News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

SmallFish

Hesarin tilaajamuurin takaa juttu, joka vahvistaa ainakin minun näkemystäni siitä, kuinka kristinuskon pariin hakeutuu nykyään kaikkein kliseisimmät feministit, sateenkaari-ihmiset ja muut elämäänsä vähän huomiota ja "vipinää"  kaipaavat henkilöt.

Olen muuten satavarma, että jutussa haastateltu henkilö on jo muuttanut Turusta Helsingin Kallioon. Lisäksi olen varma, että hän on oikeasti hetero, joka on lähinnä median painostukselle ja muille vaikutteille turhan altis.

Juttu kokonaisuudessa pastana, koska emmehän halua tälläiselle jutulle ylimääräisiä klikkejä (plus vain tilaajille)


QuoteHS: Suhde toiseen uskovaan naiseen syöksi Merika Kallionpään uskonnollisen yhteisön tähdestä sen sivuraiteelle – "Piti kasata koko elämä ja minuus uudestaan"
Merika Kallionpää tuli uskoon Alfa-leirillä. Sekava elämäntilanne vaihtui evankeliointiin. Hän rakastui naiseen ja koki yhteisön auktoriteettien painostavan häntä . Töiden loputtua hän pyysi aluehallintovirastoa selvittämään, syyllistyikö työnantaja syrjintään.


Merika Kallionpää menetti työpaikkansa evankelis-luterilaisella kirkolla tultuaan ulos kaapista. (KUVA: VILLE-VEIKKO KAAKINEN)
Vilma-Lotta Lehtinen HS
Julkaistu: 20.9. 12:28



HÄN ISTUI kotona ja mietti, ettei elämässä ole paljoakaan järkeä. Kaikki oli solmussa, oli maailmantuskaa, juomista. Lukio ei sujunut.

"Mietin, alanko käyttää huumeita vai Jumalaa", Merika Kallionpää sanoo.

Kaiken sen keskellä äidin ystävä pyysi Kallionpäätä ja hänen äitiään evankelisluterilaisen Turun Mikaelinseurakunnan järjestämälle Alfa-kurssille. Oli syksy 2013.

Kallionpää ei nähnyt syytä, miksei voisi lähteä. Koti ei ollut uskonnollinen, ennemmin tapakristillinen, mutta hengelliset asiat kiinnostivat häntä.

"Viikon­lopun aikana käsiteltiin Pyhää Henkeä ja armolahjoja, profetioita ja kielillä puhumista. Opin puhetavat ja Raamatun opetukset nopeasti. Siellä sitten annoin elämäni Jeesukselle", Kallionpää, 22, kertaa.

USKOONTULON PÄIVÄNÄ Kallionpää osallistui leirin rukousiltaan.

Se oli lohduttava ilta. Hämyinen rukoustila, rauhallista musiikkia. Ympärillä ryhmä, joka tuntui ymmärtävän. Tunnelma oli hurmoksellinen.

"Siellä sai mennä pyytämään esirukousta. Ihmiset nyyhkyttivät ja puhuivat kielillä. Se oli vähän sellaista häröilyä."

Kallionpää rukoili pastorin kanssa. Hän tunnusti syntinsä ja sai synninpäästön. Sitten luettiin syntisen rukous.

"Minulle profetioitiin. Sanottiin, että minusta tulee jotain suurta: Jumala haluaa käyttää minua herätyksessä ja monet tulevat uskoon kauttani."

Kallionpää ei muista tunteneensa tuona iltana mitään ihmeellistä. Seuraavana aamuna hän heräsi siihen, että aurinko paistoi kasvoille.

"Olin täyttynyt ilolla ja rauhalla. Siihen aikaan elämässä se oli aika vierasta."

SEURAAVANA VUONNA Kallionpää palkattiin Turun Mikaelinseurakunnan ystävät -yhdistykseen nuorisoevankelistaksi. Yhdistyksen sivuilla sanotaan, että yhdistys on perustettu "tukemaan Turun Mikaelinseurakunnan ulospäin suuntautuvaa toimintaa, mutta se haluaa tukea myös laajemmin koko luterilaisen kirkon uudistumista ja muutosta".

Kallionpää kuvailee yhdistyksen toimintaa herätyskristilliseksi.

"Opetin Jumalasta ja Raamatusta. Siitä, miten elävä Jumala toimii ihmisen elämässä ja miten ihmeitä tapahtuu", Kallionpää sanoo.

Samalla Kallionpää kävi lukion loppuun. Lähimmäksi hengelliseksi auktoriteetiksi ja isähahmoksi nousi eräs Mikaelin ystävien tilaisuudessa vieraillut puhuja.

"Olin täyttynyt ilolla ja rauhalla. Siihen aikaan elämässä se oli aika vierasta."

Kallionpää ideoi ja järjesti tapahtumia, kiersi ylistämässä ja puhumassa Raamatusta myös muiden kristillisten yhteisöjen tapahtumissa, osallistui Mikaelinmessuihin, lauloi ja antoi haastatteluja.

Kallionpää kertoo hänen ympärillään olleen satoja ihmisiä, jotka kävivät ylistystapahtumissa. "Olin radikaali, olin uusien tuulien tuoja, mitä arvostettiin silloin."

Kallionpää kertoo kokeneensa, että häntä vaadittiin olemaan parempi. Koko ajan parempi.

"Vaikka eihän sitä selitetä niin. Sanotaan ennemmin, että jotta Jumala pääsee toimimaan kauttasi paremmin, on oltava puhtaampi. Eihän uutta viiniä kaadeta vanhoihin leileihin. Ja että kun on synnitön, Pyhä Henki pääsee virtaamaan paremmin läpi."

KALLIONPÄÄN ISÄHAHMO oli varoittanut erään uskovaisen nuoren naisen "historiasta". Eli siitä, että tällä oli ollut suhde naisen kanssa.

"En ollut tuntenut tähän naiseen mitään vetoa. Minulle sanottiin, että ole varovainen hänen seurassaan."

Synnintunto kasvoi, kun yhden rukousillan jälkeen Kallionpää oli naisen luona. Pikku hiljaa välit muuttuivat läheisemmiksi.

"Olimme todella hajalla. Toisaalta olisimme halunneet tutustua ja katsoa, mihin se johtaa. Mutta kaikki elinkeinosta kuoleman jälkeiseen elämään oli rakentunut Jeesuksen ympärille. Oli paljon menetettävääkin. Menimme molemmat kertomaan uskonnolliselle auktoriteetillemme asiasta. Kun synnin tunnusti, siitä piti irtisanoutua. Siinä samalla saatetaan ajaa jokin henki ulos."

