News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Nuiva kansalainen

#1920
Quote from: salla on 23.01.2017, 20:22:03
Teslan Supercharger lataa 80 % kapasiteetista alle tunnissa. Toki latausverkosto on Suomessa aika pienehkö, mutta autojen yleistyessä verkoston kokokin varmasti kasvaa.

Suhteessa tuo tunti on todella pitkä aika verrattuna siihen, että tankkaat bensa-autosi parissa minuutissa. Silti ei päästä mihinkään akkujen huonosta käyttöiästä, surkeasta pakkasenkestokyvystä, todella kovasta hinnasta ja sähkönkulutuksen rajusta noususta. Jos ja kun polttoaineet tullaan korvaamaan autoissa jollakin, niin se tulee olemaan vety.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

salla

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.01.2017, 20:23:40
Juu, Teslan yleistyminen Suomessa on pelkkä ajan kysymys.   :facepalm:

Norjassa se on ollut tässä lähivuosina myydyin auto. Kyse on poliittisesta päätöksestä, miten sitä verotetaan. En kyllä usko, että Suomessa näin kävisi.

Quote from: Nuiva kansalainen on 23.01.2017, 20:28:43
Suhteessa tuo tunti on todella pitkä aika verrattuna siihen, että tankkaat bensa-autosi parissa minuutissa. Silti ei päästä mihinkään akkujen huonosta käyttöiästä, surkeasta pakkasenkestokyvystä, todella kovasta hinnasta ja sähkönkulutuksen rajusta noususta.

Kyllä, on se pidempi aika. Suunnilleen kahvi/ruokatauon pituinen. Kuten yllä sanoin, akkujen takuu on 8 vuotta, joka on melko paljon. Tuossa ajassa varmaan tekniikkakin kehittynyt niin paljon, että hinnat ovat tippuneet.

Tabula Rasa

Bensiiniautoista poiketen Model S ei kaipaa öljyn, polttoainesuodattimen eikä sytytystulppien vaihtoja eikä päästömittauksia. Sähköautossa jopa jarrupalojen vaihtaminen on harvinaista, koska jarrutusenergia otetaan enimmäkseen talteen ja palautetaan akkuun. Meidän tarkastuksissamme keskitytään renkaiden kuntoon ja pyörien suuntaukseen, tuulilasinpyyhkimien sulkien tapaisten kulutusosien vaihtoon ja ohjelmistopäivityksiin.

Öljykanisteri ja suodatin 15 000km välein 30e tulpat kestää vielä pidempään ja erikoismetalleilla vielä sitäkin pidempään about 20e/sarja. Päästökusetukset on vihertyperyyksiä.

Eli säästä satanen ja maksa merkkihuollosta tonni. Sähköautot on toistaiseksi vielä erikoismiesten hommaa ja melkosen kalliita. Suuntaus maksaa erikseen kuten uudet renkaatkin. Kulutusosat samoja. Vanhoissa kunnon mekaanisissa ei tarvitse ohjelmistopäivityksiä ja voipi olla ettei siellä satanen riitä kovin pitkälle.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

mannym

Quote from: salla on 23.01.2017, 20:17:37
Sähköauton huollot ovat halvempia kuin polttomoottoriauton. Tässä lainaus Teslan sivuilta:
Quote
Bensiiniautoista poiketen Model S ei kaipaa öljyn, polttoainesuodattimen eikä sytytystulppien vaihtoja eikä päästömittauksia. Sähköautossa jopa jarrupalojen vaihtaminen on harvinaista, koska jarrutusenergia otetaan enimmäkseen talteen ja palautetaan akkuun. Meidän tarkastuksissamme keskitytään renkaiden kuntoon ja pyörien suuntaukseen, tuulilasinpyyhkimien sulkien tapaisten kulutusosien vaihtoon ja ohjelmistopäivityksiin.

Lähde: https://www.tesla.com/fi_FI/support/service-plans

Lisäksi Tesla lupaa 8 vuoden takuun voimansiirrolle ja akustoille, eli aika monta vuotta saa ajella ennen huolta kalliista akkuremontista.

Ja jos 100 ke auto tuntuu liian kalliilta, niin kohtahan Model 3:n toimitukset alkavat.

Tesla lupaa akustoilleen toki 8 vuoden takuun. Mutta takuuehdot kannattaa lukea myös.
QuoteDespite the breadth of this warranty, damage resulting from intentional abuse (including intentionally ignoring active vehicle warnings), a collision or accident, or the servicing or opening of the Battery by non-Tesla personnel, is not covered under this Battery Limited Warranty. In addition, damage resulting from the following activities are not covered under this Battery Limited Warranty:

Exposing the vehicle to ambient temperatures above 140°F (60°C) or below -22°F (-30°C) for
more than 24 hours at a time;

Lisäksi tuo jarrutusenergia otetaan talteen, ei pakkasessa. Sillä auto suojaa akkua estämällä latauksen akuston ollessa kylmä. Siten "on erittäin harvinaista" ei oikein päde. Teslan akusto maksaa tällä hetkellä 45 000$.

Otetaan tavanomainen auto, sellainen kuin itsellä on. Sen vuosihuollot maksavat karkeasti 300€. Se on silloin joskus ostettaessa maksanut 30 000€ (avensis farkku), sillä on ajettu 235 000, huoltoväli 15 000. Siihen on tehty 16 huoltoa á 300€ (4800€). Siihen on ostettu uusia renkaita useampi setti (Kuten teslaankin joutuu ostamaan). Sen jarruremontti joka juuri suoritettiin maksoi huikeat 280€. Okei listahinta on reilun tonnin, joten lisätään se. Sitten lisätään huvikseen tilpehöörikustannuksia muutama tonni. Saadaan 30 000€ auto ostettaessa, ja 11 vuoden huoltokulut 10 000€. Tesla on 100 000€ auto ja 8 vuoden huoltokulut vain 45 000$ (akuston vaihto). On se on halvempi huoltaa toki, on on on.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

SatuSetä

Quote from: salla on 23.01.2017, 20:17:37
Lisäksi Tesla lupaa 8 vuoden takuun voimansiirrolle ja akustoille, eli aika monta vuotta saa ajella ennen huolta kalliista akkuremontista.

Ja jos 100 ke auto tuntuu liian kalliilta, niin kohtahan Model 3:n toimitukset alkavat.

Takuuehdoista:
Quote
Akku, kuten kaikki litiumioniakut, menettää energiaansa tai tehoaan ajan ja käytön myötä. Tämä akun ja voimansiirron rajoitettu takuu EI KORVAA akun energian tai tehon häviämistä ajan myötä tai akun käytön vuoksi.

Quote
Tesla korjaa viallisen osan tai vaihtaa sen tehdaskunnostettuun osaan. Jos akku vaihdetaan, Tesla varmistaa, että vaihdetun akun energiakapasiteetti vastaa vähintään alkuperäisen akun kapasiteettia ennen vian ilmenemistä.

Boldaus oma

Akut kuluvat ihan normaalisti, niin kuin litiumakut yleensä, ei se takuu sitä korvaa.
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Uuno Nuivanen

Quote from: mannym on 23.01.2017, 20:38:53
Tesla on 100 000€ auto ja 8 vuoden huoltokulut vain 45 000$ (akuston vaihto). On se on halvempi huoltaa toki, on on on.

$45000 USA:ssa lienee meillä merkkikorjaamolla sellaiset €65-70000.

mannym

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.01.2017, 20:42:37
Quote from: mannym on 23.01.2017, 20:38:53
Tesla on 100 000€ auto ja 8 vuoden huoltokulut vain 45 000$ (akuston vaihto). On se on halvempi huoltaa toki, on on on.

$45000 USA:ssa lienee meillä merkkikorjaamolla sellaiset €65-70000.

Aaivan, erinomainen huomio.

Tesla mainostaa että akuston hinta tulee alas, 12 000$/kappaleelta. Tulee tulee, sitten joskus, ehkä, kenties, joskus, , , (crickets)...
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Tabula Rasa

Quote from: salla on 23.01.2017, 20:31:11
Kyllä, on se pidempi aika. Suunnilleen kahvi/ruokatauon pituinen. Kuten yllä sanoin, akkujen takuu on 8 vuotta, joka on melko paljon. Tuossa ajassa varmaan tekniikkakin kehittynyt niin paljon, että hinnat ovat tippuneet.

Mulla ei mene kahvitaukoon tuntia mitenkään. Ruokataukoon kaikessa rauhassa ehkä justiinsa.

Akkutekniikka voi kehittyä mutta odottelisin itse että se on kehittynyt ennen kuin ostan. Sitä paitsi luulen että innovaatiot tapahtuvat jossain ihan muualla. Mitä vetyyn tulee niin onko vetymoottoreilla vielä yhtään valmistajaa? Vedynkestävä säiliö tulee kalliiksi ja sen turvallisuuskin on haasteellista. Litium-6 vois olla mielenkiintoinen, mutta tullaan taas siihen saako sitäkään kukaan käyttää.

https://www.youtube.com/watch?v=K3GDjVskYIs (Former Area 51 employee Bob Lazar is interviewed by Visual Effects Supervisor Jon Farhat. In this video, they discuss what H1 (hydrogen) is, how it is created and it's potential in the automotive sector. In addition, Bob show us he has his own particle accelerator which he uses to create 6Li (lithium-6) H (hydride) for H1 storage. )
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Nuiva kansalainen

#1928
Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 20:54:36
Mitä vetyyn tulee niin onko vetymoottoreilla vielä yhtään valmistajaa? Vedynkestävä säiliö tulee kalliiksi ja sen turvallisuuskin on haasteellista. Litium-6 vois olla mielenkiintoinen, mutta tullaan taas siihen saako sitäkään kukaan käyttää.

Sillä aikaa, kun valtamediamme rummuttaa sähköautoja jenkkiläisen Teslan johdolla, niin japanilaiset autonvalmistajat keskittyvät vetyautoihin. Toyota on jo aloittanut vetyautojen sarjatuotannon Mirai-mallillaan.
https://www.youtube.com/watch?v=jjPaSZjb3mc

Honda aloittanee sarjatuotannon omalle vetyautolleen lähivuosina.
https://www.youtube.com/watch?v=RNmTuYdvZe0

Tuskin kukaan aloittaisi sarjatuotantoa, ellei noita aiempia haasteita ei olisi jo ratkaistu. Tuossa Mirain esittelyssä otetaan kantaa myös pakkasenkestokykyyn, joka autossa on siis huomioitu.

Edit: Tuossa Mirain esittelyvideossa mainitaan myös hinta, joka Jenkeissä on 58.000$. Merkittävästi siis Teslaa halvempi.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Archaeopteryx

Sähkö- tai lataushybridiauto ei voi olla ongelma verotuksen suhteen. Olen suhteellisen varma, että jokainen myynnissä oleva auto mittaa sekä ladattua, että käytettyä sähköä ihan oman akkunsa toiminnan valvontaan. Asennetaan laite (tai velvoitetaan valmistajaa ohjelmoimaan järjestelmään sisälle) joka seuraa niitä kWh:ja, lähettää ne Trafin palvelimelle, ja verotetaan niistä. Jos ei riitä 5 senttiä, laitetaan 10 c/kWh. Jos ei riitä 10, nostetaan 20 c/kWh jne...

Akkuteknologiasta on kaikennäköistä uutista ollut 50 vuotta, joissa on luvattu mullistavaa teknologiaa. Onhan koko pienentynyt, mutta ei lähellekään luvattuja tehoja ja käyttöikää. Akun vika on lähinnä paino ja luvattoman huono energiatiheys, Teslan S:ssä se on n. 350 Wh/litra verrattuna vaikkapa bensiinin 9 kWh/l.  Polttomoottorin ongelma on taas huono hyötysuhde ja päästöt. Sähkökäyttöisten etuna toki öljynvaihtojen, jakohihnojen ja muun ottomoottorihuollon puute.

Mielenkiintoinen voisi olla jonkinlainen nestekäyttöinen suorapolttokenno, joka lataa pientä ajoakkua, jolla autoa varsinaisesti liikutetaan. Vety olisi puhdas ja helpohko polttokennolle, mutta kaasumaisena huono energiatiheys ja käsittely. Siksi mieluummin neste, kuten vaikkapa biomassapohjainen butanoli. Pitäisi vain saada toimimaan myös labran ulkopuolella.

Edit: ja niinhän siinä sitten kävi: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058005.html

QuoteBerner keskeyttää kohuhankkeensa: "Sipilän kanssa sovittu, että autoverosta ei luovuta"

Liekö ollut tarkoituksenakin tuoda niin surkea esitys, että saadaan pidettyä nykyinen lähes yhtä huono?

Impi Waara

Tuskin maltan odottaa omaa sähköautoa hyytymään korpisuoralle, jossa muuta liikennettä saa odotella tuntitolkulla  :P

Ja mistä se tarvittava sähkömäärä on tarkoitus kiskoa?? Lisää ydinvoimaa?? Ei kiitos  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

ämpee

Heti kun hiilidioksidihulluudesta päästään eroon, vetyauto on ensimmäisiä jotka siirtyvät tekniikan museoon.
Vety on kuitenkin vaarallista liikennekäytössä.

Sähköautolla voi olla tulevaisuutta lämpimien maiden kaupunkiliikenteissä, siis ikään kuin suljetulla alueella.

Kaasukäyttöisillä autoilla voi olla tulevaisuutta, varsinkin jos yhteiskuntajätteistä onnistutaan tekemään polttoainetta, tai maakaasun jakeluverkosto onnistutaan luomaan.

Polttomoottori pysyy teiden kunkkuna vielä pitkään, ja se johtuu polttoaineen kuljetettavuudesta sekä energiasisällöstä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Lalli IsoTalo

Quote from: Punaniska on 23.01.2017, 19:28:22
Siksikö neuvostoarmeijalla oli bensakuorkit?

Armeija-aikanani niitäkin pitää käyttää yöllä metsässä jos pakkasta oli tarpeeksi, että moottorit eivät päässeet jäähtymään liikaa. Kulutus oli 40+ litraa satasella.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Ari-Lee

Quote from: Impi Waara on 23.01.2017, 21:14:23
Tuskin maltan odottaa omaa sähköautoa hyytymään korpisuoralle, jossa muuta liikennettä saa odotella tuntitolkulla  :P

Ja mistä se tarvittava sähkömäärä on tarkoitus kiskoa?? Lisää ydinvoimaa?? Ei kiitos  >:(

Köyhän sähköauton sähköntuotanto voidaan järjestää samoin kuin afrikkaan vietävien paristot korvaavien latauslaitteiden kanssa. Lisätään vain Impin autoon kammella pyöritettävä laturi. Puoli tuntia kammenpyöritystä pakkasella tekee eetwarttia matkan jatkumiselle. Aina tietty siihen asti, kunnes uupumus saavuttaa veivaajan tai Auringosta pölähtää sellainen EMP, että kaikki sähköiset laitteet kärisevät karrelle.
#ivapuhe
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

J.M

Quote from: Archaeopteryx on 23.01.2017, 21:08:23
Edit: ja niinhän siinä sitten kävi: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058005.html

QuoteBerner keskeyttää kohuhankkeensa: "Sipilän kanssa sovittu, että autoverosta ei luovuta"

QuoteMinisteri Berner selvittää tiedotteessa, että hallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa.

– Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa Berner tiedotteessa.

Heti tuli mieleen, että tämä haudataan vain näennäisesti ja kulisseissa homma viedään finaaliin ja sitten kun aika on, läväytetään kansalaisten naamalle, että hähhähhäää, isoveli seuraa teidän jokaista metriänne huomisesta alkaen.

Tai jospa siellä Arkadianmäelläkin tuikkii iiihan pikkuinen, himmeä järjenvalo, joka kertoi, että nyt ollaan vaarallisilla vesillä kansalaisten ärsytyskynnystä ajatellen.

Mitähän mieltä the toimeksiantaja on tästä? Jääkö Bernerin provikat pienemmiksi taikka peräti saamatta?
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Lalli IsoTalo

Quote from: SatuSetä on 23.01.2017, 20:40:12
Quote
Tesla korjaa viallisen osan tai vaihtaa sen tehdaskunnostettuun osaan. Jos akku vaihdetaan, Tesla varmistaa, että vaihdetun akun energiakapasiteetti vastaa vähintään alkuperäisen akun kapasiteettia ennen vian ilmenemistä.

Boldaus oma

Akut kuluvat ihan normaalisti, niin kuin litiumakut yleensä, ei se takuu sitä korvaa.

Minunkin tietokoneessani oli 3 vuoden täystakuu kaupan päälle. Paitsi että pikkuprintissä luki, että se koske akkua. Akku kului käyttökelvottomaksi alle 2 vuodessa. Jostain joskus luin, että akku kestäisi 400 latausta.

Akkuaiheeseen liittyen:

- Nokia 925 videoi 1,5 tuntia sisälämpötilassa, ja latausta jää vielä jäljellekin (mutta kovalevytila loppuu). 20 asteen pakkasessa videointiaika on alle 10 min.
- Nikonin akut menettävät noin 50% tehostaan -20 asteen pakkasessa, mutta ne ovat pro-laitteiden akkuja, jotka maksavat melkein satasen kappale, ja ne on suunniteltu ja rakennettu kestämään ääriolosuhteita. Ovatko sähköauton akut?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Impi Waara

Quote from: Ari-Lee on 23.01.2017, 21:26:56
Quote from: Impi Waara on 23.01.2017, 21:14:23
Tuskin maltan odottaa omaa sähköautoa hyytymään korpisuoralle, jossa muuta liikennettä saa odotella tuntitolkulla  :P

Ja mistä se tarvittava sähkömäärä on tarkoitus kiskoa?? Lisää ydinvoimaa?? Ei kiitos  >:(

Köyhän sähköauton sähköntuotanto voidaan järjestää samoin kuin afrikkaan vietävien paristot korvaavien latauslaitteiden kanssa. Lisätään vain Impin autoon kammella pyöritettävä laturi. Puoli tuntia kammenpyöritystä pakkasella tekee eetwarttia matkan jatkumiselle. Aina tietty siihen asti, kunnes uupumus saavuttaa veivaajan tai Auringosta pölähtää sellainen EMP, että kaikki sähköiset laitteet kärisevät karrelle.
#ivapuhe

Ahaa, vähän niin kuin Ladan kampea veivailisi, mutta pitkään ja hartaasti? Taidan siirtyä suosista karvaoopeliin.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Lalli IsoTalo

Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 20:54:36
Mulla ei mene kahvitaukoon tuntia mitenkään. Ruokataukoon kaikessa rauhassa ehkä justiinsa.

Kun perheet lähtevät juhannuksen viettoon Helsingistä, miten pitkäksi mahtavat jonot muodostua siinä Jyväskylän kohdalla, kun kaikki pysähtyvät lataamaan siinä samalla asemalla? 24h? 48h?

Ehkäpä ABC:n kannattaisi alkaa myymään majoituspalveluita sähköautoilijoille.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tabula Rasa

Itse olen tuhannen latauskerran akkuja tavannut, mutta usempi tuhat meinaa jo että tehot tippuvat. Tuhat kertaa tulee sähköautoon jos sillä ajaa 20 000 vuodessa lataus 400km välein= 50 kertaa. Eikä voi aina sattua että saa ajettua tyhjään ja sitten pääsee täyteen vetämään eli oikeasti enemmän. Jos tuhat kertaa niin akusto on tuon 8v päästä tasoa plusmiinus 100km per akullinen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Beenari

Quote from: Lalli IsoTalo on 23.01.2017, 21:50:07
Kun perheet lähtevät juhannuksen viettoon Helsingistä

Ja kun se perinteinen juhannuksen viettopaikka on sähkötön mökki ja kotiinkin pitäsi päästä takaisin.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)


Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Vesa Heimo

Quote from: Lalli IsoTalo on 23.01.2017, 21:43:40

- Nikonin akut menettävät noin 50% tehostaan -20 asteen pakkasessa, mutta ne ovat pro-laitteiden akkuja, jotka maksavat melkein satasen kappale, ja ne on suunniteltu ja rakennettu kestämään ääriolosuhteita. Ovatko sähköauton akut?

Oikeastaan ovat. Teslan akkutakuu taisi olla kahdeksalle vuodelle 75% kapasiteetista, mikä on aika hyvin jos ajattelee polttomoottoriautojen takuita kahdeksalle vuodelle esimerkiksi jakopään tai vaihteiston osalta.

Sähköautoissa osa energiaa menee lämmittämiseen, mutta akusto ei ole suomenkaan talvissa noin kylmänä ajon aikana. Minun Nikon D700:a ei ole mitään systeemiä akun lämpimänä pitämiseen. Ja mennyt muuten välillä erittäin paljon enemmän kun se 50% kovilla pakkasilla.

Sähköautoissa on rajoitteensa matkassa sekä pakkasella jotka ovat molemmat aika triviaaleja suurimmalle osalle autonomistajista vaikka nettifoorumeilla jokainen haluaa ajaa -30 lämpötiloissa kertasuorituksena Jyväskylästä Inarinjärvelle kerran viikossa.

Mulla tulee 20-30tkm/vuosi, ja tästä yli 300km päiväajot ovat alle 10krt/vuodessa, yli 200km päivä on kenties 30kpl. Nyt on hetki ajoa takana D6 Volvolla ja vaikka se painon takia kuluttaakin pitkällä matkalla hieman enemmän kun ei-hybridi, saan lähes kaikki arkikilometrit ladattua omakotitalon töpselistä yön aikana. Ja onhan se sähkön ajettavuus sellaista että kannattaa skeptikonkin kokeilla.

Täyssähkö on se toinen ääripää koska varapolttoainetta ei ole niihin erikoistarpeisiin, mutta tavallaan hassua silti tyrmätä sähkö kokonaan koska 5-20pvä/vuosi on suomessa todella kylmä ja keskimääräinen autoilija tarvitsee todella harvoin yli 200km päiväajoa.

Minä mietin täyssähköä kun hinnat lähestyvät viittäkymppiä. Naapurista saanee lainaksi dieselin lapinreissuja varten jos vastavuoroisesti on tarjota urheiluauton ominaisuuksilla varustettu perhesedan työmatkoille siksi viikoksi.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Kulttuurirealisti

Quote from: ämpee on 23.01.2017, 21:19:06Kaasukäyttöisillä autoilla voi olla tulevaisuutta, varsinkin jos yhteiskuntajätteistä onnistutaan tekemään polttoainetta, tai maakaasun jakeluverkosto onnistutaan luomaan.

Kaasua voi tankata 14 kaupungissa, lähinnä Etelä-Suomessa. Tätä ei pidä ymmärtää kehotuksena muuttaa kasvukeskuksiin tai Kehä III:n tälle puolelle.  8)

http://www.kaasuyhdistys.fi/sites/default/files/pdf/Liikenne/Kaasun_tankkausasemaverkoston_kehiittyminen.pdf
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

dothefake

Iso hamsteripyörä, johon kissoja juoksemaan meripihkatankojen ottaessa kissannahkasähkön talteen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tabula Rasa

heimo vesa

Jakoketjukoneella ajetaan yli  10v ilman ongelmia. Hihnakoneillakin satojatuhansia. Vaihdelaatikko omassani alkuperäinen ja ikää 23v Kyse tekniikan toteutuksesta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Supernuiva

Quote from: Punaniska on 23.01.2017, 19:28:22
Siksikö neuvostoarmeijalla oli bensakuorkit?

Neuvostoarmeijalla oli myös dieselkuorma-autoja. Bensiinikuorma-autojen laajan valmistuksen taustalla olivat käsitykseni mukaan ensisijaisesti maan teknologinen jälkeenjääneisyys ja polttoaineen "ilmaisuus". Monet vielä 1990-luvulla valmistetut autot oli suunniteltu 1950-luvun aikana tai 1960-luvulla, eli teknologinen jälkeenjääneisyys oli suurta. Autot eivät olleet läntisellä mittapuulla huippunykyaikaisia edes uutena, vaikkeivat missään tapauksessa täysin vanhentuneitakaan.

Dieselin paremmalla taloudellisuudella ei ollut merkitystä, koska polttoaineen hinta oli keinotekoisesti subventoitu alhaiseksi. Bensiinimoottori oli neuvostoteknisellä tasolla myös helpompi ja halvempi valmistaa.

Toki näiden autojen alkuperäisen suunnittelun aikana dieselteknologia ei ollut vielä niin kehittynyttä, että suorituskykyarvojen osalta diesel olisi voittanut kuorma-autoissa bensiinimoottorin aivan 100-0. Jopa länsimaissa oli vielä yleisesti isoja kuorma-autoja bensiinimoottoreilla vielä 1950-luvun aikana niiden paremman käynnistyvyyden vuoksi. Paloautot muuttuivat viimeisimpinä dieseleiksi, sillä hälytyksen tullessa moottorin haluttiin käynnistyvän nopeasti. Toki myös pakkaskestävyys on bensiinimoottorilla parempi kuin dieselillä.

Yhtä kaikki, tämä bensiinimoottoriepisodi kertoi osaltaan sen, miten taloudellisesti kestämättömällä pohjalla neuvostokommunismi oli taantumuksen synkimpinä vuosina. Kannattaa lukea järkevien kommunistien kirjoituksia sekä analyysejä neuvostojärjestelmän toimimattomuudesta, jostain syystä kapitalistit eivät enää analysoi neuvostojärjestelmän ongelmia kuten erityisesti 1980-luvun aikana, vaikka eurostoliiton kapitalismiin on pesiytynyt paljon neuvostohenkisiä ajatuksia, jotka heikentävät taloutta.

Vesa Heimo

Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 22:14:54
heimo vesa

Jakoketjukoneella ajetaan yli  10v ilman ongelmia. Hihnakoneillakin satojatuhansia. Vaihdelaatikko omassani alkuperäinen ja ikää 23v Kyse tekniikan toteutuksesta.

Siksikö autoliikkeet/tehtaat tarjoavat jakoketjuille sekä vaihdelaatikoille 8v takuita ilman kilometrirajaa? Hyvä juttu, valhemediassa on ollut jotain DSG, BMW ketjuongelmia tai Audien öljysyöppöyttä(siis ihan viime vuosien autoissa), mutta ne ovat varmasti olleet sitä valhemedioiden propagandaa. Samaten Ranskalaisten 156- koneiden jakoketjujen venyminen, eikä nuo huohottimetkaan koskaan jäädy. Siksi kaikissa moottoreissa on ne kymmenen vuoden takuut. Ainoat ongelmat ovat sähköautojen akuissa.

Pointti; Ketju on ikuinen, automaattiin ei tarvitse öljynvaihtoja ja akut kestää puoli miljoonaa kilometriä. Mutta kuka valmistaja tuon uskaltaa luvata? Ei ainakaan polttomoottorifirmat.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Tabula Rasa

Quote from: Vesa Heimo on 23.01.2017, 22:20:36
Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 22:14:54
heimo vesa

Jakoketjukoneella ajetaan yli  10v ilman ongelmia. Hihnakoneillakin satojatuhansia. Vaihdelaatikko omassani alkuperäinen ja ikää 23v Kyse tekniikan toteutuksesta.

Siksikö autoliikkeet/tehtaat tarjoavat jakoketjuille sekä vaihdelaatikoille 8v takuita ilman kilometrirajaa? Hyvä juttu, valhemediassa on ollut jotain DSG, BMW ketjuongelmia tai Audien öljysyöppöyttä(siis ihan viime vuosien autoissa), mutta ne ovat varmasti olleet sitä valhemedioiden propagandaa.

Varmasti nykyautoissa. Halvimmat autot tehdään epäkelvoimmista osista. Ennen oli laadunvalvontaa, nyt käytetään kaikki ja ainoastaan premiumluokan vehkeet ovat sitä mitä ennen kelpo perusautot. Jos lähdetään luksuslullista juttelemaan niin rolls-roycella on esimerkiksi elinikäinen takuu.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Vesa Heimo

Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 22:25:01

Varmasti nykyautoissa.

Niin, ja nykyautoja ovat ne sähköautotkin, aivan samaten kun VAG-DSG:t Bemarin ketjut ja PSA-konserin ketjulliset 156:t.

Eihän kestävän auton tekeminen mitään erikoista vaadi, painaa paljon, kuluttaa paljon ja vaihteita on vähän. Ja lisäksi maksaa aivan tolkuttomasti- kun otit sen Rollssin esimerkiksi.

Jos sensijaan halutaa pienentää kulutusta, lisätä ajomukavuutta, lisätä tehoja niin luotettavuus laskee. Siksi on hieman hassua että sähköautojen akut on ongelma kun kukaan valmistaja ei esimerkiksi takaa automaatin tai ketjun toimivuutta päälle viiden vuoden/100 000km
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.