News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Alaric

Autokauppiaat kertovat miten Bernerin suunnitelmien julkistaminen on vaikuttanut autojen myyntiin:

http://www.talouselama.fi/uutiset/autokauppias-puolet-myynnista-lahti-muutaman-paivan-sisalla-6617344 (23.1.2017)

QuoteAutokauppias: "Puolet myynnistä lähti muutaman päivän sisällä"

"Märkä rätti naamaa vasten ja isku palleaan", tiivistää maan suurimpiin autokauppiaisiin lukeutuva Ari Rinta-Jouppi tuntemuksensa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) autoveroesityksestä.

Viime viikon alku oli sujunut Rinta-Joupin Autoliikkeessä myynnillisesti hyvin, jopa erinomaisesti, mutta Bernerin tiedotustilaisuuden jälkeen torstaina tyssäsi. Kauppojen määrä lähti välittömään laskuun.

Puheet autoveron poistosta ovat saaneet ostoaikeissa olleet asiakkaat empimään ja odottamaan ehdotuksen kohtaloa.

"Karkea arvioni on, että noin puolet myynnistä lähti muutaman päivän sisällä. Epävarmuus tulevasta on siirtänyt ihmisten ostopäätöksiä", Rinta-Jouppi sanoo Talouselämälle.


Kysyntää kuitenkin olisi, sillä Suomen autokanta on vanhaa, hän jatkaa.

Bernerin malli merkitsisi sitä, että karkeasti laskien autojen verot putoaisivat keskimäärin parikymmentä prosenttia, koska ajoneuvovero poistuisi. Väylät siirrettäisiin yhtiöön.

Jokainen auton omistaja joutuisi maksamaan teiden käyttömaksun tälle yhtiölle, vaikka he ovat jo mahdollisesti vuosia maksaneet ajoneuvoveroa.

On arvioitu, että vaihtoautojen hinta putoaisi uusien autojen hintaa enemmän. Autoverojen poistaminen kokonaan toisi taas valtion budjettiin noin 853 miljoonan euron loven.

"Monen ihmisen leipä"

Esityksellä olisi toteutuessaan moninaiset vaikutukset, mistä Rinta-Jouppi on erityisen huolissaan. Kyseessä on monen ihmisen leipä, hän huomauttaa.

"On selvää, että myynnin lasku vaikuttaisi myös työllisyyteen alalla. Käytännössä se saattaisi tarkoittaa esimerkiksi lomautuksia."

Hallituksessa on kuitenkin pyritty toppuuttelemaan tilannetta: sekä kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo että perussuomalaisten Timo Soini tyrmäsivät lauantaina autoveron lopetuksen jo ensi vuonna.

Orpo sanoi kokoomuksen puoluevaltuuskunnan tilaisuudessa, että autoverotusta kevennetään tällä vaalikaudella, kuten hallitusohjelmassa on sovittu.

Rinta-Jouppi on tyytyväinen, että "valtiovalta on tullut asiassa ulos".

"Vielä vahvempaa esilletuloa tosin odotetaan vielä. Jos kauppa laskee, meiltä kaikilta Suomi Oy:ssä jää paljon rahaa saamatta", hän summaa.

Raakileen kanssa julkisuuteen


Bernerin esitys saa risuja myös Pörhön Autoliikkeen toimitusjohtajalta Matti Pörhöltä. Hän sanoo, että esitys on vaikuttanut koko Suomen autokaupan kenttään hyvin negatiivisesti.

"Pörhön Autoliike ei tee tässä suhteessa poikkeusta muihin liikkeisiin verrattuna", Pörhö toteaa torstaisen tiedotustilaisuuden jälkimainingeista.


Pörhöä ärsyttää eniten se, että Berner tulee julkisuuteen raakileelta vaikuttavalla ehdotuksella, jonka seurauksena on kuitenkin markkinahäiriö. Asian mittasuhteita ei tunnuta ymmärtävän, hän kritisoi.

"Jo tämäntyyppinen pohdinta aiheuttaa merkittävää häiriötä alan toimijoissa, jotka noudattavat lakia ja tekevät työtään niiden säädösten pohjalta, joita on asetettu."

"Valtiovarainministeriö on meillä edelleen se, joka päättää veroista. Ei liikenneministeri ole sitä tähänkään asti tehnyt", hän jatkaa.

Pitkän linjan autokauppiaan mukaan nyt ei auta kuin seurata tilannetta ja toivoa, että järki voittaisi.

"Luotamme siihen. Tällaisten asioiden pitäisi olla hyvin valmisteltuja ja loppuun asti pohdittuja ennen kuin niiden kanssa tullaan julkisuuteen", Matti Pörhö toteaa.

