News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

Roope

Vesterbacka on siitä hauska, että hän ei selittele tyhmimpiäkään ideoitaan parhain päin.

Vesterbacka ei suinkaan esitä, että kiinasta ja englannista pitäisi tehdä Suomen virallisia kieliä ja niitä pitäisi opettaa kouluissa ja lastentarhoissa vaikka vuoteen 2025 mennessä. Ei, vaan sen on tapahduttava nyt heti.

Vesterbacka ei jarruttele yhtään myöskään Tallinnan tunnelin kanssa. Tarvittavat 15 miljardia euroa eivät vain löydy helposti, vaan odotettavissa on kisa siitä, ketkä rahoittajat saavat olla hankkeessa mukana.

Svenska Yle: "Kinesiska borde läras ut i skolor och dagisar" 9.10.2016

Talouskin on hanskassa. Vesterbacka toteaa toimittajalle, että "ei näe mitään syytä, miksi Suomen talous ei kasvaisi 5-10 prosentin vuosivauhdilla".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuotePeter Vesterbacka kaivaisi tunnelin Tallinnaan – Entinen vihainen lintu haluaa Suomen osaksi Silkkitietä

– Sanon vain kaitsao, kaitsao, kaitsao (poratkaa, poratkaa, poratkaa) ja viiden vuoden kuluttua tunneli on valmis, vitsailee Peter Vesterbacka.

Salillinen opiskelijoita, pukumiehiä ja muita kiinnostuneita räjähtää nauramaan. On lokakuinen keskiviikkoilta Espoossa, Aalto-yliopiston Startup Saunassa. Ulkona on neljä astetta lämmintä, mutta sisällä löyly nousee.

Tässä puhuu entinen Angry Birds -myyntimies, Rovion Mighty Eagle. Porilaislähtöinen Peter Vesterbacka kutsuu itseään yrittäjäksi ja rakennusmestariksi. Hän on myös sijoittaja ja startup-neuvonantaja.

[...]

Helsingin ja Tallinnan välille visioidun tunnelin suuaukko on Vesterbackan mukaan viiden vuoden kuluttua kivenheiton päässä Startup Saunasta Espoon "Otakeilassa". Virallinen tunnelihanke, Finnish Estonian Transport Link, ei halua tunnelia tänne vaan Helsingin keskustaan, kiinni päärataan ja muihin olemassaoleviin väyliin. Se olisi taloudellisinta. Mitään virallista päätöstä tunnelista ei ole tehty. Päätöksen aika tulee ehkä vuonna 2018, jos tulee. Onko Vesterbackan taka-ajatuksena siis ryhtyä kilpailuttamaan kaupunkeja?

[...]

Yleisön joukossa käsiään taputtaa myös virolainen Valdar Liive. Hän on taitava takapiru. Lobbari, jonka käyntikortissa lukee Suomalais-Eestiläinen kauppayhdistys, hallituksen jäsen.

Liive kertoo keskustelleensa tunneli-ideasta Vesterbackan kanssa illallispöydässä Tallinnassa toukokuun lopulla. Silloin paikalla oli myös Viron pääministeri Taavi Rõivas. Vesterbacka oli vielä töissä Roviolla ja koivut vaaleanvihreitä. Nyt lehdet ovat kellastuneet ja asiat edenneet.

– Peter uskaltaa ajatella isosti. Kun hän puhuu, tarttuu innostus jokaiseen huoneessa olijaan, jatkaa Liive.

Mikään ei tapahdu itsestään. Vasta kun Vesterbacka alkoi kesäkuussa puhua tunnelista julkisesti, siitä uskalsivat puhua muutkin. Voisiko siitä tulla virolaisten ja suomalaisten yhteinen unelma? Juuri sitä Liive haluaisi.

[...]

