News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

Faidros.

#840
Fillarinatsi ottaa turpaansa mopoilijalta. ;D
www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201704050092230_v0.shtml
En mä oikeesti, ihan läpällä vaan. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#841
Wanhaan malliin. 8) Tää kannattaa tsekata, vaik'ei prätkistä niin tykkäiskään. Silmä lepää monessakin mielessä.
http://areena.yle.fi/1-3091017#autoplay=true
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Swen OF Sweden

Tässä ruotsalainen tiedustelee puhelimitse mahdollisuuksiaan päästä MC kerhon jäseneksi 8)

https://www.youtube.com/watch?v=L4CoEqm7GVg
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

Faidros.

Tässä sitten vähän nykyaikaisempaa kalustoa ensilennollaan.
www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201704210101406_v0.shtml
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: Faidros. on 24.02.2017, 08:50:42
Suomen Motoristit ry (SMOTO) on noteerattu ranskalaisessa MotoMag-lehdessä moottoripyöräveron vastaisen työn vuoksi.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5049
Itse tuen SMOTOn toimintaa siten etten liity kerhoihin jotka eivät ole SMOTOn jäsenkerhoja. VMPK:sta lähdin kun se jätti SMOTOn ja BMW-kerhoon en liity ennenkuin maksavat yhteisestä edunvalvonnasta roposet.

Itsehän olen MP69 jäsen, joka ei kuulu SMOTO:on, mutta tekee yhteistyötä sekä koulutus, että lobbausasioissa. MP69:llä on myös oma delegaatti ja jäsenyys FEMA:ssa, joka taas pyrkii lobbaamaan MP-teollisuutta ja EU-poliitikkoja.

Olen elänyt järjestötoiminnan lähellä juuri ne ajat, kun SMOTO:a perustettiin. Ensin eräät haaveilivat MP69:n "Muuttamisesta" SMOTO:n tyyppiseksi eräässä vuosikokouksessa Korpilammella. (Nyk. serena). Sitten tulikin muutamia pesäeron vuosia, mutta jo parikymmentä vuotta ollaan menty monessa kohtaa yhteisellä agendalla ja olen hyvää pataa SMOTO:n perustajien kanssa.

Olen aikanaan omin pikku kätösin kirjoittanut useammankin MP69 nimissä annetun kommentin laki- tai vakuutusaloitteisiin. Ehkä se toiminta on osin johtanut myös poliittiseen aktivoitumiseeni. Pitäisi vaan pitää politiikka ja harrastukset erillään.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-


Faidros.

#846
Onko kenelläkään kokemusta ko. laitteesta, tai halukkuutta ostaa, Tom of Finland-tyylinen Nazi-homosohva? :P
www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=BMW+R+1200+CL
Tuolla kelpaisi kurvata pussihousut jalassa ja nahkaskotsa päässä! 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

En tiennyt tällaisestakaan ennenkuin raaputin kuuklea.
www.mscfin.fi/fi/motoristit/
Ei mulla ole mitään vastaan, hyvä harrastus.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Punaniska

Quote from: Faidros. on 03.05.2017, 13:27:54
En tiennyt tällaisestakaan ennenkuin raaputin kuuklea.
www.mscfin.fi/fi/motoristit/
Ei mulla ole mitään vastaan, hyvä harrastus.

Ei kun kerholiivit * selkään ja johonkin kansainväliseen harrikkaralliin!

* olisiko logona ristikkäiset "peitset" tanassa hyvä?  8) Mottoa en nyt keksi.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Skeptikko

#849
Quote from: Faidros. on 03.05.2017, 13:27:54
En tiennyt tällaisestakaan ennenkuin raaputin kuuklea.
www.mscfin.fi/fi/motoristit/
Ei mulla ole mitään vastaan, hyvä harrastus.