"LVM, ei hallitus"


Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio korostaa, että kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön selvitys, ei valtiovarainministeriön tai koko hallituksen linjaus.

Hän ymmärtää, että asiakkaissa tilanne on saattanut herättää hämmennystä.

"Liikenne- ja viestintäministeriö ei kuitenkaan päätä veroista. Kun Orpo ilmoitti, että tämä hallitus ei poista autoveroa, olisi siihen nyt kuluttajankin luottaminen. Sitä kautta tilanne normalisoituu", Kallio toteaa.

Ministeri Berner kommentoi autokauppaan liittyviä kysymyksiä sunnuntaina Iltalehdelle ja kertoo saaneensa autoalan hyväksynnän toiminnalleen.


"Pyysin varmistamaan vielä tiistaina, että onhan autokaupan puolella varmasti ymmärretty mitä ollaan tekemässä, ja viesti oli, että kyllä on", Berner kertoi IL:lle.

Ministeri kertoo yhteistyön toimineen autoalan kanssa muutenkin hyvin. Selvitystä varten on kuultu muun muassa autojen maahantuovia yrityksiä.

"Viesti sieltä suunnasta on ollut kannustava", hän sanoo lehdelle.

Kallion mukaan autoveron poiston yhteiskunnallisista eduista on puhuttu jo vuosia, ja ne on tuotu esiin myös LVM:n valmisteleville virkamiehille.

"Samalla on tosin tuotu esiin myös esimerkiksi markkinahäiriön riski ja autoveron julkisen spekuloinnin herkkyys. Olemme esittäneet ennakkoon toiveen, että autoverolla ei spekuloitaisi selvityksen yhteydessä, mutta ei siinä, avaus on joka tapauksessa oikea", hän sanoo.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

J.M

Quote from: Kni on 23.01.2017, 17:25:23
Jos vaikka 1/3 tai puolet Suomen autoista yht'äkkiä olisivat sähköautoja niin riittäisikö meillä sähköä kaikkien lataamiseen? Montako uutta ydinvoimalaa tarvittaisiin?

Sepä se. Ja ennen kaikkea; kun sähköautot yleistyvät ---> sähkön kulutus kasvaa huomattavasti ---> mitä tapahtuu sähkön hinnalle? Niinpä niin...
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Nuiva kansalainen

#1892
Quote from: mannym on 23.01.2017, 17:20:00
Sähköautojen ongelmat pähkinänkuoressa.
Kallis hankkia, lyhyt toimintasäde, kallis huollattaa, hankala kierrättää, hankala ladata latauspisteiden vähäisyyden vuoksi.

Lisätään tuohon listaan vielä naurettavan pitkät latausjat ja todella kalliit akut. Ei kukaan pysty kesken matkanteon pysähtymään esim. 7 tunniksi odottamaan auton latausta. Suomen kaltaisessa ilmastossa tuo varauskin on pahimmillaan alle puolet koko akun kapasiteetista. Jos Toyotan hybrideihin maksaa uusi akku yli 10 000€, niin mitäpä luulette maksavan sellaisen akun, johon koko auton toiminta perustuu? En myöskään jaksa uskoa, että se akku kestää koko auton eliniän. En ihmettelisi, vaikka uuden akun joutuisi hankkimaan joka 5. vuosi.

Edit: Unohtui vielä yksi melko suuri ongelma, joka on sähkönkulutuksen moninkertaistuminen. Suomessa varsinkin pakkasilla on jo nyt pulaa sähköstä eikä sähköautojen yleistyminen ainakaan helpota tätä ongelmaa. Mitäpä luulette, mitä tapahtuu sähkön hinnalle ja siirtomaksuille, jos sähkönkulutus esim. kymmenkertaistuu?
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

