News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Bwana

Quote from: Faidros. on 27.01.2017, 20:11:31
Berner osti kylmästi perustuslakiprofessorit hiljaisiksi.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4940

Yksi noista professoreista näkyy olevan Tuomas Ojanen. Muistamme miehen runopoika-tapauksen jälkimainingeissa lausutusta, perin juurin jännittävästä mallista lainsäädännölle:

QuoteHelsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen ymmärtää, ettei kaupallinen yritys voi yksin kantaa vastuuta asiassa niin kauan kuin viranomaiset eivät näytä esimerkkiä, mikä on kiellettyä ja mikä ei.
– Marssijärjestys menee niin, että ensin viranomaisten pitää antaa selkeä signaali, että tietyntyyppinen toiminta on lainvastaista. Nyt tilanne on yksityistenkin toimijoiden näkökulmasta epäselvä, Ojanen sanoo."
Nkosi sikelel' Afrika.

Nuivanlinna

QuotePerustuslakivaliokunta päätti, että se ei laadi mietintöä kansalaisaloitteesta kansanäänestyksen järjestämiseksi Suomen jäsenyydestä euroalueessa. Aloite ei siis tule täysistuntokäsittelyyn, jossa kansanedustajat olisivat keskustelleet aloitteesta ja äänestäneet siitä.
Perustuslakivaliokunta järjesti julkisen kuulemistilaisuuden, johon se ei kutsunut minun lisäkseni kuultavaksi yhtään kansanäänestyksen tai euroeron kannattajaa. Kuulemistilaisuus on katsottavissa verkkosivulta klikkaamalla tätä.

Myöhemmin valiokunta jatkoi asiantuntijakuulemista suljetussa kokouksessaan, johon kutsuttiin vain professori Tuomas Ojanen. Aloitteen tekijöille ei annettu mahdollisuutta ehdottaa asiantuntijoita valiokunnan kuultaviksi.
http://paavovayrynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/227084-kansalaisaloitteita-koskevaa-lainsaadantoa-on-muutettava
http://hommaforum.org/index.php?topic=97360.msg2480776#msg2480776
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

porrasaa

Tältä päivältä uutinen. Korjausvelat ja taianomaiset tulot. Kohta pukkaa uutta ehdotusta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702052200065505_uu.shtml
Quote- Koko ideahan tässä oli, että saamme tieverkoston korjausvelan maksamiseen muita tulonlähteitä kuin autoilijoilta kerättävät verotulot ja budjettitulot. On kyse isosta uudistuksesta, ja se vaatii selvästikin pidemmän keskusteluajan.

Impi Waara

Quote from: porrasaa on 05.02.2017, 18:41:00
Tältä päivältä uutinen. Korjausvelat ja taianomaiset tulot. Kohta pukkaa uutta ehdotusta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702052200065505_uu.shtml
Quote- Koko ideahan tässä oli, että saamme tieverkoston korjausvelan maksamiseen muita tulonlähteitä kuin autoilijoilta kerättävät verotulot ja budjettitulot. On kyse isosta uudistuksesta, ja se vaatii selvästikin pidemmän keskusteluajan.

Leikataan lisää kaikista pienituloisimmilta? Varmaan saadaan työttömätkin tavalla tai toisella ehkä jopa molemmilla maksumiehiksi. Lisäksi voidaan yhtiöittää kaikki ja myydä globaaleille pääomasijoittajille. Ihan vain mielenkiinnosta olisi kiva tietää miten se korjausvelka on päässyt syntymään, kun samalla autoilijoita on kupattu kuiviin.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Andy_81

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005082238.html

QuoteJokisen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) kaatunut liikenneverkkoesitys jätti vastaamatta moniin olennaisiin kysymyksiin.

Jokista häiritsee Uutissuomalaisen jutun mukaan erityisesti se, että Bernerin esityksestä putosi pois ajatus siitä, että liikennevälineestä on päästävä eroon. Jokisen mukaan liikenne on on kuitenkin yksiselitteisesti kaikkia kansalaisia koskevaa palvelua.

Siksi pitäisi harkita myös vaihtoehtoa, jossa myös autoton kansalainen voisi maksaa hyödystä, jonka hän saa käyttäessään liikenneverkkoa – olipa hänellä omaa liikkumisvälinettä tai ei.

