News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

Faidros.

Malmin lentokenttä on valittu Euroopan seitsemän uhanalaisen kulttuuriperintökohteen joukkoon.
www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/375434-vaarassa-kadota-ikiajoiksi-malmin-lentokentasta-uhanalainen-kulttuuriperintokohde
Kyseessähän on parhaiten alkuperäisenä säilynyt 30-luvun toimiva lentokenttä Euroopassa.
Gyggenheimit kettuun ja entisöinti(EU:n rahoilla) käyntiin Malmin kentälle!
Museokoneiden näytöksiä yöttömänyön aikaan autenttisessa ympäristössä. Mersuja, Spittejä, Jakkeja... ilmassa ja muuta wanhaa sotakalustoa maassa.
Maailmanmenestys.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Ari-Lee

Iloinen uutinen. Ilmailun perinteitä pitää kunnioittaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.03.2016, 15:06:46
Juu, mutta kun lentokentän soinen tonttimaa tarvitaan afrikkalaisten asuttamiseen ghettoihin.  :-\

Vanha DC-9 voisi Malmilta viedä neekerit kotighettoihin tyylillä. 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Bienveillant

Luuletteko että Anni Sinnemäki ja muu punaviherelitistö päästää tämän asian näin vähällä? Malmin lentokenttä ei vaan sovi näiden pähkähullujen agendaan jossa mikään uhraus ei ole riittävän suuri pyhän monikulttuurin puolesta. Meitä odottavat kauniit kaupunkibulevardit, jolla aurinko paistaa aina, ja värikkäät kerrostaloalueet Tattarisuon hetteisellä maalla, ja näiden kerrostalojen pihalla leikkivät maitokahvin ja suklaanruskeanväriset lapset värikkään pirskahtelevasti. Tervetuloa uuteen, uljaaseen moni(yksi)etniseen Suomeen. T. Anni & Co
Sohvaltahuutelija

Faidros.

Laitanpa tähän vielä tietoa tumppiysistä.
www.ilmailumuseo.fi/tumppiysi/

Laittakaahan kuvahakuun Malmin Lentoasema, niin tajuatte kuinka ainulaatuisen kauniista funkisrakennuksesta on kyse! :'(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kansalaiset on vahvasti Malmin lentotoiminnan puolella. Jo yli 71 000 on allekirjoittanut adressin Malmin säilyttämisen puolesta! Olethan sinäkin?
www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/382798-taystyrmays-malmin-lentokentan-tuhoamiselle
Enää 13% Helsingin asukkaista haluaisi sinne asuntoja. Kuitenkin kaupunginvaltuusto on hylännyt kuntalaisaloitteen! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Gunnar Hymén

Malmin kenttä sileeks ja matuille asuintilaa. Malmin lentokenttä maksaa perkuleesti per vuosi, mutta matut tuo meille rahaa ja perustaa uuden Nokian. katsoppa vaan, matalaksi vedetään, koska salaliittofolioilua
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

UgriProPatria

Quote from: Faidros. on 16.03.2016, 15:35:55
Laitanpa tähän vielä tietoa tumppiysistä.
www.ilmailumuseo.fi/tumppiysi/

Laittakaahan kuvahakuun Malmin Lentoasema, niin tajuatte kuinka ainulaatuisen kauniista funkisrakennuksesta on kyse! :'(

Olen edelleen sitä mieltä, että ne olivat DC 9:jä, joilla lensin 1972-73 Israeliin ja takas. Sitten tulivat DC 10:t. Nämä olivat nimeltään muist. ainakin Paavo Nurmi ja Urho Kekkonen. Molemmilla olen lentänyt. Saattoi olla Jean Sibeliuskin.

Kerran, myöhempänä vuonna, tulin jouluksi kotiin armeijan koneella, joka toi miehiä Siinailta ja laskeutui Tel Aviviin, eli Lodiin, ottaakseen minut ja jonkun toisen siviilin kyytiin. Se oli aika kuoppaista tuloa sillä pommikoneella. Fiuuuuuu.... pudottiin ilmakuopissa. Helsinkiä lähestyttäessä oli sankka lumipyry, eikä kenttää näkynyt. Konetta neuvottiin mistä laskeutua, kun mitään ei näkynyt. Että nyt nokka eteenpäin ja rohkeasti vaan alas. Korkeus sen ja sen verran, tulkaa alas vaan... Tässä tuiskuisessa laskeutumisvaiheessa moottorit syttyivät tuleen ja meitä oli palokunta ja ambulanssit vastassa. Muistan ne tulenlieskat ikkunan vieressä. Sitten näkyivät kentän, eli kiitoradan siniset valot muutama metri alapuolellamme. Lentäjä oli onnistunut saamaan meidät ehjinä maankamaralle.

Lentokenttä oli tietenkin Seutula, eli nykyinen Helsinki-Vantaa. Tuossa Faidroksen kuvassa on DC9, siksi tämä lyhyt muistelo.

dothefake

Olitkin siis kyydissä, etkä lentänyt?
   - t. ent. lentäjä huumormielellä
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

UgriProPatria

Quote from: dothefake on 11.04.2016, 20:33:01
Olitkin siis kyydissä, etkä lentänyt?
   - t. ent. lentäjä huumormielellä

Istuin luottavaisena kyydissä. Israelissa oppi sotilaallista tyyneyttä. Istuin hipihiljaa niinkuin Siinain suomalaiset YK-miehetkin.

Saturnalia

Me kävimme Israelissa 70-luvun lopussa kaksi kertaa DC-kympillä. Toisen matkan noista voitin Itäkeskuksen Citymarketin arvonnassa, joten ainakin sillä kertaa se oli arpa joka päätti kohteen. Isäukko oli kyllä Israel-fani. Ei, suvussa ei ole juutalaista verta.
Malmin kentän pohjimmainen ongelma on että lentäminen on nykyään niin perkeleellisen kallista. Iso osa kuluista muodostuu polttoaineverosta.
Kävin siellä viimeksi pari päivää sitten, ja pahaa tekee katsoa sitä tyhjyyttä ja hiljaisuutta verrattuna siihen mitä se oli 80-luvulla.
Se on kuoleva kenttä. Jengillä ei ole massia flygaa, eikä lentäminen muutenkaan ole niin niin hip kuin ennen. Se on surullista.
Olen ehdottomasti kentän säilyttämisen kannalla toki. Se on hieno miljöö.

Parsifal

Quote from: Faidros. on 11.04.2016, 12:51:05
Kansalaiset on vahvasti Malmin lentotoiminnan puolella. Jo yli 71 000 on allekirjoittanut adressin Malmin säilyttämisen puolesta! Olethan sinäkin?
www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/382798-taystyrmays-malmin-lentokentan-tuhoamiselle
Enää 13% Helsingin asukkaista haluaisi sinne asuntoja. Kuitenkin kaupunginvaltuusto on hylännyt kuntalaisaloitteen! >:(

Vaikka siellä olisi minkälainen rotisko, on mikä tahansa parempi kuin mikään mokutusta edistävä suunnitelma.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

siviilitarkkailija

Tämä toteamukseni ei ole oma vaan erään siviili-ilmailualalla työskentelevän tuttavan. Kuvio menee jotakuinkin näin.

On isoja liikennelentokoneita (Matkustalaliikenne, kaupallinen lentoliikenne Helsinki-Vantaa)

On pieniä lentokoneita (Muu siviili-ilmailu, harraste ja taksi sekä koulutustoiminta)

Finnavia niminen valtion yhtiö pyörittää sekä Helsinki-Vantaata että Malmin lentoasemaa. Helsinki-Vantaa tekee rahaa, Malmi menee sivussa.

Mitä tapahtuu kun Malmi suljetaan?

Pienet siviili-ilma-alukset, harjoittelijat ja taksikoneet ja opiskelijat siirtyvät Malmilta suoraan keskelle Helsinki-Vantaan liikennelentokoneita ja suihkukoneiden joukkoon. Finavia niminen yritys yrittää epätoivoisesti estää keskenään täysin sopimattomien lentokoneiden laittamisen samalle lentoasemalle, mutta lain mukaan sen on pakko alkaa pyörittämään samalla asemalla sekä isoja liikennelentokoneita että pieniä harjoittelu- ja siviili-ilmailualuksia.

Eli käytännössä samoille nousu- ja laskureiteille tulee isoja laajarunkoisia matkustajakoneita ja niiden väliin pieniä kaksipaikkaisia opetus- ja matkakoneita ja näiden koneiden nopeusero on vain vaatimattomat 300 km/h ja toinen osapuoli on huonolla onnella mistään mitään tietämätön opiskelija.

Finavia yrittää kieltää Helsinki-Vantaan käytön mutta valitettavasti se ei voi, koska se nyt sattuu jäämään ainoaksi lentoasemaksi eikä Tallinna (joka on ainoa Malmia vastaava asema) sattuneesta syystä voi täyttää Helsingin Malmin jättämää aukkoa. Käytännössä siviili-ilmailun lakeja tullaan, jos ei rikkomaan, niin venyttämään aika paljon.

Eli Malmin lopetus tulee aiheuttamaan liikennekaaoksen ja todennäköisesti vaarantumista Helsinki-Vantaa lentoasemalle.

Näin puhui asiasta minua viisaampi. Ugh.


Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Bienveillant

Käykäähän hommalaiset antamassa tukenne tälle kansalaisaloitteelle! Malmin ainutlaatuisen lentoaseman tuhoaminen on nimenomaan punavihereliitin agendalla, joten vaikka lentoasema itsessään tai ilmailu yleensäkään ei sattuisi olemaan lähellä sydäntä, niin tätä aloitetta kannattaa kannattaa. Ihan vaan Anni Sinnemäen kiusaksi jos ei muuten!  :P

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106
Sohvaltahuutelija

Raksa_Mies

Quote from: Bienveillant on 11.08.2016, 00:22:09
Käykäähän hommalaiset antamassa tukenne tälle kansalaisaloitteelle! Malmin ainutlaatuisen lentoaseman tuhoaminen on nimenomaan punavihereliitin agendalla, joten vaikka lentoasema itsessään tai ilmailu yleensäkään ei sattuisi olemaan lähellä sydäntä, niin tätä aloitetta kannattaa kannattaa. Ihan vaan Anni Sinnemäen kiusaksi jos ei muuten!  :P

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

Tuo mikään kulttuuriperintökohde ole. Tonteiksi vaan.

JJohannes

Olen vieraillut Malmin lentokentän jokakesäisessä lentonäytöksessä nyt parina viime vuonna. Hienoa meininkiä on ollut. Tämänkesäiset kekkerit on ensi viikonloppuna!

http://www.malmiairshow.fi/

Toivottavasti ainutlaatuista kenttää ei pureta hengettömän paskan tieltä. Vaikka valitettavasti taitaa olla liian myöhäistä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Raksa_Mies

Quote from: JJohannes on 11.08.2016, 00:29:28
Olen vieraillut Malmin lentokentän jokakesäisessä lentonäytöksessä nyt parina viime vuonna. Hienoa meininkiä on ollut. Tämänkesäiset kekkerit on ensi viikonloppuna!

http://www.malmiairshow.fi/

Toivottavasti ainutlaatuista kenttää ei pureta hengettömän paskan tieltä. Vaikka valitettavasti taitaa olla liian myöhäistä.

Ja hyvä niin.

dothefake

Raksamiestä harmittaa, kun ei ole koskaan itse pystynyt hankkimaan lentolupakirjaa, riittänevätkö edes rahkeet?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

internetsi

Malmi on käsittääkseni pääkenttä Helsinki-Vantaan ja kakkoskenttä Oulun(salon) kentän jälkeen kolmanneksi liikennöidyin kenttä. Tuo siviilitarkkailijan postaus oli hyvä näkökulma. Tässä taloustilanteessa pitäisi sitten rakentaa uusi kenttä jonnekin Riihimäelle, mihin ei löydy rahaa. Pääkaupunkiseudulle kyllä mahtuu tonttia moneen paikkaan. Juuri tänään olin lentokentällä ja satuin junassa juttelemaan kolmen konferenssimatkalla olleen tokiolaisen kanssa. Ihmettelivät, kuinka tunnelin päättymisen jälkeen Martinlaaksoon asti voi olla pelkkää metsää ja peltoa.

Malmia ei voi oikein verrata mihinkään kenttään Suomessa. Joku on verrannut Brommaan, mutta sekin ontuu, koska sieltä on myös päivittäisiä lentoja naapurimaihin ja Brysseliin. Skavsta taas nimestään huolimatta ei ole lähelläkään Tukholmaa. Berliinin Tempelhofia on myös käytetty keppihevosena Malmin lopettamiselle. Joskin pitää Hommassa muistaa, että Tempelhofin terminaali taitaa olla yksi maailman isoimmista vokeista nykyään, mutta se on keskellä suurkaupunkia toisin kuin Malmi. Berliinissä myös melkein kaupungin laidalla olevaa Tegeliä ollaan sulkemassa, kunhan saisivat nyt Brandenburgin aseman rakennusongelmat ratkaistua. Berliiniin jäisi silti vielä Schönefeld.

Eli kyllä tuosta pitäisi tehdä periaatepäätös, että se säilyy siinä seuraavat 10-14 vuotta, katsellaan sitten uudestaan. Menköön kehitysmaalaiset sinne Riihimäelle, koska ne ei maksa veroja. Pienilmailun harrastajat taas maksavat yleensä veroja niin maan perusteellisesti.
Lohjan persut

Raksa_Mies

Quote from: dothefake on 11.08.2016, 00:43:32
Raksamiestä harmittaa, kun ei ole koskaan itse pystynyt hankkimaan lentolupakirjaa, riittänevätkö edes rahkeet?

ei riitä rahkeet eikä kiinnostus. mutta tosiaankin tonteiksi vaan.

dothefake

Onhan niitä tontteja Kemissäkin, miksi ne eivät kelpaa?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Nikolas

Miksi siihen suolle pitää taloja rakentaa? Saako niistä sitten vastaavasti kovemman hinnan nyhdettyä jostain syystä?

yks vaan

Maaperä on varmaan täynnä jotain aineita, joten sen vaihtaminen kilometrin syvyydeltä tuo kivasti rahaa jollekin. Suomessa nyt lääniä riittää, mutta silti rakennetaan sinne, missä tulee eniten kustannuksia.
Kuka syrjisi minua?

Juffe

Quote from: Gunnar Hymén on 11.04.2016, 13:02:06
Malmin kenttä sileeks ja matuille asuintilaa.
Eikös lentokenttä ole jo valmiiksi sileä?

kylähullu

Falkullassa ( kaupunginosa lentokentän kupeessa) on rakennettu uusia taloja saman tyyppiseen maaperään kuin lentokentän maaperä. Nyt n.6 vuotta rakentamisen jälkeen on huomattu talojen rungoissa halkeamia kun maaperä antaa periksi vaikka on paalutettu normaalia enemmän.

Jussi Pajusella oli ainakin joskus Malmin novaan jotain yhyeyksiä ja hänhän on halunnut kovasti uusia asiakka..asukkaita Malmin kentän tilalle.

Ed. Kirjoitusvirheitä..

Faidros.

Ilmasilta Malmi - Bagdad. Terot voisivat venkuroida vaikka kunka paljon, kun heitä kannettaisiin koneisiin, eikä turistit häiriintyisi/vaarantuisi.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ernst

Quote from: Ari-Lee on 16.03.2016, 15:14:07
Iloinen uutinen. Ilmailun perinteitä pitää kunnioittaa.

Tiedustelulentäjän valssi tässä hengessä.

https://www.youtube.com/watch?v=A_MG4SBNlks

J. Karjalaisen vähemmän tunnettua tuotantoa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Nikolas

Quote from: kylähullu on 11.08.2016, 06:36:01

Falkullassa ( kaupunginosa lentokentän kupeessa) on rakennettu uusia taloja saman tyyppiseen maaperään kuin lentokentän maaperä. Nyt n.6 vuotta rakentamisen jälkeen on huomattu talojen rungoissa halkeamia kun maaperä antaa periksi vaikka on paalutettu normaalia enemmän.


Jälkiviisastelun tuoksua: Olisi pitänyt paaluttaa vieläkin enemmän. Mutta jos sen suomaaperän vaihtaa teräspaaluiksi, onko sekään järkevää? Voi tulla kalliiksi.

kylähullu

Quote from: Nikolas Ojala on 11.08.2016, 09:18:54
Quote from: kylähullu on 11.08.2016, 06:36:01

Falkullassa ( kaupunginosa lentokentän kupeessa) on rakennettu uusia taloja saman tyyppiseen maaperään kuin lentokentän maaperä. Nyt n.6 vuotta rakentamisen jälkeen on huomattu talojen rungoissa halkeamia kun maaperä antaa periksi vaikka on paalutettu normaalia enemmän.


Jälkiviisastelun tuoksua: Olisi pitänyt paaluttaa vieläkin enemmän. Mutta jos sen suomaaperän vaihtaa teräspaaluiksi, onko sekään järkevää? Voi tulla kalliiksi.

Lentokentän maaperä on vielä pehmeämpää kuin Falkullan. Kalliiksi tulee ja kestävyys ei varmaan ole taattu millään keinolla.