News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-09-03 EU:n uusi suunnitelma: 120 000 pakolaista ympäri unionia

Started by Ink Visitor, 03.09.2015, 11:14:17

Previous topic - Next topic

Mr.Reese

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3495661/Return-horror-seas-Three-migrants-drown-2-400-refugees-saved-people-smugglers-boats-two-days.html

Libya-Italia reittiä lämmitellään, kun nihkeilijät löi Balkanin reitin kiinni.
QuoteMore than 2,400 migrants and three corpses have been recovered from people smugglers' boats off Libya in 48 hours, Italy's coastguard said Wednesday.
After several quiet weeks, the figures represent a pick-up in the flow of migrants attempting to reach Italy via Libya. The route to Europe has been used by some 330,000 people since the start of 2014.

The coast guard said 1,467 people in a dozen rubber boats were rescued in different operations Wednesday involving Italian and Norwegian vessels participating in the EU's Frontex patrol operation. On Tuesday, another 951 migrants were rescued. Three bodies were also recovered
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Lumiukko Jeti

Turkki ilmeisesti vaatii että uusia EU-jäsenyysneuvottelulohkoja on avattava ilman että heidän tarvitsee tunnustaa Kyproksen Tasavaltaa. Eli haluavat neuvotella EU27 kanssa ja eivät tunnusta EU28 olemassa oloa.

Taitaa kaatua tähän. Ei Kyprokselle jää muuta mahdollisuutta kuin vetottaa soppari nurin.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Valli

Aika hapokkailta vaikuttaa nämä Turkin ja Kyproksen välit.

QuoteCyprus

Background: The island state, whose northern part was occupied by Turkish troops in 1974, is the biggest potential obstacle to the deal. Relations between Nicosia and Ankara are still bad – with Turkey not even recognizing Cyprus – and the latter's EU membership in 2004 brought those tensions to the European level. In 2006, after repeated refusal by the Turkish government to allow Cypriot ships and planes to access its ports, the EU froze talks on eight negotiating "chapters" in Turkey's membership bid. When the re-opening of five chapters was discussed at an EU-Turkey summit in November, Cyprus immediately used its veto.

The problem: Cyprus' major interest is a reunification of the island and recognition by Turkey. Nicosia hopes to achieve those goals through U.N.-led peace talks, which have made tangible progress in past months. With negotiations approaching a crucial point, there is little interest on the Cypriot side to lift its veto — which gives it leverage over Turkey — to back the migration deal.

http://www.politico.eu/article/six-countries-could-shoot-down-controversial-eu-turkey-deal/

Lumiukko Jeti

^ Jos Turkki pitää vaatimuksestaan kiinni niin ei Kyprokselle jää muuta vaihtoehtoa kuin kaataa sopimus. Vaikka kuinka ovat EKP:n ohjauksessa niin tuossa mennään niin syvälle maan olemassa olon oikeutuksen kieltämiseen että muuta vaihtoehtoa ei ole.

Lisää harmaita pilviä löytyy Kreikasta. Siellä hallituksen juniorikumppani "Itsenäiset Kreikkalaiset" on vaatinut Tsiprasta kenkimään mamuministerin pois hallituksesta.

Syynä on se että ko. herra oli kehdannut jossain tv-haastattelussa viitata pohjoiseen naapurimaahan termillä Makedonia, eikä kreikkalaiseen tapaan Fyromina (Former Yugoslav Republic of Macedonia).. Maahanmuuttoministeri on keskeinen neuvottelija kun Kreikasta pitäisi alkaa matuja laivaamaan takaisin Turkkiin. Nyt se sitten pitää erottaa koska ainoa oikea Makedonia on maakunta Pohjois-Kreikassa.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Roope

QuoteTukitaanko Turkin valtatie – Turkin ja EU:n sopimuksen kuusi suurta ongelmaa

Reilu viikko sitten Euroopan maat ja Turkki luonnostelivat nopeasti sopimuksen, miten Turkin ja Kreikan välinen pakolaisreitti tukitaan. Kaikki maat hyväksyivät suunnitelman alustavasti. EU-komissio arvioi tuolloin, että suunnitelma on kansainvälisten sopimusten ja EU-lakien mukainen.

Tilanne näyttää muuttuneen.

- EU:n ja Turkin sopimuksessa on kaksi ongelmaa: laillisuus ja toteuttaminen, paljon nähnyt diplomaatti summasi Brysselissä tänään alkavan kokouksen alla.

Keskeinen idea sopimuksessa on käännyttää käytännössä kaikki Kreikkaan tulevat maahantulijat takaisin Turkkiin ja siirtää vastineeksi leireiltä syyrialaispakolaisia Eurooppaan. EU uskoo, että kohta kukaan ei haluaisi enää yrittää veneellä Eurooppaan.

Turkki saisi vastineeksi muun muassa rahaa pakolaisleireille, viisumivapauden ja EU-jäsenyysneuvottelua joudutettaisiin.

Kokosimme ongelmat, joihin olisi löydyttävä ratkaisu kaksipäiväisessä kokouksessa tai sopimus kaatuu:

[...]

4. Vapaaehtoisuus - Suostuvatko Euroopan maat ottamaan pakolaisia Turkin leireiltä?

Turkin kanssa suunniteltu pakolaisten palautus olisi tilapäinen malli. EU-lähteiden mukaan muutamassa viikossa nähdään, loppuuko ihmissalakuljetus.

Siiihen tarvitaan Euroopan maita, jotka suostuvat vapaaehtoisesti ottamaan pakolaisia Turkin leireiltä, yksi yhdestä –periaatteen mukaan. EU:n toiveena on hyödyntää jo sovittuja kiintiöitä, joita tähän mennessä ei ole saatu toimimaan.

Kun ihmissalakuljetus saataisiin päättymään, siirryttäisiin seuraavaan vaiheeseen: Euroopan maat ovat luvanneet Turkille, että ne siirtäisivät vielä suurempia pakolaismääriä leireiltä. Tätä suunnitelmaa on pyöritelty Saksan johdolla kuukausia, mutta mikään maa ei ole halunnut sitoutua suunnitelmaan.

[...]
Yle 17.3.2016

Eli tämä voikin kääntyä niin, että Turkin kanssa veivaamisella vain ostetaan pari kuukautta aikaa vastaanottoinfran pystyttämiseen. Kun infra on saatu kuntoon, voidaan aloittaa turvapaikanhakijoiden siirrot Eurooppaan joko Kreikan tai Turkin leireiltä, mutta tänne ne joka tapauksessa tuodaan.

Toimittaja Maria Stenroos väittää, että "mikään maa ei ole halunnut sitoutua" suunnitelmaan ottaa kiintiöpakolaisia Turkista, mutta juuri tämähän on ollut johtoajatus ns. halukkaiden maiden ryhmässä. Sipilä, Orpo ja Stubb ovat jo avoimesti siunanneet uudet "vapaaehtoiset" jättikiintiöt, eikä Soinikaan ole pistänyt vastaan kuin ajoituksen suhteen. Suomi on kai toistaiseksi ainoa maa, joka on tässä yhteydessä julkisesti ilmoittanut haluavansa lisää kiintiöpakolaisia Turkista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset


Roope

QuoteTurkki-sopimus Kyproksen käsissä

[...]

– Ratkaisun on löydyttävä. Tässä on niin kovat paineet kaikilla, varsinkin Saksassa, sanoo Orpo.

Saksa on tähän mennessä ottanut vastaan yli miljoona turvapaikanhakijaa.

Pakollinen taakanjako ei käy Suomelle

Komissio antaa huhtikuussa esityksensä Dublinin sopimuksen uudistamiseksi. Vaatimus rekisteröidä turvapaikanhakija ensimmäiseen maahan on osoittautunut riittämättömäksi ja taakka Kreikassa ja Italiassa on kasvanut kun vapaaehtoinen taakanjakokaan ei ole onnistunut. 160 000 uudelleensijoitettavasta pakolaisesta tai turvapaikanhakijasta on siirretty vajaa tuhat.

Komissaari Avramopoulus sanoo, että Eurooppaan saapuvat pitää jakaa reilusti jäsenmaiden kesken. Pakolliset kiintiöt eivät mene läpi ainakaan Suomessa.

– Kyllä se on Suomelle erittäin vaikea asia. Ensin pitää nähdä, että väliaikaiset järjestelyt saadaan toimimaan, mm. ulkorajavalvonta. Silloin voisi olla ehkä perusteltua jonkinlainen pakollinen taakanjako jos silloin jokin maa joutuu laajamittaisen maahantulon kohteeksi. Pysyvää mekanismia ilman rajavalvontaa ja, että kysymyksessä on kriisi on vaikea nähdä, sanoo sisäministeri Petteri Orpo (kok.)
Yle 17.3.2016

Toimittaja Stenroosin mukaan pakolliset kiintiöt eivät mene läpi ainakaan Suomessa, vaikka Orpo tuossa lausunnossaan päinvastoin hyväksyy pakollisenkin taakanjaon, kunhan kyseessä on laajamittainen maahantulo, kuten Kreikassa on ollut. Monet hallituksen ministerit ovat ilmaisseet myötämielisyytensä kiintiöiden merkittävään kasvattamiseen, mutta yksikään ministeri ei ole sanonut torjuvansa EU-kiintiöitä.

Eikä pakollisten kiintiöiden torjuminenkaan tarkoittaisi lopputuloksen kannalta mitään, koska Suomen tiedetään jo suostuvan vapaaehtoisiin kiintiöihin. Se kuuluisa vapaaehtoinen pakko.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lumiukko Jeti

"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Lumiukko Jeti

"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Roope

QuoteEU:n luonnos sen ja Turkin yhteiselle julkilausumalle kiersi torstaina ainakin uutistoimisto Reutersin käsiin. Tässä sopimusluonnoksen pääkohdat.

1. Kaikki uudet Turkista Kreikan saarille saapuvat sääntöjenvastaiset siirtolaiset palautetaan Turkkiin. Päätös on väliaikainen.

Kreikan saarille saapuvat siirtolaiset rekisteröidään ja Kreikan viranomaiset käsittelevät mahdolliset turvapaikkahakemukset. Siirtolaiset, jotka eivät hae turvapaikkaa tai joiden hakemus todetaan perusteettomaksi, palautetaan Turkkiin.


Palautusoperaatioiden ja kotimaahan palauttamisen kustannukset maksaa EU.

2. EU ottaa Turkista vastaan yhden syyrialaisen jokaista Kreikan saarilta Turkkiin palautettua syyrialaista vastaan YK:n haavoittuvuuskriteerit huomioiden. Tämän periaatteen noudattaminen varmistetaan EU:n komission, virastojen, jäsenmaiden ja YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n kanssa luotavan mekanismin avulla.

Etusijalla ovat siirtolaiset, jotka eivät ole aiemmin pyrkineet tai yrittäneet pyrkiä EU:hun ilman lupaa.

EU:n puolella asuttamisessa noudatetaan viime kesänä tehtyä sopimusta, jonka mukaan vastaanottopaikkoja on vielä 18 000. Jos lisäasuttamista tarvitaan, se toteutetaan vastaavalla vapaaehtoisella sopimuksella. Siirtolaisia otetaan lisää enimmillään 54 000 (nykyisten lupausten lisäksi.) Jos palautusten määrä ylittää näiden sopimusten määrät, mekanismia arvioidaan uudelleen.

3. Turkki estää tarvittavin keinoin uusien laittomien siirtolaisuusreittien avautumisen Turkista EU:hun, ja tekee asiassa yhteistyötä naapurimaiden ja EU:n kanssa.

4. Kun sääntöjenvastaiset ylitykset Turkin ja EU:n välillä ovat loppumassa tai ainakin ovat merkittävästi ja kestävästi vähentyneet, käyttöön otetaan vapaaehtoinen humanitäärisen vastaanoton ohjelma. EU-maat osallistuvat tähän ohjelmaan, jos haluavat.

5. Viisumivapauden lisäämistä koskevaa suunnitelmaa nopeutetaan ja tavoitteena on poistaa Turkin kansalaisilta viisumipakko kesäkuun 2016 loppuun mennessä, jos kaikki kriteerit ovat täyttyneet.

6. EU nopeuttaa pakolaiskriisin hoitoon Turkille luvattujen 3 miljardin euron jakoa. Tämä tehdään yhteistyössä Turkin kanssa. Kun nämä varat on lähes käytetty ja jos ylempänä mainitut kriteerit on täytetty, EU tarjoaa Turkille lisäapua jopa kolme miljardia euroa vuoden 2018 loppuun mennessä

7. EU valmistelee Turkin jäsenyysneuvotteluja koskevien uusien neuvottelulukujen avaamista niin pian kuin mahdollista.

8. EU ja sen jäsenmaat tekevät Turkin kanssa yhteistyötä parantaakseen Syyrian humanitaarisia olosuhteita, etenkin tietyillä aluille Turkin rajan lähellä.
KP24: Tätä EU ehdottaa Turkille pakolaiskriisin ratkomiseksi 18.3.2016

- Kaikki turvapaikkahakemukset käsitellään yksilöllisesti Kreikassa, mutta ne kaikki (?) hylätään ja kaikki (?) tulijat palautetaan Kreikkaan tai
- Vaihtoehtoisesti palautukset koskevat vain perusteettomia turvapaikanhakijoita, mikä sen määritelmä sitten onkin
- Kreikasta Turkkiin palautettuja syyrialaisia kohti EU-maihin siirretään aiempien taakanjakosopimusten puitteissa yhtä paljon syyrialaisia Turkin leireiltä
- Jos ihmissalakuljetus vähentyy merkittävästi, vapaaehtoiset EU-maat ottavat vastaan lisää pakolaisia Turkin leireiltä

Ei tuosta oikein saa täysin tolkkua, mutta epäilemättä kohta kuullaan taas hallitukselta, että Suomi ei osallistu pakolliseen EU-taakanjakoon, mutta vapaaehtoinen on ihan toinen juttu.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Alkuperäinen sopimusluonnos:

Quote"Today the Members of the European Council met with their Turkish counterpart. This was the third meeting since November 2015 dedicated to deepening Turkey-EU relations as well as addressing the migration crisis.

The Members of the European Council expressed their deepest condolences to the people of Turkey following the bomb attack in Ankara on Sunday. They strongly condemned this heinous act and reiterated their continued support to fight terrorism in all its forms.

Turkey and the European Union reconfirmed their commitment to the implementation of their joint action plan activated on 29 November 2015. Much progress has been achieved already, including Turkey's opening of its labour market to Syrians under temporary protection, the introduction of new visa requirements for Syrians and other nationalities, stepped up security efforts by the Turkish coast guard and police and enhanced information sharing. Moreover, the European Union has begun disbursing the 3 billion euros of the Facility for Refugees in Turkey for concrete projects and work has advanced on visa liberalisation and in the accession talks, including the opening of Chapter 17 last December. On 7 March 2016, Turkey furthermore agreed to accept the rapid return of all migrants not in need of international protection crossing from Turkey into Greece and to take back all irregular migrants intercepted in Turkish waters. Turkey and the EU also agreed to continue stepping up measures against migrant smugglers and welcomed the establishment of the NATO activity on the Aegean Sea.

At the same time Turkey and the EU recognise that further, swift and determined efforts are needed.

In order to break the business model of the smugglers and to offer migrants an alternative to putting their lives at risk, the EU and Turkey today decided to end the irregular migration from Turkey to the EU. In order to achieve this goal, they agreed on the following additional action points:

1. All new irregular migrants crossing from Turkey into Greek islands will be returned to Turkey. This will be a temporary and extraordinary measure which is necessary to end the human suffering and restore public order. Migrants arriving in the Greek islands will be duly registered and any application for asylum will be processed individually by the Greek authorities in accordance with the Asylum Procedures Directive. Migrants not applying for asylum or whose application has been found unfounded or inadmissible in accordance with the said directive will be returned to Turkey. Turkey and Greece, assisted by UNHCR as well as EU institutions and agencies, will take the necessary steps and agree any necessary bilateral arrangements, including the presence of Turkish officials on Greek islands, to ensure liaison and thereby facilitate the smooth functioning of these arrangements. The costs of the return operations and return to source countries of irregular migrants will be covered by the EU. The Members of the European Council welcome Turkey's commitment that migrants returned to Turkey will be protected in accordance with the relevant international standards and respecting the principle of non-refoulement.

2. For every Syrian being returned to Turkey from Greek islands, another Syrian will be resettled from Turkey to the EU taking into account the UN Vulnerability Criteria. A mechanism will be established, with the assistance of the Commission, EU agencies and other Member States, as well as the UNHCR, to ensure that this principle will be implemented just after the returns have started. Priority will be given to migrants who have not previously entered or tried to enter the EU irregularly. On the EU side, resettlement under this mechanism will take place, in the first instance, by honouring the commitments taken by Member States in the conclusions of Representatives of the Governments of Member States meeting within the Council on 22 July 2015, of which 18.000 places for resettlement remain. Any further need for resettlement will be carried out through a similar voluntary arrangement up to a limit of an additional 54.000 persons. The Members of the European Council welcome the Commission's intention to propose an amendment to the relocation decision of 22 September 2015 to allow for any resettlement commitment undertaken in the framework of this arrangement to be offset from non-allocated places under the decision. Should the number of returns exceed the numbers provided for by these arrangements, this mechanism will be reviewed.

3. Turkey will take any necessary measures to prevent new sea or land routes for illegal migration opening from Turkey to the EU, and will cooperate with neighbouring states as well as the EU to this effect.

4. Once irregular crossings between Turkey and the EU are ending or at least have been substantially and sustainably reduced, a Voluntary Humanitarian Admission Scheme will be activated. EU Member States will contribute on a voluntary basis to this scheme.

5. The fulfilment of the visa liberalisation roadmap will be accelerated vis-à-vis all participating Member States with a view to lifting the visa requirements for Turkish citizens at the latest by the end of June 2016, provided that all benchmarks have been met. To this end Turkey will take the necessary steps to fulfil the remaining requirements to allow the Commission to make, following the required assessment of compliance with the benchmarks, an appropriate proposal by the end of April on the basis of which the European Parliament and the Council can make a final decision.

6. The EU, in close cooperation with Turkey, will further speed up the disbursement of the initially allocated 3 billion euros under the Facility for Refugees in Turkey and ensure funding of further projects for persons under temporary protection identified with swift input from Turkey before the end of March. Once these resources are about to be used to the full, and provided the above commitments are met, the EU will mobilize additional funding for the Facility up to a ceiling of an additional 3 billion euros up to the end of 2018.

7. The EU will prepare for the decision on the opening of new chapters in the accession negotiations as soon as possible, building on the October 2015 European Council conclusions.

8. The EU and its Member States will work with Turkey in any joint endeavour to improve humanitarian conditions inside Syria, in particular in certain areas near the Turkish border which would allow for the local population and refugees to live in areas which will be more safe.

All these elements will be taken forward in parallel and monitored jointly on a monthly basis.

The EU and Turkey decided to meet again as necessary in accordance with the joint statement of 29 November 2015."
EU draft migrant deal with Turkey 18.3.2016

Eli tuon perusteella Kreikka käsittelee kaikki turvapaikkahakemukset EU:n turvapaikkadirektiivin mukaisesti, mutta oletettavasti myös hylkää kaikki hakemukset, minkä jälkeen tulijat siirretään Turkkiin, eikä heillä ole enää käytännössä tämän jälkeen laillista mahdollisuutta päästä Eurooppaan.

Eli se niistä kallisarvoisista kansainvälisistä sopimuksista, joiden ääriliberaalista tulkinnasta Suomi on pitänyt oman tulevaisuutensa vaarantaen kriisin ajan kiinni.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ajattelija2008

MV-lehdessä oli linkki tällaiseen mielenkiintoiseen videoon, jossa Stubbilta kysytään, olisiko Suomi voinut palauttaa Ruotsin kautta tulleet "turvapaikanhakijat" heti takaisin:

https://www.youtube.com/watch?v=sdoKG8ARi-U

Stubb ei tunnu ymmärtävän kysymystä tai ymmärtää sen tahallaan väärin. Sen jälkeen Stubb sitten selittää pari minuuttia, miten Petteri Orpo on hienosti hoitanut "turvapaikanhakijat".

Stubbin puheesta sain vaikutelman, että Suomi ei saa itse päättää asioista, vaan Saksa on määrännyt ja sitten Suomi on "hienosti hoitanut" Saksan antaman tehtävän. Stubb pyrki täysin kiertämään sen, että Suomi voisi itse päättää jostain asiasta jotain.

Peltipaita

Videolla olisi ollut tuhannen taalan paikka tarttua tuohon Stubbin muutamaan Ruotsista tulleeseen ja kysyä onko Ruotsi nykyään niin vaarallinen maa että sieltä tulee Suomeen turvapaikanhakijoita? Schengen -sopimus ei salli tällaista vaeltelua maasta toiseen. Shengen on kansainvälinen sopimus. Tätä sopimusta rikkovat niin Ruotsi kuin Suomi. Tämä sopimusrikkomus aiheuttaa vetovoimatekijän Kreikkaan josta vaelletaan eteenpäin. Kreikan vaikea tilanne on Suomen syy koska Suomi houkuttelee tulijoita kansainvälisistä sopimuksista piittaamatta.

Itku ja voivottelu EU:n kaatumisesta naurattaa. Mikä se sellainen yhteisö on joka ei velvoita noudattamaan sääntöjään? Saa kaatua, ja pitää kaatua.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Roope

Tuossa ESI-ajatushautomon tekstissä viitattiin myös vapaaehtoisuuteen, joka näyttäisi sopimusluonnoksen mukaan toteutuvan. Vapaaehtoiset maat ottavat sen määrän pakolaisia/turvapaikanhakijoita, jonka komissio/Juncker olisi halunnut pakottaa ne ottamaan. Tai luultavasti enemmänkin, koska läheskään kaikki maat eivät ole vapaaehtoisia.

Quote
Pakolaisten uudelleensijoittamisessa komissio vaati pakollisia kiintiöitä, mitä ei hyväksytty Itä-Euroopassa. Ettekö siten ruokkinut tarpeetonta jakoa?

"Me sanoimme, että sen on oltava pakollista, mikäli vapaaehtoisuus ei toimi. Kutsuin koolle monia johtajia ja sanoin, että jos ette halua pakkoa, sanokaa, että otatte komission pyytämät määrät vapaaehtoisesti. He kaikki sanoivat kyllä, mutta myöhemmin heidän ministerinsä sanoivat Brysselissä ei. Se oli uskomatonta."
EU:n komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin haastattelu 9.1.2016

Sopimuksen takana muutaman maahanmuuttofederalismia ajavan maan ydinryhmän "coalition of the willing", jossa Suomen hallitus on päättänyt olla mukana, mutta hallitus, eduskunta ja media vaikenevat asiasta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Randy

Puola taisi juuri pyyhkiä takapuoltaan turvapaikkaturistien taakanjaolla vedoten Brysselin iskuihin. Tietää Suomelle varmaan lisää rikkautta.

QuotePoland refuses to accept refugees after Brussels attack

Prime Minister Szydlo says it's "not possible" to honour refugee deal with EU after deadly ISIL attacks in Belgium. Poland's prime minister says his country is no longer prepared to take the 7,000 refugees it agreed to accept in negotiations with the European Union because of the deadly Brussels attacks...

http://www.aljazeera.com/news/2016/03/poland-refuses-accept-refugees-brussels-attack-160323132500564.html

Skeptikko

Quote from: Ajattelija2008 on 18.03.2016, 13:36:14
Stubb ei tunnu ymmärtävän kysymystä tai ymmärtää sen tahallaan väärin. Sen jälkeen Stubb sitten selittää pari minuuttia, miten Petteri Orpo on hienosti hoitanut "turvapaikanhakijat".

Tuollaiset poliitikkolierojen höpinät pitäisi keskeyttä nopeasti huudahtamalla, että et tainnut ymmärtää kysymystä, koska vastaat asian vierestä ja sitten vähän elaboroida asiaa lisäsanoin, jolloin tulee entistä kiusallisemmin selväksi poliitikon typeryys tai valehtelu.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Eisernes Kreuz

Quote from: Randy on 24.03.2016, 15:16:05
Puola taisi juuri pyyhkiä takapuoltaan turvapaikkaturistien taakanjaolla vedoten Brysselin iskuihin. Tietää Suomelle varmaan lisää rikkautta.

QuotePoland refuses to accept refugees after Brussels attack

Prime Minister Szydlo says it's "not possible" to honour refugee deal with EU after deadly ISIL attacks in Belgium. Poland's prime minister says his country is no longer prepared to take the 7,000 refugees it agreed to accept in negotiations with the European Union because of the deadly Brussels attacks...

http://www.aljazeera.com/news/2016/03/poland-refuses-accept-refugees-brussels-attack-160323132500564.html

Suomi kuuluu tähän ns. Coalition of the willing'iin. Olen varma siitä, että tulemme kaikki kantamaan vastuuta yhä uusista matuista myös koko Itä-Euroopan edestä.

Eihän sitä muuten rakkaille johtajillemme järjestyisi hyviä eläkevirkoja Brysselistä.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Roope

QuoteEU:n ja Turkin toissa viikolla solmima sopimus tukkii Turkista Kreikan kautta Eurooppaan pyrkivien tien. Se on ollut tavoitekin. Nyt EU-mailla on kuitenkin uudenlainen vastuu syyrialaispakolaisista – jo Eurooppaan tulleista mutta myös pakolaisleirien kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevista. EU:n on näytettävä, että unioni toimii tavoitteensa mukaisesti, siis niin, että pakolaisia siirretään turvaan suoraan leireiltä ilman ihmissalakuljettajia. Siitä, miten tämä tehdään, käydään eräänlaista huutokauppaa.

Meklareita on useampia. Yksi on EU. Sen on jaettava Turkki-sopimuksen mukaisesti noin 72 000 Turkissa olevaa syyrialaispakolaista eri EU-maihin. EU nimittäin sopi, että käytännössä kaikki Kreikkaan tulleet palautetaan Turkkiin ja jokaista Turkkiin palautettua syyrialaista kohden EU siirtää Turkista yhden syyrialaisen EU-maahan.
Helsingin Sanomat, pääkirjoitus: Huutokauppaa Syyrian pakolaisilla 31.3.2016

Quote from: HS 31.3.2016
Sisäministeriön arvion mukaan Suomen tulee tänä vuonna 10 000–15 000 turvapaikanhakijaa. Tämä määrä sisältää myös Turkista tai Kreikasta Suomeen siirrettävät syyrialaispakolaiset, joita on noin 3 300.

Sisäministeriön arvio on ollut jo viime syksystä asti muuttumattomasti 15 000 turvapaikanhakijaa. Luku perustuu mielikuvituksettomasti siihen, että budjetti on lyöty kiinni tuohon lukuun. Kuten viime vuonna, arvio muuttuu ylöspäin sillä viikolla, kun 15 000 tulee täyteen.

Quote from: HS 31.3.2016Maahanmuuttovirasto ilmoittikin vähentävänsä vastaanottokeskuksista yli 7 000 paikkaa. Hallitus antaa myös kevään mittaan useita turvapaikkapolitiikkaa kiristäviä lakiesityksiä, ja siksi esimerkiksi perheenyhdistämisten määrä vähenee.

Höpsis. Perheenyhdistämisten määrä on ollut viime vuodet nousussa (joka vuosi uusi ennätys), mutta se tulee jatkossa moninkertaistumaan turvapaikanhakijamäärän kasvun takia. Kasvu ottaa aivan erityisen loikan uuden lain myötä, kun hakemukset voi tehdä sähköisesti netin kautta.

Uusi laki ei ehdi voimaan ennen viime vuonna tulleiden perheenyhdistämishakemuksia, eivätkä vesitettyyn lakiin mahdollisesti jäävät kiristykset tule muutenkaan vaikuttamaan kuin ehkä neljäsosaan oleskeluluvan saavista turvapaikanhakijoista. Liian vähän, liian myöhään.

Quote from: HS 31.3.2016Vastuu pakolaisista ei katoa, vaikka turvapaikanhakijoita ei tulisi suoraan EU:n ja Suomen rajoille. Tosin Suomi ei ole kovin antelias, eikä hallitusohjelma anna juuri pelivaraa. Siihen on kirjattu perussuomalaisten vaatimuksesta, että Suomi suostuu vain vapaaehtoiseen taakanjakoon turvapaikanhakijoiden siirroissa. Tämä kirjaus aiheuttanee hallituksessa vääntöä vastedeskin.

Siis missä suhteessa Suomi ei ole antelias verrattuna mihin tahansa muuhun maahan? Perheenyhdistäminen EU:n helpointa, oleskelulupien myöntämisessä monien kansallisuuksien kohdalla Euroopan kärkeä mennen ohi jopa Ruotsista.

Suomi on harvoja kiintiöpakolaisia vapaaehtoisesti vastaanottavia maita. Julkisuudelta pimennossa ns. halukkaiden maiden ryhmässä puuhasteleva Suomen hallitus tulee kaikesta päätellen myöntymään myös EU:n "vapaaehtoisiin" taakanjakokiintiöihin, kun ne tulevat ajankohtaisiksi.

Hallitusohjelmasta ei ole piitattu sen enempää kirjatuissa yksityiskohdissa (perheenyhdistämislain uudistus) kuin hengessäkään (EU-kiintiöt), eikä väännöstä ole ollut tietoakaan kuin näennäisesti persujen pitämiseksi kiireisinä ja tyytyväisinä. Siinä missä ääriliberaalina pidetyn Ruotsin vasemmistohallitus on ilmoittanut pyrkivänsä turvapaikkakäytännöissään EU-sääntöjen minimeihin, Suomen sisäministeri Orpo on ilmoittanut, että meillä ei tehdä muutoksia ennen Euroopan yhteisen turvapaikkajärjestelmän valmistumista.

Quote from: HS 31.3.2016On selvää, että vaikka EU saisi pian Turkki-sopimuksen toimimaan kansainvälisiä sopimuksia kunnioittaen ja syyrialaisten siirrot käynnistymään, se ei vielä paranna miljoonien syyrialaispakolaisten oloja riittävästi tai ratkaise globaalia pakolaiskriisiä.

EU:ta tuskin löytyy rahkeita globaalien kriisien ratkaisemiseen, mutta jos ratkaistaisiin edes Euroopan puolen kriisi, eikä houkuteltaisi liikkeelle enää enempää ihmisiä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuoteSoini: EU-käytävillä kyseenalaistetaan jo Itä-Euroopan maille maksettavia tukia

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) kertoo, että EU-kokousten käytäväpuheissa on ryhdytty nostamaan esiin Itä-Euroopan maille maksettavia EU-tukia, koska maat eivät osallistu taakanjakoon turvapaikanhakijoista.
– Semmoinen päivä voi lähestyä, että aletaan katsoa maatalous- ja koheesiotukia Itä-Eurooppaan, Soini totesi politiikan toimittajien aamiaistilaisuudessa Helsingissä.

Soini sanoo, ettei ole hyvä tapa kytkeä asioita tällä tavalla toisiinsa. Hän kuitenkin muistuttaa, että mailta, jotka saavat EU:lta tulonsiirtoja, edellytetään myös vastuuta yhteisistä asioista.

Erityisesti Unkaria hän pitää kovana palana.

Soinin mukaan ratkaisu tilanteeseen ei voi olla, että EU päättää uudesta turvapaikanhakijoita koskevasta taakanjakosopimuksesta, kun edellistäkään sopimusta ei ole saatu pantua toimeen. Hänestä jäsenmaiden pitää vapaaehtoiselta pohjalta sitoutua huolehtimaan osuudestaan.

Soini pitää EU:n ja Turkin välistä sopimusta turvapaikanhakijoista ensimmäisenä askeleena. Sopimuksen mukaan Kreikka käännyttää turvapaikanhakijat takaisin Turkkiin. Soinista on hyvä, että pakolaiset otetaan Eurooppaan suoraan pakolaisleireiltä.
Aamulehti 14.4.2016

Näennäiseen vapaaehtoisuuteen eli kulissien takana tapahtuvaan painostukseen perustuva taakanjakosopimus ei ole sen parempi kuin pakollisuuteenkaan perustuva. Pakolaisten noutaminen pakolaisleireiltä Eurooppaan ei ole hyvä, vaan järjetöntä resurssien tuhlaamista.

Quote
Soinin mukaan on totta, että pakolaiskriisiin tarvitaan Euroopan tason ratkaisu, mutta hänen mukaansa se on saavutettavissa vain neuvotteluilla eikä Brysselin painostuksella tai jäsenmaiden enemmistöpäätöksillä. Hän kuitenkin myös mahdollisena leikata EU-tukia itäeurooppalaisilta jäsenmailta, jotka ovat kieltäytyneet taakanjaosta.
Helsingin Sanomat: Timo Soini saksalaislehden haastattelussa: En kiroa Merkelin pakolaispolitiikkaa 4.10.2015

Jos emme asetu puolustamaan Itä-Euroopan ja muidenkin EU-maiden itsenäistä maahanmuuttopolitiikkaa, ajamme EU:n johtamaa ja sanelemaa turvapaikkajärjestelmää.

Hallitus on puolensa valinnut, ja se on valitettavasti väärä puoli.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

orientexpressen

Kehitysmaiden saamaa kehitysapua on mahdotonta leikata tai poistaa, vaikka ne eivät suostuisikaan ottamaan vastaan Euroopasta karkotettavia omia kansalaisiaan. Sen sijaan Itä-Euroopan maiden köyhäinapua voi hyvin leikata, jos kiintiöturvapaikanhakijoiden vastaanotosta kieltäydytään. Mielenkiintoista logiikkaa.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Roope

QuoteMuuttoliike sekä ilmasto- ja energiakysymykset esillä EU-ministerivaliokunnassa

EU-ministerivaliokunta linjasi 15. huhtikuuta Suomen periaatteesta koskien kiintiöpakolaisten uudelleensijoittamista. Suomi korostaa, että ratkaisut pakolais- ja muuttoliiketilanteeseen ovat yhteisiä ja uudelleensijoittamiset vaativat kaikkien jäsenmaiden osallistumista. Suomi seuraa jatkuvasti, miten muut jäsenvaltiot toteuttavat tehtyjä sitoumuksia ja sopeuttaa omat toimensa siihen.
Valtioneuvosto 15.4.2016

Miten Suomi siis aikoo sopeuttaa toimensa havaintoon, että jotkut jäsenmaat ovat kieltäytyneet EU:n koordinoimista kiintiöpakolaisten uudelleensijoittamisista?

Sisäministeri Orpo lupasi marraskuussa Suomen keskeyttävän turvapaikanhakijoiden siirrot, mikäli muut maat eivät lähde mukaan sijoituksiin. Tilanne ei ole tuolloisesta olennaisesti muuttunut, mutta siirrot Suomeen jatkuvat. Suomi on ottanut vastaan viidenneksen (259) kaikista siirretyistä, kun useimmat muut jäsenmaat ovat edelleen nollilla tai ovat ottaneet vastaan vain kourallisen tulijoita.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alaric

Hallitus on hyväksynyt, että kriisitilanteissa turvapaikanhakijoita voidaan siirtää EU-maasta toiseen. Edelleen pidetään vapaaehtoisuudesta kiinni, mutta tässä taitaa jäädä lopulta vain tyhjä arpa ja helvetinmoinen lauma läpsyttelijöitä käteen, kun kiintiöt tulevat jossain välissä pakolliseksi.

Mr. Kinkkuvoileipä on huomenna kokoustelemassa aiheesta.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/suomi-hyvaksyy-turvapaikanhakijakiintiot-kriisitilanteissa/

QuoteSuomi hyväksyy turvapaikanhakijakiintiöt kriisitilanteissa

Suomi hyväksyy Dublin-sopimuksen uudistamisen siten, että turvapaikanhakijoita voidaan siirtää kriisitilanteissa EU-maasta toiseen. Hallitusohjelman mukaan siirtojen pitää olla vapaaehtoisia.

EU:n komissio on esittänyt kaksi vaihtoehtoa Dublin-sopimuksen uudistamiseen. Molemmat sisältävät ajatuksen turvapaikanhakijoiden siirroista maakohtaisin kiintiöin. Tällä pyritään jakamaan vastuuta tasaisemmin EU-maiden kesken. Suomi ei hyväksy sitä, että komissio saisi päättää siirtojen käynnistämisestä.

Hallitus linjasi kantansa EU:n turvapaikkapolitiikan uudistamiseen alkuviikosta. EU-maiden sisäministerit keskustelevat aiheesta huomenna Luxemburgissa. Suomea kokouksessa edustaa sisäministeri Petteri Orpo (kok.).

Kreikan ja Italian painetta helpottavista väliaikaisista kiintiöistä on jo sovittu, mutta niiden toimeenpano on ollut hidasta. Kiintiöiden hyväksyminen on ollut Suomessa vaikeaa etenkin perussuomalaisille. Hallitus äänesti tyhjää, kun asiasta syksyllä päätettiin.

Vapaaehtoisia vai pakollisia?

Jos uudesta kiintiömekanismista joudutaan äänestämään, Suomi on jälleen tukalassa tilanteessa.
Hallitus on tulkinnut, että kiintiöt ovat vapaaehtoisia, jos EU-maat saavat sovittua niistä yksimielisesti. Jos äänestykseen joudutaan, kiintiöistä tulee väistämättä pakollisia, koska myös vastaan äänestävien maiden on pantava ne toimeen.

Joukko itäisen Keski-Euroopan maita äänesti väliaikaisia kiintiöitä vastaan. Unkari ja Slovakia ovat vieneet päätöksen EU-tuomioistuimeen.

Uutta äänestystä ei ole lähitulevaisuudessa näköpiirissä, sillä komissio ei ole vielä edes laatinut virallista lakiesitystä Dublin-sopimuksen uudistamisesta. Sen on tarkoitus valmistua kesään mennessä EU-maiden käymän keskustelun pohjalta.

Nykyisen Dublin-sopimuksen mukaan turvapaikkahakemuksesta vastaa maa, johon tulija ensin saapuu. Hallituksen mukaan tästä periaatteesta ei pidä luopua. Kuormittuneesta maasta voitaisiin kuitenkin kriisitilanteessa siirtää turvapaikanhakijoita muihin EU-maihin.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Roope

Quote from: Alaric on 20.04.2016, 14:16:32
Suomi hyväksyy Dublin-sopimuksen uudistamisen siten, että turvapaikanhakijoita voidaan siirtää kriisitilanteissa EU-maasta toiseen. Hallitusohjelman mukaan siirtojen pitää olla vapaaehtoisia.

Vapaaehtoisia siirtoja voidaan tehdä jo nyt Dublin-sopimukseen koskematta. Jos PS tosiaan hyväksyy komission vaatimat Dublin-sopimuksen muutokset kriisisiirtoineen, se on sitten PS:n osalta lopullisesti siinä. Aivan turha selittää vapaaehtoisuudesta tai muusta, jos tätä ei asetuta vastustamaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuoteMinisteri Orpo: Eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä on uudistettava

EU:n sisäministerit kokoontuvat oikeus- ja sisäasioiden neuvostoon Luxemburgiin 21.4. Kokouksen aiheena on muun muassa yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistaminen. Tavoitteena on turvapaikkaprosessien ja päätöksenteon yhdenmukaistaminen.

Komissio antoi tiedonannon uudistamisesta 6.4., joka sisältää ehdotuksia muun muassa niin sanotusta Dublin-järjestelmästä. Dublin-asetuksen mukaan turvapaikanhakija on rekisteröitävä ja hänen asiansa on käsiteltävä ensimmäisessä EU-maassa, johon hän saapuu.

- Nykyjärjestelmä ei toimi. Sen vuoksi turvapaikkajärjestelmä on uudistettava kokonaisuudessaan. Suomen kannalta olisi hyvä, että sisäisten siirtojen järjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön kriisitilanteessa, kun tulijamäärät vaarantavat Dublinin soveltamisen jäsenmaassa ja aiheuttavat vakavaa häiriötä koko EU:lle. Kaikkien jäsenvaltioiden tulisi osallistua sisäisiin siirtoihin, kokouksessa Suomea edustava sisäministeri Petteri Orpo sanoo.

Suomen kanta on, että on saatava selkeä ja toimiva järjestelmä, joka edellyttää tiettyjä muutoksia EU-lainsäädäntöön. Järjestelmän on kiistatta määritettävä turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa oleva valtio ja maahan saapuvat henkilöt on tunnistettava ja rekisteröitävä. Tilanne ulkorajoilla on saatava hallintaan ja palautukset toimimaan kolmansien maiden kanssa.

Turvapaikanhakijoiden laajamittainen ja hallitsematon saapuminen EU:n alueelle on rasittanut suuresti sekä jäsenvaltioiden että Euroopan turvapaikkajärjestelmiä. Nykyinen järjestelmä, mukaan lukien Dublin ja Schengen, ei pysty vastaamaan näin suureen muuttopaineeseen.

Turvapaikanhakijoita uudelleensijoitetaan Turkista

Sisäministerit keskustelevat kokouksessaan myös muuttoliiketilanteesta, erityisesti Turkin kanssa tehtävän yhteistyön osalta. On tärkeää, että EU jatkaa yhteistyötä Turkin kanssa muuttoliikkeen hallitsemiseksi. Tarkoitus on, että jokaista Kreikan saarilta Turkkiin palautettua syyrialaista kohden uudelleen sijoitetaan yksi muu syyrialainen Turkista jäsenmaihin tai muihin EU:n ulkopuolisiin maihin, jotka ovat mukana järjestelyssä. Asiasta sovittiin EU-Turkki-julkilausumalla 18.3.2016.

Tavoitteena on, että suuren laittomien maahantulijoiden määrän sijaan EU:n alueelle saapuu pienempi määrä kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia maahantulijoita laillisesti. Ihmisten uudelleensijoittamisella päästäisiin järjestäytyneempään, ennakoitavampaan, humanitaarisempaan ja hallitumpaan maahantuloon.

Suomi pitää tehokasta ja toimivaa palautuspolitiikkaa välttämättömänä. Kaikki EU:n alueelle laittomasti saapuvat tulee rekisteröidä ja laittomista maahantulijoista täytyy nopeasti erottaa kansainvälistä suojelua tarvitsevat. Muut maahantulijat on tehokkaasti ja pikaisesti palautettava lähtö- tai kauttakulkumaihin.

EU:n ja kolmansien maiden kanssa käytäviä palauttamista ja takaisinottoa koskevia neuvotteluprosesseja tulee jatkaa. Suomen näkökulmasta neuvottelut pitäisi aloittaa myös Irakin, Afganistanin ja Somalian kanssa.
Sisäministeriön tiedote 20.4.2016

Quote from: SisäministeriöSuomen kannalta olisi hyvä, että sisäisten siirtojen järjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön kriisitilanteessa, kun tulijamäärät vaarantavat Dublinin soveltamisen jäsenmaassa ja aiheuttavat vakavaa häiriötä koko EU:lle. Kaikkien jäsenvaltioiden tulisi osallistua sisäisiin siirtoihin, kokouksessa Suomea edustava sisäministeri Petteri Orpo sanoo.
...
Järjestelmän on kiistatta määritettävä turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa oleva valtio ja maahan saapuvat henkilöt on tunnistettava ja rekisteröitävä.

Orpon kannanotto tarkoittaa, että Suomi ilmoittaa kannattavansa komission esittämiä pakollisia EU-kiintiöitä, sillä jäsenmaat saavat ottaa vapaasti vastaan turvapaikanhakijoita muista EU-maista jo nytkin. Turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa oleva valtio on ollut ennenkin selvä, mutta vastuuta on väistelty katsomalla laitonta maahantuloa ja laittomien siirtolaisten kauttakulkua läpi sormien. Kriisitilanteita varten on jo olemassa myös ns. tilapäisen suojelun direktiivi, jota ei ole koskaan aktivoitu.

Kuten olen aiemmin perustellut, komission molemmat ehdotukset johtavat käytännössä samaan lopputulokseen, joten jos kannattaa toista, kannattaa toistakin. Molempia on vastustettava tai hyväksyy molemmat. Ei oikeasti ole eikä tule olemaan tarjolla sellaista sievisteltyä kompromissia, että hyväksytään vain vapaaehtoiset kiintiöt erityisissä kriisitilanteissa. Komission määritelmillä ja toimilla kriisitilanne olisi jatkuva.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mr.Reese

Haiskahtaa viivyttelyltä. Kellään ei ole oikein uskoa, että mitään sopua tulisi. Odotellaan josko matut kyllästyisi jumittamaan Kreikassa ja Italiassa, lähtevät sitten pois vapaaehtoisesti. Italia ja Kreikka pidetään ehdollisena Schengenissä, jos ulkorajat saavat kiinni, niin pääsevät takaisin.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

JKN93

http://yle.fi/uutiset/orpo_suomelle_kayvat_turvapaikanhakijoiden_kiintiot_kriisitilanteissa/8825094

Orpo: Suomelle käyvät turvapaikanhakijoiden kiintiöt kriisitilanteissa


EU-komissio on ehdottanut, että turvapaikanhakijoita jaettaisiin EU-maihin pysyvällä jakomekanismilla tai nykyiseen Dublin-sopimukseen luotaisiin kriisimenetelmä. Molemmissa malleissa on kiintiöitä, joilla turvapaikanhakijoita jaettaisiin.

Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) kannattaa turvapaikanhakijoiden sisäisten siirtojen käyttöönottoa kriisitilanteissa.

Orposta EU:n nykyinen turvapaikkajärjestelmä ei toimi, ja se on uudistettava kokonaan. Suomen kanta on, että unionille on saatava selkeä ja toimiva järjestelmä, jossa turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastaava valtio on määritelty kiistatta.

– Suomen kannalta olisi hyvä, että sisäisten siirtojen järjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön kriisitilanteessa, kun tulijamäärät vaarantavat Dublinin soveltamisen jäsenmaassa ja aiheuttavat vakavaa häiriötä koko EU:lle. Kaikkien jäsenvaltioiden tulisi osallistua sisäisiin siirtoihin, Orpo painottaa tiedotteessa.

EU-komissio esitti huhtikuun alussa turvapaikkajärjestelmän uudistamista. Turvapaikanhakijoita jaettaisiin jäsenmaihin joko pysyvällä jakomekanismilla tai nykyiseen Dublin-sopimukseen luotaisiin kriisimenetelmä. Tällä helpotettaisiin suuren määrän pakolaisia vastaanottaneiden jäsenmaiden taakkaa. Molemmat mallit sisältävät kiintiöitä, joilla turvapaikanhakijoita jaettaisiin.

Dublin-asetuksen mukaan turvapaikanhakija on rekisteröitävä ja hänen asiansa on käsiteltävä ensimmäisessä EU-maassa, johon hän saapuu.

EU:n sisäministerit kokoontuvat oikeus- ja sisäasioiden neuvostoon Luxemburgiin huomenna torstaina. Kokouksen asialistalla on eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistaminen. Tavoitteena on yhdenmukaistaa turvapaikkaprosesseja ja päätöksentekoa eri jäsenmaissa.


http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2016042021446281_cm.shtml

Quote
Jos uudesta kiintiömekanismista joudutaan äänestämään, Suomi on jälleen tukalassa tilanteessa. Hallitus on tulkinnut, että kiintiöt ovat vapaaehtoisia, jos EU-maat saavat sovittua niistä yksimielisesti. Jos äänestykseen joudutaan, kiintiöistä tulee väistämättä pakollisia, koska myös vastaan äänestävien maiden on pantava ne toimeen.


Koko Sisäministeriön tiedote Suomen kannasta asiaan:
http://www.intermin.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/1/1/ministeri_orpo_eurooppalainen_turvapaikkajarjestelma_on_uudistettava_67077?language=fi


Micke90

Ai käyvät, vai? Ei minulle vain käy, mutta ei minulta ole kysyttykään.

Gunnar Hymén

meillä on jo kiintiöt täynnä. milloinhan tuo Urpo tajuaa kertoa sen eteenpäin
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Alaric

EU-diplomaattilähteet arvioivat, että myös kiintiöitä vastustavat maat saattavat joutua hyväksymään sitovat turvapaikanhakijakiintiöt, mikä yllätys. Onneksi meillä on kuitenkin Kinkkuvoileipä sisäministerien kokouksessa lyömässä nyrkkiä pöytään :roll:

Ylen tietojen mukaan osa perussuomalaisista olisi valmis joustamaan asiassa. Tämäkin yllätti suuresti.

http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijakiintioista_voi_tulla_suomelle_taas_ongelma/8827750?origin=rss

QuoteTurvapaikanhakijakiintiöistä voi tulla Suomelle taas ongelma

Hallitusohjelmassa lukee, että Suomi hyväksyy turvapaikanhakijoiden siirtelyn vain vapaaehtoispohjalta. Hallitus voi joutua arvioimaan uudestaan kirjaustaan kiintiöistä, sisäministeri Petteri Orpo sanoo.

Euroopan sisäministerit yrittävät ensi kertaa löytää  yhteisen näkemyksen, miten turvapaikkapolitiikkaa muutetaan. Ministerit ovat koolla Luxemburgissa.

Suomen hallitus päätti aloittaessaan vuosi sitten, että se ei hyväksy pakollisia kiintiöitä, joilla turvapaikanhakijoita siirreltäisiin maasta toiseen.

– Sinänsä hallitusohjelman linjaus on ihan selkeä, että kiintiöt ja jaot tehdään vapaaehtoisuuteen perustuen. Mutta se on yksi elementti kokonaisuutta, sisäministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi Luxemburgissa.

Asiaan voidaan joutua palaamaan. Vaikka moni EU-maa vastustaa sitovia kiintiötä, ne saatetaan lopulta hyväksyä tiukoin reunaehdoin, EU-diplomaattilähteet arvioivat. Suomikaan ei sulje niitä pois.

– Pitää katsoa kokonaisuutta, millainen uudistus oikeasti on tulossa. Sen jälkeen sitten arvioimme taakanjaon ja kriisimekanismin päätöksentekoa. Se on sitten se hetki, milloin joudumme arvioimaan hallitusohjelman kirjausta, Orpo sanoi Luxemburgissa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu irrallinen virke: "Turvapaikanhakijoiden EU:n sisäiset siirrot perustuvat jäsenvaltioiden vapaaehtoisuuteen". Myös pääministeri Juha Sipilä on sanonut, että Suomi voi joutua tilanteeseen, jossa sille olisi itselle hyötyä kiintiöistä. Ylen tietojen mukaan myös perussuomalaisista osa voisi olla valmiita joustamaan.

Jo nyt EU:ssa on sitovat kiintiöt, jolla turvapaikanhakijoita on päätetty siirtää. Kun niistä äänestettiin, Suomi painoi perussuomalaisten vaatimuksesta tyhjää.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

JKN93

http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijoita_on_tullut_lahes_35_000__paatosta_odottaa_yha_25_000_ihmista/8818366
Quote
Sisäministeriö arvioi, että tämän vuoden aikana Suomeen saapuu noin 10 000 turvapaikanhakijaa. Sisäministeriössä on kuitenkin varauduttu 50 000 turvapaikanhakijaan.