News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Teslan Gigafactory Vaasaan -projekti

Started by toumasho, 25.01.2017, 20:15:20

Previous topic - Next topic

ikuturso

Quote from: sivullinen. on 20.02.2017, 01:27:23Kun Eurostoliiton aikaisia turhia rakenteitakin aletaan purkaa, Suomessa suuri osa tarpeettomasta toiminnasta ajetaan alas. Tosin eurosto-Suomessa ei ole neuvosto-Venäjän tapaan suurta raskaan teollisuuden tuotantoa, eikä Kioton tavoitteiden saavuttaminen -- eli päästöjen pudotus tietyn ajanhetken tasolle -- ole sama asia kuin "hiilineutraalius"; ihan samat keinot eivät siten nyt toimi.

Mehän voimme vähentää julkishallinnon virkoja ja sulkea virastoja. Niiden lämmitys ja valaistus on kallista.

Virastot voidaan purkaa ja niiden tilalle rakentaa edullisia vuokra-asuntoja.

Sitten Teslalla työssä olevien maksamilla veroilla me voimme maksaa noissa asunnoissa asuvien vuokrat.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Raksa_Mies

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 20.02.2017, 09:46:40
Ydinvoimalan hinnnan saisi aivan varmasti tiputettua alle puoleen nykyisestä jos rakennettaisiin järkevän kokoisia laitoksia, ja suunnitteluun panostettaisiin enemmän.

Minäkään en näistä mitään ymmärrä, mutta ottaisin hinnasta pois kolme neljäsosaa.

toumasho

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 20.02.2017, 09:46:40
Ydinvoimalan hinnnan saisi aivan varmasti tiputettua alle puoleen nykyisestä jos rakennettaisiin järkevän kokoisia laitoksia, ja suunnitteluun panostettaisiin enemmän.

Ydinvoima-sivuhaaratopiciin lisään: Hinnat tosiaan ovat tulossa kovaa vauhtia alaspäin. Tietenkin kaikissa löytyy se alaraja, jota alemmas ei päästä muuten kuin turvallisuuden kustannuksella, eikä niin ole kenelläkään tarkoitus tehdä. Ehkä jokin Pohjois-Korea voi olla poikkeus tästä.

1/4 hinnan reaktoreita on myös tulossa. Sulasuolareaktoreissa ei ole radioaktiivisia osia jotka olisivat paineistettuja, eli reaktoriastian kannen voi avata, eikä sieltä tule mitään silmille. Siis muuta kuin tappavaa säteilyä. Suojakuoret nekin vaatii ja toimivat jäähdytysjärjestelmät. Vaan eivät samanlaisia, mitä painevesireaktorit vaativat. Sulasuolareaktori jähmettyy toimintahäiriön sattuessa niille paikoilleen, eikä mitään "karkaa käsistä" onnettomuuksia pysty tapahtumaan. Design on passiivis-passiivinen, eli kävele-pois turvallinen. Vaikka ihmiskunta muuttuisi Zombieiksi tai muslimeiksi ympärillä, niin laitos sammuu omia aikojaan ja ei ala elää omaa elämäänsä.

Vain muutama viikko sitten ensimmäinen SMR/LFR reaktorisuunnitelma sai hyväksynnän USA:ssa. Nyt seuraava tavoite on viedä suunnittelu sille asteelle, että laitokselle voidaan hakea rakennuslupaa. Sijoituspaikka on jo annettu valmiiksi, koska USA on kaikessa hiljaisuudessa päättänyt "polttaa" kerrankäytetyt ydinpolttoaineet neljännen sukupolven erityyppisissä reaktoreissa. Ydinvoima-alan startuppeja oli toistasataa USA:ssa, kun joskus vuosi sitten tarkastelin alan kehitystä.

Oli silti tilanne mikä tahansa perusenergiantuotannon suhteen, niin Gigafactoryn tuoma nettovaikutus on positiivinen:

- Raaka-aineet jalostuvat Suomessa lopputuotteeksi, tämä on aina parempi kuin olla pelkkä raaka-aine reservaatti
- Akut ovat vientituote
- Sähköajoneuvojen alusta-loppuun kokoonpano ja alihankinta muuttuu mahdolliseksi Suomessa, Uudenkaupungin autotehdas on jo kasannut aiemminkin sähköautoja.
- Suomen ajoneuvojen ja sähköverkon akkusähköistyminen jättää enemmän rahaa Suomeen.
- Sähköauto lopettaa valuuttavuodon ulkomaille heti hankintansa jälken, mitä fossiililla käyvät autot eivät tee.
- Koteihin liitetyt "Powerwall" akustot tasaavat kulutushuippuja ja helpottavat sähköverkon ylläpitoa.