Kiinan tavoitteena on nousta maailmanmahdiksi niin taloudellisesti kuin polittisestikin – ja harppaukset ovat suuria. EU:ssa talous kasvaa ensi vuonna keskimäärin kaksi prosenttia, mutta Kiina tavoittelee kuuden prosentin kasvua. Kasvaako Kiinan talous siis kolme kertaa nopeammin kuin Euroopan?

Todellisuudessa luku on arvio ja perustuu Kiinan itselleen asettamiin tavoitteisiin. Sellaisena siihen on myös suhtauduttava. On esitetty epäilyksiä, että prosenttiluku olisi paljon pienempi.

[...]

Vesterbacka puolestaan haluaa jatkojalostaa Finnairin idean. Viedä sen kaikkiin yrityksiin. Päiväkoteihin. Tehdä kiinasta Suomen virallisen kielen maitopurkin kylkeen.

[...]

Mutta millaisia bisneskontakteja Vesterbackalla on Kiinassa? Juhannuksena hän uhosi keräävänsä tunnelille 15 miljardin rahoituksen, sillä kiinalaiset investoijat hakevat kerkeästi infrahankkeita Euroopasta. Sieltä riittää myös omaa teknologiaa vietäväksi. Kiina haluaa levittäytyä kaikkialle ja taata taloudelleen kasvun edellytykset.

– Minulla ei ole vielä mustaa valkoisella, mutta siellä on iso intressi, muotoilee Vesterbacka.

[...]

Vesterbacka puhuu tunnelista, ikään kuin se olisi jo päätetty rakentaa. Itsevarmuus on uskomatonta, kun ottaa huomioon, ettei mitään muodollista päätöstä ole tehty. Virallisella puolella on edetty esiselvityksestä vaiheeseen, jossa ryhdytään tutkimaan kustannuksia ja hyötyjä. Siihen saatiin kesällä EU-rahaa.

Selvitystyötä hallinnoi Finnish Estonian Transport Link, yhteenliittymässä ovat mukana molempien maiden liikenneministeriöt, pääkaupungit ja Uudenmaan ja Harjun maakunnat. Selvitys elää omaa elämäänsä. Siinä rinnalla kulkee Vesterbackan hanke.

Kaikki vaihtoehdot toivotetaan tervetulleeksi kirittämään ja keskustelemaan. Kiinnostuneita on ilmaantunut jo kaikista ilmansuunnista, muun muassa amerikkalainen Hyperloop.

[...]

Tapaamme Vesterbackan uudelleen parin päivän kuluttua. Hän haluaa poseerata lapio kädessään paikassa, jonka alle tulee hänen näkemyksensä mukaan Otakeilan asema, Tallinna–Helsinki-rautatietunnelin kolmas pysäkki. Kaksi ensimmäistä olisivat Tallinna ja matkalle rakennettava saari, neljäs Helsinki-Vantaa.

[...]

Koulutusvienti on taikasana, jonka hallitusohjelmakin mainitsee. Vesterbacka haluaa, että Suomi saa globaalista kakusta tähtitieteelliseltä kuulostavat "300 miljardia". Hänen sormensa syyhyävät. Toistaiseksi education export tuottaa arviolta pari sataa miljoonaa vuodessa. Toiveiden tynnyri kolisee.
Yle 15.10.2016
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

JJohannes

Tässä maassa "asiantuntijaksi" tms. päättäjien kuuntelemaksi henkilöksi pääsyyn vaaditaan roima annos katteetonta yltiöoptimismia, joka lähentelee täysmittaista psykoosia.

Ajatelkaa pääsisikö jonnekin Aallon "innovaatioseminaariin" tai hallituksen asiantuntijaksi, jos sanoisi, että "sori, tän tunnelin rakentaminen maksaa 30 miljardia ja tulee kestämään 20 vuotta, ja tämäkin on todella optimistinen arvio"? Ja lisäisi vielä päälle, että "kanaalitunnelin omistava Eurotunnel muuten joutui selvitystilaan noin vuosi tunnelin avaamisen jälkeen, koska Lontoossa ei nyt vaan ollut tarpeeksi varakkaita salkkumiehiä, joilla oli kiire Pariisin ja Brysselin pörsseihin. Luuletteko, että Helsingissä on?"