"En ollut tuntenut tähän naiseen mitään vetoa. Minulle sanottiin, että ole varovainen hänen seurassaan."

Kallionpää koki tilanteen painostavaksi. Isähahmo sanoi ymmärtävänsä ja tukevansa häntä. Silti Kallionpää tunsi, ettei naisen kanssa saisi seurustella eikä isähahmo tai yhteisö hyväksynyt asiaa.

Mikaelinseurakunnan pastori ja Mikaelin ystävien nykyinen toiminnanjohtaja Pasi Jaakkola oli lähettänyt Kallionpäälle Aito avioliitto -kansalaisaloitteen nimienkeruulinkin huhtikuussa 2015. Kansalaisaloitteen tarkoituksena oli kumota sukupuolineutraali avioliittolaki.

"Pidimme kuitenkin naisen kanssa yhteyttä, vaikkei se ollut suositus, koska synti viettelee."

Naiset estivät toisensa Facebookissa ja välttelivät tapaamasta. Jos pari tapasi, molemmat kipittivät tunnustamaan syntinsä ja irtisanoutumaan siitä.

LOPULTA HE PÄÄTTIVÄT olla yhdessä. Kolme kuukautta pariskunta tapaili piilossa.

"Koko ajan pelättiin jotain. Pelkäsin, että hän tulee järkiinsä. Pelkäsin, että hän menee kertomaan muille. Pelättiin Jumalaa, pelättiin, että joku näkee."

Lokakuussa 2015 Kallionpää ei jaksanut enää. Hän tuli kaapista ulos julkaisemalla parisuhteensa Facebookissa.

"Ihmiset eivät uskoneet sitä. Monet, jotka tunsivat minut evankelistana, ajattelivat minun testaavan heidän reaktioitaan."

Ennen Facebook-ilmoitustaan hän oli lähettänyt Pasi Jaakkolalle ja Jouni Lehikoiselle sähköpostia. Lehikoinen on Mikaelinseurakunnan kirkkoherra, Mikaelin ystävien entinen puheenjohtaja sekä nykyinen yhdistyksen hallituksen jäsen.

Sähköpostissaan Kallionpää sanoi, että hänen aikansa yhdistyksen palkkalistoilla alkaisi olla lopussa. Hän tarjoutui tekemään jo sovitut työt marraskuun loppuun ja sanoi olevansa käytettävissä esimerkiksi kesätöihin.

"Parisuhteeni julkistamisen jälkeen Jaakkolan puhelin oli kuulemma soinut aamusta saakka. Ihmiset kyselivät, miten tällainen voi opettaa. Sähköpostiin en saanut vastausta. Kun puhuin Jaakkolan kanssa, hän sanoi olevansa minun puolellani. Hän sanoi myös, etten saa johtaa ylistystä tai opettaa. Hän kehotti lukemaan Roomalaiskirjeen."

Siinä puhutaan muun muassa Jumalan vihasta ja siitä, miten miehet ja naiset ovat vaihtaneet sukupuoliyhteytensä luonnonvastaiseksi.

"Jouni sanoi, etten voi opettaa Raamatusta, koska toimin sitä vastaan. Hän myös velvoitti minut kertomaan vetämäni Alfa-kurssin nuorille, etten voi jatkaa heidän opettamistaan, koska olin naisen kanssa. Hän kieltää nykyään koskaan sanoneensa näin."

SEKSUAALINEN suuntautuminen herättää ristiriitoja monissa uskonyhteisöissä. HS kertoi keskiviikkona Tom-Kristian Heinäahosta, joka joutui homoseksuaalisuuden paljastuttua Jehovan todistajien oikeuskomitean eteen.

Kallionpää osallistui vielä lokakuun loppupuolella Mikaelmessuun. Hänen vastuullaan oli heijastaa laulujen sanat nähtäville.

Ihmiset kyselivät, miten tällainen voi opettaa.

VUODEN 2016 lopussa Kallionpää teki Lounais-Suomen aluehallintovirastoon (AVI) valvontapyynnön siitä, syrjikö Mikaelin ystävät häntä seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi.

Epäselvyyttä oli hänen mielestään muun muassa siinä, oliko kaikista työtunneista maksettu. Hän sanoo, että osa hänen ilmoittamistaan tunneista oli kuitattu vapaaehtoistyöksi. Kallionpään mielestä hänen ei myöskään annettu tehdä kaikkia sovittuja töitä loppuun syksyllä 2015.

Työnantajan mukaan Kallionpää itse perui osallistumisensa Alfa-kurssin vetämiseen ja irtisanoutui. Työnantajan mielestä Kallionpää jätti osallistumasta kurssille omasta tahdostaan, ja siksi hänelle ei enää tarjottu ylistämiseen ja opetukseen liittyviä töitä. Työnantaja oli myös sanonut, ettei Kallionpäätä päästetty opettamaan, koska seurakuntalaiset olivat antaneet hänen opetuksestaan huonoa palautetta.

Kallionpää on eri mieltä. Hän sanoo, että häntä kiellettiin tekemästä töitään ja ettei hän ole saanut negatiivista palautetta työsuhteensa aikana tai sen jälkeen.

AVI:n tarkastuskertomuksen mukaan ei voida todeta, että työnantaja olisi irtisanonut työntekijän syrjivän syyn perusteella.

Tarkastajan mielestä työnantaja ei kuitenkaan pystynyt täysin kumoamaan syrjintäolettamusta niiltä osin, kun on kysymys töiden tarjoamisesta työsopimuksen loppuun saakka. Tarkastuskertomuksessa annetaan työnantajalle toimintaohje syrjinnän kiellon noudattamisesta.

Toimintaohje annetaan "asiasta, jonka tarkastaja on havainnut lainsäädännön vastaiseksi".

Kun työt Mikaelin ystävissä olivat loppuneet, Kallionpää teki Mikaelinseurakunnalle joitakin käännöstöitä turvapaikanhakijoiden hallinto-oikeuteen tekemiä valituksia varten.

ENSIMMÄINEN PUOLI vuotta töiden loppumisen jälkeen oli hänen omien sanojensa mukaan rankkaa aikaa. Suuri osa sosiaalisista suhteista katkesi, kun tiivis elämä uskonyhteisössä loppui. Välit isähahmon kanssa menivät poikki.

"Piti kasata koko elämä ja minuus uudestaan. Se oli niin syvälle iskostettu, ettei pidä olla oma itsensä vaan se, joksi Jumala meidät loi. Että kun teemme syntiä, ajaudumme kauemmas Kristuksen identiteetistä", Kallionpää sanoo.

Päivä, jolloin Kallionpää tajusi uskonsa menneen, ei ollut mitenkään erikoinen. Tosin sinäkin päivänä paistoi aurinko, aivan kuin uskoontulon jälkeisenä aamuna. Hän makasi mökillä aurinkotuolissa ja kuunteli amerikkalaisen radiojuontajan ohjelmaa, jossa kritisoitiin kristinuskoa.

"Olin alkanut miettiä ihmisyyttä eri tavalla. Halusin uskoa, etten joutuisi helvettiin, ja ehkeivät muutkaan joutuisi."

Hän huomasi, että nyt on se päivä. Hän ei enää uskonut.

"Ei se tuntunut oikein miltään, ei pahalta eikä hyvältä. Monet uskovaiset eivät ymmärrä, ettei uskomatta jättäminen ole päätös. Se vain tapahtuu."

Toimittaja on saanut nähtäväkseen AVIn tarkastuskertomuksen sekä viestikeskusteluja, jota Kallionpää kävi muun muassa Jaakkolan ja muiden Mikaelinseurakunnan työntekijöiden kanssa Facebook-ilmoituksensa jälkeen sekä ennen sitä.
Mikaelinseurakunnan kirkkoherra vastaa: Seksuaalinen suuntautuminen ei ole este työnteolle

TURUN Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen kiistää, että seksuaalinen suuntautuminen olisi este seurakunnan yhteydessä työskentelylle. Lehikoinen on Mikaelin ystävien entinen hallituksen puheenjohtaja sekä nykyinen yhdistyksen hallituksen jäsen.

Kallionpään mukaan Lehikoinen oli antanut vuoden 2015 rippileireille ohjeistuksen, ettei homoseksuaalisuutta saa suvaita. Kallionpää sanoi Lehikoisen myös kieltäneen häneltä Raamatusta opettamisen, koska "hän toimii sitä vastaan".

"En ole antanut sellaista ohjetta. Tiedän hyvin, että rippileireillämme opetetaan perinteistä kristinuskoa ja avioliittokäsitystä. Se on selvää ja seison täysin sen kannalla. Mutta en missään tapauksessa pakota ketään toimimaan omaatuntoaan vastaan tässä asiassa", Lehikoinen vastaa.

"Muistan, kun Merikan kanssa asiasta keskusteltiin, enkä tiennyt hänen suuntautumisestaan yhtään mitään. Oletin, että hän on avioliittoasiassa hyvin perinteisellä kannalla, ja rohkaisin häntä pitämään siitä kiinni ja sanoin, ettei siinä ole mitään hävettävää. Kirkkoon mahtuu molemmat näkökulmat asioista."

Homoseksuaalisuus ei siis ole este työskennellä Mikaelinseurakunnassa tai Mikaelin ystävät ry:ssä?

"Ei missään tapauksessa, meillä on tälläkin hetkellä seurakunnassa työntekijöitä, jotka ovat suhteessa samaa sukupuolta olevan ihmisen kanssa."

Lehikoisen mukaan Kallionpää olisi saanut jatkaa työtehtävänsä loppuun vuonna 2015, mutta hän oli itse kieltäytynyt työtehtävistä.

Mikäli Merika Kallionpää on saanut negatiivista palautetta opetuksesta, miksi sitä ei ole välitetty hänelle?

"Olen työskennellyt Merikan kanssa muun muassa yhdellä rippileirillä, ja silloin asiat menivät ihan hyvin. En ole tästä palautteesta ollut tietoinen", Lehikoinen sanoo.

"Ainoa asia, josta Merikaa olen henkilökohtaisesti nuhdellut, oli meidän riparillamme se, että hän oli esitellyt rippikoululaisille kielillä puhumista, jonka armolahjan hän sanoi omistavansa. Se oli täysin sopimatonta."

ikuturso

Tämä nyt ei ole suoranaisesti kirkon mokutusta, mutta perinteiden muuttamispyrkimyksiä kylläkin:
Kotimaa 24-lehdessä teologi-kirjailijan kolumnista "Valitkaamme arkkipiispa toisella tavalla"

QuoteKirkko käyttää suurelta osin samaa vaalijärjestelmää kuin Suomen valtio, mikä on käytössä olevan vaalitavan ainoa hyvä puoli. Haittoja on helppo luetella. Vaalijärjestelmä voi johtaa kahtiajakautumiseen, kun toisella kierroksella kohtaavat melkein aina "liberaali" ja "konservatiivi" ehdokas. Tämä pakottaa taktikointiin. Jos vaalissa on mukana kaksi naispuolista ehdokasta, kutistuvat heidän mahdollisuutensa tulla valituksi lähelle nollaa. Silloin tuloksena melkein aina on, että puolet valitsijoista kokee hävinneensä vaalit. Tämä vahvistaa kirkon kahtiajakautumista.

QuoteLopuksi, jättämällä taakseen valtion käyttämän vaalijärjestelmän kirkko näyttäisi itselleen ja maailmalle, ettei se ole osa valtiokoneistoa. Sen sijaan kirkko organisoituisi omien periaatteidensa ja päämääriensä mukaan. Tärkeintä on, että tämä siirtoäänivaalitapa suosii kirkon pyrkimystä olla yhteisö, joka kerää ihmisiä eri taustoista, mielipiteistä ja ajatustavoista yhden pöydän, ja yhden Herran ääreen.

Koska kirkossa ei ole tarpeeksi liberaaleja äänestäjiä, arkkipiispaksi valitaan väärä henkilö ja liberaaleja harmittaa. Vaalitapaa pitää siksi muuttaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Myös naispapit ovat reagoineet tasa-arvon vääristymään:

QuoteKolumnisti kirjoitti kirkon "mieskriisistä" – 254 naispappia allekirjoitti vastauksen
14.09.2017 09:11 - Olli Seppälä | Kotimaa Mielipide
Kotimaan artikkelitoimittaja Jussi Rytkönen kirjoitti kolumnissaan, että kirkolla on käsissään mieskriisi. 254 naispappia oli eri mieltä ja allekirjoitti vastalauseen.

"Naisvaltaistuvassa kirkossa on nyt kasvamassa jonkinlainen mieskriisi. Esimerkiksi miehen valinta piispaksi näyttää olevan lähtökohtainen tasa-arvo-ongelma, vaikka asian päättävät äänestäjät. Naispiispan valinta saattaa tietysti aiheuttaa vastaavanlaista turbulenssia toisessa ääripäässä", Rytkönen kirjoitti Kotimaassa 31.8. otsikolla Kastemekko sukupuolittaa. Kolumnin voit lukea täältä.

254 naispapin vastauksessa todetaan, että "tasa-arvon edistäminen kirkossa ei ole ääripää".