Olen vähän yllättynyt siitä, jos näillä tosiaan on oikeasti moottoripyöriäkin. Oma kuulemani ja näkemänikin käsitykseni on ollut se, että kyse on ollut aivan toisentyyppisestä touhusta. Ja ainoa tuntamani homo, jolla on moottoripyörä, on tohtori, enkä usko häntä minkään MSC:n kiinnostavan. Sen sijaan MSC-touhussa tiedän pyörineen erään toisen henkilön, enkä usko hänellä taas olleen moottoripyörää.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Faidros.

Autoilijalle 10 kk ehdollista ja kortti vuodeksi hyllylle kuoleman- ja vammantuottamuksesta, sekä kahdesta törkeästä liikenteen vaarantamisesta.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5308
Kyllä tuon ikäiselta pitäisi ottaa kortti pois kokonaan noin rankan virhearvioinnin jälkeen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Riukulehto

QuoteMotoristi-Jenna: "Honda lataa henkiset akut"
Jutun yhteydessä on myös kaksi hienoa kuvaa Jenna Simulasta prätkän selässä.

http://www.oululehti.fi/uutiset/motoristijenna-honda-lataa-henkiset-akut-6.255.239442.5a4af3320b
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Faidros.

Onko mun kahden vuoden painajainen ohi?  :o

Asiakas toi kaksi vuotta sitten hyvin, hyvin, hyvin paljon maanteitä nähneen wanhanliiton boxerin mun telakalle korjattavaksi, kun toinen pytty kuumeni niin, että pakokäyrä meni punahehkuun.
Luulin että perushuolto ja kaasarit "pura, puhdista ja kokoa" uusilla osilla riittäisi.  :facepalm:
Kansiremppa, kietokangenlaakerit, hoonaus ja männänrenkaiden vaihto, kaikki oli sökönä ja luulin jo selättäneeni vian, mutta ei! :facepalm:
Sähköosia vaihdettiin ehjistä pyöristä yksi toisensa perään, mutta ei apua! :facepalm:

Tässä mun verstaalla pyörii jos jonkinlaista bemarivelhoa ihmettelemässä, mutta kukaan ei osannut kertoa mistä voisi olla kyse, sillä kaikki mitä he ehdottivat, oli aina jo vähintään kertaalleen koitettu.

Poitsu jäi töistään vapaalle ja lupasi vilkaista vanhusta letkuissa kuolinvuoteella. Mittasi latausjännitteet, kaikki ok... mutta, kun nosti kierrokset ylös, niin latasi yli 18 volttia! Kukaan ei ollut tajunnut tätä mitata kierroksilla, riitti kun latasi tyhjäkäynnillä yli 12V.
Vaihdettiin lataussäädin ja pelasi. Mitattiin pintalämpötilamittarilla pakokäyrien lämmöt ja tasaiselta näytti.

Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Asiakas maksoi jo vuosi sitten remontista täyden hinnan ja lupasin laittaa pyörän pelittämään ilman lisämaksua.
Tänään hän tuli hakemaan Old Timerinsa kotiin ja jätti samalla pullon XO konjakkia. :'(

Poitsulle kiitos, itse en olisi tästä painista ihan heti selkävoittoa ottanut(ei ole konjakkimiehiä). ;)

 


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Hankala Tapaus

Quote from: Faidros. on 20.05.2017, 11:53:41
...Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o...

En kysy, mutta tekaisen foliohattuhuuruisen pseudofysiikan teorian.

Ylijännite livahti vähempivastuksisesta tulpanjohdosta toiseen tulppaan, kuumensi sen poikkeuksellisella tavalla, häiritsi sillä kannen jäähtymistä (ilmajäähdytteinen kuumenee kriittiseen pisteeseen helpommin) ja tästä syntyi kierre joka ruokki itseään. Ehkä kuumuus sotki myös pakoventtiilin sovitusta/välystä?

Muuten uskoisin itse, mutta tulpanjohtojen eron pitäisi olla todella suuri.

Eikös sen pytyn männänlaessa ollut mitään merkkiä tuosta?

Faidros.

Vietin XO:n  kanssa prätkäpainajaisen täyttämän yön ja uniapnea ei siihen ainakaan antanut helpotusta.
Löysin puoliunessa osittaisen vastauksen.
Risa jännitteensäädin  antoi koko järjestelmälle liikaa virtaa, ok, hyvä kun johtosarja kesti palamatta, mutta tässä vuosimallissa on erilliset 6V. puolat 12V. sähköjärjestelmästä huolimatta. Sen uskoisin olevan ainoa syy toisen pytyn kuumanemiseen? Myöhemmissä vyosimalleissa on 12V:n kaksoispuola.
Mutta... vastatkaas enemmän sähköjä ymmärtävät, miksi täysin samanlainen rinnakkainen puola muuttaa ominaisuuksiaan niin, että sytytyshetki tms. kuumentaa sen toisen pytyn? ???
Voiko toinen(heikompi) puola toimia jotenkin päävastuksena ylivirralla, toisen toimiessa normaalisti?

Näitä mietin yöllä. :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jack

Edellä kirjoitetaan, että pitäisi ottaa kortti pois... joten uskaltaakohan seuraavaa paljastusta edes kirjoittaa. No, onneksi korttia ei oteta pois foorumin päätöksellä, joten...

En tiedä, miten korkealla "ranking-listalla" olisin, jos kilpailtaisiin siitä, kuinka usein kaataa mp:n tahattomasti tiettyjen ajokilometrien sisällä. Ajokilometrejä oli takana jotain 2000 - 4000, kun olin joutunut nostamaan kaatuneen mp:n pystyyn jo ainakin kuusi kertaa, jos nyt oikein muistan.

Ensimmäisen kerran pyörä kaatui parin viikon ajokokemuksen jälkeen, kun otin itsestäni viivelaukaisimella kuvan sen satulassa istuen. Potkaisin jalustan pois, jotta kuva näyttäisi paremmalta. Kun kamera oli lauennut, nousin pois lähteäkseni hakemaan kameran. No, kävi niin kuin arvata saattaa. Paikka oli pehmeätä nurmikkoa, joten vahinkoja ei tullut (eikä kukaan nähnyt).

Seuraavalla kerralla kaadoin pyörän kaksi kertaa peräkkäin samassa paikassa siirrellessäni sitä autotallin ovella. Jälkimmäinen kaatuminen aiheutti jo pientä vahinkoa. Piti uusia vilkun lasi ja korjata jarrukahva ja vähän paikkamaalata.

Seuraavan kerran pyörä kaatui, kun siirsin sitä pihassa. Se vain lipsahti otteesta. Seuraava kaatuminen tapahtui, kun käänsin pyörää ajamalla eräässä ahtaassa epätasaisessa "maastoisessa" paikassa. Rengas nousi pienen penkereen päälle, jolloin pyörä kallistui yli kriittisen pisteen ja kaatui. Jalalla maasta tukemalla ei pystynyt estämään kallistumista, johtuen maaston muodosta. Tässäkin oli pehmeää, joten vahinkoja ei tullut.

Tuossa taisin mainita jo viisi tapausta. Viimeisin (en muista sataprosenttisen varmasti tapausten järjestystä) kaatuminen säikäytti eniten, koska se tapahtui ajaessa, tosin melko hitaassa vauhdissa. Vedin ilmeisesti jarrukahvaa liian voimakkaasti väärässä paikassa eli alamäessä kosteassa ruohikkoisessa kohdassa asfaltin ja hiekkatien välissä, jolloin eturengas lukkiutui ja lipsahti alta. Kaatuminen oli niin yllättävä ja nopea, että en ehtinyt kunnolla tajuta mitä tapahtui, kun olin jo kyljelläni mp:n alla. En muista edes sitä, sammuiko moottori vai sammutinko sen. Ehkä sammutin. Kaatuminen tapahtui alaspäin viettävään rinteeseen ja juutuin hieman jalastani kiinni mp:n alle kunnes sain rimpuiltua itseni irti. MP oli aika raskas nostaa pystyyn "ylärinteeseen". Onneksi olin katsonut Youtubesta loistavan ohjeen, miten se tehdään (mennään selin pyörän eteen ja... katsokaa itse), joten sain ähkittyä pyörän pystyyn. Vahingot jäivät tälläkin kerralla onneksi pelkiksi henkisiksi vammoiksi. Korkeintaan pieni mustelma tuli jalkaan. Ja MP:stä piti pestä savet ja mullat pois. Tapaus piti kelata moneen kertaan mielessä läpi, että osaisi välttää vastaavan vaaran jatkossa.