Nämä kaikki toiminnot vaativat älykomponentteja, mitä tehdään ja valmistetaan jo Suomessa! En muista kuulleeni, että tässä maassa olisi autojen polttomoottoritehtaita, tai autojen polttoainejärjestelmätehtaita. Johtosarjoja tässä maassa rakentaa joku firma. Autojen älyohjelmistoja osataan rakentaa myös.

Kun sähköautoja kritisoidaan hintansa vuoksi, niin se kritiikki menee metsään. On päivänselvää, että n. 700 hevosvoimainen premium-luksusauto Tesla maksaa liki 100 000 euroa. Se ei ole kelvollinen esimerkki etsiessä perusteluja sille, miksi sähköautot olisivat jotenkin kelvottomia. Ei tavallisessa perheautossa tai kauppakassissa tarvita noin tehokasta moottoria tai lokinsiipiovia kuten Teslan Model X:ssä.

Nissan Leaf ja Volkswagen Up! / eGolf ovat niitä, joiden hintojen kehitystä pitää seurata. Ne ovat jo nyt tavallisen palkansaajan tavoitettavissa. Mikäli akkujen hinta jatkaa halpenemistaan ja valmistus tapahtuu EU:n sisällä isossa mittakaavassa, niin ei ole mitään syytä olettaa, etteivätkö valmiiden sähköautojen hinnat tipu kymmeniä prosentteja. Tämä johtaa välittömiin lompakolla äänestämisiin.

Ketä kiinnostaa joku polttomoottorin rassaus 10-30 000km välein, mahdollisuudet siihen että joku nokkahihna/ketju katkeaa ja tuhoaa koko moottorin? Tai että vaihdelaatikko hajoaa ja jatkuva arvonta tankatessa, että maksaako tankillinen tällä kertaa muutaman euron tai kympin enemmän?



Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Nikolas

Pari tuoretta juttua liittyen sähköautojen akkuihin:

Quote

Tesla väittää pudottaneensa sähköauton akkupaketin hintaa 35 prosenttia uuden Gigafactoryn ryhdyttyä valmistamaan Panasonicin kanssa yhteistyössä kehitettyä 2170-akkumallia, Electrek-sivusto kertoo.

Tutkimusten mukaan sähköauton akkupaketin hinta on pudonnut 80 prosenttia viimeisten kuuden vuoden aikana. Se on nyt noin 227 dollaria (214 euroa) kilowattitunnilta.

Hinnan pitää kuitenkin laskea vielä merkittävästi ennen kuin sähköautoista voi tulla massamarkkinoiden tuote.

Juuri tätä Tesla hakee Gigafactory-hankkeellaan. Se ilmoitti tavoittelevansa 30 prosentin pudotusta akkupaketin hintaan, ja kertoo nyt esittelyvideollaan saavuttaneensa 35 prosentin aleneman.

Tesla ei ole missään vaiheessa julkistanut akkupakettinsa tarkkaa valmistuskustannusta. Vuonna 2016, ennen Gigafactoryn käynnistymistä, yhtiö kertoi sen olevan alle 190 dollaria kilowattitunnilta.

Viime vuonna Teslan teknologiajohtaja JB Straubel totesi, ettei hän usko akuston hinnan estävän yhtiötä puristamasta uuden Model 3 –mallin hintaa alle 35 000 dollarin (33 000 euron). Hänen lausuntonsa logiikka alkaa nyt aueta.

35 prosentin pudotus akkupaketin hinnassa tarkoittaisi, että 55 kilowattitunnin akkupaketti maksaisi vajaat 6 900 dollaria.

Vaikka akusto olisi edelleenkin sähköauton arvokkain komponentti, se olisi jo järkevässä suhteessa 35 000 dollarin kokonaishintaan nähden.

Täyssähköautojen arvioidaan pystyvän kilpailemaan tasapäisesti polttomoottoriautojen kanssa kun akuston hinta saadaan painetuksi sataan dollariin kilowattitunnilta.

Teslan perustaja Elon Musk on sanonut olevansa pettynyt, jollei yhtiö saavuta tuota rajaa ennen vuotta 2020.

