News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kumman kaa, Gripen vai F-35? Hävittäjäkaupat.

Started by Nuivanlinna, 05.04.2015, 18:13:11

Previous topic - Next topic

Kumman kaa, Gripen vai F-35?

Gripen
79 (31.2%)
F-35
99 (39.1%)
Muu vaihtoehto
75 (29.6%)

Total Members Voted: 253

Voting closed: 04.04.2016, 18:13:11

Molodesch

Quote from: Jukka Wallin on 21.01.2016, 16:12:18
Quote from: f-35fan on 21.01.2016, 15:58:37
Unelmien ihmekone sakkaa taivaanrannassa!
http://www.suomensotilas.fi/suhoi-pak-fa-koneen-kehitystyo-takkuilee/

Joku täällä kertoi virallisena tietona että kyseinen kone otetaan palveluskäyttöön tänä taikka seuraavana vuonna.

Noh ensinnäkin F-35 kappale hinta yli 300 miljoonaa, ei 100milj ja Muistaakseni venäläiset eivät lähteneet kehittämään häivehävittäjää alunperinkään. Siis ainakaan virallisesti. Venäläisillä on vielä kurottavaa F-35 projektiin, jos julkisuudessa esitetyt arviot  F-35 asejärjestelmien puutteista pitää paikkansa.

Luulisi biljoonan kustantaneen projekti olevan paremmin onnistunut kuin mitä venäläiset ovat panostaneet omaansa.

Molemmat on ainakin syttyneet tuleen tähän mennessä kerran.
Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

kgb

Quote from: Molodesch on 19.01.2016, 21:45:56
Voisimmeko suuressa hädässä tehdä omia faittereita...esittelin niitä maanpuolustus.netissä, mutta mut bännättin ja ketju hävitettiin.

En kyllä yhtään ihmettele, flightforumiltakin sinut taidettiin nauraa pihalle jo vuosia sitten suunnitelmiesi kanssa.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Molodesch

Quote from: kgb on 21.01.2016, 18:36:06
Quote from: Molodesch on 19.01.2016, 21:45:56
Voisimmeko suuressa hädässä tehdä omia faittereita...esittelin niitä maanpuolustus.netissä, mutta mut bännättin ja ketju hävitettiin.

En kyllä yhtään ihmettele, flightforumiltakin sinut taidettiin nauraa pihalle jo vuosia sitten suunnitelmiesi kanssa.

Flight Forumilla vasta kasvattelin siipiäni noin 8 vuotta sitten...sen jälkeen on opittu paljon.

Mä oon sentään saanut rakennettua /koottua 50 IT:n MALEa ja tukun omia suunnitelmia..mitäs sä oot saanut aikaseksi ?

Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

kgb

Quote from: Molodesch on 21.01.2016, 21:45:17
Mä oon sentään saanut rakennettua /koottua 50 IT:n MALEa ja tukun omia suunnitelmia..mitäs sä oot saanut aikaseksi ?

Vaikka ja mitä. Ja nyt loppuu tuo paskanjauhanta täällä ja tässä ketjussa.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Molodesch

Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

Griffinvaari

Pientä korjausta f35:n tilanteeseen, täytyi tuossa välissä jo mokomaa kehaistakin, mutta.
Kongressin alivaliokunnan kuulemis tilaisuuden lokakuussa -15, mukaan:

-f35:n puutteellista liikehtimis kykyä ei kyetä parantamaan, joten tilanne, muka, korjataan sen käyttämää taktiikkaa kehittämällä, siis edelleen mig21 tiputtaa sen lähikontaktissa( aivan, aivan unikuvien mukaan se ei pääse siihen tilanteesen, entäs 600 koneen taistelukuvassa ?).

- f35:n ei edes yritetä saada a10 ominaisuuksia, vaan kone jää näiltä osin  suorituskyvyltaan torsoksi.

