News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Faidros.

^Huomattavasti parempi, kiitos! :-[
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Paawo

Quote from: Faidros. on 09.06.2016, 16:15:01
www.youtube.com/watch?v=AVpIKNdAUYQ

Herranjestas! Onpas siinä Impiwaara kahdella pyörällä.  8)
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Faidros.

#575
www.youtube.com/watch?v=MzjhHrj3rnQ
Käykää katsomassa Jarno Saarisen juhlanäyttely Lahden Moottoripyörämuseolla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Hornsmith

S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

guest3656

Quote from: Hornsmith on 09.06.2016, 20:40:35
Quote from: Faidros. on 09.06.2016, 15:55:23
Voehelvata! :o
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/3869/BMWlta-melkoinen-retrokonseptipaukku-mekaanisesti-ahdettu-R5-boxeri-BMW.htm

Aivan sairaan hieno konsepti! Ehkäpä hienoin tekninen tekele pitkiin aikoihin.

Kyseinen riisuttu tyyli on jo kauan ollut suosittu Saksan Guzzi-piireissä. Bemarin jengi peesaa Guzzi-rakentajia:

http://www.mandello-cycles.de/html/peter_f_.html

MW

Uuh, tämä ketju käy vaaralliseksi.

Faidros.

#579
Tämä on se syy miksi nuo 30-luvun bemarit olivat haluttuja. 500cc superahdetusta moottorista irtosi 180 heppaa ja nopeuttakin kinneri keräsi parhaimmillaan 280 km/h.
www.youtube.com/watch?v=14dCNL1pzCA
Engl. teksti löytyy.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Miten ne ovat saaneet tungettua Caliin 180 leveän takanakin?   ???

160/70-17 on levein Special Sport mallissa vakiona. Keppi on tiellä...

Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.06.2016, 09:58:50
Miten ne ovat saaneet tungettua Caliin 180 leveän takanakin?   ???

160/70-17 on levein Special Sport mallissa vakiona. Keppi on tiellä...

Eiköhän tossa ole kokonaan eri runko(tai muutettu) ja moottori-vaihdelaatikko-takahaarukka on siirretty oikealle. Takavanne on pinnattu takaisin keskilinjaan ja kas, renkaalle on taas tilaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

guest3656

Quote from: Faidros. on 10.06.2016, 10:22:43
Quote from: Uuno Nuivanen on 10.06.2016, 09:58:50
Miten ne ovat saaneet tungettua Caliin 180 leveän takanakin?   ???

160/70-17 on levein Special Sport mallissa vakiona. Keppi on tiellä...

Eiköhän tossa ole kokonaan eri runko(tai muutettu) ja moottori-vaihdelaatikko-takahaarukka on siirretty oikealle. Takavanne on pinnattu takaisin keskilinjaan ja kas, renkaalle on taas tilaa.

Riippuu swingistä miten homma tehdään. Vanhan Calin orggisswingi rälläköidään ensin auki pyörän kohdalta ja tilalle hitsataan pala metallia siten, että kardaanin ja swingin seinämän väliin jää vain 2 mm tilaa. Tässä vaiheessa pitää huomioida mahdollinen uusi vannekoko ja rengas, jotta ne sopivat varmasti pyörimään. Turhaa tilaa renkaan ja swingin väliin ei kannata jättää. Muutama milli on hyvä. Swingiä siirretään oikealle (vaatii koneistetut laakerin puslat) ja moottori-vaihdelaatikko asetaan hieman vinoon muutaman prikan avulla, jotta laatikon vetoakseli on linjassa swingiin laakeroidun murrosnivelen kanssa. Nyt takapyörä on reilun sentin oikealla suhteessa keskilinjaan. Lopuksi takavanne pinnataan offsettinä keskilinjaan (jää muutaman millin heitto). Näin saadaan 140:n tilalle 160/170 rengas.

Olen käynyt Mandello Cyclesissä muutamia kertoja ja siitä ajatus lähti. Olen tämän kerran tehnyt aikoinani, ei ole kuitenkaan paras mahdollinen ratkaisu, sillä offsettiin pinnattu takavanne ei kestä kovaa ajoa kaksi päällä ja tavarat mukana. Pinnat löystyy ja vanne vääntyy helposti. Itse pienensin tuunauksen yhteydessä samalla vannekokoa pari tuumaa. Vannekoon pienentämisen myötä piti laittaa lisäksi takajarrusysteemit uusiksi, eikä vanha pyörän napakaan enää tällöin käynyt. 

Uuno Nuivanen

#583
Gauhee homma vain vähän leveämmän takarenkaan tähden. :) Onhan se sitten 'custom', mutta ei taatusti ainakaan parempi ajettava.

Mun Calissa (EV Touring) on 150/70-17, eikä yhtään ole ylimääräistä tilaa.

Faidros.

Mulla on jo tehtaalla orkkis BMW:n takahaarukka levitetty 30mm ja kone on 15mm sivussa oikealla Krauser MKM:ssä:
http://sivut.boxer-osat.fi/component/sobipro/639-krauser-mkm-1000?Itemid=0
Näitä on tehty 300 kpl ja ne myytiin kaikki BMW organisaation kautta. Yli 200 näistä on ostettu myöhemmin Japaniin. Maksoi uutena 2 X Gold Wing.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#585
Brough Superior Golden Dream oli 1000cc brittien vastine 30-luvun saksalaiselle tekniikalle. Kopioidaan BMW R5 kone ja laitetaan niitä kaksi päällekkäin! Yksi-yhteen oli mitat. Kaksi valmistettiin ja ainakin toinen tuhoutui museopalossa 1990-luvulla.

Tästä tulikin mieleeni, että olen suunnitellut 2000cc HOMOH-moottoria. Kaksi BMW:n 1000cc lohkoa on jo oikeasti työstetty toisiinsa sopiviksi.
Miettikääs tätä: 4 syliteriä, 2 kampiakselia, 1 nokka-akseli, kaikki männät kulkee yht'aikaa sisään ja ulos! Krauserin 4-venttiilikansilla 168 kaakkia! Kuivasumppuvoitelu ja mekaaninen ahdin, niin hevoslaumalla ei ole enää rajoja! ;D

Tuossa H-lohko verstaan takan vieressä nököttää ja odottaa inspiraatiota.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Päitsistä tulee enskan MM-osakilpailu!!!1!  Nyt syö Etelän veteliä! En saa linkkiä kännyllä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#587
Jay Leno's Garage. Näitä uskomattoman kestäviä pyöriä saa alle 1500€:n Suomesta. Katsokaa kuinka hienoja niistä voi rakentaa!
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_447610203&feature=iv&src_vid=fU6eHCfb9ww&v=4sV-AA69ngk
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Faidros.

#589
Vihdoinkin sain toimimaan. :-[

Quote from: Faidros. on 14.06.2016, 17:14:42
Jay Leno's Garage. Näitä uskomattoman kestäviä pyöriä saa alle 1500€:n Suomesta. Katsokaa kuinka hienoja niistä voi rakentaa!
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_447610203&feature=iv&src_vid=fU6eHCfb9ww&v=4sV-AA69ngk
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

dothefake

Jotenkin luonnottoman näköinen lattia hänen tallissaan. Ja muutenkin vähän kyrsii, kateudesta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen


Faidros.

#592
^Kyllä se näin on! https://www.youtube.com/watch?v=5nlzxR6lN7Q
250 kuollutta sadassa vuodessa. Mikä muu laji pystyy samaan? On ne ÄIJIÄ!! :o
Keskinopeus n.215 km/h! Yli 60km pitkällä radalla. :o
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Tässä kanssa joku vanha Gummikuh. Runko 50-lukua, moottori 70-lukua, viritys kai tulevaisuudesta? ;D
www.youtube.com/watch?v=KIlxpXDQHnA
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.06.2016, 14:04:45
Tuossa tuommoinen jutska.

http://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-moottoripyora/fi/

Meinasin laittaa tämän aiemmin, mutta mulle jäi epäselväksi eka ja kolmas tienpinta. Keskimmäinen on selvästi märkä asfaltti, mitä eka ja kolmas edustaa?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

guest8096

Quote from: Faidros. on 16.06.2016, 14:10:52
Quote from: Uuno Nuivanen on 16.06.2016, 14:04:45
Tuossa tuommoinen jutska.

http://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-moottoripyora/fi/

Meinasin laittaa tämän aiemmin, mutta mulle jäi epäselväksi eka ja kolmas tienpinta. Keskimmäinen on selvästi märkä asfaltti, mitä eka ja kolmas edustaa?

Se lukee siinä päällä, kun sen valitsee. Ensimmäinen on kuiva ja kolmas optimi, mitä se sitten tarkoittaakaan.

dothefake

Liian kuiva ja liian kostea ovat huonompia kuin optimikostea, luulen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Maailman nopein biodiesel-moottoripyörä. BMW
www.youtube.com/watch?v=-Z8BKF5ehKQ
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jack

Miksi liikenneviranomaiset olettavat, että jokaiselta kuluu sekunti havainnosta toimenpiteeseen? Onhan nyt ihmisten reagointinopeudessa eroa.

F1 auto kulkee parhaimmillaan yli sata metriä sekunnissa. Jos kuljettaja aloittaa toimenpiteet sadan metrin päässä siitä missä olisi pitänyt, on jo myöhäistä. F1 kuskien reaktioajaksi onkin mitattu alle sekunnin viidesosa. Seuraavassa esimerkki:

https://youtu.be/Bn2Rw8C-5Kk

Kun reagoimiskohdan katsoo videolta muutaman kerran, huomaa, ettei siinä nyt mitään yli-inhimillistä ole. Videon "opetus" onkin oikeastaan toinen. Nimittäin se, että formulakuski tietää, että vesisumun keskellä voi ilmestyä eteen toinen auto. Hän on siis valmiudessa tämän tilanteen varalta. Kun auto ilmestyy, kuljettaja toimii refleksimäisesti ja väistää samalla hidastaen nopeutta. Kilpa-ajajan on tietysti oltava koko kilpailun ajan samanlaisessa valmiudessa nopeaan toimintaan. Näin ollen hän reagoi nopeasti aina, kun tarvitaan. Kilpaa ajaminen on kehittänyt hänen nopeuttaan reagoida ja toimia oikein. Jossakin kuitenkin menee äärimmäinen raja, mitä nopeammaksi ei voi tulla.

Tavallinen tiellä liikkuja ei ole F1 -kuski, mutta kyllä hänkin pystyy reagoimaan alle sekunnissa. Oleellista on se, odottaako hän jotain tapahtuvan. Jos hän odottaa ja on valmiina, itse reagointi tapahtuu nopeammin kuin jos hän ei olisi valmiina eikä odottaisi mitään tapahtuvan. Itse reaktionopeudessa ei välttämättä ole suurta eroa, mutta ero tulee siitä, kuinka nopeasti vaaran havaitsee. Kun on valppaana, sen havaitsee hieman aikaisemmin.

Seuraava väite saa aikaan raivokasta palautetta aina kun keskustellaan ylinopeudesta, joten en viitsi esittää sitä muodossa "minä väitän, että" vaan pelkästään esimerkkinä. Ei siis pidä väittää vastaan, koska  minäkään en väitä. Pidettäköön tätä vaikka satuna, niin kukaan ei polta pinnaansa. Satuväite kuuluu näin:

Ylinopeudella ajamiseen liittyy yleensä tehokkaampi maantien tarkkaileminen ja yllättäviin tilanteisiin varautuminen kuin laillisella nopeudella ajamiseen. Tehostunut valmius ja valppaus kompensoi osittain suuremmasta nopeudesta johtuvan pidentyneen pysähtymismatkan. Ylinopeutta ajettaessa jarrutusmatka on pidempi kuin laillista nopeutta ajettaessa, mutta jos este havaitaan aikaisemmin ja jarruttaminen aloitetaan nopeammin (säännöllinen ylinopeudella ajaminen parantaa reaktionopeutta), ajoneuvo voi pysähtyä suunnilleen samassa kohdassa kuin laillista nopeutta ajaneen ja hitaammin reagoineen ajoneuvo. Kaikki riippuu tietysti siitä, miten kovaa ylinopeutta on ajettu.

Jos joku haluaa esittää vastaväitteitä, en tietenkään voi kieltää sitä. Olen vain lukenut jo nämä vastaväitteet niin monesti, että tiedän jo etukäteen, mitä ne olisivat. Ei siis kannata vaivautua. Ja sitä paitsi, esitinhän edellä olevan kappaleen vain esimerkkinä, en aktiivisena väitteenä.

Aikoinaan tehtiin autolla jarrutustesti vanhoilla loppuun kuluneilla renkailla, jotka olivat menossa vaihtoon. Tien vieressä olevalle pellolle oli pystytetty jalustalle videokamera ja tavallinen kamera. Auton kylkeen oli liimattu metrin pätkä teippiä mittaustarkoituksessa. Tien varteen oli pystytetty muutama maalattu keppi tietyin välimatkoin.

Testi tehtiin paikallisella asfalttitiellä, jolla ei ole juuri liikennettä. Auton nopeusmittari oli "kalibroitu" mittaradalla, ja näyttövirhe oli huomioitu testissä.

Testin kulku oli seuraava. Autolla ajettiin todellista 50 km/h nopeutta valmiina jarruttamaan heti, kun kameran salamavalo välähtää pellolla. Videokamera kuvasi.

Kun video tutkittiin tietokoneen videoeditointiohjelmassa (jossa voi kelata millä tahansa nopeudella eteen- ja taaksepäin), kävi ilmi, että jarrutus alkoi noin 0,2 sekunnin kuluttua salaman välähtämisestä. Auto pysähtyi noin 19 metrin päästä paikasta, jossa salama oli välähtänyt.

Oli sadepäivä, ja raskaat kumisaappaat ahtaassa auton jalkatilassa saattoivat hidastaa jarruttamisen aloittamista.

Testin tarkoitus ei ollut mitata reaktionopeutta vaan tutkia, pitääkö eräs liikenneturvan esittämä ja monen tiedotusvälineen toistama väite paikkansa. Tarkempaa tietoa ja heikkolaatuinen video:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/7107751/tormays-jalankulkijaan-37-kilometrin-tuntinopeudella

Mitä moottoripyörällä ajamiseen tulee, niin siinä olen aloittelija ja täydellinen autoilijaminäni vastakohta. Sen sijaan, että miettisin missä ohitan edellä ajavan auton, mietin sitä, mihin väistäisin, että takana tuleva auto tai mikä tahansa (ei nyt ihan traktorit) pääsee edelle. Motoristi Dr Jekyl ja autoilija Mr Hyde.

Tässä voi testata nopeutensa. Eihän nyt sekuntia keneltäkään mene. 0,2 - 0,3 sekunnin välille pääsee helposti. Hyvällä tuurilla jopa alle 0,2 sekuntiin.

http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Kilpa-ajaja Jorma Vasama esiintyi aikoinaan koulutustapahtumissa. Seurasin yhtä tällaista. Hän esitti mielenkiintoisen reaktiokokeen, jota olemme joskus myöhemmin ajanvietemielessä toistaneet. Koe menee siten, että kaksi henkilöä seisoo kasvot vastakkain noin metrin päässä toisistaan. Toinen seisoo asennossa kädet sivulla. Toisella on kädessään poikittainen sauva, jota hän kannattelee toisen henkilön rinnan korkeudella. Yllättäen hän löysää sormensa ja antaa sauvan pudota lattialle. Toisen henkilön tehtävä on kaapata sauva ylhäältä alaspäin suuntautuvalla kouraisulla ennen kuin se ehtii osua lattiaan. Jos reaktiokyky on kunnossa, sieppaaminen onnistuu. Jos ei onnistu, pitää harjoitella. Vasama tietysti sai siepattua sauvan, mutta koehenkilöiksi kutsutuilta se ei tahtonut onnistua. Tehtävää voi vaikeutta alentamalla sauvan pudotuskorkeutta.