"On erikoista puhua 'mieskriisistä' kirkossa, jossa marraskuusta eteenpäin kaikki piispat ovat miehiä. Kaikki hiippakuntadekaanit ovat miehiä. Tuomiorovasteista yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat miehiä. Kirkkohallituksen virastokollegiossa puolet on naisia, mutta yksikään naisista ei ole teologi. Kirkkoherroista 83 prosenttia on miehiä", todetaan naisten vastauksessa, joka julkaistiin tänään torstaina Kotimaan mielipideosastolla
....

– Itsekin hämmästyin, kuinka monta nimeä kertyi määräaikaan mennessä. Kyse ei oikeastaan ole vain yhdestä kirjoituksesta ja reaktiosta siihen, vaan laajemmasta kysymyksestä ja turhautumisesta, joka on ollut pinnan alla pitkään. Naispappeus toteutui jo 30 vuotta sitten, mutta onko nainen vieläkään täysivaltainen keskustelija kirkon ja teologian kentällä?

Kun seurakuntalaiset: miehet ja naiset eivät halua naispiispoja, se on tasa-arvo-ongelma. Jos hoitoalan ammattiliiton liittohallitus koostuu lähes yksinomaan naisista, onko se ongelma? (SuPer hoitajien liittohallitus on: Silja, Jaana, Päivi, Satu, Jaana, Helena, Satu, Ulla, Marjut, Sanna, Merja, Merja, Mervi, Piiju, Maj-Britt ja Juha) Vai onko kyse vain siitä, että kysyntä ja tarjonta ei kohtaa?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uimakoulutettava

Quote from: SmallFish on 20.09.2017, 13:18:39
Hesarin tilaajamuurin takaa juttu, joka vahvistaa ainakin minun näkemystäni siitä, kuinka kristinuskon pariin hakeutuu nykyään kaikkein kliseisimmät feministit, sateenkaari-ihmiset ja muut elämäänsä vähän huomiota ja "vipinää"  kaipaavat henkilöt.

Valtiokirkon pariin, mikä on aikanamme aivan toinen asia kuin kristinusko, kuten jutustakin kirkonhenkilöineen ilmenee.

Sitten, kun sateenkaarta Pride -aatteen symbolina pitävä marssii poliisille esittämään syytteitä rikollisesta syrjinnästä, on suvaitsevaiston maailma valmis, kun pistetään uskovaiset ja arvokonservatiivit putkaan.
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

IDA

Tuo "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi" tarkoittaa myös sitä, että itsensä vihaaminen on vakava synti.

Juuri luin, että sanan 'liturgia' alkuperäinen merkitys on 'kansan työ'. Mikäli evankelisluterilainen kirkko keskittyisi pitämään joka päivä messun ja hetkipalvelukset siellä missä se on resurssien puitteissa mahdollista sillä olisi paljon vähemmän aikaa mokuttaa.
qui non est mecum adversum me est

Pullervo


JohanNyt

^ Hauskinta tuossa on se, ettei satunnainen ohikulkija kyllä kiinnitä huomiota kuin paidan yleiseen ulkoasuun ja luulee supersuvakkia hiiirveäksi talvisotanatsiksi ;D

Satuolento

Quote from: ikuturso on 20.09.2017, 15:54:07
Myös naispapit ovat reagoineet tasa-arvon vääristymään:

QuoteKolumnisti kirjoitti kirkon "mieskriisistä" – 254 naispappia allekirjoitti vastauksen
14.09.2017 09:11 - Olli Seppälä | Kotimaa Mielipide
Kotimaan artikkelitoimittaja Jussi Rytkönen kirjoitti kolumnissaan, että kirkolla on käsissään mieskriisi. 254 naispappia oli eri mieltä ja allekirjoitti vastalauseen.

"Naisvaltaistuvassa kirkossa on nyt kasvamassa jonkinlainen mieskriisi. Esimerkiksi miehen valinta piispaksi näyttää olevan lähtökohtainen tasa-arvo-ongelma, vaikka asian päättävät äänestäjät. Naispiispan valinta saattaa tietysti aiheuttaa vastaavanlaista turbulenssia toisessa ääripäässä", Rytkönen kirjoitti Kotimaassa 31.8. otsikolla Kastemekko sukupuolittaa. Kolumnin voit lukea täältä.

254 naispapin vastauksessa todetaan, että "tasa-arvon edistäminen kirkossa ei ole ääripää".

"On erikoista puhua 'mieskriisistä' kirkossa, jossa marraskuusta eteenpäin kaikki piispat ovat miehiä. Kaikki hiippakuntadekaanit ovat miehiä. Tuomiorovasteista yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat miehiä. Kirkkohallituksen virastokollegiossa puolet on naisia, mutta yksikään naisista ei ole teologi. Kirkkoherroista 83 prosenttia on miehiä", todetaan naisten vastauksessa, joka julkaistiin tänään torstaina Kotimaan mielipideosastolla
....

– Itsekin hämmästyin, kuinka monta nimeä kertyi määräaikaan mennessä. Kyse ei oikeastaan ole vain yhdestä kirjoituksesta ja reaktiosta siihen, vaan laajemmasta kysymyksestä ja turhautumisesta, joka on ollut pinnan alla pitkään. Naispappeus toteutui jo 30 vuotta sitten, mutta onko nainen vieläkään täysivaltainen keskustelija kirkon ja teologian kentällä?

Kun seurakuntalaiset: miehet ja naiset eivät halua naispiispoja, se on tasa-arvo-ongelma. Jos hoitoalan ammattiliiton liittohallitus koostuu lähes yksinomaan naisista, onko se ongelma? (SuPer hoitajien liittohallitus on: Silja, Jaana, Päivi, Satu, Jaana, Helena, Satu, Ulla, Marjut, Sanna, Merja, Merja, Mervi, Piiju, Maj-Britt ja Juha) Vai onko kyse vain siitä, että kysyntä ja tarjonta ei kohtaa?

-i-

Hmph, siellä on enemmän Jaana-nimisiä naisia kuin miehiä. Eiku miten se nyt meni se onkelma? ;) Ps. Viittaan siis tähän tilanteeseen https://www.icsa.org.uk/annual-conference/news/more-men-named-john-leading-ftse-100-boards-than-women

Pullervo

Edistys tai "edistys" etenee ev.lut.kirkossa, mutta yksi on joukosta poissa. Missä Marjaana luuraa? Pappeja muuten on yli 2200, noin vertailukohdaksi tälle 51:lle.

