News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Rahtiliikenne sitten vapautettu

Started by Kari Kinnunen, 08.06.2016, 19:44:46

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

#30
Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.06.2016, 21:17:20
Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 20:27:59
Olen aikamoinen skeptikko siinä, että robotit ihan pian alkaisivat peruuttamaan jatkoperävaunuja oikeille paikoilleen.

Itse asiassa tuo peruuttaminen on roboautolle helppoa kuin heinänteko ja siinä se varmasti ylittää ihmiskuljettajat keskimäärin.

Miksi en ole samaa mieltä kanssasi? Koska tietokoneohjelmat perustuvat algoritmeihin, joissa toistettavuus, ts se että kaikki tapahtuu samalla tavalla seuraavalla kerralla, on suuri.

Nyt ei siis puhuta taskuparkkiperuutuksesta, jonka uudet autot osaavat tehdä nappia painamalla.

Kun näytät minulle robotin, joka osaa peruuttaa terminaaliin "jatkoperärekan" (en enää muista sen viallista termiä), vaihdan mielipidettä.

En väitä, että se ei onnistu. Totta kai se onnistuu joskus. Se mitä väitän on se, että en näe ihmisvoiman poistuvan kuviosta ihan pian.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Viimeinen suomalainen

Voi helvetin tunarit, mitä menivät tekemään! Dasvidanija...kaikki menee viemäristä alas :facepalm:
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Raksa_Mies

Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Vai ajaa ne automaatiolla  ;D


Kari Kinnunen

Quote from: mannym on 08.06.2016, 21:41:01
Robotiikka jos se tuodaan rekkoihin yleisimminkin, kuljettajan tueksi niin olen sellaisen kannalla. Siinä vaiheessa kun sen pitäisi korvata kuljettaja, pitäisi ensin ehdottajaa vedellä korville, sitten rakentaa se niin että se tukee kuljettajaa.

Niino, tällainen olisi kyllä kiva. Volvolla ja Mercedeksellä on muistaakseni vastaavia viritelmiä. Olisihan tuo lepposa. Autobahn taipaleet on väsyttävän tylsiä.

Viimeinen suomalainen

Haluaisinpa nähdä sen robotin, joka jättää kärryn ison tien varteen ja vie kevätroutaisilla teillä vaikkapa Peräkylän maajussille lannoitekuormat perille. Tai hoitelee VR Transpointin jakeluajot...lastaa kuormat, sitoo, kuljettaa perille ja purkaa. Korjaa perässäkeikkuvan trukin, kun se taas kerran särkyy...
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Kyklooppi

Kiva juttu ja lisää tulee, EU timpsu antaa palaa.
Ihmisjäte.

orientexpressen

Quote from: JoKaGO on 08.06.2016, 21:20:37
Mutta lennokkeja lukuunottamatta robotteja ei ole kokeitu lentokoneissa, Sen sijaan Googlen henkilöauto selviää hankalassakin liikenteessä, jossa muut tienkäyttäjät vielä härnäävät robottia tekemällä kaikenlaista kiusaa.

Googlen henkilöautoon pitää ennalta ohjelmoida se ympäristö missä se tulee liikkumaan liikennemerkkeineen kaikkineen. Se ei selviä tuntemattomassa ympäristössä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Kari Kinnunen

Quote from: orientexpressen on 08.06.2016, 22:37:36
Googlen henkilöautoon pitää ennalta ohjelmoida se ympäristö missä se tulee liikkumaan liikennemerkkeineen kaikkineen. Se ei selviä tuntemattomassa ympäristössä.

Ai?

No eihän se sitten ole käyttökelpoinen kuin hyvin rajatulla alueella. Entäs jos paikallinen vesilaitos raapasee tien auki?

MW

#38
Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 22:41:45
Quote from: orientexpressen on 08.06.2016, 22:37:36
Googlen henkilöautoon pitää ennalta ohjelmoida se ympäristö missä se tulee liikkumaan liikennemerkkeineen kaikkineen. Se ei selviä tuntemattomassa ympäristössä.

Ai?

No eihän se sitten ole käyttökelpoinen kuin hyvin rajatulla alueella. Entäs jos paikallinen vesilaitos raapasee tien auki?

Routa ei koskaan raapaise tietä auki.

Newsflash: väistän työmatkallani autolla yhä 80-alueella monttua, johon melkein katkaisin selkäni ensimmäisen kerran jäykkäperäisellä vuonna 2005.

EDIT: Tuulilasista/peilistä näkee hyvin, ketkä ovat "paikallisia". Laajempia ajolinjoja niillä, sillä kohtaa. Mutta ei meillä ole varaa, teihin. Monessakin mielessä.

Totti

Rahtiliikenteen vapauttaminen oli älyttömän huono veto hallitukselta.

Ruotsissa kabotaasi on jo ollut sallittu jonkin aikaa ja tulokset ovat erittäin huonoja. Kilpailu rahtikeikoista on erittäin kova ja alentaakseen hinnat ulkolaiset firmat eivät noudata paikallista lainsäädäntöä ja myyvät keikkoja pimeästi. Ulkolaisten kuljettajien sosiaaliset olot ovat usein huonot eikä lepotaukoja noudateta ja työpäivät ovat ylipitkiä.
Ruotsissa tyypillisesti kymmeniä kuljetusfirmoja on mennyt konkurssiin vuosittain ulkomaalaisten vallatessa markkinat.

Suomen osalta kabotaasin vapauttaminen tarkoittaa baltialaisten ja puolalaisten rekkojen virtaa Suomeen. Suomalainen kuljettaja ei voi kilpailla esim. Liettuan palkkojen kanssa, jotka ovat 20% Suomen palkoista. Kuljetusyritysten konkurssiaalto on siis odotettavissa hallituksen päätöksen johdosta.

Mitä tulee itseajaviin rekkoihin, niin niitä ei tulla näkemään maanteillä ainakaan 10 vuoteen. Syy on se, että rekan ajaminen koneellisesti on noin 10 kertaa vaikeampi tehtävä kun henkilöauton ajaminen samalla kun turvallisuusvaatimus on henkilöautoa korkeampi.

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että iso rekka peräkärryllä on ihan eri otus navigoida liikenteessä kun henkilöauto. Se on hidasliikkeinen ja pitkä yhdistelmä käyttäytyy ihan eri lailla esim. kaarteissa kun henkilöauto. Kun tähän vielä lisätään liukas keli, joka nykyiselläänkin kaataa lukuisia ihmiskuskien rekkoja ojiin vuosittain, niin tie on pitkä ennen kun koneohjattu rekka on arkipäivää.

Merkittävä osa teistä ei edes ole käytettävissä rekoille ihan teknisistäkin syistä. Tämä johtaa huomattavan paljon monimutkaisempaan karttalogiikkaan, joka vaatii paljon kehittelyä jottei automaattirekat ala tukkiman väyliä.

Automaattirekoilta on vaadittava myös erittäin korkea luotettavuustaso ennen kun niitä voi päästää liikenteeseen. Rekka kun aiheuttaa helposti 10 kertaa suurempaa tuhoa kolaritilanteessa kun henkilöauto. Kestää vuosia ennen kun automaattirekkoja on saatu kehitettyä sellaiselle tasolle, että niitä uskalletaan päästää ihmisten ilmoille.

Kun tekniikka sitten on valmis, edessä on vuosien lainsäädäntötyö, jonka puitteissa pitää määritellä kaikkea vastuista väyläoikeuksiin. Nykyiselläänhän kuljettaja on vastuussa autosta ja lastista. Kun kuljettaja puuttuu, vastuuasia muuttuu paljon monimutkaisemmaksi.

Suomalaiset kuljetusyritykset tulevat siis kokemaan kabotaasin sallimisen kovana iskuna pitkään ennen kun ala automatisoituu ja ongelma poistuu sen myötä.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

yks vaan

#40
Ongelma ajamisessa on sensoridatan puute. Tulee helkutin kalliiksi saada kaikki tarvittava data bitteinä purkkiin.  Sinänsä kone kyllä osaa laskea miten ajetaan, se on perusfysiikkaa, mutta tosiaan kaikki tieto ympäristöstä täytyy saada kerättyä.  Onnistuu mutta tulee kalliiksi ja bensatankin tyhjennyksen ohella viedään sitten ne tuhansien arvoiset laitteet...

E: se olisikin hauskaa kun rekoissa olisi oma valvontajärjestelmä jatkuvasti pyörimässä.
Kuka syrjisi minua?

guest8096

Quote from: Viimeinen suomalainen on 08.06.2016, 22:00:12
Haluaisinpa nähdä sen robotin, joka jättää kärryn ison tien varteen ja vie kevätroutaisilla teillä vaikkapa Peräkylän maajussille lannoitekuormat perille. Tai hoitelee VR Transpointin jakeluajot...lastaa kuormat, sitoo, kuljettaa perille ja purkaa. Korjaa perässäkeikkuvan trukin, kun se taas kerran särkyy...

Minusta tässä on sama tilanne kuin siinä, että muutama vuosikymmen sitten monet shakinpelaajat olivat sitä mieltä, että kone ei tule koskaan pelaamaan hyvin shakkia, koska se vaatii inhimillistä älykkyyttä.

Nykyään kukaan ei enää väitä niin, koska kone pyörittelee ihmisiä miten huvittaa.

Spesialisti

Automaattinen logistiikka vaatii aukotonta turvallisuutta. Robotisoidussa modernissa tuotannossa vihivaunut siirtävät lavoja tuotantolinjoilta lähtevien varastoon.
Turvallisuus toteutuu, koska automaattiset laitteet toimivat omilla alueillaan missä ihmiset eivät pääse niiden tielle huolimattomuuttaan. Rekan lastaus lähetysalueelta peräväunuun tapahtuu kuitenkin yhä pitkälti manuaalisin trukein ja ihmistyövoimalla. Voidaan odottaa, että tässä on seuraava logistiikkarobotisaation kehittämisalue kun laiturialueet saadaan eristettyä haahuilijoilta. Rekat ja maantieliikenne onkin haastavampi alue, koska ihmiset pitäisi ajaa pois rupisilta maanteiltä, jotta he olisivat turvassa robottien usein epäloogisilta valinnoilta. Tarvitaan joko a) muulta liikenteeltä suljettu tieverkosto tai b) ihmisen behaviorismia ymmärtävä tekoäly. Kummatkin edellyttävät valtavia investointeja. Niin kauan kuin Ivan, Raivo ja Woyzech ajavat pikku votkahöyryissä muutamalla satkulla kuussa, onko satsaaminen kannattavaa? Tieliikenteen turvallisuus on ehkä tässä tapauksessa toki robottirekkaakin kyseenalaisempaa, mutta tyhjätaskusloboa voidaan henkilökohtaisesti aina syyttää toilailuista. Robotin virhe menee aina isompien herrojen piikkiin.



Uuno83

Työperäinen maahanmuutto voi olla rahasampo tai riippakivi. Se että täältä vallataan kantiksilta kokonaisia aloja sieltä missä työ tehtäisiin ilman heitäkin on monella tapaa tuhoisaa. Taas suomalaiset Saabin tehtailla oli rahasampo niin kuin myös raharikkaat tulijat Sveitsissä.

Paljonkohan yksi virolainen työntekijä maksaa enemmän kokonaisuudessaan verrattuna siihen, että työn tekisi kantistyötön?


Hamsteri

Quote from: Uuno Nuivanen on 09.06.2016, 10:11:05
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä.

No tuo nyt on täyttä höpsismiä.   :D

Jos Homma on vielä olemassa ja matukalypse ei ole pyyhkinyt meitä kartalta, niin vattuilen kaikille sitten 10v päästä.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Hornsmith

S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

orientexpressen

Quote from: yks vaan on 09.06.2016, 02:41:47
Ongelma ajamisessa on sensoridatan puute. Tulee helkutin kalliiksi saada kaikki tarvittava data bitteinä purkkiin.  Sinänsä kone kyllä osaa laskea miten ajetaan, se on perusfysiikkaa, mutta tosiaan kaikki tieto ympäristöstä täytyy saada kerättyä.  Onnistuu mutta tulee kalliiksi ja bensatankin tyhjennyksen ohella viedään sitten ne tuhansien arvoiset laitteet...

E: se olisikin hauskaa kun rekoissa olisi oma valvontajärjestelmä jatkuvasti pyörimässä.

Toimivan data-analyysin puute on kyllä paljon isompi ongelma kuin datan saatavuus. Sellaista kuvan ja muun sensoridatan tunnistusta ei vaan ole olemassa nyt tai lähivuosina, joka kykenisi analysoimaan tienvarren esineet ja asiat sillä tasolla, että ajaminen onnistuu ilman asioiden etukäteisohjelmointia auton tietokoneeseen.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

sivullinen.

Tulevaisuuden aavistelu varsinkin teknologisen kehityksen suhteen on aina vääräänosuvaa. Jotain kehitystä 100% varmasti tapahtuu, mutta se on 100% varmasti jotain muuta kuin se, mitä nyt arvaillaan. Automaattirekkojen sijaan voidaan tavaran kuljetuksessa siirtyä vaikka kokonaan vesiteitse tapahtuvaan automaattimoottorivenekuljetukseen. Vesiteiden käyttö on nykyaikana tietenkin niin harvinaista, ettei kukaan siihen usko, mutta vielä Toisen Maailmansodan aikaankin Suomen tavaraliikenteestä suurempi osa kulki vesiteitä kuin maanteitä -- ja pikiteitä ei siihen aikaan ollutkaan --. Tosin edelliseen väitteeseeni kannattaa suhtautua pelkästään aivojumppana, sillä en tiedä, onko se totta, ja miten totta silloinkaan. Painomääräisesti suuri osa kuljetuksesta on kuitenkin ollut silloin ja nyt tukkia, ja uitosta tukkirekkaan siirtyminen on ollut iso muutos.

Tulevaisuuden aavistelun jälkeen sotken peliin sen realismin siemenen, jonka varaan olen jatkuvasti perustanut kaiken perusteluni: Sosialismin romahduksen. Sosialismin romahdettua ei uusia autoja ja kuljetuskalustoa hankita. Sosialismin romahdettua myös kuljetusten määrä tulee romahtamaan. Sosialismin romahdus tarkoittaa yhdeltä puolelta työn hinnan romahdusta, ja siten se tekisi suomalaisen rekkakuskin kilpailukykyiseksi puolalaisen kollegansa suhteen, mutta samalla se tarkoittaa koneiden ja öljyn hinnan suhteellista hurjaa nousua suhteessa tavaran hintaan, ja sotkee sen kuvion. Jos ja kun koneiden hinta tulee näyttelemään kuljetuksissa suurempaa osaa kuin työn hinta, tullaan käyttämään enemmän ihmisiä pakkaamiseen ja automaatiorekoista puheet siirtyvät sadan vuoden päähän. Jos ja kun polttoainekulut tulevat näyttelemään kuljetuksissa suurempaa osaa kuin työn hinta, tavaran kierrätys suurien keskusvarastojen ja logistiikkakeskusten kautta tulee häviämään ja palataan entiseen malliin, jossa pieniä paikallisia varastoja on siellä täällä ja suurten dollien ja kolminkertaisten soppatykkivaunujen sijaan liikutaan pienellä kalustolla. Vain jos sosialismi onnistuu romahtamaan ilman mitään muutosta todellisuudessa, voidaan haaveilla automaattirekkojen aikakaudesta -- ja sellainen haaveilu on pelkkää #unelmaa --.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Jaska Pankkaaja

Vihivaunut liikkuvat kävelyvauhtia varastojen sileillä lattioilla joka on täynnä antureita ja merkkiviivoja, automaattinen (korkea)varasto taas toimii kiskoilla, on tästä vielä matkaa oikeaan liikenteeseen.

Asiaa offtopiciksi kääntäen olen ihmetellyt missä robotankit viipyvät? Sellaisen toteutus olisi erittäin paljon helpompaa: ajele määritellyllä alueella ja ammu kaikkea mikä muistuttaa vihollista. Reaktionopeus olisi huippuluokkaa eikä ihmistä tarvitsisi ottaa lainkaan huomioon tankin suunnitelussa! Ratkaisu maanmutaamisen ja väestöräjähdyksen visaisiin ongelmiin? Tästä on kirjoitettu sci-fikirjakin, lienee poistunut kirjastojen hyllyistä..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Pakkanen

Ehkä 10 vuoden päästä lentokoneita ei häviä yhtä usein kuin nyt. Mutta miehittämätöntä maantielogistiikkaa en usko silloin vielä näkeväni.

Eiköhän Suomen infra mukaanlukien maantieverkosto ole romahtanut ennen ko. mullistusta D. Vanhat romut ovat arvossaan.

Kari Kinnunen

Non juu.

Jos sivullisen visio osuu oikeaan, niin ehkäpä tässä kuvassa on vuoden 2023 pitkänmatkan auto.

Paluu vesiliikenteeseen voisi hyvinkin olla vaihtoehto. Vielä kolmekymmentä vuotta sitten hinaaja perässään tukkilautta oli sisävesille hyvin yleinen näky.


J.M

#52
Ketjun aihe on kabotaasin vapauttaminen Suomessa, ja 90% viesteistä koskee liikenteen automatisoitumista... Ladies and gentlemen, hold your horses! Kattellaan noita juttuja sitten joskus, kun saavat ensin kiskoilla kulkevat vehkeet liikkumaan luotettavasti ilman kuljettajaa. Siitäkin on vielä pikkuisen matkaa automaattiseen kumipyöräliikenteeseen, on meinaan sen verran muuttujia siinä.

Mutta siis, tämä uusi kabotaasisäädös - kuten jo todettua - aiheuttaa konkurssiaallon suomalaisten rahtiyritysten keskuudessa. Arvioin, että vaikutukset eivät niinkään näy esimerkiksi puutavara- ja sorakuljetuksissa, ovat kuitenkin sen verran paikallisia kuljetuksia, notta en usko ulkomaisten yritysten innostuvan perustamaan varikkoa jonnekin peräkorpeen.

Kansainvälisessä- ja myös Suomen sisäisessä kappaletavaraliikenteessä tilanne on sen sijaan suomalaiselle yrittäjälle pian tekemätön paikka.


Korjattu yksi kirjain
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

guest8096

Quote from: J.M on 09.06.2016, 13:21:17
Ketjun aihe on kabotaasin vapauttaminen Suomessa, ja 90% viesteistä koskee liikenteen automatisoitumista... Ladies and gentleman, hold your horses!

No kun kaikki ajattelivat, että se liikenne on vapautettu niistä kuljettajista.

Kari Kinnunen

Quote from: J.M on 09.06.2016, 13:21:17
Kansainvälisessä- ja myös Suomen sisäisessä kappaletavaraliikenteessä tilanne on sen sijaan suomalaiselle yrittäjälle pian tekemätön paikka.

Kiitoksia palautuksesta takaisin topikkiin. Automaattiliikenne on toki kiehtova ja tunteita herättävä aihe mutta vaatisi oman ketjun.

Kansainvälinen liikennehän on itäeurooppalaisten hallussa. Joku Flower vielä sinnittelee kukkien kanssa Hollannin välillä.
Viime vuodet pohjois-Norja oli vielä aluetta jossa Suomalainenkin rahtifirma pärjäsi. Vaan ainakin omalta osaltani viime vuonna hintataso siinäkin liikenteessä romahti alle kannattavuusrajan. Virolaiset, Liettualaiset ja Latvialaiset ottivat homman haltuun lopullisesti.

Kotimaan osalta varmaan käy niin, että Vitautas tuo kuorman etelä-Suomeen ja jää sitten ajelemaan sisäisiä kuormia kunnes saa sopivan paluun mantereelle. Vitautasin kilpailuetuna on sekin, että Vitautasilla on kaveri mukana. Pystyvät kahdella miehellä liikuttamaan autoa kaksinkertaisen määrän Suomalaiseen verrattuna. Palkka kustannuksen silti pysyessä alle puolessa suomalaisesta tasosta.

Spesialisti

Globaalin markkinatalouden laki on kai se, että siellä maassa missä duunari - tässä tapauksessa suomalainen rekkakuski - on päässyt keskiluokan makiaa elämää velkahelvetteine maistamaan, on lopulta tuomittu menettämään kaiken.

Paawo

Quote from: J.M on 09.06.2016, 13:21:17
Arvioin, että vaikutukset eivät niinkään näy esimerkiksi puutavara- ja sorakuljetuksissa, ovat kuitenkin sen verran paikallisia kuljetuksia, notta en usko ulkomaisten yritysten innostuvan perustamaan varikkoa jonnekin peräkorpeen.

Kansainvälisessä- ja myös Suomen sisäisessä kappaletavaraliikenteessä tilanne on sen sijaan suomalaiselle yrittäjälle pian tekemätön paikka.

Ei ole puutavaraliikenne mitenkään tämän kehityksen ulkopuolella. Ei ole sattumaa että UPM:n Lappeenrannan pilottiauto kaksine perävaunuineen on puoliperän veturi. Katsokaa karttaa.

Kallispalkkainen ja -naftainen pottunokka kyörää jatkossa omalla velkaisella keksinnöllään rangat korvesta ainoastaan puuterminaaliin asti. Terminaalista tehtaalle ranka kulkee aikataulutettuna runkolinjana (nykyään rautateitse ja autoilla), oma veikkaus on että rautateiden käyttö vähenee pl pitemmät kuljetusmatkat ja touhu menee irtoperäliikenteen tyyppiseksi vaihtokuormatiloja hyödyntäväksi edestakaiseksi liikenteeksi jolloin vetoautojen käyttöaste nousee melko lailla huimasti ja tehtaiden varastointitarpeet ulkoistuvat kätevästi samalla verrattuna nykyisen kaltaiseen puskurivarastointiin käytettäessä perinteistä syöttöliikennemallia. Malli on myös erittäin joustava verrattuna rautateitse tapahtuvaan syöttöliikenteeseen.

Samalla alkaa pitkäkilpisten vetoautojen käyttö tukinajossakin. Tukkipuun kaltaiselle tavaralle näiden suurterminaalien toiminta puolestaan on helpointa mahdollista hommaa automatisointia ajatellen. Eli työvoimapulaanTM alkavat ratkaisun avaimet olla käsillä kuljetusalallakin.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

J.M

Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 13:42:45
Kansainvälinen liikennehän on itäeurooppalaisten hallussa. Joku Flower vielä sinnittelee kukkien kanssa Hollannin välillä.
Viime vuodet pohjois-Norja oli vielä aluetta jossa Suomalainenkin rahtifirma pärjäsi. Vaan ainakin omalta osaltani viime vuonna hintataso siinäkin liikenteessä romahti alle kannattavuusrajan. Virolaiset, Liettualaiset ja Latvialaiset ottivat homman haltuun lopullisesti.

Norjan liikenteessä on tapahtunut muutos juu, se on selvä. Tilanne on kuitenkin täällä itäisessä Suomessa se, että näköhavaintojeni mukaan selvästi suurin osa rahtiautoista(kin) on edelleen Suomi-kilpisiä. Venäläiset, puolalaiset, latvialaiset, liettualaiset ja virolaiset autot eivät ole lisääntyneet viime vuosina laisinkaan, litut ja latvialaiset ovat saattaneet jopa vähentyä. Saas nähdä tämän päätöksen jälkeen, mitä tapahtuu. Tilanne eteläisessä ja läntisessä Suomessa on varmastikin eri.

Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 13:42:45
Kotimaan osalta varmaan käy niin, että Vitautas tuo kuorman etelä-Suomeen ja jää sitten ajelemaan sisäisiä kuormia kunnes saa sopivan paluun mantereelle. Vitautasin kilpailuetuna on sekin, että Vitautasilla on kaveri mukana. Pystyvät kahdella miehellä liikuttamaan autoa kaksinkertaisen määrän Suomalaiseen verrattuna. Palkka kustannuksen silti pysyessä alle puolessa suomalaisesta tasosta.

Tämä on hyvin todennäköinen skenaario. Vitautas ja kaverinsa saattavat ajaa pitkän aikaa Suomessa, jos koti-ikävä ei vaivaa ja polttoainekortissa vaan riittää virtaa. Eikös sitä sitten saa jo suomalaisen sosiaaliturvankin kun on aikansa Suomessa töitä tehnyt... Vai pitäneekö olla suomalaisyrityksen kirjoilla tuon edun saavuttakseen.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

J.M

Paawo,

olet oikeassa tuon terminaalilta toiselle siirtojen suhteen. Oma kapea näkemykseni tarkoitti juuri tuota rankojen siirtelyä palstoilta pois, ottamatta huomioon sitä, että puutavaraliikenteessäkin kuljetusmatkat ovat pidentyneet viime vuosikymmeninä huimasti, kun ennen vanhaan ajettiin paljon "piipun ympärillä".

Rankojen siirtely palstoilta pikitien varteen ja lähitehtaille käytännössä edellyttäisi perustamaan varikkoja korpikyliin, ja tähän en usko ulkolaisilta löytyvän laajaa kiinnostusta (vielä).
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Kari Kinnunen

Quote from: Paawo on 09.06.2016, 14:03:08
Ei ole puutavaraliikenne mitenkään tämän kehityksen ulkopuolella. Ei ole sattumaa että UPM:n Lappeenrannan pilottiauto kaksine perävaunuineen on puoliperän veturi. Katsokaa karttaa.

Hmm, niin no. Tässä on videona se UPM visio aiheesta. Ei toi veturi ihan Vitautasin kaksiakselinen ole. Nähtäväksi jää alkaako isot Virolaiset taikka Latvialaiset investoimaan kalustoon jota voidaan käyttää vain tiettyyn tarkoitukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=tlFcKTN1ZvI