sr

Quote from: mannym on 23.01.2017, 17:20:00
Sähköautojen ongelmat pähkinänkuoressa.
Kallis hankkia, lyhyt toimintasäde, kallis huollattaa, hankala kierrättää, hankala ladata latauspisteiden vähäisyyden vuoksi.
1. Tämä lienee ainakin osin muna-kana-ongelma. Kun sähköautoja ei juuri osteta, niiden sarjat ovat pieniä, joten yksikkökustannukset pvat suuria. Mitään oleellisen kallista ei sähköautossa pitäisi olla. Hybridithän ovat jo sähköautoja, vain pienemmällä akulla. Sen lisäksi niissä on polttomoottori, jonka pois jättämisen pitäisi halventaa hintaa.
2. Käsittääkseni Tesla puhuu jostain 400 km:n säteestä. Tuon pitäisi riittää aika monelle. Tai sanotaan niin, että ne kerrat, kun tuota pidemmälle pitää kerralla ajaa, ovat niin harvinaisia, että siinä voi vähän suunnitella matkaansa latauspaikkojen mukaan.
3. Mihin tämä kallis huollatus perustuu? Onko tässä nyt kyse siitä, että akut pitää vaihtaa tietyin väliajoin? Luulisi toisaalta säästöä tulevan siitä, ettei mitään öljynvaihtoja tarvita. Miten, jos huomioidaan samalla se, että itse ajaminen on halvempaa, niin tuleeko ajaminen+huoltaminen -kustannukseksi suurempi kuin polttomoottoriautolla?
4. Mikä kierrätyksessä on niin vaikeaa? Akkua ja sähkömoottoria lukuunottamattahan auto on ihan samanlainen kuin polttomoottoriautokin. Akun kierrättämisen ei pitäisi nyt niin erityisen vaikeaa olla.
5. Sama muna-kana-ongelma tässä. Kun sähköautoja on vähän, niille ei ole rakennettu latausinfraa. Jos/kun ne yleistyvät, latauspaikkoja tulee lisää. Tesla näyttää lätkineen latauspisteitä Suomeen (tämän mukaan tällä hetkellä vain 5 kpl) niin, että Ouluun voisi päristellä Helsingistä sen suuremmitta ongelmitta.

Itse lisäisin vielä yhden ongelman, äänettömyys. Tietenkin se on samalla hyväkin asia, että auto on äänetön, mutta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannalta täysin äänetön auto on kaupungissa melko vaarallinen kapistus. Jotenkin pitäisi sähköautoihin saada sellainen äänentuottaja, joka toisaalta ei aiheuttaisi meluhaittaa, mutta kuitenkin sen verran ääntä, että kevyt liikenne havainnoisi sähköautot helpommin.

Sähköautojen edut ovat etenkin kaupunkiliikenteessä. Jarrutusenergia on mahdollista ottaa talteen ihan niin kuin tehdään hybrideissä. Latauspaikkoja on periaatteessa kaikkialla, missä on sähköä tarjolla ja toimintasäde riittää suunnilleen kaikkeen mahdolliseen ajamiseen. Ne olisivat siis erinomaisia perheen kakkosautoiksi, joilla ajetaan lyhyitä työmatkoja ja kaupassa käyntejä, mutta sitten perheen ykkösautolla ajetaan ne pidemmät perhematkat. Minua onkin ihmetyttänyt, että autofirmat ovat pääosin keskittyneet markkinoiden yläpäähän, kun voisin ajatella, että siellä on vähemmän kysyntää sähköautolle.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Uuno Nuivanen

Quote2. Käsittääkseni Tesla puhuu jostain 400 km:n säteestä. Tuon pitäisi riittää aika monelle.

No niin riittääkin.

Osta uusi Tesla jo tänään!

https://www.tesla.com/fi_FI/new


Hinnat alk.

Quote

    Akku 90 kWh
    557 km range (NEDC)
    Nollasta sataan 4,4 sekunnissa

2016 6.222  km 161690

Sijaitsee Vantaalla

€ 109.640

Huomioithan, että hinnat eivät sisällä autoveroa.

Entinen huolto / esittelyauto

mannym

sr:n todellisuudentaju. 100 000€ - 150 000€ Tesla joka taloon, se riittää aika monelle. Joo o.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Laskentanuiva

Quote from: roskajournalisti on 23.01.2017, 15:49:28
Bernerin selvitys on ammuttu alas nyt niin monelta taholta, etten usko tänä vuonna mihinkään autoveromuutokseen. Ja hyvä niin.

Mietin kuitenkin sitä, että kun sähköautot yleistyy vuosi vuodelta niin ei voi olla niin, että niillä ajavat jäävät vapaamatkustajiksi. Samalla kun vanhalla kalustolla ajavan autoilusta tulee entistä kalliimpaa polttoaineveron ja ajoneuvoveron vuoksi, niin sähköautoilija pääsee edullisesti ellei mitään uudistuksia tehdä.

Tiedoksi:

Kaikissä sähköautoissa on se musta laatikko pakollinen.

Sitä vaan ei ole aktivoitu käyttöön.

Jokainen joka osaa nähdä tulevaisuuteen vuotta tai kahta pitemmälle tietää miksi ne ovat pakollisia sähköautoissa.