Koko jutun kruunaa alussa ollut rasistinen vitsi pienistä kiinalaisista tunnelinkaivajista. Mieheltä, joka vastasi kysymykseen Tarvitseeko Suomi maahanmuuttajia näin:

Quote from:  Peter VesterbackaIlman muuta, ja mun mielestä just, että se on yks, mistä on aina voinut olla ylpee, että Suomessa on oltu aina hyvin suvaitsevia. Nyt on ollut viime aikoina vähän tällaisia soraääniä ja ehkä itse asiassa tällaisia vähän heikommalla itsetunnolla varustettuja henkilöitä liikkeellä. Mutta mun mielestä on tosi tärkeetä, että me pystytään houkuttelemaan tänne lisää tekijöitä. Pelkästään meillä Roviolla on yli kakskyt kansalaisuutta ja paljon tästä menestyksestä lähtee siitä paljon puhutusta diversiteetistä, eli pitää olla sitä moninaisuutta ja monipuolisuutta kaikessa. Että todella todella tärkeätä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

b_kansalainen

Silta tai tunneli, kumpi vaan työllistää enemmän suomalaisia virolaisia :P

dothefake

Ilmasilta olisi varmaan edullisempi, autot vain kuljetuskoneeseen ja hetkessä Tallinnassa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Eino P. Keravalta

Tunnelia ei tarvita, jos Suomessa älytään laskea kaljan hintaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

#306
Kalja onkin loppu, säätänä.

Edit, eipä olekaan! Löysin muutaman gepardin tallin kaapista. Ei muuten maistuisi, mutta hätäilanteessa keskiolutkin käy kun on pakko.

Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.10.2016, 03:25:17
Kalja onkin loppu, säätänä.

No niin täälläkin  :(

Milloin se tunneli olisi valmis?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.


Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.10.2016, 03:31:39
Haen lapion...

No hyvä.

Mä voisin muuten auttaa, mutta kun mun kottikärryistä on kumi puhki.

En tahdo hoputtaa, mutta olisi hyvä, jos ehtisit kaivaa tunnelin ennenkuin kaljakaupat Suomessa aukee: sen jälkeen tunneli onkin jo turha, sori.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Skeptikko

Quote from: JJohannes on 15.10.2016, 16:02:18
Quote from:  Peter VesterbackaIlman muuta, ja mun mielestä just, että se on yks, mistä on aina voinut olla ylpee, että Suomessa on oltu aina hyvin suvaitsevia. Nyt on ollut viime aikoina vähän tällaisia soraääniä ja ehkä itse asiassa tällaisia vähän heikommalla itsetunnolla varustettuja henkilöitä liikkeellä. Mutta mun mielestä on tosi tärkeetä, että me pystytään houkuttelemaan tänne lisää tekijöitä. Pelkästään meillä Roviolla on yli kakskyt kansalaisuutta ja paljon tästä menestyksestä lähtee siitä paljon puhutusta diversiteetistä, eli pitää olla sitä moninaisuutta ja monipuolisuutta kaikessa. Että todella todella tärkeätä.

Pikkulinnut ovat muuten livertäneet, että Roviolla työolot/ilmapiiri ainakin osan työntekijöistä mielestä on kaikkea muuta kuin hyvä...
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Uuno Nuivanen

Just piti Rovioita tulla Suomi täyteen maahantuotujen ulkom. huippuosaajien myötä. Et kai väitä, että skenaariossa olisi jokin pielessä?  :o

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Roope

Peter Vesterbacka vinkkasi Maikkarilla, että tunnelin rakentaminen lähtee liikkeelle ensi vuonna, kunhan hankkeelle saadaan luvat. Valmista on odotettavissa viiden vuoden päästä. Tunnelin vaikutus Suomen bkt:hen tulee kuulemma olemaan 1-3 prosenttia.

