News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-05-24 HS: Perheenyhdistämisen kriteereitä aiotaan tarkentaa

Started by rähmis, 24.05.2015, 11:19:26

Previous topic - Next topic

Roope

QuotePääkirjoitus: Hyvätuloinen saa perheensä Suomeen

Ulkomaalaislakiin esitetään kiristyksiä, ja perheen yhdistämiselle vaaditut tulorajat ovat synnyttäneet kipakkaa keskustelua. Onko oikein sallia puolison ja lasten saaminen EU:n ulkopuolelta Suomeen vain hyvätuloisille?

[...]

VASTAAVANTYYPPISIÄ kiristyksiä perheenyhdistämiseen on tehty muualla Euroopassa, eikä Suomen ole syytä jäädä junasta. Hallitukset varautuvat kiristyksillä EU-tason epäonnistumisten jatkumiseen pakolaispolitiikassa.

Tulorajojen oikeaa paikkaa on paikallaan vielä miettiä, ja luultavasti hallitus miettiikin.

Perheenyhdistämisen helppous on tulkittu "vetovoimatekijäksi". Vallitsevan tulkinnan mukaan vetovoimaisuus on ulkomaalaispolitiikassa pahasta, kun taas Suomen vetovoimaisuus olisi ulkomaisia investointeja ajatellen hyvästä.

Pääomalle yritetään näyttää yhtä Suomi-kuvaa ja ihmisille toista. Repeääkö Suomi-kuva siinä temppuilussa tunnistamattomaksi?
Ilta-Sanomat 18.2.2016

Suomen perheenyhdistämiskriteerien tiukentaminen ei vaikuta kuin turvapaikanhakijoiden Suomi-kuvaan. Muille perheensä Suomeen haluaville maahanmuuttajille tulorajat ovat olleet todellisuutta jo ennestään. Samoin muiden EU-maiden perheenyhdistämiskriteerit ovat olleet Suomea tiukemmat jo aiemminkin.

QuoteMarkus Leikola: Milloin me mennään isin luo?

[...]

Perheenyhdistäminen on pakolaispolitiikan vaikeimpia kysymyksiä: on hyvin tiedossa, että mitä kauemmas turvapaikanhakija tulee, sitä todennäköisemmin hän on nuori mies, johon suku on sijoittanut säästönsä, ja tarkoitus on tuoda perhe perässä. Näin ihan jo siksikin, että koko perheen matkustus samalla kertaa on niin kallista, että köyhemmistä perheistä ei ole lähtemään kauas ja varakkaammillakaan ei ole varaa tulla kaikki kerralla.

Näin ollen perheenyhdistäminen koskee erityisesti sitä puolta prosenttia Syyrian pakolaisista, jotka ovat tulleet Euroopan unionin alueelle asti. Nostamalla tulorajoja ja vaikeuttamalla perheenyhdistämistä muilla tavoin pyritään hillitsemään tänne tulemisen houkuttelevuutta – ja tässä lajissa EU:n jäsenmaat ovat alkaneet myös kilpailla keskenään sen sijaan, että sopisivat yhteisistä normeista.

Toisaalta tämä varakkain osa on usein myös parhaiten koulutettu. Nuorten miesten intressissä on muutenkin löytää mahdollisimman nopeasti mahdollisimman hyväpalkkaisia töitä, koska suunnitelmana on lähettää kotiin rahaa, jotta vaimo, lapset ja sisarukset pääsisivät tänne. Halukkuus töihin on tällä porukalla usein suurempi kuin työttömyyteen tottuneemmalla kantaporukalla.

Paras keino ehkäistä poliittista radikalisoitumista on perhe – mamma, joka käskee lopettamaan höpsötykset, vaimo ja lapset, joiden luona viettää iltansa huonon kaveriseuran sijaan. Ei ole liioiteltua sanoa, että rakkaus toiseen ihmiseen on paras tapa pitää syrjäytyminen, turhautuminen ja vieraantuminen poissa mielestä.

Luulisi myös, että paras tapa torjua huhuja ja pelkoja turvapaikantekijöiden raiskaushaluista olisi pitää huoli, että he saisivat omat morsiamensa ja vaimonsa mahdollisimman nopeasti tänne eikä vaikeuttamalla tätä.

Perhe on kotoutumisen perusyksikkö, ja hallitus, joka asettuu perheytymistä vastaan, ehkäisee kotoutumista ja lisää sen hidastumisesta aiheutuvia ongelmia. Pään pensaaseen laittaminen tuottaa helposti sukupolvien mittaista katkeruutta. Vaikkei Suomi voi olla – eikä koskaan olekaan ollut – lintukoto, sellaista emme silti tarvitse.
Apu-lehti 16.2.2016

Suomen perheenyhdistämiskriteerien tiukennuksilla ei ole juurikaan vaikutusta Leikolan mainitsemiin Syyrian pakolaisiin. Viime vuonna Suomesta sai oleskeluluvan toissijaisen suojelun perusteella 22 syyrialaista turvapaikanhakijaa. Emme tiedä tapausten taustoja, mutta voi olla, että heistäkin monen perhe on jo pitkään asunut muualla kuin Syyriassa.

Leikola peräänkuuluttaa EU:n jäsenmaille yhteisiä perheenyhdistämisen normeja. Löytyy jo, nimittäin EU:n perheenyhdistämisdirektiivi, joka tosin sallii jäsenmaille myös löysemmät kriteerit. Suomi onkin hyödyntänyt tämän mahdollisuuden täysimääräisesti, sillä meillä on EU:n löysimmät perheenyhdistämiskriteerit.

Leikola väittää, että turvapaikanhakijat ovat halukkaampia töihin kuin kantaväestö ja nuoret miehet hinkuvat mahdollisimman hyväpalkkaisiin töihin. Samantekevää, kun työllistymisen todellisuus on mitä on.

Ei ole näyttöä, että perhe/perheenyhdistäminen vähentäisi radikalisoitumista, kuten Leikola esittää. On todennäköisempää, että muslimimaahanmuuton lisääminen lisää myös radikalisoituvien määrää. Turvapaikanhakijoiden perheenyhdistäminen on sitä paitsi ollut tähän asti helpointa Suomessa, mutta maahanmuuttajien määrään suhteutettuna Suomi on kärkimaita Syyriaan lähteneissä islamisteissa.

Leikolan vihjaus, että turvapaikanhakijoiden pitäisi saada Suomeen morsiamensa (!) ja vaimonsa mahdollisimman nopeasti, koska se ehkäisisi turvapaikanhakijoiden raiskaushaluja, on "mielenkiintoinen".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Blanc73

Quote from: Leikolaparas tapa torjua huhuja ja pelkoja turvapaikantekijöiden raiskaushaluista olisi pitää huoli, että he saisivat omat morsiamensa ja vaimonsa mahdollisimman nopeasti tänne eikä vaikeuttamalla tätä.
Onpas jälleen kerran melkoista aivoripulia kerrakseen. Mamuraiskaajista tehdään jälleen kerran uhreja.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Toni R Jyväskylästä

Quote from: Leikolaparas tapa torjua huhuja ja pelkoja turvapaikantekijöiden raiskaushaluista olisi pitää huoli, että he saisivat omat morsiamensa ja vaimonsa mahdollisimman nopeasti tänne eikä vaikeuttamalla tätä.

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 14.02.2016, 17:10:22
Kesällä tullaan sanomaan että matut raiskaavat koska perheenyhdistäminen on liian vaikeaa.

Ei tarvinnut edes odottaa kesään asti.

Peltipaita

Mamma käskee lopettamaan höpsötykset.... Siis joo, somalimamma käskee miestään :facepalm:

Leikola voisi lopettaa höpsötykset.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

writer

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 18.02.2016, 17:47:14
Quote from: Leikolaparas tapa torjua huhuja ja pelkoja turvapaikantekijöiden raiskaushaluista olisi pitää huoli, että he saisivat omat morsiamensa ja vaimonsa mahdollisimman nopeasti tänne eikä vaikeuttamalla tätä.

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 14.02.2016, 17:10:22
Kesällä tullaan sanomaan että matut raiskaavat koska perheenyhdistäminen on liian vaikeaa.

Ei tarvinnut edes odottaa kesään asti.

Ihmettelen miten Markus Leikola kestää katsoa itseään peilistä tuommoisen sekoilun jälkeen.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

pateulkomaat

Yleisesti tästä lakihankkeesta, kun en ole mikään lainsäätämisen asiantuntija. Nythän on laadittu siis luonnos ja se on lausuntokierroksella.

Tämän jälkeen hallitus tekee hallituksen esityksen laista. Voiko hallitus vielä lisätä jotain täysin uusia asioita omaan luonnokseensa esim. asumisaikarajan, asuntovaatimuksen jne.? Kyselen, jotta toivo ei nyt olisi vielä aivan mennyttä. Uskon Persujen tosissaan vaativan tuota asumisaikaa ja ehkä muodenkin hallituspuolueiden, koska se on jopa Ruotsissa tulossa käyttöön.


Roope

Quote from: pateulkomaat on 18.02.2016, 20:05:33
Yleisesti tästä lakihankkeesta, kun en ole mikään lainsäätämisen asiantuntija. Nythän on laadittu siis luonnos ja se on lausuntokierroksella.

Tämän jälkeen hallitus tekee hallituksen esityksen laista. Voiko hallitus vielä lisätä jotain täysin uusia asioita omaan luonnokseensa esim. asumisaikarajan, asuntovaatimuksen jne.?

Käsittääkseni ministeriö voi lisätä sinne tässä vaiheessa ihan mitä haluaa. Lausuntokierros on pelkkää kosmetiikkaa.

Quote
Kyselen, jotta toivo ei nyt olisi vielä aivan mennyttä. Uskon Persujen tosissaan vaativan tuota asumisaikaa ja ehkä muodenkin hallituspuolueiden, koska se on jopa Ruotsissa tulossa käyttöön.

Onhan se mahdollista, mutta lakiesityksen muotoillut ministeriön porukka vastusti perusteluissaan asumisaikaedellytystä vahvasti. Se kun kuulemma vaikeuttaisi kotoutumista. Yksittäiset kansanedustajat ovat vaatineet asumisaikaedellytystä, mutta puolueet (ministerit, puoluejohtajat) eivät ole julkisesti puuttuneet asiaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kela_Platinum

Ei voi käsittää miksei niitä asioita nyt toteuteta mistä ollaan sovittu? Eikö persut nyt voisi ihan puolueen voimalla vaatia sopimuksen toteuttamista, kun sellainen on kerta laadittu? Mitä virkaa koko läpyskällä on jos sitä ei noudateta?


Roope

Quote from: Kela_Platinum on 18.02.2016, 20:20:59
Ei voi käsittää miksei niitä asioita nyt toteuteta mistä ollaan sovittu? Eikö persut nyt voisi ihan puolueen voimalla vaatia sopimuksen toteuttamista, kun sellainen on kerta laadittu? Mitä virkaa koko läpyskällä on jos sitä ei noudateta?

Hallintovaliokunta (lähinnä Kokoomus ja Keskusta siellä) halusi viisi vuotta sitten, että perheenyhdistäminen tiukennetaan direktiivin mukaiseksi. Uuden hallituksen (2011) ohjelmassa valiokunnan tahto ilmaistiin selvityksen teettämisen muodossa. Sisäministeriön silloisen selvityksen mukaan perheenyhdistämistä ei tarvitse (!) eikä voi (!) tiukentaa. Sisäministeri Päivi Räsänen hyväksyi selvityksen naurettavat argumentit ja nakkasi muutoshankkeen roskiin. Hallituksesta ei kuulunut soraääniä.

Eli lakihankkeiden eteneminen riippuu pitkälti ministerin tahdosta, mutta varmasti myös hallituskumppanien aktiivisuudesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Micke90

Quote from: Kela_Platinum on 18.02.2016, 20:20:59
Ei voi käsittää miksei niitä asioita nyt toteuteta mistä ollaan sovittu? Eikö persut nyt voisi ihan puolueen voimalla vaatia sopimuksen toteuttamista, kun sellainen on kerta laadittu? Mitä virkaa koko läpyskällä on jos sitä ei noudateta?

Mitä tarkoitat? Soinihan sai sen, mitä halusi. Muut puolueet noudattivat sopimusta pilkulleen.

writer

Quote from: Roope on 18.02.2016, 20:31:48
Quote from: Kela_Platinum on 18.02.2016, 20:20:59
Ei voi käsittää miksei niitä asioita nyt toteuteta mistä ollaan sovittu? Eikö persut nyt voisi ihan puolueen voimalla vaatia sopimuksen toteuttamista, kun sellainen on kerta laadittu? Mitä virkaa koko läpyskällä on jos sitä ei noudateta?

Hallintovaliokunta (lähinnä Kokoomus ja Keskusta siellä) halusi viisi vuotta sitten, että perheenyhdistäminen tiukennetaan direktiivin mukaiseksi. Uuden hallituksen (2011) ohjelmassa valiokunnan tahto ilmaistiin selvityksen teettämisen muodossa. Sisäministeriön silloisen selvityksen mukaan perheenyhdistämistä ei tarvitse (!) eikä voi (!) tiukentaa. Sisäministeri Päivi Räsänen hyväksyi selvityksen naurettavat argumentit ja nakkasi muutoshankkeen roskiin. Hallituksesta ei kuulunut soraääniä.

Eli lakihankkeiden eteneminen riippuu pitkälti ministerin tahdosta, mutta varmasti myös hallituskumppanien aktiivisuudesta.

Tähän liittyen on hyvä pitää mielessä että ei-niin-välkkyä Petteri Orpoa ovat sisäministeriössä neuvomassa suurelta osin samat virkamiehet jotka neuvoivat Päivi Räsästä hänen vesittäessään perheenyhdistämisten kiristyksen.

Päivi Räsäsen aikanahan Maahanmuuttoviraston toiminta löystyi paljon sillä Päivi vaati jatkuvasti nopeampia käsittelyitä "säästääkseen" rahaa koska päivin vääristyneellä logiikalla maahanmuuton kuluja olivat vastaanottokeskusten kulut ja maahanmuuttoviraston kulut mutta oleskeluluvan saanut sosiaaliturvan varassa mahdollisesti kymmeniä vuosia elävä sosspummi ja hänen kaverikseen sosiaalitoimen todennäköiseksi asiakkaaksi yhdistetty perhe eivät enää olleetkaan maahanmuuton kuluja.
Hyväksymisprosentti käsitellyistä nousi ja entistä useampi sai sen pakolais-statuksen ja Maahanmuuttovirasto rupesi tekemään päätöksen heti yhden haastattelun jälkeen ja tulkkikuluissakin "säästettiin" haastattelemalla useampi hakija per päivä/ per virkailija eli Päivi Räsänen teki pähkähulluuksissaan Maahanmuuttovirastolle valehtelun entistäkin helpommaksi.

Päivi Räsäsen suurin moka oli kuitenkin se että vaikka 2011 oikeuden päätös aiheutti sen että maahanmuuttovirasto alkoi myöntämään suomesta kieltäytymästä poistuville hylätyille turvapaikanhakijoille oleskelulupia joille maahanmuuttovirasto keksi oman käytännön (kieltäytyy poistumasta-> vuoden väliaikainen oleskelulupa jolla saa massia sossusta, työkkäristä ja asumistukea ->kieltäytyy edelleen poistumasta->toinen vuoden väliaikainen oleskelulupa jolla saa massia sossusta, työkkäristä ja asumistukea->pysyvä oleskelulupa ja ikuinen ilmainen elämä suomalaisten veronmaksajien laskuun) niin Pävi Räsänen laiminlöi sisäministerin työnsä täysin eikä korjannut tilannetta vaatimalla lakimuutosta.

Vasta kun media teki uutisen vuonna 2013 että suomeen oli jäänyt elelemään 700-800 hylättyä turvapaikanhakijaa jotka kieltäytyivät poistumasta ja joille oli sitten annettu väliaikaisia oleskelulupia ja täysi suomen sosiaaliturva ja joilla olisi kohta pysyvät oleskeluluvat eli jäisivät ikuisesti suomeen niin vasta silloin Päivi Räsänen heräsi ja lupasi korjata tämän ongelman medialle antamassaan haastattelussa.

Kyseinen korjaus tuli voimaan heinäkuussa 2015 eli suomeen jäi todennäköisesti yhteensä 1500-2000 hylättyä turvapaikanhakijaa elämään suomalaisten laskuun ja joista suurin osa oli saanut Päivi Räsäsen ja Maahanmuuttoviraston johtajien törkeän töidensä tekemättä jättämisen takia pysyvän oleskeluluvan ja nekin joilla ei ollut vielä pysyvää oleskelulpaa ovat ilmeisesti maahanmuuttoviraston sikailun/tulkinnan takia edelleen kyseisessä putkessa ja jäävät ikuisiksi eläteiksi koska muuten maahanmuuttovirasto olisi varmasti tiedottanut tiukkuudestaan jos olisi lopettanut kyseisen sikailun.

Ilmeisesti tämä Päivi Räsäsen sekoilu oli osaltaan aiheuttamassa irakilaisten ryntäystä suomeen sillä voin kuvitella että hylätyt turvapaikanhakijat joille Suomi silti antoi ilmaisen elämän sosiaaliturvalla viestittelivät asiasta kotimaihinsa.

Läksiäislahjanaan Päivi Räsänen teki suomen historian törkeimmän poliittisen virkanimityksen Nimittämällä uskonsisaren Päivi Nergin sisäministeriön korkeimmaksi virkamieheksi ilman mitään koulutusta tai työkokemusta joka olisi edes joltain osin voitu katsoa hyödyksi kyseisessä työssä.

Päivi Nergin työnjälki on sitten ollut passiivisuutta, viestejä Orpolle että mitään ei voida tehdä, arabiankielisiä ohjeita kuinka haetaan turvapaikkaa suomesta, vastaanottokeskuksia nopeasti kaikkialle ja vastaanottokeskuksien perustaminen oli se ykkösasia ,ihin keskityttiin ja nyttenhän on keskitytty siihen että vastaanottokeskuksissa olisi mukavammat olot ja parempaa ruokaa eli Päivi Nerg on maksanut suomelle yhdessä Petteri Orpon kanssa varmastikin yli 500 miljoonaa euroa ylimääräistä koska sisäministeriön on toiminut niin surkeasti ja Maahanmuuttoviraston on annettu sekoilla sen sijaan että sille olisi annettu selvä viesti että hyväksymisprosentit pitää saada Tanskan tasolle tai Jaana Vuorio ja kaikki muut Migrin johtajat saavat potkut huonon toimintansa takia.


Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Micke90


writer

Quote from: Roope on 18.02.2016, 20:18:29
Quote from: pateulkomaat on 18.02.2016, 20:05:33
Yleisesti tästä lakihankkeesta, kun en ole mikään lainsäätämisen asiantuntija. Nythän on laadittu siis luonnos ja se on lausuntokierroksella.

Tämän jälkeen hallitus tekee hallituksen esityksen laista. Voiko hallitus vielä lisätä jotain täysin uusia asioita omaan luonnokseensa esim. asumisaikarajan, asuntovaatimuksen jne.?

Käsittääkseni ministeriö voi lisätä sinne tässä vaiheessa ihan mitä haluaa. Lausuntokierros on pelkkää kosmetiikkaa.

Quote
Kyselen, jotta toivo ei nyt olisi vielä aivan mennyttä. Uskon Persujen tosissaan vaativan tuota asumisaikaa ja ehkä muodenkin hallituspuolueiden, koska se on jopa Ruotsissa tulossa käyttöön.

Onhan se mahdollista, mutta lakiesityksen muotoillut ministeriön porukka vastusti perusteluissaan asumisaikaedellytystä vahvasti. Se kun kuulemma vaikeuttaisi kotoutumista. Yksittäiset kansanedustajat ovat vaatineet asumisaikaedellytystä, mutta puolueet (ministerit, puoluejohtajat) eivät ole julkisesti puuttuneet asiaan.

Eli jos saa perheensä kaverikseen sossun asiakkaaksi niin kotoutuu nopeasti näiden sekopäiden mielestä.

Mitäpä jos laitettaisiin odotusaika ja siihen kaveriksi sosiaaliturvan ehtona ma-pe opiskelu/työharjoittelu-yhdistelmä kello 8-16 ja suomea pitää sitten osata ja länsimaiset arvot pitää olla sisäistettynä ennenkuin voi hakea perheenyhdistämistä.

Miksi maahanmuuttajia passivoitetaan antamalla sosiaaliturva ilman vastinetta.

ma-pe kelllo 8-16 jotain tekemistä kunnes löytää töitä niin loppuisi se hengailu ja sitä seuraava syrjäytyminen ja motivaation puute kun sai jo kaiken.


Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Quote from: Micke90 on 18.02.2016, 21:00:56
On Soinin syytä, että Orpo on sisäministeri.  :facepalm:

Yksikään persu ei ole arvostellut Soinin tekemiä ministerinsalkku-valintoja eikä sitä että Soini teki ne täysin diktaattorina keskustelematta muiden persujen kanssa.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Micke90

Quote from: writer on 18.02.2016, 21:04:07
Yksikään persu ei ole arvostellut Soinin tekemiä ministerinsalkku-valintoja eikä sitä että Soini teki ne täysin diktaattorina keskustelematta muiden persujen kanssa.

Soinilla olikin mielessään vain yksi tavoite: Tehdä Pekka Vennamot.  :facepalm:

writer

Quote from: Kela_Platinum on 18.02.2016, 20:20:59
Ei voi käsittää miksei niitä asioita nyt toteuteta mistä ollaan sovittu? Eikö persut nyt voisi ihan puolueen voimalla vaatia sopimuksen toteuttamista, kun sellainen on kerta laadittu? Mitä virkaa koko läpyskällä on jos sitä ei noudateta?

Toivottavasti persut vaativat kiristysten toteuttamista kokonaisuudessaan.

Valitettavasti persut on tehnyt omia maaleja hehkuttamalla näennäisiä ja pieniä kiristyksiä niinkuin oltaisiin kiristetty aivan kauheasti ja tämä onpoistanut kansalaisten painetta ja keskustan ja kokoomuksen sisäistä painetta eli virkamiehet yrittävät vain hinata persut kölin ali vesittämällä kiristykset koska persut itse tekevät omia maaleja hekuttamalla suuria kiristyksiä ja varsinkin keskusta on pihalla koska siellä Sipilän ympärillä on naiiveja suvaitsevaisia.
Kokoomuksessa on sentään joitakin järkeviä ihmisiä mutta eivät hekään saa asioita aikaan jos Juho Eerola keshuskelee Orpoa kiristyksistä eduskunnassa mikä oli Eerolalta melkein Sampo Terho tasoinen moka.

Lopettakaa se kiristyksillä kehuskelu persuissa!

Tässä on hyvä kaava:
Olemme tyytyväisiä että saimme tämän kiristyksen, mutta vielä on tehtävä tämä, tämä ja tämö kiristys muuten suomen turvapaikkapolitiikka jää muita maita löysemmäksi edelleen.
tai
Koska suomen Maahanmuuttoviraston tloiminta ja tulkinnat olivat muita pohjoismaita löysempiä ja muut pohjoismaat ovat kiristämässä jatkuvasti niin suomen on kiristettävä kaksi kertaa niin paljon kuin muut pohjoismaat ollakseen samalla tasolla.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

nevahood

QuoteTähän asti suomalaiselta ei ole vaadittu toimeentulovaatimuksia, jos hän tuo puolison tai perheen ulkomailta Suomeen
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001122270.html

Vasta jostain luin, että moiset vaatimukset ovat olleet aiemminkin ja korotus lähinnä indeksikorotuksen verran. Pitääköhän paikkansa? Vai koskiko aiemmin vain ulkomaalaisia?
Suurkiihottaja Runeberg

Micke90

Tämä on vain Kokkareiden juoni, jolla yritetään saada Persut näyttämään sydämettömiltä ihmishirviöiltä, vaikka tosiasiassa Persujen sanelemaan turvapaikkaohjelmaan ei kuulunut Suomen kansalaisten perheenyhdistämisten tiukentamine, vaan sen piti koskea vain turvapaikanhakijoita. Orpo vesitti muutkin tiukennukset kuten kielitaito-, asumisaika-, toimeentulo- ja ikärajaedellytykset.

Kokoomuslainen politiikka jatkuu. Kansa kärsii.   :facepalm:

B52

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001122270.html

Karu lista alle 3940 €/kk tienaavista – onko näissä Suomi-ammateissa pian varaa rakastua ulkomaalaiseen?

Jos olet pienituloinen duunari tai keskipalkkainen opettaja, puolison tuominen Suomeen ei kohta onnistu.
Köyhän suomalaisen ei ole varaa rakastua ulkomaalaiseen. Toimeentulovaatimuksista on tulossa niin kovia, ettei puolison tuonti ulkomailta Suomeen onnistu kaikilta.

Tiukkaa tekee keskituloisellekin. Opettajan peruspalkalla ei onnistuisi puolison ja kahden lapsen tuonti Suomeen. Nettotulojen rajaksi ministeriö suunnittelee tällaisissa tapauksissa 2 600 euroa. Veronmaksajien Keskusliiton laskelman mukaan bruttotulojen pitäisi olla perheen yhdistäjällä 3 940 euroa.

Tähän asti suomalaiselta ei ole vaadittu toimeentulovaatimuksia, jos hän tuo puolison tai perheen ulkomailta Suomeen. Muutos on luvassa. Sisäministeriö suunnittelee lakimuutosta, joka asettaa toimeentulovaatimukset perheen yhdistäjille, kahden kulttuurin perheiden etujärjestö Familia kertoo verkkojulkaisussaan.

Tulevaisuudessa oleskelulupaa perhesiteen perusteella pitää luultavasti hakea puolison kotimaasta.

Suunnitelman mukaan jos aikoo tuoda puolison ulkomailta, perheen yhdistäjän pitää tienata kuukaudessa 1 700 euron nettotulot. Veronmaksajan Keskusliiton laskelman mukaan bruttotulojen pitäisi olla 2 225 euroa kuukaudessa.

Laskelman olettamuksena on, että palkansaaja on alle 53-vuotias. Hänen tulonsa on palkkatuloa lomarahoineen. Nettotulossa on otettu huomioon tämän vuoden veroperusteet ja sova-maksut (mm. sairausvakuutus ja työeläkemaksu), keskimääräiset kunnallis- ja kirkollisveroprosentit.

Puolison ja yhden lapsen tuominen ulkomailta vaatii 2 200 euron nettotulot kuukaudessa. Bruttotulojen pitäisi olla 3 155 euroa kuukaudessa.

Perheen yhdistäminen tuottaa vaikeuksia monelta ammatinharjoittajalta. Ammattiluettelossa palkat on laskettu Tilastokeskuksen palkkatilastosta. Palkka on laskettu yksityisen, valtion ja kunnan palkkojen pohjalta. Palkka on kokonaisansioiden mediaani kuukaudessa.



Näissä ammateissa ei varaa tuoda puolisoa ja kahta lasta Suomeen

Ammatti   Kokonaisansion mediaani (€/kk)
Lukion ja peruskoulun yläluokkien opettajat   3857
Arkkitehdit, suunnittelijat ja maanmittaajat   3853
Teleliikenne- sekä radio- ja tv-teknikot   3807
Ammatillisen koulutuksen opettajat   3801
Hotellin- ja ravintolanjohtajat   3720
Myynti- ja ostoagentit   3715
Raideliikenteen kuljettajat ja työntekijät   3690
Aliupseerit   3678
Sahatavaran sekä paperin ja kartongin valmistuksen prosessityöntekijät   3616
Toimittajat, kirjailijat ja kielitieteilijät   3603
Eläinlääkärit   3541
Fysiikan, kemian ja teknisten alojen asiantuntijat   3501
Muut opetusalan erityisasiantuntijat   3494
Informaatio- ja tietoliikenneteknologian teknikot sekä käyttäjätukihenkilöt   3440
Työnjohtajat kaivos-, teollisuus- ja rakennustoiminnassa   3428
Kansimiehistö, vesiliikenteen työntekijät   3422
Hoitotyön erityisasiantuntijat   3398
Yhteiskunta- ja sosiaalialan sekä uskonnollisen elämän erityisasiantuntijat   3326
Julkishallinnon valmistelu- ja valvontavirkamiehet   3245
Prosessinvalvonnan asiantuntijat   3170
Lihanleikkaajat, leipurit, meijeristit   3159
Metalliteollisuuden prosessityöntekijät ja viimeistelijät   3126
Työkoneiden kuljettajat   3113
Sähkölaitteiden asentajat ja korjaajat   3100
Suojelu- ja vartiointityöntekijät   3054
Rahoitus-, vakuutus- ja laskentatoimen asiantuntijat   3040
Yrityspalveluiden välittäjät   3040
Taiteilijat   3017
Peruskoulun alaluokkien opettajat ja lastentarhanopettajat   3006
Rakennusten viimeistelytyöntekijät   2975
Matkustuspalvelutyöntekijät, konduktöörit ja oppaat   2960
Sairaanhoitajat, kätilöt   2933
Kuljetuksen ja varastoinnin toimistotyöntekijät   2928
Kaivos- ja louhintatyön koneenkäyttäjät   2921
Sepät, työkaluntekijät ja koneenasettajat   2893
Kumi-, muovi- ja paperituotteiden valmistuksen prosessityöntekijät   2889
Terveydenhuollon tekniset asiantuntijat   2880
Elektroniikka- ja tietoliikenneasentajat ja -korjaajat   2878
Koneasentajat ja -korjaajat   2856
Valimotyöntekijät, hitsaajat, levysepät   2854
Kirjaston- ja arkistonhoitajat sekä museoalan erityisasiantuntijat   2844
Käsityötuotteiden valmistajat ja hienomekaanikot   2799
Rakennustyöntekijät   2789
Tekstinkäsittelijät ja tallentajat   2781
Raskaiden moottoriajoneuvojen kuljettajat   2776
Kemianteollisuuden ja valokuvatuotteiden valmistuksen prosessityöntekijät   2773
Painoalan työntekijät   2747
Elintarviketeollisuuden prosessityöntekijät   2738
Muut terveydenhuollon asiantuntijat   2734
Kalanviljelijät, kalastajat ja metsästäjät   2720
Muut prosessityöntekijät   2717
Rahaliikenteen asiakaspalvelutyöntekijät   2713
Avustavat kaivos- ja rakennustyöntekijät   2710
Teollisuustuotteiden kokoonpanijat   2704
Valmistusalan avustavat työntekijät   2694
Biotieteiden asiantuntijat   2660
Lainopilliset asiantuntijat sekä sosiaalialan ja seurakunnan työntekijät   2654
Hallinnolliset ja erikoistuneet sihteerit   2647
Maalarit ja rakennuspuhdistajat   2647
Palkanlaskijat, vakuutuskäsittelijät   2644
Taide- ja kulttuurialan asiantuntijat sekä keittiöpäälliköt   2604
Lähihoitajat, muut terveydenhuollon työntekijät ja kodinhoitajat   2539
Eläintenkasvattajat   2532
Yleissihteerit   2520
Puutavaran käsittelijät, puusepät   2513
Urheilijat, urheiluvalmentajat, liikunnanohjaajat   2480
Metsurit ja metsätyöntekijät   2433
Jätehuoltotyöntekijät   2433
Muut asiakaspalvelutyöntekijät   2409
Muut toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät   2406
Rahdinkäsittelijät ja varastotyöntekijät   2398
Myyjät ja kauppiaat   2375
Kiinteistöhuollon ja siivoustyön esimiehet   2362
Seminologit   2350
Muut henkilökohtaisen palvelun työntekijät   2343
Henkilö- ja pakettiauton- sekä moottoripyöränkuljettajat   2332
Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät   2320
Toimistoavustajat   2305
Sanomalehtien jakajat, lähetit   2299
Muut myyntityöntekijät   2243
Vaatetusalan työntekijät   2238
Tarjoilutyöntekijät   2160
Katu- ja torikauppiaat   2145
Lastenhoitajat ja koulunkäyntiavustajat   2144
Pelto- ja puutarhaviljelijät   2142
Tekstiili-, turkis- ja nahkatuoteteollisuuden prosessityöntekijät   2095
Kassanhoitajat ja lipunmyyjät   2072
Avustavat keittiö- ja ruokatyöntekijät   2067
Ajoneuvojen puhdistajat, ikkunanpesijät   2039
Koti-, hotelli- ja toimistosiivoojat   2009
Kampaajat, parturit, kosmetologit   1982
Maa-, metsä- ja kalatalouden avustavat työntekijät   1669
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

writer

Quote from: Micke90 on 20.02.2016, 16:42:46
Tämä on vain Kokkareiden juoni, jolla yritetään saada Persut näyttämään sydämettömiltä ihmishirviöiltä, vaikka tosiasiassa Persujen sanelemaan turvapaikkaohjelmaan ei kuulunut Suomen kansalaisten perheenyhdistämisten tiukentamine, vaan sen piti koskea vain turvapaikanhakijoita. Orpo vesitti muutkin tiukennukset kuten kielitaito-, asumisaika-, toimeentulo- ja ikärajaedellytykset.

Kokoomuslainen politiikka jatkuu. Kansa kärsii.   :facepalm:

Jos persut eivät vaadi että koskee myös suomen kansalaisia niin ovat IDIOOTTEJA.

Suurin osa vaimon/miehen sossun asiakkaaksi tuovista "suomalaisista" eli suomen passin saaneista on toisen polven mamuja jotka tuovat järjestetyillä avioliitoilla ex-kotimaistaan länsimaista tietämättömiä ja länsimaihin surkeasti sopeutuvia vaimoja/miehiä ja sitten nämä perheet tekevät paljon lapsia ja sitten ihmetellään kohta miksi kolmas sukupolvikin syrjäytyy suurelta osin kun äiti/isä on luku- ja kirjoitustaidoton muslimimaasta lennätetty järjestetty puoliso joka ei opi edes kunnolla suomea ja toinen puoliso on länsimaissa sossun masseilla ja lapsilisillä elelevä katkeroitunut syrjäytyjä.

Muita sossun asiakkaaksi vaimoja/miehiä tuovia ovat humanistiset pätkätyöläiset jotka löytävät elämänsä rakkauden afrikasta ja nostavat sitten itseään omissa piireissään afrikkalaisella miehellään kun työura on lähinnä spedeilyä ja apurahapätkää työttömyyskausien välissä SEKÄ peräkammarin pojat jotka tuovat venäjältä/thaimaasta naisen ja sitten tulee avioero ja töissä puskeva suomalainen mies saa maksaa näidenkin peräkamarin poikien elämän ja heidän vaimojensa yksinhuoltajuuden suomalaisessa yhteiskunnassa jos on lapsia ehtinyt tulla (tämä ei siis koske niitä jotka ovat töissä ja tuovat kyseisistä maista vaimon tarkasti valikoituaan eli sellaisen joka on kyseisissä maissa normaaleissa töissä ja menee suomessa normaaleihin töihin ja toivottavasti pysyvät naimisissa)



PERHEENYHDISTYKSIIN TULORAJAT KAIKILLE.

Jos tulorajat jätetään laittamatta "suomalaisille" koko perheenyhdistämisten kiristys vesittyy koska "toissijaista suojelua" saavat tuovat perheensä sossun asiakkaiksi heti suomen kansalaisuuden saatuaan ja koska suomen kansalaisuuslaista tehtiin löysääkin löysempi niin  oleskeluluvan saavien turvapaikanhakijoiden kohdalla asumisaika-vaatimus lasketaan alkavaksi siitä päivästä kun jätti turvapaikkahakemuksensa eli 4 vuoden päästä siitä voi jo olla passi taskussa.


'
N
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Micke90

Quote from: writer on 20.02.2016, 18:41:05
Suurin osa vaimon/miehen sossun asiakkaaksi tuovista "suomalaisista" eli suomen passin saaneista on toisen polven mamuja jotka tuovat järjestetyillä avioliitoilla ex-kotimaistaan länsimaista tietämättömiä ja länsimaihin surkeasti sopeutuvia vaimoja/miehiä ja sitten nämä perheet tekevät paljon lapsia ja sitten ihmetellään kohta miksi kolmas sukupolvikin syrjäytyy suurelta osin kun äiti/isä on luku- ja kirjoitustaidoton muslimimaasta lennätetty järjestetty puoliso joka ei opi edes kunnolla suomea ja toinen puoliso on länsimaissa sossun masseilla ja lapsilisillä elelevä katkeroitunut syrjäytyjä.

Onko sinulla esittää tilastoa tämän väitteen tueksi?

Ja jos on, sama vaikutus saataisiin myös kiristämällä kansalaisuuslakia siten, että kansalaisuuden myöntämisen ehtona olisi se, ettei henkilö ole nostanut työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea lainkaan edellisen kahden vuoden aikana.

writer

Quote from: Micke90 on 20.02.2016, 18:58:42
Quote from: writer on 20.02.2016, 18:41:05
Suurin osa vaimon/miehen sossun asiakkaaksi tuovista "suomalaisista" eli suomen passin saaneista on toisen polven mamuja jotka tuovat järjestetyillä avioliitoilla ex-kotimaistaan länsimaista tietämättömiä ja länsimaihin surkeasti sopeutuvia vaimoja/miehiä ja sitten nämä perheet tekevät paljon lapsia ja sitten ihmetellään kohta miksi kolmas sukupolvikin syrjäytyy suurelta osin kun äiti/isä on luku- ja kirjoitustaidoton muslimimaasta lennätetty järjestetty puoliso joka ei opi edes kunnolla suomea ja toinen puoliso on länsimaissa sossun masseilla ja lapsilisillä elelevä katkeroitunut syrjäytyjä.

Onko sinulla esittää tilastoa tämän väitteen tueksi?

Ja jos on, sama vaikutus saataisiin myös kiristämällä kansalaisuuslakia siten, että kansalaisuuden myöntämisen ehtona olisi se, ettei henkilö ole nostanut työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea lainkaan edellisen kahden vuoden aikana.


Korjaan muotoon suuri osa.

Uskon että suurin osa vaimon/miehen ulkomailta hakemista kantasuomalaisista on töissäkäyviä ja toisen polven mamujen syrjäytymisprosentti on aivan hirveä ja silti nämäkin hakevat suomen passin voimalla ex-kotimaistaan perheenyhdistämisiä tällä hetkellä mutta asiasta ei ole tehty tilastoja että kuinka moni tuo vaimon/miehen yhteiskunnan eläteiksi.

Minä en kuitenkaan pidä järkevänä yhteiskunnan kannalta rahoittaa kantasuomalaisillekaan vaimon/miehen hakua sossun asiakkaaksi silloin kun ovat itsekin sossun asiakkaana.

Toimeentulorajat pitää saada kaikille ja ne eivät ole edes kovin kovat eli noin 2000 euroa kuussa niin saat tuoda vaimon jos hän ei elätä itseään menemällä töihin ja jos elättää itsensä menemällä töihin niin voit tienata vaikka 1000 euroa kuussa.

Lisäksi asumistuki lasketaan nettotuloksi eli asumistuella eläväkin voi hakea vaimon/miehen kunha tuloraja ylittyy.

Se määrä höpöhöpöä mikä mediassa on tämän asian ympäriltä on uskomatonta.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Uuno Nuivanen

Parhaillaan MTV3 uutisextrassa Päivi Nerg. Vitutukseltani en pysty kuvailemaan, katsokaa jostain. Lääkkeet käden ulottuville.

Micke90

Quote from: writer on 20.02.2016, 19:13:38
Se määrä höpöhöpöä mikä mediassa on tämän asian ympäriltä on uskomatonta.

Nin kuin aina maahanmuuton ympärillä.

Roope

QuoteHallituksen perheenyhdistämislinjaukset erottavat perheitä ja hyödyttävät salakuljettajia

Sisäministeriössä on ministeri Orpon alaisuudessa on tehty uusi esitys laista perheenyhdistämiseksi. Uutta esityksessä on se, että perheenyhdistämisen toimeentuloehtoa laajennetaan koskemaan kansainvälistä suojelua saavia sekä Suomen kansalaisia. Helsingin kaupunginhallitus käsitteli lakiesitystä tänään.
...
Sanna Vesikansa
Kaupunginhallituksen jäsen
Helsingin Vihreät 22.2.2016

Quote from: Sanna Vesikansa (vihr)
Keskustelussa unohtuu usein, että suomalainen perheenyhdistämiskäytäntö on jo nyt äärimmäisen tiukka ja vaikea.

Keskustelussa unohtuu aina, että suomalaiset perheenyhdistämiskäytännöt ovat EU-maiden löysimmät.

Quote from: Sanna Vesikansa (vihr)On huvittavaa, että työ- ja elinkeinoministeriön samaan aikaan valmistelemassa valtion kotouttamisohjelmassa jopa perheenyhdistämisen nykytilaa pidetään kotoutumista hidastavana. Kotiutumista tukee se, että perhe voi asua yhdessä.

Ei ole näyttöä siitä, että perheenyhdistäminen johtaisi parempaan lopputulokseen maahanmuuttajien kotoutumisessa. Ruotsin tutkimus alaikäisistä turvapaikanhakijoista todistaa päinvastaista. Alla kuvassa Helsingin kaupungin maahanmuuttoseminaarissa esittelemä esimerkki perheenyhdistämisestä, joka ei taatusti ole tuottanut Suomeen paremmin kotoutuvia maahanmuuttajia vaan moninkertaisesti enemmän ongelmia.

Quote from: Sanna Vesikansa (vihr)Lakihanketta ollaan edistetty niin kiireellä, että jopa huolellinen valmistelu on unohtunut. Edellisten kiristysten vaikutuksia ei ole selvitetty, ja hallituksen esityksessä on virheellisiä tilastoja: vertailtaessa vuoden 2012 kiristysten vaikutuksia useat myönteiset päätökset koskevat ennen vuoden noita kiristyksiä vireille laitettuja hakemuksia.

Tässä oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden tilastotietoja, joissa tuon virheen vaikutukset eivät enää näy:

Quote from: TilastokeskusMyönteiset perheenyhdistämispäätökset
2011 495
2012 611
2013 875
2014 1 094

Viime vuoden luvut eivät ole vielä julkisia, mutta trendi tuli varmaan selväksi. Perheenyhdistämisten määrä on tuplaantunut muutamassa vuodessa, vaikka samaan aikaan turvapaikanhakijoiden määrässä ei tapahtunut suurempia muutoksia.

Viime vuonna turvapaikanhakijoiden määrän kasvu oli räjähdysmäinen, mikä tulee näkymään jatkossa myös perheenyhdistämisissä.

Quote from: Sanna Vesikansa (vihr)Hallitus tavoittelee työperäistä ja hallittua maahanmuuttoa. Työperäiset maahanmuuttajat eivät valitse Suomea, mikäli heillä ei ole mahdollisuutta muuttaa maahan perheensä kanssa.

Jos maahanmuuttajalla perheineen ei ole mahdollisuutta valita Suomea nykyisten tulorajojen takia, hän ei myöskään olisi likimainkaan nettomaksaja. Valtion subventoima maahanmuutto ei ole tavoiteltavaa työperäistä maahanmuuttoa. Nettosaajamaahanmuuttajia on jo ennestään liikaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Yle: Siirtolaisinstituutti vastustaa tiukentuvaa perheenyhdistämistä 24.2.2016

QuoteLAUSUNTO HALLITUKSEN ESITYKSESTÄ ULKOMAALAISLAIN MUUTTAMISEKSI

Ulkomaalaislakia on tarkoitus muuttaa siten, että jatkossa sekä kansanvälistä suojelua saavilta
että Suomen kansalaisilta edellytettäisiin turvattua toimeentuloa ennen kuin perheenyhdistämis-
hakemus voitaisiin hyväksyä.

Siirtolaisuusinstituutti ei puolla tehtyä muutosesitystä, koska:

1. Kotouttamisen onnistumisen kannalta mahdollisuus perhe-elämään on tutkimustiedon
mukaan keskeistä.

2. Ehdotettu tulotaso on liian korkea ja asettaa muuttajat eriarvoiseen asemaan muun vä-
estön kanssa. Esimerkiksi neljän hengen perheen yhdistyminen edellyttäisi yli 3 500 eu-
ron bruttotuloa, joka on yli yhden kotimaisen palkansaajan keskipalkan.

3. Esityksessä ei ole pohdittu sen erityisiä vaikutuksia ulkosuomalaiseen väestöön ja hei-
dän mahdollisuuksiinsa muuttaa Suomeen. Nykyinen ehdotus tulisi todennäköisesti vai-
keuttamaan ulkosuomalaisten paluumuuttoa.

4. Oleskelulupien saamisen kiristämisellä on mahdollisesti lukuisia sivuvaikutuksia, joita tu-
lisi jo etukäteen pohtia laajemmin, kuin valmisteluissa on tehty. Näitä voivat olla mm:
a) oleskeluluvan saaneiden psyykkisen kuormituksen lisääntyminen
b) oikeuslaitoksen kuormittuminen valitusmenettelyistä
c) laittoman maassa oleskelun ja maahanmuuton lisääntyminen

Siirtolaisuusinstituutti katsoo, että ulkomaalaislain muutosta tulisi valmistella huomioiden edellä
mainitut seikat, eikä kannata nykyistä lakimuutosta.

Kunnioittaen,
Tuomas Martikainen
Johtaja, Siirtolaisuusinstituutti
Lausunto 19.2.2016

Tiedotusvälineet kierrättävät näitä samoja väitteitä viikosta toiseen ilman mitään kyseenalaistamista.

Quote from: Siirtolaisuusinstituutti1. Kotouttamisen onnistumisen kannalta mahdollisuus perhe-elämään on tutkimustiedon
mukaan keskeistä.

Näin väitetään jonkinlaisena yleisenä totuutena, mutta väitettä tukevaa tutkimustietoa ei koskaan esitetä. Taannoisen ruotsalaisen tutkimuksen mukaan alaikäiset turvapaikanhakijat integroituvat paremmin muun muassa työelämään ilman perheenyhdistämistä. Viittaan myös edellisen viestini kuvan esittämään esimerkkiperheeseen.

Quote from: Siirtolaisuusinstituutti2. Ehdotettu tulotaso on liian korkea ja asettaa muuttajat eriarvoiseen asemaan muun vä-
estön kanssa. Esimerkiksi neljän hengen perheen yhdistyminen edellyttäisi yli 3 500 eu-
ron bruttotuloa, joka on yli yhden kotimaisen palkansaajan keskipalkan.

Tulotaso on ainakin aiemmin vastannut suunnilleen sitä tasoa, jonka alle tienaavat perheet ovat luultavasti oikeutettuja tukiin. Muun muassa opintoraha, asumistuki ja lapsilisät lasketaan nykyisissä tulorajoissa tuloiksi.

Lakimuutos nimenomaan asettaa kaikki perheenyhdistäjät samaan asemaan. Aiemmin tulorajat ovat koskeneet vain muita kuin humanitaarisin perustein tulleita maahanmuuttajia.

Quote from: Siirtolaisuusinstituutti3. Esityksessä ei ole pohdittu sen erityisiä vaikutuksia ulkosuomalaiseen väestöön ja hei-
dän mahdollisuuksiinsa muuttaa Suomeen. Nykyinen ehdotus tulisi todennäköisesti vai-
keuttamaan ulkosuomalaisten paluumuuttoa.

Sittenhän on hyvä, että kaikki hallituspuolueet ovat ilmoittaneet olevansa valmiita muuttamaan lakiesitystä niin, että suomalaisille ei säädetä toimeentuloedellytystä.

Quote from: Siirtolaisuusinstituutti4. Oleskelulupien saamisen kiristämisellä on mahdollisesti lukuisia sivuvaikutuksia, joita tu-
lisi jo etukäteen pohtia laajemmin, kuin valmisteluissa on tehty. Näitä voivat olla mm:

a) oleskeluluvan saaneiden psyykkisen kuormituksen lisääntyminen

Onko tälle kenties jotain mittaria? Jos potentiaalinen perheenyhdistämistä haluava turvapaikanhakija tietää jo etukäteen, että ei tule yltämään tulorajoihin, hän ei tule Suomeen kuormittamaan psyykettään.

Quote from: Siirtolaisuusinstituuttib) oikeuslaitoksen kuormittuminen valitusmenettelyistä

Miksi oikeuslaitos kuormittuisi lakimuutoksen seurauksena valitusmenettelyistä? Tiukempi lakihan ehkäisisi hakemusten tekemistä ja turvapaikanhakijoiden tuloa Suomeen. Viime aikoina monet turvapaikanhakijat ovat poistuneet Suomesta jo ennen omaa turvapaikkapäätöstään, koska perheenyhdistäminen ei olekaan onnistunut muutamassa kuukaudessa.

Valituksia voi lisätä liian tulkinnanvarainen laki, kuten siihen sisällytetty poikkeus "lapsen edusta". Tältä osin laki ei kuitenkaan muutu aiemmasta. Poikkeukset voisi poistaa.

Quote from: Siirtolaisuusinstituuttic) laittoman maassa oleskelun ja maahanmuuton lisääntyminen

Vaikea ymmärtää, mitä kautta lakimuutos voisi lisätä laitonta maassa oleskelua, kun se vähentää Suomen houkuttelevuutta.

Turvapaikanhakija voi hakea perheenyhdistämistä vasta, kun hänellä on oleskelulupa. Jos perheenyhdistämishakemus hylätään, ja perhe tulee Suomeen laittomasti, se voi hakea turvapaikkaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Ylen toimittaja Anne Suominen vastustaa perheenyhdistämislain uudistusta. Mitenkäs se taas menikään toimittajan mielipiteiden ja uutisten sekoittamisen kanssa? Journalistin ohjeissa taisi olla myös jotain faktojen tarkistamisesta.

Svenska Yle: Skärpta regler för familjeåterförening får mördande kritik 26.2.2016

QuotePakolaisten perheenyhdistämistä on tiukennettu asteittain vuodesta 2010. Se on johtanut perheenyhdistämisten vähentymiseen, mutta nyt hallitus haluaa kiristää sääntöjä vielä enemmän ulkomaalaislain muutoksilla  (käännös)

Lakiesityksen toimeentuloedellytys ei koske pakolaisia eli pakolaisstatuksen saaneita.

Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämiset eivät suinkaan ole vähentyneet vaan lisääntyneet joka vuosi, kun vertailukelpoisia tilastoja on julkaistu vuodesta 2011. Myönteisten päätösten määrä on kaksinkertaistunut kolmessa vuodessa.

QuoteKaksilapsiselle perheelle esitetty vaatimus tarkoittaisi 2 600 euron nettotuloja kuukaudessa. Se vastaa bruttokuukausipalkkana lähes 4 000 euroa, joka on paljon enemmän kuin keskiarvopalkka esimerkiksi kuntasektorilla.  (käännös)

Laskelmassa ei oteta huomioon, että tuloiksi lasketaan esimerkiksi lapsilisät ja asumistuki.

QuoteYksi niistä, joilta ei ole pyydetty lausuntoa, on lapsiasiamies Tuomas Kurttila.

Kurttila on erityisen huolestunut siitä, että yksin saapuneet alaikäiset lapset joutuvat nyt hyvin haavoittuvaan asemaan. Heillä on usein takanaan traumaattisia kokemuksia ja jos heidät pakotetaan kasvamaan ilman vanhempiaan, se voi johtaa vielä suurempiin ongelmiin(käännös)

Lakimuutos vaikuttaa vain harvan alaikäisen turvapaikanhakijan perheenyhdistämiseen, koska suurin osa heistä tulee joka tapauksessa täysi-ikäiseksi prosessin aikana. Lisäksi ruotsalaisen tutkimuksen mukaan perheenyhdistäminen vain vaikeuttaisi heidän integroitumistaan yhteiskuntaan.

QuoteUseat järjestöt pitävät kiristyksiä myös ihmisoikeussopimuksen, lasten oikeuksien sopimuksen ja Suomen perustuslain vastaisina.
...
- Yksin tulleiden lasten perheenyhdistäminen on jo nyt hyvin vaikeaa, koska säännöt ovat jo nyt niin ankarat. Muutos loukkaisi siten lasten oikeuksia ja etuja vastaan räikeällä tavalla ja olisi ristiriidassa YK:n lasten oikeuksien sopimuksen kanssa, sanoo Väestöliitto.  (käännös)

Kertoo vain kyseisten järjestöjen asiantuntemattomuudesta/agendasta. Kiristykset ovat EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisia ja ne ovat olleet jo pitkään käytössä monissa Euroopan maissa, joten väitteille kansainvälisten sopimusten rikkomisesta ei ole perusteita, vaan lakiesitys on sopusoinnussa sopimusten ja muiden maiden vieläkin tiukempien käytäntöjen kanssa.

Quote– Hallitus viittaa siihen, että myös muut maat muuttavat sääntöjään tiukempaan suuntaan. Ruotsissa asiasta keskustellaan, mutta mitään päätöksiä ei ole vielä tehty(käännös)

Toimittaja Suominen antaa ymmärtää, että Suomi olisi rynnimässä tekemään selvästi muita tiukemmat säännöt. Todellisuudessa Suomen perheenyhdistämiskäytännöt ovat tällä hetkellä EU:n löysimmät ja siis myös Ruotsia löysemmät.

On odotettavissa, että kun Suomi ottaa lakiluonnoksen mukaan EU-direktiivin mahdollistamista tiukennuksista käyttöön vain toimeentuloedellytyksen, muiden maiden kiristysten jälkeen Suomessa on edelleen kaikkein houkuttelevimmat perheenyhdistämiskäytännöt.

Quote– Maahanmuuttoviraston tilastot osoittavat, että perheenyhdistämishakemusten määrä vähentyi kahdella kolmasosalla vuosina 2011-2014(käännös)

Toimittaja Suominen harhauttaa kertomalla vain perheenyhdistämishakemuksista, joista suurin osa on ollut perusteettomia. Samana aikana myönteisten perheenyhdistämispäätösten määrä on kaksinkertaistunut.

Juttu myötäilee tarkasti toimittajan omia mielipiteitä, jotka tulivat selväksi pari päivää sitten Höblän pääkirjoitustoimittaja Susanna Ginmanin kanssa tehdyssä podcastissa. Siinä Suominen ja Ginman esittävät muun muassa perustelemattomat väitteet, että lakiesitys hankaloittaisi integraatiota ja että tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, kun perheitä ei yhdistetä.

Edit:
Susanna Ginman syyttää Höblän pääkirjoituksessa hallitusta "ihmisoikeusperiaatteen peukaloinnista", kun se kiristää perheenyhdistämislakia. Ginmanin mukaan on Kokoomukselta ja Keskustalta "käsittämätöntä", että ne myöntyvät Perussuomalaisten vaatimuksiin.

Hbl: Vi får inte överge oss själva 26.2.2016

Ihan mielelläni kuulisin perustelut sille, miksi Suomen pitäisi vastaisuudessakin jatkaa EU:n löysintä perheenyhdistämispolitiikkaa, kun se on ollut anteliaan oleskelulupapolitiikan ohella tärkeimpiä vetotekijöitä, jotka houkuttelivat Suomeen viime vuonna kymmeniä tuhansia irakilaisia. Haluaisin myös kuulla, onko EU:n perheenyhdistämisdirektiivi ihmisoikeuksien vastainen, kun se mahdollistaa paljon kovemmat kiristykset kuin mitä lakiluonnoksessa esitetään.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Presidenttiehdokkaaksi ilmoittautunut Matti Vanhanen haluaa perua perheenyhdistämislain kiristykset, koska Brysselin terrori-isku, perustuslaki ja kansainväliset sopimukset, turvapaikanhakijavirran laantuminen ja parempi kotouttaminen.

MTV: Matti Vanhasen kolumni perheenyhdistämisistä: Perhe on kidutuksen uhrille osa terapiaa 24.3.2015

Kaiken huipuksi Vanhanen yrittää vielä ajaa kaksilla rattailla toppuuttelemalla, ettei kuitenkaan kaikkia perheenyhdistämislain muutoksia tarvitse perua, vaikka lakiesitystorsossa ei ole jäljellä kuin yksi kiristys, toimeentuloedellytys, joka ei sekään koske kuin toissijaista suojelua saavien vähemmistöä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Micke90