Vai kuvitteleeko joku, että kun liikenteen päästöt on vaikkapa puolitettu juuri sähköautojen ansiosta, niin liikenteen (infran) korjausvelka ja kunnossapito siitä vähenee?  saati valtion verotulojen annettaisiin romahtaa "ympäristöystävällisyyden" takia.

Höpö höpö puhetta.

lisäys: taisi olla joku Hsl* pitkä pdf-selvitys jossa pohdittiin juuri ihmisten käyttäytymistä liikennekaaren suhteen.
Kyllä kaikissa isoissa hankkeissa tutkitaan jo etukäteen ihmisten käyttäytymistä asiantuntijoiden kanssa. Tarkoitan siis psykologeja myöten ja ihmisten joukkokäyttäytymiseen perehtyneitä ammattilaisia.

* en ole varma oliko hsl kyseessä kvg.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Tabula Rasa

Quote from: Kni on 23.01.2017, 17:25:23
Jos vaikka 1/3 tai puolet Suomen autoista yht'äkkiä olisivat sähköautoja niin riittäisikö meillä sähköä kaikkien lataamiseen? Montako uutta ydinvoimalaa tarvittaisiin?

Suomessa x autoa joista korvataan määrä y sähköisillä. Näiden kulutuslukemat saa laskettua muuteman yleisimmän merkin keskiarvolla. Se kertaa ajanjakso niin sulla on vaikkapa vuosikulutus. Sitä vertaamalla nykyiseen käyttölukemaan ja maksimiin mitä saatavissa saa selville riittääkö.

Tarvittu määrä energiaa jaetaan ydinvoimalan tuotantoteholla jos yksi ei riitä. Loppu on google ja laskuhommaa.


Ja oma mielipide energiakysymykseen, ne kaksi tekoallasta rakenteille niinkuin olis jo ja se olkiluoto viimeinkin käyttökuntoon. Muutenkin vesivoiman rakentamista pitäisi vapauttaa. Suomessa on korkeita maastonkohtia joista saisi pumppuvoimala-akkuja. Niiden rakentaminen vapaammaksi säännöksistä. Veden pumppailu ylös ja valuttelu alas ei estä minkään kalan kulkua. Ainoastaan nykyinen laki ja asetusviidakko on pienvesivoiman ja pumppuvoimaloiden esteenä. Rekat rallaamaan tunturien väliin maata ja satojen metrien syvyinen x hehtaarien laajuiset pumppuvoimalat mahdollisia. Liekö suomeen saataisiin joku okutataragin tyyppinen väsättyä tunturimaastoon? Vai olisiko tuottamattoman tundran ottaminen hyötykäyttöön liian mahdoton poliittinen ajatus? Tarpeeksi maata ajamalla sen kokoisia altaita että voi alkaa käymään kauppaa edullisesta sähköstä ja myymään kalliilla nykyisen typerehtimisen sijaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kim Evil-666

Mitähän arvelette, paljonko tuolla "pienihintaisella" Teslalla tekee täällä "pienten" etäisyyksien ja "pienten" pakkasten sanelemalla Lapin aluuella. Tuo mainittu 400km:trin säde on hyttysen paska näillä leveyksillä.

Suomi on enemmän kuin jakautunut tässäkin asiassa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

MW

Quote from: Hohtava Mamma on 23.01.2017, 18:40:44
Quote from: Kim Evil-666 on 23.01.2017, 18:35:09
Mitähän arvelette, paljonko tuolla "pienihintaisella" Teslalla tekee täällä "pienten" etäisyyksien ja "pienten" pakkasten sanelemalla Lapin aluuella. Tuo mainittu 400km:trin säde on hyttysen paska näillä leveyksillä.

Suomi on enemmän kuin jakautunut tässäkin asiassa.

Pari viikkoa sitten kun metsästin epätoivolla -44/-40 arktista dieseliä Nesteen asemilta pakkasen paukkuessa -38C niin mietin justiinsa että vittu oispa Tesla.

Eipä taida akkutekniikkakaan varsinaisesti pakkasesta notkistua?

Tabula Rasa

Noin ajatusleikkinä, yksityistävät ja myyvät vaikkapa raatteen tien venäläisille. Jotka tietysti pyyteettömästi korjaavat sen ja muut haluamansa itä-länsi-tiet hyvään kuntoon.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

anatall

Quote from: Laskentanuiva on 23.01.2017, 18:25:09

Tiedoksi:

Kaikissä sähköautoissa on se musta laatikko pakollinen.

Sitä vaan ei ole aktivoitu käyttöön.

Jokainen joka osaa nähdä tulevaisuuteen vuotta tai kahta pitemmälle tietää miksi ne ovat pakollisia sähköautoissa.


