News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-10-12 ESS: Lahti - Opettaja kilahti oppilaille

Started by Viimeinen suomalainen, 12.10.2016, 20:26:55

Previous topic - Next topic

John

Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.10.2016, 12:03:03
Nuo moraalikysymykset on ihan kiintoisia, jos tiedät niistä tarkemmin niin kerro ihmeessä, en kuitenkaan usko että niihin konservatiivisesti vastanneet olisi sellaisia ainakaan homman mittareilla, esim. Opettajana toiminut Jutta Urpilainen vastaisi moraalikysymyksiin ihan varmasti erittäin konservatiivisesti, mutta se ei estä häntä olemasta suvakki.

Opettajissa/opettajaopiskelijoissa on esimerkiksi harvinaisen paljon seurakunta-aktiiveja. Enkä tiedä, että isänmaallisuutta jotenkin vieroksuttaisiin opettajien keskuudessa, ja opetetaanhan koulussakin edelleen isänmaallisuutta.

https://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/hakijat/Sivut/home.aspx
Tosta näet Turun yliopiston tilastoja ja eri alojen naisten osuudet, opettajakoulutuksessa keskimäärin 75% tuntumassa.

kriittinen_ajattelija

Quote from: John on 14.10.2016, 12:21:38
Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.10.2016, 12:03:03
Nuo moraalikysymykset on ihan kiintoisia, jos tiedät niistä tarkemmin niin kerro ihmeessä, en kuitenkaan usko että niihin konservatiivisesti vastanneet olisi sellaisia ainakaan homman mittareilla, esim. Opettajana toiminut Jutta Urpilainen vastaisi moraalikysymyksiin ihan varmasti erittäin konservatiivisesti, mutta se ei estä häntä olemasta suvakki.

Opettajissa/opettajaopiskelijoissa on esimerkiksi harvinaisen paljon seurakunta-aktiiveja. Enkä tiedä, että isänmaallisuutta jotenkin vieroksuttaisiin opettajien keskuudessa, ja opetetaanhan koulussakin edelleen isänmaallisuutta.

https://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/hakijat/Sivut/home.aspx
Tosta näet Turun yliopiston tilastoja ja eri alojen naisten osuudet, opettajakoulutuksessa keskimäärin 75% tuntumassa.
Vanhan kaartin opettajat varmasti onkin hyvin konservatiivisia ja isänmaallisia, mutta tuon tampereen yliopiston kaavion mukaan nykyiset opiskelijat olisi enemmän suuntautuneita kansainvälisyyteen. Ja toisaalta, koko keskustelu on vähän turha koska en usko, että opettajat on keskimäärin kovin poliittisesti aktiivisia siinä missä muutkaan duunarit, joten ohjasin keskustelua ehkä vähän turhaan sivuteille. Enemmän vaikuttaa mm opetusministeriön toiminta jne..

Itse tuntemani opettaja opiskelijat toki on perus suvakki, rajat auki naisia, joten lähtökohtani oli hieman yksipuolinen.

Loppuun vielä pari kiintoisaa juttua miten kouluja voisi parantaa.

QuoteNykyistä suurempi miesten määrä saattaisi edistää työrauhaa, vaikkei kouluissa suoranaista fyysistä voimaa nykyistä enempää kaivatakaan. Miesten määrän lisääminen voisi parantaa poikien kouluviihtyvyyttä. Miehiä tarvitaan myös opettamaan pojille esimerkiksi liikuntaa. Lisäksi miehille on paikkansa koulussa eräänlaisina isän korvikkeina, miehen malleina.


Quote
15-vuotiaat pojat alisuoriutuvat koulussa todennäköisemmin kuin samanikäiset tytöt, OECD:n raportissa todetaan. Tämä vahvistaa pitkäaikaista maailmanlaajuista suuntausta, jossa osa pojista jää jälkeen koulussa.     

Tutkijoiden mukaan epäonnistuneiden poikien syndroomaan voi olla olemassa lääke. Lasten käyttäytymistä havainnoimalla tutkijat huomasivat, että alisuoriutuvat pojat vastasivat parhaiten autoritääriseen opetustyyliin, johon sisältyi jäsentynyt ja välittävä, mutta kontrolloiva lähestymistapa. Tätä ei pidä sekoittaa liian kurinalaisiin, autoritäärisiin opetusmetodeihin, tutkijat korostavat. Tutkimuksen mukaan vääränlaiset opetustavat voivat aiheuttaa ja vahvistaa koulusta vieraantumisen tunnetta.

– Autoritäärisellä tyylillä opettavat opettajat ovat selvästi kiinnostuneita oppilaistaan, ohjaavat heitä ja ovat käytettävissä, jos ongelmia esiintyy. Tämä tutkimus osoittaa, että opettajien pitää kohdella joustavasti erilaisia persoonallisuuksia, professori Andreas Hadjar kuvaili.

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1433995018889.html       

QuotePoikien koulunkäynti on kriisissä. Pojat viihtyvät koulussa huonommin kuin tytöt, oppivat huonommin kuin tytöt ja pääsevät jatko-opintoihin huonommin kuin tytöt. Suvivirren sointi on mollinen monen pojan perheessä, kirjoittaa Sari Helin blogissaan.

Kysyin blogini seuraajilta, millaista palautetta heidän tyttönsä ja poikansa saavat koulusta. Toteutin kyselyn Typeform-kyselynä ja siihen vastasi 342 henkilöä. Vastauksista kävi ilmi, että pojat saavat koulussa suhteellisesti kolminkertaisen määrän huonoa palautetta tyttöihin verrattuna. Vastaavasti tytöt saavat lähes kaksinkertaisen määrän positiivista palautetta poikiin verrattuna.

Kyselyn mukaan 14 prosenttia tytöistä saa koulusta voittopuolisesti negatiivista palautetta. Vastaavasti 45 prosenttia pojista saa koulusta voittopuolisesti negatiivista palautetta. Kyselyn vastausten mukaan 46,5 prosenttia tytöistä saa yleisimmin posiitivista palautta kun voittopuolisesti positiivista palautetta saavien poikien osuus oli 26 prosenttia. Tytöistä 39,5 prosenttia ei saanut juuri mitään palautetta tai palaute oli tasaisesti hyvää ja huonoa, pojista vastaavasti 29 prosenttia ei saanut juuri mitään palautetta tai palaute oli yhtä paljon hyvää tai huonoa.

Epätieteellistä kyselyäni sivuaa tutkimustieto, jolla saattaa olla tekemista poikien koulutilanteen kanssa eli tutkimus lapsen temperamentin vaikutuksesta hänen saamaansa arviointiin.

Koululaisten temperamenttitutkimuksessa kävi ilmi, että yhteiskunnassa yleisesti arvostetut temperamenttipiirteet kuten iloisuus, mukautuvaisuus, joustavuus ja hyväntuulisuus hyödyntävät tyttöjä ja näkyvät tyttöjen parempina arvosanoina. Koulu palkitsee tyttöjen kouluun sopivan käytöksen.

Pojat kärsivät oppimisvaikeuksista useammin kuin tytöt ja oppimisen vaikeudet periytyvät perheissä enemmän pojille kuin tytöille. Pojat kokevat murrosiässä tyttöjä paljon suuremman psyykkisen taantuman ja poikien aivot kypsyvät jopa kaksi vuotta tyttöjen aivojen jäljessä. Lukioissa alle puolet opiskelijoista on poikia ja yliopistoihin pääsee enemmän tyttöjä kuin poikia.

Koulupudokkaat ovat päänsääntöisesti poikia.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Valinnaisuuden lisääminen ei olisi huono vaihtoehto. Poikien ja tyttöjen pitäisi päästä valitsemaan sellaisia oppimisen tapoja, joissa lapsi pääsee kukoistamaan, ei kuihtumaan.

Monessa tapauksessa luokkahuoneesta ulos heitetyt pulpetit ovat auttaneet oppimisessa kun istumispakko poistuu. Se lienee hyvä alku. Poikien ja tyttöjen oppimistapojen erot on otettava huomioon myös opettajien koulutuksessa.

http://yle.fi/uutiset/sari_helin_koulu_paattyy_monen_pojan_nielemiin_kyyneliin/7990073     
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Pyöräilijä

#182
Quote from: Ulvokki on 14.10.2016, 10:31:24
Kaikki sympatiani on tässä kyllä opettajan puolella ja videon julkaiseminen on hyvin kyseenalaista. Kouluissa on nykyään järjestelmällistä ja suunniteltua kiusaamista joka kohdistuu myös opettajaan. Voidaan puhua stalkaamisesta ihan sen sairaissa muodoissa, sitä kutsutaan Peliksi.  Ei tarvita kuin yksi mätämuna joka saa ryhmän taakseen tällaisen toteuttamiseen.

Juuri sopivasti MV-lehti laittoi nähtäville seuraavan videon.

Lisämaustetta opettajan kiusaamiseen tuo se, että häirikkö on maahanmuuttajataustainen oppilas. Videosta voi suorastaan haistaa luokan vaanivan ilmapiirin, jossa muut oppilaat tarkkailevat kenen puolelle sota kääntyy.

Matu-poika ei ole moksiskaan opettajan ohjauksesta ja määräyksistä.

http://static.mvlehti.net/uploads/2016/10/Rikastuttaja-riehuu-tunnilla.mp4?_=1

Takinravistaja

Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.10.2016, 12:03:03
Quote from: John on 14.10.2016, 11:21:17
Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.10.2016, 11:07:09
Opettajakoulutukseen pääsevistä noin 85% on naisia ja lähes kaikki vasemmistolaisia taloudellisessa mielessä. Tampereen yliopiston yhden kaavion mukaan myös enemmistö on kansainvälisiä arvoiltaan, loppujenkin ollessa lähellä 50/50 rajaa. Kasvatustieteitten opiskelijat oli kyselyn mukaan moraalikysymyksissä hieman konservatiivisempia kuin muut, tämähän ei toki varsinaisesti ole ristiriidassa punavihreyden kanssa välttämättä. 3X suurinta puoluetta kasvatustieteitten opiskelijoiden keskuudessa on ihan varmasti vihreät,vasemmistoliitto ja demarit.

Luokanopettajakoulutukseen päässeistä naisia on paikkakunnasta riippuen yleensä 70-75% välillä.
Vaikka sä tuskin edes ymmärrät, mitä eroa on vaikkapa luokanopettajan ja aineenopettajan koulutuksella.

En valitettavasti löydä netistä tutkimusta, mutta erään tutkimuksen mukaan luokanopettaja- ja lastentarhaopettajaopiskelijat olivat moraalikysymyksissä arvoiltaan ihan konservatiivisimmasta päästä kaikkia aloja. Ja satun sattuneesta syystä tuntemaan erittäin mittavan joukon opettajaopiskelijoita ja käytännön kokemukset vahvistavat tutkimustietoa. Puoluekannatuksesta ei varmaan tutkimusdataa pahemmin ole saatavilla, mutta väitän, että opettajaopiskelijoissa kannatetaan eri puolueita aika lailla samoissa prosenteissa kuin sen ikäiset keskimäärin.
Niin ja sen ikäiset korkeasti.koulutetut (ja myös vähemmän koulutetut oikeastaan) naiset äänestää keskimäärin lähes yksinomaan punavihreitä tai no myös kokoomusta, mutta julkisen sektorin duuneihin tähtäävät kasvatustieteitten opiskelijat tuskin heistä innostuu. Edelleenkin veikkaan että punavihreät puolueet saa 60-70% kasvatustieteilijöitten äänisaaliista. Nuo moraalikysymykset on ihan kiintoisia, jos tiedät niistä tarkemmin niin kerro ihmeessä, en kuitenkaan usko että niihin konservatiivisesti vastanneet olisi sellaisia ainakaan homman mittareilla, esim. Opettajana toiminut Jutta Urpilainen vastaisi moraalikysymyksiin ihan varmasti erittäin konservatiivisesti, mutta se ei estä häntä olemasta suvakki.

QuoteTampereen yliopiston opiskelijoiden keskuudessa suosituin puolue on vihreät, jota kannattaa 37,1 prosenttia kyselyyn vastanneista. Vihreät näyttäytyy yliopistolla yleispuolueena ja saa kannatusta tasaisesti kaikilta koulutusaloilta. Toiseksi suosituin puolue on vasemmistoliitto (22,4 %) ja kolmanneksi suosituin on kokoomus (17,3 %). SDP:n (7,5 %), keskustan (6,6 %) ja perussuomalaisten (3,3 %)
http://alusta.uta.fi/artikkelit/2015/05/12/tampereen-yliopiston-opiskelijat-arvoulottuvuuksilla.html


QuoteHelsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokseen valituista 85,1 prosenttia oli naisia heti, kun sukupuolikiintiöt poistettiin.

Opetushallituksen ja opetusministeriön toteuttaman opettajatiedonkeruun tulokset julkistetaan ensi viikon alussa. Keruu antaa tietoja muun muassa opettajien kelpoisuustilanteesta, sukupuolijakaumasta ja alueellisista eroista. Ennakkotietojen mukaan naisten osuus kaikista opettajista on edelleen kasvanut. Opettajakunta on erittäin naisvaltainen. Koulutukseen hakeutuvista vain vajaa viidennes on miehiä, opintonsa aloittavista vielä vähemmän. Peruskoulunopettajista jo lähes kolme neljästä ja lukionopettajista kaksi kolmesta on naisia. Joissakin opettajaryhmissä luku on näitäkin suurempi. Lastentarhanopettajista vain kolmisen prosenttia on miehiä. Miesopettajien suhteelliseen ja määrälliseen vähenemiseen ei ole vain yhtä tai kahta syytä. Vuoteen 1989 asti opettajankoulutuksen aloituspaikoissa oli  40% mieskiintiöt. Kiintiöillä opettajaksi valmistuneista moni on jo siirtynyt eläkkeelle, joten heidän osuutensa opettajista on vähentynyt.
http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2Fjuttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755736021

Ainakin opettajien ammattiliitto OAJ on vankasti kokoomuslainen.

Takinravistaja

Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.10.2016, 11:07:09
Quote from: John on 14.10.2016, 02:48:15
Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.10.2016, 23:13:38
Nykyään suurin osa valmistuvista opettajista on vihersuvakki naisia jotka ei saa estettyä edes oppilaita kiusaamasta itseään, saati sitten muita oppilaita.

Ei edes ole. Opettajaopiskelijat ovat keskimäärin konservatiisimpia kuin muiden alojen opiskelijat, ihan tutkimukseenkin perustuen, mutta myös käytännön kokemuksiin. Eli älä puhu paskaa, kun et asiasta mitään tiedä.
Opettajakoulutukseen pääsevistä noin 85% on naisia ja lähes kaikki vasemmistolaisia taloudellisessa mielessä. Tampereen yliopiston yhden kaavion mukaan myös enemmistö on kansainvälisiä arvoiltaan, loppujenkin ollessa lähellä 50/50 rajaa. Kasvatustieteitten opiskelijat oli kyselyn mukaan moraalikysymyksissä hieman konservatiivisempia kuin muut, tämähän ei toki varsinaisesti ole ristiriidassa punavihreyden kanssa välttämättä. 3X suurinta puoluetta kasvatustieteitten opiskelijoiden keskuudessa on ihan varmasti vihreät,vasemmistoliitto ja demarit.

Mitä tarkoittaa olla "vasemmistolainen taloudellisessa mielessä"?

toumasho

Quote from: Uuno Nuivanen on 14.10.2016, 11:11:55
QuoteOpettaja HS:n mielipidepalstalla: Olen pelännyt raivoavaa lasta, minua on huoriteltu ja olen menettänyt malttini – onko opettajan siedettävä mitä vain?
Mielipide 14.10.2016 2:00 Päivitetty: 14.10.2016 8:37

Olen saanut seksuaalisviritteisiä kommentteja etumuksestani ja takamuksestani.

Minulle on huudettu koulun pihamaan poikki, miten minua haluttaisiin panna. Olen löytänyt valokuvia takapuolestani koulun tableteilta.

http://www.hs.fi/mielipide/a1476332133023


Pics or it didn't happen! Sekä etu-, että takapeppu tarvitaan ennen kuin uskon sanaakaan!

Raivohullusta opettajasta: Ensimmäinen, opettajaa asiallisesti kritisoiva viestini katosi bittiavaruuteen. Toistan edelleen kritiikkini, koska olen osallistunut verorahoillani kyseisen "open" performanssin rahoittamiseen:

Videoiden perusteella kyseessä on heikot sosiaaliset vuorovaikutustaidot omaava henkilö, jolle teini-ikäisten opettaminen ei sovi. Opettaja regressoituu lapsen asteelle, hän on vain muutaman hetken päässä kirjaimellisesta itkupotkuraivarista. Videolla näkyy, miten hän vääntää itsensä kaksinkerroin ja kirkuu suoraa huutoa niin, että puheesta ei saa selvää. Normaali ja terve aikuinen ei käyttäydy noin.

Jos minulla olisi lapsia, niin en haluaisi, että tuollainen opettaja olisi lähimaillakaan omaa jälkikasvua. Hän ei kykene hillitsemään itseään. "Kympin tyttö" selvästi. Hän on hakeutunut alalle omien lapsuuskokemusten perusteella ilman ymmärrystä siitä, että maailma ja lapset sen mukana ovat muuttuneet.

Yleisesti opettajakoulutuksessa pitäisi olla 50:50 mies-nais kiintiöt. Lahjakkaat mutta karismaa vailla olevat heikot naiset ovat kuin magneetti, tai punainen liina, näille pikku sosiopaateille mitä tuolla kouluissa opetetaan. Opettajiksi tarvitaan upseereita ja herrasmiehiä, joilla on niin karismaa kuin kokoa, sekä älyä hallita oppilaita.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Eino P. Keravalta

http://www.hs.fi/elama/a1476848299233

Hesarin Satu Vasantola puhuu tollouksia:

Quote'Kovempi kuri ei toisi rauhaa kouluihin'

Tuohan on aivan järjetön väite. Jos jokaisessa koulussa olisi ammattimainen vartija, joka opettajan käskystä hakisi luokasta perseilevän oppilaan ja laittaisi hänet koulun putkaan lopuksi koulupäivää, eikö se muka antaisi muille oppilaille opiskelurauhan?

Quote'Tutkimukset ovat jo vuosikymmeniä kertoneet, että lapsista kasvaa tasapainoisia, toiset ihmiset huomioon ottavia aikuisia aivan muilla keinoin kuin kovalla kurinpidolla.'

Mitenköhän tasapainoisia ja toiset huomioonottavia aikuisia niistä lapsista oikein kasvaakaan, kun he joutuvat pelkäämään häirikköoppilaita ja heidän väkivaltaansa samalla, kun oma oppiminen on mahdotonta muutaman mekastavan perseilijän vuoksi?

Quote'Sekin tuppaa keskustelussa unohtumaan, että teinin kasvu on kesken. Hänen aivonsa muovautuvat vielä pitkään, ja hänen kykynsä tunnistaa toisten tunteita ja säädellä omiaan on heikompi kuin aikuisilla.'

Teinin kasvu on toki kesken, mutta juuri siksi häntä tuetaan asettamalla rajat. Jos kipuilu on voimakasta, siihen pitää osoittaa koulun ulkopuolista psykiatrista ja sosiaalista apua sen sijaan, että koko luokka joutuu oppimisensa kustannuksella terapoimaan paria kusipäätä.

Vasantolan päänsilitysopeilla saadaan koko luokka syrjäytymään kun kukaan ei opi muuta kuin sen, että suurin mölyapina ja veitsenheiluttaja saa aina tahtonsa läpi.

Häpeä, Satu!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

nollatoleranssi

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.10.2016, 09:25:58
http://www.hs.fi/elama/a1476848299233

Hesarin Satu Vasantola puhuu tollouksia:

Quote'Kovempi kuri ei toisi rauhaa kouluihin'

Tuohan on aivan järjetön väite. Jos jokaisessa koulussa olisi ammattimainen vartija, joka opettajan käskystä hakisi luokasta perseilevän oppilaan ja laittaisi hänet koulun putkaan lopuksi koulupäivää, eikö se muka antaisi muille oppilaille opiskelurauhan?

Kovempi kuri toisi opiskelurauhan kaikille oppilaille. Samalla se toimisi esimerkkinä muille, että mikä on sallittua ja mikä ei. Nykyisin se on tosiaan tuolla tavalla, että häiriköinnistä ei seuraa yhtikäs mitään rangaistusta. Tästä syystä pahimmillaan koko luokka villiintyy, koska huomataan miten niille oikeille häiriköillekkään ei tehdä yhtikäs mitään.

Tuo hulluus jatkuu ainoastaan siitä syystä, ettei sille oikeasti halutakkaan tehdä yhtikäs mitään. Puuttuminen tietäisi sääntöjen muuttamista ja lisää kurinpidollisia toimenpiteitä, joilla olisi oikeastikin jotakin vaikutusta. Samalla pitäisi koko asenneilmapiiriä muuttaa. Se sotisi kasvatusopin ideologiaa vastaan, mikä pyrkisi ymmärtämään niitä häirikköoppilaita ja huonoja oloja yms.

Ainoa keino sopeutua nykyiseen kouluilmapiiriin onkin melkempä itsepuolustuskurssit. Ainakin sillä tavalla voidaan vähentää yksilöihin kohdistuvia ongelmia. Muut vaihtoehdot ovat käytännössä nykymaailmassa mahdottomia toteuttaa.

Tavallaan tämä keskustelu liittyy siihenkin, että miten oikeuslaitosten tuomiot otettiin aina sieltä asteikon alapäästä. Siinäkin tekijöitä pyrittiin ymmärtämään, ettei aiheutettaisi lisää ongelmia. Yksittäinen raiskaajapolttomurhaaja voikin tämän takia kävellä vapaalla jalalla parin vuoden päästä, mutta pahoinpitelijän laskeminen ihmisten ilmoille on tekojen yleisyyden takia parempi vaihtoehto kuin pitkittää tuomioita sillä tavalla, että se lisäisi yhteiskunnan rikollisuutta. On helpompaa toteuttaa kaikille suunnilleen samoja alamittaisia tuomioita kuin ottaa erityistapaukset huomion keskipisteeksi.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Chew Bacca

Ongelma ovat vanhemmat, ei koulukuri tai sen puute. Vain vanhemmat voivat muuttaa häiriöoppilaan käytöstä. Koulun pitää tiedottaa, kodin pitää reagoida. Yksi häiriömerkintä -> kodin pitää puhuttaa lapsi. Toinen merkintä -> kodin pitää rangaista lasta. Kolmas -> määräaikainen erottaminen koulusta. Häiriön vakavuuuden perusteella pitää mennä suoraan erottamiseen ja saada tapahtuneesta merkintä myös poliisin kirjoihin. Fyysinen väkivalta, vandalismi ja varkaus ovat tällaisia kerrasta poikki -juttuja. Pienemmille pilteille tietysti soveltaen, mutta 13-15-vuotiaan pitää tuntea tekojensa seuraamukset konkreettisesti ja ankarimmillaan.

Tämä kuvio ei tietenkään toimi, koska vanhempia ei kiinnosta koulun ja muiden oppilaiden hyvinvointi, vain oman pertti-camillan hyvä mieli ettei lapsi ahdistu. Kasvattamiseen kuuluva sanktiopuoli unohtuu kokonaan.

Ketjun aiheena oleva tilanne ei olisi mahdollinen jos koulun tiedottaminen ja vanhempien toiminta olisi ollut kunnossa. Puhelimista on huomautettu ainakin kerran, joten toisen huomautuksen pitää johtaa takavarikkoon. Sen jälkeen puhelinta ei enää tunnilla näy, ja vastuu siitä on vanhemmilla. Lapsen lelujen hallinta kuuluu huoltajille, ei koululle.

Koulussa kuvaaminen on de jure aina kielletty, ja selitän miksi. Koulussa kuvaaminen tarkoittaa lähes aina että filmille tarttuu sivullisia alaikäisiä. Niin myös tässä flippausvideossa. Huolimatta julkinen/yksityinen-juristeriasta on koulun yksiselitteinen tehtävä huomehtia lasten turvallisuudesta, koskemattomuudesta ja loukkaamattomuudesta. Lapsen oikeus olla tulematta kuvatuksi - riippumatta kuvaajan tarkoitusperistä - ajaa ohi kaiikesta muusta. Tällä perusteella koululla on täysi valta kieltää puhelimet ja muut tallentimet kokonaan, ja kieltää kuvaaminen kategorisesti, rangaistuksen uhalla. Kiellon rikkojat neuvotelkoon tekemisistään rehtorin ja poliisin kanssa, ilman että koko koulun toiminta häiriintyy.

Kuvatkoon toisiaan vapaa-ajallaan. Koulussa siihen ei ole tarvetta. Koulun hommat voidaan kuvata koulun omaan käyttöön koulun omilla laitteilla joilla verkkoon jakaminen ei onnistu. Kun ulkopuolinen taho tulee kouluun tekemään juttua, jokaiselta kuvissa tai videolla näkyvältä oppilaalta pitää olla vanhempien kirjallinen lupa. On aivan loogista että itsekin alaikäinen kuvaaja-levittäjä on luvattomilla teillä ja tietäö sen itsekin. Tämä pitäö kertoa yksiselitteisesti joka käänteessä.

Oppilas joka ei tottele suoraa käskyä (opettaja on viranomainen!) ei voi osallistua oppitunnille, koska hänen omaa ja kaikkien muiden turvallisuutta ei voida taata ilman tottelemista. Ketään ei voi pakottaa kiinnostumaan opiskelusta tai muuttumaan mukavaksi, aktiiviseksi ja fiksuksi koululaiseksi, mutta negatiiviseen käytökseen voitaisiin kyllä vaikuttaa. Kaikilla olisi parempi olla.

Vaihtoehto on anarkia, ihan puhdas kulttuurimarxilainen minulla on oikeus -hirmuvalta.

ISO

Quote from: Hän on 22.10.2016, 11:12:55
Ongelma ovat vanhemmat, ei koulukuri tai sen puute.

Suurin ongelma on se, että opettajiksi päätyy ihmisiä jotka ei kyseiseen työhön mitenkään sovi, opettajalla pitää olla tiettyjä luonteenpiirteitä, jos niitä ei ole, oppilaitten kanssa ei pärjää.

Ankara kurinpito ei ole mitään muuta kuin opettaja kiusaamassa oppilaita, siitä seuraa se että opettaja alkaa käyttää mielivaltaa niitä oppilaita kohtaan joista ei pidä, eikä sellaista voi hyväksyä mitenkään.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Kulttuurirealisti

Ongelmia on noissa kaikissa, vanhemmissa, kurinpidon sääntelyssä ja toimeenpanossa, ja (joidenkin) opettajien persoonissa ja osaamisessa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Alaric

Kyseinen opettaja on irtisanottu.

Meniköhän tämäkään nyt ihan oikein? Toki asiaan saattaa liittyä muitakin seikkoja kuin mitä julkisuudessa on ollut esillä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110322563634_uu.shtml (3.11.2016)

QuoteESS: Oppilaille raivonnut opettaja irtisanottu lahtelaiskoulusta

Lahden Kärpäsen koulussa oppitunnilla lokakuussa oppilaille raivostunut opettaja on irtisanottu, kertoo Etelä-Suomen Sanomat.

Oppilaat tallensivat välikohtauksen kännyköillään, ja videot tapauksesta levisivät laajasti sosiaalisessa mediassa.

Opettaja kertoo Etelä-Suomen Sanomille, että hänet on irtisanottu viime viikon keskiviikkona. Hän oli koeajalla kieltenopettajana Kärpäsen koulussa.


Opettaja on toimittanut oikaisuvaatimuksen irtisanomisestaan sivistyslautakunnalle. Hänen mukaansa julkisuuteen tullut välikohtaus ei ole riittävä syy irtisanomiselle. Hänen mukaansa oppilaat häiritsivät tuntia, jolla välikohtaus tapahtui, ja opettajaa myös kyseisen tunnin jälkeen opettajaa varten perustetulla Instagram-tilillä.

Lahden opetus- ja kasvatusjohtaja Lassi Kilponen vahvistaa Etelä-Suomen Sanomille, että opettajan työsuhde on purettu.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Chew Bacca

Opettaja on heikoilla. Koeajalla ei tarvita mitään perusteluita, ja videolta näkyi että ala ei sovi hänelle. Jos pakka hajoaa jo koeajalla ei se kestä pitkälläkään aikavälillä.

Mutta mitkä olisivat sopivat seuraukset niille pikku äpärille jotka voimaantuivat hankkimalla potkut sattumanvaraiselle uhrilleen. Koko luokka pitäisi hajottaa ja videon levittäjä erottaa.

Jochanan

Quote from: Alaric on 03.11.2016, 21:49:27Meniköhän tämäkään nyt ihan oikein?

Aiheellinen kysymys!

Tää tapaus tuntuu jakavan mielipiteet puolesta ja vastaan abauttiarallaa 50/50. Maikka käyttäytyi väärin, mutta niin tekivät oppilaatkin. Maikka oli selvästi loman tarpeessa, joten siinä mielessä irtisanominen tuli "tarpeeseen", mutta toivoisin toki tällekin maikkaparalle parempaa tulevaisuutta ja uutta mahdollisuutta.

Kasiluokka on pahin mahdollinen, kun murkkuikä on silloin pahimmillaan. Teiniriiviöiden kanssa ei pärjää, kuin tietyt tyypit, jotka osaa käsitellä nuoria. Hyvänä esimerkkinä tämä mies, joka "servaa oppilaan":

https://www.youtube.com/watch?v=HAVIj7Tgozs

Tällainen ote tarvitaan kasiluokkalaisten kanssa! Jos maikka menettää hermonsa oppilaiden edessä, peli on menetetty. Oppilaiden kunnioitus pitää ansaita ja sen saa vain riittävän kova ja kylmäpäinen tyyppi, jolla on riittävästi "munaa" pitämään riiviöt aisoissa pelkän sanan voimalla, fyysistä voimaa kun ei enää saa käyttää. Jos oppilaat huutelee maikalle "ime munaa", kertoo se siitä, että maikalla ei ole minkäänlaista auktoriteettia luokassa.   

Suurin osa maikoista ilmeisesti kuitenkin pärjää kasiluokkalaisten kanssa. Tämä maikka on harvinainen poikkeus. Johtopäätös: väärä luokka tai väärä ala. Jotenkin mun sympatiat on näiden oppilaiden puolella, koska he keskenkasvuisina ja käytännössä vielä lapsina ovat heikommassa asemassa. Aikuisella eli maikalla on tilanteessa suurempi vastuu. Oppilaat eivät ole vastuussa opettajastaan, vaan opettaja oppilaista.

Java

Nyt täytyy olla samaa mieltä Jochananin kanssa, itse toimin joukkueenjohtajana Futis porukassa kasi- ja ysiluokkalaisten kanssa, ja jos siellä olisi antanut vähänkin siimaa, kusessa olisi ollut!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Jochanan

Quote from: Java on 04.11.2016, 21:08:08Nyt täytyy olla samaa mieltä Jochananin kanssa...

Tää on jännä tää "olen todella harvoin samaa mieltä, kuin Jochanan" -riitti. Sen on pakko olla yhteydessä jonkinlaiseen kollektiiviseen psyyken tiedostamattomaan toimintamalliin ja mekanismiin, joka ilmenee internetin keskustelupalstoilla, sillä niin yleinen se on - tai siis: kun sitä ei juuri esiinny suhteessa keheenkään toiseen.

Yleensähän siis vain yksinkertaisesti kompataan kanssakirjoittajia tai vastaavasti todetaan, että ollaan eri mieltä, mutta harvemmin korostetaan, kuinka harvoin ollaan samaa mieltä jonkun kanssa. Siinä täytyy olla jokin lähes refleksinomainen defenssimekanismi taustalla tai sitten kyse on ihan puhtaasta sijaistoiminnasta. Piilotajunnan tasolla joka tapauksessa liikutaan kun on ihmisen omanarvontunteesta ja psyykettä koossa pitävistä voimista kyse.

Ihmisille on yksinkertaisesti narsistinen loukkaus, että joku on yleensä aina oikeassa. Varsinkin, jos kyseiseen henkilöön voidaan liittää attribuutteja, jotka koetaan itselle vieraina, väärinä tai ryhmäkoheesiota rikkovina. Tällöin muodostuu "kollektiivinen defenssimekanismi", joka suojelee haurasta psyykettä, joka on omasta viiteryhmästä riippuvainen. Sehän olisi vallan kamalaa, jos joutuisi myöntämään, että on rakentanut lähes koko elämänkatsomuksensa ja maailmankuvansa yhden ajattelutavan varaan - puhumattakaan, jos tämä ajattelutapa osoittautuisi kestämättömäksi, jopa vääräksi.

Sijaistoiminta tulee kyseeseen tietenkin kiusallisissa tilanteissa. On kiusallista olla samaa mieltä sellaisen henkilön kanssa, joka on uhka koko kollektiiviselle itseymmärrykselle. Tällöin tilanteissa, joissa on samaa mieltä kyseisen henkilön kanssa, on pakko samalla korostaa, kuinka harvoin on samaa mieltä kyseisen henkilön kanssa, koska pelkästään samaa mieltä oleminen on liian lähellä kipupistettä eli sen myöntämistä, että kyseinen henkilö on itse asiassa lähes aina oikeassa ja me muut olemmekin väärässä.

Vredesbyrd

#196
http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1476677917094

Olennainen, jota Homman kirjekurssijuristit eivät tienneet:
QuoteOpettajien on kuitenkin hyvä muistaa, että opettaja toimii opetustilanteessa julkisessa roolissa. Silloin kyse ei ole yksityiselämän piiriin liittyvästä toiminnasta, eikä koululuokka ole kotirauhan piirissä, kertoo rikosoikeuden professori Jussi Tapani.

Oppilas ei siis syyllisty esimerkiksi salakatseluun tai -kuunteluun, jos hän kuvaa luokkahuoneessa. Myöskään kuvan tai videon jakaminen netissä ei yksistään ole rikos.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Elemosina

^Luokkiin siis kannattaa ihan koululaitoksen kannalta sijoittaa kamerat niin nähdään koko tunnin kulku ja kuka häiritsi ja ketä.
Siinä sitten nähdään mistä tilanne alkoi ja mitä sitten tapahtui. Olisi hyvä turva sekä opettajille että oppilaille.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Chew Bacca

Quote from: Hän on 22.10.2016, 11:12:55

Koulussa kuvaaminen on de jure aina kielletty, ja selitän miksi. Koulussa kuvaaminen tarkoittaa lähes aina että filmille tarttuu sivullisia alaikäisiä. Niin myös tässä flippausvideossa. Huolimatta julkinen/yksityinen-juristeriasta on koulun yksiselitteinen tehtävä huomehtia lasten turvallisuudesta, koskemattomuudesta ja loukkaamattomuudesta. Lapsen oikeus olla tulematta kuvatuksi - riippumatta kuvaajan tarkoitusperistä - ajaa ohi kaiikesta muusta. Tällä perusteella koululla on täysi valta kieltää puhelimet ja muut tallentimet kokonaan, ja kieltää kuvaaminen kategorisesti, rangaistuksen uhalla. Kiellon rikkojat neuvotelkoon tekemisistään rehtorin ja poliisin kanssa, ilman että koko koulun toiminta häiriintyy.

Kuvatkoon toisiaan vapaa-ajallaan. Koulussa siihen ei ole tarvetta. Koulun hommat voidaan kuvata koulun omaan käyttöön koulun omilla laitteilla joilla verkkoon jakaminen ei onnistu. Kun ulkopuolinen taho tulee kouluun tekemään juttua, jokaiselta kuvissa tai videolla näkyvältä oppilaalta pitää olla vanhempien kirjallinen lupa. On aivan loogista että itsekin alaikäinen kuvaaja-levittäjä on luvattomilla teillä ja tietäö sen itsekin.

En tiedä lukeudunko "homman kirjekurssijuristeihin" mutta haastan kumoamaan tämän päättelyn. Opettajasta saadaan kyllä lainsuojaton (paitsi: tutustukaapa tapaukseen jossa opettajien lauluesitys ladattiin tubeen nimellä hullujenhuoneen asukkaat esiintyvät tjsp, mikä johti sakkoihin).

Sopii kokeilla ladata tuubiin koulussa kuvattua materiaalia josta toisen lapset ovat tunnistettavissa ja jonka katselukerrat mitataan sadoissa tuhansissa ja koulun tietoja levitellään kaikissa medioissa. Kyllä siitä saadaan rikosnimike aikaiseksi.

Vredesbyrd

#199
Ei kannata hiiltyä, ihan uskomatonta kilahtelua muutenkin juuri tässä langassa. Kyse oli siitä, mitä laki sanoo luokkatilanteessa kuvaamisesta. Se ei sano, mitä täällä on väitetty, että se olisi laitonta ja ties minkä kotirauhan piiriin kuuluvaa.

Esimerkiksi henkilökohtaisesti minulla ei tähän mitään suurempaa omaa näkemystä ole, kuin että ihmisellä tulisi olla perusoikeus tallentaa tilanteita, joissa itse on osallisena. Kouluilla tulisi olla järjestyssäännöissä tämä kulma ajateltuna ja pyrkiä luomaan olosuhteet, joissa niitä ei tarvitse kaapia Iltapulu-skandaalien jälkeen kasaan.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Lahti-Saloranta

Quote from: Hän on 05.11.2016, 16:09:19
Sopii kokeilla ladata tuubiin koulussa kuvattua materiaalia josta toisen lapset ovat tunnistettavissa ja jonka katselukerrat mitataan sadoissa tuhansissa ja koulun tietoja levitellään kaikissa medioissa. Kyllä siitä saadaan rikosnimike aikaiseksi.
Mamun perseilyn kun kuvaa niin saa syytteen kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Chew Bacca

No hiiltyminen detected. Ei tässä päässä ainakaan.

Yksityisyyden suoja ei katso sitä onko tila sinänsä jonkin -rauhan alainen. Jos vaikka valtion metsässä paskahätä yllättää ja siihen sattuu joku kuvaamaan ja laittaa karvaisen perseeni nettiin, se on satavarmasti rikos vaikka ollaan niin julkisessa paikassa kuin mahdollista. Jos otan uimarannalla kuvan paljaista tisseistä ja laitan nettiin, saatan tissien iästä riippuen syyllistyä moneenkin eri rikokseen. Vaikka julkinen paikka. Sitten siirrän kuvausryhmäni koulun käytävälle ja odottelen somekiihottavaa kuvattavaa. Julkinen paikka, miksi siis ei? JOs kuvaaja on itse koulun oppilas ja vaikka alle 15, täsmälleen sama asia. Toisten ihmisten kuvaaminen ja materiaalin julkaiseminen ei ole perusoikeus. Jos kuvattava on alaikäinen, hän ei itse voi edes antaa lupaa kuvaamiselle ja julkaisemiselle. Kiistää saa jos voi.

Rikosoikeuden desantti luo lausunnollaan mielenkiintoisen tilanteen. Kaikki siis käy, koulu ja luokka on free for all, siitä on nyt mustaa valkoisella hesarissa. Seuraavaksi kai sitten mitataan ajaako ihmisen oikeus kuvata missä haluaa koulun järjestyssääntöjen ja opettajan antaman käskyn yli.

Se että jokin ei ole rikos ei tee siitä sallittua.

Vredesbyrd

Sallittua se nimenomaan on, vaikkei erikseen suositeltua, sillä kouluissa yleensä järjestyssäännöissä on puhelimista tunneilla jotain mainittuna. Ihme tuubaa, että silti pitää jatkaa tuota kirjekurssijuristin ulinaa, joka ei päde.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Chew Bacca


Vredesbyrd

Ei, vaan sillä mitä nyt paatoksellisesti kerrot kiellettynä, ei ole mitään merkitystä sen kanssa, että kyseinen teko ja vastaavat luokkahuoneissa ovat täysin lain sallimia, mikä uutisartikkelista käy ilmi. Ei nyt puhuta mistään muusta kuin luokkahuoneessa oppilaan kuvaamasta opetustilanteesta. Ehkä useampi olisi ollut vähemmän tuohtunut, jos olisi ylipäänsä tiennyt, että opettajia kohdellaan julkisina henkilöinä opetustilanteessa.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.