– Se unohtui selvityksestä, ettei se ole vain henkilöauto, joka maksaa tien käytöstä ja jota verotetaan.

Kyllä, teillä liikkuu paljon muitakin kuin henkilöautoja, mm. raskasliikenne, moottoripyörät, yms.. Sekä teillä/radalla/ilmassa/vesillä liikkuu myös paljon niitä autottomia, millä oikeudella nämä olisi ns. vapaamatkustajia mitä maksuihin tulee?   8)

yks vaan

Hirvetkin kuluttavat tietä, välillä juoksevat jopa pitkin tietä.

Saadaan lisää rahaa teiden ylläpitoon, nykyisistähän se ~90% menee ihan muualle.
Kuka syrjisi minua?

Kni

QuoteTaas yksi Bernerin kokeilu kiville – lauttamaksuja ei tule

Saaristomerelle ja Suomenlahdelle suunniteltua liikennekokeilua ei aloiteta, Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo. Kokeilun yhteyteen suunniteltiin yhteysalusmaksuja, joita ei myöskään tule.

Yksi syy kokeilun perumiseen oli asiasta saatu palaute.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005085761.html

Kannattaisikohan ajatella ensin ja suunnitella vasta sitten? Ei anna kovinkaan kummoista kuvaa osaamisesti tällainen poukkoilu.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Uuno Nuivanen

Quote– Olemme valmistelutyön aikana saaneet arvokasta palautetta ja kiitän saariston asukkaita ja yrityksiä aktiivisesta vuoropuhelusta, Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo tiedotteessa.

Happamia, sanoi kettu...  ;D

ISO

^Älyttömät suunnitelmat kuuluukin ajaa kiville.

Kummastuttaa vain, että miten yksi ministeri voi olla niin kykenemätön omassa työssään että toistuvasti saa aikaiseksi älyttämiä suunnitelmia.

Viranomaiset taitaa taustalla hääriä ministerin pään menoksi, eikä ministerin älli riitä tätä ymmärtämään.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

repsikka

Quote from: yks vaan on 11.02.2017, 08:38:12
Hirvetkin kuluttavat tietä, välillä juoksevat jopa pitkin tietä.

Saadaan lisää rahaa teiden ylläpitoon, nykyisistähän se ~90% menee ihan muualle.
Hirvet maksavat tienkäytöstään usein kalleimman mukaan.

Nuivanlinna

Kuinkahan monessa asiassa tämä hallitus on jo ehtinyt muodostamaan epävarmuutta sektorille jos toisellekin? Auttaisikohan hallituksen vaihto mitenkään, viimeksihän Suomessa on hallitus kaatunut joskus 40 vuotta sitten.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ämpee

Bernerin yksi idioottimaisuus on vedetty takaisin, ja linkissä olevan YLE:n uutisen mukaan selitykset ovat yhtä uskottavia kuin edellisissäkin idioottimaisuuksissa.
Quote from: idiootti BernerLiikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) päätöksen mukaan Saaristomeren ja Suomenlahden saaristoalueiden liikennepalveluja kehittävää kokeilua ei aloiteta.

Tämä kehittäminen tarkoitti siis käytännössä lossimaksuja.

Quote from: idiootti Berneriä lisääSaariston liikennepalveluja on välttämätöntä kehittää, ja liikenne- ja viestintäministeriössä jatkammekin työtä liikenteen digitalisaation edistämiseksi.

Kun kehittäminen kerran tarkoittaa lossimaksuja, niin mitä helvettiä voi tarkoittaa "liikenteen digitalisaatio" ??
Kyseessä lienee mitä ilmeisimmin uus'sanasto mallia Himanen, joiden merkityksiä ei tunne kuin sanojen keksijät.
Liikennettä ei voi muuttaa dataksi, auto pysyy autona vaikka miten paljon laskutettaisiin.

Digitalisaatiota voisi korkeintaan kuvitella liikennettä käsittelevän tiedon osalta, mutta kaikki nykyään tuotettava tieto on jo aikaa sitten ollut digitaalista.
En kutsuisi Berneriä idiootiksi elleivät kaikki hänen ehdotuksensa olisi kansalaisen kannalta mitä idioottimaisimpia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

l'uomo normale

Quote from: Kni on 13.02.2017, 10:13:39
QuoteTaas yksi Bernerin kokeilu kiville – lauttamaksuja ei tule

Yksi syy kokeilun perumiseen oli asiasta saatu palaute.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005085761.htm

Ilta-Sanomista:

QuoteYhteysalusliikenteen kehittäminen on luontevaa jättää tulevan maakunnan hoidettavaksi, Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo tiedotteessa.

