News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-02-04 Hallituksen esitys: Pienin ylinopeus sakko 285 euroa

Started by qwerty, 05.02.2016, 01:55:27

Previous topic - Next topic

Artisti

Suomalaisen päiväsakon progressiivisuus on myös melkoinen kuriositeetti muutenkin. Täällä voi ylinopeudesta saada yli 100 000 euron sakot.

http://www.savonsanomat.fi/savo/miljonaari-sai-112-000-euron-sakot-ylinopeudesta/1083021

"Iisalmelaisen Finnritilän entinen pääomistaja Jari Bär sai tammikuussa 111 888 euron sakot ylinopeudesta Siilinjärven Kasurilassa.

Poliisi mittasi tutkalla Bärin nopeudeksi 82 kilometriä tunnissa 60 kilometrin rajoitusalueella. Jos nopeus olisi ollut kaksi kilometriä pienempi, hän olisi selvinnyt 115 euron rikesakolla.

Nyt poliisi kirjoitti lain mukaisesti 12 päiväsakkoa vuoden 2007 verotustietojen perusteella. Verotustiedot näyttivät ansioksi lähes 560 000 euroa kuukaudessa, jolloin yhden päiväsakon hinnaksi tuli yli 9 300 euroa."

Tuo siis 12 päiväsakolla. Ei ole oikeastaan minkäänlaisessa suhteessa tehtyyn rikokseen. Jos olisin yhtä varakas ja saisin yhtä suuret sakot, niin istuisin mieluummin vankilassa tuon ajan kuin maksaisin.

Luulen, että suurin rikos, mitä Jari Bär teki, oli se, että hän teki noin paljon rahaa kuukaudessa. Rahan tekemisestä pitää aina rangaista.

Peltipaita

Quote from: kriittinen_ajattelija on 05.02.2016, 03:21:37
Nykyäänhän monissa noissa uusissa autoissa on sellainen ominaisuus, että auto alkaa ulvoa jos ajaa kilometrinkin ylinopeutta. Seuraava askel on luonnollisesti se, että robotit hoitaa ajamisen ja ihmisiltä se kielletään.

Ei tule toteutumaan vaikka se teknisesti olisi mahdollista. Jää sakkorahat saamatta joka on sakotuksen pääasiallinen tarkoitus, ainakin nykyään.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Uretaanipusla

Sen verran kommunistia löytyy itsestestäni että hyvähän tuo progressivisuus vaan on. Vituttaapahan ainakin ja joku saattaa jopa ottaa opikseen. Joku satasen sakko ei ole kyllä noilla tuloilla mikään rangaistus.

b_kansalainen

Quote from: kriittinen_ajattelija on 05.02.2016, 03:21:37
Nykyäänhän monissa noissa uusissa autoissa on sellainen ominaisuus, että auto alkaa ulvoa jos ajaa kilometrinkin ylinopeutta.
20 vuotta vanhassa autossani ei edelleenkään ole kuin ratin takana työtön, joka ulvoo henkisestä tuskasta lukiessaan tällaisia uutisia. Jos hajamielisyys johtaa siihen, että menee puolet kuukausituloista, niin sitten on ainakin pakko riitauttaa sakko, jotta saa enemmän aikaa vyön kiristämiseen.

Jatkossa siis tärkeintä on tuijottaa nopeusmittaria eikä seurata muuta liikennettä.

Peltipaita

Jari (pihvi)Lindstöm on kyllä kunnostautunut. Ei ole vuottakaan kulunut kun sakkoja on jo nostettu kahdesti. Toivottavasti jokainen sakon saanut muistaa oikeusministerin puolueen.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Luotsi

Quote from: krauta on 05.02.2016, 08:34:23
Quote from: qwerty on 05.02.2016, 01:55:27

Helvetti. Itse sain taannoin 40 euron sakon turvavyön käyttämättä jättämisestä. Tuon kaamean rikoksen takia piti suunnitella 3kk menot etukäteen. 285 euroa? Jep. Sinne meni luottotiedot :( Valde saa nolla euroa, koska työttömältä/varattomalta ei voi ulosottaa. No, kaippa tämä(kin) kuvio työllistää vitusti paperinpyörittäjiä.