Se musta laatikko tulee pakolliseksi EU-alueella kaikkiin uusiin autoihin 2018.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Tabula Rasa

Quote from: anatall on 23.01.2017, 19:00:24
Quote from: Laskentanuiva on 23.01.2017, 18:25:09

Tiedoksi:

Kaikissä sähköautoissa on se musta laatikko pakollinen.

Sitä vaan ei ole aktivoitu käyttöön.

Jokainen joka osaa nähdä tulevaisuuteen vuotta tai kahta pitemmälle tietää miksi ne ovat pakollisia sähköautoissa.


Se musta laatikko tulee pakolliseksi EU-alueella kaikkiin uusiin autoihin 2018.

Sittenpä vanhojen autojen arvo vain kasvaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

anatall

Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 19:05:34
Quote from: anatall on 23.01.2017, 19:00:24
Quote from: Laskentanuiva on 23.01.2017, 18:25:09

Tiedoksi:

Kaikissä sähköautoissa on se musta laatikko pakollinen.

Sitä vaan ei ole aktivoitu käyttöön.

Jokainen joka osaa nähdä tulevaisuuteen vuotta tai kahta pitemmälle tietää miksi ne ovat pakollisia sähköautoissa.


Se musta laatikko tulee pakolliseksi EU-alueella kaikkiin uusiin autoihin 2018.

Sittenpä vanhojen autojen arvo vain kasvaa.

Näin saattaa tapahtua. Tosin tämän hetkisten säännösten mukaan tuota 2018 pakolliseksi tulevaa eCall-systeemiä ei saa käyttää jatkuvaan seurantaan mutta säännökset on tehty muutettaviksi.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

ämpee

Quote from: Hohtava Mamma on 23.01.2017, 18:51:56
Quote from: MW on 23.01.2017, 18:43:39
Eipä taida akkutekniikkakaan varsinaisesti pakkasesta notkistua?

;)

Samalla kun akkutekniikka notkistuu polvistaan pakkasen takia, myös sen ajomatkan pituus vastaavasti lyhenee.
Lisäbonuksena on energiantuotannon lämpövoima-osuuden jääminen sinne voimalaitokselle, eli jos ulkona on -38 raatia, niin samaan se lämpötila siellä kabinetissakin pyrkii.
Tietenkin voi käyttää sitä samaista energiaa millä matka taittuu kabinetin lämmittämiseen, sen matkan taittumisen kustannuksella.

Tosi kovat ympäristömiehet tietenkin ajavat ikkunat auki ja hyppynaru käsinekotelossa, jos laittaa ikkunat kiinni niin ne menevät liikenneturvallisuutta vaarantavaan huuruun.

Jotenkin en aivan oleta sähköautojen ajavan valtiotamme puuttuvien verojen takia perikatoon aivan lähiaikoina.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

sr

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.01.2017, 18:19:58
Quote2. Käsittääkseni Tesla puhuu jostain 400 km:n säteestä. Tuon pitäisi riittää aika monelle.

No niin riittääkin.

Osta uusi Tesla jo tänään!

https://www.tesla.com/fi_FI/new

Niin, minua ei kiinnosta autot, joissa on noin kova kiihtyvyys, ihan riippumatta siitä, viekö niitä eteenpäin bensa vai sähkö. Juuri sitä tuossa ihmettelinkin, että miksi sähköautot ovat lähteneet pyrkimään markkinoille tästä päästä, eli huiman suorituskyvyn omaavista peleistä, kun minusta sähköauto on omimmillaan kaupunkiautona, jossa ei tee mitään 0-100 km/h neljässä sekunnissa kiihtyvyydellä.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: mannym on 23.01.2017, 18:23:19
sr:n todellisuudentaju. 100 000€ - 150 000€ Tesla joka taloon, se riittää aika monelle. Joo o.

Et tapasi mukaan lukenut, mitä kirjotin. Kirjoitin juuri päinvastoin, eli nuo kalliit huippusuorituskykyiset Teslat eivät juuri ole sopivia suurelle osalle, kun taas halpa sähköauto kelpaisi monellekin.