Jo pelkkä tunnelin suunnitteleminen on Vesterbackan mukaan saanut aikaan lukuisia "uusia innovaatioita". Tunnelin rahoituksesta ei kaikesta päätellen ole vieläkään mitään tietoa, mutta mitäs sen väliä, kun kyseessä on "todella kannattava hanke".

Vesterbacka kertoi myös sopineensa kiinalaisten kanssa, että Kiinasta tulee Suomeen 5 000 yritystä seuraavan parin vuoden aikana.

Hyvin piti toimittajien pokka.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

internetsi

Kaitsao? Saattaa olla, että minun viron osaaminen on nyt puutteellista, mutta minusta sana "kaitsao" ei tarkoita yhtään mitään viroksi. Ei ainakaan poraamisen imperatiivia monikon toisessa persoonassa. Porata olisi paremminkin sana "puurida". Porata tunneli olisi puurida tunnel. Kaivaminen olisi taas kaevamine, joka on eri asia kuin poraaminen.

Minulle tulee ensimmäisenä mieleen sanasta kaitsao sana kaitse. Se tarjoittaa suojelemista. Usealle sana lienee tuttu sanasta Kaitseliit, joka tarkoittaa Viron vastinetta meidän lakkautetulle Suojeluskunnalle. Sana "Kaitse!" imperatiivina taas saattaa olla urheilua seuraaville tuttu kannustushuuto, joka tarkoittaa "Puolusta!".

Ehkä tunneli-idea nyt kaatui tähän, kun käskettiin ehkä vahingossa suojelemaan sitä maaperää eikä poraamaan sitä.

Muutenhan koko idea ei ole vielä ajankohtainen. Varsinkaan nyt, kun Calais eli Englannin kanaalin alta menevän tunnelin pää on miehitetty matuviidakolla. Virolaiset ei katselisi sellaista touhua hyvällä Tallinnassa tai missään muuallakaan omalla rannikollansa. Parempi idea olisi rakentaa NordStream tyylisesti putki. Ei kaasuputki vaan Viru Valge putki Tallinnasta Helsinkiin. Paavo Mooses Lipposelta voisi kysyä tähänkin konsulttiapua.
Lohjan persut

Roope

Vesterbacka lupaa tunnelin rakentamisen alkavan ensi vuonna ja tulevan valmiiksi viidessä vuodessa. Tämä suomalaiset ja EU-virkamiehet ohittaen ja ilman EU-rahaa.

Lisäksi tunneli kulkisi lentokentän ja Espoon kautta Helsinki sivuuttaen.

QuoteHelsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

Kun virkamiehet vasta selvittävät, onko tunneli fiksu ratkaisu, Rovion pelikonkari Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta Espoon kautta kulkevalle tunnelille.

TALLINNA-TUNNELISTA on syntynyt kilpajuoksu kahden hyvin erilaisen hankkeen välillä. Toinen niistä on perinteinen virkamieshanke, jossa ei puhuta rahoituksesta vielä mitään. Toisessa taas kootaan ensin rahoitusta kansainvälisiltä markkinoilta.

Euroopan unionin rahoit­tama viral­linen esiselvitys on valmis­tumassa ensi vuoden helmi­kuussa, jolloin raken­taminen voisi alkaa 2030-luvulla. FinEst Link -esiselvityksessä ovat mukana Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan liitto ja Harjun maakunta sekä Suomen ja Viron valtiot.

Aivan eri vaihteella toimivat pelialan konkari Peter Vesterbacka ja hänen yhteistyökumppaninsa. Kansainvälinen rahoitus Tallinnasta Keilaniemen kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle kulkevaan ratahankkeeseen on määrä saada kokoon syksyn aikana, ja rakentamaan pitäisi päästä ensi vuonna.