Meneekö sakoista luottotiedot? Ennen vanhaan ei mennyt, nuorempana sain aina välillä ylinopeussakkoja, en maksanut niitä ikinä ajallaan, koska niihin ei tullut mitään korkoa eikä niistä mennyt luottotiedot.

Parkkisakoista kai meni luottotiedot, mutta ei päiväsakoista.

Luottotietorekisteri ei saa tietoja maksamattomista sakoista, koska ne ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä - eli mistään julkisista asiakirjoista sinun maksamattomuuttasi ei selville saa. Pysäköintivirhemaksujen ulosottokelpoisuus vaatii (käräjä)oikeuden vahvistuksen.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

HDRisto

Tuollaisen Finnritilä / Jari Bär tapaisessa tilanteessa olisin varmaan ilmoittanut vittuillakseni heti poliiseille, TE-keskukseen ja ties minne että "sakkorahat otetaan firman duunarien palkoista, menenkin tästä heti antamaan YT-kutsun, tarkoituksena sadalle ensimmäiselle kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä, ja koko vitun paja kiinni".
Ei se mitään auttaisi mutta vituttaisi muutamia valtion virastoissa.

MW

Poliisitkin osallistuvat valtiontalouden pelastustalkoisiin kiitettävällä pieteetillä.

Työmatkani, tai siis oikeastaan kotimatkani sieltä, toiseksi viimeisellä pätkällä, pienehkön taajaman jälkeisellä 50 km/h tieosuudella olen kuuden täällä asumani vuoden aikana nähnyt poliisiauton ehkä kerran.

Paitsi että nyt on kamerapirssi räpsynyt jo kaksi kertaa viimeisen parin kuukauden aikana bussipysäkillä.

Ekalla kertaa sain räpsyn, mutta eivätpä ole perään huudelleet. Nopeus ehkä 55, mittarissa 60. Toissapäivänä näin jonkun toisen laukaisemana jo kaukaa. Ajoin vittuillakseni kolmeakymppiä ohi, pidätellen jonoa takanani, matalana ratin takana, hatun lieri silmillä.

HDRisto

Odotas kun saavat sen rekisterikilpi-rekisteröinnin käyntiin ja lailliseksi. "Jaa jaa, tuo ajoi alinopeutta vaarantaen liikenteen sujuvuutta ja hatun lieri alhaalla. Numero muistiin ja kyläilemään. Jotain se salaa".

Edit: Viime sunnuntaina Hämeenlinnassa poliisi viittoili ja kertoi keräävänsä raitisilmanäytteitä. Ei ne ihan huumorittomia ole.

Eino P. Keravalta

Juuri kuukauden sisään on tullut Orwellin linnunpöntöstä kaksi valtionpotrettia, kun olen viime aikoina joutunut ajamaan pidempää matkaa oudoilla teillä.

Aina ei pimeässä tai epähuomiossa tiedä, onko jollakin valtatiellä 80 tai 100 tuntikilometrin rajoitus, kun kyltti vaihtuu, miten sattuu. Tämä lienee tarkoituskin. Toisaalta mitään vaaraa en ole kellekään tuottanut.

Seurauksena tätä menoa on pian ajo-oikeuden menetys, jolloin käytännössä joudun ottamaan töistä lopputilin. Toisaalta on tietysti ilo, että sakkorahoilla voin elättää yhtä neemua yhden päivän. Perhettäni olisin voinut samalla rahalla elättää viikon.

Mutta kunniakansalaiset ensin, kansanmurhan nimeen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

HDRisto

"Mutta kunniakansalaiset ensin, kansanmurhan nimeen".

Niinpä.

uffomies

About 27 vuotta ajanut, ei yhtään ylinopeussakkoa. Yli-, paljoyli- helvetinpaljonylinopeutta ajanut nuorena, ennen ei siis ollut pelkoa tutkista niin paljon. Kop kop kop koputetaan puuta. Nykyisin ajelen +8%, ennen +10%, joutunut tinkimään kun enemmän noita automaatteja. Merkit olen katsonut tarkkaan aina. Itse olen kyllä sitä mieltä että jos oikeasti huolettaa sakot niin ajaa sitten -5% nopeutta. Tasoitetaan sen verran kuitenkin etten ole paljoa ajanut kottaraispönttöjen ohi, sen mitä olen, on ollut aika ahdistavaa.
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