Tuosta viimeksi mainitusta tapauksesta alkaa olla kaksi vuotta. Eikä pyörä ole pihassakaan enää viime aikoina kaatuillut, koska en siirrä sitä edes lyhyttä matkaa muuten kuin satulassa istuen. Sivusta työntäminen on epävakaata.

Tulen aina olemaan aloittelija, vaikka kilometrejä hiljalleen kertyykin. Myönnän tämän nöyrästi ja yritän maksimoida turvallisuuden niillä keinoilla, mitkä ovat käytettävissä (ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ajamista lopettamalla, mikä olisi ainoa varma tapa). Eniten harrastuksessa pelottaa huono tien pinta ja sen aiheuttamat ongelmat. Asuinseudullani on aika kehnokuntoista tietä. Ehkä on toisaalta hyväkin tottua huonoihin teihin. Toinen epämukava paikka ovat vilkkaat risteykset ja niistä lähteminen.

Hankala Tapaus

Quote from: Faidros. on 21.05.2017, 09:25:55
...syy toisen pytyn kuumanemiseen?...

En ole sähköguru, mutta paria konetta olen joskus kosketellut.

Sähkö menee sieltä, mistä sen on helpointa mennä. Esimerkiksi johdon paksuus (yksinkertaistava esimerkki) mahdollistaa sen että otettaessa sähkö samasta virtalähteestä eri paksuisilla johdoilla, saa erilaisen määrän virtaa ulos. Siksipä on mahdollista että esim kaksi eri tavoin kulunutta sytytysjärjestelmän puolikasta toimivat eri tavoilla, jos johdotus on ikääntyessään alkanut vastukseksi.

Epätodennköiseksi sellaisen tekee se, että jokainen osa on (oletetetusti) yhtä vanha ja vanhenemisen voisi tätä kautta olettaa tapahtuneen tasaisemmin. Jos osia ei ole vaihdettu pareittain tai vaikkapa läähätysysilman reitti toiselle puolelle on jonkin katerakennelman takia erilainen, voisi ero selittyä. Voi myös olla useamman osatekijän summa.

Silti luulisi, että kun kone on ollut palasina, olisi kuumemman puolen männästä ja/tai pakoventtiilin reunasta näkynyt jotain liikalämmön jälkiä.

Tokihan kurkistit(te) pakokäyrään ja varmistitte ettei punaiseksi kuumuneesta vain ole sisäputki (jos noissa on se normaali kahden kerroksen pakokäyrä) puhki ja toinenkin on käynyt kuumana, mutta huomaamatta?

(tykkään tällaisista "henkimaailman" vioista koneissa, kun ei osu omaan ;D )

Tunkki

#857
Quote from: Faidros. on 21.05.2017, 09:25:55
Risa jännitteensäädin  antoi koko järjestelmälle liikaa virtaa, ok, hyvä kun johtosarja kesti palamatta, mutta tässä vuosimallissa on erilliset 6V. puolat 12V. sähköjärjestelmästä huolimatta. Sen uskoisin olevan ainoa syy toisen pytyn kuumanemiseen? Myöhemmissä vyosimalleissa on 12V:n kaksoispuola.
Mutta... vastatkaas enemmän sähköjä ymmärtävät, miksi täysin samanlainen rinnakkainen puola muuttaa ominaisuuksiaan niin, että sytytyshetki tms. kuumentaa sen toisen pytyn? ???
Voiko toinen(heikompi) puola toimia jotenkin päävastuksena ylivirralla, toisen toimiessa normaalisti?

Sähköpuolen kulina sanon:

Ei ole edes teoriassa mahdollista että sähköpuoli vaikuttaisi tuohon toisen pytyn kuumenemiseen. Syttypuola antaa kipinän kun kärjiltä/elektroniikalta käsky tulee, 6V puola 12V systeemissä antaa isompaa kipunaa (ja kuumenee).
Josta tulee mieleen että kai se kuumeneva pytty sitten pelasi jostain syystä myöhäisellä sytytysajankohdalla, mutta ei oikein kuulosta sekään todennäköiseltä. Paitsi jos on mekaaninen virranjakaja, moisella sekin onnistuu jos on se kärkiä heiluttava akseli a) kulunut epämuotoon b) se em. akseli on virranjakajavärkissä kuluttanut laakerointinsa ja klappaa.
En keksi muuta miten sähköpuoli voisi moista aiheuttaa, mutta mielikuvitukseni lie rajallinen.

Ja en tiedä mitään vanhoista BMW-pyöristä (paitsi että ovat luotettavaa rautaa ja toimivia). Tämä pähkäily on suoritettu pelkällä auto- ja mopokokemuksella.


edit: muutama vuosi sitten avustin kaveria vaihtamaan kytkinlevyn -91 K100RS:ään että onhan mulla sittenkin bemariremppakokemusta :)

Hankala Tapaus

#858
Quote from: Tunkki on 21.05.2017, 15:53:19
...Ei ole edes teoriassa mahdollista että sähköpuoli vaikuttaisi tuohon toisen pytyn kuumenemiseen...

Miksi sytytystulpilla on eri lämpöarvot ja miksi väärä tulppa voi vaikkapa aiheuttaa reiän männänlakeen?

Pyydän kohteliaimmin lupaa olla kanssasi eri mieltä tässä yhteydessä.

Edit: Ai niin... Jos tulppa läsähtää myös "tyhjää", lienee mahdollista kytkeä 2 6V:n puolaa pariksi. Tällainen ei myöskään edellytä välttämättä kaksia kärkiä (kuinka vanhasta koneesta on kyse? BMW on ymmärtääkseni ollut kärjetön varsin pitkään.)

Tunkki

Quote from: Hankala Tapaus on 21.05.2017, 16:09:56
Miksi sytytystulpilla on eri lämpöarvot ja miksi väärä tulppa voi vaikkapa aiheuttaa reiän männänlakeen?

Pyydän kohteliaimmin lupaa olla kanssasi eri mieltä tässä yhteydessä.

Olkaa hyvä, täten myönnän teille luvan olla eri mieltä :)

Sähkökulina sanoisin että tulppa ei varsinainen sähkö-komponentti ole vaikka siinä kipinä räpsyy. Tulppien lämpöarvojutut käsittääkseni määräytyvät moottorin ominaisuuksien mukaan ja eivät taida olla tässä Fairdroksen ongelmassa osana.
Helpoin selitys (mielestäni) olisi virranjakajan joku vika joka aiheuttaa että se toinen pytty käy myöhäisellä  -> kuumenee.

Ari-Lee

Quote from: Faidros. on 20.05.2017, 11:53:41
Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Vaikea sanoa näillä spekseillä, mutta kyllä se sulalta mahdottomuudelta kuulostaa. Akkuhan siinä lujimmilla on ja lienee kiehunut? Vai mitä? Oletan, että kaasuttimet ovat täysin mekaaniset ja seokset samanlaiset. Olen kyllä kuullut mäntien palamisesta rei'ille liian laihan seoksen seurauksena. Sitä ennen tyhjäkäynti on ollut varmasti vaikea ja sitä on korjattu säätämällä tyhjäkäyntiä aina vain isommalle. Ei ole karstannut, mutta metallikin on alkanut yhtymään happeen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Faidros.

Quote from: Tunkki on 21.05.2017, 15:53:19
Sähköpuolen kulina sanon:

Ei ole edes teoriassa mahdollista että sähköpuoli vaikuttaisi tuohon toisen pytyn kuumenemiseen. Syttypuola antaa kipinän kun kärjiltä/elektroniikalta käsky tulee, 6V puola 12V systeemissä antaa isompaa kipunaa (ja kuumenee).
Josta tulee mieleen että kai se kuumeneva pytty sitten pelasi jostain syystä myöhäisellä sytytysajankohdalla, mutta ei oikein kuulosta sekään todennäköiseltä. Paitsi jos on mekaaninen virranjakaja, moisella sekin onnistuu jos on se kärkiä heiluttava akseli a) kulunut epämuotoon b) se em. akseli on virranjakajavärkissä kuluttanut laakerointinsa ja klappaa.
En keksi muuta miten sähköpuoli voisi moista aiheuttaa, mutta mielikuvitukseni lie rajallinen.

Ja en tiedä mitään vanhoista BMW-pyöristä (paitsi että ovat luotettavaa rautaa ja toimivia). Tämä pähkäily on suoritettu pelkällä auto- ja mopokokemuksella.


edit: muutama vuosi sitten avustin kaveria vaihtamaan kytkinlevyn -91 K100RS:ään että onhan mulla sittenkin bemariremppakokemusta :)

Boxer-twinissä on vain yhdet kärjet ja tulpat lyö kipinää joka kerta kun mäntä käy katossa.
Jotain tapahtui kuitenkin kun jännitteensäädin vaihdettiin.
Taitaa olla parempi, että unohdan koko jutun, tai muuten vedän vielä itseni jojoon. :o
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Maija Poppanen

Jatkakaa pojat! Ootte tosi hotteja, kun puhutte tuollaisia rivoja.

Mitään en tajuu mut seksikkäältä näyttää  :-*

Faidros.

Quote from: Ari-Lee on 21.05.2017, 17:18:34
Quote from: Faidros. on 20.05.2017, 11:53:41
Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Vaikea sanoa näillä spekseillä, mutta kyllä se sulalta mahdottomuudelta kuulostaa. Akkuhan siinä lujimmilla on ja lienee kiehunut? Vai mitä? Oletan, että kaasuttimet ovat täysin mekaaniset ja seokset samanlaiset. Olen kyllä kuullut mäntien palamisesta rei'ille liian laihan seoksen seurauksena. Sitä ennen tyhjäkäynti on ollut varmasti vaikea ja sitä on korjattu säätämällä tyhjäkäyntiä aina vain isommalle. Ei ole karstannut, mutta metallikin on alkanut yhtymään happeen.

Juu, akku oli vainaa. Mekaaniset kaasarit uusilla osilla ja vähintään kymmenen kertaa ultraäänessä pesty, sekä alipainemittareilla tasan säädetty.
Ihan helvetin kummallista oli, kun jännitteensäätimen vaihdon jälkeen alkoi pelittämään.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#864
Quote from: Maija Poppanen on 21.05.2017, 18:33:45
Jatkakaa pojat! Ootte tosi hotteja, kun puhutte tuollaisia rivoja.

Mitään en tajuu mut seksikkäältä näyttää  :-*

Käypäs lainaamassa kirjastosta Zen ja moottoripyörän kunnossapito.
Moottoripyörän korjauksessa on loppupelissä kyse itsensä korjaamisesta. Näin kertoo Faidros, kirjailijan alter ego.
Sen kun luet, niin saatat tajuta miehen mielestä enemmän.. tai alat pitämään meitä vajaaälyisinä. ;)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Zen_ja_moottoripyoran_kunnossapito
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tunkki

Quote from: Faidros. on 21.05.2017, 18:20:35
Boxer-twinissä on vain yhdet kärjet ja tulpat lyö kipinää joka kerta kun mäntä käy katossa.
Jotain tapahtui kuitenkin kun jännitteensäädin vaihdettiin.
Taitaa olla parempi, että unohdan koko jutun, tai muuten vedän vielä itseni jojoon. :o

Älyänkö oikein että sen vanhan Bemun sytkä räpsäyttää joka kärjenavauksella molemmille tulpille kipinän yhtäaikaa? 
Jos näin on niin minun teoriat menee sakokaivoon samointein.