Quote from: Helsingin SanomatKymmenet papit julistavat kasvoillaan vihkivänsä homoja, lesboja ja muunsukupuolisia, Helsingistä mukana kokonainen seurakunta – "Tämä on eräänlainen kaapistatulo"

Homo- ja lesboliittojen vihkiminen on vastoin evankelis-luterilaisen kirkon virallista kantaa, jota kuvakoosteen papit siis julkisesti haastavat.

51 suomalaista pappia on lähtenyt kasvokuvillaan galleriaan, jossa he kertovat vihkivänsä avioliittoon kaikki parit vihittävien sukupuolista riippumatta.

Homo- ja lesboliittojen vihkiminen on vastoin evankelis-luterilaisen kirkon virallista kantaa, jota kuvakoosteen papit siis julkisesti haastavat.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005378673.html

ikuturso

Quote from: Pullervo on 22.09.2017, 15:15:02
Edistys tai "edistys" etenee ev.lut.kirkossa, mutta yksi on joukosta poissa. Missä Marjaana luuraa? Pappeja muuten on yli 2200, noin vertailukohdaksi tälle 51:lle.

Quote from: Helsingin SanomatKymmenet papit julistavat kasvoillaan vihkivänsä homoja, lesboja ja muunsukupuolisia, Helsingistä mukana kokonainen seurakunta – "Tämä on eräänlainen kaapistatulo"

Homo- ja lesboliittojen vihkiminen on vastoin evankelis-luterilaisen kirkon virallista kantaa, jota kuvakoosteen papit siis julkisesti haastavat.

51 suomalaista pappia on lähtenyt kasvokuvillaan galleriaan, jossa he kertovat vihkivänsä avioliittoon kaikki parit vihittävien sukupuolista riippumatta.

Homo- ja lesboliittojen vihkiminen on vastoin evankelis-luterilaisen kirkon virallista kantaa, jota kuvakoosteen papit siis julkisesti haastavat.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005378673.html

Noilla on varmaan joku yhteinen geenivirhe. Niissä on kaikissa jotain semmoista vittumaisen ylimielistä ihan perusolemuksessa, etten veisi lastani kastettavaksi yhdellekään noista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Vaniljaihminen

En ole teologi, mutta näihin tapahtumiin liittyvä symboliikka on mielenkiintoista:

Sateenkaarihan symboloi Raamatussa sitä liittoa, jonka Jumala teki ihmisten kanssa vedenpaisumuksen jälkeen, että tämä ei enää antaisi maailman joutua vedenpaisumuksen valtaan. Onko tässä jotain profeetallista (tai ainakin kohtalon ivaa): koska sateenkaarella viitataan nimenomaan seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin, kumoaako sateenkaaren uusi merkitys vanhan merkityksen ja näin ollen kumoaa Jumalan ja ihmisen liiton?

Uusi testamentti antaa ymmärtää, että tämä vedenpaisumus tulisi takaisin kuitenkin vielä (ja kyllähän ilmastomuutoksella on peloteltu, se tosin kuulemma on ihmisen syytä, ehkä jopa sateenkaariväen). Jeesus puhuu 'Nooan ajoista' viitaten maailmanloppua edeltäviin aikoihin, eli niihin aikoihin kun temppelissä ei enää palvota Jumalaa vaan 'turmion iljetystä'. Kirkko on tehnyt selväksi, että se suvaitsee nykyään samaa kuin Cicciolina ja mieluummin tulkitsee tuon turmioniljetyksen tarkoittavan vain ja ainoastaan konservativistista raamantuntulkintaa.

- Kun oletan kirkon kuitenkin edelleen pitävän Raamattua jonkinlaisessa arvossa, niin eikö tämmöisen kuuluisi olla ainakin kirkonmiesten.. korjaan kirkkohenkilöiden mielestä kiinnostavaa (paitsi toki, että tämä on radikaalisti väärin tulkittu).
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

ikuturso

Tänään lauantaina tulee AlfaTV:ltä Suomalainen Messu klo 18.

Siitä voi itse kukin katsoa kuinka sateenkaari nousee messun aikana Valtioneuvoston linnan ylle.

Sitä ei voi prideporukka eikä LFGHTBLFCK-porukka meiltä viedä.

Tekisi mieli hommata joku sateenkaaripaita, jossa olisi isolla teksti: Jumala antoi sateenkaaren Nooalle merkiksi ikuisesta liitosta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Alaric

Sateenkaarikeskustelua voipi jatkaa sitten Homo-Diskossa.

Tässä ketjussa käsitellään kirkon mokutuksia.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Jaksuhali

Quote from: Pullervo on 22.09.2017, 14:25:19
Näin tällä kertaa. Aika hauska, tavallaan.

Kiitos Irja Askola 2010–2017 -paita

"Kiitos hei" olisi parempi. Muistossani se, kun Askola kielsi kirkon tilojen vuokraamisen Luther-säätiölle, mutta ehdotti niiden antamista muslimien käyttöön. Hienosti hoidettu!

https://yle.fi/uutiset/3-5405081

Vaniljaihminen

Kirkko on nurinkurinen siihen verrattuna mitä se ennen oli. Islamismin ja länsimaisen liberalismin 'avioliitosta' ei taida tulla kovin pitkää.

Sarastuslehden viimeisin artikkeli, joka kertoo mielenkiintoisesta uutuuselokuvasta, päättyi mielenkiintoiseen arvioon nykykristillisyydestä ja siihen mihin turvisrumba nykyisellään johtaa.

https://sarastuslehti.com/2017/09/19/hyvantahtoisuus-syo-lapsensa/

QuoteTietenkin Mother! on myös raamatullinen allegoria. Talosta puhutaan pariin otteeseen "paratiisina", lääkärin pojat vertautuvat Kainiin ja Abeliin, runoilijan työ vastaa Jumalan luomistyötä ja niin edelleen. Kenties runoilijan vaimo edustaa vanhempien uskontojen myyttiä äiti maasta, jonka varjelu sittemmin unohdettiin. Raamatullista tulkintalinjaa seuraamalla voi myös päätellä Aronofskyn kuvaavan rappeutunutta jälkikristillistä sivilisaatiota, joka on kuitenkin säilyttänyt kristillisen etiikan naiiveimmassa mahdollisessa muodossa. Tällaisessa maailmassa avataan ovet niillekin, jotka tuovat mukanaan pelkkää tuhoa. Ei siksi, että se ratkaisisi ongelmat, vaan koska se saa isännän tuntemaan itsensä hyväntekijäksi.

Nuivuus näköjään menee hollywoodissakin läpi, kunhan sen pukee tuollaiseen allegoriaan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

valkobandiitti

Loppukirin paikka, tulossa toiseksi paras elokuu ikinä:
www.eroakirkosta.fi
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Malla

Quote from: valkobandiitti on 26.09.2017, 08:19:40
Loppukirin paikka, tulossa toiseksi paras elokuu ikinä:
www.eroakirkosta.fi

Ja syyskuu :)

valkobandiitti

Quote from: Malla on 26.09.2017, 10:18:35
Quote from: valkobandiitti on 26.09.2017, 08:19:40
Loppukirin paikka, tulossa toiseksi paras elokuu ikinä:
www.eroakirkosta.fi

Ja syyskuu :)

Kiitos korjauksesta, olin vain niin iloinen!
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

jahve

Quote from: valkobandiitti on 26.09.2017, 10:38:36
Quote from: Malla on 26.09.2017, 10:18:35
Quote from: valkobandiitti on 26.09.2017, 08:19:40
Loppukirin paikka, tulossa toiseksi paras elokuu ikinä:
www.eroakirkosta.fi

Ja syyskuu :)

Kiitos korjauksesta, olin vain niin iloinen!


Kuinka eroaminen kirkosta auttaa muuttamaan ev.lut kirkon politiikkaa, eikö parempi tapa olisi vaikuttaa sisältä päin kuin ulkoa - jäsenkadon ansiosta meneepähän ev.lut seurakunnalla hiukan huonommin ja tyhjiä kirkkoja yms. tiloja voikin nyt rahanpuutteessa lainata/myydä/antaa vaikka islamilaiselle seurakunnalle tiloiksi (vaan tuskin jäsenkato vaikuttaa mitenkään kirkon politiikkaan. Sitäpaitsi julkisuudessa ollut pappi, Sadeniemi ei ole ev.lut kirkon palkkalistoilla)?

"Helsingin piispa Irja Askola pitää mahdollisena, että muslimit käyttäisivät luterilaisen seurakunnan tiloja omiin tilaisuuksiinsa. Askola kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että islamilaisella yhteisöllä on pula tiloista.

Mahdollisista tilojen lainaamisista sovittaisiin kuitenkin tapauskohtaisesti.

- Siitä päättävät kirkkoherrat luottamushenkilöiden kanssa. Mutta voin kuvitella, että sekin (kirkon tilojen lainaaminen muslimeille) olisi mahdollista. Pitää vain puolin ja toisin katsoa, mitkä ovat sellaiset pyhät toimitukset, joita ei voi toisen tiloissa tehdä, Askola sanoo."

Malla

Quote from: jahve on 26.09.2017, 13:33:48
Sitäpaitsi julkisuudessa ollut pappi, Sadeniemi ei ole ev.lut kirkon palkkalistoilla)?

Sadinmaa.

Rosebud

Quote from: jahve on 26.09.2017, 13:33:48
Kuinka eroaminen kirkosta auttaa muuttamaan ev.lut kirkon politiikkaa, eikö parempi tapa olisi vaikuttaa sisältä päin kuin ulkoa - jäsenkadon ansiosta meneepähän ev.lut seurakunnalla hiukan huonommin ja tyhjiä kirkkoja yms. tiloja voikin nyt rahanpuutteessa lainata/myydä/antaa vaikka islamilaiselle seurakunnalle tiloiksi (vaan tuskin jäsenkato vaikuttaa mitenkään kirkon politiikkaan. Sitäpaitsi julkisuudessa ollut pappi, Sadeniemi ei ole ev.lut kirkon palkkalistoilla)?
Kuinka paljon rivijäsen pystyy vaikuttamaan kirkon toimintaan? Hyvin vähän, jos ollenkaan. Ei natsejakaan pysäytetty siten, että alettiin itse natseiksi ja pyrittiin vaikuttamaan sisältä päin.

Suomen kirkko mokuttaa sekä rahallisesti että mielipidevaikuttamalla. Vastenmielisin esimerkki jälkimmäisestä on lasten aivopesu. Suomen kirkko on siis jokaisen suomalaisen vihollinen numero yksi.

Jos kaikki suomalaiset eroaisivat kirkosta tänään, koko korruptoitunut organisaatio romahtaisi ja kirkon mokutus loppuisi kuin seinään. Tämä on ainoa tehokas ja varma tapa pysäyttää nämä pimeyden voimat. Uskonnolliset ihmiset voisivat sitten halutessaan rakentaa kirkon uudestaan, uusilla arvoilla ja omilla rahoillaan.

Jouko

Quote from: Rosebud on 26.09.2017, 16:04:40
Quote from: jahve on 26.09.2017, 13:33:48
Kuinka eroaminen kirkosta auttaa muuttamaan ev.lut kirkon politiikkaa, eikö parempi tapa olisi vaikuttaa sisältä päin kuin ulkoa - jäsenkadon ansiosta meneepähän ev.lut seurakunnalla hiukan huonommin ja tyhjiä kirkkoja yms. tiloja voikin nyt rahanpuutteessa lainata/myydä/antaa vaikka islamilaiselle seurakunnalle tiloiksi (vaan tuskin jäsenkato vaikuttaa mitenkään kirkon politiikkaan. Sitäpaitsi julkisuudessa ollut pappi, Sadeniemi ei ole ev.lut kirkon palkkalistoilla)?
Kuinka paljon rivijäsen pystyy vaikuttamaan kirkon toimintaan? Hyvin vähän, jos ollenkaan. Ei natsejakaan pysäytetty siten, että alettiin itse natseiksi ja pyrittiin vaikuttamaan sisältä päin.

Suomen kirkko mokuttaa sekä rahallisesti että mielipidevaikuttamalla. Vastenmielisin esimerkki jälkimmäisestä on lasten aivopesu. Suomen kirkko on siis jokaisen suomalaisen vihollinen numero yksi.

Jos kaikki suomalaiset eroaisivat kirkosta tänään, koko korruptoitunut organisaatio romahtaisi ja kirkon mokutus loppuisi kuin seinään. Tämä on ainoa tehokas ja varma tapa pysäyttää nämä pimeyden voimat. Uskonnolliset ihmiset voisivat sitten halutessaan rakentaa kirkon uudestaan, uusilla arvoilla ja omilla rahoillaan.

Seurakuntalaisten maksamat verot kirkolle on itikan pissi Itämeressä! Mutta jos kirkolta poistettaisiin koko verotusoikeus eli myös yhteisöverot, se alkaisi jo tuntua ja vaikuttaa
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Malla

Quote from: Rosebud on 26.09.2017, 16:04:40
Kuinka paljon rivijäsen pystyy vaikuttamaan kirkon toimintaan? Hyvin vähän, jos ollenkaan.

Niinpä. Kyllä ne vaikuttajat ovat kirkkopoliittisia (ja nykyään median nostamia) pulskia broilereita, suurimmalta osin. Edes pikkukylän pikkukappalainen ei saa ääntään kuuluviin, saati sitten kahvia keittelevä ja jälkiä siivoava rivijäsen.

Supernuiva

Quote from: Rosebud on 26.09.2017, 16:04:40
Kuinka paljon rivijäsen pystyy vaikuttamaan kirkon toimintaan? Hyvin vähän, jos ollenkaan. Ei natsejakaan pysäytetty siten, että alettiin itse natseiksi ja pyrittiin vaikuttamaan sisältä päin.

Ei yksittäinen ihminen voi vaikuttaa kirkon valtakunnalliseen toimintaan millään tavalla. Vaikka joku pastori nyt hymyilisi ja kuuntelisi nätisti jonkun nuivapuheita, niin mikään ei muuttuisi kirkon johdossa.

Käännetään ajatus pois kirkosta: voisiko joku ajatella, että SPR:n, Vasemmistoliiton, SDP:n, Vihreiden, jne. suuntaa voisi muuttaa liittymällä järjestöön.

Entä voisivatko suvakit käänteisesti ajateltuna vallata PS:n uudestaan liittymällä puolueen jäseniksi?

nimetönkeskustelija

Quote from: SmallFish on 20.09.2017, 13:18:39
Hesarin tilaajamuurin takaa juttu, joka vahvistaa ainakin minun näkemystäni siitä, kuinka kristinuskon pariin hakeutuu nykyään kaikkein kliseisimmät feministit, sateenkaari-ihmiset ja muut elämäänsä vähän huomiota ja "vipinää"  kaipaavat henkilöt.

Olen muuten satavarma, että jutussa haastateltu henkilö on jo muuttanut Turusta Helsingin Kallioon. Lisäksi olen varma, että hän on oikeasti hetero, joka on lähinnä median painostukselle ja muille vaikutteille turhan altis.

Juttu kokonaisuudessa pastana, koska emmehän halua tälläiselle jutulle ylimääräisiä klikkejä (plus vain tilaajille)


QuoteHS: Suhde toiseen uskovaan naiseen syöksi Merika Kallionpään uskonnollisen yhteisön tähdestä sen sivuraiteelle – "Piti kasata koko elämä ja minuus uudestaan"
Merika Kallionpää tuli uskoon Alfa-leirillä. Sekava elämäntilanne vaihtui evankeliointiin. Hän rakastui naiseen ja koki yhteisön auktoriteettien painostavan häntä . Töiden loputtua hän pyysi aluehallintovirastoa selvittämään, syyllistyikö työnantaja syrjintään.


Merika Kallionpää menetti työpaikkansa evankelis-luterilaisella kirkolla tultuaan ulos kaapista....

Klassinen esimerkki armottomasta uhriutumisesta ja hyökkäyksestä kristillistä yhteisöä ja uskoa kohtaan. Kukaan ei kirjota juttuja ateistiyhteistöjen tai vaikkapa vihreän puolueen syrjinnästä ja syrjäyttämisistä. Syrjintää tapahtuu kaikissa järjestöissä, mutta ainoastaan evlut kirkko joutuu jatkuvien syytösten ja hyökkäysten kohteeksi. Vaikkakin kristityt ovat muihin uskontoihin nähden huomattavasti homomyönteisempiä ja suvaitsevaisempia.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

mökkihöperö

QuoteUskonnolliset ihmiset voisivat sitten halutessaan rakentaa kirkon uudestaan, uusilla arvoilla ja omilla rahoillaan.

Uskomatonta mutta totta Rosebud, olen kanssasi samaa mieltä. Evankelisluterilainen kirkko pitäisi yksityistää (tosin vanhojen, jopa keskiaikaisten kirkkojen kunnossapito on kulttuurillisista syistä turvattava verovaroin)

Tämän jälkeen kirkkojen toiminta olisi kirkossakävijöiden käsissä, eikä valtion virkamiehillä olisi siihen nokankoputtamista. Loppuisi naispappeilu ja muu kulttuurimarxilainen vouhotus.

Totta on myös että kirkon mammuttirakenteet ovat turha taloudellinen menoerä. Viikosta toiseen tyhjillään tönöttävät kirkot (uudemmat)
voisi myydä ja muokata käyttötarkoitukseen jolle on käyttöä.

Tämä ei tarkoita etten toivoisi kirkolle enemmän kysyntää. Pitäisi kuitenkin nähdä realistisesti kirkon kysynnän määrä tänään.

Nimetönkeskustelija, tuossa on video jossa Vihreiden poliitikko kertoo näkemyksiään lestadiolaisuudesta

https://www.youtube.com/watch?v=ictKCRsSOmQ

Melkoinen kontrasti siihen miten Vihreät puhuvat islamista

mökkihöperö

Quote from: Supernuiva on 26.09.2017, 23:19:23
Quote from: Rosebud on 26.09.2017, 16:04:40
Kuinka paljon rivijäsen pystyy vaikuttamaan kirkon toimintaan? Hyvin vähän, jos ollenkaan. Ei natsejakaan pysäytetty siten, että alettiin itse natseiksi ja pyrittiin vaikuttamaan sisältä päin.

Ei yksittäinen ihminen voi vaikuttaa kirkon valtakunnalliseen toimintaan millään tavalla. Vaikka joku pastori nyt hymyilisi ja kuuntelisi nätisti jonkun nuivapuheita, niin mikään ei muuttuisi kirkon johdossa.

Käännetään ajatus pois kirkosta: voisiko joku ajatella, että SPR:n, Vasemmistoliiton, SDP:n, Vihreiden, jne. suuntaa voisi muuttaa liittymällä järjestöön.

Entä voisivatko suvakit käänteisesti ajateltuna vallata PS:n uudestaan liittymällä puolueen jäseniksi?
Kyllähän tämä nyt kuitenkin on eri asia. Kirkko on kirkko, puolue on puolue.

Suomen kirkkolain ensimmäinen pykälä toteaa:
Quote
Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä
uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa
tunnustuskirjoissa.

Periaatteessa siis näiden dokumenttien vastainen opetus on laitonta.

Onko kirkossa sitten tämän pykälän vastaista opetusta? Se oli retorinen kysymys

Miten sitten tähän on päädytty? No kirkon sisältä käsin vaikuttamallapa hyvinkin

ikuturso

Oulun tuomiokirkkoseurakunta ei enää anna tilojaan Sley:n käyttöön, koska Sley ei hyväksy naispappeutta.

Tämä on melkoista kontrastia sille, kun Askola ja Mäkinen sen sijaan ovat toivotelleet muslimeita tervetulleiksi kirkon tiloihin.

QuoteOulun tuomiokirkkoseurakunta on päättänyt olla tarjoamatta seurakunnan tiloja Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) messutoimintaan. Tähän asti Sley on järjestänyt messuja Heinätorin seurakuntakeskuksen tiloissa kuukausittain. Sleyn kotimaanjohtajan Juhana Tarvaisen mukaan messuissa on käynyt 80–100 henkeä ja niihin on saavuttu sekä yli seurakunta- että herätysliikerajojen.

Seurakunnan päätös liittyy piispainkokouksen ohjeistukseen jumalanpalvelusyhteisöjen jäsentämiseksi osaksi paikallisseurakunnan toimintaa. Ohjeistuksessa seurakuntia kannustetaan sopimaan toiminnasta messuyhteisöjen kanssa muodollisesti ja huomautetaan, ettei ketään tulisi syrjiä sukupuolen tai virkakäsityksen takia.

Oulun tuomiokirkkoseurakunta ja Sley tulkitsevat ohjeistuksen merkitystä eri tavoin. Tuomiokirkkoseurakunnassa Sleyn jumalanpalvelustoiminta nähdään naispuolisia pappeja syrjivänä. Sley sen sijaan tulkitsee, että suositus velvoittaa etsimään yhteistyötä niidenkin yhteisöjen tai järjestöjen kanssa, joilla on erilainen näkemys esimerkiksi virkakysymyksestä.

Maksumuurin takana. Sain katselukoodin muualta...
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/naispapittoman-messun-peruminen-kuohuttaa-oulussa-tuomiorovasti-1990-luvulle-ei-ole-paluuta/

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Jouko on 26.09.2017, 16:30:02
Seurakuntalaisten maksamat verot kirkolle on itikan pissi Itämeressä! Mutta jos kirkolta poistettaisiin koko verotusoikeus eli myös yhteisöverot, se alkaisi jo tuntua ja vaikuttaa

Kuinka monta kertaa tässä ketjussa pitää toitottaa, että kirkko ei kerää enää yhteisöveroja. Ei ole kerännyt pariin vuoteen. Kirkon hautaustoimi ja kirkonkirjojen pito maksetaan valtion budjettivaroista. Monen seurakunnan budjetti jää näiltä osin alijäämäiseksi.

Täytyisi varmaan kohta laittaa tämä isolla etusivulle. Vähän väliä täällä joku haluaa olla maksamatta yhteisöveroa. Täällä ollaan niin ajan tasalla kaikesta muusta lainsäädännöstä tai otetaan Finlex auki, mutta tästä ollaan aina mutulla niin varmoja. Kerta toisensa jälkeen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pullervo

Kirkko askartelee parempia satuja valitusten liitteiksi ja antaa asianajaja-apua ja ohjaa sosiaalitoimiston kassalle monikulttuurisessa päiväkeskuksessa... Salaisesti tietysti. Mukana myös SPR. Tietysti.

Jabar ei voi kertoa tilanteestaan, mutta tuhosi kaikki turvapaikkaa puoltavat todisteet ennen Suomeen tulemistaan. Paniikissa. Tietysti.

Quote from: Kirkko ja kaupunkiKirkko avasi paperittomille päiväkeskuksen, jossa voi pestä pyykkiä ja saada tarvittaessa asianajaja-apua

Paperittomien konkreettista auttamista varten perustetun päiväkeskuksen osoite halutaan pitää salassa.

Jabar on Irakista jo ennen vuoden 2015 pakolaiskriisiä Suomeen turvapaikanhakijana tullut kurdi.

– Terve! hän sanoo heti nähdessään Nora Revon.

Repo on tuttu ihminen Jabarin kaltaisille paperittomille.

Nyt paperittomien auttamiseksi on avattu monikulttuurinen päiväkeskus, jonka kynnyksen yli Jabar juuri on astunut. Täällä paperittomat voivat esimerkiksi pestä vaatekertansa, jutella, ladata kännykänakkua, saada palveluohjausta ja pyytää neuvoja viranomaislomakkeiden täyttämisessä. Viikko-ohjelmaan ollaan tuomassa mukaan myös luovia aktiviteettejä.

– Paperittomia eivät ole ainoastaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet, Repo sanoo.

– Kiristyneestä ulkomaalaislaista ja sen tulkinnasta johtuen paperittomaksi voi joutua, vaikka olisi asunut vuosikausia Suomessa. Jos elämäntilanne muuttuu, ja ihminen esimerkiksi eroaa suomalaisesta puolisostaan tai menettää työpaikkansa, perusteet hakea oleskeluluvalle jatkoa muuttuvat, hän sanoo.

Turvallisuussyistä päiväkeskuksen osoite on toistaiseksi salattu.

Keskusta on rakennettu jo kesästä asti.


...

Jabar ei turvallisuussyistä voi kertoa yksityiskohtia omasta tilanteestaan, mutta hän näyttää kuvia ihmisistä, joiden väitetään joutuneen Kurdistanin valtaapitävän eliitin salamurhaamiksi.

– Jos palaan Kurdistaniin, minulle käy samoin, hän sanoo.

Omien sanojensa mukaan Jabaria odottaa kunniamurhatyylinen tappotuomion täytäntöönpano Kurdistanissa, mutta koska hän ennen pakomatkaansa hävitti paniikissa kaikkein olennaisimman todistusaineiston, Suomen viranomaisten on ollut vaikea uskoa tarinaa todeksi.

...

Asiakkaita autetaan viranomaisasioinnissa

Monikulttuurinen päiväkeskus on osa kirkon käynnistämää Ristin suojassa -hanketta paperittomien auttamiseksi. Päiväkeskuksessa on kaksi palkattua työntekijää. Päiväkeskuksen ylläpitoon osallistuvat myös Sininauhasäätiö ja Suomen Punainen Risti.

Nora Revon työnkuvaan kuuluu muun muassa hankkia tietoa ja taustamateriaalia juuri Jabarin kaltaisten henkilöiden auttamiseksi.

Olen tehnyt tutkimustyötä ja koonnut aineistoa, jota on voitu lisätä valituslupahakemuksien liitteeksi, Repo kertoo.

Autamme paperittomia myös muussa asioimisessa viranomaisten kanssa, etsimme asianajajia ja opastamme sosiaalitoimen piiriin, hän luettelee.

...

Jabarin nimi on muutettu.
koko roska: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kirkko-avasi-paperittomille-paivakeskuksen-jossa-voi-pesta-pyykkia-ja-saada-tarvittaessa-asianajaja-apua