News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Kyklooppi

Taksinkuljettajani on myös aloittanut tuon liikenteessä jumittamisen, ajaa aina noin viisi kilsaa alle rajan, kertoili jostakin rikosuhrimaksusta joka lisätään vielä korkean sakon päälle jos sellainen käteen lyödään, hällä loppui kiireet kuulemma ja ajaa näin taksilakimuutokseen asti jonka jälkeen lopettaa hommansa.
Paljon kärsimystä tuo pimeyden morsio saa aikaan ennenkuin häipyy sveitsin holveihin sukeltelemaan rahoissaan.
Siinei pojat ole roope ankka mithän.
Ihmisjäte.

Ari-Lee

↑ Uhrittoman rikoksen rikosuhrimaksu 40€/sakko. Rikosuhrien auttamiseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

salla

Quote from: sr on 05.01.2017, 11:39:42
Sanotaan, että on yksi tuollainen työmatka-autoilija, jolle tosiaan puolen tunnin ruuhkassa seisomisesta seuraa 10 euron hyvinvointitappio (sanotaan, että tämä jakautuu hänen ja työnantajansa välillä, mutta tällä ei ole mitään väliä). Sitten on vanhusautoilija, joka on menossa kauppaan, mutta jolle ei ole oikeastaan mitään väliä sen suhteen, milloin sinne kauppaan menee ja kuinka kauan matka kestää.

Yritätkö tässä nyt väittää, että nämä vanhusautoilijat ruuhka-aikana ovat merkittävä syy vaikka Helsingin ruuhkiin? Tai edes osittain syy?

Tähän väliin olisi hyvä saada vähän vahvempaa tietoa siitä, kuinka moni siellä ruuhkassa on työmatkailija ja kuinka moni, joku muu, jolle kustannus on nolla. Minulla ei tälläistä tarkempaa tietoa kyllä ole.

Quote
Miksi tämä menee nyt joksikin uskonasiaksi? Minä olen kirjoittanut vain, että tällainen järjestelmä olisi fiksu. Joko olet sen kanssa samaa mieltä tai eri mieltä.

Tietullit on toki mahdollista tuottaa muillakin systeemeillä, mutta kyllähän nuo mainitsemasi valvovat myös kansalaisia. Niihin ei myöskään liity mitään mahdollisuuksia joustavuuteen tai lisäpalvelujen tuottamiseen.

Totta kai nämä ovat uskonasioita, kun mitään tarkempaa tietoa järjestelmästä ei ole. On aivan liian suuri riski sille, että järjestelmää käytettäisiin kansalaisten kyttäämiseen. Ei ehkä lähivuosina, mutta vaikka 10 vuoden päästä.

Tietullit/maksuportit toki valvovat autoilijoita, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa. Siis pienempi paha. Järjestelmä voitaisiin myös toteuttaa niin, että kaupoista saisi ostaa anonyymisti vaikka 100e prepaid maksukortteja, jotka etäluettaisiin autosta maksuporteilla automaattisesti. Tällöin yksityisyys ei vaarantuisi läheskään yhtä pahasti.

Quote
Miten tämän varmistat? Siis nyt puhutaan tekniikan tasosta. Sinullehan ei riitä se, että joku asia kiellettäisiin lailla, koska niinhän voitaisiin tehdä myös tämän autovalvonnan suhteen, vaan miten varmistetaan teknisin keinoin, ettei mitään kameraa liitetä mihinkään massavalvontaan? Tai siis, millä sinä saat itsellesi varmuuden, ettei niin tehdä sinulta salassa?

Voidaan estää siten, että kielletään kamerat julkisilla paikoilla ja sallitaan ne ainoastaan välittömästi liiketilojen ym. läheisyyteen turvaamaan yksityistä omaisuutta. Kameroille määrätään omistaja eikä omistaja saisi useimmissa tapauksissa olla viranomainen. Kielletään tietojen luovuttaminen kamerajärjestelmistä automaattisesti ulospäin, mutta sallitaan esim. rikostapauksissa kameratallenteen luovuttaminen poliisille.

Tälläisillä keinoilla rajoitettaisiin merkittävissä määrin järjestelmien väärinkäyttöä viranomaisten osalta.

Toisin kuin autoilijoiden valvonnassa, tässä tietoja ei by default toimitettaisi keskitettyyn paikkaan (valtiolle tai liikenneverkkoyhtiölle).

Quote
Ok, jos lähdetään keskustelussa siitä lähtökohdasta, että tässä maassa ei tehdä järkeviä autoilua koskevia päätöksiä, niin sittenhän koko keskustelu käyttäen rationaalisia argumentteja suuntaan tai toiseen on täysin turhaa. Tuo lähtökohta ottaen on ihan sama, mitä kansalaiskeskustelussa asiasta ihmiset ovat mieltä, koska joka tapauksessa ei tehdä järkeviä päätöksiä. Eli siis vaikka saisit järkevin perusteluin osoitettua, että valvontajärjestelmä on turha, rikkoo ihmisten yksityisyyttä ja maksaa paljon, niin tuo lähtökohta johtaa siihen, että näillä perusteluilla ei ole mitään virkaa. Miksi siis osallistut edes koko keskusteluun?

Ööh, tämä ehdotus on erittäin huono autoilua koskeva ehdotus, joten sen pohjalta tehty päätöskin olisi huono. Ongelmana tässä on _lisäksi_ se, että tässä romutetaan yksityisyydensuojaa ja pahasti. Tietenkin siis osallistun keskusteluun, kuten ovat aika monet muutkin osallistuneet.

jka

Quote from: salla on 07.01.2017, 02:10:38
Quote from: sr on 05.01.2017, 11:39:42
Sanotaan, että on yksi tuollainen työmatka-autoilija, jolle tosiaan puolen tunnin ruuhkassa seisomisesta seuraa 10 euron hyvinvointitappio (sanotaan, että tämä jakautuu hänen ja työnantajansa välillä, mutta tällä ei ole mitään väliä). Sitten on vanhusautoilija, joka on menossa kauppaan, mutta jolle ei ole oikeastaan mitään väliä sen suhteen, milloin sinne kauppaan menee ja kuinka kauan matka kestää.

Yritätkö tässä nyt väittää, että nämä vanhusautoilijat ruuhka-aikana ovat merkittävä syy vaikka Helsingin ruuhkiin? Tai edes osittain syy?

Tähän väliin olisi hyvä saada vähän vahvempaa tietoa siitä, kuinka moni siellä ruuhkassa on työmatkailija ja kuinka moni, joku muu, jolle kustannus on nolla. Minulla ei tälläistä tarkempaa tietoa kyllä ole.


Ruuhkiahan ei ole kuin työmatka-aikoina edes Helsingin keskustassa. On siis täysin selvää että ainoastaan työmatkaliikenne aiheuttaa ylipäätään ruuhkia. Eli ei todellakaan ole mitään yksittäistä tekijää ja hinnoittelumallia jolla voidaan oikeasti ruuhkia vähentää pelkästään "nollakustannuksella körötteleviin" koskemalla niin että ei vaikutettaisi koko työmatkaliikenteeseen.

Työmatka-ajan hinta jakautuu tasan tarkkaan saman jakauman mukaan mikä on ihmisten palkka. Eli ihmiset optimoivat työmatka-aikaansa jo nyt tämän mukaan. Jos tähän lisätään mikä tahansa ylimääräinen kustannus niin se toimii ainoastaan haittaverona ja ihmisten mahdollisuudet optimoida liikkumistaan ainoastaan vähenee. Eli kokonaisuus lopulta huononee.

Toki kun haittaveroa laitetaan tarpeeksi niin tilastoista ruuhkia voidaan vähentää. Mutta kokonaisuuden kannalta liikkuminen silti huononee tässäkin tilanteessa. Ihmiset ainoastaan liikkuvat vähemmän tai eri aikaan kuin aikaisemmin. Tämä tarkoittaa suoraan sitä että se optimipiste joka oli aikaisemmin siirtyy jonnnekin muualle joka ei ole myöskään enää yhtä optimaalinen kuin aikaisemmin. Ei työnantajan, eikä työntekijänkään kannalta.

Itsestään selvää on, että ei haittaverolla voida mitenkään ratkaista tällaista optimointiongelmaa. Ainoa tapa ratkaista tämä on antaa ihmisille oikeasti aitoja vaihtoehtoja. Kuten lisätään joukkoliikenteen palvelutasoa, lisätään ihmisten mahdollisuuksia asua työpaikkansa vieressä, lisätään etätyötä, kehitetään robottiautoja jolloin liikkumisen tehokkuus oikeasti kasvaa tms.

Laskentanuiva

Quote from: sr on 06.01.2017, 10:41:22
Quote from: Laskentanuiva on 05.01.2017, 19:19:45
Tuossa lukuja ja tilastoja:
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Tuo on täysin harhaanjohtavaa, koska siinä on laskettu autoilun verotukseen mukaan kaikki alvit. Nämä verot eivät kohdistu mitenkään erityisesti autoiluun, vaan kaikkeen kulutukseen, mutta mitäpä muuta tuollaiselta propagandafirmalta voisikaan odottaa. Häpeäisivät.

Quote
Tuossa linkki sitten miten rahaa palautuu takaisin liikenteeseen:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tieliikenne/autoilun_verotus

Toinen samanlainen lobbarijärjestö. Minä kaivoin tietoni suoraan valtion tulo- ja menoarviosta ilmaan mitään lobbarijärjestön suodatinta. Selvästikään et halua keskustella asiasta neutraalilta pohjalta vaan suoltaa vain näiden lobbareiden propagandaa.


Puhdasta propagandaa. Häpeäisit. Kas kun et laskenut vielä kaikkien autoalalla työskentelevien tuloveroja mukaan.

Kuvittelepa tilanne jossa koko suomen liikenne siirtyy sähköautoilun pariin.
Täällä ei myydä litraakaan bensaa, dieseliä, ns. löpöä tai muutakaan öljypohjaista energiaa. Ei tule verotuloja- ei edes alveja.

Tuosta listasta voisi pudottaa pois noi vakuutusverot ja alv huolto ja korjaustöistä yht. noin 1,1 Mrd:ia euroa silti tulot noin 6,6 Mrdia euroa. Ja palautettavat rahat löytyi siitä toisesta linkistä.

Jos muuten lasketaan sitten suoraan liikenteesstä saatavien verotulojen osuus (myös ne tuloverot) valtion budjetin tulopuolesta niin autoilu (liikenne) taitaa olla kirkkaasti isoin yksittäinen tulomuoto valtion budjetissa. Ylittäen ehkä koko Alvin tuoton.

Hävettää meidän autoiljoiden puolesta mitä lampaita me ollaan.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

kgb

Quote from: Hohtava Mamma on 06.01.2017, 17:56:17
Caruna laittoi siirtohintoihin 30% korotuksen, joka perusteltiin toimitusvarmuutta parantavilla verkon perusparannustöillä.

Jos tuo pitää paikkansa, tarkoittaa se sitä, että verkon infrassa oli paljon korjausvelkaa. Toisin sanoen, valtio omistaja ei ollut tehnyt kaikkea sitä, mitä olisi pitänyt. Oltiin eletty velaksi. Rahat olivat menneet johonkin muuhun kuin sähköverkon peruskunnostukseen.

Valtion olisi siis pitänyt korottaa veroja entisestään tai leikata jostain toiselta momentilta. Näin ei kuitenkaan haluttu tehdä, varsinkaan edellisen hallituksen istuntokauden loppupuolella. Veronkorotukset olisivat olleet todennäköisesti merkittäviä. Nyt hintalappu paukahti Carunan kirjekuoressa ja kansalaisten vihat kohdistuvat sinne ja kollektiivisesti koko edelliseen hallitukseen. Eikä tarvinnut tapella mistä leikataan.

Hieman OT, mutta ainakin täällä Läntisellä Uudellamaalla on piuhaa piilotettu tolpista maakaapeliksi siihen tahtiin, ettei ole jäänyt epäselväksi mihin rahaa palaa. Samalla sähkökatkojen esiintymistiheys on pienentynyt huimasti, enää ei joka tuulenpuuskasta ja ukkosen risahduksesta katkea sähköt. Tapani-myrsky oli näillä nurkilla se käännekohta jonka jälkeen alkoi tapahtua.

Quote from: Punaniska on 06.01.2017, 20:04:19
Itse asiassa tuo maakaapelointi on perinteistä kepubullshittia. Suomessa on vuosikymmeniä ollut samat voimalinjat, jotka ovat toimineet moitteetta, koska linjojen ympäriltä on raivattu niin, etteivät tykkylumiset puut kaadu linjojen päälle. Nyt tämä raivaus on jätetty tahallaan tekemättä, ja sähkökatkoihin vedoten on säädetty linjojen maakaapelointi.

Käypä varsin kysymässä niitten maanomistajien mielipidettä joitten talousmetsiä sähköverkko rasittaa että mitä ovat mieltä jos johtoaukeaa levitettäisiin vaikka 5m per puoli. Moitteetta toimivuus on myös vähän niin ja näin "aika kultaa muistot", entisaikaan kun ei sellaisia sähköaparaatteja ollut joitten toimimattomuus olisi niin häirinnyt vaikka sähköjä ei olisi ollutkaan. Taloudessa ehkä yksi telkkari ja radio (joka sekin toimi pattereilla), jääkaappi, pakastin ja sähköhella. Ei lypsyrobotteja tai ruokinta-automaatteja vaan kaikki tehtiin käsipelillä.

Vähemmän OT on sitten se, että ei ole kenellekään tienkäyttäjälle epäselvää, että tieverkostossa on korjausvelkaa reilusti. Ainoastaan tiettyjen harvojen pääväylien kunnossapito on kelvollista ja muilla mennään sitten miten kuten pystytään. Pitkään huonossa jamassa ollut tieverkko Uudeltamaalta itärajan suuntaan alkaa olla pikkuhiljaa nyt kunnossa, harmi vaan että se liikenne jota varten sitä rakennettiin ei enää siellä kulje.
Nelostie on edelleen täysi vitsi Lusin ja Jyväskylän välillä liikennemääräänsä nähden, mutta koska se ei ole seksikäs EU-hanke ei sen parantamisella näytä olevan juurikaan kiirettä, pikkunäpertelyä siltarumpuhengessä harrastetaan kyllä. Jos tien kunto pääsee rapautumaan, kunnostamisen sijasta lasketaan nopeusrajoitusta, problem solved.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Laskentanuiva

Kgb:lle tuossa yllä liittyen noihin siirtohintojen nousuun ja maakaapelointiin.(ot)

Meitä kuluttajia odottanee jossain vaiheessa "onnela" tulevaisuudessa kun eri sähköverkon omistajien alueella saadaan tuo sähköverkko suurimmaksi osaksi maan alle.  Silloinhan pääinvestoinnit on tehty ja siirtohintojen pitää laskea kun investoinnit on tehty ja maksettu tai laitettu tasapoistoihin siellä kirjanpidossa.

Ei ne nyt voi aina vaan nousta kun verkko on saatu kuntoon.
Näinhän sen pitää mennä, eiks niin?

Sitä päivää odotellessa...
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Nuivanlinna

Quote from: kgb on 07.01.2017, 12:12:23
Quote from: Punaniska on 06.01.2017, 20:04:19
Itse asiassa tuo maakaapelointi on perinteistä kepubullshittia. Suomessa on vuosikymmeniä ollut samat voimalinjat, jotka ovat toimineet moitteetta, koska linjojen ympäriltä on raivattu niin, etteivät tykkylumiset puut kaadu linjojen päälle. Nyt tämä raivaus on jätetty tahallaan tekemättä, ja sähkökatkoihin vedoten on säädetty linjojen maakaapelointi.

Käypä varsin kysymässä niitten maanomistajien mielipidettä joitten talousmetsiä sähköverkko rasittaa että mitä ovat mieltä jos johtoaukeaa levitettäisiin vaikka 5m per puoli.

Punaniska tuossa ei ollut levittämässä olevia sähkölinjoja, vaan kaatelemassa perinteiseen malliin riskipuita pois linjojen päältä.
Itselläni oli tilaisuus seurata kahden verkkoyhtiön toimintaa jossa toinen teetti tätä riskipuiden kaatoa metsurityönä päiväsaikaan metsurin arkipäivän palkalla ja toinen teetti saman työn vasta myrskyn tultua hälytys-, yö-, ylityö-, sunnuntai- ym. lisineen.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

HDRisto

^Ei taida olla kovin halpaa sen helikopteri-moottorisahan käyttökään.

ämpee

Quote from: kommunisti Yrjö RautioBerner haluaa avata uusia markkinoita. Hän yhtiöittäisi ensin liikenneväylät valtion liikenneväyläyritykseksi ja laskisi sitten seurantalaitteiden valmistajat ja asentajat sekä väylänkäyttöoikeuksia myyvät vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat rahastusmarkkinoille.

Tämä on ensimmäinen askel, ja sitten kun loiset on saatu yhteiselle perunalautaselle on vuorossa liikenneväyläyrityksen yksityistäminen.
Näin saadaan moneen kertaan maksetut liikenneväylät rahastettua vielä moneen kertaan.
Asiassa on vain yksi hankala puoli, autoilijoilla ei ole loputtomasti rahaa ja jossain vaiheessa sen suomenhevosenkin selkä katkeaa.

Hyviä ajatuksia on otettava vastaan sieltä missä niitä on, täysin riippumatta siitä kuka nämä ajatukset on liikkeelle laskenut.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

nimetönkeskustelija

Hei sain idean!

Joku lähtee keräämään nimiä kansalaisalotteeseen, jossa kielletään autoilijoiden seuraaminen GPS-paikannuslaitteilla. Siihen saisi helposti Suomen kansalta tarpeeksi nimiä. Poliitikot yms.. Nyt olisi näytön paikka.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

dothefake

Samaan aloitteeseen pitää yhdistää vaatimus perserin maastakarkoitukseen ja kansalaisuuden riisto!!
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Laskentanuiva

Kauppalehden haastattelussa Berner kehuu, että autoilijoiden maksut kevenevät :flowerhat: ensi vuonna kun tämä liikennekaari saadaan käyttöön sim-kortteineen.

Niinhän meille kehuttiin myös, että liittymällä EU:n olemme nettohyötyjiä. Miten kävi: ensimmäisinä vuosina saimmekin enemmän kuin maksoimme mutta kokonaisuus on ollut kylmää kyytiä.

Uskomatonta.

Persut tullevat kaatamaan tämän yksityistämisen hallituksessa.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Pärmi

Tarvitaan siis sveitsiläis-sukuinen hoitelemaan Sipilän hallituksen puokesta julkista ja modernia maantierosvousta.
Ei liene pakko uskoa Bernerin vilpittlmyyttä, kun satuilee autoilun kokonaiskukujen kevenevän. Kai hän tarkoitti tavallista, yksityistä moottoriajoneuvon käyttäjää?

Kyklooppi

Quote from: Laskentanuiva on 07.01.2017, 22:56:26
Kauppalehden haastattelussa Berner kehuu, että autoilijoiden maksut kevenevät :flowerhat: ensi vuonna kun tämä liikennekaari saadaan käyttöön sim-kortteineen.

Niinhän meille kehuttiin myös, että liittymällä EU:n olemme nettohyötyjiä. Miten kävi: ensimmäisinä vuosina saimmekin enemmän kuin maksoimme mutta kokonaisuus on ollut kylmää kyytiä.

Uskomatonta.

Persut tullevat kaatamaan tämän yksityistämisen hallituksessa.

Persut ei kaada tässä hallituksessa yhtään mitään.
Ihmisjäte.

Impi Waara

Quote from: Kyklooppi on 08.01.2017, 01:17:50
Quote from: Laskentanuiva on 07.01.2017, 22:56:26
Kauppalehden haastattelussa Berner kehuu, että autoilijoiden maksut kevenevät :flowerhat: ensi vuonna kun tämä liikennekaari saadaan käyttöön sim-kortteineen.

Niinhän meille kehuttiin myös, että liittymällä EU:n olemme nettohyötyjiä. Miten kävi: ensimmäisinä vuosina saimmekin enemmän kuin maksoimme mutta kokonaisuus on ollut kylmää kyytiä.

Uskomatonta.

Persut tullevat kaatamaan tämän yksityistämisen hallituksessa.

Persut ei kaada tässä hallituksessa yhtään mitään.

Paitsi puolueen kannatuksen  :facepalm:
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

nimetönkeskustelija

Quote from: Laskentanuiva on 07.01.2017, 22:56:26
Kauppalehden haastattelussa Berner kehuu, että autoilijoiden maksut kevenevät :flowerhat: ensi vuonna kun tämä liikennekaari saadaan käyttöön sim-kortteineen.

Nythän se Berner vasta valeen päästi. Yksityiset firmat päästetään osingoille päättämään monopoliasemassa (et voi valita tien toimittajaa). Miten kävi katsastusten yksityistämisissä? Entä sähköyhtiöiden?.. jne...

Järjestelmä on kallis ja kustannukset nousee. Jonkun pitää maksaa laitteiden asennukset ja korjauskulut autoihin. Virrat pitää vetää auton akusta, koska pakkasella mikään patterisysteemi ei toimi. Valtioko muka masaa asennukset? No ei varmuudella maksa. Sitten vielä seurantadatan keruu ja raportointi. Tästä tulee oikeen rahasampo. Sitten kun järjestelmät kaatuu (eihän nettikään aina toimi), niin saako ajaa autolla vai pitääkö jäädä kotiin???

Ja entä sitten kun -20 asteessa gepsisysteemi ei lähdekään käyntiin? Lähdet riskillä ajamaan ja pelkäät että jäätkö kiinni. Jos jäät niin tietysti jotain mahtirangaistuksia tyyliin auto valtiolle luvassa. Toinen vaihtoehto on olla menemättä töihin ja saada mahdollisesti potkut.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Martin

Piraattipuolueen edustaja seuraillut itsekin "mustia laatikoita" netistä. Ilmeisesti webbiliittymän kautta kuka tahansa voinut seurata noita bokseja:

http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229161-karmea-tietoturvamoka-mustissa-laatikoissa-suomalaisautot-seurattavissa-netissa
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017

SamHo

Quote from: Martin on 09.01.2017, 00:10:17
Piraattipuolueen edustaja seuraillut itsekin "mustia laatikoita" netistä. Ilmeisesti webbiliittymän kautta kuka tahansa voinut seurata noita bokseja:

http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229161-karmea-tietoturvamoka-mustissa-laatikoissa-suomalaisautot-seurattavissa-netissa

Uutisointi tästä on ollut aika hiljaista. Kauppalehdessä oli juttu, mutta esimerkiksi Ylen tuoreimmissa uutisissa ei näy asiasta mitään. Sen sijaan Ylen neljän tuoreimman uutisen joukossa mm. Meryl Streepin mielipiteitä Trumpista ja Kim Kardashiania.

Gunnar Hymén

ei päättäjät voi ymmärtää mistään hakkeroinneista kun eivät ymmärrä näemmä edes 1+1=2 -tason matematiikkaa. 90%+ suomen yrityksistä on sellaisia, joilla ei ole käryäkään tietoturvasta. talotekniikan osalta ollaan ehkä jopa vielä paskemmassa jamassa. ja nyt jo seurattiin näiden paskahousujen kyhäelmiä autoseurannassa hyvin pienellä vaivalla.

ei hyvä heilu tästä, ei.
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Laskentanuiva

Joo mitä vähäpäästöisempi auto niin "halvemmaksi" tulee- joo, kokemusta on.

Jossain vaiheessa suomi markkinoi diesel autoja niiden pienen kulutuksen takia eli kustannusten takia, miten kävi?

Kun porukka oli saatu hankkimaan vähäpäästöisiä ja pieniruokaisia turbodieseleitä, niin muistaako kukaan miten kävi dieselin hinnalle?
Maksaa tolpalla nykyisin melkein yhtä paljon kuin bensa ja käyttövoimavero päälle.

Siitä vaan paikanninta autoon ,,, :facepalm:

Kyllä taas korpeaa.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

sr

Quote from: salla on 07.01.2017, 02:10:38
Yritätkö tässä nyt väittää, että nämä vanhusautoilijat ruuhka-aikana ovat merkittävä syy vaikka Helsingin ruuhkiin? Tai edes osittain syy?

En, vaan sitä, että ihmiset eivät ota huomioon liikenneruuhkan aiheuttamistaan, jos heille ei siitä ole eksplisiittistä kustannusta. Jotenkin maagisesti ne ruuhkat ovat kadonneet siellä, missä on otettu käyttöön ruuhkamaksuja. Kaikki ovat voittaneet.

Quote
Totta kai nämä ovat uskonasioita, kun mitään tarkempaa tietoa järjestelmästä ei ole. On aivan liian suuri riski sille, että järjestelmää käytettäisiin kansalaisten kyttäämiseen. Ei ehkä lähivuosina, mutta vaikka 10 vuoden päästä.

Niin, matkapuhelimia ja valvontakameroita käyttäen olisi teknisesti mahdollista saada huomattavasti kattavampi ihmisten seurantajärjestelmä kuin jotain autoja seuraamalla. Mikset pelkää tätä? Matkapuhelimiakin on ollut käytössä jo jotain neljännesvuosisata.

Quote
Tietullit/maksuportit toki valvovat autoilijoita, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa. Siis pienempi paha. Järjestelmä voitaisiin myös toteuttaa niin, että kaupoista saisi ostaa anonyymisti vaikka 100e prepaid maksukortteja, jotka etäluettaisiin autosta maksuporteilla automaattisesti. Tällöin yksityisyys ei vaarantuisi läheskään yhtä pahasti.

Varmaan voitaisiin, mutta voidaan järjestää muutenkin. Tukholmassa on käsittääkseni rekisterikilpien lukuun perustuva systeemi. Samoin Lontoossa. Miten paljon tuhoa ihmisten yksityisyydelle tämä on aiheuttanut? Ja tietenkin julkisen liikenteen matkakorttisysteemit seuraavat vielä paljon tarkemmin kuka liikkuu missäkin (autoa seuraamalla on tieto vain autosta, ei henkilöstä).

Quote
Voidaan estää siten, että kielletään kamerat julkisilla paikoilla ja sallitaan ne ainoastaan välittömästi liiketilojen ym. läheisyyteen turvaamaan yksityistä omaisuutta.

Niin, voidaan estää, mutta eipähän vaan ole estetty. Juuri tämä tässä on pointtina. Joko luotamme siihen, että käyttämällä lakisääteisiä kieltoja voidaan varmistaa se, että ihmisten yksityisyys ei vaarannu tai sitten lähdemme siitä, että kieltoja kuitenkin rikotaan ja siten yksityisyyden loukkaamisen pitää olla teknisesti mahdotonta, jotta ollaan varmoja siitä, ettei sitä kieltorikkomuksista huolimatta loukata. Jos siis hyväksyt sen, että valvontakameroiden kohdalla pelkkiä kieltoja käyttäen on mahdollista varmistaa yksityisyyden turva, niin mikset usko siihen, että niin olisi mahdollista tehdä autojen seurantajärjestelmän suhteen?

Quote
Kameroille määrätään omistaja eikä omistaja saisi useimmissa tapauksissa olla viranomainen. Kielletään tietojen luovuttaminen kamerajärjestelmistä automaattisesti ulospäin, mutta sallitaan esim. rikostapauksissa kameratallenteen luovuttaminen poliisille.

Eli tarkoitatko tuolla edellisellä, että sinua ei haittaa se, jos yksityinen taho loukkaa yksityisyyttäsi (mikäänhän ei estä yksityistä tahoa yhdistelemästä niitä kameroita siinä, missä julkista)?

Ja siis tuo viimeinen olisi siis mahdollista yhdistää siihen autovalvontasysteemiin. Siitä saisivat viranomaiset tietoa ulos vain oikeuden päätöksellä silloin, kun selvitetään rikoksia. Muutoin ainoa ulostuleva tieto on maksettava tievero ja tämäkin voidaan ainakin periaatteessa tehdä niin, ettei siihen pääse kukaan ihminen missään vaiheessa käsiksi.

Quote
Toisin kuin autoilijoiden valvonnassa, tässä tietoja ei by default toimitettaisi keskitettyyn paikkaan (valtiolle tai liikenneverkkoyhtiölle).

Niin, jos kieltoja noudatetaan. Mutta jos kieltoja oletetaan noudatettavan, niin autovalvontaankin on helppo tehdä yksityisyyden suojaava systeemi.

Quote
Ööh, tämä ehdotus on erittäin huono autoilua koskeva ehdotus, joten sen pohjalta tehty päätöskin olisi huono. Ongelmana tässä on _lisäksi_ se, että tässä romutetaan yksityisyydensuojaa ja pahasti. Tietenkin siis osallistun keskusteluun, kuten ovat aika monet muutkin osallistuneet.

Sinulta meni pointtini kokonaan ohi. Otaanpa rautalangasta. Sinä kirjoitit:"Enkä usko, että tässä maassa kyetään järkeviin autoilua koskeviin päätöksiin." Minun pointtini oli se, että jos otetaan keskustelun lähtökohdaksi se, että riippumatta siitä, osoitetaanko jokin ehdotus huonoksi vai ei, se toteutetaan joka tapauksessa, on koko keskustelu täysin turhaa. Keskustelussa on mitään järkeä vain siinä tapauksessa, että siinä voidaan esittää rationaalisia argumentteja puoleen ja toiseen ja sitten lopuksi arvioida, miten hyvin argumentit puolustivat jompaa kumpaa kantaa ja sitten tämän perusteella tehdä päätös.

Eli miksi osallistut keskusteluun, jolla et näe olevan mihinkään mitään merkitystä sen suhteen, mikä lopullinen päätös tulee olemaan? Miksi koitat vakuuttaa minut (tai muut ketjun lukijat), että kyse olisi huonosta päätöksestä, jos sillä, mitä mieltä ihmiset ovat päätöksen fiksuudesta ei sitten ole mihinkään mitään merkitystä?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

SamHo

En käsitä tätä kännykkävertausta. Kännykän voi ostaa vaikka käytettynä ja mistä tahansa maasta niin ettei se yksilöidy käyttäjään kun sitä ei tarvi rekisteröidä. Ja kun käyttää vielä vaikka prepaidia niin valtio ja yritykset ei todellakaan saa samoja tietoja puhelimen käyttäjästä kuin auton käyttäjästä, jonka tekemiset ovat rekisteröintipakon vuoksi valtion ja seurantabisneksessä mukana olevien yritysten tiedossa.

sr

Quote from: SamHo on 09.01.2017, 16:44:34
En käsitä tätä kännykkävertausta. Kännykän voi ostaa vaikka käytettynä ja mistä tahansa maasta niin ettei se yksilöidy käyttäjään kun sitä ei tarvi rekisteröidä.

Niin voi, mutta suuri osa ihmisiä ei niin tee. Netissäkin voi surffailla kaikenlaisten TOR-verkkojen kautta, mutta suurin osa surffailee ihan ilman mitään ja antaa googlen keräillä tietoa.

Autovärkin tultuakin voit ajella taksilla ja maksaa matkasi käteisellä, niin ei varmasti jää tietoa mihinkään. Suurin osa ajelustasi on joka tapauksessa "tylsää" kodista työhön, sitten kauppaan ja takaisin kotiin, jota kukaan ei ole kiinnostunut seuraamaan, vaikka sen tiedon saisikin.

Quote
Ja kun käyttää vielä vaikka prepaidia niin valtio ja yritykset ei todellakaan saa samoja tietoja puhelimen käyttäjästä kuin auton käyttäjästä, jonka tekemiset ovat rekisteröintipakon vuoksi valtion ja seurantabisneksessä mukana olevien yritysten tiedossa.

Eli oletko nyt siis sitä mieltä, että nykysysteemissä kuukausiliittymää käyttävien kohdalla telefirmat saavat tehdä ihan mitä tahansa heidän tietojensa suhteen, koska se on teknisesti mahdollista? Jos eivät saa, niin miksi oletat, että niin saisivat tehdä tuossa autosysteemissä?

Käytätkö sinä käytettyä puhelinta ja prepaidia? Jos et, mikset?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

2nd_generation_refugee

Quote from: Martin on 09.01.2017, 00:10:17
Piraattipuolueen edustaja seuraillut itsekin "mustia laatikoita" netistä. Ilmeisesti webbiliittymän kautta kuka tahansa voinut seurata noita bokseja:

http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229161-karmea-tietoturvamoka-mustissa-laatikoissa-suomalaisautot-seurattavissa-netissa
Tämähän on aivan normaalia nykyaikaista nettipalvelun tarjontaa. Tämäkään yritys ei edes pystynyt sanomaan kuinka kauan "bugi" oli olemassa (bugi lainausmerkeissä koska ei välttämättä bugi). Omasta kokemuksestani it-hommista ehkä yleisin syy on se kesäpoika tai pomon nörttipoika, joka avaa sopivat portit kavereilleen Counter Strikea pelaamaan. Sitten ihmetellään, että mitä tapahtui.
Semec'in vai mikä se nyt oli pomon selitys oli täydellinen floppi alan osaamisesta.
Käsittämätöntä asian eteenpäin viemistä Berneriltä ja täydellistä osaamattomuutta laatikon tekijältä.
Tulemme vielä kokemaan melkoisia "Putineita" tämän älyttömyyden puitteissa.
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

SamHo

Quote from: sr on 09.01.2017, 17:02:08
Quote from: SamHo on 09.01.2017, 16:44:34
En käsitä tätä kännykkävertausta. Kännykän voi ostaa vaikka käytettynä ja mistä tahansa maasta niin ettei se yksilöidy käyttäjään kun sitä ei tarvi rekisteröidä.

Niin voi, mutta suuri osa ihmisiä ei niin tee. Netissäkin voi surffailla kaikenlaisten TOR-verkkojen kautta, mutta suurin osa surffailee ihan ilman mitään ja antaa googlen keräillä tietoa.

Autovärkin tultuakin voit ajella taksilla ja maksaa matkasi käteisellä, niin ei varmasti jää tietoa mihinkään. Suurin osa ajelustasi on joka tapauksessa "tylsää" kodista työhön, sitten kauppaan ja takaisin kotiin, jota kukaan ei ole kiinnostunut seuraamaan, vaikka sen tiedon saisikin.

Quote
Ja kun käyttää vielä vaikka prepaidia niin valtio ja yritykset ei todellakaan saa samoja tietoja puhelimen käyttäjästä kuin auton käyttäjästä, jonka tekemiset ovat rekisteröintipakon vuoksi valtion ja seurantabisneksessä mukana olevien yritysten tiedossa.

Eli oletko nyt siis sitä mieltä, että nykysysteemissä kuukausiliittymää käyttävien kohdalla telefirmat saavat tehdä ihan mitä tahansa heidän tietojensa suhteen, koska se on teknisesti mahdollista? Jos eivät saa, niin miksi oletat, että niin saisivat tehdä tuossa autosysteemissä?

Käytätkö sinä käytettyä puhelinta ja prepaidia? Jos et, mikset?

Tällä hetkellä käytän prepaidia ja käytössä on joku ikivanha älytönpuhelin, jonka ostotavasta ei ole mitään muistikuvaa.

Siis tuohon auton paikannukseen liittyen on nimenomaan suunniteltu, että auton käytöstä syntyvää tietoa saisivat käyttää operaattorit, vakuutusyhtiöt jne., jotta he voisivat tarjota sen kilometrimyynnin ohella muita palveluja (esim. vakuutusyhtiö voisi muokata maksuja ajotavan tai -paikan perusteella) ja mainoksia valvonnanalaiselle kuluttajaorjalle.

Kännykkäliittymän haltija ei joudu vastaavan seurannan ja analysoinnin kohteeksi eikä kännykkään liity pakollista rekisteröimistä tai vakuutusmaksua, joka muuttuu sen mukaan missä ja miten ja minkälaista kännykkää käyttää.

Oleellisin ero tässä on kai se, että kännykän sulkemisesta ei aiheudu rangaistusseuraamuksia toisin kuin autoon asennetun jäljityslaitteen sammuttamisesta. Kännykällä voit valita minkälaista tietoa annat itsestäsi mutta auton omistajana berneriläisessä fasismissa vastaava valintaa ei ole.

no future

No tuolla antiikkipuhelin-vertauksella olisi osuvaa ajella sitten sillä museorekisteröidyllä autolla, jos ne olivat jäämässä järjestelmän ulkopuolelle. Tai tosiaan vuokra-autolla/taksilla/polkupyörällä, foliopipo päässä,  niin ei jätä itsestään mitään merkkejä.

SamHo

Laitetaan talteen millainen nero tämä Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin oikein on.

Laitevalmistaja selittää mustien laatikkojen ongelmaa: "Se oli suomeksi sanottuna moka"

QuoteKäytännössä tiedoilla sai tarkan kuvan käyttäjän liikkeistä. Esimerkiksi tapausta selvittänyt piraattipuolueen aktiivi Janne Paalijärvi esitteli Puheenvuoron blogissaan, miten hämeenlinnalaiskäyttäjän matka kaupan kautta mökille ja takaisin pikaruokalan kautta oli selvitettävissä palvelusta metrien ja minuuttien tarkkuudella.

Nummelin ei pidä ongelmaa suurena, sillä Semelin järjestelmässä ei ollut mukana henkilötietoja. Hän kuitenkin myöntää, että halutessaan joku voisi tarkkojen sijaintitietojen perusteella päätellä esimerkiksi ajoneuvon käyttäjän kotiosoitteen. Silti hän pitää esimerkiksi salakuuntelun mahdollistavia älypuhelimia isompana ongelmana.

–Minä olisin paljon huolestuneempi siitä, että on kännykkä taskussa kun tällaisesta laitteesta autossa. Siihen nähdenhän tällainen järjestelmä on superturvallinen, sen avulla voi joku lähinnä nähdä missä käyttäjä on käynyt, Nummelin sanoo
.

Semelillä ei ole tarkkaa käsitystä siitä, kuinka kauan sen järjestelmän tiedot ovat olleet julkisesti katseltavissa, mutta Nummelin pitää mahdollista, että järjestelmä on ollut avoinna ainakin viikon tai kaksi.

Nummelin kiistää, että käyttäjien liikkeet olisivat vuotaneet suurelle yleisölle.

Eli seurantaa hoitavan yrityksen toimitusjohtajan mukaan yhtiön ei tarvitse välittää tietosuojasta* koska joku voi salakuunnella kuljettajaa taskussa olevan kännykän mikrofonin kautta!

*Tietosuojalla tarkoitetaan henkilötietolain henkilötietojen käsittelyä koskevien vaatimusten huomioonottamista. Tietosuojan tarkoitus on turvata tiedon kohteen yksityisyys, edut ja oikeusturva.

Asia on niin että jos paikkatieto voidaan liittää joko tilaajaan tai käyttäjään, voi paikkatiedosta tulla henkilötietolain mukainen henkilötieto*. Paikka- ja paikannustietoa voidaan pitää myös henkilötietolain mukaisena henkilötietona kun siitä voidaan tunnistaa luonnollinen henkilö suoraan tai välillisesti. Eli Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin ei välitä henkilötietolaista koska joku voi salakuunnella kuljettajaa puhelimen kautta.

*henkilötiedolla tarkoitetaan kaikenlaisia luonnollista henkilöä taikka hänen ominaisuuksiaan tai elinolosuhteitaan kuvaavia merkintöjä, jotka voidaan tunnistaa häntä tai hänen perhettään tai hänen kanssaan yhteisessä taloudessa eläviä koskeviksi.

Henkilötietolain mukaan "rekisterinpitäjän tulee käsitellä henkilötietoja laillisesti, noudattaa huolellisuutta ja hyvää tietojenkäsittelytapaa sekä toimia muutoinkin niin, ettei rekisteröidyn yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojan turvaavia perusoikeuksia rajoiteta ilman laissa säädettyä perustetta". 

Semelin huolimattoman tietojenkäsittelyn vuoksi Paalijärven hankkimilla tiedoilla kuka tahansa voi selvittää blogissa esimerkkinä käytetyn henkilön henkilöllisyyden. Semel ei siis ole toiminut henkilötietolain mukaisesti ja toimistusjohtaja Nummelin vaikuttaa ilmeisen epäpätevältä hoitamaan tällaisia asioita koska ei edes tiedä mikä henkilötieto on.


no future

Eikös aika monissa uusissa autoissa ole käytössä jonkinlainen automaattihälytysjärjestelmä onnettomuuksien varalle? Ainakin suuressa ja vapaassa amerikassa? Muutenkin on kaikenlaista datankeräysjärjestelmää huoltoja yms varten. Eivät nämä ainakaan anonyymimpään suuntaan ole kehittymässä.

Nettivertailuista ja kännyköistä vielä sen verran, että tuskin monikaan hompanssi surfailee tor-verkon kautta, tai varoo käyttämästä omia tietojaan verkossa? Onhan se perseestä että esim. Facebook skannaa käytännössä koko puhelimen, mutta omassa käytössä olen toistaiseksi nähnyt hyödyt haittoja suuremmaksi.

Tabula Rasa

Quote from: no future on 09.01.2017, 22:00:16
Eikös aika monissa uusissa autoissa ole käytössä jonkinlainen automaattihälytysjärjestelmä onnettomuuksien varalle? Ainakin suuressa ja vapaassa amerikassa? Muutenkin on kaikenlaista datankeräysjärjestelmää huoltoja yms varten. Eivät nämä ainakaan anonyymimpään suuntaan ole kehittymässä.

Nettivertailuista ja kännyköistä vielä sen verran, että tuskin monikaan hompanssi surfailee tor-verkon kautta, tai varoo käyttämästä omia tietojaan verkossa? Onhan se perseestä että esim. Facebook skannaa käytännössä koko puhelimen, mutta omassa käytössä olen toistaiseksi nähnyt hyödyt haittoja suuremmaksi.

On Board Diagnosticks on auton omien vikakoodien lukuun/sähkövempainten säätöön tarkoitettu liitäntä. Vaikkapa sytytyksen ajoitukseen. Eikä ole automaattisesti yhteydessä mihinkään. Tuon liittäminen nettiin luo täysin uusia uhkakuvia joille ei löydy mitään pätevää perustetta. Nythän nämä eivät ole automaattisesti yhteydessä mihinkään lukuunottamatta uusimpia ylihinnoiteltuja teknoleluja. Toki sitä voidaan lisätä kaikkiin, mutta ostajat äänestävät lompakollaan kun tietoturvapuutteiden ongelmat selviävät.

Mistäpä tiedät moniko torrin tai muun verkon kautta surffaa? Itsekin käyn toisinaan ihan vain siksi että mitä useampi sitä käyttää, sitä hankalampaa on yksilöidä niitä joilla on oikeasti tarvetta turvallisuuteen. Ja en ole jakanut tietääkseni tietojani netissä. Ihmettelen miten typerä pitää olla niin tehdäkseen. Fb ei antanut mitään minkä vuoksi siellä olisin ollut. Ja vieläkin saat anonyymitilin taiteilijaprofiilina tms. Toki yksittäisen ihmisen toimintamahdollisuudet megayhtiöiden kräkkereitä vastaan melko olemattomat. Siitä huolimatta antautuminen mielivallan alle ei ole vaihtoehto. Oikeudenmukaisuuden puolesta. Viimeiseen asti.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''