VESTERBACKAN mukaan kiinalainen päättäjädelegaatio tulee Suomeen marraskuussa ennen vuosittaista startup-tapahtuma Slushia. Jos neuvottelut saadaan päätökseen tuolloin, niistä voidaan kertoa julkisuuteen enemmän.

"Tämä tehdään täysin yksityisellä rahoituksella. Me ei haeta rahaa Suomen tai Viron valtioilta tai Euroopan unionilta. Valtaosa rahoituksesta tulee Kiinasta, mutta myös pohjoismaiset eläkeyhtiöt ovat antaneet palautetta, että juuri tällaista pitkäaikaista sijoituskohdetta he ovat kaivanneet", kertoo Vesterbacka puhelimitse Singaporen Slush-tapahtumasta.

Hankkeen valmistelua ovat tehneet rakennusalan konsulttiyhtiöt Jaakko Pöyry oy, A-insinöörit ja Fira. Kannattavuuslaskelmia on arvioinut konsulttiyhtiö PWC. Vesterbackan mukaan tunneliyhteys maksaisi itsensä takaisin 37 vuodessa. Rata voisi olla käytössä 2023–2024.

Kannattavuus tulisi nimenomaan henkilöliikenteestä, josta yhä isompi osuus olisi kiinalaisia turisteja, mutta myös Tallinnasta Helsinki-Vantaalle pyrkiviä virolaisia.

[...]

Tunnelin kustannusarviot vaihtelevat eri vaihtoehdoissa. Pari vuotta sitten valmistuneen virallisen selvityksen mukaan 85 kilometrin ratatunneli voisi maksaa 9–13 miljardia euroa, josta tunnelin osuus olisi neljä miljardia euroa.

VESTERBACKA on löytänyt sielunkumppanin Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtajasta Markku Markkulasta (kok), jota miellyttää tunnelilinjaus Espoon Keilaniemen kautta.

[...]

KIINALAISEN infrarakentamisen vauhtiin tottuneella Vesterbackalla on vaikeuksia ymmärtää, miten melko perinteisellä tekniikalla rakennettavan tunnelin suunnitteluun saadaan kulutettua vuosikausia. Hän laskee, että rivakka toteutus tuo säästöjä.

"Pöyry teki listauksen kaikista rakentamiseen tarvittavista luvista, ja niitä oli kyllä paljon. Briiffasin Suomen ja Viron pääministereitä, ja sieltä tuli viestiä, että lupakäsittelyä voidaan nopeuttaa. Niinhän tehtiin Suomessa Äänekosken sellutehtaan kanssa."

Vesterbackan ja hänen kumppaneidensa konseptissa tunnelilla olisi kolme asemaa. Yksi tulisi Viron edustalle tekosaarelle, johon sijoittuisi 50 000 asukasta. Keilaniemessä olisi maanalainen asema ja kolmas asema sijoittui lentokentälle.

"Otaniemen ja Keilaniemen alueelle on synnytetty ja sinne on syntymässä maailman tihein talenttikeskittymä. Siellä on huippuyliopisto Aalto ja paljon firmoja. Kaikki paukut siihen", Vesterbacka sanoo.

Hän ei näe mitään järkeä johdattaa lisää raideliikennettä jo muutenkin ahtaaseen Pasilaan. Junaverkon nopeus ja tehokkuus ovat Vesterbackan mielestä Suomelle kohtalonkysymys.
Helsingin Sanomat 20.9.2017

QuoteTallinna-tunnelia ajavan Peter Vesterbackan päätä ei palele: Helsingin edustalle suunnitteilla "viihdesaari"

Vesterbacka sanoi Helsingin Sanomien haastattelussa torstaina, että tunnelin rakentaminen Tallinnan voisi alkaa jo ensi vuonna. Aikataulu on lievästi sanottu tiukka.

Onko aikataulu realistinen?

