: Emo on 22.09.2017, 13:00:15Just tätä mietin kanssa, että jos haluan lentää Kiinasta Varsovaan, niin lennän Kiinasta Varsovaan, enkä Kiinasta Helsinkiin, ja jatka siitä maateitse tunnelin kautta Viron läpi Varsovaan. Ja kiinalaiset ovat vieläpä älykkäämpää rotua kuin minä, joten ne ovat älynneet tämän saman varmasti.
Kiinlaiset ovat vissiin älyttömän tyhmiä, kun tuhannet tekevät juurikin niin, että aloittavat Euroopan kiertueen lentämällä Helsinkiin. Aasialaisten kauttakulkumatkustajien määrä kasvaa koko ajan Helsinki-Vantaalla ja yhtenä ongelmana on pidetty sitä, miten nuo matkustajat, joilla yleensä on rutosti matkabudjettia, saadaan oikeasti pistäytymään Helsingissä sen sijaan, että he jatkaisivat matkaansa jonnekin Euroopan kohteeseen.

Just tämän meinasin sulle avata, minkä näköjään lopussa itsekin älysit, että suomalaiset ne vasta tyhmiä ovat kun Suomeen tulleet turistit onnistumme menettämään Keski-Euroopalle. Ja nyt pitäisi oikein tunneli rakentaa, mitä pitkin kiinalainen voisi lasketella pois Suomesta! Voi typeryyttä!

Roope

Peter Vesterbacka vaikenee edelleen muun muassa rahoituksen yksityiskohdista, mutta uhoaa tunnelin rakentamisen alkavan ensi vuonna ja valmista tulevan viidessä vuodessa. Ei muuten tule.

Samassa jutussa viitataan myös Vesterbackan hankkeeseen houkutella Suomeen 150 000 ulkomaista opiskelijaa. Vesterbackan aiempien puheiden mukaan Suomessa piti olla 100 000 korkeakouluopintonsa maksavaa kiinalaista jo tämän vuoden loppuun mennessä, mutta ei ole näkynyt. Enpä ostaisi tältä kaverilta aikatauluja enkä oikeastaan mitään muutakaan.

QuoteHan vill börja bygga Tallinn-tunnel redan nästa år

Redan nästa år vill Peter Vesterbacka börja bygga en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn – med pengar och teknik från Kina. På fem år ska tunneln vara klar. – Det går framåt. Ännu har vi inte stött på några oöverstigliga problem, säger han.

[...]

Tidigare i veckan besökte Vesterbacka Rovaniemi inom ramen för ett annat projekt, Edunation, vars mål är att locka 150 000 utländska studerande till Finland. Det är ett exempel på hur också den finländska utbildningen kan göras till en exportprodukt. Tanken är att de utländska studenterna betalar för sig och som bieffekt räknar Vesterbacka med att många av dem kommer att starta företag i Finland, vilket enligt honom är bra eftersom entreprenörskap och uppstartsföretag är precis vad Finland behöver.

– Globalt pågår en enorm konkurrens om de bästa talangerna, Vi tävlar med San Fransisco, London, Shanghai och Tokyo. Det är vissa städer som lockar, snarare än själva landet. För unga är Helsingfors en cool stad, den har ett starkt varumärke, säger Vesterbacka.

Dessutom, säger han, är boendekostnaderna fortfarande rimliga till skillnad från till exempel Stockholm och Silicon Valley, där skyhöga bostadspriser försvårar rekrytering.

[...]

Och nu till det projekt vi är mest nyfikna på: Vesterbackas planer på att bygga en tunnel mellan Helsingfors (eller rättare sagt Esbo) och Tallinn. Redan nästa år vill han börja – med hjälp från Kina.

– Tekniskt är det inga problem. Det går att bygga på fem år. Vi talar om en tunnel som är färdig på 2020-talet och inte på 2030-talet.

Den järnvägstunnel han planerar ska ha fyra stationer: Tallinn, en konstgjord ö vid Helsingfors kassun, Kägelviken–Otnäs och Helsingfors-Vanda flygplats. Vid varje station planeras nya stadsdelar för 50 000 invånare, så också ute i havet vid Helsingfors kassun där den nya stadsdelen skulle få en nöjesprägel, vid sidan av boende och arbetsplatser. Att bostadsbyggande är integrerat i tunnelprojektet hänger samman med Vesterbackas övertygelse om att bostadspriserna måste hållas nere för att inte försvåra rekrytering av bra personal från hela världen till regionens företag.

– Med tunneln vill vi visa att Finland inte är en ö, utan att vi är kopplade till Europa. I motsatt riktning blir Helsingfors flygplats Tallinnbornas flygplats. Det är viktigt att ha en bra förbindelse till flygplatsen, säger Vesterbacka.

