News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)

Started by VeePee, 14.12.2015, 09:34:38

Previous topic - Next topic

Tabula Rasa

Quote from: sinimusta on 18.10.2016, 12:44:13
http://nyt.fi/a1476754398484

Täällä oli jo puhetta muistakin teemoista kuin puhtaasta mokutuksesta, tässä vähän valtiofeminismiä. Kiintiöajattelua ja kulttuurimarxistista etuoikeuspaskanjauhantaa luvassa. Feminismi on syöpää.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101822479376_uu.shtml

Sama uutinen iltalehdestä:

Opetushallitus: Pojat eivät ole poikia ja tytöt tyttöjä - ensi vuonna kouluissa saa puhutella vain nimillä

Tiistai 18.10.2016 klo 11.26

Opetushallituksen mukaan sukupuolen jatkuva mainitseminen antaa lapselle ylikorostuneen käsityksen sukupuolen merkityksestä.


Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Supernuiva

^Miten koulussa kutsutaan ensi vuonna esimerkiksi käymälöitä tai mukavuuslaitoksia? Aikoinaan oli erikseen vessa tytöille ja pojille, entä nyt? Jos poika-sanaa ei saa käyttää, niin millä sanalla erottelu tehdään, jos millään?

Liikuntatunneilla lienee kaikissa lajeissa sekaryhmät? Jos ryhmät kuitenkin erovat sukupuolen perusteella, niin millä nimellä näitä ryhmiä kutsutaan?

Eivätkö edes maahanmuuttajat protestoi tätä koululaitoksen luonnonvastaista hullutusta vastaan?

Sukupuolten välillä nyt vain sattuu olemaan biologiasta johtuvia eroja. Saa nähdä mihin tämä johtaa. Voi olla, että tämän muutoksen taustalla on lopulta varsin pieni joukko 60-70-luvulla syntyneitä radikaalifeministejä, jotka ovat nyt edenneet työurallaan päättäviin asemiin.

fennikko

Poimin muutamia kohtia ko julkaisusta.

QuoteLapsia on tärkeää puhutella nimillä, ei joukkona "tytöt" tai "pojat".
QuoteOpetellaan myös sukupuolen moninaisuudelle tilaa antavia persoonapronomineja (hon, han--->hen; she, he--->ze) sekä sukupuolineutraaleja ja naisten siviilisäätyä määrittelemättömiä puhuttelusanoja (Mr, Ms, Mrs--->Mx).
Ruotsin meno rantautui Suomeen.
QuoteMaskuliinisia hahmoja esittävien kuvien ja maskuliinisten sanojen määrä on suurempi kuin feminiinisten kuvien ja sanojen määrä. Erot ovat systemaattisia. Kokonaismäärissä miehet ovat enemmistönä esillä kaikkien tutkittujen oppiaineiden materiaaleissa ja kaikilla luokka-aseilla. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä tai etnisiä vähemmistöjä ei ole esillä oppimateriaaleissa muutamia yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Tällöin vähemmistöt jäävät ulkopuolisiksi, "toisiksi", eivätkä rakennu olennaiseksi osaksi ihmiskuvan moninaisuutta
:facepalm:
QuoteAikuisten perusopetuksessa on noin 1800 opiskelijaa, joista lähes 80 % on vieraskielisiä ja maahanmuuttajataustaisia.

--->Onkin järkevää pidättäytyä ennakkokäsityksen muodostamisesta yksittäisen opiskelijan suhtautumisesta sukupuolten tasa-arvoon.
Suljetaan silmät mm. muslimien moninaisilta näkemyksiltä koskien sukupuolten tasa-arvoa.
QuoteHoitajat ja opettajat voivat olla myös miehiä kuten Said Sairaanhoitaja

Julkaisu on pääasiassa feministien kulttuurimarxista newspeakia. Suosittelen lukemista.

Juha Ahviolta toivottavasti tulee tyhjentävä kritiikki piakkoin.

http://www.oph.fi/download/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji.pdf

Kulttuurirealisti

QuoteSaid Sairaanhoitaja

Siinä Kokoomuksen seuraavan palkankorotuskampanjan keulakuva!
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

ikuturso

Ennen:

Ja tyttöjen vessa on tuossa vasemmalla ja poikien tuossa oikealla.

Nyt:

Ja tuota vasenta vessaa käyttävät sitten Jessika ja Janina ja Jemina ja Anniina ja Liisukka ja Tittelintuura ja Villaheinä ja Miisu-kukkamaaria ja Amalia ja Fatima ja Jessica ja...
(10 minuuttia myöhemmin)
... ja tuota oikeanpuoleista vessaa sitten käyttävät Osmo-Petteri ja Syksy ja Pyry ja Tuisku ja Janipetteri ja Muhammed ja Ali ja Ahmed...
(toiset 10 minuuttia myöhemmin)
-huokaus- ... oliko joku, jonka nimeä ei mainittu?

-i-

Muoks:
- Opettaja, opettaja! Miks Heikki-Susanna saa valita itse, kumpaa vessaa se käyttää?
- Eh tuota katsos nääs kun tiedätkös opettaja taitaa tästä lähteä eläkkeelle...
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Mehud

"Tytärtäni on kiusattu koulussa", soittaa äiti rehtorille.
"Ei voi pitää paikkaansa, koska meidän koulussa ei ole kenenkään tyttäriä", vastaa rehtori ja iskee luurin Impivaaralaisen äidin korvaan.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

P

Quote from: Kulttuurirealisti on 18.10.2016, 14:36:10
QuoteSaid Sairaanhoitaja

Siinä Kokoomuksen seuraavan palkankorotuskampanjan keulakuva!

Aika harvinainen hahmo. Mille puolueelle keulakuviksi tulevat ne asemilta tutut Ahmed Ahdistelijat ja Tariq Tahurrastajat?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Skeptikko

Mihin ovat unohtuneet transrotuiset tässä koulujen tasa-arvotyössä? Kyllähän heidätkin on korkea aika tunnustaa, olivat he sitten mustasta valkoiseksi -tapauksia tai valkoisesta mustaksi -tapauksia.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Foundation

Kaikki tehdään, että koulujärjestelmää ei yksityistettäisi. Yksityisessä järjestelmässä sukupuolen merkitys paljastuu.
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

RP

Quote from: Supernuiva on 18.10.2016, 13:32:22
Eivätkö edes maahanmuuttajat protestoi tätä koululaitoksen luonnonvastaista hullutusta vastaan?

Ruotsissa ongelma on ratkaistu sillä, että sukupuolten erottelu on sallittua islamin perusteella:
http://www.lararnasnyheter.se/mivida/2016/08/26/okej-konsuppdelat-religiosa-skal
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

J.M

Quote from: Skeptikko on 18.10.2016, 18:59:27
Mihin ovat unohtuneet transrotuiset tässä koulujen tasa-arvotyössä? Kyllähän heidätkin on korkea aika tunnustaa, olivat he sitten mustasta valkoiseksi -tapauksia tai valkoisesta mustaksi -tapauksia.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

newspeak

Quote from: Pölhökustaa on 14.12.2015, 13:00:53
Kyllähän tuossa sitä rikkaampaa kulttuuria kuvailtiin: mukavia kankaita ja maukkaita mausteita. Minulla on hämärä muistikuva, että historian kirjoissa kaikki kulttuurit ovat olleet rikkaita, paitsi mongolit Tsingis-kaanin aikaan, ja suomalaiset.  ;D

Ehkei ala-asteen oppikirjassa tarvitsekaan kovin syvällisiin detaljeihin mennä mitä eri aate- ja uskontokuntien suosimiin valloitus-, orjuutus- ja kidutusmenetelmiin tulee, eikä tuo kuvakaapatun sivun teksti nyt kovin rajua mokutusta ollut. Ajatelkaapas jo Veronika Honkasalo päästettäisiin koulukirjalautakuntaan...

Onneksi ala-asteikäisenä opittu hauki-on-kala -tyyppinen informaation huuhtoutuu teini-ikän hormonimyrskyissä taivaan tuuliin.

Tunnen jonkin verran opettajia omassa tuttavapiirissä. Pari mokuttajaa, jokunen nuivuuteen taipuva, loput asiallisen neutraaleja. Tosin mokuttava historian opettaja on paljon vaarallisempi kuin mokuttava matematiikan opettaja...

Peruskoulun jälkeen mokutus saa aivan uuden merkityksen. Lapsista tulee aikuisia ja aivopesu täytyy suunnitella toisin. Lopulta vastuussa mokutuksesta on opettaja. Jossain vaiheessa opettaja voi joutua ongelmiin, jos kieltäytyy mokuttamasta. Suurin osa opettajista koittaa julkisen viran haltijana vältellä mokutuksen kaltaisia tunteita herättäviä aiheita, mikä on perin ammattimaista, mutta sanavalintojen rajoittuessa lähinnä latteuksiin erinäiset suvaitsevaiset iskulauseet ovat monesti se, missä aita on matalin. Eivät kai poliitikotkaan muuten puhuisi niin paljon älyttömyyksiä.

Java

Onneksi tuo aivopesu ei ole onnistunut oman jälkikasvun parissa, molemmilla pojilla eritaustaisia ystäviä, varsinaiset loistavat poissaolollaan, niitäkin joskus oli! Kommentit pojilla välillä niin nuivia, että minuakin hirvittää :roll:
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

oinas

Iltasanomien mukaan oppaassa lukee, että perinteisille nimikkeille kuten virkamies, asiamies, nimismies ja lakimies voidaan keksiä vaihtoehtoja".

Nyt kielitoimisto äkkiä keksimään uusia korvaavia ammattinimikkeitä!

rooster

Quote from: fennikko on 18.10.2016, 14:32:06
http://www.oph.fi/download/173318_tasa_arvotyo_on_taitolaji.pdf
Puolet nopeasti lukaistunu täytyy sanoa, että aika hc höttöä on. Alussa todetaan, että sukupuolta ei pidä nähdä vain biologiana vaan myös sosiaalisena kulttuurillsena ilmentymänä. Vähän myöhemmin puhutaan siitä miten osa lapsista ei välttämättä osaa lokeroida itseään tytöiksi tai pojiksi kun seksuaalinen identiteetti kehittyy. Jos opetussuunnitelmassa pyritään nimenomaan hämärtämään niitä sukupuolirooleja, niin onko se ihme, että osa ja kenties tulevaisuudessa kasvava joukko ei oikein tiedä mihin oikein kuuluu.

On toki hyvä, että ei erotella ns miesten ja naisten töitä ja tuetaan mielenkiinnon kohteita mutta kun homma menee jo siihen, että opetellaan sukupuolineutraaleja persoonapronominejä, vältetään stereotypisiä lauseita sukupuolista ja keksitään uusia nimityksiä vakiintuneille käsitteille koska ne ovat muka liian "maskuliinisia", niin ollaan jo aika syvällä suossa.

DuPont

Itselläni ei enää ole peruskouluikäisiä lapsia, mutta olisi kivaa vähän nuorempien laittavan esimerkkejä tuosta touhusta. Omilta kouluajoiltani muistan vain tuota NL- ja DDR-hypetystä. Vanhassa historiankirjassani oli Länsi-Saksan kohdalla kuva narkkareista ja kuvatekstinä jotain, että Länsi-Berliinissä on paljon sosiaalisia ongelmia. Samassa kirjassa oli hymyilevä poika DDR:stä ja kuvatekstinä, että DDR tarjoaa kaikille lapsille hyvän koulutuksen. Juu, eihän sitä aivopesua ole nykyään keksitty. On keksitty aikoja sitten.

Olisi hienoa kuulla siitä, mitä kaikkea koulukirjoissa nykyisin kerrotaan...

Tommi Korhonen

Hmm. Tuonkohan takia minä en ole vieläkään innostunut käymään "boheemissa Berliinissä"? Vaikka Saksa on muuten hyvä vierailumaa, ja kielikin taittuu.
Olen myös siltä ajalta, että Kristiina Halkolan näköinen matikanopettaja laski numeroa jos käytti Raid Over Moscow- T-paitaa. Mutta olen luullut olevani analyyttinen esim itä-länsi arvioissani.
Mutta ei kai sitä aikaansa seuraavakaan ihminen ole täysin immuuni aivopesulle? Mokutuksen osalta on jo kuitenkin silmät auenneet. Ehkä olen jopa yliherkkä, kun läheiseni eivät näe Ylen artikkeleissa samaa ongelmaa.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Tulituki

"Koulujen tasa-arvo-opas raivostutti vanhemmat – Opetushallitus: Kouluissa saa edelleen puhua tytöistä ja pojista

Opetushallituksen mukaan kohua ei aiheuttanut opas vaan se, miten sitä on tulkittu."

http://yle.fi/uutiset/3-9237318

YLE:n venäjänkielisissä uutisissa klo 17.50 alkaen TV1:ssä kerrottiin koulujen tasa-arvoisesta opetussuunnitelmasta lisäksi, että opetusryhmiä ei enää saa jakaa sukupuolen perusteella.

Mahtaako kaikkien tyttöjen vanhemmat tykätä ajatuksesta, että tyttärensä on jumppatunnin jälkeen suihkussa pauttiarallaa 20 jätkän kanssa?  :D
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Tohtori Sykerö

Monokulttuuri Fm 19.10.2016 Sukupuolineutraalit iltamat
https://www.youtube.com/watch?v=G9kenFACyJ8

Videon alussa on muita aiheita, ja noin 40 minuutin kohdalla alkaa keskustelu tuosta opetushallituksen "Tasa-arvotyö on taitolaji" julkaisusta.

Maastamuuttaja

Valtiovalta kertoo meille säännöllisesti, mitä ajattelemme. Valtion megafoni YLE selittää, että kysymyksessä on suostutteluprosessi, ei pakkotila. Kansalaiset voivat toki suoda ajattelutaipumuksilleen aikalisän, kunhan ymmärtävät, että lopputulos on väistämätön. 

orientexpressen

Quote from: Tulituki on 19.10.2016, 19:24:42
Mahtaako kaikkien tyttöjen vanhemmat tykätä ajatuksesta, että tyttärensä on jumppatunnin jälkeen suihkussa pauttiarallaa 20 jätkän kanssa?  :D

Kyllähän kouluissa tapaa olla kaksi pukuhuonetta tai sitten sitä ainoaa käytetään vuorotellen...
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

JKN93

Quote from: Maastamuuttaja on 19.10.2016, 19:44:45
Valtiovalta kertoo meille säännöllisesti, mitä ajattelemme. Valtion megafoni YLE selittää, että kysymyksessä on suostutteluprosessi, ei pakkotila. Kansalaiset voivat toki suoda ajattelutaipumuksilleen aikalisän, kunhan ymmärtävät, että lopputulos on väistämätön.
Se on tuommoista salakavalaa hitaampaa aivopesua ja manipulointi prosessia kansalaisille.Ei ehkä heti suoraa pakkoa joka toisi jyrkemmän vastareaktion,mutta pidempi aikaista hivutusta,painostusta ja toistuvia kehotuksia että alkaa oppi mennä perille ja vastarannankiisket taipumaan sekä ymmärrys katoamaan...houkuttelua,keppiä ja porkkanaa...jne.

Lalli IsoTalo

Ihme sekoilua. Suomi on kai lähes ainoa kieli maailmassa, jossa hän on hän. Hentä ei tarvita, HALOO!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

no future

Quote from: Lalli IsoTalo on 20.10.2016, 03:57:41
Ihme sekoilua. Suomi on kai lähes ainoa kieli maailmassa, jossa hän on hän. Hentä ei tarvita, HALOO!
Kun oikein raamatulla lyödään,  niin tällaisilla pikkuseikoilla ei ole niin väliä.

Uuno Nuivanen

Quote from: Lalli IsoTalo on 20.10.2016, 03:57:41
Ihme sekoilua. Suomi on kai lähes ainoa kieli maailmassa, jossa hän on hän. Hentä ei tarvita, HALOO!

Kiimainen Ruotsin jäljittely kaikessa tuottaa kyllä ihmeellisiä visioita.   ???

newspeak

Eräitä suvaitsevaisia vaikuttaa häiritsevän peruskoulussa tapahtuvan homorummutuksen uutisointi. Tulkitsen tämän niin, että joka paikassa ja kaiken aikaa pitää mädättää, mutta osa tästä pitää tehdä suljettujen ovien takana, jolloin mädätykseen reagoivat ihmiset on helpompi marginalisoida. Vaikka "someraivo" marginalisoidaan myös, se ei ole yhtä helppoa ja henkilöön menevää.

Malla

Quote from: Puhdas sielu on 20.10.2016, 11:18:08
Joka vuosi kouluissa on Unicef- kävely. Lapsoset kävelevät tietyn reitin niin monta kertaa kuin jaksavat, saavat keräilykorttiinsa kamelitarran jokaisesta kierroksesta ja sitten vanhemmat maksavat tietyn summan jokaisesta lapsen kävelemästä kierroksesta.

Nykyaikaista anekauppaa: ostetaan hyvä omatunto ja opetetaan lapsoset toimimaan samoin.
Taksvärkki kuuluu samaan sarjaan. (Käytännössä usein: vanhemmat ostavat lapselleen vapaapäivän.)

Lasten liikuttaminen on hyvä asia, samoin kotitöihin osallistaminen, mutta rahan (ja politiikan) sotkeminen niihin on kummallista ja piiloviestit ovat vähintään kyseenalaisia. "Ilmaiseksi en kävele!" "Auttamisessa on aina kyse rahasta." "Muut päättävät puolestasi, ketä pitää auttaa, mars matkaan."  "Jos et osallistu, olet huono lapsi."Jne.

Sääliksi käy niitä köyhien perheiden lapsia, joiden vanhemmilla ei ole yhtään ylimääräistä euroa annettavaksi sädekehän kiillotukseen. Kaikenlaisen rahankeruun pitäisi olla kouluissa yksiselitteisesti kiellettyä. 

Pullervo

#117
Törmäsin netin ihmeellisessä maailmassa tällaiseen sivustoon nimeltään Globaalikasvatus.fi. Kaikissa totalitaristisissa valtioissa on aina erityisesti keskitetty aivopesu lapsiin ja nuoriin eli huomispäivän aikuisiin. Tuloksena on sitten kokonaisia sukupolvia aatteelle täysin uskollisia lampaita (ja/tai teloittajia), jotka ilmiantavat läheisensäkin vääristä mielipiteistä (Pavel Morozov, N:liitto). Tämä sivusto tarjoaa opettajille ulkopuolisten, lähinnä erilaisten järjestöjen tuottamaa materiaalia, jota opettaja voi valintansa mukaan käyttää opetuksessaan. Kun katsotte luetteloa näistä järjestöistä, jotka materiaalia ovat tuottaneet, ei jää epäselväksi, mikä on homman punainen lanka. Useissa tapauksissa opettaja voi jopa kutsua puhujan järjestöstä kertomaan oppilaille näkemyksiään, siis "jakamaan tietoa asiasta". Kutsuuko edistyksellinen opettaja vaikkapa avioliittolainsäädännön muutoksia käsiteltäessä paikalle puhujan Setasta vai Aito avioliitto -yhdistyksestä? Toinen näistä, arvaatteko kumpi,  on tuottanut kouluille ja opettajille ilmaismateriaalia opetuksessa käytettäväksi ja tarjoutuu 25-60 €:n korvausta vastaan tulemaan oppitunnille kertomaan oppilaille "seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen ja perhemuotojen moninaisuudesta."

Löysin hakutoiminnolla aikaisemman ketjun, jossa jäsen niemi2 on esitellyt tätä Globaalikasvatus-sivustoa ketjussa 2016-05-04 Lehdet: Pirkkalan monisteskandaali (http://hommaforum.org/index.php/topic,113154.msg2277517.html#msg2277517)

Laitan tämän kuitenkin ketjuun Mokutus peruskoulussa - käytännön esimerkit. On hyvä, että tätä lasten ja nuorten koululaisten mielten manipulaatiomateriaalia löytyy kootusti yhdestä ketjusta (samaan tapaan kuin Kirkon karkeimmat mokutukset).

QuoteMikä globaalikasvatus?[1]

Globaalikasvatus kannustaa eri-ikäisiä ihmisiä ryhtymään aktiivisiksi maailmankansalaisiksi! Se pureutuu tietoihin, taitoihin ja asenteisiin. Globaalikasvatus lisää ymmärrystä siitä, miten jokainen meistä on kytköksissä maailmanlaajuisiin kysymyksiin ja miten omalla toiminnalla ja valinnoilla voi vaikuttaa globaalin oikeudenmukaisuuden edistämiseen.

Opettajat ovat avainasemassa kohdatessaan kokonaisia sukupolvia. Globaalikasvatuksen teemat esiintyvät läpileikkaavasti opetussuunnitelmassa. Niiden integroiminen kouluarkeen onnistuu useassa oppiaineessa tai esimerkiksi teemapäivän muodossa.

Globaalikasvatuksen sanansaattajana ja muutoksentekijänä voi lopulta toimia jokainen omissa sosiaalisissa verkostoissaan. Näin ollen kuka tahansa voi olla globaalikasvattaja.

QuoteGlobaalikasvatuskoulutusta opettajille!

Koulu maailmaa muuttamaan[2] -täydennyskoulutushanke tarjoaa opettajille, kouluille ja kuntien opetustoimille maksutonta tukea uuden opetussuunnitelman mukaiseen globaalikasvatukseen. Teemoina koulutuksissa voivat olla rauha, kriisit ja konfliktit, kestävä kehitys, maailmankansalaisen taidot ja globaalivastuu, ihmisoikeudet, moninaisuus ja yhdenvertaisuus sekä koulun globaalikasvatuskulttuurin vahvistaminen.

Koulutuksia ovat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa globaalikasvatuksen asiantuntijat seuraavista järjestöistä: Amnesty International, Eettisen kaupan puolesta Eetti ry, Ihmisoikeusliitto, Interpedia, Kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus, Maailmankoulu, Maan ystävät, Nuorten Akatemia, Opettajat ilman rajoja -verkosto, Opinkirjo, Pelastakaa Lapset ry, Plan Suomi Säätiö, Rauhankasvatusinstituutti, Rauhankoulu, Seta ry, Suomen Lähetysseura, Suomen Pakolaisapu, Suomen Punainen Risti, Suomen Rauhanliitto, Suomen Unicef, Suomen YK-liitto, Suomen Ympäristökasvatuksen Seura, Taksvärkki ry, WWF Suomi.

Koulu maailmaa muuttamaan -hanketta tuetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.

Kohderyhmät/Kouluaste

  • Esiopetus
  • Alakoulu
  • Yläkoulu
  • Toinen aste
  • Aikuisopetus

Tein pari hakua aineistoon ja ihan mukavasti löytyi materiaalia vaikkapa aiheista RASISMI (7 ehdotusta, mm. Rasmus-verkosto) ja MONIKULTTUURI (10 ehdotusta) ja SUVAITSEVAISUUS (2 ehdotusta).

Globaalikasvatuksessa on erilaisia osa-alueita tai teemoja, joista löytyy materiaalia seuraavasti:

  • Kehitys (78)
  • Kulttuuri (20)
  • Viestintä ja media (8)
  • Ympäristö (64)
  • Ihmisoikeudet ja tasa-arvo (88)
  • Rauha ja turvallisuus (8)

Alla esimerkkejä eri teemojen alta löytyvistä materiaaleista. Jokaisesta materiaalista löytyy vielä tarkempi ja pidempi kuvaus omalta sivultaan, mutta minä kopioin tähän vain lyhyen esittelyn listasta.

QuoteRAUHA JA TURVALLISUUS:

Haweenka! - Somalian unohdetut äänet

African Care ry:n julkaisussa (2013) tarkastellaan Somalian uutta poliittista tilannetta naisnäkökulmasta ja keskittyä erityisesti asian parissa työskentelevien naisten ajatuksiin.
(Rauha ja turvallisuus, African Care ry, Shiffa ry, WILPF, Julkaisu)

QuoteIHMISOIKEUDET JA TASA-ARVO:

Paossa - roolipeli

"Passages" eli "Paossa"on UNHCR:n kehittämä liveroolipeli, jonka tarkoituksena on antaa osallistujille käytännön kokemus siitä, mitä pakolainen joutuu kokemaan. Peli on voimakas opetusväline. Se on ollut laajasti käytössä kouluissa ja auttaa nuoria kehittämään tunteenomaista ymmärrystä pakolaisten ahdingosta.
(Ihmisoikeudet ja tasa-arvo, UNHCR, Uudenmaan Partiopiiri, Draama, kesto 3-4 tuntia)


Rasisminvastainen oppimateriaali ala- ja yläkouluille sekä toiselle asteelle

Tarjoamme peruskoulun ja lukion opettajille sekä nuorisotyöntekijöille käyttövalmista opetusmateriaalia, jossa käsitellään rasismia, erilaisuutta ja suomalaisuutta.
(Ihmisoikeudet ja tasa-arvo, Suomen Punainen Risti)


Pakolaisteemainen aamunavaus

Amnesty on tehnyt koulujen käyttöön pakolaisteemaa käsittelevän aamunnavauksen. Aamunavauksessa kuulet Nasiman, afganistanilaisen pakolaistytön tarinan.
(Ihmisoikeudet ja tasa-arvo, Amnesty Internationalin Suomen osasto, Päivänavaus, kesto 6 min)


Romanit - koulun unohdettu vähemmistö?

Materiaali tutustuttaa 7 - 9-luokkien oppilaat romanien historiaan, tapakulttuuriin, yhteiskunnalliseen asemaan ja nykypäivään. Eri kouluaineiden oppisisällöissä romanit mainitaan harvoin, vaikka he ovat osa suomalaisen yhteiskunnan historiaa ja nykypäivää. Tuomalla oppilaille enemmän tietoa voidaan hälventää ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä.
(Ihmisoikeudet ja tasa-arvo)

QuoteVIESTINTÄ JA MEDIA:

Hyvä paha media - käyttöopas kriittiseen medialukutaitoon

Käyttöopas opettaa yläkoululaisille kriittistä medialukutaitoa.
(Viestintä ja media, Suomen lasten ja nuorten säätiö, Julkaisu, Opas, PDF)

[Oma huomautus: Tämä voisi olla aidosti hyödyllinen taito kaikille kansalaisille ja hyvä, että lapset saisivat koulussa eväät media- ja lähdekritiikkiin, mutta pelkäänpä vaan, että tämäkin on toteutettu aika toispuoleisesti. Vaihtoehtomediat eivät taida saada tässä muuta kuin tuomion.]

QuoteKULTTUURI:

Pelejä ja leikkejä eri kulttuureista

Partiolaisten koostama aineisto eri ikäisille sopivia leikkejä eri kulttuureista. Leikit lisäävät yhteishenkeä ja toimivat hyvänä johdatuksena monikulttuurisuuteen ja erilaisuuden kohtaamiseen.
(Kulttuuri, Suomen Partiolaiset, Leikki)


Globaalien pihaleikkien ideapakka

Planin ideapakka tuo pihaleikkeihin käyttökelpoisia globaaleja vaihtoehtoja. Ideapakka avaa uusia näkökulmia muihin maihin ja kulttuureihin hauskan tekemisen kautta.
(Kulttuuri, Plan Suomi Säätiö, Leikki, PDF, Peli)


Etninen tasa-arvo työelämässä

Miten kohdata ennakkoluulo, rasismi ja monimuotoisuus työelämässä?
(Kulttuuri, Työministeriö, Verkkoaineisto)

QuoteKEHITYS:

Suomen Pakolaisavun kouluvierailut

Pakolaisavun maksuttomat kouluvierailijat kiertävät kouluissa kertomassa pakolaisuudesta ja siirtolaisuudesta.
(Kehitys, Suomen Pakolaisapu, Kouluvierailu)


Video: Kun UNICEF auttoi Suomea

Kooste 40-50 -luvulta, jolloin UNICEF auttoi lapsia Suomessa. Kesto n. 9 minuuttia.

QuoteYMPÄRISTÖ:

Ilmasto muuttuu Malissa -opettajan opas

Materiaali antaa oppilaille tietoa siitä, miten ilmastonmuutos näkyy länsiafrikkalaisten elämässä.
(Ympäristö, Rauhankasvatusinstituutti ry, PDF, PowerPoint, Tehtävä, Verkkoaineisto)


Yhteinen maapallo -opetusmateriaali

Yhteinen maapallo - yhteiset ongelmat. Opetusmateriaali käsittelee maailmanlaajuisia ympäristöongelmia sekä keinoja, joilla niitä voi käsitellä sekä pyrkiä ratkaisemaan opetuksen keinoin.
(Ympäristö, Suomen Ympäristökasvatuksen Seura, Opas)

Globaalikasvatus-sivun alalaidassa lukee (C) Kepa ry. Kepa ry on valtakunnallinen kattojärjestö kehitysmaa-asioilla valtiota rahastaville maailmanparannusyhdistyksille. Tämäkin sivusto saa ainakin kahdelta ministeriöltä (UM ja OPM) rahoitusta.

[1] http://www.globaalikasvatus.fi/mika-globaalikasvatus
[2] http://www.globaalikasvatus.fi/koulu-maailmaa-muuttamaan


Edit: Ensimmäisenä tähän Globaalikasvatus-sivustoon on täällä Hommalla viitannut nimim. Saippuakupla vuonna 2012 ketjussa Mukaan rasisminvastaisen kampanjan julisteeseen? (Helsinki 11.2.2012).
http://hommaforum.org/index.php/topic,67613.msg927126.html#msg927126

ArtturiE

Meidän lapset 'sairastuvat' sellaisina päivinä kun propagandaa iskostetaan pieniin mieliin.  Toki heidät on jo kotona 'rokotettu' mokutusta vastaan  ;D

Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Nuivinator

Itsellä ei iästäni johtuen ole aivan tuoreita esimerkkejä mokutuksesta peruskoulussa. Silloin joskus kauan sitten ollessani ala-asteella, opettajani kertoi, että ei saa sanoa neekeri, pitää sanoa afroamerikkalainen. Opettajalla menivät pasmat hieman sekaisin (reaktioista päätellen), kun tiedustelin että mitä nimitystä käytetään sitten jos neekeri asuu suomessa.

Samaten ala-asteella ihmettelin kyllä hyvin paljon sitä, että historiantunneilla puhuttiin todella paljon Kreikan historiasta ja mytologiasta. Zeuksen, nymfien ja kumppaneiden urotöiden sijaan olisi voitu puhua vaikka Pöljän kulttuurista, jätinkirkoista, hakkapeliitoista, Lallista, Lennart Hohenthalista.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.