- On. On se tietysti mielettömän tiukka, mutta tällaisissa hankkeissa on tärkeää, että teemme mahdollisimman nopeasti. Kun tehdään nopeasti, säästyy rahaa, Vesterbacka sanoo.

Vesterbacka vie hanketta eteenpäin startup-hengessä.

- Eihän tätä voi tehdä joskus tai jouluna jotain -pohjalta. Ei missään startupissakaan tehdä mitään sellaisella asenteella. Pitää olla pieni paine saada aikaiseksi jotain. Aikataulu on todella, todella haastava, mutta miksi tehdä juttuja, jossa ei ole haastetta? Yritetään tartuttaa nyt tätä kaikkiin toimijoihin, Vesterbacka sanoo.

[...]

- Insinöörit ovat sanoneet, että teknisesti tässä ei ole mitään haastetta, ja kun juttelee kiinalaisten rakentajien ja teknologiatoimittajien kanssa, niin hekin sanovat, että eihän tämä nyt teknisesti mikään ongelma.

Tallinna-tunnelin hankkeesta ei voi puhua mainitsematta kiinalaisia. Vesterbacka lähti edelliskesänä pitkäksi ajaksi Kiinaan opettelemaan kiinan kieltä, luomaan suhteita ja hankkimaan rahoitusta.

- Käyn tällä hetkellä pari kertaa kuukaudessa Kiinassa, Vesterbacka sanoo.

HS:n haastattelussa Vesterbacka sanoi, että tunnelihankkeen 15 miljardin rahoitus, josta siis suurin osa tulee Kiinasta, alkaa olla hyvällä mallilla.

Keitä kiinalaisrahoittajat ovat?

- No, siihen en tässä vaiheessa voi sanoa muuta kuin hyviä. Kerromme sen myöhemmin tarkemmin. Olemme käyneet Pöyryn, A-insinöörien ja Firan kanssa Kiinassa katsomassa tunneleita ja rahoittajia.

HS:n jutussa Vesterbacka sanoi, että rahoittajista saatetaan kuulla jo marraskuun aikana.

[...]

Vesterbacka sanoo, että Suomessa olisi todella tärkeää ymmärtää, miten lähellä maantieteellisesti olemme Kiinaa.

- Kun hyppäät koneeseen, se on 6-7 tuntia, kun olet Pekingissä ja 7-8 tuntia, kun olet Shanghaissa. Ja meillähän on loistavat suhteet Kiinaan. Olemme ihan ytimessä.


[...]

Miten näette teidän tunnelihankkeen suhteessa virallisempaan tunnelihankkeeseen?

- Mehän ollaan hyvin synkassa. Ei tässä ole mitään vastakkainasettelua sinänsä. Me olemme piirtäneet vähän eri mallilla. Meidän konseptissa Helsinki-Vantaan lentokenttä on se tärkein asia. Pääset 20 minuutissa lentokentälle ja kuusi tuntia myöhemmin olet Pekingissä. Se mikä meidän hankkeessa lisää liikennettä on se, että Helsinki-Vantaasta tulee myös Tallinnan kenttä.

- Keskustelin juuri Taavi Rõivaksen (Viron pääministeri 2014-16) kanssa. Kävimme läpi tätä tunnelijuttua. Hän oli ihan sikainnoissaan siitä, että he saavat fantastisen lentokentän, josta on hyvät yhteydet Aasiaan ja he saavat sen ikään kuin ilmaiseksi, Vesterbacka hehkuttaa.

Helsingin edustalle neliökilometrin saari?

Helsingin edustalla, noin 15 kilometrin päässä mantereelta on ns. Helsingin matala. Siellä on Helsingin majakka, jonka perustukset ovat 13 metrin syvyydessä. Jos Vesterbackan tunnelihanke toteutuu, niin jatkossa matalikolla on paljon muutakin.

- Sinne tulee (Helsingin) Jätkäsaaren kokoinen viihdesaari, jossa on 50 000 asukasta. Siitä on nyt tehty makee suunnitelma. Kun sinulla on yhtäkkiä Euroopan Macao vieressä, niin se lisää Helsingin ja koko alueen vetovoimaa ja tuo talouskasvua.

Vesterbackan mukaan pinta-alaltaan tekosaari olisi neliökilometrin kokoinen.

- Tallinnan puolelle tulee vastaava, mutta pienempi saari. Tunnelin reitti on Tallinna-saari-Otaniemi-Keilaniemi-lentokenttä. Siinä se konsepti on. Siinä virallisessa EU:n tukemassa hankkeessa ei lentokenttää ole, Vesterbacka sanoo.

Mutta tärkeintä on siis hyvä yhteys Kiinaan.

- Ja vastaavasti, kun lennät Kiinasta Suomeen ja laskeudut Helsinkiin, niin sitten hyppäät vaan junaan ja hetken päässä olet Varsovassa. Rail Baltica -hanke on tässä tärkeä. Pitää huolehtia, että se rakennetaan riittävän hyvätasoiseksi matkustajaliikenteen kannalta.
Iltalehti 21.9.2017
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kulttuurirealisti

^ Eli Vesterbackan tunneliin tulisi ainakin junaraide? Jotain muuta?

Tämä ei ole omasta mielestäni ihan niitä parhaita ajatuksia:
Quotetällaisissa hankkeissa on tärkeää, että teemme mahdollisimman nopeasti. Kun tehdään nopeasti, säästyy rahaa, Vesterbacka sanoo.

Nopeasti tekemällä jää moni asia ajattelematta. Vesterbacka voi pingata Länsimetron suunnittelijoita.

Muutenkin vähän epäilen tuota, että eläkeyhtiöt palaisivat halusta investoida projektiin joka tulee tuottavaksi 37 vuodessa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Emo

Vastaus: Ei tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille. Luontosyyt ja monikulttuurisyyt painavat vaakakupin tuohon asentoon. Miksi meidän pitäisi tehdä viemäriputki Helsingistä Tallnnaan? Jos eestiläiset ovat osanneet luontonsa suojella, niin älkäämme liatko sitä.

Ai tuossa kysyttiin vielä siltaakin; samat perustelut siihenkin.

e2: Näköjään olin jo kommentoinutkin sivulla 8, no tällaista sattuu...

dothefake

Eikö Varsovaan enää ole lentoyhteyttä, kun pitää junaan hypätä?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

P

Voi olla, että virolaiset räjäyttäisivät tunnelin tukkoon Helsingin rikastumisasteen noustessa ja notkujien levitessä tunnelia pitkin Tallinnaan?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

JohanNyt

Kiinalaistyylinen nopea rakentamistahti on kyllä kannatettava idea!

QuoteYLEn uutinen vuodelta 2009 ... Kiinassa on sattunut viime vuosina lukuisia rakennusonnettomuuksia, joiden epäillään johtuvan kiireisestä rakennustahdista ja heikkolaatuisista materiaaleista...

Faidros.

Kyllä ilmaan on helpompi ja halvempi tunneleita rakentaa kuin meren alle. Malmin ilmatunneliasema on jo olemassa pienemmille matkustajakoneille, jos ahdasta tulee Hki-Vantaalla.
Tallinnasta lennetään myös muille Suomen kentille.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Spesialisti

Tallinnaan siis halutaan uusi Calais? Luulen kyllä että virolainen politsei eivät tule katselemaan peukalo hanurissa "siirtolaisten" leiriperseilyä vaan maan eteläraja vedetään tarvittaessa säppiin. Putler voi toki lähettää täyslaidallisen elintasomuslimeja Narvaan. Ihmettelen, ettei se ole sitä jo tehnyt.