Hän tosin antoi tuon lausunnon ennen kuin yhtiö aikaisti Gigafacory-hankkeensa aikataulua kahdella vuodella saadakseen Model 3:n tuotannon käyntiin suunnitellusti.

Kortelainen, Kari: Gigafactoryn vipu puree - Tesla väittää pudottaneensa akkupaketin hintaa jo 35% Tekniikka & Talous, 2017-02-21.



Quote

Pääasiassa sähköautokäyttöön tarkoitetuissa litium-ilma-akuissa on Kauppalehden mukaan otettu edistysaskel, jota tutkijat luonnehtivat merkittäväksi.

Akun jännitehäviö on onnistuttu pienentämään 1,2 voltista 0,24 volttiin, eli vain kahdeksan prosenttia sähköenergiasta muuttuu lämmöksi.

Akku on kehitetty MIT:n, Argonne National Laboratoryn ja Pekingin yliopiston yhteistyönä.

Uutuusakkuun ei tarvitse erikseen pumpata happea, koska sekä litium että happi on onnistuttu vangitsemaan lasiin.

Akun luvataan pystyvän samaan suorituskykyyn kuin perinteisten litium-ilma-akkujen. Akussa on myös ylilataussuoja.

120 lataus- ja purkauskerran jälkeen sen kapasiteetti oli laskenut vain kaksi prosenttia.

Lopputuote on kehittäjien mukaan halpa, skaalautuva ja merkittävästi turvallisempi kuin perinteiset vaihtoehdot.

Tutkimus julkaistiin Nature Energy –lehdessä.

Hänninen, Kari: Uusi mullistava akkukeksintö sähköautoihin - jännitehäviö vain 0,24 volttia Tekniikka & Talous, 2017-02-21.

Johtopäätös edellisistä: Elon Musk on lähtenyt mukaan akkutekniikan kehitykseen jossa on vielä runsaasti mahdollisuuksia. Tätä voi verrata vaikkapa vetytalouden tekniikan teoreettisiin kehitysmahdollisuuksiin.

sivullinen.

Sähköautoista ja akuista puhuminen on syytä lopettaa tähän paikkaan. Kyse ei ole nyt niistä. On paljastunut uutta tietoa, joka todistaa kyseessä olevan ihan puhtaasti vedätys ja kusetus, jonka tarkoituksena on saada muutamia laiskanvirkoja poliittisille tyhjäntoimittajille. Tehdas voidaan rakentaa, mutta siinä ei ole tarkoituskaan tehdä mitään. Ota rahat ja juokse. Se on kaava. Kun valde antaa tehtaan perustamiseen pari miljardia euroa lainantakauksia uudelle perustettavalle yhtiölle, voi yhtiö käyttää puolet rahoista kuopan kaivamiseen ja alueiden ostoon. Toinen puoli rahoista menee "patenttikuluhin" ja "mainosbudjetteihin" eli suoraan kansainvälisen sosialismin tukirahastoihin. Sen jälkeen jätetään tyhjiin imetty yritys selittelemään huonoa menekkiä ja tuotanto-ongelmia vuosikausiksi. Pankista saatu laina ei ole roskalainaa, koska sillä on valtion takaus, ja valtio saa sen takauksen lopulta maksaa. Näin se menee.

Hankkeen puuhamies on Toni Laturi. Hän on Vihreiden puoluesihteerin Panu Laturin veli. Panu Laturin ja Vihreiden avulla saatiin hankkeelle valden siunaus. Poliittinen peli on sellaista. Toni on oikea ZiS mies olisi sanottu Neuvostoliitossa; Neuvostoliitossa suuret hankkeet etenivät juuri näin ja puoluesihteerin sukulaisten kaltaiset ZiS miehet olivat niiden priimus moottoreita. ZiS tulee sanoista Stalinin autotehdas. Elon Musk on taas ilmiselvä kommunisti. Hän on alkanut julistaa kommunismin sanomaa julkisestikin saadakseen lisää valtaa itselleen kansainvälisen kommunistisen liikkeen sisällä. Hänen nimensä avulla yritetään markkinoida ja mainostaa kommunistisia hankkeita kaikkialla.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Elon Muskilla iso ratas hyrrää kuin hyrrä. Akkupatteritehtaan perustamisella valden kassan lypsäminen on nyt eilispäivää tämän neron työlistalla. Eräänä yönä nähdyn profetian johdosta hän on nyt perustanut aivojen tarkkailuun tarkoitettavien anturien kehittämiseen ja valmistamiseen keskittyvän Neuralink yrityksen. Joskus sitä tietenkin toivoisi miehen askartelevan ensin edelliset leikit valmiiksi ja vasta sitten aloittavan uusia. Mutta nerolla on kova kiire ja aivot puskevat neroutta aamusta iltaan. Sosialistit jonottavat oven takana odottamassa uutta "innovaatiota", joka voisi vihdoinkin pelastaa sosialismin täydelliseltä tuholta. Yksi mies, yksi nerous, yksi sosialismi.

Tosin tällä kertaa nerolla on jo varsin nerokas "innovaatio". Se on nerokas siinä mielessä, ettei se välttämättä vaadi miljardien ja miljardien eurojen lypsämistä päästään lahoilta sosialisteilta ensi askeleenaan. Päähän kiinnitettävät tarralaput maksavat euron kappale ja niillä voi askarrella vuosikausia sillä rahalla. Tällä kertaa lähdetään pienestä.

Kumpa kaikki hänen neroutensa olisi tällaista; ensin suunnitellaan ja kokeillaan, ja vasta sitten, jos suunnitelmat ovat toteuttamiskelpoisiksi osoittautuneet kokeilujen perusteella, aletaan pohtia nerouden täydellistä toteuttamista miljardien eurojen kokoluokassa. Tosin sosialisteille nimenomaan tuo miljardiluokan tuhlailu on näissä hankkeissa ollut se kiinnostava kohta. Ei ole Vihreiden valtuutettuja tarjoamassa toimistopaikkaa alle miljoonan euron liikevaihtoa vuodessa pyörittävälle päälappufirmalle. Ei sellainen työllistä, eikä siitä ennenkaikkea voi leikata sitä puolueelle menevää sadan miljoonan euron siivua -- jota muualla maailmassa korruptioksi kutsutaan --.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Elon Musk jatkaa #unelmointiaan. Alan pikku hiljaa pitää hänen suurieleisistä näkemyksistään, mutta eivät ne vielä pitkään aikaan valmiita käyttöön ole. Se juuri Muskissa ja muskovaisissa ottaa päähän: He ovat kaikki valden virkamiehiä ja valmiit ottamaan allepuolivalmiin teknologian heti miljardien eurojen hankkeeksi, koska miljardien eurojen hankkeilla saa parhaat korruptiorahat. Muskin toiminta on siten täyttä sosialismia. On se silti sitä parasta sosialismia, jonka minä tiedän eli #tiedeunelmointia.

Neuvostoliitossa #unelmoitiin rakettiasemista kaikissa kaupungeissa ja autojen korvaamisesta raketeilla. Oli siinä tavallaan järkeä, koska avaruuden vallotus oli siihen aikaan suurvaltojen uskottavuuskisan tärkein kohde. Mutta joka paikkaan kulkevat raketit eivät ole taloudellisia. Siinä se meni harhaan. Markkinataloudessa näissä asioissa edettäisiin pienin askelin ja antaen teknologian kehittyä; sosialismissa politbyro päättää totuuden ja sen jälkeen se on uskonnon osa ja siihen voidaan käyttää miljardeja ja miljardeja. Musk ja Neuvostoliitto edustavat sosialismia ja Trump ja amerikka markkinataloutta.

Sosialismi ja sosialismiin kuuluva suunnitelmatalous tekee kyvyttömyydessä edetä pienin askelin suuren eron markkinatalouteen eli häviää kisan. Eurostososialismi on täysin hävinnyt. Nämä amerikan muskovaiset sosialistit tulevat häviämään. Trump tulee heidän vähäjärkisyytensä palkitsemaan vähäjärkisyydestä annettavilla suosionosoituksilla. Trump tulee viemään amerikan Marssiin, ja se on järkevää, koska Marsiin ei voi edetä pienin askelin, ja Mars-retken ei kukaan odota edes olevan taloudellisesti kannattava. Sillä on hinta ja se hinta halutaan maksaa. Sosialistit haluavat edistää näitä Muskin suurhankkeita ja perustelevat niitä taloudellisin näkökohdin, koska ilman taloudellista hyötyä, ne eivät olisi perusteltavissa. Niiden hintaa ei kukaan halua maksaa. Ne tulevat epäonnistumaan. Sosialismi häviää.