Maija Poppanen

Quote from: Faidros. on 21.05.2017, 18:50:57
Quote from: Maija Poppanen on 21.05.2017, 18:33:45
Jatkakaa pojat! Ootte tosi hotteja, kun puhutte tuollaisia rivoja.

Mitään en tajuu mut seksikkäältä näyttää  :-*

Käypäs lainaamassa kirjastosta Zen ja moottoripyörän kunnossapito.
Moottoripyörän korjauksessa on loppupelissä kyse itsensä korjaamisesta. Näin kertoo Faidros, kirjailijan alter ego.
Sen kun luet, niin saatat tajuta miehen mielestä enemmän.. tai alat pitämään meitä vajaaälyisinä. ;)

Mun ei tarvi mennä kirjastoon; se löytyy tuolta röykkiöistä.

Tarvis vissiin lukeekin se.

Faidros.

Quote from: Tunkki on 21.05.2017, 18:51:49
Quote from: Faidros. on 21.05.2017, 18:20:35
Boxer-twinissä on vain yhdet kärjet ja tulpat lyö kipinää joka kerta kun mäntä käy katossa.
Jotain tapahtui kuitenkin kun jännitteensäädin vaihdettiin.
Taitaa olla parempi, että unohdan koko jutun, tai muuten vedän vielä itseni jojoon. :o

Älyänkö oikein että sen vanhan Bemun sytkä räpsäyttää joka kärjenavauksella molemmille tulpille kipinän yhtäaikaa? 
Jos näin on niin minun teoriat menee sakokaivoon samointein.

Ymmärsit aivan oikein. Männät kulkee samaan aikaan sisään ja ulos, työtahdit vuorotellen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mika

#868
Itse en ole löytänyt moottoripyöristä mitään kiinnostavaa.  Ne ovat minulle pelkästään välineitä, joilla mennään paikasta A paikkaan B. Suomen oloissa usein vielä kylmässä ja sateisessa säässä. Ei nappaa, mutta olen kateellinen niille, joita nappaa...
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Hankala Tapaus

Quote from: Tunkki on 21.05.2017, 16:20:22
...Sähkökulina sanoisin että tulppa ei varsinainen sähkö-komponentti ole vaikka siinä kipinä räpsyy. Tulppien lämpöarvojutut käsittääkseni määräytyvät moottorin ominaisuuksien mukaan...

Kantapää-kulina totean, että penikkana sulatin 3 männänlakea Yamaha RD:stä, ennenkuin kylmempiin tulppiin vaihtamalla ongelma poistui (kapine oli toki viritetty kulkemaan kovempaa, kuin uudemmat vesijäähdytteiset kollegansa ja kiusaan oli perusyynä lähinnä läppärakennelman rajoitusten tuoma krooninen sopan laihuus).

Tulppa ei ole varsinainen elektroniikan komponentti, mutta se on sähkötoiminen osa, jolla on tarkoitus. Tulppaan tarjoillaan tarpeeksi sähköä oikeankokoisen ja oikeaan aikaan syttyvän kipinän aikaansaamiseksi. Ja tulppa ei lämpene vain kannen lämmetessä, vaan kuumenee myös itse. Joskus väärä lämpöarvo tuhoaa vain tulpan, joskus jotain muuta.

Ilmajäähdytetyn moottorin yksi ominaisuus on se, että tietyn lämpötilan ylitettyään se ei enää kykene jäähtymään käynnin aikana. Lämmön haihtumista voi tapahtua vain määrä X, joka vaihtelee tapauskohtaisesti. Siksi mikä tahansa väärän käyttölämpötilan aiheuttava asia on pahasta ja tuo harmia oikeissa olosuhteissa. En tiedä pomminvarmasti astemääriä, mutta veikkaan että jo 10 astetta lisää normaaliin käyttölämpötilaan heittää koko rakennelman tasapainosta.

Mutta mistäpä tuon tiennee, mikä kapinetta vaivasi? Jos oikein ufoja haetaan, voidaan alkaa hakemaan syytä vaikka laturin pyörimissuunnan aiheuttamasta toispuolisesta kuumenemisesta ;D