P

Quote from: Spesialisti on 22.09.2017, 11:02:53
Tallinnaan siis halutaan uusi Calais? Luulen kyllä että virolainen politsei eivät tule katselemaan peukalo hanurissa "siirtolaisten" leiriperseilyä vaan maan eteläraja vedetään tarvittaessa säppiin. Putler voi toki lähettää täyslaidallisen elintasomuslimeja Narvaan. Ihmettelen, ettei se ole sitä jo tehnyt.

Voi olla, sanomatta sitä faktana - Viro ei ota vastaan Putinin muslimeita, vaan lyö rajan säppiin ja pistää assylum-musut takaisin turvalliselle Venäjlle.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

internetsi

Siitä vaan tekemään tunnelia, jos kerran kinukit maksaa sen 15 miljardia. Tai minulla on vielä parempi idea. Laitetaan somalit ja irakilaiset maksamaan tuo tunneli, kertakorvauksena heidän elättämisestään täällä.

Englannin (K)anaalin tunneli maksoi parikymmentä vuotta sitten 11 miljardia puntaa, eli tuo nykypäivän 15 miljardia euroa ei välttämättä riitä. No, jos kinukit maksaa niin mikäs siinä. Se on sitten eri asia, miten tuo saadaan kannattavaksi. Brittien saarilla on 55 miljoonaa asukasta, Ranskassa 65 miljoonaa, Suomessa 5 miljoonaa ja Virossa miljoona.

Viimeksi kun katsoin Eurostarin junalippujen hintoja, niin kyllä hirvitti. Vaikka sillä välttää De Gaullen ja Heatrowin kaaokset, mutta silti ne hinnat on aivan liikaa ainakin minulle. Tallinnan ja Helsingin välillä on hyvin laivoja, noin 10-25 euron hintaan sekä erilaisia sarja ja risteilylippuja halvemmalla.

Mikä hlvetin älynväläys tuo sadan hehtaarin tekosaari Helsingin matalalle on? Ja siitä vielä Suomen Macao! Tai no, voisihan siinä olla ideaa, että perustetaan joku saarivaltio vaikka Isosaareen jonne ei päästetä lainkaan kehitysmaalaisia.

Lohjan persut

mökkihöperö

Siinähän olisi hyvä projekti työttömyydestä kärsiville turvapaikanhakijoille. 30 000 geelitukkaa lapio käsissä ja tunneli on valmis parissa vuodessa.  Sitten kun ne viimein kaivautuisivat ylös Tallinnan päässä voisimme sulkea portin Helsingissä ja jättää ne Viroon hakemaan turvapaikkaa

Mora

Tämä on selvästi laajennettu nigerialaishuijaus, jolla kupataan hölmöltä rahat.

Dangr

Quote from: Mora on 22.09.2017, 12:02:12
Tämä on selvästi laajennettu nigerialaishuijaus, jolla kupataan hölmöltä rahat.

Joo. Istutaan ennemmin palmupuun alla banaania syöden ettei tule tehtyä mitään virheitä.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

internetsi

Quote from: Mora on 22.09.2017, 12:02:12Tämä on selvästi laajennettu nigerialaishuijaus, jolla kupataan hölmöltä rahat.
Kreikan valtio on lähetellyt Brysseliin moniakin niggerialaiskirjeitä, joista joka kusetus on onnistunut.
Lohjan persut

Tappivanukas

Suomi muistuttaa höppänää vanhusta jolla on vähän perintöä tallessa. Ystävälliset seurueet sitten kuskaavat raveihin, autokaupoille, kännykkäkauppaan ja pankkiin vetämään allekirjoituksia. Avioliittoa luvataan ja vähän pitsireunaa vilautetaan, mutta ensin pitäisi käydä vähän kaupoilla. Hai, ostatsie hyvän tunnelin?
Juuri tulleen tiedon mukaan kotoutumisongelmat suomalaiseen yhteiskuntaan saattavat liittyä täällä vellovaan rasismiin.