Niin, aivan unohdin mainita, mikä on Muskin uusin kärkihanke. Se on aurinkopaneelikatot: Tesla's Solar Roof Is Cheaper Than Expected. Ne ovat kuulemma parempia ja halvempia kuin tiili- ja peltikatot, ja ne lisäksi tuottavat niin paljon sähköä, että sähköautoja voi niillä latailla. Tällä kertaa puhui sähköauto-Musk eikä superjuna-Musk, joten junasta ei ollut puhe, mutta sama mies on kyseessä. Hän on esittänyt koko Hyperloop-junaradan eli junaputken kattamista aurinkopaneeleilla, jolloin kaikki junien käyttämä sähkö saataisiin niistä ja enemmänkin. Suomen ja Ruotsin välinen merenalainen tunneli ei kuulosta hyvältä aurinkosähkökohteelta ja Suomi on muutenkin aika vähäaurinkoinen paikka. Junien olisi syytä kulkea myös talvella -- vaikka edes VR ei aina ole sitä mieltä --. Joten jos Musk haluaa hyvän aurinkosähköllä toimivan junaradan, niin saharan halki kulkeva rata olisi mitä loistavin ja kaikkein järkevin ensimmäinen kohde. Jos nyt kaikille ei ole vielä selvää se syy, miksi Musk saharan sijaan on valinnut ensi kohteekseen Suomen ja Ruotsin -- eli kahden erittäin vähäaurinkoisen maan -- välisen merenalaisen tunnelireitin, niin kerron: Afrikassa valde ei tue sosialistien vedätyksiä, mutta Suomessa ja Ruotsissa rahaa suorastaan lykätään käsiin.

Elon Musk on sosialismin ilmentymä ja aikamme suurin suunnitelmatalouden puolestapuhuja.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Dredex

#127
Quote from: sivullinen. on 15.05.2017, 23:51:27
- - Elon Musk on sosialismin ilmentymä ja aikamme suurin suunnitelmatalouden puolestapuhuja.

Kuinka ollakaan, iso mittakaava tuo mittakaavaetua, mutta se vaatii suunnitelmallisuutta. Suunnittelu ei kuitenkaan ole ongelma. Kommunismi kaatui aikanaan muiden syiden takia, kuten että sitä yritettiin pakottaa ja ihmiset eivät voineet aidosti osallistua.

ervatsalo

Quote from: Dredex on 16.05.2017, 21:04:47
Kuinka ollakaan, iso mittakaava tuo mittakaavaetua, mutta se vaatii suunnitelmallisuutta. Suunnittelu ei kuitenkaan ole ongelma. Kommunismi kaatui aikanaan muiden syiden takia, kuten että sitä yritettiin pakottaa ja ihmiset eivät voineet aidosti osallistua.
Ja jos sitä ei olisi tarvinnut pakottaa ja ihmiset olisivat voineet aidosti osallistua, niin eihän se olisi enää kommunismia ollutkaan. Siinä se on se sosialistin dilemma.

sivullinen.

Huomasin Elon Muskin -- joka on tarinamme sankari -- elävän täysillä #unelmaa vai pitäisikö sanoa matrixia. Hän nimittäin aidosti uskoo, ettei todellisuus ole totta ja kaikki on pelkkää tietokonesimulaatiota. Minusta se on vakuuttavaa. Minäkin uskon samoin. Sen verran olen kuitenkin pidättyväinen, että kerron uskomuksistani vain näin nimettömänä yön pimeinä tunteina internetin nurkkapaikoissa; Elon Musk pitää asiasta kansainvälisen lehdistötilaisuuden kaikille maailman sosialistien lehdille, ja lehdet kirjoittavat kultapoikansa näyistä #unelma eli matrix-maailmassa.

Quote
Is our world a simulation? Why some scientists say it's more likely than not

When Elon Musk isn't outlining plans to use his massive rocket to leave a decaying Planet Earth and colonize Mars, he sometimes talks about his belief that Earth isn't even real and we probably live in a computer simulation.

https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/11/simulated-world-elon-musk-the-matrix
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Nyt sosialismin ihmemies Musk uhkaa lopettaa presidentti Trumpin neuvomisen, jos tämä ei sitoudu Pariisin ilmastosopimukseen. Sosialistit osaavat kiristyksen jalon taidon. Jännittää nähdä, miten tässä jännitysnäytelmässä vielä käy: Häviääkö sosialismi vai häviääkö sosialismi niin että naurattaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)