News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

no future

Quote from: SamHo on 11.01.2017, 13:44:39
Quote from: Faidros. on 11.01.2017, 13:30:38
81 000 prätkää poistettiin liikenteestä 2016. Vero ei taatusti tuota mitään, päinvastoin. Konkurssiaalto pyyhkii yli koko alan.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4887

Mitä vähemmin moottoripyöriä sen parempi. Kerrankin vero, josta voi iloita  8)
Ihmisten harrastamisen rajoittaminen ja elinkeinojen vaikeuttaminen, aina hyvä juttu.  :facepalm:

RP

Quote from: Uuno Nuivanen on 11.01.2017, 13:48:42
Lainarahan saannin kannalta julkisen sektorin osuus BKT:sta näyttää todella pahalta ollen luokkaa 60%. Siksi hallituksella on kiinnostusta naamioida selviä julkisia palveluja yksityisiksi, vaikka rahvas maksaisikin enemmän - who cares.

Lainarahan saannissa valtiolla ei ole mitään ongelmia. Viimeiset valtionkonttorin lainojen liikeellelaskut olivat marraskuussa seitsemäksi vuodeksi nollakorolla ja lokakuussa 15 vuodeksi 0,4%:n korolla. Ainoat syyt näihin puliveivauksiin voivat olla A) EU.n tilastointitavat B) Asioita seuraamattomien ihmisten vetäminen höplästä kotimaassa näiden avulla C) Rahojen ohjaaminen sopiviin yksityisiin taskuihin.

Ne ihmiset, jotka laittavat miljardeja valtioiden velkapaperieihin,  eivät ole niin tyhmiä, että he olisivat kohderyhmässä.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Tabula Rasa

Quote from: SamHo on 11.01.2017, 13:44:39
Quote from: Faidros. on 11.01.2017, 13:30:38
81 000 prätkää poistettiin liikenteestä 2016. Vero ei taatusti tuota mitään, päinvastoin. Konkurssiaalto pyyhkii yli koko alan.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4887

Mitä vähemmin moottoripyöriä sen parempi. Kerrankin vero, josta voi iloita  8)

Mikäs tässä on hyvää?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

QuoteBernerin "liikennepommi" pamahtaa ensi viikolla – Ministeriö: Valtion varat eivät riitä, muutoksia tulossa auto- ja ajoneuvoveroon
Julkaistu:  11.1. 11:20

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan torstaina 19. tammikuuta 2017.
Julkistuksen jälkeen ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa, ministeriö kertoo tiedotteessaan.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005040617.html

Ota kantaa -palvelu on oikeusministeriön ylläpitämä palvelu ja sama missä tehtaillaan eduskunnan wc-paperit nimeltä kansalaisaloitteet.

Jos valtion varat eivät riitä siitä täytyy ministereiden mennä peilin eteen keskustelemaan. Valtion varat eivät tule riittämään vaikka triplaisivat verot ja maksut.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Impi Waara

Iltalehti Keskiviikko 11.1.2017 klo 05.34:
"Lehdet: Tietosuojavaltuutettu suhtautuu epäillen tiemaksujen keräämiseen paikannuksen perusteella

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio suhtautuu epäillen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ajatuksiin siitä, että Suomeen mahdollisesti tulevia tiemaksuja perittäisin teiden käyttäjiltä paikannuksen perusteella.


Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio suhtautuu epäillen tiemaksujen keräämiseen paikannuksen perusteella.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on esittänyt, että tieliikennettä verotettaisiin gps-satelliittiseurannan perusteella.
Aarnio sanoo muun muassa, että autoon asennettava seurantalaite voisi olla ristiriidassa perustuslain kanssa.

Asiasta kertovat Karjalainen, Savon Sanomat, Keskisuomalainen ja Etelä-Suomen Sanomat.

Aarnio sanoo muun muassa, että autoon asennettava seurantalaite voisi olla ristiriidassa perustuslain kanssa. Lisäksi Aarnion mukaan myös esimerkiksi EU-lainsäädäntö voi asettaa omat rajoituksensa.

Berner on esittänyt, että tieliikennettä verotettaisiin gps-satelliittiseurannan perusteella.

STT"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701112200051941_uu.shtml

Ennen meillä oli Koe-eläinpuisto ja nyt olemme menossa kohti koe-eläinlaboratoriota nimeltään Suomi.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Punaniska

Onnea 100-vuotias Suomi:

Paha mustaenkeli vei päivänsankarin.
Paha mustaenkeli vei pölynimurin.
Paha mustaenkeli vei pikku julmurin.
Paha mustaenkeli vei päivänsankarin.
Paha mustaenkeli ottaa kenet haluaa,
eikä muita enkeleitä ole olemassakaan.


http://www.allthelyrics.com/lyrics/tuomari_nurmio/lasten_mehuhetki-lyrics-1251735.html

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Ari-Lee

Kyöttä myös valehtelee kirkkain silmin että ei tämä automaattisesti johda seurantaan. Illman muuta laitteellinen kilometriseuranta johtaa muuhunkin seurantaan. Lapsikin tuon tajuaa että jos tekniikka on käytössä niin sitä tullaan käyttämään. Jos ei heti niin kohta.

Entäs jos OBD portissa jo tököttää ns. virityslastu. Njooh, ei siihen sitten mahdu. Auton oma mittari vain pitää disabloida, että siihen ei kerry kilometrejä kun ei kerry seurantalaitteeseenkaan ja asentaa tilapäinen irtonopeusmittari kuten navigaattori. Onhan näitä.

Ei tämä voi mennä läpi, eihän? On tämä kyllä niin sairasta puuhastelua että läpimeno on täysin mahdollista ja todennäköistä.  :facepalm:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

PEMM

Quote from: Ari-Lee on 11.01.2017, 16:21:49
Ei tämä voi mennä läpi, eihän? On tämä kyllä niin sairasta puuhastelua että läpimeno on täysin mahdollista ja todennäköistä.  :facepalm:

Tässä maassa on vain hyväksyttävä, että kanki työntyy vuosi vuodelta syvemmälle peräluukkuun.

No, ei täällä ole pakko asua. Minä ainakin lähden läiskimään.

Fiftari

Quote from: Ari-Lee on 11.01.2017, 16:21:49
Kyöttä myös valehtelee kirkkain silmin että ei tämä automaattisesti johda seurantaan. Illman muuta laitteellinen kilometriseuranta johtaa muuhunkin seurantaan. Lapsikin tuon tajuaa että jos tekniikka on käytössä niin sitä tullaan käyttämään. Jos ei heti niin kohta.

Aikoinaan luvattiin että passiin tulevien sormenjälkien rekisteriin ei poliisit pääse. Ei mennyt kauaa kun poliisi ilmaisi halunsa päästä tuohon rekisteriin. En tosin muista että jäikö vain halun asteelle vai saiko valtuudet nuuskia niitä. Mutta poliisilla on niin surkea valvonta omiensa suhteen että jos kyyläävät omia olemassaolevia rekistereitään jo nyt niin eivät he kyllä tule tarvitsemaan tuon parempaa. Lisäksi on sitten se että se 100% varmasti tullaan hakkeroimaan. Maahanmuutosta ja ulkomaille menevästä kehitysavusta rahat tiestöön. Jos rahat eivät riitä niin silloin niitä ei ehkä kannattaisi kylvää ulkomaille tai ulkomaalaisiin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

MW

Quote from: Fiftari on 11.01.2017, 18:41:09
***
Maahanmuutosta ja ulkomaille menevästä kehitysavusta rahat tiestöön. Jos rahat eivät riitä niin silloin niitä ei ehkä kannattaisi kylvää ulkomaille tai ulkomaalaisiin.

Tämä. Älkää nyt jumalauta hokeko, että "onhan meillä varaa", kun samalla mietitte uusia ryöstöverotuksen muotoja.

Tabula Rasa

Quote from: PEMM on 11.01.2017, 18:16:50
Quote from: Ari-Lee on 11.01.2017, 16:21:49
Ei tämä voi mennä läpi, eihän? On tämä kyllä niin sairasta puuhastelua että läpimeno on täysin mahdollista ja todennäköistä.  :facepalm:

Tässä maassa on vain hyväksyttävä, että kanki työntyy vuosi vuodelta syvemmälle peräluukkuun.

No, ei täällä ole pakko asua. Minä ainakin lähden läiskimään.

Läiskitään nämä nykyiset paskaläiskät pois tästä maasta niin että tästä tulee asuttava maa kansalaisille.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

vellihousu

Quote from: Anne Berner
Kansalaisten pakkoseurantaa ei suunnitella, Bernerin ja liikenneministeriön tiedotteessa todetaan.

– Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta. Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia. Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajon seurantalaitetta, Berner linjaa.

Berner on nero.

Nyt keksin mitä tässä ajetaan takaa ja miksi Kepulaiset haluaa sekaantua autonkäytön verotukseen.

Tuossahan sen Anne Berner kertoo boldattuna

Kukahan siellä autossa eniten viettää aikaa?

Toisin kun äkkiä voisi kuvitella, ei pohjoisen Kepulaiset vaan ruuhkasuomen asukit.

Kepulainen ajaa sen sata kilsaa tunnissa, mutta Helsingissä työssäkäyvät matelee tunnissa 10 kilsaa.


Jos vero meneekin aina auton ollessa liikkeellä, aikaperusteisesti, muuttuu kilometrin verotushinta täysin.
Sitten toisaalta kannattaa ajaa kovaa, paitsi siellä missä on runsas valvonta, eli taas ruuhkasuomessa.


No nämä nyt oli tällaisia provokaatisia heittoja mahdollisista motiiveista, mutta toivoisin spekulointia heittämälläni teorialla :)
"mielenosoitukset on kommareiden touhuja, kuten taistelut ja yhtenäiset kansat"

nimetönkeskustelija

Ei pelkästään laiteta GPS-seurantoja autoihin vaan samalla myös tiet myydään ulkomaalaisille pääomasijoittajille. Odotetaan pari vuotta ja teiden käyttömaksut on yhtäkkiä sitä luokkaa että kannattaa lopettaa työnteko. Joo tolla laillahan kaikki rahoitusongelmat ratkeaa. Pääomasijottajat pyörittää teitä ihan tappiolla vuodesta toiseen ja kaikilla on kivaa.

Suomiko ensimmäisenä länsimaisena sivistysmaana tunkee tommoset seurantaboksit joka autoon. Seuraavaksiko pistetään siru jokaisen ihon alle. On tämä niin sairasta menoa  :facepalm:

Bernerillä ja Sipilällä on vaan kovat bisnekset menossa. Maksumiehenä on suomalaiset veronmaksajat ja saajapuolena Sipilän ja Bernerin sukulaiset. Näin johdetaan tämän päivän Suomea.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Hermit

Mitäs sanotte tällaisesta kuvaajasta: Tieliikenteen verotus 2015

Tokihan tämän kaikki jo tietää, mutta jotenkin nuo suuruusluokat hahmottaa paljon paremmin visuaalisesti. Tämä osoittaa mielestäni erittäin selkeästi, miten isosta kusetuksesta tässä on kysymys. On aivan paskapuhetta, että tieliikenteeseen ei riitä rahaa. Leijonanosa verotuloista vain yksinkertaisesti käytetään johonkin ihan muualle. On myös hävytöntä petkutusta väittää, että pa- ja autoveroja oltaisiin poistamassa, ne nimenomaan tarvitaan noiden muiden menojen kattamiseen. Ilman niitä valtio on kusessa.

Saa jakaa, muttei ole pakko!
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

Tabula Rasa

Quote from: Hermit on 11.01.2017, 21:30:05
Mitäs sanotte tällaisesta kuvaajasta: Tieliikenteen verotus 2015

Tokihan tämän kaikki jo tietää, mutta jotenkin nuo suuruusluokat hahmottaa paljon paremmin visuaalisesti. Tämä osoittaa mielestäni erittäin selkeästi, miten isosta kusetuksesta tässä on kysymys. On aivan paskapuhetta, että tieliikenteeseen ei riitä rahaa. Leijonanosa verotuloista vain yksinkertaisesti käytetään johonkin ihan muualle. On myös hävytöntä petkutusta väittää, että pa- ja autoveroja oltaisiin poistamassa, ne nimenomaan tarvitaan noiden muiden menojen kattamiseen. Ilman niitä valtio on kusessa.

Saa jakaa, muttei ole pakko!

Ja se kusessaolo tulee merkittävästi näkymään jos tämä menee läpi. Veikkaisin ensimmäisen vuoden tulokseksi miljardin euron verotulojen tappioita kun tonnin auton omistajilla ei enää raha riitä autonhintaisiin bokseihin. Ja se tulee takautuvasti koska ne eivät palaa liikenteeseen. Jokainen lisämaksu tulee vähentämään valtion tuloja. Eli velalla näitä maksuja huishelkuttiin. Vaihtoehtoja ei juuri ole.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

P

Quote from: vellihousu on 11.01.2017, 20:50:43
Quote from: Anne Berner
Kansalaisten pakkoseurantaa ei suunnitella, Bernerin ja liikenneministeriön tiedotteessa todetaan.

– Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta. Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia. Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajon seurantalaitetta, Berner linjaa.

Berner on nero.

Nyt keksin mitä tässä ajetaan takaa ja miksi Kepulaiset haluaa sekaantua autonkäytön verotukseen.

Tuossahan sen Anne Berner kertoo boldattuna

Kukahan siellä autossa eniten viettää aikaa?

Toisin kun äkkiä voisi kuvitella, ei pohjoisen Kepulaiset vaan ruuhkasuomen asukit.

Kepulainen ajaa sen sata kilsaa tunnissa, mutta Helsingissä työssäkäyvät matelee tunnissa 10 kilsaa.


Jos vero meneekin aina auton ollessa liikkeellä, aikaperusteisesti, muuttuu kilometrin verotushinta täysin.
Sitten toisaalta kannattaa ajaa kovaa, paitsi siellä missä on runsas valvonta, eli taas ruuhkasuomessa.


No nämä nyt oli tällaisia provokaatisia heittoja mahdollisista motiiveista, mutta toivoisin spekulointia heittämälläni teorialla :)

Ja vero menee, kun käynnistät autosi ja raappaat ikkunoita kotipihassasi. Vero menee myös, kun ajat omalla yksityisellä mökkitielläsi, kääntäessäsi autoa mökkisi pihassa ja ajaessasi ulkomailla. Samoin katsastuksessa, kun katsastusmies testaa autoasi ja mittaa sen päästöjä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Punaniska

Pahoittelut, jos tämä on ollut täällä aiemmin.

Sellainen hauska yhteensattuma,  että Sipilän kaveri Vesa Helkkula on Aplicomin TJ, firman joka valmistaa paikannuslaitteita liikenteeseen. Sipilä pyysi Helkkulaa kepun kansanedustajaehdokkaaksi viime EK-vaaleihin.

"Tecnomenin entinen toimi­tus­joh­taja Vesa Helkkula pyrkii eduskuntaan keskustan riveistä Uudeltamaalta. Tällä hetkellä hän toimii yrittäjänä ja toimi­tus­joh­ta­jana ajoneu­vo­tie­to­ko­neita ja ohjelmistoja kehittävässä ja valmistavassa Aplicomissa."

http://www.suomenmaa.fi/keskusta-nyt/vesa-helkkula-keskustan-ehdokkaaksi-uudellemaalle-6.3.1175.da6de296cd

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aplicom

http://www.nykysuomi.com/index.php/2017/01/06/bernerin-mustien-laatikkojen-mahdollinen-valmistaja-sipilan-kaveri/

Onko mikään niin luotaantyöntävää kuin hurskasnaamat, jotka ovat sitten jotain muuta?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Lalli IsoTalo

Bernerin "liikennepommi" on ratkaisu ongelmaan, jota ei ole, mutta joka suorastaan räjäyttää tajuntaan tukun uusia ongelmia, ja niiden seurannaisongelmia.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

maltti on valttia

#1099
 Kilometriperusteinen tiemaksu on luonteeltaan syrjivä.

Tiestön hoidon kulut on tarkoitus siirtää miehille, työssäkäyville työmatkalaisille ja miehille jotka työssään liikkuu paljon.

(Miehille täsmäsuunnattu vero on myös vene, mönkijä ja moottoripyörävero)


Tiestön korjaustarve (esim eroosio, routavauriot, siltaremontit) syntyy enimmäkseen ajan eli rakenteiden ikääntymisen myötä, vähemmän tien käytön runsauden mukaan.

Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka paljon kalliimmaksi tulee ylläpitää liikennöity moottoritie liikennekelpoisena kuin jos täsmälleen sama tie pidettäisiin liikennekelpoisena mutta liikenteeltä suljettuna. ?

multsi

Aihetta sivuten, niin en ainakaan itse tiennyt, että prätkä- ja venevero olikin persujen loistoidea.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701112200052236_uu.shtml

"Veneveroa ja moottoripyöräveroa ovat hallituksessa ajaneet perussuomalaiset. Puolue vaati vaaliohjelmassaan varallisuusveron palauttamista. Vene- ja moottoripyöräverolla puolue ajattelee lunastavansa vaalilupauksensa."

No hei mut pidettiin me jostain vaalilupauksesta kiinni sentään ja saatiin herrojen "juppiskootterit ja huvikuunarit" verolle. Ihan vaikka kiusaksi ja kukaan meistä ei miettinyt sitä, että kääntyykö vero itseään vastaan. Tätä voi sitten hehkuttaa kun ensi kerran tentatataan vaalilupausten pettämisestä.

Moottoripyövero iskee myös myyjiin ja erityisesti vanhempien pelien harrastajiin, joilla on useita pyöritä tallissaan. Pakko niitä on poistella rekisteristä, kun vero olisi sama ajat tai et:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701112200052230_uu.shtml






Archaeopteryx

Tyrkytetyssä tiemaksumallissa on aika monta ongelmaa. Berner on puhunut mm. aikaperustaisesta maksusta, en tiedä miten se käytännössä toteutuisi. Kuukausimaksu ei olisi käytännössä käytöstä vaan omistamisesta veloittamista. Tulisiko maksu auton käydessä (esim. remontti kotipihalla, ajo yksityistiellä) vai pelkästään liikkuessa, jolloin olisi melkein pakko käyttää paikannusta (mistä on sanottu, ettei aiotakaan käyttää). Miten käsiteltäisiin ulkomaille siirtyminen, yhtiö velottaisi kilometrien mukaan, vaikka ne olisi ajettu Ruotsissa/Norjassa/Virossa/Venäjällä etc.? Jos halutaan ulkomaiden kilometrit rajata pois, pitää taas käyttää paikannusta rajojen ulkopuolelle siirtymisen tunnistamiseksi. Vai onko tarkoituksena siirtyä yleiseurooppalaiseen systeemiin, jossa muissa maissa ajettuja kilometrejä sitten korvataan eri maiden tieyhtiöille? En luota edes Suomen viranomaisiin, saatika vielä vieraiden valtojen saavan käsiinsä omat tarkat sijaintitietoni. Toki heillä on oikeus tietää, että olen valtion alueella, mutta ei heille kuulu muuten laillinen olinpaikkani.

Melkein mikä tahansa systeemi palauttaa saman ongelman: on pakko käyttää paikannustietoa, joka joudutaan myös tallentamaan vuosiksi maksutietojen tarkistuksen takia, koska joku voi haluta esim. riitauttaa maksut. Tätä kautta päästään taas suojausongelmiin.

Goman

Alkaisi olla korkea aika myös Persu-kansanedustajien ottaa kantaa julkisesti näihin tiemaksu kaavailuihin. Mutta aika hiljaista on ollut.

Se kansanedustaja joka painaa 'jaa'-nappia nyt suunnitellun tiemaksun EK-käsittelyssä, tulee erittäin todennäköisesti lopettamaan kansanedustajauransa tähän kauteen. Omasta puolestani teen parhaani että näin käy.

   

Andy_81

Mikä ongelma on kuukausimaksuun perustuvassa maksussa, tai vuosimaksuun kuten nykyäänkin on? Sekä useimmissa muissa maissa on auton käyttömaksut on aikaan perustusvat.

Jos autolla ei ajeta tiettyyn aikaan, niin sen voi poistaa liikennekäytöstä ja maksut katkeaa. Yksinkertaista ja toimivaa. Nykyisin pystyy tekemään kaiken netissä, en pitäisi ihmeenä jos tulee vaikka trafi-appi kännykään ja voit vaikka päiväkohtaisesti maksaa kiinteää maksua, kännystä vaan auto "aktiiviseksi" ja homma sillä selvä, jos pitempi tauko, niin pois käytöstä. Hyvin yksinkertaista ja järjestelmän ylläpito halpaa gps-kyttäykseen verrattuna. Tietenkin nykyiset maksut pitäisi poistaa, tai pudottaa vaikka euroon per kerta, jolloin tehdään muutoksia (euron maksu karsisi pois päivittäin muutoksia tekevät jotka kuormittaa järjestelmää).

Seuraavaksi joku gps-kyttäyksen loppaaja kirjoittaa, että kiinteä maksu on omistusvero ja maksetaan siitä kun auto seisoo pihassa osan aikaa.
Meillä on monia kiinteähintaisia palveluja ja ei niitäkään käytetä koko aikaa. Esim. nettiyhteys on kuukausi(kiinteästi) hinnoiteltu ja monet muut palvelut. Maksathan kiinteistöveroa omistamastasi asunnosta, vaikka asuisit täyspäiväisesti muualla, eikä tästäkään ole tehty sen suurempaa ongelmaa, vaikka kyseessä on enemmän omistusveroon kallellaan oleva maksu, kuin esim. auton kiinteä vuosimaksu, jonka voi katkaista laittamalla auto seisontaan jos sitä ei käytetä.



Kustannustehokkain ja verovaroja eniten valtion kassaan, ilman välikäsiä tuova  järjestelmä olisi:
-Autoverosta luovutaan, tai poistetaan se vähäpäästöisiltä jolloin autokannan uusiutuminen ohjaa vähäpäästöisempiin.
-Ajoneuvovero pidetään ennallaan ja suurempi päästöisiltä sitä voi maltillisti ja asteittain korottaa.
-Nykyisiä polttoaineveroja hieman korotetaan vuosittain, kuitenkin maltillisesti että siirtymäajasta tulee pitkä, mutta ympäristöohjaavuus on kuitenkin mukana ja ohjaa hankkimaan vähäpäästöisempiä autoja. Maksat polttoaineveroissa auton käytöstä kuten ennenkin.
-Sähköautoille kulutusmittari ja maksut tulee käytetyn sähkön mukaan, mittari voi olla vaikka etäluettava kuten kotona (ei vaadi paikkatietoa/gps). Tähän on monta vaihtoehtoa kuinka toteuttaa se mittaus, parhaassa tapauksessa tiedot voi saada jo autosta itsestään jos data on sellaista että käyttäjä ei sitä voi nollata/muuttaa. Bernerin lobbaajat sanoo kohta että mittarit ohitetaan. Montako miljoonaa mittaria meillä on kotona ja kuinka paljon niitä ohitellaan? Kotona tälläinen toiminta on huomattavasti helpompaa kun ei ole katsastuksia (vertaa mittarinlukijat ennen) kuten autoilla ja liikenteen valvonnan, yms yhteydessä.




Voisiko loppari/trolli tai joku kertoa mitä oikeaa hyötyä/etua/säätöjä saadaan liikennekaariyhtiöstä ja etenkin GPS:ään perustuvasta seurannasta?

Archaeopteryx

Quote from: Andy_81 on 12.01.2017, 10:09:45
Mikä ongelma on kuukausimaksuun perustuvassa maksussa, tai vuosimaksuun kuten nykyäänkin on? Sekä useimmissa muissa maissa on auton käyttömaksut on aikaan perustusvat.

Yksittäisenä ei niinkään ongelma, eihän ajoneuvovero ole paljon ajavalla kuin pieni osa kokonaiskustannuksista. Vähän ajavalla se voi olla taas liian iso suhteessa ajosuoritteeseen tai ajoneuvon arvoon. Kokonaisuudessa pelkkä auton hankkiminen ja omistaminen on niin kallista, että samahan sillä on sitten ajaa, kun kerran on hankittu.

QuoteJos autolla ei ajeta tiettyyn aikaan, niin sen voi poistaa liikennekäytöstä ja maksut katkeaa. Yksinkertaista ja toimivaa. Nykyisin pystyy tekemään kaiken netissä, en pitäisi ihmeenä jos tulee vaikka trafi-appi kännykään ja voit vaikka päiväkohtaisesti maksaa kiinteää maksua, kännystä vaan auto "aktiiviseksi" ja homma sillä selvä, jos pitempi tauko, niin pois käytöstä. Hyvin yksinkertaista ja järjestelmän ylläpito halpaa gps-kyttäykseen verrattuna. Tietenkin nykyiset maksut pitäisi poistaa, tai pudottaa vaikka euroon per kerta, jolloin tehdään muutoksia (euron maksu karsisi pois päivittäin muutoksia tekevät jotka kuormittaa järjestelmää).

Sama ongelma kuin paikannuksessa: johonkin pitää lähettää tieto siitä, että auto on liikkeessä. Näitä sitten selviteltäisiin jälkikäteen, onko muistanut triggeröidä maksut ja vakuutukset käyttöön tms. tai onko järjestelmä hyväksynyt pyynnöt. Aivan turhaa säätämistä.

QuoteSeuraavaksi joku gps-kyttäyksen loppaaja kirjoittaa, että kiinteä maksu on omistusvero ja maksetaan siitä kun auto seisoo pihassa osan aikaa.
Meillä on monia kiinteähintaisia palveluja ja ei niitäkään käytetä koko aikaa. Esim. nettiyhteys on kuukausi(kiinteästi) hinnoiteltu ja monet muut palvelut. Maksathan kiinteistöveroa omistamastasi asunnosta, vaikka asuisit täyspäiväisesti muualla, eikä tästäkään ole tehty sen suurempaa ongelmaa, vaikka kyseessä on enemmän omistusveroon kallellaan oleva maksu, kuin esim. auton kiinteä vuosimaksu, jonka voi katkaista laittamalla auto seisontaan jos sitä ei käytetä.

Kiinteistöverot ja muut perusmaksut (vesiperusmaksu, sähkö) ovatkin osittain... no, kuntien ja yritysten taloutta paikkaavia pakkomaksuja. Tosin kiinteistöverosta pitäisi maksaa mm. kunnan omistamien teiden auraukset ja muut tienhoidolliset toimenpiteet, joissa yksittäisen ihmisen poissaolo on täysin yhdentekevä.

QuoteKustannustehokkain ja verovaroja eniten valtion kassaan, ilman välikäsiä tuova  järjestelmä olisi:
-Autoverosta luovutaan, tai poistetaan se vähäpäästöisiltä jolloin autokannan uusiutuminen ohjaa vähäpäästöisempiin.
-Ajoneuvovero pidetään ennallaan ja suurempi päästöisiltä sitä voi maltillisti ja asteittain korottaa.
-Nykyisiä polttoaineveroja hieman korotetaan vuosittain, kuitenkin maltillisesti että siirtymäajasta tulee pitkä, mutta ympäristöohjaavuus on kuitenkin mukana ja ohjaa hankkimaan vähäpäästöisempiä autoja. Maksat polttoaineveroissa auton käytöstä kuten ennenkin.
-Sähköautoille kulutusmittari ja maksut tulee käytetyn sähkön mukaan, mittari voi olla vaikka etäluettava kuten kotona (ei vaadi paikkatietoa/gps). Tähän on monta vaihtoehtoa kuinka toteuttaa se mittaus, parhaassa tapauksessa tiedot voi saada jo autosta itsestään jos data on sellaista että käyttäjä ei sitä voi nollata/muuttaa. Bernerin lobbaajat sanoo kohta että mittarit ohitetaan. Montako miljoonaa mittaria meillä on kotona ja kuinka paljon niitä ohitellaan? Kotona tälläinen toiminta on huomattavasti helpompaa kun ei ole katsastuksia (vertaa mittarinlukijat ennen) kuten autoilla ja liikenteen valvonnan, yms yhteydessä.

Voisiko loppari/trolli tai joku kertoa mitä oikeaa hyötyä/etua/säätöjä saadaan liikennekaariyhtiöstä ja etenkin GPS:ään perustuvasta seurannasta?

Suomen moottoripolttoaineiden kokonaiskulutus on n. 5 miljardia litraa vuodessa. Ajoneuvoveron ja autoveron tuotto (n. 1,8 miljardia euroa) siirto polttoaineveroon nostaisi litrahintaa 36 senttiä. Se on hyvin paljon, mutta toisaalta vähentäisi varmasti turhia ajoja.
Sähköautoille ja plugin-hybrideille (yleensä ladattaville autoille) voitaisiin varmasti mitata ladatut kilowatit (uskoisin, että on autojen järjestelmissä jo nykyisin), ja laskuttaa sillä perusteilla vaikka kerran kuussa. En ole ajoneuvo- saatika talousasiantuntija muutenkaan, mutta jonkinlainen laskuperuste tuollekin löydetään. Kokonaisuudessaan meillä on jo olemassa toimiva ja luotettava menetelmä käytön verottamiseen, sähkö- tai hybriditekniikka ei pitäisi olla ongelma.

Tietysti niin kauan, kun liikenteestä verotettuja euroja käytetään turhanpäiväisiin ja haitallisiin kohteisiin (monikulttuurisuus, yle, ylimitoitettu julkinen sektori), voidaan miettiä, tarvitseeko verosiirtoja tehdä lainkaan auto- ja ajoneuvoverosta polttoaineeseen.

Sen sijaan, että kansalaisten vapautta ja yksityisyyden suojaa rajoittamalla ojennetaan rahaa lainsäädännöllisillä vippaskonsteilla kavereiden ja tuttujen taskuihin, hallitus ja eduskunta voisi panostaa tulevaisuuden älyliikenteen, sähköautojen, polttokennotekniikan ja hybriditekniikan yrityskehittämiseen ja tukemiseen Suomessa. Sen verran korkean teknologian alasta on kuitenkin kysymys, että sopisi tähän maahan kuin nenä päähän. Mutta eihän sitä, kun ipadin näytöllä ei vilise hienoja sanoja kuten UMTS, GPS, OBD ja SMS. On vain vety, elektroni, sähkö, litium...

orientexpressen

Koko tähän asiaan liittyvä keskustelu pohjautuu ihmeelliseen huhumyllyyn. Berner sanoo, että ei olla suunnittelemassa pakollista autojen paikantamista tai valtion väylien yksityistämistä. Kun taas vastustajat sanovat, että varmasti ollaan suunnittelemassa ja arvostelevat sitten tätä itse luomaansa kuvaa siitä miten asiat ovat.

PS. Kenelläkään väitetyn seurannan vastustajalla ei varmaankaan ole käytössä joukkoliikenteen matkakorttia vaan ostavat aina paperisia kertalippuja jos joukkoliikennettä käyttävät. Matkakortti kun myös johtaa heidän matkustamisensa rekisteröintiin.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

VeePee

Quote from: Andy_81 on 12.01.2017, 10:09:45
Mikä ongelma on kuukausimaksuun perustuvassa maksussa, tai vuosimaksuun kuten nykyäänkin on? Sekä useimmissa muissa maissa on auton käyttömaksut on aikaan perustusvat.

Suomen kaltaisen pienen maan ei muutenkaan kannattaisi lähteä missään asiassa "edelläkävijäksi" pienillä resursseilla ja pienillä volyymeilla, vaan mieluummin kopioida maailmalla jo kokeiltuja ja toimiviksi todettuja ratkaisuja. Polttoainetta käyttävien ajoneuvojen kohdalla näitä toimiviksi  todettuja verotusratkaisuja ovat uuden auton ostamiseen kohdentuva autovero, vuosittainen ajoneuvovero ja kulutuksen/saastuttavuuden/ajotavan huomioiva polttoaineverotus. Sähköautojen osalta voidaan miettiä jokin kilometriperusteinen verotusratkaisu.

Suomen uudessa mallissa on tarkoitus hämmentää kansalaista uskomaan, että verotus on vähäisempää ja veron sijaan maksetaan epämääräisiä "käyttömaksuja". Cityvihreät kuvittelevat, että käyttömaksu kohdistuu vain yksityisautoilijoihin, noihin pahimpiin saatanoihin, mutta tietenkin myöhemmässä vaiheessa "huomataan", että käyttäväthän jalankulkijatkin tieverkkoa, katuja, jalkakäytäviä, toreja. Ja niin napsahtaa taas lisämaksua yksityisen veroparatiisiyrityksen pohjattomaan kirstuun.

Itse kun duunissa jonkin verran puuhastelen big datan parissa, niin sen mahdollistama yksittäisen ihmisen seuranta ja kontrollointi on todella pelottava tulevaisuudenkuva. Tekoäly analysoi valtavasta datamassasta todella tarkkoja tietoja yksittäisistä ihmisistä ja jos vähänkään epäilyttävää havaitaan, niin tieto viranomaiselle, ajatuspoliisille, lähtee heti. Kyse ei ole enää foliopipoilusta vaan vääjäämättömästä lähitulevaisuudesta parinkymmenen vuoden aikajänteellä. Nytkin vakuutusyhtiöt hekumoivat ajotapaseurannan mahdollisuuksista vakuutusmaksujen korottamiseen alentamiseen.

Impi Waara

Quote from: orientexpressen on 12.01.2017, 11:51:55
Koko tähän asiaan liittyvä keskustelu pohjautuu ihmeelliseen huhumyllyyn. Berner sanoo, että ei olla suunnittelemassa pakollista autojen paikantamista tai valtion väylien yksityistämistä. Kun taas vastustajat sanovat, että varmasti ollaan suunnittelemassa ja arvostelevat sitten tätä itse luomaansa kuvaa siitä miten asiat ovat.

PS. Kenelläkään väitetyn seurannan vastustajalla ei varmaankaan ole käytössä joukkoliikenteen matkakorttia vaan ostavat aina paperisia kertalippuja jos joukkoliikennettä käyttävät. Matkakortti kun myös johtaa heidän matkustamisensa rekisteröintiin.

Tuskin kovin moni asuu bussipysäkillä tai edes asemalla. Landella eläjät näkevät vain ohiajavia tilausajobusseja. Ainoat vaihtoehdot liikkumiselle ovat joko taksi tai oma auto. Ruuhka maaseudulla on kolme autoa puolessa tunnissa samalla tiellä.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Tabula Rasa

Quote from: Impi Waara on 12.01.2017, 12:09:19
Quote from: orientexpressen on 12.01.2017, 11:51:55
Koko tähän asiaan liittyvä keskustelu pohjautuu ihmeelliseen huhumyllyyn. Berner sanoo, että ei olla suunnittelemassa pakollista autojen paikantamista tai valtion väylien yksityistämistä. Kun taas vastustajat sanovat, että varmasti ollaan suunnittelemassa ja arvostelevat sitten tätä itse luomaansa kuvaa siitä miten asiat ovat.

PS. Kenelläkään väitetyn seurannan vastustajalla ei varmaankaan ole käytössä joukkoliikenteen matkakorttia vaan ostavat aina paperisia kertalippuja jos joukkoliikennettä käyttävät. Matkakortti kun myös johtaa heidän matkustamisensa rekisteröintiin.

Tuskin kovin moni asuu bussipysäkillä tai edes asemalla. Landella eläjät näkevät vain ohiajavia tilausajobusseja. Ainoat vaihtoehdot liikkumiselle ovat joko taksi tai oma auto. Ruuhka maaseudulla on kolme autoa puolessa tunnissa samalla tiellä.

Tosiaan se pienoisbussi arkipäivisin kerran päivässä suuntaansa väärään aikaan mihinkään kerkiämisen suhteen jos syrjempään lähden. Ja senkin ohikulkureitille jotain 10km.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

orientexpressen

Quote from: Impi Waara on 12.01.2017, 12:09:19
Tuskin kovin moni asuu bussipysäkillä tai edes asemalla. Landella eläjät näkevät vain ohiajavia tilausajobusseja. Ainoat vaihtoehdot liikkumiselle ovat joko taksi tai oma auto. Ruuhka maaseudulla on kolme autoa puolessa tunnissa samalla tiellä.

Isoissa kaupungeissa matkakorttidata kertoo hyvinkin paljon ihmisten päivittäisestä liikkumisesta. Bussi- ja muita pysäkkejä on tiheässä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.