Huvin vuokseni googlasin siitä huollettavuudesta, jota väitit kalliiksi. Tästä voi jokainen lukea juttua muutaman vuoden takaa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Tabula Rasa

Toinen mitä pitäisi avata on itserakennetut autot. Niitä pitäisi saada rekisteriin. Nythän minkään customin tai itse alusta asti proton tekeminen on toivotonta saada kilpiin koska pykäläviidakko. Pieni kaasukone ja pullona pari 11kg pulloa jotka vaihtaa asemalla. Tuollaisesta saisi kivan paripaikkaisen pikkusportin. Kuitenkin nykyään on niin paljon ties mitä vaatimusta ettei tuolla saisi ajaa missään julkisella tiellä koskaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Hornsmith

Quote from: sr on 23.01.2017, 19:10:14
Niin, minua ei kiinnosta autot, joissa on noin kova kiihtyvyys, ihan riippumatta siitä, viekö niitä eteenpäin bensa vai sähkö. Juuri sitä tuossa ihmettelinkin, että miksi sähköautot ovat lähteneet pyrkimään markkinoille tästä päästä, eli huiman suorituskyvyn omaavista peleistä, kun minusta sähköauto on omimmillaan kaupunkiautona, jossa ei tee mitään 0-100 km/h neljässä sekunnissa kiihtyvyydellä.

Ei se aina lähde noin rajusti. Sitä kiihtyvyyttä voi säädellä itse, eli ei mikään este hankinnalle.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Teaparty

Mä astuin varmaan viime viikolla väärästä ovesta johonkin kieroutuneeseen rinnakkaistodellisuuteen, jossa suomalaiset nousevat barrikadeille puolustamaan autoveroaan. Ja ollaan yhteisesti huolissaan Suomen kansantalouden tukipilarin eli autokauppiaiden katteista.

No, demokratia toimii ja kansa saa mitä tahtoo. Totisesti on kaiken tämän paskan ansainnut.




Jack

Quote from: sr on 23.01.2017, 18:15:59
3. Mihin tämä kallis huollatus perustuu? Onko tässä nyt kyse siitä, että akut pitää vaihtaa tietyin väliajoin?

Sähköauton akut ovat saman tyyppisiä litiumionikennoja, joita käytetään pienlaitteissa. Niitä on tuhansia yhteen kytkettynä. Jokaisella, joka on käyttänyt tällaisia akkuja kameroissa ja läppäreissä ja missä kaikissa niitä on, lienee jonkinlainen arvio niiden käyttöiästä. Eivät ne loputtomiin kestä. Käyttötavallakin on merkitystä.

Teslan ostajat ostavat autonsa vähän kuin sian säkissä. Akkujen vaihtoajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa eikä myöskään kustannuksista, mitä silloin tulee maksettavaksi. On mielenkiintoista nähdä, mikä tulee olemaan käytettyjen Teslojen hintataso siinä vaiheessa, kun autot alkavat olla vaihtoiässä. Tällä hetkellä näyttää olevan jo muutamia käytettyjä myynnissä, ja niiden hintapyyntö on kova. Mutta mitä pyydetään autosta siinä vaiheessa, kun se kulkee yhdellä latauksella enää 20 kilometriä ja vaatii 10000 euron akunvaihdon.

Kun otetaan huomioon, että sähköviat alkavat yleensä vaivata tavallisia autoja, kun ne ikääntyvät, mitä tämä merkitsee monimutkaista tietokonejärjestelmällä ja sensoreilla ja monenlaisilla hienouksilla varustetun sähköauton kohdalla.

Seisooko tulevaisuudessa talojen takapihoilla ehjän ja vielä käyttökelpoisen näköisiä Tesloja, joiden taru on loppunut sähkövikoihin, joita ei enää kannata tai pysty korjaamaan. Perinteisten autojen ajothan loppuvat yleensä siihen, että kone särkyy, tai vaihteisto särkyy, tai kori ruostuu, tai tulee muita vikoja, joiden takia autoa ei enää saa katsastettua, eikä sitä myöskään kannata enää korjata. Sähkövikakin voi olla nykyaikaisessa autossa se viimeinen niitti, joka lopettaa ajamisen. 

Miksi maanteiden ylläpitoon käytettävien maksujen keräämistä pidetään niin ongelmallisena. Kaikki hyötyvät maanteistä. Niillä kulkevat niin tavarat kuin ihmisetkin, joten eikö niiden ylläpitoa voitaisi maksaa valtion keräämistä verotuloista sen kummemmin erittelemättä, mistä veroista raha on tullut. Miksi nimenomaan henkilöautojen omistajien pitäisi maksaa jotenkin erityisesti.

Julkinen liikenne on kallista silloin, kun käyttäjä maksaa normaalin hinnan eikä kuulu mihinkään erityisryhmään, jolle matkustaminen on halvempaa. Esimerkiksi neljän ihmisen käynti Pasilasta käsin Sellon ostoskeskuksessa tulee maksamaan 40 euroa. Kartan mukaan matkaa on maantietä pitkin 9,7 kilometriä eli edestakaisin 19,4 kilometriä. Ei tuollainen reissu henkilöautolla sentään neljää kymppiä maksa.

Uuno Nuivanen

Quote from: Teaparty on 23.01.2017, 19:20:23
Mä astuin varmaan viime viikolla väärästä ovesta johonkin kieroutuneeseen rinnakkaistodellisuuteen, jossa suomalaiset nousevat barrikadeille puolustamaan autoveroaan. Ja ollaan yhteisesti huolissaan Suomen kansantalouden tukipilarin eli autokauppiaiden katteista.

No, demokratia toimii ja kansa saa mitä tahtoo. Totisesti on kaiken tämän paskan ansainnut.

Ei siinä mitään kummallista ole. Vaihtoehto oli vielä karmeampi.   :o

Punaniska

Quote from: Hohtava Mamma on 23.01.2017, 18:40:44
Quote from: Kim Evil-666 on 23.01.2017, 18:35:09
Mitähän arvelette, paljonko tuolla "pienihintaisella" Teslalla tekee täällä "pienten" etäisyyksien ja "pienten" pakkasten sanelemalla Lapin aluuella. Tuo mainittu 400km:trin säde on hyttysen paska näillä leveyksillä.

Suomi on enemmän kuin jakautunut tässäkin asiassa.

Pari viikkoa sitten kun metsästin epätoivolla -44/-40 arktista dieseliä Nesteen asemilta pakkasen paukkuessa -38C niin mietin justiinsa että vittu oispa Tesla.

Siksikö neuvostoarmeijalla oli bensakuorkit?

Nyt kun Berner on tukkanuottasilla Orpon ja Soinin kanssa, niin onko matsi aitoa, vaiko näytelmää kuntavaaleja varten?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Yhteisöjäävi

Quote from: Teaparty on 23.01.2017, 19:20:23
Mä astuin varmaan viime viikolla väärästä ovesta johonkin kieroutuneeseen rinnakkaistodellisuuteen, jossa suomalaiset nousevat barrikadeille puolustamaan autoveroaan. Ja ollaan yhteisesti huolissaan Suomen kansantalouden tukipilarin eli autokauppiaiden katteista.

Ei jengi puolusta autoveroa taikka ajattele autokauppiaiden katteita vaan näkee, että karvahattupäinen Berner yrittää houkutella sitä veneeseen ja pistää kärsimään ihan tosissaan. Toisin sanoen ihmiset näkevät autoveron poistamisen porkkanana, jonka syömisen hinta on se, että pian alkaa keppi viuhua. Ja kipeästi viuhuukin. Siksi. 

Kni

Quote from: Tabula Rasa on 23.01.2017, 18:32:32
Quote from: Kni on 23.01.2017, 17:25:23
Jos vaikka 1/3 tai puolet Suomen autoista yht'äkkiä olisivat sähköautoja niin riittäisikö meillä sähköä kaikkien lataamiseen? Montako uutta ydinvoimalaa tarvittaisiin?

Suomessa x autoa joista korvataan määrä y sähköisillä. Näiden kulutuslukemat saa laskettua muuteman yleisimmän merkin keskiarvolla. Se kertaa ajanjakso niin sulla on vaikkapa vuosikulutus. Sitä vertaamalla nykyiseen käyttölukemaan ja maksimiin mitä saatavissa saa selville riittääkö.

Tarvittu määrä energiaa jaetaan ydinvoimalan tuotantoteholla jos yksi ei riitä. Loppu on google ja laskuhommaa.

En nyt jaksa laskea enkä etsiä tarvittavia tietoja, mutta puoliretorisesti tuon kysymyksen heitin ajatellen sitä että kylmänä talviperjantaina ja -lauantaina sähkö uhkaa usein loppua kun kaikki kääntää saunansa suunnilleen samaan aikaan päälle.

Autoa on tietysti näppärä ladata yöllä, mutta jos miljoona autoa latautuu samaan aikaan niin kyllä siinä tuo saunaefekti voi tapahtua.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Thalion

Huvittavaa muuten kuinka jotkut toimittajat kyllä nyt silittelvät Soinia ja persuja myötäkarvaan, ettei vain Halla-aho tai joku muu nuiva pääsisi "kaappaamaan" PS-johtajuutta.  Tiedä sitten onko tuolla puoluekokouksessa äänestäviin vaikutusta.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005057764.html
Quote
Ulkoministeri Timo Soini sanoo yrittävänsä pysyä asian arvostelussa, eikä henkilön arvostelussa.

