News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-05 YLE: EU;n turvapaikanhakujärjestelmän muutos

Started by JKN93, 06.04.2016, 00:00:02

Previous topic - Next topic

kummastelija

Jaha.

Kun meillä oli EU-kansanäänestys 20-vuotta sitten, EU oli ensisijaisesti talousliitto. Se tarkoitti että suomalaisille vientiyrityksille tuli paremmat toimintaedellytykset. Väkeä palkattiin lisää ja hyvinvointi kasvoi. Viimeisten vuosien aikana talous on laitettu syrjään ja tilalle on otettu politiikka. Agendalla euroopan kansallistaminen kehitysmaalaisille. Emme me sitä tilanneet.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Jaska Pankkaaja

Tiedä mitä tuosta tulee.. Itse arvelen että ehkä alkuun päästään ja mallioppilas kaikkein laajimmin korruptoitunut(* suomalian EUvostotasavalta tankkaa mahdollismman paljon haitta-metuja ennen soiton loppumista.

*) ei euromäärillä mitaten mutta suomalainen poliitikko on todella halpa, 10 k€ riittää jo vaikka mihinkä. Se että esim. jonkun orpon muija vääntää tiliä copypeistaamalla valituksia matupäätöksistä ei aiheuta täällä mitään reaktioita.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Atte Saarela

Quote from: Matias Turkkila on 07.04.2016, 02:33:18
Quote from: Aksiooma on 06.04.2016, 14:19:08
Quote from: writer on 06.04.2016, 14:13:53
Molemmat PAKOLLISET turvapaikanhakijoiden siirtosysteemit ovat hallitusohjelman vastaisia ja molemmat olisivat suomelle tuhoisia ja toisivat jatkossa jokaikinen vuosi suomeen kymmeniä tuhansia tulijoita.

Onneksi Perussuomalaiset ovat hallituksessa. Soini laittaa arvovaltansa peliin ja uhkaa erota ja viedä Perussuomalaiset oppositioon, jos hallitus suostuu Komission ehdotuksiin.  :facepalm:

Komission ehdotus on hallitusohjelman vastainen. PS vaati ja sai sinne pykälän, jolla torpataan pakkokiintiöt.
Todella hyvä, toivon että tästä myös pidetään kiinni eikä hallitusohjelmaa taas harjata jonnekin maton alle.

Ajattelija2008

Uudistus olisi hyvä, jos turvapaikkahakemukset käsiteltäisiin rehellisesti, eli niistä hylättäisiin 99.6 % kuten Japanissa.

Mutta tämä suunnitelma on todellisuudessa tapa annostella laitonta halpatyövoimaa eri EU-maihin. Ei ihme, että Petteri Orpo näkee suunnitelmassa "paljon hyvää", koska se mahdollistaa halpatyövoiman siirron Suomeen.

Pakolaisten kanssa suunnitelmalla ei ole mitään tekemistä, koska EU:hun ei pakolaisia juurikaan tule vaan onnenonkijoita.

Atte Saarela

#34
Persujen kannatukselle ero hallituksesta voisi kyllä tehdä todella hyvää ja ilman sitä persut varmaan eivät saakaan kiintiöitä pysäytettyä sitten kun niitä aletaan tosissaan juntata läpi.

Mielestäni ei ole mitenkään kohtuutonta erota hallituksesta sitten kun hallitusohjelmaa aletaan rikkoa noin törkeästi

Jääpää

^
Se olisi se toinen ainoa kannatuksen nostokeino ja a i n o a Soinin kanssa, mutta Orpon muijan työllisyys ja hillotolppa..
" Soinin vaikea valinta; Hallitusohjelman pykälä, vai hillopykälä?"

" ..eeuu ja kansainväliset sopimuuuukset.." voittaa mennentullen. Sanakikkailu taakasta rikkaudeksi tjmp. voi syödä jonkun kuvitteellisen "säästö"ohjelman säästöt, mutta pari siltarumpua ja ratikkaa paikkoo hyvin. Vienti vetää, tavarat ja ihmiset kulkevat vapaasti rajojen yli ilman hankalaa, suorastaan y l i voimaista, valuutanvaihtoa. Autot ja ruoka halpenevat puolella ja viina on suorastaan ilmaista . Nettosaajiakin ties kuinka monetta sukupolvea jo.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Mr.Reese

Kenen yhteinen linja se sitten olisi? Unkari % notkujista vai Hölmölän %. Jo Migrin Kreikkaan lähetetyt terminaattorit voi saada paljon pahaa verta aikaan, kun sompuille alkaa läpsähtelemään turvaa 100%, kun naapuriteltan Belgia antaa vain 20%. Onkohan azyylinvonkujat jonossa migrin käsittelijöiden teltan takana, kun muissa pyöritetään peukaloita?
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Roope

Quote from: Matias Turkkila on 07.04.2016, 02:33:18
Komission ehdotus on hallitusohjelman vastainen. PS vaati ja sai sinne pykälän, jolla torpataan pakkokiintiöt.

Kuten täällä tiedämme (mistä ei kiitosta suomalaisille tiedotusvälineille), Suomi kuuluu Saksan johtamaan ns. halukkaiden maiden ryhmään, joka on eurooppalaisen median mukaan sitoutunut vapaaehtoisiin kiintiöihin, koska pakkokiintiöiden läpimeno on EU:ssa jo lähes mahdotonta (mm. Unkarin kansanäänestys).

Jos Perussuomalaisilla on jotain oikeaa sanomista EU-kiintiöistä, nyt on aika lailla viimeinen hetki sanoa se. Toivottavasti ei kuitenkaan enää tätä kiertelyä, että PS vastustaa pakkokiintiöitä. Niin varmaan, mutta mitä PS tekee estääkseen Suomen myöntymisen vapaaehtoisiin kiintiöihin?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

guest3656

Quote from: Roope on 07.04.2016, 11:53:25

Jos Perussuomalaisilla on jotain oikeaa sanomista EU-kiintiöistä, nyt on aika lailla viimeinen hetki sanoa se. Toivottavasti ei kuitenkaan enää tätä kiertelyä, että PS vastustaa pakkokiintiöitä. Niin varmaan, mutta mitä PS tekee estääkseen Suomen myöntymisen vapaaehtoisiin kiintiöihin?

Tämä on keskeinen huomio. Turkkila yrittää vain kääntää tapansa mukaan huomion pois siitä tosiasiasta, etteivät persut saa tässäkään asiassa mitään aikaan. Persut taipuvat ja lopputulos on molemmissa tapauksissa sama. Persujen ankara vastarinta ilmenee ainoastaan yhtenä SU:n uutisena asiasta. Muu persukööri vaikenee.


Roope

QuoteEU:n turvapaikkapolitiikasta keskustelemassa SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho.
Huomenta Suomi: EU:n turvapaikkapolitiikka - vastuunkantoa pakolla? 8.4.2016 (9 min)

Toimittaja Jesse Kamras jankuttaa näkemyksiään, kuinka Dublin-sopimus ei toimi ja on pakko ottaa käyttöön komission esittämä taakanjako. Miapetra Kumpula-Natri komppaa ja vaatii pakkokeinoja.

Sampo Terhon mukaan PS ja hallitus vastustavat komission esittämiä pysyviä pakkomalleja ja voivat hyväksyä hallitusohjelman perusteella vain vapaaehtoiset tilapäiset mallit. Ei kuulosta ollenkaan tarpeeksi hyvältä, kun tiedetään Suomen osallisuus ns. halukkaiden maiden ryhmässä.

Vaikuttaakseen uskottavalta PS:n pitäisi vastustaa kategorisesti kaikkia EU:n taakanjakomalleja ja tukea Itä-Euroopan maita, jotka yrittävät pitää turvapaikanhakijavirrat Euroopan ulkopuolella, toisin kuin komissio, joka päinvastoin haluaa joka puolelle Eurooppaa lisää turvapaikanhakijoita "laillisten reittien" kautta.

Melko suurella todennäköisyydellä EU päätyy kompromissina juuri vapaaehtoisuuteen perustuvaan malliin, jonka pohjalta aluksi vain ns. halukkaiden maiden ryhmä ottaa "vapaaehtoisesti" käyttöön EU:n sanelemat kiintiöt. Toivottavasti kesällä tapahtuu jotain dramaattista, joka estää tämän, sillä ainakaan PS ei tunnu haluavan heittäytyä suunnitelman tielle.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

BarkAtTheMoon

Quote from: Roope on 08.04.2016, 23:43:20
QuoteEU:n turvapaikkapolitiikasta keskustelemassa SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho.
Huomenta Suomi: EU:n turvapaikkapolitiikka - vastuunkantoa pakolla? 8.4.2016 (9 min)

Toimittaja Jesse Kamras jankuttaa näkemyksiään, kuinka Dublin-sopimus ei toimi ja on pakko ottaa käyttöön komission esittämä taakanjako. Miapetra Kumpula-Natri komppaa ja vaatii pakkokeinoja.

Sampo Terhon mukaan PS ja hallitus vastustavat komission esittämiä pysyviä pakkomalleja ja voivat hyväksyä hallitusohjelman perusteella vain vapaaehtoiset tilapäiset mallit. Ei kuulosta ollenkaan tarpeeksi hyvältä, kun tiedetään Suomen osallisuus ns. halukkaiden maiden ryhmässä.

Vaikuttaakseen uskottavalta PS:n pitäisi vastustaa kategorisesti kaikkia EU:n taakanjakomalleja ja tukea Itä-Euroopan maita, jotka yrittävät pitää turvapaikanhakijavirrat Euroopan ulkopuolella, toisin kuin komissio, joka päinvastoin haluaa joka puolelle Eurooppaa lisää turvapaikanhakijoita "laillisten reittien" kautta.

Melko suurella todennäköisyydellä EU päätyy kompromissina juuri vapaaehtoisuuteen perustuvaan malliin, jonka pohjalta aluksi vain ns. halukkaiden maiden ryhmä ottaa "vapaaehtoisesti" käyttöön EU:n sanelemat kiintiöt. Toivottavasti kesällä tapahtuu jotain dramaattista, joka estää tämän, sillä ainakaan PS ei tunnu haluavan heittäytyä suunnitelman tielle.
Minusta tilanne on muuttumassa jatkuvasti pahemmaksi ja nimenomaisesti siksi, koska puolueet eivät aja Suomen asiaa. Auttaisiko asiaa jos meikäläisiä politiikan ulkopuolelta tulisi politiikkaan vai mitä mielestäsi pitäis tehdä koska jotakin nähdäkseni pitää, tilannehan vaikuttaa lievästikin sanottuna karmealta.

Laskentanuiva

Quote from: Kaarin M on 06.04.2016, 08:34:25

Toisaalta eihän tämä koske meitä sillä tämä maa on KONKURSSISSA.

Tämähän toteutuessaan koskisi juuri Suomea.

Olemme iso, harvaanasuttu maa.
Bruttokansantuote on korkea, eli "varallisuutta" löytyy.


Sillähän ei ole näissä pakolaiskysymyksissä taas mitään tekemistä sen tosiasian suhteen, että Oy Suomi Ab:n "tuloksentekokyky" on ollut vuodesta 2009 lähtien reippaasti  miinusmerkkinen, eli noin 9 Mrdia euroa ollaan tehty tappiota joka vuosi.

Myydään siis loppukin valtion/ kuntien varallisuus ja otetaan vieraat sisään.
Onneksi tämäkään eu:n suunnitelma ei tule käytännössä toteutumaan.

Kyllä alkoi "Keijoa" taas aamusta ketuttamaan  >:(
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Roope

EU-taakanjakoon myötämielisesti suhtautuvan Maikkarin uutisoinnista voi päätellä, millä keinoilla komission kaksi taakanjakoehdotusta yritetään myydä suomalaisille.

MTV: Orpo kriisimekanismin kannalla EU:n vastuunjaossa: "Pysyvät kiintiöt mahdottomia" 8.4.2016

MTV: "Dublin-sopimuskin saisi mennä Välimeren aaltoihin" – Mepit ruotivat turvapaikkapolitiikkaa 9.4.2016

Komission ensimmäisen ehdotuksen mukaan pakollinen taakanjako otettaisiin käyttöön vasta siinä kriisitilanteessa, kun jonkin maan kantokyky ylittyy. Tätä kutsutaan Maikkarilla Dublin-järjestelmän "pieneksi ehostukseksi". Toisen mallin mukaan pakollista taakanjakoa sovellettaisiin kaikkiin EU-alueelle tuleviin heti. Tätä kutsutaan "vallankumoukselliseksi" ja "täysremontiksi". Kumman mallin pakolaiskriisistä huolestunut lukija valitsisi tällaisten kuvausten perusteella?

Itse asiassa näennäisestä erosta huolimatta molemmissa ehdotuksissa on nykytilanteessa kyse samasta periaatteesta, joka johtaa lähes täsmälleen samaan lopputulokseen. Koska tulijat saapuvat EU-alueelle tiettyjen rajavaltioiden kautta, Kreikan kaltaiset maat joutuvat väistämättä komission määrittelemään kriisitilanteeseen, jossa niiden kantokyky näennäisesti ylittyy. Sanon näennäisesti, koska Kreikka ei ole ottanut vuosittain vastaan kuin noin 10 000 turvapaikkahakemusta, joista se on hyväksynyt vain noin 2 000. Tästä huolimatta Kreikasta siirretään jo nyt turvapaikanhakijoita muihin EU-maihin (kuten paljon kuormittuneempaan Suomeen), eikä sinne palauteta Dublin-tapauksia. Vielä varmemmaksi vakuudeksi mallien samanlaisuudesta komission esityksessä kriisitoimet laukaisevana raja-arvona viitataan siihen, kun tulijoiden määrä ylittää "merkittävästi" sen määrän, joka olisi taakanjakomallin mukainen kohtuullinen määrä.

Viime vuonna EU-alueelta, Norjasta ja Sveitsistä haki turvapaikkaa 1,4 miljoonaa ihmistä. Jos komission ehdottama "ehostettu malli" olisi ollut voimassa, karkeasti arvioiden puolet heistä olisi siirretty toisiin EU-maihin. Jos taas olisi toimittu komission "vallankumouksellisen mallin" mukaan, lopputulos olisi hieman erilaisista byrokratian koukeroista huolimatta ollut eri maiden turvapaikanhakijamäärien suhteen lähes sama. Ero ei olisi ollut vallankumouksellinen vaan hiuksenhieno. Sen sijaan suhteessa jäsenmaiden maahanmuuttopoliittisen päätösvallan riistoon molempia komission ehdotuksia voi kuvailla vallankumouksellisiksi.

Tiedote: Komissio esittelee vaihtoehtoja Euroopan yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiseksi sekä turvallisten ja laillisten maahanpääsyväylien kehittämiseksi 6.4.2015

Tiedonanto: Euroopan yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistaminen ja laillisten maahanpääsyväylien kehittäminen 6.4.2016 (pdf, englanniksi)

Nykyisen Dublin-järjestelmän kumoamista perustellaan hokemalla, että se "ei toimi", mutta uuden järjestelmän ei voi olettaa toimivan ainakaan paremmin. Jos uusi järjestelmä pannaan toimimaan kiristämällä vastentahtoisia maita esimerkiksi EU-etuuksien menetyksillä, vastaavasti vanhankin Dublin-järjestelmän saisi toimimaan samalla tavalla. Erona on se, että vanha järjestelmä ei tiukasti valvottuna houkuttelisi EU-alueelle ollenkaan samalla tavalla turvapaikanhakijoita kuin komission esittämät uudet taakanjakomallit. Se, että tulijat eivät pääsisi Kreikasta ja muista rajavaltioista eteenpäin Keski- ja Pohjois-Eurooppaan, tyrehdyttäisi tulijavirrat. Kreikkaan jo tulleet voitaisiin siirtää Euroopasta kahdenvälisillä sopimuksilla turvallisiin maihin ympäri maailmaa, minkä EU:n Turkki-sopimus on osoittanut täysin mahdolliseksi vaihtoehdoksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

MikkoAP

Ei EU enää montaa viime vuoden kaltaista tulvaa kestä, joten ei sillä tule olemaan valtaa pakottaa jäsenmaita tuollaiseen järjestelyyn. Sen sijaan todellinen vaara ovat - jälleen kerran - suomalaiset poliitikot, jotka kyllä yrittävät  tuota soveltaa mahdollisimman epäedullisesti Suomea ajatellen, vaikkei mikään muu Euroopan maa niin tekisi.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

xor_rox

http://www.ts.fi/mielipiteet/paakirjoitukset/860195/Turvapaikkasopimusta+tarpeen+uudistaa

Quote(...)

On todennakoista, etta ratkaisua haetaan Dublinin sopimuksen modernisoinnista. Pysyva ja automaattinen vastuunjako ei mene jasenmaissa lapi, ei etenkaan Ita-Euroopan maissa eika Britanniassa.

Dublinin sopimuksen toimivuus edellyttaa muutakin kuin kriisimekanismin lisaamista. Ulkorajavalvontaa on syyta tehostaa. Sisarajakaytannotkin kaipaavat paivittamista. Palautusmahdollisuuden toimivuus on varmistettava ja turvallisuus- ja rajaviranomaisten yhteistyota hiottava.

Suomella on syynsa tukea Dublinin sopimuksen ajantasaistamista. Jos tulijavirta itarajan yli taas yltyy, kriisimekanismi voi olla tarpeen.

Dublin-paivitys edellyttaa myos Turkin kanssa tehdyn turvapaikkasopimuksen pitavyytta. Sanomattakin on selvaa, etta EU-maiden on oltava keskenaan solidaarisia ja hyvaksyttava yhteinen vastuu yhteisesta unionista.

Tarinan mukaan orkesteri soitti Titanicin kannella sen jälkeen, kun laiva oli tehnyt tuttavuutta jäävuoren kanssa. Kurssinmuutoksilla ei tietenkään ollut enää mitään merkitystä, vaan nyt keskityttiin enää rauhoittelemaan matkustajia. Siinä vaiheessa me nyt olemme tämän yhteisen unionimme kanssa. Mitään ei ole enää tehtävissä, joten kansoille lisää sirkushuveja, jotteivät nämä huomaisi, mitä on tapahtumassa. Unkari, Tsekki, Slovakia ja Puola ovat ottaneet jo paikkansa pelastusveneissä, joita on rajallinen määrä. Suomi varautuu tilanteeseen sikiöasennossa kannen alla.

Roope

Quote from: xor_rox on 11.04.2016, 07:15:18
http://www.ts.fi/mielipiteet/paakirjoitukset/860195/Turvapaikkasopimusta+tarpeen+uudistaa

Quote from: TSMiljoonien turvapaikanhakijoiden tulva paljasti sopimuksen onttouden. Valtaosa jäsenmaista ajaa säädöksien muuttamista. Osa tulomaista on kohtuuttomassa paineessa.

Sopimus on sinänsä toimiva ja perusteltu, mutta sitä ei ole valvottu, eikä sen noudattamista ole väärinkäytöksistä huolimatta vaadittu. Tulijatulva paljasti viimein hitaimmillekin, että etenkin Kreikka ei ole yrittänytkään noudattaa EU:n yhteisiä sopimuksia, vaan on sysännyt ongelmat eteenpäin. Tulijatulva ja tilanteen eskaloituminen johtuvat siitä, että sopimuksia ei ole noudatettu vuosiin. Jos Kreikasta ei olisi päässyt eteenpäin, tulijavirrat olisivat tyrehtyneet alkuunsa. Makedonian rajan edustalla laittomat siirtolaiset näkevät mieluummin nälkää ja yöpyvät mudassa kuin nousevat busseihin ja hakevat turvapaikkaa Kreikasta. Taakanjako ylläpitäisi tätä ilmiötä.

Quote from: TSKiintiöihin perustuvat vastuunjaot ovat myrkkyä osalle jäsenmaista. Jos komissio kuulemiskierroksen jälkeen saa Dublin-päivityksensä lakiesityksen muotoon, jonkinlainen vastuunjako paperissa varmasti on mukana.

Kiintiöt ovat myrkkyä koko Euroopalle, sillä ne houkuttelevat tulemaan ja lisäävät jäsenmaiden jo ennestäänkin ongelmallista moraalikatoa ja välinpitämättömyyttä. Sen sijaan, että jäsenmaat ryhtyisivät yhdessä toimiin turvapaikkajärjestelmän tiukentamiseksi, rajavalvonnan tehostamiseksi ja tulijoiden käännyttämiseksi, valtiot tulevat keskittymään siihen, kuinka saisivat minimoitua kiintiönsä muiden kustannuksella ja siirtämään pakkosiirretyt tulijat vähin äänin toisten maiden maiden niskoille.

Quote from: TSSuomella on syynsä tukea Dublinin sopimuksen ajantasaistamista. Jos tulijavirta itärajan yli taas yltyy, kriisimekanismi voi olla tarpeen.

Kun viime syksynä huipentunut turvapaikanhakijakriisi johtui juuri siitä, että aiempia sopimuksia ei noudatettu (paitsi Suomessa), ei ole järkeä tehdä uutta sopimusta, joka on normaalitilanteessa Suomelle ja koko Euroopalle vahingollinen. Suomea mahdollisesti koskevassa teoreettisessa kriisitilanteessa ei olisi yhtään aiempaa enempää takeita, etteivätkö muut maat taas pelaisi yhdessä Suomen tappioksi. Maahanmuuttopoliittisen päätösvallan luovuttaminen EU:lle ei luo jäsenmaille turvaa kriisitilanteiden varalta vaan komission linjaukset tuntien lisää riskejä uusista kriiseistä.

Quote from: TS
Sanomattakin on selvää, että EU-maiden on oltava keskenään solidaarisia ja hyväksyttävä yhteinen vastuu yhteisestä unionista.

Solidaarisuutta voi osoittaa muillakin tavoilla kuin sellaisilla, jotka johtavat Euroopan kannalta kielteiseen kierteeseen. Taakanjako vain houkuttelee Eurooppaan yhä enemmän ihmisiä. Yhteistyötä pitäisi tehdä niillä tavoilla, jotka tähtäävät tulijamäärän vähentämiseen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Rubiikinkuutio

Quote from: Matias Turkkila on 07.04.2016, 02:33:18

Komission ehdotus on hallitusohjelman vastainen. PS vaati ja sai sinne pykälän, jolla torpataan pakkokiintiöt.

Viitsiikö Soini puollustaa hallitusohjelmaa? Tehdään kiintiöt vapaaehtoisina? JEE!

"Tänään on oikea ilon ja onnen päivä." - Vuorineuvos Tuura
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Roope

Quote from: xor_rox on 11.04.2016, 07:15:18
http://www.ts.fi/mielipiteet/paakirjoitukset/860195/Turvapaikkasopimusta+tarpeen+uudistaa

QuoteSuomella on syynsa tukea Dublinin sopimuksen ajantasaistamista. Jos tulijavirta itarajan yli taas yltyy, kriisimekanismi voi olla tarpeen.

Pääkirjoituksessa esitetty perustelu on ontto siksikin, että kriisimekanismi on jo olemassa. Balkanin sodan jälkeen sovitulla tilapäisen suojelun direktiivillä on varauduttu juuri sellaiseen tilanteeseen, jossa yhden jäsenmaan turvapaikkajärjestelmän kantokyky ylittyy. Sitä ei kuitenkaan ole koskaan käytetty, eikä sen käyttöönotosta viime vuonnakaan edes keskusteltu. Dublin-sopimuksen uudistuksen todelliset tavoitteet ovat siis muualla, liittovaltiokehityksen edistämisessä.

Eli vetoaminen siihen, että nykyinen Dublin-sopimus "ei toimi", on tekosyy. Sopimus toimii paremmin kuin aiottu uudistus, jos jäsenmaat noudattavat sitä, eivätkä hyväksy alueellaan laittomien siirtolaisten läpikulkua. Samoin vetoaminen Suomen itärajan yli mahdollisesti jonain päivänä tulevaan tulijatulvaan on tekosyy. Tulva tuli jo viime vuonna länsirajan yli, vaikka sen ei pitäisi olla EU-sopimusten mukaan mahdollista, mutta sen enempää Suomea kuin EU:takaan ei kiinnostanut puuttua asiaan. Erityinen EU:n kriisimekanismikin on olemassa, mutta sitä ei ole otettu tässä kriisissä käyttöön.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ämpee

Quote from: Matias Turkkila on 07.04.2016, 02:33:18
Quote from: Aksiooma on 06.04.2016, 14:19:08
Quote from: writer on 06.04.2016, 14:13:53
Molemmat PAKOLLISET turvapaikanhakijoiden siirtosysteemit ovat hallitusohjelman vastaisia ja molemmat olisivat suomelle tuhoisia ja toisivat jatkossa jokaikinen vuosi suomeen kymmeniä tuhansia tulijoita.

Onneksi Perussuomalaiset ovat hallituksessa. Soini laittaa arvovaltansa peliin ja uhkaa erota ja viedä Perussuomalaiset oppositioon, jos hallitus suostuu Komission ehdotuksiin.  :facepalm:
Komission ehdotus on hallitusohjelman vastainen. PS vaati ja sai sinne pykälän, jolla torpataan pakkokiintiöt.

Ja jotta pakkokiintiöitä ei tarvitsisi jonkun mielen pahoittamiseksi yrittääkään torpata, PS juoksee vapaa-ehtoisiin kiintiöihin täysin samalla lopputuloksella.
Pelkkää teatteria, kuten koko hallitustaipale.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Gunnar Hymén

09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

JKN93

Taakanjakoon yritetään taivutella jo uhkailemalla tuki-leikkauksilla:


http://www.aamulehti.fi/kotimaa/soini-eu-kaytavilla-kyseenalaistetaan-jo-ita-euroopan-maille-maksettavia-tukia/


Soini: EU-käytävillä kyseenalaistetaan jo Itä-Euroopan maille maksettavia tukia


Ulkoministeri Timo Soini (ps.) kertoo, että EU-kokousten käytäväpuheissa on ryhdytty nostamaan esiin Itä-Euroopan maille maksettavia EU-tukia, koska maat eivät osallistu taakanjakoon turvapaikanhakijoista.

– Semmoinen päivä voi lähestyä, että aletaan katsoa maatalous- ja koheesiotukia Itä-Eurooppaan, Soini totesi politiikan toimittajien aamiaistilaisuudessa Helsingissä.

Soini sanoo, ettei ole hyvä tapa kytkeä asioita tällä tavalla toisiinsa. Hän kuitenkin muistuttaa, että mailta, jotka saavat EU:lta tulonsiirtoja, edellytetään myös vastuuta yhteisistä asioista.

Erityisesti Unkaria hän pitää kovana palana.

Soinin mukaan ratkaisu tilanteeseen ei voi olla, että EU päättää uudesta turvapaikanhakijoita koskevasta taakanjakosopimuksesta, kun edellistäkään sopimusta ei ole saatu pantua toimeen. Hänestä jäsenmaiden pitää vapaaehtoiselta pohjalta sitoutua huolehtimaan osuudestaan.

Soini pitää EU:n ja Turkin välistä sopimusta turvapaikanhakijoista ensimmäisenä askeleena. Sopimuksen mukaan Kreikka käännyttää turvapaikanhakijat takaisin Turkkiin. Soinista on hyvä, että pakolaiset otetaan Eurooppaan suoraan pakolaisleireiltä.

– Balkanin läpi juokseminen ei voinut jatkua, hän toteaa.

Soini ennakoi, että kysymys turvapaikanhakijoista tekee tulevista Eurooppa-neuvoston kokouksista vaikeita.


http://www.talouselama.fi/uutiset/soini-varoittaa-uudesta-pakolaisaallosta-nyt-on-neuvoteltava-libyan-kanssa-6541202


"Ulkoministeri Timo Soini (ps) uhkasi torstaina Itä-Euroopan maita EU:n maataloustukien leikkauksella, jos ne eivät tee osaansa unionin pakolaispolitiikasta.

Soini sanoi politiikan toimittajien aamiaisella, ettei EU:n pakolaispolitiikan taakanjakosopimuksissa ole järkeä, jos kansallisvaltiot eivät pidä lupauksiaan.

"Ei voida tehdä mitään taakanjakoa, jossa toiset ottaa ja toiset ei ota."

"Jos yhteistyö pakolaispolitiikassa vapaaehtoiselta pohjalta ei kelpaa Itä-Euroopan maille, niin niiden maataloustuet voidaan ottaa tarkasteluun", Soini sanoi.

"Kyllä tämä tulee esille tavalla tai toisella."


JKN93

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/861237/Kiista+turvapaikanhakijakiintioista+tekee+paluuta


Kiista turvapaikanhakijakiintiöistä tekee paluuta


Vääntö turvapaikanhakijakiintiöistä on palaamassa EU-pöytiin. Tällä kertaa taistelusta voi tulla aiempaa repivämpi, sillä kyse on väliaikaisten kiintiöiden sijaan pysyvästä vastuunjaosta.

Suomen hallitus ei päässyt perjantaina yhteisymmärrykseen EU:n turvapaikkapolitiikan uudistamisesta. Keskustelua Suomen kannasta jatketaan viikonlopun yli. Asia on esillä EU:n sisäministerien kokouksessa ensi torstaina. Kysymys on vaikea muillekin jäsenmaille.

EU-komissio on esittänyt kaksi vaihtoehtoa niin sanotun Dublin-sopimuksen uudistukseen. Molemmat ovat Suomelle hankalia, sillä kumpaankin sisältyy ajatus pysyvistä turvapaikanhakijakiintiöistä. Komission lähteiden mukaan kiintiöiden olisi oltava myös pakollisia.

Suomen hallitusohjelman mukaan turvapaikanhakijakiintiöiden on perustuttava vapaaehtoisuuteen. Suomi äänesti tyhjää, kun väliaikaisista kiintiöistä viime syksynä päätettiin.

Asia on erityisen vaikea perussuomalaisille. Puolueen puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini ei hyväksy pysyvää eikä pakollista järjestelyä vastuunjakoon.

– Mistään pysyvästä taakanjakomekanismista EU:n hoitamana ei tule mitään, eikä Suomi sellaista aja, Soini sanoi politiikan toimittajien tilaisuudessa torstaina.

Soini ei halunnut kommentoida asiaa perjantaina EU-ministerivaliokunnan keskustelun jälkeen. Hän viestitti avustajansa välityksellä, että "prosessi on kesken".

Väliaikaiset kiintiöt jumissa

Dublin-remonttia valmistellaan, sillä pakolaiskriisi on murentanut sopimuksen perustan. Nykyisin turvapaikkahakemus on käsiteltävä maassa, johon tulija ensin saapuu. Etulinjassa oleva Kreikka on ajautunut kaaokseen, eikä ole kyennyt hoitamaan vastuitaan.

Komission ensimmäinen vaihtoehto lähtee siitä, että nykykäytännöstä pidetään kiinni. Kriisitilanteita varten perustetaan kuitenkin pysyvä vastuunjakomalli. Sen avulla turvapaikanhakijoita voidaan siirtää kuormittuneesta maasta toisaalle.

Vastaavasta järjestelystä on jo päätetty, mutta vain väliaikaisena menettelynä ensi vuoteen asti. Näiden kiintiöiden toimeenpano on pahasti jumissa vahvan vastarinnan takia.

Kysymys pakolaiskriisin vastuunjaosta on repinyt EU-maiden välille poikkeuksellisen syviä railoja. Kourallinen itäisen Keski-Euroopan maita äänesti väliaikaisia kiintiöitä vastaan. Unkari ja Slovakia ovat vieneet päätöksen EU-tuomioistuimeen.

Suomen hallitus on korostanut toistuvasti, että sovitut kiintiöt on saatava ensin toimimaan. Kiusallisen äänestyksen jälkeen Suomi on noussut mallioppilaaksi kiintiöiden toimeenpanossa. Virkamieslähteiden mukaan Suomi ei voi hyväksyä uutta menettelyä, ellei saada takeita siitä, että kaikki sitoutuvat edes nykyisten kiintiöiden toteuttamiseen.

Soinin mukaan Itä-Euroopan mailta voitaisiin evätä EU-tukia, jos ne eivät noudata yhteisiä linjauksia.

"Ratsastusta kuolleella hevosella"

Komission esittämä toinen vaihtoehto on mullistavampi uudistus. Siinä kaikki turvapaikanhakijat jaetaan keskitetysti pysyvien kiintiöiden mukaan. Hallituslähteiden mukaan tätä Suomen on mahdoton hyväksyä. Toistakaan mallia ei välttämättä niellä sellaisenaan.

Jotkut EU-maat eivät halua kumpaakaan vaihtoehtoa. Vastustus on rajuinta itäisen Keski-Euroopan maissa.

– Kuinka kauan EU-komissio jatkaa tällä kuolleella hevosella ratsastamista, kysyi Tshekin Eurooppa-ministeri Tomas Prouza Twitterissä viime viikolla.

Roope

Quote from: Roope on 09.04.2016, 17:49:40
EU-taakanjakoon myötämielisesti suhtautuvan Maikkarin uutisoinnista voi päätellä, millä keinoilla komission kaksi taakanjakoehdotusta yritetään myydä suomalaisille.
...
Komission ensimmäisen ehdotuksen mukaan pakollinen taakanjako otettaisiin käyttöön vasta siinä kriisitilanteessa, kun jonkin maan kantokyky ylittyy. Tätä kutsutaan Maikkarilla Dublin-järjestelmän "pieneksi ehostukseksi". Toisen mallin mukaan pakollista taakanjakoa sovellettaisiin kaikkiin EU-alueelle tuleviin heti. Tätä kutsutaan "vallankumoukselliseksi" ja "täysremontiksi".
...
Itse asiassa näennäisestä erosta huolimatta molemmissa ehdotuksissa on nykytilanteessa kyse samasta periaatteesta, joka johtaa lähes täsmälleen samaan lopputulokseen. Koska tulijat saapuvat EU-alueelle tiettyjen rajavaltioiden kautta, Kreikan kaltaiset maat joutuvat väistämättä komission määrittelemään kriisitilanteeseen, jossa niiden kantokyky näennäisesti ylittyy. Sanon näennäisesti, koska Kreikka ei ole ottanut vuosittain vastaan kuin noin 10 000 turvapaikkahakemusta, joista se on hyväksynyt vain noin 2 000. Tästä huolimatta Kreikasta siirretään jo nyt turvapaikanhakijoita muihin EU-maihin (kuten paljon kuormittuneempaan Suomeen), eikä sinne palauteta Dublin-tapauksia. Vielä varmemmaksi vakuudeksi mallien samanlaisuudesta komission esityksessä kriisitoimet laukaisevana raja-arvona viitataan siihen, kun tulijoiden määrä ylittää "merkittävästi" sen määrän, joka olisi taakanjakomallin mukainen kohtuullinen määrä.

Ylen toimittaja Maria Stenroos lähtee mukaan samaan sanoilla kikkailuun. Kriisiin liitetyissä sitovissa kiintiöissä on kyse on vain "Dublin-sopimuksen korjailusta", kun vaihtoehtona on "vastuunjako".

QuoteDiplomaattilähteistä saatujen tietojen mukaan Eurooppa on jakautunut kolmeen: Osa maista haluaa, että koko Eurooppa jakaa vastuun turvapaikanhakijoista. Osa katsoo, että Dublin-sopimusta voidaan korjata ja pahimpaan pulaan joutuneita maita auttaa kriisissä. Kolmas ryhmä ei halua sitoutua vastuunjakoon lainkaan.

Vastuunjakoa kannattavat ne, joihin on tullut paljon turvapaikanhakijoita. Nykymallista pitävät kiinni ne, jotka eivät ole ottaneet lainkaan pakolaisia. Muut maat – myös Suomi – ovat Dublin-sopimuksen korjailun kannalla.

[...]

Komissio esitti Euroopan maille ja parlamentille kahta vaihtoehtoa, joista kumpikaan ei näytä kelpaavan sellaisenaan.

Molemmat komission vaihtoehdot perustuvat siihen, että turvapaikanhakijoita jaettaisiin maiden välillä. Juuri sitovat kiintiöt ovat monelle maalle ongelma.

– Nyt lähdetään etsimään kompromissia. Jotkut kiintiöt siihen ilman muuta tulee, mutta sitten mietitään sitä, mikä olisi kriisi, jossa ne astuisivat voimaan, kokenut EU-diplomaatti ennakoi keskustelua.
Yle: Pysyvät turvapaikanhakijakiintiöt vai jotain muuta – sisäministerit aloittavat vuosia kestävän urakan tänään 21.4.2016

Komission määrittelemä "kriisi" on se, että johonkin maahan tulee turvapaikanhakijoita "merkittävästi" enemmän kuin muihin. Tämä on toteutunut ja toteutuu automaattisesti koko ajan etenkin Italiassa ja Kreikassa. Siksi komission ehdotuksilla ei ole oikeasti eroa. Komission määrittelemä "kriisi" tulisi olemaan pysyvä. Tämä on tarkoituskin.

Kiintiöt etenevät Suomen hallituksen tuella:

QuoteSIPILÄ uskoo, että EU:n ja Turkin sopima enintään 72 000 syyrialaispakolaisen kiintiö on riittävä. Mikäli lisää tarvitaan, kaikkien EU-maiden tulee Sipilän mielestä osallistua.

"Brysselin käytävillä on jo puhuttu, että otetaanko EU:n rahoitusta pois niiltä, jotka eivät taakkaa jaa. Niiden, jotka eivät ole solidaarisia, tulee tavalla tai toisella kantaa osuutensa."

Muun muassa Puola ja Unkari ovat ilmoittaneet, etteivät ne suostu täyttämään edes sovittuja kiintiöitä.

Sipilä ei tätä hyväksy. Valtiosopimuksia täytyy hänen mukaansa noudattaa hallituksesta riippumatta.

Sipilä myöntää, ettei pakolaisten elämä olisi kovin mukavaa monissa itäisen Keski-Euroopan maissa.

"Ei tietenkään, mutta kyllä asenteiden pitää muuttua Euroopassa."
Helsingin Sanomat: Sipilä: Uusi pakolais­sopimus tarvitaan 21.4.2016

Ja opposition tuella:
QuoteEntinen ulkoministeri, Sdp:n kansanedustaja Erkki Tuomioja katsoo, että EU:n pitää harkita rahoituksen vetämistä pois niiltä mailta, jotka eivät jaa taakkaa turvapaikanhakijakiintiöistä.

– Se on ollut koko ajan siellä taka-ajatuksena ja näin pitääkin olla. Minusta se on ihan oikein. Euroopan unionin täytyy olla solidaarinen yhteisö, muuten se ei toimi, Tuomioja toteaa Ylen Ykkösaamussa.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) totesi Helsingin Sanomille, että Brysselin käytävillä harkitaan sellaista vaihtoehtoa, että EU vetäisi rahoitustaan pois niiltä mailta, jotka eivät jaa taakkaa syyrialaispakolaisten kiintiöistä.

– Jos jotkut eivät halua olla mukana kantamassa vastuuta, niin kyllä siitä syntyy seurauksia, jotka voivat tulla esiin juuri tällaisilla taloudellisten välineiden käytöllä, Tuomoja sanoo.
Verkkouutiset: Erkki Tuomioja Ylellä: Rahoituksen poistamista pakolaisia vältteleviltä mailta harkittava 21.4.2016

Kansanedustajat ja puolueaktiivit, valitkaa puolenne. Nyt on viimeiset hetket asettua vastustamaan EU:n komission kiintiöhanketta. Jos nyt vaikenette, teidän on parempi vaieta maahanmuutosta lopullisesti, sillä tämä on ratkaisun paikka.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ISO

Quote from: Roope on 21.04.2016, 10:33:16
Verkkouutiset: Erkki Tuomioja Ylellä: Rahoituksen poistamista pakolaisia vältteleviltä mailta harkittava 21.4.2016

Minkä rahoituksen, Suomi on nettomaksaja, jäädään joka vuosi miljarditolkulla tappiolle noissa kinkereissä.

Toivottavasti rahoituksen ulkopuolella jättäminen tarkoittaa meidän osalla sitten sitä ettei tarvitse maksaa jatkossa mitään, jos ei oteta tunkeutujia.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

JKN93

EU taivuttelee maita pakko kiintiöihin;

http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijakiintioista_voi_tulla_suomelle_taas_ongelma/8827750


Turvapaikanhakijakiintiöistä voi tulla Suomelle taas ongelma

Hallitusohjelmassa lukee, että Suomi hyväksyy turvapaikanhkijoiden siirtelyn vain vapaaehtoispohjalta. Hallitus voi joutua arvioimaan uudestaan kirjaustaan kiintiöistä, sisäministeri Petteri Orpo sanoo.

Euroopan sisäministerit yrittävät ensi kertaa löytää  yhteisen näkemyksen, miten turvapaikkapolitiikkaa muutetaan. Ministerit ovat koolla Luxemburgissa.

Suomen hallitus päätti aloittaessaan vuosi sitten, että se ei hyväksy pakollisia kiintiöitä, joilla turvapaikanhakijoita siirreltäisiin maasta toiseen.

– Sinänsä hallitusohjelman linjaus on ihan selkeä, että kiintiöt ja jaot tehdään vapaaehtoisuuteen perustuen. Mutta se on yksi elementti kokonaisuutta, sisäministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi Luxemburgissa.

Asiaan voidaan joutua palaamaan. Vaikka moni EU-maa vastustaa sitovia kiintiötä, ne saatetaan lopulta hyväksyä tiukoin reunaehdoin, EU-diplomaattilähteet arvioivat. Suomikaan ei sulje niitä pois.

– Pitää katsoa kokonaisuutta, millainen uudistus oikeasti on tulossa. Sen jälkeen sitten arvioimme taakanjaon ja kriisimekanismin päätöksentekoa. Se on sitten se hetki, milloin joudumme arvioimaan hallitusohjelman kirjausta, Orpo sanoi Luxemburgissa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu irrallinen virke: "Turvapaikanhakijoiden EU:n sisäiset siirrot perustuvat jäsenvaltioiden vapaaehtoisuuteen". Myös pääministeri Juha Sipilä on sanonut, että Suomi voi joutua tilanteeseen, jossa sille olisi itselle hyötyä kiintiöistä. Ylen tietojen mukaan myös perussuomalaisista osa voisi olla valmiita joustamaan.

Jo nyt EU:ssa on sitovat kiintiöt, jolla turvapaikanhakijoita on päätetty siirtää. Kun niistä äänestettiin, Suomi painoi perussuomalaisten vaatimuksesta tyhjää.

Roope

Sisäministeri Orpo sanoi Seitsemän uutisissa taakanjakokiintiöihin viitaten, että "Suomen näkökulmasta olis hyvä, koska ollaan rajamaa, että olis jonkinlainen kriisimekanismi". EU:n kriisimekanismi on jo olemassa, nimittäin tilapäisen suojelun direktiivi. Direktiivin aktivoimisesta puhuttiin arabikevään aikaan, kun Lampedusaan saapui viikossa 5 000 tunisialaista laitonta siirtolaista, mutta nyt kaikki ovat siitä ihan hiljaa.

Kukaan ei puhu myöskään siitä, että sen sijaan, että Dublin-sopimus uudistettaisiin tavalla, jota pakottaa pakkotoimiin niskuroivia jäsenmaita vastaan, nykyisen sopimuksen noudattamista ryhdyttäisiin valvomaan samojen pakkotoimien uhalla. Sen sijaan, että muut maat ottaisivat oppia Unkarista, joka lähes ainoana maana on noudattanut yhteisiä sopimuksia ottaessaan tiukan linjan laittomasti maahan tulleiden kauttakulkuun, sääntöjä aiotaan muuttaa niin, että juuri Unkarista tulee sääntöjen rikkoja, jota pitää rangaista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

B52

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1461213634930?ref=hs-prio-5-1

Orpo uskoo EU:n turvapaikkapolitiikan muuttuvan – "kaikkien maiden mukaan nykyjärjestelmä ei toimi"

SISÄMINISTERI Petteri Orpo uskoo, että EU-jäsenmaat löytävät vielä sovun turvapaikanhakijoihin liittyvän Dublin-järjestelmän uudistamiseen. Hän pitää todennäköisimpänä sitä, että järjestelmää uudistetaan Suomen toivomalla tavalla koskemaan kriisitilanteita.

Luxemburgissa sisäministereiden kokoukseen osallistunut Orpo kertoi torstaina, että esimerkiksi Ruotsin, Italian ja Kreikan toivoma Dublin-järjestelmän korvaaminen pysyvällä turvapaikanhakijoiden jakomekanismilla ei ole poliittisesti mahdollista.

"Yhdistävä tekijä on, että kaikki maat ajattelevat, että nykyinen järjestelmä ei toimi. Se on luotu pienten numeroiden ja ihmismäärien aikana", Orpo kertoi puhelinhaastattelussa.

KOMISSIO antoi huhtikuun alussa tiedonannon, jossa esitettiin kaksi erilaista mallia Dublin-järjestelmän muuttamiseksi. Dublin-asetuksen mukaan turvapaikanhakija on rekisteröitävä ja hänen hakemuksensa on käsiteltävä ensimmäisessä EU-maassa, johon hän saapuu.

Järjestelmä romahti viime vuonna, kun Eurooppaan saapui noin miljoona turvapaikanhakijaa. Komission hahmotelmien mukaan koko Dublin voitaisiin romuttaa tai sitten se säilytetään, mutta siihen rakennetaan kriisitilanteita varten korjaava mekanismi, jolla autetaan kovan paineen kohteeksi joutuneita jäsenmaita.

Orpon mukaan maat jakautuvat eri leireihin kahden vaihtoehdon kannalle, minkä lisäksi on "muutamia maita, joita mikään ei tunnu miellyttävän".

Erityisen nihkeästi EU-yhteistyöhön ovat suhtautuneet Unkari ja muut Itä-Euroopan maat.

MAAHANMUUTTOKOMISSAARI Dimitris Avramapoulos iloitsi tiedotustilaisuudessa kokouksen jälkeen, että sisäministerit olivat siunanneet komission esittämän uuden EU:n raja- ja rannikkovartioston.

Nyt pallo on Euroopan parlamentilla, hän totesi. Komissio toivoo, että laki uudesta rajavartiostosta hyväksytään kesäkuussa.

"Meillä ei ole varaa minkäänlaisiin viivästyksiin", Avramapoulos sanoi.

ORPON mukaan keskusteluissa viitattiin paljon myös Libyasta Italiaan kulkevan merireitin vilkastumiseen. Vaikka ihmismäärät eivät ole vielä erityisen poikkeuksellisia aiempiin vuosiin verrattuna, "huoli on kova".

Italiaan on tullut tänä vuonna noin 25 000 ihmistä enimmäkseen Afrikan maista, joissa ei ole laajamittaisia väkivaltaisuuksia. EU:n toiveena on saada kyseiset ihmiset nopeasti palautettua unionin ulkopuolelle.

EU:lla on ollut vaikeuksia tehdä yhteistyötä vuosikausia sitten kaaokseen ajautuneen Libyan kanssa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Aksiooma

Quote from: B52 on 21.04.2016, 22:48:10
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1461213634930?ref=hs-prio-5-1
MAAHANMUUTTOKOMISSAARI Dimitris Avramapoulos iloitsi tiedotustilaisuudessa kokouksen jälkeen, että sisäministerit olivat siunanneet komission esittämän uuden EU:n raja- ja rannikkovartioston.

Kuten Hommassa on monta kertaa kysytty, mitä EU:n raja- ja rannikkovartioston tehtävä on? Pelastaa neekereitä hukkumasta ja käydä hakemassa Libyan rannoilta Eurooppaan?

Bonuskysymys: Minkä MAAN maahanmuuttokomissaari Dimitris Avramapoulos on?

Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

b_kansalainen

Orpo ja kaikki muut suomalaiset poliitikot uskovat, että pelastus tulee ulkopuolelta ja itse ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin toivoa ja rukoilla.

Deloch

Ajopuun asema jatkuu. EU:sta toivotaan pelastavaa messiasta kuten jeesuksesta aikoinaan. Minkäänlaisiin toimiin ei varmasti itse ryhdytä, vaan kaikki rajalle tulevat otetaan edelleen kiltisti vastaan - vaikka miljoona asyylimölisijää yhtä-äkkiä ilmestyisi Venäjältä tai Ruotsista rajalle mellakoimaan. Järjestelykeskuksiin vain jonottamaan kelagoldia koko sakki.

Ja Orpo vain nauroi.