Jämti

Eihän älyvapaa rikesakkojen ja sakkojen hinnan nostaminen aiheuta, muuta kuin vihan lisääntymistä poliisia kohtaan.
Pienituloiselle ihmiselle 100 euron sakko on jo kova rangaistus.
Suurituloiselle firman  johtajalle on aivan sama kuinka paljon sille sakko kirjoittaa, kun kuitenkin valittaa ja pyytää huojennusta.
Itse ainakin tulisin valittamaan jokaisesta sakosta ja vetoaisin sakon kohtuuttomuuteen ja hakisin huojennusta.
Näin kannattaa jokaisen tehdä, niin ainakin sillä on käräjäoikeuksia työllistävä vaikutus.
On se vaan hienoa että ne joille kirjoittaa vaikka 100 sakkoa ja jättää ne maksamatta, niin heille asia on ihan sama.
On se vaan ihan väärin jos ajelee pääsääntöisesti rajoitusten mukaan, sattuu vahingossa räpsähtämään pönttö, niin saa syödä kaurapuuroa seuraavat puoli vuotta. Sitten joku mamu raiskaaja saa vain ehdonalaista....

B52

Elämä on valintoja, jos et halua sakkoja, ajat sääntöjen mukaan. Jos haluat kokeilla rajoja, niin sitten teet, ja vastaat siitä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Eino P. Keravalta

Quote from: B52 on 05.02.2016, 23:07:09
Elämä on valintoja, jos et halua sakkoja, ajat sääntöjen mukaan. Jos haluat kokeilla rajoja, niin sitten teet, ja vastaat siitä.

Varmaan monikin ajaisi sääntöjen mukaan, mutta iso osa ongelmaa on siinä, ettei aina tiedä, mitä ne säännöt ovat - varsinkaan, kun teitä ei ole valaistu kuin pieneltä osin.

On tyypillistä, että nopeus vaihtuu tämän tästä ilman, että sitä osaisi vaikkapa tiestä tai ympäristöstä arvata. Kylttiä tien sivussa ei aina huomaa.

Jotta minimoisi riskin, pitäisi kai ajaa aina mahdollisimman alhaista nopeutta, esimerkiksi 10 kilometriä tunnissa, mikä on muistaakseni alhaisin näkemäni nopeusrajoitus. Toisaalta, jos tämän tekee, saa taas sakot liikenteen vaarantamisesta. Ehkä sopiva keskiarvo olisi 60 km/h, jota ajaa kesät talvet kaikkialla. Näin voisi minimoida sakkojen mahdollisuuden.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ernst

Quote from: MW on 05.02.2016, 20:38:55
Poliisitkin osallistuvat valtiontalouden pelastustalkoisiin kiitettävällä pieteetillä.

Työmatkani, tai siis oikeastaan kotimatkani sieltä, toiseksi viimeisellä pätkällä, pienehkön taajaman jälkeisellä 50 km/h tieosuudella olen kuuden täällä asumani vuoden aikana nähnyt poliisiauton ehkä kerran.

Paitsi että nyt on kamerapirssi räpsynyt jo kaksi kertaa viimeisen parin kuukauden aikana bussipysäkillä.

Ekalla kertaa sain räpsyn, mutta eivätpä ole perään huudelleet. Nopeus ehkä 55, mittarissa 60. Toissapäivänä näin jonkun toisen laukaisemana jo kaukaa. Ajoin vittuillakseni kolmeakymppiä ohi, pidätellen jonoa takanani, matalana ratin takana, hatun lieri silmillä.

Androidipuhelimiin saa ilmaisen  tolppa- ja tutka-autovaroittimen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Huppupelikaani

Quote from: uffomies on 05.02.2016, 21:30:17
About 27 vuotta ajanut, ei yhtään ylinopeussakkoa. Yli-, paljoyli- helvetinpaljonylinopeutta ajanut nuorena, ennen ei siis ollut pelkoa tutkista niin paljon. Kop kop kop koputetaan puuta. Nykyisin ajelen +8%, ennen +10%, joutunut tinkimään kun enemmän noita automaatteja. Merkit olen katsonut tarkkaan aina. Itse olen kyllä sitä mieltä että jos oikeasti huolettaa sakot niin ajaa sitten -5% nopeutta. Tasoitetaan sen verran kuitenkin etten ole paljoa ajanut kottaraispönttöjen ohi, sen mitä olen, on ollut aika ahdistavaa.

Ei niistä pöntöistä kannata ahdistua. Huolehtii vaan, että nopeutta on alle sakkorajan. Vakionopeussäädin rocks.

Jos räpsähtää, niin saapahan joku konsta tehdä työtä jolla on tarkoitus (lähettää huomautuksen). Pöntöintä on alkaa jarruttelemaan niiden kohdalla muun liikenteen seassa, jos nopeutta on valmiiksi alle sakotusrajan.

Eino P. Keravalta

Quote from: M on 05.02.2016, 23:17:03
Quote from: MW on 05.02.2016, 20:38:55
Poliisitkin osallistuvat valtiontalouden pelastustalkoisiin kiitettävällä pieteetillä.

Työmatkani, tai siis oikeastaan kotimatkani sieltä, toiseksi viimeisellä pätkällä, pienehkön taajaman jälkeisellä 50 km/h tieosuudella olen kuuden täällä asumani vuoden aikana nähnyt poliisiauton ehkä kerran.

Paitsi että nyt on kamerapirssi räpsynyt jo kaksi kertaa viimeisen parin kuukauden aikana bussipysäkillä.

Ekalla kertaa sain räpsyn, mutta eivätpä ole perään huudelleet. Nopeus ehkä 55, mittarissa 60. Toissapäivänä näin jonkun toisen laukaisemana jo kaukaa. Ajoin vittuillakseni kolmeakymppiä ohi, pidätellen jonoa takanani, matalana ratin takana, hatun lieri silmillä.

Androidipuhelimiin saa ilmaisen  tolppa- ja tutka-autovaroittimen.

Kiitos, mutta ei auta, koska tiedossa ei ole, mikä on suurin sallittu nopeus.

Toisekseen mulla on kahdenkympin simpukkapuhelin, jossa älyä ei ole muuta kuin suunnaton kestävyys.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Maailmanmies

Quote from: Uretaanipusla on 05.02.2016, 16:59:17
Sen verran kommunistia löytyy itsestestäni että hyvähän tuo progressivisuus vaan on. Vituttaapahan ainakin ja joku saattaa jopa ottaa opikseen. Joku satasen sakko ei ole kyllä noilla tuloilla mikään rangaistus.
Ei se ole. Missään maassa eivät hyvätuloiset ole turvallisuusuhka.  USA:ssa sakot vaikuttavat vakuutusmaksuihin. Loogista.

Meillä on itse asiassa mistään mitään piittamattomien joukko joka repii sakkonsa. He se ovat turvallisuusuhka, ei se varakas yrittäjä. Eniten hämmästelen asennettasi joka on Suomessa melko yleinen. Suosittelen jokaiselle pakollista kahden-kolmen vuoden oleskelua ulkomailla ja myös ajamista siellä. Saattaa silmät avautua.

Ernst

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.02.2016, 23:27:49
Quote from: M on 05.02.2016, 23:17:03
Quote from: MW on 05.02.2016, 20:38:55
Poliisitkin osallistuvat valtiontalouden pelastustalkoisiin kiitettävällä pieteetillä.

Työmatkani, tai siis oikeastaan kotimatkani sieltä, toiseksi viimeisellä pätkällä, pienehkön taajaman jälkeisellä 50 km/h tieosuudella olen kuuden täällä asumani vuoden aikana nähnyt poliisiauton ehkä kerran.

Paitsi että nyt on kamerapirssi räpsynyt jo kaksi kertaa viimeisen parin kuukauden aikana bussipysäkillä.

Ekalla kertaa sain räpsyn, mutta eivätpä ole perään huudelleet. Nopeus ehkä 55, mittarissa 60. Toissapäivänä näin jonkun toisen laukaisemana jo kaukaa. Ajoin vittuillakseni kolmeakymppiä ohi, pidätellen jonoa takanani, matalana ratin takana, hatun lieri silmillä.

Androidipuhelimiin saa ilmaisen  tolppa- ja tutka-autovaroittimen.

Kiitos, mutta ei auta, koska tiedossa ei ole, mikä on suurin sallittu nopeus.

Toisekseen mulla on kahdenkympin simpukkapuhelin, jossa älyä ei ole muuta kuin suunnaton kestävyys.

Varoitin tietää senkin. Kohta se varoittaa siitäkin, mihin olet menossa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Maailmanmies

Quote from: Huppupelikaani on 05.02.2016, 23:20:58
Quote from: uffomies on 05.02.2016, 21:30:17
About 27 vuotta ajanut, ei yhtään ylinopeussakkoa. Yli-, paljoyli- helvetinpaljonylinopeutta ajanut nuorena, ennen ei siis ollut pelkoa tutkista niin paljon. Kop kop kop koputetaan puuta. Nykyisin ajelen +8%, ennen +10%, joutunut tinkimään kun enemmän noita automaatteja. Merkit olen katsonut tarkkaan aina. Itse olen kyllä sitä mieltä että jos oikeasti huolettaa sakot niin ajaa sitten -5% nopeutta. Tasoitetaan sen verran kuitenkin etten ole paljoa ajanut kottaraispönttöjen ohi, sen mitä olen, on ollut aika ahdistavaa.

Ei niistä pöntöistä kannata ahdistua. Huolehtii vaan, että nopeutta on alle sakkorajan. Vakionopeussäädin rocks.

Jos valtio ei saa tarpeeksi sakkotuloja se laskee nopeusrajoituksia ja siirtää poliisin painopistettä tärkeästä työstä joutavaan liikennekyttäykseen.

B52

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.02.2016, 23:13:29
Quote from: B52 on 05.02.2016, 23:07:09
Elämä on valintoja, jos et halua sakkoja, ajat sääntöjen mukaan. Jos haluat kokeilla rajoja, niin sitten teet, ja vastaat siitä.

Varmaan monikin ajaisi sääntöjen mukaan, mutta iso osa ongelmaa on siinä, ettei aina tiedä, mitä ne säännöt ovat - varsinkaan, kun teitä ei ole valaistu kuin pieneltä osin.

On tyypillistä, että nopeus vaihtuu tämän tästä ilman, että sitä osaisi vaikkapa tiestä tai ympäristöstä arvata. Kylttiä tien sivussa ei aina huomaa.

Jotta minimoisi riskin, pitäisi kai ajaa aina mahdollisimman alhaista nopeutta, esimerkiksi 10 kilometriä tunnissa, mikä on muistaakseni alhaisin näkemäni nopeusrajoitus. Toisaalta, jos tämän tekee, saa taas sakot liikenteen vaarantamisesta. Ehkä sopiva keskiarvo olisi 60 km/h, jota ajaa kesät talvet kaikkialla. Näin voisi minimoida sakkojen mahdollisuuden.

Niin, ja kuolla vanhuuteen liikenteessä. Siis tuohon viimeiseen kappaleeseen.

En tiedä kuinka paljon hommalaiset ajaa vuosittain, itse noin 30 tuhatta vuodessa, ja yleensä aina yli nopeusrajoituksen. Viimeisin sakko vuodelta -06, tuurilla olen nähtävästi vedellyt.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Eino P. Keravalta

QuoteEn tiedä kuinka paljon hommalaiset ajaa vuosittain, itse noin 30 tuhatta vuodessa, ja yleensä aina yli nopeusrajoituksen. Viimeisin sakko vuodelta -06, tuurilla olen nähtävästi vedellyt.

Reilut 25 000 km vuodessa.

Viimeisin sakko 2,5 vuoden takaa, nyt kuukauden sisällä Orwellin linnunpönttö välähtänyt kaksi kertaa. Paska tsägä.

Ylinopeutta ajan päivittäin monessa kohtaa, koska nopeusrajoitukset on säädetty siten, että rauhallinen ja vastuuntuntoinen nopeus on yleensä 20 yli rajoituksen. Tosin taajamat ovat usein poikkeus ja olenkin herkkä sovittamaan nopeuttani molempiin suuntiin. Kaupunkialueella ajan todella rauhallisesti ja annan tietä jalankulkijoille.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

meckelbu

QuoteYlinopeudesta päiväsakkoina määrättävä rangaistus olisi aina vähintään suurimman rikesakon suuruinen eli moottoriajoneuvon kuljettajalle 285 euroa (nyt 200 euroa).

Itse saan tuosta sen käsityksen jotta 285€ sakot saisi silti vain ylinopeuksista joista määrätään päiväsakkoa, koska pienistä ylinopeuksista saa rikesakon eikä päiväsakkoja - mutta joka tapauksessa pidän tämänhetkistä ylinopeussakkojen "korotushuumaa" törkeänä koska mielestäni se tällä hetkellä johtaa pääasiassa työssäkäyvän keskiluokan lisäköyhtymiseen ilman jotta sillä on mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen, mielipiteeni on jotta huolimattomuuksissaan ajetut 10-20 km/h ylinopeudet ovat pääasiassa teoreettinen ongelma tyyliin "Jos nyt sattuisi ihmeen kaupalla tapahtumaan kolari niin se olisi pahempi".

Hauskasti itse en ole ikinä onnistunut saamaan minkäänlaisia ylinopeussakkoja M5 BMW:llä tai Saab 9-5 Aerolla joilla on molemmilla tullut ajettua vuosia, koska niillä on miellyttävä körötellä ja tutkailla tietä, mutta sitä ennen minulla oli alla täysin ruuditon VW Transporter (74 heppaa ja suurin mahdollinen kori kattokorotuksella) jolla tuli kolmet rikesakot kamerapöntöistä maantiellä koska "Oho nopeusrajoitus olikin alentunut jostain syystä". Ja minulle suurin ongelma köröttelyssä 80 km/h teillä eivät ole toiset henkilöautot, sillä niillä hätähousut pääsevät yleensä aina ohitse, mutta sen sijaan taustapeilin täyttävät Scanian/Sisun/Volvon/Mercedeksen/jne. keulat ahdistavat koska usein ainoa tapa päästä niistä eroon on joko itse riskeerata rikesakko kiihdyttämällä lähelle yhdeksääkymppiä tai väistää sivutielle tms.

wjp

Ehdotan,että aletaan ajaa jatkuvasti vähintään 10km alle sallitun nopeuden. Koska sakkotulot loppuvat,niin seuraavaksi on pakko muuttaa lakia niin,että liikennemerkki tarkoittaakin pakollista vähimmäisnopeutta. Meikäläiset wanhat pierut ei tietenkään uskalla vaan joutuvat luopumaan autoilusta,mikä tietysti on hieno asia. Ja kaikki on iloisia. WanhaP
Islam ymmärtää naista.

Artisti

Noin 70 000 km vuodessa. Pysäköintisakkoja eniten. Pari tolppakameran sakkoa viimeisen parin vuoden ajalta. Neljä vuotta sitten rikesakko, kymmenen vuotta sitten edellinen rikesakko. Pieniä nopeuden ylityksiä, yhden sakon sain, koska silloisella diesel-autollani jarrutin moottorilla, kun nopeusrajoitus tippui 80->60 km, mutta siinä oli omituisen hidas moottorijarrutus, auto rullasi aina melko pitkään ennen kuin moottorijarutus alkoi hidastamaan vauhtia. Ajatukseni oli säästää polttoainetta moottorijarrutuksen avulla. Poliisi oli kuitenkin pusikossa kameran kanssa ja antoi rikesakon, joten se niistä säästöistä. Vakionopeudensäädin on kyllä kätevä.

Jepulis

Kysymyksessä on törkeä lisävero työssäkäyville, joka painottuu tienpäällä töiden takia oleviin. Yksikään tuntemani henkilö ei ole saanut peltipoliisista sakkoja muuten kuin vahingossa. Jokainen on töissäkäyvä, siis liikenteessä töiden takia. Aina on kyse hetken vähäisen herpaantumisen seurauksesta. Heistä jokainen hyväksyisi pienen muistutuksen mutta rangaistus pienestä teosta valtavien ajosuoritteiden jälkeen ja jota tehdään oman työn takia on täysin kohtuuton nyt. Tunne ohjaamossa on, että olkapäällä istuu viranomainen. Syyni on tässä oikeastaan vielä pahempi asia. Tämä on ihan Orwellia jo. Se oli jo aiemmin kovaa, koska ei vain sakot ole nousseet, myös todennäköisyys saada se on moninkertaistunut pikkuhiljaa automaattivalvonnan takia. Ja niitä on nyt kasvatettu aivan järjettömiin mittoihin.

Jopa Orwell näkisi tilanteesta painajaisia mutta turpeanaamaisena hymyilevää persu Lindströmiä asia ei kiusaa, koska hänellä on audinkuljettaja. Toivonkin, että mahdollisimman moni meistä muistaa persujen kansanpetoksen uurnilla.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Artisti

http://www.nytimes.com/2015/04/26/world/europe/speeding-in-finland-can-cost-a-fortune-if-you-already-have-one.html?_r=0

Speeding in Finland Can Cost a Fortune, if You Already Have One

But consider Reima Kuisla, a Finnish businessman.

He was recently fined 54,024 euros (about $58,000) for traveling a modest, if illegal, 64 miles per hour in a 50 m.p.h. zone. And no, the 54,024 euros did not turn out to be a typo, or a mistake of any kind.

Mr. Kuisla is a millionaire, and in Finland the fines for more serious speeding infractions are calculated according to income. The thinking here is that if it stings for the little guy, it should sting for the big guy, too.

The ticket had its desired effect. Mr. Kuisla, 61, took to Facebook last month with 12 furious posts in which he included a picture of his speeding ticket and a picture of what 54,024 euros could buy if it were not going to the state coffers — a new Mercedes. He said he was seriously considering leaving Finland altogether...

But the ticket has tapped into a broader debate about the coherence of the Finnish justice system. Mr. Kuisla's speeding infraction is actually classified as a crime here, which could seem severe when other parts of the system are relatively lenient. For instance, people convicted of murder could serve as little as nine years and could be released in four and a half years...

Joidenkin mielestä me ollaan aika erikoista sakkia. Olen samaa mieltä. Ei tässä ole mitään järkeä.

Artisti

Sellainen ikävä asia tuolla tien päällä tulee näin talvella jatkuvasti vastaan, että rekat tulevat jatkuvasti puskuriin kiinni, jos ajaa tasan sallittua 80km/h. Arvioisin rekkojen nopeudeksi noin 95 km/h, eli ainoa keino välttyä niskaan läähättävältä rekalta olisi ajaa 15-20 km/h ylinopeutta. Päästän kyllä rekan ohi, mutta en aina jaksa ajaa tiemn sivuun, menköön ohi jos haluttaa. Kovassa lumipyryssä jättäydynkin mielelläni rekan taakse, mutta jos siinä meinaa pysyä, olisi pakko ajaa ylinopeutta.

Juuri tuossa hiljattain ajelin yöllä 80 km/h vakionopeussäätimellä, kun rekka tuli noin metrin päähän takapuskuristani roikkumaan, mutta ei mennyt ohi. Käänsin peilit sivuun ja jatkoin matkaa, ylämäessä vauhtini pysyi samana 80 km/h, koska automaatti vaihtoi pienemmälle, rekka jäi siinä kohdassa nopeasti jälkeen, luuli kai että kiihdytin, vaikka nopeuteni oli vakio. Kovasti vilkutteli minulle pitkiä. Rekkojen vakinopeussäätimet pitäisi säätää todelliseen 80 km/h, ei siinä polkimessa pelivaraa ole, koska ajavat tiiliskivi kaasupolkimen päällä.

MW

Quote from: uffomies on 05.02.2016, 21:30:17
About 27 vuotta ajanut, ei yhtään ylinopeussakkoa. Yli-, paljoyli- helvetinpaljonylinopeutta ajanut nuorena, ennen ei siis ollut pelkoa tutkista niin paljon. Kop kop kop koputetaan puuta. Nykyisin ajelen +8%, ennen +10%, joutunut tinkimään kun enemmän noita automaatteja. Merkit olen katsonut tarkkaan aina. Itse olen kyllä sitä mieltä että jos oikeasti huolettaa sakot niin ajaa sitten -5% nopeutta. Tasoitetaan sen verran kuitenkin etten ole paljoa ajanut kottaraispönttöjen ohi, sen mitä olen, on ollut aika ahdistavaa.

Suunnilleen sama strategia, noin +5% todellisena nopeutena, mittarivirhe pitää eri rengastuksilla tuntea.

Potrettiin on päästy joitain kertoja, mutta eipä ole postia tullut. 32 vuotta ratissa/tangossa, ei ylinopeussakkoja, mutta on siinä ollut hitunen tuuriakin mukana, varsinkin noilta varhemmilta vuosilta.

Ja silloin, kun oli moottoripyöriä. Joku FZR kiihtyi yllättävän nopeasti ohituksessa sataanviiteenkymppiin, ja jalka hamuaa vielä seitsemättä vaihdetta, jota ei ole. Kun ei ollut sillain tottunut vielä noihin 9000 kiertäviin koneisiin.