Niinpä niin. Harvoin näkee persua mediassa siteeratun yhtä positiivisilla lauseilla, joten siihen on varmaan joku syy. Ehkäpä halutaan Soinille jatko tai ainakin turvaamaan "Soinin perintö" persuissa.

Huomioitavaa etenkin jutun alitajuntaan vetoava kuvien asettelu: Esitetään Soini yrmeänä ja päättäväisenä yksin torjumassa Bernerin esitykset. Ja vastakkaisessa kuvassa häijy-Berner pelästymässä suurta johtajaa. 


salla

Quote from: Jack on 23.01.2017, 19:22:14
Quote from: sr on 23.01.2017, 18:15:59
3. Mihin tämä kallis huollatus perustuu? Onko tässä nyt kyse siitä, että akut pitää vaihtaa tietyin väliajoin?

Sähköauton akut ovat saman tyyppisiä litiumionikennoja, joita käytetään pienlaitteissa. Niitä on tuhansia yhteen kytkettynä. Jokaisella, joka on käyttänyt tällaisia akkuja kameroissa ja läppäreissä ja missä kaikissa niitä on, lienee jonkinlainen arvio niiden käyttöiästä. Eivät ne loputtomiin kestä. Käyttötavallakin on merkitystä.

Teslan ostajat ostavat autonsa vähän kuin sian säkissä. Akkujen vaihtoajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa eikä myöskään kustannuksista, mitä silloin tulee maksettavaksi. On mielenkiintoista nähdä, mikä tulee olemaan käytettyjen Teslojen hintataso siinä vaiheessa, kun autot alkavat olla vaihtoiässä. Tällä hetkellä näyttää olevan jo muutamia käytettyjä myynnissä, ja niiden hintapyyntö on kova. Mutta mitä pyydetään autosta siinä vaiheessa, kun se kulkee yhdellä latauksella enää 20 kilometriä ja vaatii 10000 euron akunvaihdon.

Sähköauton huollot ovat halvempia kuin polttomoottoriauton. Tässä lainaus Teslan sivuilta:
Quote
Bensiiniautoista poiketen Model S ei kaipaa öljyn, polttoainesuodattimen eikä sytytystulppien vaihtoja eikä päästömittauksia. Sähköautossa jopa jarrupalojen vaihtaminen on harvinaista, koska jarrutusenergia otetaan enimmäkseen talteen ja palautetaan akkuun. Meidän tarkastuksissamme keskitytään renkaiden kuntoon ja pyörien suuntaukseen, tuulilasinpyyhkimien sulkien tapaisten kulutusosien vaihtoon ja ohjelmistopäivityksiin.

Lähde: https://www.tesla.com/fi_FI/support/service-plans

Lisäksi Tesla lupaa 8 vuoden takuun voimansiirrolle ja akustoille, eli aika monta vuotta saa ajella ennen huolta kalliista akkuremontista.

Ja jos 100 ke auto tuntuu liian kalliilta, niin kohtahan Model 3:n toimitukset alkavat.

salla

Quote from: Nuiva kansalainen on 23.01.2017, 18:11:25
Lisätään tuohon listaan vielä naurettavan pitkät latausjat ja todella kalliit akut. Ei kukaan pysty kesken matkanteon pysähtymään esim. 7 tunniksi odottamaan auton latausta.

Teslan Supercharger lataa 80 % kapasiteetista alle tunnissa. Toki latausverkosto on Suomessa aika pienehkö, mutta autojen yleistyessä verkoston kokokin varmasti kasvaa.

Uuno Nuivanen

Ns. töpselihybridi on ainoa sähkövempain, jossa Suomen oloissa voisi olla joku järjen hiven, esim. Opel Ampera, jolla toimintasäde pelkällä sähköllä on 40-80km. Vaan kalliita ovat... pirun monen vuoden bensat ostaa hintaerolla. Saksasta noita saisi halvemmalla, vaan vaikuttaisi putoavan hinta nopeasti. Ehkä akkusatsi maksaa sitten taas auton verran.   ???

Uuno Nuivanen

Quote from: salla on 23.01.2017, 20:22:03
Quote from: Nuiva kansalainen on 23.01.2017, 18:11:25
Lisätään tuohon listaan vielä naurettavan pitkät latausjat ja todella kalliit akut. Ei kukaan pysty kesken matkanteon pysähtymään esim. 7 tunniksi odottamaan auton latausta.

Teslan Supercharger lataa 80 % kapasiteetista alle tunnissa. Toki latausverkosto on Suomessa aika pienehkö, mutta autojen yleistyessä verkoston kokokin varmasti kasvaa.

Juu, Teslan yleistyminen Suomessa on pelkkä ajan kysymys.   :facepalm: