News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Rahtiliikenne sitten vapautettu

Started by Kari Kinnunen, 08.06.2016, 19:44:46

Previous topic - Next topic

Kari Kinnunen

Perussuomalaisten hallituskaudella tapahtui näin:

http://yle.fi/uutiset/eduskunta_hyvaksyi_vapaat_maantiekuljetukset/8941031?origin=rss

"
Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti uuden lain, joka sallii vapaan kilpailun EU:n sisäisissä maantiekuljetuksissa. Muiden EU-maiden kuljetusyritykset voivat sen ansiosta ajaa vapaasti Suomen teillä vaikka vuokratyövoiman työehdoin.
"

Toi "vaikka vuokratyövoiman ehdoin" tarkoittanee sitä, että kuskit voidaan vuokrata vaikka itä-timorista jos siltä tuntuu. Muuten asiassa olisi ollut, sinänsä tyhjä, maininta Suomalaisesta TES:sistä.

Alan kilpailuhan pitkälti perustuu työvoiman hintaan.

Hamsteri

Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Khevonen

EU:n vapaasta liikkuvuudesta tuli mieleen, että odotan vieläkin sisäministeri Orpolta vastausta kysymykseeni.

Eduskunnassa oli keskusteltu halal-lihan kieltämisestä. Vai olikohan se kirjallinen kysymys. No anyways, sisäministeri vastasi, että jos yhdessä EU maassa myydään tuotetta, on sitä voitava EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen mukaisesti tuoda myös Suomeen. Kysyin tietysti heti, että kun Tsekeissä ja Portugalissa myydään vapaasti kannabista, niin kai sitäkin saa tuota Suomeen.

Ilmoitan sitten kun saan vastauksen.
"Thank god leftards are more self-destructive than any other group."

Kari Kinnunen

#3
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Näinhän ne huimimmat visionäärit väittävät. Jonkin verran alaa tuntevana olen hieman skeptinen.
Ne koneet joilla vielä kymmenen vuoden päästä kuljetetaan ovat tällä hetkellä tuotannossa.

Robotit tulevat sitten kun ovat halvempia kuin ihminen. Tämä päätös ainakin hiukan siirti robottien tuloa. Ovat itäkuljettajat sikäli edullisia.

Suomalaisen kuljettajan kannalta sinänsä herttaisen yhdentekevää. Kymmenen vuoden päästä alkavat olla eläkkeellä ja nuorten kannattaa välttää kuljetusalaa kuin ruttoa.

Edit:
Eiköhän isot globaalit toimijat ota haltuun liikenteen. Näinhän on jo suureksi osaksi tapahtunut. Meillä toimijoita ovat esimerkiksi DHL, DSV, Schenker, HCS jne.

Edit:
Ajatusvirhe korjattu. Siis ne joilla ajetaan kymmenen vuoden päästä ovat nyt tuotannossa.

Hornsmith

Hyvät näkymät. Kokonaismassa kuuskyttonnia, ratissa.. mina Abdullah, mina huva autoinkuljettelija, khattia posket täynnä ja kaverin ajokortilla liikenteessä.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Jaska Pankkaaja

Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:01:43
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Näinhän ne huimimmat visionäärit väittävät. Jonkin verran alaa tuntevana olen hieman skeptinen.
Ne koneet joilla vielä kymmenen vuoden päästä kuljetetaan ovat tällä hetkellä insinöörien työasemien kovalevyillä.

Robotit tulevat sitten kun ovat halvempia kuin ihminen. Tämä päätös ainakin hiukan siirti robottien tuloa. Ovat itäkuljettajat sikäli edullisia.

Suomalaisen kuljettajan kannalta sinänsä herttaisen yhdentekevää. Kymmenen vuoden päästä alkavat olla eläkkeellä ja nuorten kannattaa välttää kuljetusalaa kuin ruttoa.

Edit:
Eiköhän isot globaalit toimijat ota haltuun liikenteen. Näinhän on jo suureksi osaksi tapahtunut. Meillä toimijoita ovat esimerkiksi DHL, DSV, Schenker, HCS jne.

Olet epäilemättä parempi asiantuntija rekkaliikenteeseen kuin minä mutta silti sanoisin että kuljetukset hoidetaan 10 vuoden kuluttua hyvin pitkälle samalla kalustolla, siis samalla ei samanlaisella, kuin nyttenkin.

Tarvitaan muuten melkoiset faciliteetit jotta ne rekat myös lastaantuvat ja purkautuvat automatic, jostain renkaanvaihdoista nyt puhumattakaan..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Kari Kinnunen

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.06.2016, 20:07:50
sanoisin että kuljetukset hoidetaan 10 vuoden kuluttua hyvin pitkälle samalla kalustolla, siis samalla ei samanlaisella, kuin nyttenkin.

Tarvitaan muuten melkoiset faciliteetit jotta ne rekat myös lastaantuvat ja purkautuvat automatic, jostain renkaanvaihdoista nyt puhumattakaan..

Juuri tätä tarkoitin. Ei siellä insinöörien koneilla vielä itsestään ajavat ole. Volvo esitteli vuonna 2013 uusimman mallisarjansa. Sitä edellinen vastaava isompi uudistus oli 1993. Seuraava radikaali uuditus voisi hyvin olla vuonna 2023. Siihen asti ainakin mennään nykyisen kaltaisella kalustolla arvelen.

Jääpää

" Talvi yllätti euron kuljettajan: Kahden euron vahinko."
" Väärä tiedosto yllätti huvipuiston; rekkaletka vesiliukumäessä."
" B-juna tukki Länsiväylän, kuski käänsi rukousmattonsa Mekkaan."

..siirryn ehkä suksille. Tai onhan tässä tämä laajempi käsitys pilkkireiästäkin jonkin aikaa,eli veneeseen nyt ensin.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

newspeak

Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Maltan tuskin odottaa uutisotsikoita, kun miehittämätön rekka on aiheuttanut ketjukolarin ja ajanut lasteineen järveen.

orientexpressen

Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Tuskin. Jopa automaattinen metro on nykyisellään hyvin hankala toteuttaa, vaikka se kulkee melkein täysin suljetussa ympäristössä, jossa on monta kertaluokkaa vähemmän muuttuvia tekijöitä kuin tieverkolla.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

guest8096

Quote from: newspeak on 08.06.2016, 20:18:40
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Maltan tuskin odottaa uutisotsikoita, kun miehittämätön rekka on aiheuttanut ketjukolarin ja ajanut lasteineen järveen.

Peset varmaan pyykin käsin järvessä, koska eihän automattipesukone voi sitä tehdä.

Hamsteri

Siinähän olette epäuskoisia, vaikka näpräätte samalla älypuhelimianne, jotka olisivat olleet science fictionia 80-luvulla.

Teknologia on jo valmis. Enää puuttuu implementointi.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Lalli IsoTalo

#12
Olen ollut ammatillisesti, päätoimisesti tietotekniikka-alalla suunnilleen 1980-luvun puolesta lähtien, ja rauta on halventunut Mooren säännön mukaan. Mutta ihmisen kyky koodata on pysynyt samana. Kyllä tässä mennään eteenpäin, hyvässä ja pahassa. Mutta olen skeptinen.

Otetaan nyt vaikka tämä Google-auto, joka ottaa valokuvia. Aurinkoisella säällä.

Ajan tänä vuonna valmistettua Audia, joka tekee yhtä sun toista automaattisesti, kun olosuhteet ovat parhaat mahdolliset. Audi haistelee, onko mustalla asfaltilla valkoista reunaviivaa, ja sen mukaan sitten ohjaa auton takaisin tielle. Entäs jos ei ole viivaa maalattu? Entäs jos on lunta viivan päällä?

Se minkä Audi tekee NYT hyvin, on tämä: se paniikkijaruttaa, kun edessä on paniikkijarruttanut auto. Mutta siinä kaikki. Silloinkin kun Audi ohjaa minut takaisin tielle, en sinne nimenomaan halua, koska joku vastaantuleva idiootti on lähtenyt ohittamaan rekkaa keltaisella viivalla, ja olen väistänyt oikealle. Automaattiohjaus yrittää ohjata minua törmäämään siihen idioottiohittajaan.

Olen aikamoinen skeptikko siinä, että robotit ihan pian alkaisivat peruuttamaan jatkoperävaunuja oikeille paikoilleen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

newspeak

Quote from: Frida Hotell on 08.06.2016, 20:25:19
Peset varmaan pyykin käsin järvessä, koska eihän automattipesukone voi sitä tehdä.

Täytyyhän minun joka tapauksessa laittaa itse pyykit koneeseen ja ottaa ne sieltä kuivumaan. Automaatio ei poista sinällään tarvetta ihmiselle. Enimmäkseen ahneus poistaa.

Lalli IsoTalo

Hamsterille tiedoksi, että se on vaimon Audi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Kari Kinnunen

Täytyy nyt muistaa teknologiafanienkin, että kuljettaminen on liiketoimintaa. Jotenkin pitäisi saada se robotti myöskin purkamaan ja lastaamaan. Naputtelemaan porttikoodeja yms. pientä oheispuuhaa.

Robottirekassa ei ole juurikaan järkeä jos kuitenkin tarvitaan ihminen purkamaan ja lastaamaan. Jaskan mainitsema renkaanvaihto sen sijaan ei ole ongelma. Nykyään rengasrikko on aika harvinainen ja jos sellainen sattuukin niin paikalle kutsutaan paikallinen Euromaster tai Vianor.

Saattaa Fridalle olla yllätys mutta joittenkin mielestä yhdistelmäajoneuvon kuljettaminen on kuitenkin hitusen vaativampaa työtä kuin pyykinpesu.

Pitemmällä aikavälillä toki uskon automaation tulevan kuljetuksiinkin. Siksipä onkin pöljää, että nuoria kuljettajia vielä koulutetaan. Se jos mikä on kouluttamista suoraan kortistoon.
Jo siksikin, että tämä vapauttaminen takaa sen, että Suomalaiset eivät lähitulevaisuudessakaan liikennöi.

Hornsmith

Tiedän muutamia liityntäramppeja joihin menen kunnon nilppukelillä katsomaan robottirekkojen suoriutumista heti kun on vaan moiseen on mahdollisuus. Tietenkin niissä on automaattiset hiekoittajat etupäässä jne. Toinen asia mitä seuraan mielenkiinnolla on roborekan pysähtyminen lämpimillä renkailla hiukan kaltevalle jäätikölle.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

MW

Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 20:41:32
Hamsterille tiedoksi, että se on vaimon Audi.

Minä nyt ajan nykyään kuin vanha nainen, mutta talven tullen sitä oikein säikähtää, kun ajonvakautus puuttuu peliin. "Mitä hajosi?" Ai niin, AVS rutisee.

Oli se hallinnassa. Yli 30 talvea pyörittänyt, joista useimmat takavetoisilla kowan teknolokian halvoilla.

Bellerofon

Kuskin korvaava robotti on erittäin kallis vielä vuosikymmenen päästäkin.  Miettikääpä vaikka lentokoneita, niissäkin on vielä pilotit vaikka automatisointi on viety erittäin pitkälle.

MW

Quote from: Bellerofon on 08.06.2016, 20:54:07
Kuskin korvaava robotti on erittäin kallis vielä vuosikymmenen päästäkin.  Miettikääpä vaikka lentokoneita, niissäkin on vielä pilotit vaikka automatisointi on viety erittäin pitkälle.

Pilotit on enimmäkseen yleisön luottamuksen vuoksi, käytännössä niistä voitaisiin lähitulevaisuudessa luopua.

Ja tietysti fakta on, että täysin yllättävässä tilanteessa ihmispilotti voi olla parempi. Voi olla.

Rajapinta kuitenkin on: harva lentäjä koodaa, harva koodari lentää. Sitten vielä konetyypit omine piirteineen. En ihan heti lähtisi automatisoidulle lennolle, vaikka se olisi kyllä mahdollista jo nyt.

Lalli IsoTalo

Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:44:18
Jotenkin pitäisi saada se robotti myöskin purkamaan ja lastaamaan.

Ha! Se on yksi helvetinmoinen taiteenlaji pakata rekka, ensin mennessä, sitten palatessa, lattiasta kattoon, ja sitten sanoa, "kuljetuspomolle", vai mikä se nyt oli, että tilaa ei ole.

Niin. Se ei mene sillä tavalla, että mennään ja pakataan lava täyteen sitä mukaan kun tavaraa tulee. Välillä pitää vetää osa kamoista ulos, ja sitten taas uudelleenpakata kaikki.

En sano, että se ei onnistuisi tekoälyltä, mutta sanon että tilanteet elävät koko ajan. Tavarat ehtivät terminaaliin ajoissa, tai eivät ehdi. Toisinaan ne ovat kadoksissa pitkään, ja sitten yllättäen löytyvät.

Yksin aurinkoisessa Kaliforniassa ajeleva auto on yksittäistapaus, toistaiseksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

P

Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.

Kivaa. Odotan, kun 75 tonninen googlen-kuskaama yhdistelmä tulee maantiellä päälle, kun bitti menee poikittain tai joku laite leviää ja tekoäly laskee, että pienin vahinko tulee jyräämällä hompanssi autoineen..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Tabula Rasa

#22
Quote from: Hornsmith on 08.06.2016, 20:49:17
Tiedän muutamia liityntäramppeja joihin menen kunnon nilppukelillä katsomaan robottirekkojen suoriutumista heti kun on vaan moiseen on mahdollisuus. Tietenkin niissä on automaattiset hiekoittajat etupäässä jne. Toinen asia mitä seuraan mielenkiinnolla on roborekan pysähtyminen lämpimillä renkailla hiukan kaltevalle jäätikölle.

Tai kapea, yhden auton ajettava huonosti hoidetty metsäautotie ja 60 tonnin täysperävaunuyhdistelmä täydellä rankakuormalla. Pehmeämpi, jäisempi, väärillä kallistuksilla, tai muuten vain vittumaisempi tieosuus ja siihen sitten vaikka vastaantulija.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Jaska Pankkaaja

Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 20:27:59
Olen aikamoinen skeptikko siinä, että robotit ihan pian alkaisivat peruuttamaan jatkoperävaunuja oikeille paikoilleen.

Itse asiassa tuo peruuttaminen on roboautolle helppoa kuin heinänteko ja siinä se varmasti ylittää ihmiskuljettajat keskimäärin.
Suomen ilmasto-oloissa luulisi että myös tiestö vaatii jonkinlaisia "merkkejä" kun tienpiennar voi olla minkä värinen tahansa eikä GPSiin voi 100% luottaa, siis jälleen lisää kuluja. Tulee muuten renkaalle hintaa kun Vianorin ukko tulee sitä juhannusyönä vaihtamaan 200 km päästä ja tankatakin ne pitäisi eli olla jonkinlainen systeemi siihen.. Miten ne maitorullakot ja kalijapahvit siirtyvät Siwan takahuoneeseen? Niin joo, myyjä(tär) hoitaa mutta silloinhan siellä pitää olla jonkun ottamassa vastaan jne.

Se on ainakin aivan selvää ettei Suomessa kannata pyrkiä aivan ensimmäiseen aaltoon tässä jutussa. Edessä voi olla vielä isoja teknisiä ongelmia joita Suomen ilmasto korostaa. No ehkä suomalaislta kielletään ykstyisautoilu ja sitten roborekat ovat yksin teiden valtiaita!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

JoKaGO

Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:44:18
Täytyy nyt muistaa teknologiafanienkin, että kuljettaminen on liiketoimintaa. Jotenkin pitäisi saada se robotti myöskin purkamaan ja lastaamaan. Naputtelemaan porttikoodeja yms. pientä oheispuuhaa.

Et sitten ole kuullut varastomiehistä?

Quote from: Bellerofon on 08.06.2016, 20:54:07
Kuskin korvaava robotti on erittäin kallis vielä vuosikymmenen päästäkin.  Miettikääpä vaikka lentokoneita, niissäkin on vielä pilotit vaikka automatisointi on viety erittäin pitkälle.

Mutta lennokkeja lukuunottamatta robotteja ei ole kokeitu lentokoneissa, Sen sijaan Googlen henkilöauto selviää hankalassakin liikenteessä, jossa muut tienkäyttäjät vielä härnäävät robottia tekemällä kaikenlaista kiusaa.

Kyllä kymmenen vuotta on pitkä aika tässä asiassa. Toimiva sabluuna olisi sellainen, että tehtaan varastomies, lastattuaan rekan, ajaa sen tehtaan portille, tai sitten rekkakuski ajaa. Portilla robotille kerrotaan (näppäimistön avulla tms.), mihin satamaan lasti pitää viedä, ja robotti vie kepsiä apuna käyttäen. Satamassa portilla ohjaimiin nousee taas kuski, joka ajaa kontin tai peräkärryn laivaan tai odotusalueelle. Satamassa sitten robotille annetaan paluukuorma jonnekin tavaraterminaaliin samalla mallilla.

Suomen olosuhteet toki antavat "vähän" haastetta, ainakin joskus talvella.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Hamsteri

^^

Lapin kv-koordinaatio keskuksessa säädetään ilmastopuolta juuri jaskaa pauhaessamme.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Jaska Pankkaaja

Quote from: JoKaGO on 08.06.2016, 21:20:37
Kyllä kymmenen vuotta on pitkä aika tässä asiassa. Toimiva sabluuna olisi sellainen, että tehtaan varastomies, lastattuaan rekan, ajaa sen tehtaan portille, tai sitten rekkakuski ajaa. Portilla robotille kerrotaan (näppäimistön avulla tms.), mihin satamaan lasti pitää viedä, ja robotti vie kepsiä apuna käyttäen. Satamassa portilla ohjaimiin nousee taas kuski, joka ajaa kontin tai peräkärryn laivaan tai odotusalueelle. Satamassa sitten robotille annetaan paluukuorma jonnekin tavaraterminaaliin samalla mallilla.

Suomen olosuhteet toki antavat "vähän" haastetta, ainakin joskus talvella.

Tässä käy vain äkkiä niin että niissä vuoronvaihdoissa menee äkkiä sen verran työaikaa tyhjäkäynteineen että yksi ukko olisi hoitanut sen samassa ajassa..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Lalli IsoTalo

Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:44:18
Saattaa Fridalle olla yllätys mutta joittenkin mielestä yhdistelmäajoneuvon kuljettaminen on kuitenkin hitusen vaativampaa työtä kuin pyykinpesu.

Kari, Frida tietää sen.

Yksi vaativimmasta kuljetussuorituksista on peruuttaa traktoria, jonka perässä on miestenkuljetusvaunu, jonka perässä on soppatykki.

Tuo taaksepäin kahteen kertaa kääntyvien nivelien ohjaus tietokoneperusteisesti, huomioiden maaston epätaisuus, on aikamoinen haaste.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

mannym

No siis roborekkoja on jo, sellainen lähti liikenteeseen viime toukokuussa. http://money.cnn.com/2015/05/06/autos/self-driving-truck/

Kuskia ei ole eliminoitu vaan kuljettaja on edelleen olennainen osa ajoneuvoa. Tietokone ajaa kun kykenee ja hankalamman tilanteen tullessa (lumisade, kehno keli yms) ilmoittaa kuljettajalle et läski tee jotain. Pointti tuossa roborekassa onkin, vähentää kuljettajan väsymystä jolloin kuljetusajat ovat pidempiä. Kuski voi tehdä jotain muuta sillä aikaa kun kompuutteri ajaa, kuten paperitöitä tai suunnitella seuraavaa reissua.

Robotiikka jos se tuodaan rekkoihin yleisimminkin, kuljettajan tueksi niin olen sellaisen kannalla. Siinä vaiheessa kun sen pitäisi korvata kuljettaja, pitäisi ensin ehdottajaa vedellä korville, sitten rakentaa se niin että se tukee kuljettajaa.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Kari Kinnunen

Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 21:26:45
Tuo taaksepäin kahteen kertaa kääntyvien nivelien ohjaus tietokoneperusteisesti, huomioiden maaston epätaisuus, on aikamoinen haaste.

Juuh. Muistan kun Mariestadin kauniissa kaupungissa eka kertaa B-junaa vääntelin laituriin...

JoKaGo, niistä varasto ukoista sen verran, että niitä pitäisi sitten olla päivystelemässä 24/7. Sellainen äkkiä syö robotista saatavan taloudellisen hyödyn.

Voisi ajatella, että vihivaunujen kehitys ja varastojen automatisoituminen muuttaisi asiaa jossain vaiheessa.