Privat finansiering

Tunneln beräknas kosta 15 miljarder euro och ska enligt Vesterbacka återbetala sig på 37 år enbart med persontrafik om biljetterna kostar i genomsnitt 50 euro per resa. Restiden blir cirka 20 minuter.

70 procent av finansieringen ska komma från Kina och resten från lokala investerare, bland annat finländska pensionsförsäkringsbolag. Konsultföretaget Pöyry har gjort en lista på vilka tillstånd som behövs och gått igenom dem med Miljöministeriet.

– Vi har sagt att tidtabellen är stram. Ännu har vi inte stött på några oöverkomliga problem. Det har gått bra framåt.

Vesterbacka säger att attityden till hans idé har ändrat radikalt under det år som gått sedan han presenterade den. Från att ha betraktats som en utopi har många nu gett honom sitt stöd.

– Det är ett helt privat projekt, vi är inte ute efter pengar från staten eller EU. Vi försöker optimera allt för att vara så snabba som möjligt, vilket också är ett sätt att spara pengar.

Är finansieringen redan klar?
– Ingenting är klart förrän vi har namn på alla papper. Och det världspolitiska läget kan vi förstås inte förutse.


[...]

För borrningen behövs tolv tunnelborrningsmaskiner. De kostar 30 miljoner euro styck, men när maskinparken väl är anskaffad är Vesterbackas vision att starta en "tunnelfabrik" som kan serva också resten av Europa och världen. Enligt Vesterbacka finns de bästa tunnelborrningsmaskinerna i Kina, där man just nu utför världens största infrastrukturprojekt.

– Kina genomför stora infrastruktursatsningar överallt i världen, så det är inget konstigt med att man är intresserat av att bygga också här.
Hbl 13.11.2017
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Supernuiva

^Laivalippuja saa ainakin punaiselta varustamolta joskus menopaluuna jopa kahdella eurolla. Tunnelijunan "tunnelimaksu" olisi 50 euroa hengeltä yhteen suuntaan! Väitänpä vain, että tuolla hintarakenteella laivat jatkaisivat tunnelin yläpuolella ja pohjoisrannan veronmaksajat maksaisivat tunnelin.

Mistä sen tietää, jos vaikka virheät seuraavassa hallituksessa päättävät edistää ökölöögista rautatieliikennettä, kun risteilytkin voidaan järjestää hotellissa. (Se ketsuppipullorouva istui juuri tällä risteilyllä hotellin "autokannella" olleen Porschen naarmuille.)


Skeptikko

Quote from: Roope on 13.11.2017, 21:48:35
QuoteTunneln beräknas kosta 15 miljarder euro och ska enligt Vesterbacka återbetala sig på 37 år enbart med persontrafik om biljetterna kostar i genomsnitt 50 euro per resa. Restiden blir cirka 20 minuter.

Jossain vaiheessa on puhuttu 9-13 miljardista, josta itse tunnelin osuus 4 miljardia. Nyt puhutaan jo 15 miljardista. Mutta onko sekään varmuudella realistinen hinta - ja entä jos sekään ei riitä, vaan kustannukset vaikka tuplaantuvat vielä tuostakin? Lyhyempi Kanaalin tunnelikin, joka on 50 kilometrin mittainen, loppujen lopuksi tuli viemään melkein tuplasti ennakoitua enemmän rahaa, vaikka sen rakentamista oli selvitetty vuosiakausia etukäteen, perehdytty geologiaan alueella jne:

Channel Tunne
https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel

QuoteAt £5.5 billion (1985 prices),[14] it was at the time the most expensive construction project ever proposed. The cost finally came in at £9 billion ($21 billion), well over its predicted budget.[15][16]

Ja jos homma rakentuisi pelkästään matkustajaliikenteen varaan, niin riittäisi riittävästi asiakkaita maksamaan noita 50 euron maksuja, kun käsittääkseni lautalla voi päästä olennaisesti halvemmalla. Ehkä hintaa saadaan tavaraliikenteen myötä painettua inhimillisemmälle tasolle, mutta tuo 37 vuoden takaisinmaksuaikakin on aika pitkä ja jos kustannukset vielä karkaavat käsistä...
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Aeon

Laskelmissa pitää ottaa huomioon myös se, miten paljon aikaa säästyy, jos käytetään reittiä A verrattuna reittiin B. Suomalaiset toki innokkaasti laskevat säästöksi sen, että Tallinnan reissulta voi roudata sen halvan kaljapaketin, mutta eivät osaa laskea, että paljonko aikaa sen hakemiseen meni vs. saatu säästö. Terminaaleissa ja junissa näkee porukkaa kärryjen kanssa ja ihmettelen, että miten paljon porukka luulee säästävänsä, jos paria kaljalaatikkoa kannattaa rahdata satoja kilometrejä, joka ottaa aikaa useita tunteja (eli vuorokausi ei riita). Sama juttu, kun aikanaan täällä idässä porukka kävi hakemassa bensaa Venäjältä. Oli se niin halpaa jonottaa parhaimmillaan puoli vuorokautta rajalla vain sen takia, että saa tuotua sen 50 litraa puoleen hintaan.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

l'uomo normale

Quote from: Aeon on 13.11.2017, 23:14:17
Laskelmissa pitää ottaa huomioon myös se, miten paljon aikaa säästyy, jos käytetään reittiä A verrattuna reittiin B. Suomalaiset toki innokkaasti laskevat säästöksi sen, että Tallinnan reissulta voi roudata sen halvan kaljapaketin, mutta eivät osaa laskea, että paljonko aikaa sen hakemiseen meni vs. saatu säästö.

Kaljan vielä ymmärrän mutta miksi raahata jotain lonkeroa, kun voisi yhtä hyvin ostaa giniä ja sotkea juoman Suomessa? Ei kai long drinkin tekemisen pitäisi olla  mitään rakettitiedettä. Jos se ginipullo kaapissa pakottaa magnetismillaan tyhjentämään sen kerralla, on syytä harkita ryypiskelyn lopettamista kokonaan. Matkailussa on tietysti muukin elämys kuin tuliaiset.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

dothefake

Eesti nostaa koko ajan alkoholiveroa, ei kannata tunnelin rakentaminen. Venäjän rajalla keskimäärin menee aikaa ehkä tunti yhteensä ja tuon n. 100 litraa kerralla. Kyllä se työttömällä kannattaa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

b_kansalainen

Suosittelen Helsingin ja Tallinnan välille uittotunnelia. Tampereella sellaisesta on hyviä kokemuksia. Uittotunnelin potentiaaliset käyttötarkoitukset ovat rajattomat.

Kyklooppi

Ihmisjäte.

internetsi

Lohjan persut

Roope

Quote from: Kyklooppi on 14.11.2017, 00:29:39
Jos tehtäs tunneli venäjälle?

Tai vaikka Afrikkaan, sillä Vesterbacka visioi tuossa artikkelissa perustavansa hankkimillaan koneilla "tunnelitehtaan, joka palvelee myös muuta Eurooppaa ja maailmaa".

https://en.wikipedia.org/wiki/Strait_of_Gibraltar_crossing
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kyklooppi

Jos tehtäis venäjälle tunneli, sieltä voisivat sitten tulla kaikessa rauhassa sekaantumaan Suomen asioihin.
Vaalit menis ihan pipariksi, putin antais kassikaupalla rahaa arveluttaville tahoilla ja kaikkee kauheeta.
Sipilä ehkä muilutettais vostokkiin, oikestaan vois sen sittenkin tehdä.
Ihmisjäte.

dothefake

Ja kun ne hyökkäisivät pitkin tunnelia, niin laskettaisiin sinne pahanhajuista kaasua, niin menisivät koteihinsa haistelemaan hapankaalia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kyklooppi

Joo pannaan ulkoministeri hengittämään sinnepäin niin kaikki elollinen kuolis aina konevitsaa myöden.
Jos joku seliviäisi tästä niin takuulla muistaisi aina päivien päättöön asti.
Ihmisjäte.

RP

Quote from: Aeon on 22.09.2017, 14:06:06
Quote from: Emo on 22.09.2017, 13:00:15
Quote from: dothefake on 22.09.2017, 10:50:47
Eikö Varsovaan enää ole lentoyhteyttä, kun pitää junaan hypätä?

Just tätä mietin kanssa, että jos haluan lentää Kiinasta Varsovaan, niin lennän Kiinasta Varsovaan, enkä Kiinasta Helsinkiin, ja jatka siitä maateitse tunnelin kautta Viron läpi Varsovaan. Ja kiinalaiset ovat vieläpä älykkäämpää rotua kuin minä, joten ne ovat älynneet tämän saman varmasti.
Kiinlaiset ovat vissiin älyttömän tyhmiä, kun tuhannet tekevät juurikin niin, että aloittavat Euroopan kiertueen lentämällä Helsinkiin.
Ai aloittavat Euroopan kiertueen lentämällä Helsinkiin ja sieltä jatkavat junalla tai muulla maakulkuneuvolla eteläisempään ja läntisempään Eurooppaan? Eivät tee sitä nyt eivätkä tee sitä tulevaisuudessa.

Varsova ei taida olla kiinalaisten ykköskohteita, mutta joku tietysti tuotakin väliä matkustaa, ja tässä kohtaa luultavasti havaitaan, että suorien lentojen määrä on aika rajallinen. Pekingiin ilmeisesti pääse, mutta vaikka Shanghaihin enää ei - ja jos konetta pitää kuitenkin vaihtaa, Helsinki on ihan järjellinen vaihtoehto esimerkiksi Frankfurtille (tai Pekingille).

Tästä ei kuitenkaan seuraa, että junayhteys Helsingistä Varsovaan olisi jotenkin houkutteleva.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

internetsi

Tunnelin lisäksi pitäisi sitten vielä rakentaa se junarata Tallinnasta Varsovaan. Matkaa on 1000 kilometriä. Tallinnasta pääsee kyllä Latvian puolelle junalla, mutta suorin reitti olisi etelään, Pärnun kautta Ainaziin ja sieltä edelleen Riikaan. Mutta sillä välillä ei ole rataa. Tallinnasta joutuu menemään melkein Viron keskipisteeseen eli Türiin, sieltä sitten Viljandin vai oliko peräti Tartun kautta rajakaupunki Valgaan. Siellä on sitten tietääkseni sitten sellainen rasti edessä, että Valgan (Viro) puolelta pitää siirtyä Valkaan (Latvia), eri asemalla ja hypätä toiseen, latvialaiseen junaan. Sieltä pääsee Valmieran kautta sitten Riikaan. Riikasta taas on nykyisellään paha jatkaa Liettuaan, koska kiskot loppuu Jelgavaan. En ole edes varma enkä jaksa alkaa tarkastaa, onko Latvian ja Liettuan välillä edes rautatieyhteyttä. Jos on, niin se on sitten Daugavspilsistä eli lähellä Liettuan, Latvian ja Valko-Venäjän rajaa, josta saattaa päästä Vilnaan. Siinä tulee taas kuitenkin sellainen 500 kilometrin lenkki. Muutenkin nuo Latvian junat kulkee todella harvakseltaan muualla kuin Riikan ympäristössä. Vilnasta pääsee junalla Varsovaan. Matka vaan taittuu Valko-Venäjän kautta ja nykyisin en tiedä pitääkö tuolle pikkupätkälle hommata viisumia. Joskus ei tarvinnut, en tiedä mikä tilanne on nyt. Toinen rasti on sitten eri raideleveys, joten telit joudutaan vaihtamaan ennen Puolan rajaa. Sen jälkeen pääsee Bialystokin kautta Varsovaan. Tällaisen lenkin tekemiseen saattaa mennä 4-7 päivää, riippuen aikatauluista. Nukkuakin pitäisi.

Tästähän on puhuttu jo muistaakseni 90-luvulta alkaen ja ainoa parinsadan kilometrin ratapätkä on saatu muistaakseni Liettuan ja Puolan välille, Suwalkin tietoille. Loppupätkä maksaa sitten varmaan viisi miljardia euroa. Jos EU:n veronmaksajat ei tarjoa tuota lompakoistaan, niin se jää aivan varmasti rakentamatta. Ja vaikka tarjoaisikin, niin siltikin olen aika skeptinen tämänkin suhteen. Ja tämä Tallinna-Varsova rata on monta kertaa helpompi ja halvempi toteuttaa kuin Helsinki-Tallinna tunneli, niin ei taideta sitä päivää nähdä että tunneli toteutuu.
Lohjan persut

Faidros.

Virolaisfirma Sea Wolf on tilannut 15kpl patosiipialuksia, joilla Tallinnan matka kestää 30 min.
www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/virolaisyritys-aikoo-tuoda-pintaliitajat-suomenlahdelle/720608/

Lisäys. Tämä olikin vanha uutinen, vai onko noita jo näkynyt lentävän? Varmaan yhtä hyvä kuin venäläinen perseensuristin! ;D
Lisäys2. Ei ideaa kuopattu ole, mutta taaskin homma on ryssissä ryssitty, koneita ei ole valmistunut ajoissa. :roll:
www.mantsalanuutiset.fi/artikkeli/577459-t24-olisitko-valmis-maksamaan-100-euroa-puolen-tunnin-matkasta-tallinnaan
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Roope

Quote from: Skeptikko on 13.11.2017, 22:57:05
Jossain vaiheessa on puhuttu 9-13 miljardista, josta itse tunnelin osuus 4 miljardia. Nyt puhutaan jo 15 miljardista. Mutta onko sekään varmuudella realistinen hinta - ja entä jos sekään ei riitä, vaan kustannukset vaikka tuplaantuvat vielä tuostakin?

Kyllä Vesterbacka puhui tuosta 15 miljardista eurosta jo viime vuonna. Tosin arvion realistisuudesta voi vetää joitain johtopäätöksiä, kun hän samaan aikaan kertoi myös, että tunneli olisi valmis jo vuonna 2020...

Itse tunnelin lisäksi Vesterbackan suunnitelmaan kuuluu muun muassa kahden keinotekoisen saaren rakentaminen merelle sekä uudet kaupunginosat ja asunnot 200 000 ihmiselle.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset