News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

Faidros.

#720
Jos joskus ei oiken Homman nillitys natsaa, käykääpäs täällä. ;)
http://silodrome.com
On siellä autoja, veneitä, kledjuja ja mimmejäkin!

PS: Ennenkuin luulette tämän olevan mainossivuston, painakaa sitä motorcycles-nappia. ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ArtturiE

Quote from: Faidros. on 24.11.2016, 11:39:11
Kansalaisadressi veroa vastaan. www.adressit.com/moottoripyorat_pidettava_verottomina
Allekirjoittakaa vaikka ajaisitte vain ajatuksissanne, siitäkin varmaan tulevaisuudessa verotetaan! ;D

Pöpilän nillityshallitus on ilmoittanut, että tämä vero nuijitaan nopeutetusti läpi kuuntelematta ketään joita asia koskee.  Suomen fasistis-kesKustalais-kokkarehallitus halveksii kansaa ihan avoimesti.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Saturnalia

#722
Aloin tässä parin punkkulasillisen jälkeen miettimään, mitä pyöriä mulla on ollut kilvissä ja ajossa. Here we go...joku saattaa olla unohtunut listasta. Mopoja oli monta, mutta ne jätin listalta pois.

Moottoripyöräni 1980-2005:

Honda ST70Dax, Honda SL125S, Honda XL125R, Honda CB125T, Honda CB125TD, Yamaha RD125LC(2 kpl), Honda MTX125R, Yamaha RD250LC, Yamaha RD350LC (2 kpl), Honda CB400N, Kawasaki ER-5, Kawasaki Z500, Honda FT500, Honda CB750K, Yamaha XJ750 SECA, Honda VF750F, Honda CB900 Bold"or, Kawasaki GPZ900R(2 kpl), Kawasaki GPZ1000RX, Honda VF1000F2, Honda CB1100 Blackbird.

24 pyörää. Plus mopot. Yhden kesän oli vuokralla Honda CB1000F. Nyt kymmenen vuotta ilman pyörää.
Lähes kaikista on kuvat kansiossa minun kanssani, parista puuttuu.

Kaikista vaikuttavin´oli Suzuki RG500Gamma 580cc-kitillä. Se oli ratapyörä kilvissä. Koeajoin sellaista muutaman kilometrin.
Hevon helvetti ;D Ihan outer space. Oli mahtava tunne kun keulaa ei saa iso mies pysymään alhaalla, vaikka kuinka nojaa eteen kun kiekkamittari osuu tiettyyn lukemaan. Se oli jotain villiä. Vähän harmittaa etten ostanut sitä, se olisi ollut kaupan.


Faidros.

#723
Niille jotka tuskailevat prätkien kalleutta.
https://www.avk.fi/ajoneuvot/kawasaki/kle-500/533597/kawasaki-500-kle-le500a-498
Ihan helvetin toimiva ja kulkeva enska. Kone on puolikas Kawasakin 1000cc moottorista, varaosatkin on osittain samoja.
Kaveriltani löytyy kaikkea ko. kawaan mm. koko kone, jos nakutus mietityttää.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

#724
Multa joutaisi ehjä, siisti ja hyvä BMW F650 Funduro v.1998 kahdella tonnilla. Uudet renkaat, ketjut ja rattaat, jarrupalat, pyöränlaakerit, lisävarusteita. Ajettu 40tkm. Rotaxin 652cc 35kW yksimukinen, yllättävän hyvin sysää ja A2-kortti.  ;)

Guzzinkin (Cali) saa ostaa, mutta eihän niitä kukaan huoli.  :-[

Faidros.

Quote from: Saturnalia on 01.12.2016, 16:25:35
Yamaha RD250LC
Samalla vehkeellä olin tappaa itseni Ahvenistolla 1995 kun latasin menemään liian vanhoilla katu renkailla. Varikkosuoranväärän päästä hienosta nopeasta noustaan ylös vasemmalle ja tiukka oikea.
Mäen päällä(lähes ilmassa) huomasin pidon olevan niin vähäisen ettei törmäystä teräskaiteisiin  voi välttää...
Enemmän kuin ajotaitoihini nähden tuurilla vältin onnettomuuden. Kuulemma aivan speedway-tyylillä mentiin. Itse muistan vain kun kosketus maahan mäen päällä lähti lapasesta! :-[

Käykääs kokeilemassa Ahvenistolla miltä tuntuu ajaa alle 1,50 aikoja. Itse olen vetänyt vuoden 1973 vakio 50 heppaisella Bemarilla reilusti alle. Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella katuenduroreinkailla 1,39.

Onhan noi sellaisia aikoja, että nuoremmat naureskelee nykyään, mutta vastaavilla konetehoilla ja rengastekniikalla... ;)

No, Ahvenisto on siitä hyvä rata, että satapiikillä voi voittaa tonnisen, jos on puikkomies.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.12.2016, 16:00:09
Multa joutaisi ehjä, siisti ja hyvä BMW F650 Funduro v.1998 kahdella tonnilla. Uudet renkaat, ketjut ja rattaat, lisävarusteita. Ajettu 40tkm. Rotaxin 652cc 35kW yksimukinen, yllättävän hyvin sysää ja A2-kortti.  ;)

Guzzinkin (Cali) saa ostaa, mutta eihän niitä kukaan huoli.  :-[

Onko toi Funduro vakio, vai ST-malli?
Voin yrittää löytää sopivan asiakkaan  meistä hörhöistä, vaikka luulen että myydäksesi F-mallin joudut tiputtamaan hinnan lähes puoleen.
Scambler ja cafe-racer buumi käy kuumana, mutta ei se koske F- ja  4-v boxereita ollenkaan, tehdas tietysti yrittää erikoisvärityksillä hakea wanhaa asiakaskuntaa takaisin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Ei ST, vaan 'enska'-malli 19" etupyörällä. Tämähän on siis Bemarin versioima Aprilia Pegaso. :) Kilsat pitänee paikkansa. Aikoinaan ollut Polpon käytössä, pari omistajaa välissä. Mutta kilsat lienee oikeat, ja kukkuu siis todella hyvin, ei vikoja. Hiano uusi Topsaddleryn geelisatula ym. lisäkikkaretta. Kiinnostuneille lisätietoja.

Tekisi mieleni vähän kevyempää enskaa, tai sitten ilman. Mutta ei ihan kaamea pakko ole tuota hävittääkään,  joutaa jos joku haluaa.

Faidros.

^Mulla ei ole enää F-malleja ollenkaan ja jos joskus joku asiakas kysyy, ohjaan sinnepäin.
Pyörähän on aivan ykkösluokkaa, kone kestävä(Rotax) kuin mikä! Täysin aliarvostettu ikiliikkuja.

Mutta... yritäpäs puhdistaa kaasarit(kaksi erilaista vaikka 1-syl.) reissussa!  :facepalm:

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

En oo koittanut avata.. Just käytin tyhjäksi ihan pensaletku varmuuden vuoksi irti (varahana hyllyssä jo, kun en ihan luota vanhaan), jottei happane bensa suuttimiin. Kaasarirempan tekivät Heinolla, kun kaverini sen noin 2000km sitten osti. Toissa syksynä tuli mulle kun kaveri halusi muuton takia eroon. Kulutusosat oli loppu, ne vaihdoin. Ajoa vain kaipaa enemmän...  :-[

Faidros.

#730
Quote from: Uuno Nuivanen on 02.12.2016, 17:33:08
Ei ST, vaan 'enska'-malli 19" etupyörällä. Tämähän on siis Bemarin versioima Aprilia Pegaso. :)

Hehe. Aprilian Pegaso, vaikka samasta Italian tehtaasta tulikin(moottori itävaltalainen Rotax), oli myöhempiä höpsötyksiä . 5-venttiilikannella(Yamaha)  oli edistyksellinen, mutta Das Motorrad-lehden kokeissa heikompitehoinen, huonompi vääntö ja käytökseltään epätasaisempi, sekä kulutti polttoainetta enemmän.

BMW F 650 GS räjäytti pankin  M-autoissa käytetyllä "ajattelevalla" ruiskulla.
Ajat hiljaa maastossa ruisku vähentää polttoaineen kulutusta minimiin(Kroatiassa mitattu 2,95/100Km, oma kokemus).




Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

#731
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aprilia_Pegaso

1997-2009

Bemu tai joku muokkasi moottoria hieman. 5->4 venttiiliä, liukulaakeroitu kampiakseli ainakin. Nimellistehoa pari heppaa vähemmän aprillikoneiseen verrattuna, mutta alempaa vääntävää vissiin haettiin. Bemu-versio on kaiketi kestävämpi.

Bensa kyllä kelpaa tuolle, siinä kuin kaikille muillekin millä olen ajanut. Ajotavalla voi olla vaikutusta..  :-[

Kimmo Pirkkala

Quote from: Faidros. on 02.12.2016, 16:38:19
No, Ahvenisto on siitä hyvä rata, että satapiikillä voi voittaa tonnisen, jos on puikkomies.

Näinhän se taitaa olla. Ahvenistolla ajetaan kallellaan lähes koko ajan ja silloin ei ratkaise moottoritehot vaan ajotaito ja cojones.

Tosin se Ahvenisto ei turva-alueiden puutteessa ole paras paikka niiden mittaamiseen. Nutullaan on rajojaan etsivä ennemmin tai myöhemmin väistämättä ja järkeäkin kannattaa käyttää. Siihen varikkoväärään ei kaiteen vieressä todellakaan kukaan täysipäinen aja äärirajoilla.

Uuno Nuivanen

Minä en usko. Mutta en olekaan Ahvenistolla ajanut - enkä kyllä radalla muuallakaan. Jos ei kilpa-125:stä puhuta ratakuskin ajamana.

Kimmo Pirkkala

Ratapäivien keskiryhmän kuskit ajaa jotain 1.40-1.50 väliin kierrosaikoja Ahvenistolla ja kalustohan siellä yleensä on ihan ratakelpoa isoa moottoripyörää.
Nopeassa ryhmässä mennään alle 1.40 ja tooooodella harvat pääsevät parhaimmillaan 1.30 saakka.
Satapiikkien kierrosennätys taitaa olla 1.27

Omaa häntää nostan sen verran, että parhaimmillani olen päässyt kottaraisella vähän alle 1.40n ajamalla osaavamman kaverin perässä. Mutta ei onnistuisi tosta vaan uudestaan, vaan vaatisi pitkän ratapäivän itsensä lämmittelyä ja senkin jälkeen nopeita kavereita, joita peesata. Ikä syö hurjapäisyyttä aina vain tehokkaammin.

Moottoritehojen vaikutus kierrosaikaan on erityisesti Ahvenistolla aivan häviävän pieni verrattuna ajotaitoihin.

Uuno Nuivanen

#735
QuoteKäykääs kokeilemassa Ahvenistolla miltä tuntuu ajaa alle 1,50 aikoja. Itse olen vetänyt vuoden 1973 vakio 50 heppaisella Bemarilla reilusti alle. Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella katuenduroreinkailla 1,39.

:roll:   ;)

Wizard of the Gummikuh  :P

Faidros.

#736
Quote from: Uuno Nuivanen on 02.12.2016, 20:08:58
QuoteKäykääs kokeilemassa Ahvenistolla miltä tuntuu ajaa alle 1,50 aikoja. Itse olen vetänyt vuoden 1973 vakio 50 heppaisella Bemarilla reilusti alle. Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella katuenduroreinkailla 1,39.

:roll:   ;)

Wizard of the Gummikuh  :P

75/5 bemarin 4-vaihteisella laatikolla ei tarvinnut käyttää kuin 2 ja 3 vaihhdetta. Lähtösuoran päässä kone kiljui jo nelosta, mutta tuleva piitkä mutka meni parhaiten kolmosella puolittain taittaen(jos tämän mutkan opit vetämään KOVAA kaikki muu on koiratappelua).
Sama nätisti ylämäkeen nouseva mutka on turvallisen tuntuista jarruissa vetää kovaa, mutta alapas taittaa sitä alamäkeä liian ulkona olevalla linjalla!
Yksi helvetin pitkä mutka koko radalla, tosi vaikea, mutta voit pestä koko jengin siinä paikassa. :)

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kimmo Pirkkala

Quote from: Faidros. on 02.12.2016, 16:38:19
Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella

Milläköhän vuosikymmenelläsadalla on viimeksi valmistettu 60-heppaisia tonnisia?
;D

Uuno Nuivanen

^^ En minä epäile ajotaitojasi lainkaan, veli hyvä, mutta kyllä nuo em. ajat on vissiin käsiajanotolla.  :)

Uuno Nuivanen

#739
Quote from: Kimmo Pirkkala on 02.12.2016, 20:49:40
Quote from: Faidros. on 02.12.2016, 16:38:19
Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella

Milläköhän vuosikymmenelläsadalla on viimeksi valmistettu 60-heppaisia tonnisia?
;D

Peeämvöitä? Viime vuosituhannella oli se jamespont-cruisermalli, toinointoi en guugleta. Kai viimeinen.   ???

R1100CS?

Faidros.

#740
Quote from: Kimmo Pirkkala on 02.12.2016, 20:49:40
Quote from: Faidros. on 02.12.2016, 16:38:19
Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella

Milläköhän vuosikymmenelläsadalla on viimeksi valmistettu 60-heppaisia tonnisia?
;D

Mun oli 1992 ja ennen 1984, tonniset boxer bemarit oli 70 heppaisia, Rivikoneet oli sallittujen lakien mukaan olivat 90-100 heppaisia kunnes Saksan lait avautuivat ja nyt kai tehokkaan 1000cc BMW on +200hp?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.12.2016, 20:53:39
Quote from: Kimmo Pirkkala on 02.12.2016, 20:49:40
Quote from: Faidros. on 02.12.2016, 16:38:19
Uudemmalla 60 heppaisella tonnisella

Milläköhän vuosikymmenelläsadalla on viimeksi valmistettu 60-heppaisia tonnisia?
;D

Peeämvöitä? Viime vuosituhannella oli se jamespont-cruisermalli, toinointoi en guugleta. Kai viimeinen.   ???

R1100CS?

James Bond-malli oli R1200 C. Cruiser 60 heppaa, mutta aivan järkyttävä ja ruiskulla jopa toimiva vääntö. Ostin sellaisen AVK:lta, korjasin ja ajelin yhden kesän.
Liian hyvät ajo-ominaisuudet customiksi, tuntui täysin tavalliselta katupyörältä. Onneton kallistusvara pakoputkista!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.12.2016, 20:50:27
^^ En minä epäile ajotaitojasi lainkaan, veli hyvä, mutta kyllä nuo em. ajat on vissiin käsiajanotolla.  :)

Oli käsinajanotolla, tottakai, onko ne nykyään jollain valojutskalla?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Quote from: Faidros. on 02.12.2016, 21:23:13
Quote from: Uuno Nuivanen on 02.12.2016, 20:50:27
^^ En minä epäile ajotaitojasi lainkaan, veli hyvä, mutta kyllä nuo em. ajat on vissiin käsiajanotolla.  :)

Oli käsinajanotolla, tottakai, onko ne nykyään jollain valojutskalla?

Niillä on niin hienot vehkeet, nykyään, että ollaan kuule pudottu kyydistä kauan sitten.

QuoteLiian hyvät ajo-ominaisuudet customiksi, tuntui täysin tavalliselta katupyörältä. Onneton kallistusvara pakoputkista!

Sama koskee kutsia, mutta kallistaakin saa takarenkaan reunaan.


Faidros.

Heikentääkö käsiajanotto + - 1 sek?
Mulle ei ole merkitystä, vai meinaako jäsen Uuno Nuivanen, että nyt jekutetaan! ;)
Silläkään ei ole merkitystä, uskooko kukaan vai ei, muistaakseni hitaat jaetaan nykyään Ahvenistolla +1,50 ja keskinopeus +1,40, nopeat sitten omassaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Voihan sitä rataakin olla muutettu.. ja pääasia, että itse uskot 70-luvun kumilehmän kulkevan samaa kyytiä paskoilla renkailla kuin nykykyykyt keskitasoa parempien kuskien alla keskitasoa paremmin renkain, kun on Mäntsälän Rossi puikoissa.. Mut ei jatketa tästä!  ;)

Kimmo Pirkkala

Renkaiden merkitys on todella suuri, mutta kun ei ole kokemusta paskoista renkaista, niin paha mennä sanomaan miten 70-luvun gummeilla mentäisiin. Ittellä tuli just vaihdettua loppukesästä gummit, joilla en ihan heti laittais polvea maahan radalla. Ennen seuraavia ratapäiviä käydään läpi vähän Etelä-Suomen hiekkateitä...


Saturnalia

Ahvenistohan on painavalle katutonniselle ihan korkkiruuvi, ei pääse antamaan hanaa oikein missään kunnolla ja tiukoissa kurveissa pelottaa 250kg perseen alla. Minä nyt mitään rata-ajosta muutenkaan ymmärrä, ei ole sillai kiinnostanut. Pari kertaa olen tonnisella ajellut Ahvenistolla yksinään.
Ensimmäisen kerran kun ajoin niin meinasin ajaa pääsuoran päästä suoraan ulos. Suoraan kadulta tulin, ilman mitään opetusta. Pääkäyrälle tykitin tietysti sen mitä lähti, ja sitten päässä totesin että nyt ei näytä hyvältä :D Paniikkijarrutus pystyssä, pitkä musta viiva, ja pyörä pysähtyi radan ulkopuolelle. Varikolla joku katsoi vähän pitkään, heilutin rennosti takaisin ;D

Iffiltä kyselin vakuutusta pariin pyörään jota olen katsellut, noin 300 euroa tekisi koko vuosi. Ei mikään mahdoton. Siitä uudesta verosta ei tietenkään tiedä yhtään, että mitä sieltä tulee.

Faidros.

Moottoripyöräilyn tulevaisuus. Ei tarvitse enää lähteä kotoa minnekään.
www.youtube.com/watch?v=laNWQXdahP4
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Hitlerille ei riitä V2:n, ei edes B2:n pitää olla V4:n.
www.youtube.com/watch?v=iaB40TLQE8M#t=9.432805
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-