-Uusi moottori, olikin korjattu vanha moottori, jonka kiinnityksiä on korjattu f35:n edellyttämällä tavalla. Näin ollen sen ei enää "pitäisi" syttyä palamaan omia aikojaan.

-koneelta puuttuu edelleen elektronisen sodankäynnin kyky, mutta aihetta "kehitellään".

-koneen diagnostiikka, alis, on versiossa 2,01 ja edelleen epäkelpo, mutta sen kehittämiseen on saatu 2,6mrd dollarin rahoitus, joka tietysti nostaa koneen hintaa, optimistinen tavoite, siten että kaikki oletetut tilaukset toteutuvat, on nyt jo 85milj dollaria. Eiköhön meistä jokainen aikuinen ymmärrä tämän olevan lähinnä haave ja todellinen hinta, kaikkien juoksevien kehitysohjelmien kanssa, ainakin tuplat, sillä saadaan kyvytön hävittäjä ja torso lähitukija joka lähinnä piipahtaa tukialueellaan.
Tässä on jo J.Niinistölle aivan riittävä syy tehdä se "poliittinen" valinta, jos rohkeus riittää kansakunnan edun vaalimiseen.

-Vanhempien jo valmistettujen koneiden monia puutteita ei kyetäkään korjaamaan vaikka näin luvattiin, joten päivitys ohjelma on epäonnistunut jo ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, vanhojen laivastohävittäjien hankintakin on siten pois kuvioista.

Että tällaista kehitystä tällä kertaa.
Kaiken kaikkiaan kun näitä katselee ja niitä lukee, niin, edelleen vaan käsitykseni USA:n armeijasta, maailman demokraattisimmin johdetuna armeijana vahvistuu, tuo on asia josta tässä maassa tulisi ottaa mallia.

Jukka Wallin

#996
Quote from: Griffinvaari on 26.01.2016, 15:10:33
Pientä korjausta f35:n tilanteeseen, täytyi tuossa välissä jo mokomaa kehaistakin, mutta.
Kongressin alivaliokunnan kuulemis tilaisuuden lokakuussa -15, mukaan:

-f35:n puutteellista liikehtimis kykyä ei kyetä parantamaan, joten tilanne, muka, korjataan sen käyttämää taktiikkaa kehittämällä, siis edelleen mig21 tiputtaa sen lähikontaktissa( aivan, aivan unikuvien mukaan se ei pääse siihen tilanteesen, entäs 600 koneen taistelukuvassa ?).

- f35:n ei edes yritetä saada a10 ominaisuuksia, vaan kone jää näiltä osin  suorituskyvyltaan torsoksi.

-Uusi moottori, olikin korjattu vanha moottori, jonka kiinnityksiä on korjattu f35:n edellyttämällä tavalla. Näin ollen sen ei enää "pitäisi" syttyä palamaan omia aikojaan.

-koneelta puuttuu edelleen elektronisen sodankäynnin kyky, mutta aihetta "kehitellään".

-koneen diagnostiikka, alis, on versiossa 2,01 ja edelleen epäkelpo, mutta sen kehittämiseen on saatu 2,6mrd dollarin rahoitus, joka tietysti nostaa koneen hintaa, optimistinen tavoite, siten että kaikki oletetut tilaukset toteutuvat, on nyt jo 85milj dollaria. Eiköhön meistä jokainen aikuinen ymmärrä tämän olevan lähinnä haave ja todellinen hinta, kaikkien juoksevien kehitysohjelmien kanssa, ainakin tuplat, sillä saadaan kyvytön hävittäjä ja torso lähitukija joka lähinnä piipahtaa tukialueellaan.
Tässä on jo J.Niinistölle aivan riittävä syy tehdä se "poliittinen" valinta, jos rohkeus riittää kansakunnan edun vaalimiseen.

-Vanhempien jo valmistettujen koneiden monia puutteita ei kyetäkään korjaamaan vaikka näin luvattiin, joten päivitys ohjelma on epäonnistunut jo ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, vanhojen laivastohävittäjien hankintakin on siten pois kuvioista.

Että tällaista kehitystä tällä kertaa.
Kaiken kaikkiaan kun näitä katselee ja niitä lukee, niin, edelleen vaan käsitykseni USA:n armeijasta, maailman demokraattisimmin johdetuna armeijana vahvistuu, tuo on asia josta tässä maassa tulisi ottaa mallia.

Mistä siitä, että saadakseen koneen edes siedettävään lentokuntoon syötettään rahaa masinaan, joka olisi pitänyt kuopata jo, kun kustannukset alkoivat karata käsistä. Armeijassa ei saisi olla demokratiaa, vaan kuria.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Griffinvaari

#997
Uutisia kone bongareille , f35 vihdoinkin yleisölle suunnattaviin ilmailunäytöksiin jopa 5 koneen voimin:

https://www.f35.com/news/detail/farnborough-international-airshow-could-welcome-up-to-five-f-35s-at-summer

Milloinkahan kotimainen näytös tekee vastaavan ilmoituksen, mahkut on hyvät kun kauppoja halutaan.

Griffinvaari

#998
Nyt menee tilanne oudoksi, kun sen mitä luvataan kuulemisessa ohjelmisto kehityksessä plokissa 3f:

https://www.youtube.com/watch?v=WFKS8ffWU4E

Asettaa nyt kyseen alaiseksi usa:n puolustusministeriön korkein testaus viranomainen:

http://www.digitoday.fi/data/2016/01/29/biljoonan-dollarin-havittaja-taynna-bugeja-viela-vuosien-ajan/20161129/66

Tai sitten minä ymmärrän nyt jotain ihan pieleen, yli 4v:n viivästyksenhän pitäisi olla sen verran merkittävä, että kyseessä ei ole tavanomainen, kaikkiin tämän kaltaisiin ohjelmistoihin liittyvä viimeistely pien bugien poistolla, vaan lähes projektin toteutuksen kyseenalaistava epäonnistuminen.

Tässä saattaa jenkeillä olla käsissään ihan oma arevansa.

No seurataan nyt tilannetta vaan, rauhassa meillä on aikaa, tosin J.Niinistölle se hetki, kun joutuu kävelemään natohaukkojen yli, ja tulee tehdä se "poliittinen" valinta lähestyy paljon aikaisemmin.

Sivustakatsoja

Bloombergissa oli artikkeli siitä, kuinka USA tulee valmistaneeksi mahdollisesti jopa 500 F-35-konetta ennenkuin konetta on ehditty kunnolla testata toimivaksi.

The U.S. May Build 500 Jets Before Finding Out If the F-35 Works

Alla katkelma jutun alusta:
Quote
Tests of how Lockheed Martin Corp.'s F-35 will perform in combat won't begin until at least August 2018, a year later than planned, and more than 500 of the fighter jets may be built before the assessment is complete, according to the Pentagon's test office.

"These aircraft will require a still-to-be-determined list of modifications" to be fully capable, Michael Gilmore, the U.S. Defense Department's top weapons tester, said in his annual report on major programs. "However, these modifications may be unaffordable for the services as they consider the cost of upgrading these early lots of aircraft while the program continues to increase production rates in a fiscally constrained environment."

The Defense Department plans a fleet of 2,443 F-35s for the U.S., plus hundreds more to be purchased by allies, including the U.K., Italy, Australia and Japan. The costliest U.S. weapons program, at a projected $391 billion, the F-35 is being produced even as it's still being developed, a strategy a top Pentagon official once called "acquisition malpractice."

Despite the plane's many problems, "F-35 production rates have been allowed to steadily increase to large rates," Gilmore said in his annual report to congressional defense committees.

kertsu59

Quote from: Jukka Wallin on 19.01.2016, 14:03:19
On aivan älytöntä ostaa sellainen konemalli jonka varaosat joudutaan tuomaan kaukaa, kun lähellä on maa jossa kuitenkin varaosia on saatavana helposti ja edullisesti. Jos hankimme F-35:sen niin emme pysty itse valmistamaan tiettyjä varaosia tai koneen osia.
Niin, jollei joku feministis lellistinen hallitus Ruotsissa, kiellä osien toimittamista sotaakäyvään maahan. Sellainenkin on näet mahdollista.  :facepalm:
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Jukka Wallin

Quote from: kertsu59 on 30.01.2016, 14:04:27
Quote from: Jukka Wallin on 19.01.2016, 14:03:19
On aivan älytöntä ostaa sellainen konemalli jonka varaosat joudutaan tuomaan kaukaa, kun lähellä on maa jossa kuitenkin varaosia on saatavana helposti ja edullisesti. Jos hankimme F-35:sen niin emme pysty itse valmistamaan tiettyjä varaosia tai koneen osia.
Niin, jollei joku feministis lellistinen hallitus Ruotsissa, kiellä osien toimittamista sotaakäyvään maahan. Sellainenkin on näet mahdollista.  :facepalm:

Aikoinaan eräs ylivääpeli kertoi kuinka Tampellan kenttätykin toimintaa testattiin Egyptissä. Osat vietiin maasta "maatalouskoneen osina" maasta. Ihminen on luova..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Griffinvaari

Se mitä edellä kirjoitin f35n surkeasta tilanteesta on nyt saanut vahvistuksen austraalian suunnalta, ja sieltä on muuan entinen lentueen komentaja (mikä lie meidän termeillä), esittänyt myös todella mielenkiintoisen ratkaisun tilanteeseen aina rahoitus arvioineen ja aikatauluineen, jotka sopisivat meille kuin nenä päähän.
Siinä f22n tuotanto käynnistetään uudelleen(modernisoituna) ja niitä myydään f35n sijaan, laitan linkin lukekaa itse.

http://warisboring.com/articles/chris-mills-wants-america-to-export-raptors/

(en vieläkään tunne sivuston taustoja).

Ulkoministerimme T.Soini on pitänyt suhteitamme yhdysvaltoihin tärkeinä, hyvin aktiivisesti, voisi pitää jopa lipomisena, mikä tuon idean kannalta on suorastaan erinomainen asia.
Siis mikäli kaluston (ainakin rungon osalta) nyt pitää olla amerikkalaista, tässä se on sitä.
HX-ryhmän ja J.Niinistön elämä helpottuu olennaisesti.

f-35fan

Ihailen sitä suurta väsymättömyyttä millä sitä paskaa jauhetaan päivästä päivään.
Taita johtua ensimmäisenä suuresta rakkaudesta Äiti Venäjää kohtaan.
Kaikkein helpoimmalla pääsette kun katsotte Russia Today Youtube-kanavaa.
Aivan sama asia löytyy sieltä.

Länsimaiden avoin tiedonvälitys mahdollistaa kritiikin vääristelyn ja paisuttelun.
Ymmärrätte varmaan että kun "putolevi" on epäonnistunut niin ei jää paljoa muuta mahdollisuutta kuin kilpailijan jatkuva lokaaminen.

Kertokaapa minulle missä vaiheessa Super Gripen -projekti on? Kuinka monta Super Gripeniä on valmistettu tähän mennessä? Mistäköhän johtuu että tietoa on niin niukalti?

Jukka Wallin

Quote from: f-35fan on 02.02.2016, 18:42:45
Ihailen sitä suurta väsymättömyyttä millä sitä paskaa jauhetaan päivästä päivään.
Taita johtua ensimmäisenä suuresta rakkaudesta Äiti Venäjää kohtaan.
Kaikkein helpoimmalla pääsette kun katsotte Russia Today Youtube-kanavaa.
Aivan sama asia löytyy sieltä.

Länsimaiden avoin tiedonvälitys mahdollistaa kritiikin vääristelyn ja paisuttelun.
Ymmärrätte varmaan että kun "putolevi" on epäonnistunut niin ei jää paljoa muuta mahdollisuutta kuin kilpailijan jatkuva lokaaminen.

Kertokaapa minulle missä vaiheessa Super Gripen -projekti on? Kuinka monta Super Gripeniä on valmistettu tähän mennessä? Mistäköhän johtuu että tietoa on niin niukalti?

Eiköhän sinunkin kannata ottaa hieman rauhallisemmin? Krittiikkiä voi ja pitää antaa, mutta se on oltava edes jollakin tasolla tarkistavissa. Sinun kannattaa hankkia omille näkemyksillesi jotain lihaa luurangon ympärille.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

f-35fan

Quote from: Jukka Wallin on 02.02.2016, 19:07:46
Eiköhän sinunkin kannata ottaa hieman rauhallisemmin? Krittiikkiä voi ja pitää antaa, mutta se on oltava edes jollakin tasolla tarkistavissa. Sinun kannattaa hankkia omille näkemyksillesi jotain lihaa luurangon ympärille.

Olen aika paljon tuonut sitä tietoa ja ole huoletta tulen sitä vielä sopivassa kohdassa tuomaan.

Sen sijaan tuntuu että Sinä olet  erikoistunut lainaamaan pitkältä toisten kirjoituksia ja sitten laittamaan yhden taikka pari mitään sanomatonta lausetta perään. Luulisi että olisi aikaa johonkin parempaankin.

Hakekaa nyt niitä ilotarinoita Super Gripenin tuotantomääristä ja onnistuneista asetestauksista!


Jukka Wallin

Quote from: f-35fan on 02.02.2016, 19:28:10

Olen aika paljon tuonut sitä tietoa ja ole huoletta tulen sitä vielä sopivassa kohdassa tuomaan.

Sen sijaan tuntuu että Sinä olet  erikoistunut lainaamaan pitkältä toisten kirjoituksia ja sitten laittamaan yhden taikka pari mitään sanomatonta lausetta perään. Luulisi että olisi aikaa johonkin parempaankin.

Hakekaa nyt niitä ilotarinoita Super Gripenin tuotantomääristä ja onnistuneista asetestauksista!

En ole väittänyt mitään tai kuorruttanut sitä millään mainoslauseilla vaan todennut, että joko ruotsalainen tai jopa venäläinen konemalli on parempi meidän olosuhteisiin mitä on esimerkikisi F-35 joka on petojen sukua, eli susi kjo syntyessään ;D Meillä ei ole varaa tyriä tätä ostosta ja hankkia F-35 vain siksi, että se tehdään yhdysvalloissa.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

f-35fan

Lukekaapa tämä läpi niin löydätte hyvää tietoa hävittäjistä ja ilmataistelusta.
Siinä  ei nyt otetata kantaa mihinkään tiettyyn malliin vaan esitellään asiaa yleisesti.
Kannattaa pitää toisessa ikkunassa esillä lopussa olevat lyhenteiden selvennykset.
CBSA, Trends in Air to  Air combat
http://issuu.com/csbaonline/docs/csba6110_air_to_air_report?e=15123547/11484803

A-10 on karrikoituna elävä fossiili kivikaudelta. Nykyaikaisiin panssavaunuihin A-10 tykin vaikutus on aivan sama kuin hernepyssyn ja kone joutuu operoimaan olalta laukaistavien ohjusten kantomatkan sisällä. En tiedä miksi tämä on niin vaikea tajuta. Vai johtuko se siitä että "suuri" Pierre Spray on ylistänyt sitä?

Kun olette lukeneet linkatun kirjoituksen voitte hyvin ymmärtää miksi on paljon järkevämpää antaa 60  g:n ilmasta ilmaan ohjuksen hoitaa "dogfightin" kuin itse hävittäjän.

Nikolas

Quote from: f-35fan on 02.02.2016, 20:49:32

A-10 on karrikoituna elävä fossiili kivikaudelta.


Kyseessä on vanha lentokonetyyppi. Ensilentonsa A-10 teki vuonna 1972 ja viimeiset valmistettiin vuonna 1984. Se on edelleen käytössä. Enpä muista sitä missään haukutun mitenkään epäonnistuneeksi taistelukoneeksi. Kuten muutkin lentokonetyypit, myös A-10 jää aikanaan vanhentuneena pois käytöstä, ehkä joskus pitkälle 2020-luvulla. Riippunee pitkälti siitäkin, mikä konetyyppi sen korvaa ja milloin.

Uretaanipusla

Uusin B-52 on valmistettu vuonna 1962 (muistaakseni). Ikä ei sinänsä ratkaise mitään. Suojajärjestelmät ovat kehittyneet eikä taktiikkakaan varmaan ole enää sama kuin 80-luvulla. Ja taistelukentällä on monta muutakin maalia tykille kun MBT. Paksunahkaisempiin sitte Brimstone tai vast.

Faidros.

#1010
Matti Vanhasen mukaan Jas on paras valinta, koska hän tietää että puolustusyhteistyö syvenee Ruotsin kanssa.

Lähde: AL

Koneen ominaisuudet ei kai sitten vaikuta kauppoihin?

Faidros on kuitenkin sitä mieltä, ettei sisällissotaan ajautuvan maan kanssa kannata liittoutua, koska sama sota alkaa silloin myös täällä.
Raja kiinni viimeistään sitten, kun rytinä alkaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Griffinvaari

Quote from: Faidros. on 03.02.2016, 10:14:38
Matti Vanhasen mukaan Jas on paras valinta, koska hän tietää että puolustusyhteistyö syvenee Ruotsin kanssa.

Lähde: AL

Koneen ominaisuudet ei kai sitten vaikuta kauppoihin?

Faidros on kuitenkin sitä mieltä, ettei sisällissotaan ajautuvan maan kanssa kannata liittoutua, koska sama sota alkaa silloin myös täällä.
Raja kiinni viimeistään sitten, kun rytinä alkaa.

Tuo on kuitenkin merkittävä pääministeri puolueen kannanotto, sikäli kun näyttää siltä, että Sipilä on vain keulakuva, aho on ideologonen johtaja ja pragmaatikko Vanhanen hoitaa käytännön operaatiot, joihin kone hankinnat kuuluvat.

Lasse

David Archibald ehdottaa Gripeniä jenkeillekin:

American Gripen: The Solution To The F-35 Nightmare
http://dailycaller.com/2016/01/22/american-gripen-the-solution-to-the-f-35-nightmare
Quote
Stealth, as practiced by the F-22 and F-35, is optimized on radar in the X band from 7.0 to 11.2 gigahertz. Detection in other parts of the electromagnetic spectrum has improved a lot over the last twenty years. Chief of these is infrared search and track (IRST) which enables an F-35 to be detected from its engine exhaust from over 60 miles away. The latest iteration of the Su-27 Flanker family, the Su-35, has IRST and L band radar on its wings. L band and lower frequency radars can see stealthy aircraft over 100 miles away. So an Su-35 can see a F-35 well before the F-35 can detect it.

---

Simulation has the Gripen E shooting down the Su-35 at almost the same rate that the F-22 does. The Gripen E is estimated to be able to shoot down 1.6 Su-35s for every Gripen E lost, the F-22 is slightly better at 2.0 Su-35s shot down per F-22 lost. In turn the Su-35 is better than the F-35, shooting down 2.4 F-35s for each Su-35 shot down. The Su-35 slaughters the F-18 Super Hornet at the rate of eight to one, as per General Hostage's comment. How that comes about is explained by the following graphic of instantaneous turn rate plotted against sustained turn rate:

(http://dailycaller.com/wp-content/uploads/2016/01/Screen-Shot-2016-01-22-at-5.09.51-PM-620x396.png)

Turning, and carrying a gun, remains as important as it has ever been. Most missiles miss in combat and the fighter aircraft will go on to the merge. Assuming that pilot skill is equal, a 2° per second advantage in sustained turn rate will enable the more agile fighter to dominate the engagement. A high instantaneous turn rate is vital in being able to dodge the air-to-air missiles in the first place. The aircraft on the upper right quadrant of the graph will have a higher survival rate. The ones on the lower left quadrant will produce more widows.

-----

The Gripen E has a U.S.-made engine, the GE F414, which is also the engine of the F-18 Super Hornet. The Swedish Air Force is buying its Gripen Es for $43 million per copy, less than one third of the price of the F-35. Its operating cost per hour is less than a tenth of that of the F-35's. In fact it is the only aircraft that meets the selection criteria of the Joint Advanced Strike Technology program that spawned the F-35: that the acquisition and operating costs be not more than 80 percent of that of legacy aircraft.
NOVUS ORDO HOMMARUM

f-35fan

Se että Amerikka valitsee Gripenin hävittäjäkseen olisi samanlainen uutinen kuin että Lumikki valittaisiin Amerikan presidentiksi ja seitsämän kääpiötä muodostaisivat hallituksen.
Luulen että Lasse ja Archibald nauravat vatsa kippurassa onnistunutta gonzoa!

Olen kysynyt Super Gripenin tuotannosta ja asetetesteista. Siihen on tullut totaalinen hiljaisuus ja syystäkin. Tietoa on tosi vähän.
Kuitenkin löysin että aikaa sitten oli valmistettu ns. Demo-version sitten valmistettiin koeyksilö Ruotsin ilmavoimille.  Miten mahtaa olla lento- ja testitunnit?
Koko kone valmistuu jo vanhanaikaisena.

Miten yhtä Super Gripeniä voidaan ylistääkin niin paljon kun testit puuttuvat lähes kokonaan? Miksiköhän nämä taivanraannassa lentävät testaamattomat koneet ovat niin täydellisiä?

F-35 on aivan toisella tavalla kunnianhimoinen projekti kuin tämä "ikea hävittäjä".

Seuraavassa käyrässä Amerikan sotilasmenot suhteessa kansantuotteeseen. Reaganin varustelun aikana Neuvostoliittoliittoli oli pakotettu kasvattamaan puolusmenojen osuuttaa kansantuotteesta 22% -> 27% joka yhdessä öljyn hinnan laskun ja järjestelmän tehottomuuden kanssa romahduttivat Neuvostoliiton.

Pointtini on kuitenkin siinä että puolustusmenojen huomattava pienentyminen on tehnyt superliikehtivät ilmaherrushävittäjät kyseenalaisiksi samalla kun ohjusteknologia on tuonut ohjuksia jotka helposti pystyvät ampumaan alas näitä (ei häive)superhävittäjiä. Niiden valmistaminen ja ylläpitäminen on käsittämättömän kallista. Ei ole ihmekkään että F-22 hävittäjän tuotanto lopettiin.

(http://www.heritage.org/static/reportimages/D5640DC5EFFC0F7C3EED5D4893C0D5B0.gif)



Molodesch

Quote from: f-35fan on 06.02.2016, 18:30:10


Pointtini on kuitenkin siinä että puolustusmenojen huomattava pienentyminen on tehnyt superliikehtivät ilmaherrushävittäjät kyseenalaisiksi samalla kun ohjusteknologia on tuonut ohjuksia jotka helposti pystyvät ampumaan alas näitä (ei häive)superhävittäjiä. Niiden valmistaminen ja ylläpitäminen on käsittämättömän kallista. Ei ole ihmekkään että F-22 hävittäjän tuotanto lopettiin.

(http://www.heritage.org/static/reportimages/D5640DC5EFFC0F7C3EED5D4893C0D5B0.gif)

Hillitöntä hämäystä jälleen Ruotsin puolustusta ajavalta F-35lta. USA pieni osuus BKTsta selittyy sillä että jenkit tienaa sata kertaa enemmän kuin Korean Sodan aikaan. Jobsin lesken omaisuus on 14 mrd usd.
Puupuristeinen lentokoneprojekti; http://max3fan.blogspot.com

Griffinvaari

Yle toimii:

Pakkokauppaa 60-luvulla – Suomi pääsi testaamaan Neuvostoliitosta ostamiaan hävittäjiä vasta kaupanteon jälkeen

http://yle.fi/uutiset/pakkokauppaa_60-luvulla__suomi_paasi_testaamaan_neuvostoliitosta_ostamiaan_havittajia_vasta_kaupanteon_jalkeen/8645121

Koko artikkeli on puhdasta propagandaa joka kyllä sisältää totuutta siteeksi, mutta itse analyysi on  puhdasta sontaa, että f-mies oikein pelien voimalla peittoaa kaikki venäläiset, ei sentään valehdellut 21f:stä, jotainhan sekin.
Näinkin alas voi journalismin nimissä valua.

Sivustakatsoja

Quote from: Griffinvaari on 08.02.2016, 14:14:56
Pakkokauppaa 60-luvulla – Suomi pääsi testaamaan Neuvostoliitosta ostamiaan hävittäjiä vasta kaupanteon jälkeen
...
Koko artikkeli on puhdasta propagandaa joka kyllä sisältää totuutta siteeksi, mutta itse analyysi on  puhdasta sontaa

Noh, onhan tuo sikäli relevantti otsikko, että F-35:n hankinta voisi johtaa samankaltaiseen "ostetaan sika säkissä"-tilanteeseen. Jos F-35:n taistelujärjestelmät alkavat päästä amerikassakin ensimmäistä kertaa testaukseen vasta joskus 2018-2019, on vaalikauden 2019-2023 aikana tehtävä hankintapäätös liian kiireellinen. F35:n kaltaista monimutkaista asejärjestelmää ei saa viimeisteltyä parissa-kolmessa vuodessa niin pitkälle, että samalla ehtisi jo tehdä laajempaa testausta ja simulaatioita F-35:n todellisen suorituskyvyn ja ylläpidon vaatimien resurssien suhteen.

Faidros.

Jenkkien F-15 osasto tulee harjoittelemaan Suomeen.
Nääh... vain Ylen hevosmiesten kuulopuheita radiouutisissa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

P

Quote from: Griffinvaari on 08.02.2016, 14:14:56
Yle toimii:

Pakkokauppaa 60-luvulla – Suomi pääsi testaamaan Neuvostoliitosta ostamiaan hävittäjiä vasta kaupanteon jälkeen

http://yle.fi/uutiset/pakkokauppaa_60-luvulla__suomi_paasi_testaamaan_neuvostoliitosta_ostamiaan_havittajia_vasta_kaupanteon_jalkeen/8645121

Koko artikkeli on puhdasta propagandaa joka kyllä sisältää totuutta siteeksi, mutta itse analyysi on  puhdasta sontaa, että f-mies oikein pelien voimalla peittoaa kaikki venäläiset, ei sentään valehdellut 21f:stä, jotainhan sekin.
Näinkin alas voi journalismin nimissä valua.

Sinustako objektiivinen testausmenetelmä ei ole pelata tietokonepeliä! Riittää, kun päästävät päänahjuksen ja Vanhasen tuon pelin puikkoihin, niin valinta on hetkessä selvä! ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Griffinvaari

Quote from: Faidros. on 08.02.2016, 16:10:41
Jenkkien F-15 osasto tulee harjoittelemaan Suomeen.
Nääh... vain Ylen hevosmiesten kuulopuheita radiouutisissa.

Joo kuulin tuon kanssa, mitä keplottelevat kun ei tekstimuotoista.
Sinänsä hyvä juttu taatusti liittyy konekauppoihin, erin omainen tilaisuus asiaan liittyville tutustua lähemmin yhteen ehdokkaaseen.