Pystytäänkö mahdollisesti toteutettavalle maakuntahallinnolle siirtämään epämiellyttävät säästö- ja maksunkorotuspäätökset?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Mato

Kerrankin järkevä ehdotus, eli mopoautojen tilalle annettaisiin lupa tavallisille autoille, jossa on nopeudenrajoitin ja kolmio perässä. Samalla tapaa kuin ruotsissa. Tosin en aivan tunne ruotsin tilannetta, mutta siellä on avolavoja kolmiolla ja mopoikäiset niitä ajelee.

Olikos vielä niin, että istumapaikkoja oli vain kaksi, siksi kaiketi avolavoja käyttävät.

Kannatan ehdotusta. Mopoautot ovat turvattomia ja maksavat hyvän auton hinnan. Onkohan jokin syy, miksi tuota ei ole otettu aikaisemmin esille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702212200074138_uu.shtml

- Mato

Impi Waara

En kannata minkäälaisten autoa mustuttavien kapistusten antamista tuon ikäisille. Mäkiauto korkeintaan ja sekin liikenteeltä suljetulla alueella. Liian paljon läheltä piti tilanteita, jossa esim. varoittamatta sivutieltä kolmion takaa loikkaa eteen mopoauto, jonka kuskin harkintakyky ei hahmota liikenteen nopeutta. Aivan samaan ongelma näiden liian nuorien kuskien kanssa on, kun iltaisin/öisin ajelevat traktoreilla. Ei ole kohtuutonta pyytää odottamaan sinne 18 vuoden ikään.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

jka

Robottiautot muuten ratkaisee molemmat Sastamalan tragediankin ongelmat.

Kukaan ei tarvitse enää edes ajokorttia kun autot ajaa itsekseen. Eli myöskään iällä ei ole enää merkitystä. 10-vuotiaskin voi istua robottiauton kyydissä.

Toisekseen jos autoja ei tulevaisuudessa edes ihminen pääse ajamaan niin itsemurhakandidaatitkaan ei ajele enää rekkoja päin, eikä varsinkaan mopoautoja päin.

Mr.Reese

Quote from: jka on 22.02.2017, 16:12:23
Robottiautot muuten ratkaisee molemmat Sastamalan tragediankin ongelmat.

Kukaan ei tarvitse enää edes ajokorttia kun autot ajaa itsekseen. Eli myöskään iällä ei ole enää merkitystä. 10-vuotiaskin voi istua robottiauton kyydissä.

Toisekseen jos autoja ei tulevaisuudessa edes ihminen pääse ajamaan niin itsemurhakandidaatitkaan ei ajele enää rekkoja päin, eikä varsinkaan mopoautoja päin.
No, tuo on vielä science fictionia. Varsinkin Suomessa. Nimimerkillä -Ruosteinen bensaloso vm.1994.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Shemeikka

QuoteEduskunnan tulevaisuusvaliokunta arvioi itseohjautuvien autojen tulevan sarjatuotantoon vuosien 2018–2020 välillä.

Sieltä ne pikkuhiljaa lähenevät. Kuski on autoilun heikoin lenkki, joten uskon että jossain vaiheessa ihmisten ohjaamat autot kielletään ja vain robottiautot teillä sallitaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Robottiauto
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Ari-Lee

Quote from: Mato on 21.02.2017, 11:09:22
Kerrankin järkevä ehdotus, eli mopoautojen tilalle annettaisiin lupa tavallisille autoille, jossa on nopeudenrajoitin ja kolmio perässä. Samalla tapaa kuin ruotsissa. Tosin en aivan tunne ruotsin tilannetta, mutta siellä on avolavoja kolmiolla ja mopoikäiset niitä ajelee.

Olikos vielä niin, että istumapaikkoja oli vain kaksi, siksi kaiketi avolavoja käyttävät.

Kannatan ehdotusta. Mopoautot ovat turvattomia ja maksavat hyvän auton hinnan. Onkohan jokin syy, miksi tuota ei ole otettu aikaisemmin esille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702212200074138_uu.shtml

- Mato

Siis henkilöauton mopo-traktoriksi rakentaminen ei ole noin yksinkertaista kuin mitä tuossa lausumassa jos otetaan malliksi ruotsalaisten kehittämä Epa-traktori. Se vaatii auton purkamista ja rakentamista uudelleen. Rakenteeltaan se on melkeinpä yhtä luja kuin alkuperäinen, ellei lujempikin, mutta  h i d a s  ja kuljettaja hätäinen. Ei sellaisia tarvita meidän maanteille.

Ei näihin mopoautokuolemiin ole muuta ratkaisua kuin kieltää mopoautot kokonaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

J.M

Joo-o. Saahan sitä suunnitella ja haaveilla hienoista itseohjaavista autoista. Juttu vaan on niin, että Suomessa ei - kuten ilmeisesti muissakaan pohjoismaissa - osaa toistaiseksi edes kiskoilla liikkuva vekotin kulkea ilman kuljettajaa. Siitä kiskoilla kulkemisestakin on vielä pikkuriikkinen harppaus automatisoituun kumipyöräliikenteeseen talviolosuhteissa luotettavasti. Vielä virtaa vettä Vantaanjoessa kuutio jos toinenkin, ennen kuin kumipyöräliikenteessä ei tarvita kuljettajaa.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Nuiva kansalainen

Quote from: Impi Waara on 21.02.2017, 12:48:28
En kannata minkäälaisten autoa mustuttavien kapistusten antamista tuon ikäisille. Mäkiauto korkeintaan ja sekin liikenteeltä suljetulla alueella. Liian paljon läheltä piti tilanteita, jossa esim. varoittamatta sivutieltä kolmion takaa loikkaa eteen mopoauto, jonka kuskin harkintakyky ei hahmota liikenteen nopeutta. Aivan samaan ongelma näiden liian nuorien kuskien kanssa on, kun iltaisin/öisin ajelevat traktoreilla. Ei ole kohtuutonta pyytää odottamaan sinne 18 vuoden ikään.

Täysin samaa mieltä. Sen pari vuotta voi ihan hyvin ajella vielä vaikka mopolla tai polkupyörällä. Mopoautoista on tullut teinien leikkikaluja, jotka ovat kaukana turvallisesta liikkumavälineestä ja sen lisäksi vielä usein maantiellä tientukkoina. Oikean tilannenopeuden ja muun liikenteen nopeuden hahmottaminen tuntuu tosiaan olevan tuossa iässä vielä pahasti kehitysasteella. Kaupungissa ajetaan kotterolla mutkiin liian suurella nopeudella ja maantiellä vedetään kylmästi eteen kolmion takaa. Tällaisella ajotyylillä on täysin sattuman kauppaa, milloin tapahtuu jotain vakavampaa.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Impi Waara

^Koko aikuisikäni olen kuullut/nähnyt/lukenut juttuja juuri ajokortin saaneiden 18-vuootiaiden korkeasta riskistä joutua kolariin, koska omat taidot yliarvoidaan, ei hahmoteta liikennettä ja harkinta pettää. Ja nyt sitten taas tässäkin asiassa pitäisi ottaa Ruotsista mallia.  :facepalm: Eikö jumankeuta opita ikinä mitään??

Vanhempien vastuuttomuutta, jos ei teinille saa sanotuksi ei.  >:(  Päättäjien typeryyttä edes pohtia moista.  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Mato

Quote from: Ari-Lee on 22.02.2017, 16:32:11
Quote from: Mato on 21.02.2017, 11:09:22
Kerrankin järkevä ehdotus, eli mopoautojen tilalle annettaisiin lupa tavallisille autoille, jossa on nopeudenrajoitin ja kolmio perässä. Samalla tapaa kuin ruotsissa. Tosin en aivan tunne ruotsin tilannetta, mutta siellä on avolavoja kolmiolla ja mopoikäiset niitä ajelee.

Olikos vielä niin, että istumapaikkoja oli vain kaksi, siksi kaiketi avolavoja käyttävät.

Kannatan ehdotusta. Mopoautot ovat turvattomia ja maksavat hyvän auton hinnan. Onkohan jokin syy, miksi tuota ei ole otettu aikaisemmin esille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702212200074138_uu.shtml

- Mato

Siis henkilöauton mopo-traktoriksi rakentaminen ei ole noin yksinkertaista kuin mitä tuossa lausumassa jos otetaan malliksi ruotsalaisten kehittämä Epa-traktori. Se vaatii auton purkamista ja rakentamista uudelleen. Rakenteeltaan se on melkeinpä yhtä luja kuin alkuperäinen, ellei lujempikin, mutta  h i d a s  ja kuljettaja hätäinen. Ei sellaisia tarvita meidän maanteille.

Ei näihin mopoautokuolemiin ole muuta ratkaisua kuin kieltää mopoautot kokonaan.

Joo, en tunne ruotsalaista käytäntöä sen paremmin kuin mitä olen liikenteessä nähnyt. Jos tavallisen auton nopeusrajoitin ei riitä, niin sitten ei kannata alkaa pohtimaan koko asiaa.

Mitä tulee hitauteen, niin kyllähän nuo mopoautot ja mönkijät ovat samalla tavalla tien tukkona, sillä erotuksella, että ovat kuljettajille monin verroin vaarallisempia.

Kannatan myös mopoautojen kieltämistä, mutta jos ei voida kieltää, niin sitten hyväksyä myös tavalliset autot nopeusrajoittimella ja vaikka niillä penkkien lukumäärällä. Ja kun junnu saa B-kortin, niin ottamalla rajoittimen pois ja lisäämällä takapenkit, niin olisi eka autokin käytössä.

- Mato


Impi Waara

^Eipähän tarvitse reimakuislien ruikuttaa päiväsakoista. Köyhiä sopii kurittaa, kun kukaan ei heitä ole puolustamassa.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Supernuiva

Quote from: Impi Waara on 08.03.2017, 00:41:35
^Eipähän tarvitse reimakuislien ruikuttaa päiväsakoista. Köyhiä sopii kurittaa, kun kukaan ei heitä ole puolustamassa.

Miljonäärien hallitus ajaa miljonääreille edullista politiikkaa. Miksi äänestäjät eivät tajua noinkaan yksinkertaista asiaa?

Joku Roti

"Hallituksen lakiesitys tieliikennelain uudistuksesta on valmiina. 453-sivuinen esitys on parhaillaan lausuntokierroksella."

Ammattikuskit ovat varmasti hyvin mielissään. Etenkin rekkakuskit... Kiitokset vaan persuministereille, että olette olleet tätäkin ehdottoman välttämätöntä lakimuutosta sorvaamassa!
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

Impi Waara

Quote from: Supernuiva on 08.03.2017, 00:44:21
Quote from: Impi Waara on 08.03.2017, 00:41:35
^Eipähän tarvitse reimakuislien ruikuttaa päiväsakoista. Köyhiä sopii kurittaa, kun kukaan ei heitä ole puolustamassa.

Miljonäärien hallitus ajaa miljonääreille edullista politiikkaa. Miksi äänestäjät eivät tajua noinkaan yksinkertaista asiaa?

Ei sinne kansakunnan kaapin päälle kovin tungokseen asti ole tyrkyllä ehdokkaita, jotka ajaisi köyhimpien asioita. Ja rikkaat eivät olisi rikkaita, jos köyhiä ei olisi.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Pakkanen

Fillarilla tutkaan 36kmh>100€ kiitos

Mahdollista vain hölmölässä :facepalm:

Andy_81

Laitetaan järjestelmä kuntoon valmiiksi!
Sitten onkin mukava reaaliajassa seurata automaattisesti "sim-kortti -perusteisella" tiemaksulla virheen tekijöitä ja laskutuskin hoituu varmasti myös reaaliajassa pankkitililtä (jos siellä on katetta).  :P

Suurin osa noista listatuista "virheistä" onnistuisi periä autoilijalta pelkästään obd:n liitetystä gps-seurantamokkulan kautta (nykyautoissa, ilman obd:ssä olevilla vaan jäisi pelkkä nopeus ja sijainti-->kortteliralli haaviin).

Ite lueskelin tuota listaa, niin jo äskeisellä työmatkalla olisi tullut virhemaksua varmaan 300-400 sataa euroa.  8)

Eiköhän nuo mene läpi ja vuoden parin päästä jokaisen autossa on seurantamokkula.  :facepalm: