News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-02-04 Hallituksen esitys: Pienin ylinopeus sakko 285 euroa

Started by qwerty, 05.02.2016, 01:55:27

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Quote from: qwerty on 05.02.2016, 03:08:26
Vittu. Meidän nurkilla on 40km/h. Kun lähtee ulos liikenneympyrästä, niin aina on jotain 45km/h mittarissa. Varsinkin jos takana on joku mulkku mersu jolla on "kiire". Nosta siinä sitten. Sakon saa se joka on ekana...

Ei tule mieleen päästää se takanatuuppiva mersu ohitsesi? Tiedän, ei ole paljon ohituspaikkoja alueella, jossa on ympyröitä.

Itselläni on sellainen kokemus, että kun edessäni joku "hidastelee" 40:n alueella 45:ttä, ja tempaisen siitä ohi, niin sitten ei riitä enää edes 55 km/h, kun sama hidastelija roikkuu takapuskurissa. Toki ymmärrän, että se ensimmäinen saa sen sakon, joten kannattaa jäädä roikkumaan sen nopeamman takapuskuriin "nakkisuojaan". Ja toisaalta, harvoin tulee tarve ohittaa ketään 40:n alueella.

Suomessa ajaessani minut ohitetaan noin kymmenen kertaa. Vuodessa. Kun havaitsen tällaisen anomalian, että joku tulee takaa kovaa, niin annan vilkulla merkin, jos tie on tyhjä ohituksen tekemiseksi. Pari minuttia ohituksen jälkeen ohittajaa ei näy mailla halmeilla, joten kaikilla on kivaa.
Sen sijaan, joudun itse ohittamaan edellämenevän ehkä sata kertaa kuukaudessa ja tuplasti enemmän jää ohituksia tekemättä. Kun ei voi ohittaa, niin se edellämenevä on siinä edessä koko ajan, eikä kellään ole kivaa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Peltirumpu on 05.02.2016, 03:15:42
Quote from: qwerty on 05.02.2016, 03:08:26
Juurikin noin. Tuon voi saada kun ajaa 45km/h 40km/h alueella.

Vittu. Meidän nurkilla on 40km/h. Kun lähtee ulos liikenneympyrästä, niin aina on jotain 45km/h mittarissa. Varsinkin jos takana on joku mulkku mersu jolla on "kiire". Nosta siinä sitten. Sakon saa se joka on ekana...
Lyö jarrut pohjaan ja odota kolinaa ja kilinää...

:facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Ensin kirjoitat:

Quote from: Peltirumpu on 05.02.2016, 03:58:40
Ei ne mersut, on mullakin ollut monta, vaan kuskit. Kotiin jäänyt kansainvälinen ajokortti. Ensin ajetaan kortti loppuun, sitten kilvet loppuun ja mennään ostaan uusi hengenvaarallinen kinneri. Jos nyt merkeistä moottoritiellä ja muualla pitää sanoa, niin Audit ja Opelit. Mitäs väliä, vanhan maasturin ohi on päästävä.

Sitten:

Yleensä en viitsi turhaan ohitella, mutta kun takalautaan tulee roikkumaan vaarallinen idiootti hirvivaara-alueella (tapoin yhden tässä joku vuosi sitten, en idioottia vaan sen hirven). Niin silloin tehrään temput, karkuun ei kannata yrittää, se seuraa. Lasketaan nopeutta tien tuntien 80-70-60-50-40-30 kunnes perässä on kilometrien jono. Sitten kun tuntemani suora aukeaa annan itse asentamani italialaisen remmiahtimen puhua ja katoan taivaanrantaan. Tee perässä.

Varsin kypsää. Mielestäsi se takana roikkuva ei saisi kuitenkaan ohittaa sinua, kun itsekään et "viitsi turhaan ohitella". Tosin en ymmärrä, miksi sen takansi tulevan pitää jäädä sinne taakse eikä painu ohitse.

Ohitusnopeuteni on kaksikaistaisella 80-tiellä ollut noin 160km/h ohituksen jölkeen katsottuna , kun suoritus tehty jarrutellaan.

Tuo on kai se turvallisin tapa ohittaa maantiellä, viipyä mahdollisimman lyhyen aikaa vastaantulevien kaistalla.

JoKaGO

Quote from: Tuulenhenki on 05.02.2016, 07:44:47
Mä olen huomannut näin bemarikuskina, että melkein sama mikä sinne taustapeiliin ilmestyy, niin sen on PAKKO päästä mun ohi koska a) BMW ja b) nainen ratissa. ;D

Et muuten sitten ymmärrä fysiikan laeista mitään, jollet ymmärrä, mistä ja ennen kaikkea miksi se köyhä sillä helvetin opelillaan ilmestyy siihen taustapeiliin (kuvaksi)  ;) ;)

JoKaGO

Quote from: Uretaanipusla on 05.02.2016, 16:59:17
Sen verran kommunistia löytyy itsestestäni että hyvähän tuo progressivisuus vaan on. Vituttaapahan ainakin ja joku saattaa jopa ottaa opikseen. Joku satasen sakko ei ole kyllä noilla tuloilla mikään rangaistus.

Kipeimmin se kuitenkin osuu keskiluokkaiseen ja perheelliseen. Tiedän, koska on osunut muutaman kerran, ja totta, kyllä se opettaa.

JoKaGO

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.02.2016, 23:13:29
Quote from: B52 on 05.02.2016, 23:07:09
Elämä on valintoja, jos et halua sakkoja, ajat sääntöjen mukaan. Jos haluat kokeilla rajoja, niin sitten teet, ja vastaat siitä.

Varmaan monikin ajaisi sääntöjen mukaan, mutta iso osa ongelmaa on siinä, ettei aina tiedä, mitä ne säännöt ovat - varsinkaan, kun teitä ei ole valaistu kuin pieneltä osin.

On tyypillistä, että nopeus vaihtuu tämän tästä ilman, että sitä osaisi vaikkapa tiestä tai ympäristöstä arvata. Kylttiä tien sivussa ei aina huomaa.

Jotta minimoisi riskin, pitäisi kai ajaa aina mahdollisimman alhaista nopeutta, esimerkiksi 10 kilometriä tunnissa, mikä on muistaakseni alhaisin näkemäni nopeusrajoitus. Toisaalta, jos tämän tekee, saa taas sakot liikenteen vaarantamisesta. Ehkä sopiva keskiarvo olisi 60 km/h, jota ajaa kesät talvet kaikkialla. Näin voisi minimoida sakkojen mahdollisuuden.

Eikka, ei sun tarvitse maantiellä tietää kuin kaksi nopeusrajoitusta. 50 km/h, joka alkaa taajama-merkistä ja päättyy taajaman päättyessä, jolloin alkaa 80 km/h rajoitus, mikäli liikennemerkein ei ole muuta kerrottu. Jos on muuta kerrottu, se päättyy seuraavaan risteykseen, josta alkaa taas se 50 tai 80.
Eli kun seuraat taajama-merkkejä sekä joka risteyksen jälkeen, onko nopeusrajoitustolppaa, niin pysyt tilanteen tasalla.

Ymmärrän kyllä tarkoittaneesi, että kameran kohdalla olet jo unohtanut, mikä rajoitus on sillä kohdalla. Ehkä neuvoni helpottaa muistamistasi. Lähetän yv:nä tilinumeroni, jonne voit laittaa kuukausittain yhden rikesakon verran rahaa, ilman pelkoa kortin menettämisestä  :roll:

JoKaGO

Quote from: M on 05.02.2016, 23:17:03
Androidipuhelimiin saa ilmaisen  tolppa- ja tutka-autovaroittimen.

Miten se muka voi varoittaa tutka-autoista? Ja jos voi, niin eikö kyseessä ole laiton tutkanpaljastin?

Tolpan ilmaisijahan ei ole laiton vielä, kun kameroita on vasta muutamassa tolpassa.

JoKaGO

Sattui muuten juuri tänään tällainen tapaus täällä kaukana USAssa.

Lähdin liikkeelle hotellilta, pääsin kahdeksan kaistaiselle valtatielle, ja huomasin unohtaneeni kännykän huoneeseen. No, onneksi oltiin ostoskeskusalueella, jossa liikennevaloja oli tiheässä. Ryhmityin vasemmalle odottamaan U-käännöstä, edessäni ikivanha amerikkalainen paku.
Kun valot viimein vaihtuivat, niin paku jäi lähtökuoppiin, mutta lähti lopulta matelemaan- ja teki myös U-käännöksen. Seurasin ja polkaisin kaasun pohjaan, edessä tyhjä tie seuraaviin liikennevaloihin asti. Baijerilainen kutoskone hirnui vähän aikaa, kunnes nostin kaasun ja annoin auton liukua seuraaviin valoihin.
Takana alkoi vilkkua sinisiä valoja. Apulaisseriffi oli jostain pöllähtänyt taakseni. Näin peruutuspeilistä, kuinka käsi viittoi kääntymään oikealle, minkä tein ja pysähdyin. Yönmusta apulaisseriffi kysyi, miksi ajoin 72 MPH, vaikka on 45 MPH:n rajoitus. Kerroin palaavani hakemaan kännykkää, ojensin passin ja ajokortin sekä auton vuokrasopimuksen. Kaveri kysyi, mistä olen kotoisin, ja kun vastasin, niin kaveri hirnahti kuin siinä hölmössä elisa-viihde mainoksessa. Kerroin olevani "business"-asioilla lähitehtaalla (haalarit päällä, tietty  ;D ).

Kaveri käski minun pysyä autossa, meni autoonsa papereideni kanssa, ja palasi parin minuutin kuluttua näin sanoen: "This time I give you a warning, but don't overspeed again". Lupasin kautta mörököllin.

USAhan on tunnetusti maa, jossa ei piitata mitään ympäristön saastuttamisesta. Tien varrella on kylttejä, joissa ilmoitetaan, että jos jää kiinni roskaamisesta, saa $1000:n sakot. Onneksi en roskannut, vaan ajoin vain 115 km/h alueella, jossa rajoitus 70 km/h, mutta tie oli tyhjä juuri silloin.
USAssa ei tietääkseni ole tapana budjetoida sakkotuloja, johtuisiko mustan apulaisseriffin välinpitämättömyys siitä  ;)

MW

Quote from: JoKaGO on 06.02.2016, 22:08:57
Quote from: Tuulenhenki on 05.02.2016, 07:44:47
Mä olen huomannut näin bemarikuskina, että melkein sama mikä sinne taustapeiliin ilmestyy, niin sen on PAKKO päästä mun ohi koska a) BMW ja b) nainen ratissa. ;D

Et muuten sitten ymmärrä fysiikan laeista mitään, jollet ymmärrä, mistä ja ennen kaikkea miksi se köyhä sillä helvetin opelillaan ilmestyy siihen taustapeiliin (kuvaksi)  ;) ;)

Toinen, erilainen esimerkki. Firman isolla, varsin tehokkaalla turbopakulla tein kerran pidemmän reissun, ja ajoin siinä +- sakkorajoilla. Niin kuin aina, kelin salliessa.

Mutta kun oli kaappi ajoneuvona, muiden ohitustarve oli vaan hillitön. Ohituksien jälkeen sitten roikuin ohittajien takapuskurissa, cruiseri samoissa asetuksissa koko ajan.

EDIT: pakko lisätä yksityiskohta: nuori opiskelijatyttäreni oli siinä lauteilla, ja oltiin painettu pitkään, hiljaa highway hypnoosissa.

Sitten jossain Pohjanmaalla oli hamppupeltoa pitkään. Kunnes tienhaara, ja viitta "HIPPI 5".

Revettiin molemmat. Kilometrilukemasta en ole varma, mutta "HIPPI" se oli. Keskellä kannabispeltoja, tai siis köysihamppuahan se.

Parsifal

Quote from: Ari-Lee on 05.02.2016, 02:34:05
Elämme kovia aikoja. Vauhti lipsahtaa vahingossa, koska hyvä pikitie ja vielä parempi auto.

Olen yhden kerran saanut ylinopeussakot ja se johtui siitä, että en nähnyt nopeusrajoituksen muuttumista 120:sta 100:aan, koska viereistä kaistaa ajoi samaan suuntaan valtava rekka, joka peitti sen näkyvistä. Tajusin asian vasta, kun vastaan tuli 80:n kyltti.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Ari-Lee

Quote from: JoKaGO on 06.02.2016, 22:21:43

Miten se muka voi varoittaa tutka-autoista? Ja jos voi, niin eikö kyseessä ole laiton tutkanpaljastin?

Tolpan ilmaisijahan ei ole laiton vielä, kun kameroita on vasta muutamassa tolpassa.

Uskoisin tuossa olevan kyse some -ilmiöstä. Aina kun havaitaan miehittämätön tutka-auto sen paikka ilmoitetaan ko. sovellukseen. Eli ei nyt aivan laiton ja rangaistava ole se. Kukaanhan ei ole pystynyt kriminalisoimaan viidakkorumpuja.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

MW

3-motarilla kerran, talvella kohti Tamperetta siinä huulilla ajoin sen mittari 110, ja oli kyllä paskat olosuhteet, lunta tuli vaakasuoraan, itseäkin vähän jännitti. Kai mulla oli kiire.

Sitten, poliisiauto taustapeilissä, vasemmalla kaistalla. *ttu, tuumasin.

Mutta ei. Maija painoi ohi, illman hälyjä, perävaunun kanssa.

MW

Quote from: Ari-Lee on 06.02.2016, 23:23:18
Quote from: JoKaGO on 06.02.2016, 22:21:43

Uskoisin tuossa olevan kyse some -ilmiöstä. Aina kun havaitaan miehittämätön tutka-auto sen paikka ilmoitetaan ko. sovellukseen. Eli ei nyt aivan laiton ja rangaistava ole se. Kukaanhan ei ole pystynyt kriminalisoimaan viidakkorumpuja.

Käsittääkseni nämä pirssit eivät ole miehittämättömiä, vaikka automatiikka kamerat hoitaakin. Ei mulla muuta.

Tai onpa. Aina kun varmuudella havaitsette sellaisen hyvissä ajoin, tehkää ruuhka kunnioittaaksenne virkamiehiä ydinosaamisalueellaan. Kyllä ne paraatikulkueen ansaitsevat.

Ari-Lee

Quote from: Hohtava Mamma on 06.02.2016, 23:21:46
Iso käsi Suomen liikennettä valvoville poliiseille! (ei entisen liikkuvan kyylille, te voitte mennä oikeisiin poliisin töihin).

No, tästä lakkautetusta Liikkuvasta Poliisista on oltu kahta mieltä. Ensinnäkin sehän oli ainoa osasto mikä toi rahaa taloon n.20 milj./v. Toiseksi aina he kirjoittivat sakon alareunaan. Kolmanneksi he kunnioittivat ammattiautoilijoita niin hyvin kuin mahdollista eli aina joustivat alareunaan. Punnituksissa, joissa oli katsastusmies mukana ja oli liikakuormaa niin sakkohan oli kirjoitettava, mutta alareunaan. Useat rekkamiehet ovat harmitelleet LP:n lakkautusta perustellen, että enää ei ole sen alan ammattituntemusta poliisin tutkiessa ja rangaistusmääräyksiä kirjoitellessa. Meiltä puuttuu Highway Patrol tyystin, vaikka Suomi on pitkä ja tiestöä piisaa useissa erilaisissa olosuhteissa. Neljänneksi enää ei ole sellaista lentävää patrullia minkä voi lähettää maaseudulla lennosta tuttuja mustilaisia tervehtimään.

Kyllä minä kaipaan Highway Patrollia kesäisin maanteille kun on niin vapaa liikkuvuus että pelottaa. Enkä prkl pysähdy auttamaan ihmisiä hädässä. En tod. Soitan jonkun muun paikalle, mutta itse en pysähdy ellei satu olemaan S&W kainalossa.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Uuno Nuivanen

Minut on pyydystetty vain kaksipyöräisellä ajaen lennosta muutamaan otteeseen vuosien varrella, kerran halusivat kortinkin, en tiedä miksi. Peltikotterolla en yleensä kauheasti kaahaile, mutta nyt voi ruveta paukkumaan, kiitos äänestämieni Preussisuomalaisten "oikeusministerin" linjanvedon.

Nazit kuriin ja resursseja kotouttamiseen!!1! Mä oon niin täynnä tätä...

MW

Quote from: Ari-Lee on 06.02.2016, 23:36:59
Kyllä minä kaipaan Highway Patrollia kesäisin maanteille kun on niin vapaa liikkuvuus että pelottaa. Enkä prkl pysähdy auttamaan ihmisiä hädässä. En tod. Soitan jonkun muun paikalle, mutta itse en pysähdy ellei satu olemaan S&W kainalossa.

Tähän on jo tultu, eikä unelma ole vielä läheskään valmis. Joskus ennen, olen jopa yöpynyt satunnaisen auttajan luona, kun kinneri levisi tielle.

Ari-Lee

Valmistuukohan unelma koskaan. Eikö Libanonkin ole ollut käymiskattila jonkin aikaa. No, odotamme paineen kohoamista kriittisen pisteen yläpuolelle - Skandinaviassa. Venäjäkin vaikuttaa turvalliselta jo tässä pisteessä. Ainakin siellä saa itseänsä puolustaa jos uskaltaa. Suomessa ei saa vaikka uskaltaisi.

Maailmanmies

Quote from: JoKaGO on 06.02.2016, 22:42:25

Kaveri käski minun pysyä autossa, meni autoonsa papereideni kanssa, ja palasi parin minuutin kuluttua näin sanoen: "This time I give you a warning, but don't overspeed again". Lupasin kautta mörököllin.

USAhan on tunnetusti maa, jossa ei piitata mitään ympäristön saastuttamisesta. Tien varrella on kylttejä, joissa ilmoitetaan, että jos jää kiinni roskaamisesta, saa $1000:n sakot. Onneksi en roskannut, vaan ajoin vain 115 km/h alueella, jossa rajoitus 70 km/h, mutta tie oli tyhjä juuri silloin.
USAssa ei tietääkseni ole tapana budjetoida sakkotuloja, johtuisiko mustan apulaisseriffin välinpitämättömyys siitä  ;)
Sama on käynyt tuolla itsellekin. Joskus olen saanut satasen sakot.  Ylinopeus on kenties suhteessa ankarimmin sanktioitu rike Suomessa, eikä tämä tunnu vaivaavan montaakaan.

Maailmanmies

Iso käsi Suomen liikennettä valvoville poliiseille! (ei entisen liikkuvan kyylille, te voitte mennä oikeisiin poliisin töihin).

No, tästä lakkautetusta Liikkuvasta Poliisista on oltu kahta mieltä. Ensinnäkin sehän oli ainoa osasto mikä toi rahaa taloon n.20 milj./v. Toiseksi aina he kirjoittivat sakon alareunaan.
No, itse aina paikallispoliisin kanssa sain hieman neuvotella sakoista, LP:n kanssa en koskaan. Enkä oikein ymmärrä mikä se niiden erikoisosaaminen oikein oli. Omasta mielestäni liikennettä valvoo se poliisi josta ei ole muuhun poliisityöhön.

Ari-Lee

Quote from: Maailmanmies on 07.02.2016, 00:17:18

No, tästä lakkautetusta Liikkuvasta Poliisista on oltu kahta mieltä. Ensinnäkin sehän oli ainoa osasto mikä toi rahaa taloon n.20 milj./v. Toiseksi aina he kirjoittivat sakon alareunaan.
No, itse aina paikallispoliisin kanssa sain hieman neuvotella sakoista, LP:n kanssa en koskaan. Enkä oikein ymmärrä mikä se niiden erikoisosaaminen oikein oli. Omasta mielestäni liikennettä valvoo se poliisi josta ei ole muuhun poliisityöhön.

No, tuohan ei pidä paikkaansa, vaan se on jonkinlainen stereotypia. En tiedä, minkälaisia ihmisiä he siellä olivat missä itse olit elit ja asuit. Oliko maaseutu, kaupunki vai metropoli vai mikä. Mulkkujakin löytyy nykyään kaikkialta kaikista virastoista.

Kajaanissa nuo olivat kuten kirjoitin. Eipä ole syytäkään puhua palturia, kun tunsin ja tunnen useita ammattiautoilijoita niiltä ajoilta.

LP oli erikoiskoulutettu ammattiliikenteen valvontaan. Tämä nykyinen unelmapoliisi ei ole erikoiskoulutettu ammattiliikenteen valvontaan.

LP toimi maaseudulla ja oli valmis kaikkiin hälytyksiin siitä suoraan tien reunasta. Näin he valvoivat maakuntien mustilaisia ja kiinniottivat pimahtaneita hirvimiehiä aseineen. He myös kävivät päästämässä hirttäytyneet köysistä ja naaraamassa hukkuneet. Myös laittomat hirvikaadot, hirvikolarit, liikenneonnettomuustutkinta kuului osaltaan heille, ja eläinsuojelurikokset maaseudulla. Ajoneuvot yleensä ja niiden turvallisuus. Niitä asioita heille erikoiskoulutettiin. Useat heistä toimivat varakatsastusmiehinä katsastusasemilla.

Kajaanin katupoliisa eli järjestyspoliisa tuli tunnetuksi epämiellyttävänä humalaisten lasten pamputtajana, eriarvoistajana, turhanpäiten vittuilijana, 50cc mopedien takaa-ajajina etc. Näistä meillä on täällä ehtymätön varasto tarinoita. Toki suurinosa oli varmasti tolkunväkeä, mutta 1% mädätti koko laitoksen. LP:llä ei tätä ominaisuutta ollut. He kun keskittyivät liikenneturvallisuuteen ja heitä oli vähän.

Mutta, se siitä ja en jatka tästä. Antaa unelman kasvaa.

Luotsi

Aika monta kertaa olen ajanut peltipoliisiin, joka välähtää ylinopeuden ja valokuvan merkiksi mutta sakkoa ei ole kotiin asti tullut.

Myös kaahailusta maijan takapenkillä istunut, ja mielestäni hyvin kohtuullisesti sakotettu olosuhteet ja kaikki muu huomioon ottaen.

Ilmeisesti sulla on "hyvä" tuulilasi. Oman kokemuksen mukaan palaute kyllä tulee jopa 6 kmh ylinopeudesta, silloin tosin huomautuksen muodossa. Kuskihan on oltava tunnistettavissa kuvasta.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

TattiJooseppi

Quote from: Luotsi on 07.02.2016, 02:01:45
Aika monta kertaa olen ajanut peltipoliisiin, joka välähtää ylinopeuden ja valokuvan merkiksi mutta sakkoa ei ole kotiin asti tullut.

Myös kaahailusta maijan takapenkillä istunut, ja mielestäni hyvin kohtuullisesti sakotettu olosuhteet ja kaikki muu huomioon ottaen.

Ilmeisesti sulla on "hyvä" tuulilasi. Oman kokemuksen mukaan palaute kyllä tulee jopa 6 kmh ylinopeudesta, silloin tosin huomautuksen muodossa. Kuskihan on oltava tunnistettavissa kuvasta.

Joulua ennen ajoin Tampereen suunnalla ja välähti transitin tms. Takalasin läpi. Vielä ei ole tullut mitään palautetta. Luulen että sillä väläyttelyllä on vähän tarkoitus peloitella. Oma kaasujalka ainakin rauhoittuu tuommoisen jälkeen pidemmäksi aikaa, vaikka en mikään kaahari ole. Lähinnä nuo 40 km/h rajoitukset on välillä hankalia. Se on vaan niin hemmetin hitaan tuntuinen nopeus.

VeePee

Minä olen ollut auton kanssa suhteellisen ripeä liikkuja ja aina on ärsyttänyt hitaat töpeksijät siinä etupuskurissa. Nyt olen vuoden-pari ajellut lähes rajoitusten mukaan ja yrittänyt asennoitua kiireettömämpään liikkumiseen. Tämän myötä se ärsyttävä jono on siirtynyt etupuskurista takapuskuriin missä se ei ärsytä lainkaan. Nopeusrajoituksemme ovat pääsääntöisesti ihan naurettavan alhaiset, joten jos ajettaisiin järkeväksi koettua vauhtia niin ainakin parikymppiä tulisi maanteillä lisää vauhtia. Siellä missä on paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä saakin olla alhaiset rajoitukset.

Nykyisellä ja tulevalla järjettömällä sakotuskäytännöllä ei ainakaan meitsillä ole varaa sakkoja ottaa.

RP

Quote from: Artisti on 05.02.2016, 16:50:02
Suomalaisen päiväsakon progressiivisuus on myös melkoinen kuriositeetti muutenkin. Täällä voi ylinopeudesta saada yli 100 000 euron sakot.

http://www.savonsanomat.fi/savo/miljonaari-sai-112-000-euron-sakot-ylinopeudesta/1083021

"Iisalmelaisen Finnritilän entinen pääomistaja Jari Bär sai tammikuussa 111 888 euron sakot ylinopeudesta Siilinjärven Kasurilassa.

Jos haluaa nostaa esiin vuosia vanhoja tapauksia, niin voisi sitten katsoa myös lopputuleman:
QuoteYritysomistajan 110 000 euron nopeussakot pienenivät 1 428 euroon, kertoo Savon Sanomat.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906059718763_uu.shtml

Todella suuriin sakkoihin tarvitaan miljoonatulot pysyvämpänä olotilana, ja enkä näe suurempaa ongelmaa siinä, että heilläkin pysyy jokin syy vältellä ylinopeussakkoja. Josssakin toisessa maassahan tuo voitaisiin hoitaa antamalla enemmän aikaa kaltereiden takana, ja olettaen, että varakkuus ei asiattomasti vaikuta muutoin ranagaistukseen, samanlainen todennäköisyys karhun kokoiseen Josehen "kämppiksenä" kuin muillakin.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Maailmanmies

Quote from: RP on 07.02.2016, 10:49:35

Todella suuriin sakkoihin tarvitaan miljoonatulot pysyvämpänä olotilana, ja enkä näe suurempaa ongelmaa siinä, että heilläkin pysyy jokin syy vältellä ylinopeussakkoja. Josssakin toisessa maassahan tuo voitaisiin hoitaa antamalla enemmän aikaa kaltereiden takana, ja olettaen, että varakkuus ei asiattomasti vaikuta muutoin ranagaistukseen, samanlainen todennäköisyys karhun kokoiseen Josehen "kämppiksenä" kuin muillakin.
Miksi ylinopeus nähdään rikkeenä mistä saatavilla sakoilla ei olisi ylärajaa? Miksi ketään ei tunnu kiinnostavan se, että alkoholisoitunut tai huumeveikko on merkittävä turvallisuusuhka eikä sellaista saada edes vankilaan ennen kuin se jonkun tappaa tai teloo. Tekisi mieli sanoa, että suomalainen kateus on tässä se syy.

Ketään ei tunnu kiinnostavan sekään tieto, että missään sivistyneessä länsimaassa eivät varakkaat ja isotuloiset ole mikään erityinen liikenteen riskiryhmä.

Toki Gumball-ralli on oma lukunsa:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288566814492.html

Useimmat suomalaiset eivät vain tajua sitä, että nuo sakon saaneet eivät sitä maksa koska suomalaisen voudin koura ei ulotu maan rajojen ulkopuolelle ja sakon määrä on kiinni kuskin omasta tuloilmoituksesta.

Mr.Reese

Quote from: MW on 06.02.2016, 20:39:32
Quote from: JoKaGO on 06.02.2016, 18:40:15
Itselläni on kokemusta armeija-ajalta 80-luvulta, kun kaverin "kajakkikaksikon" (Saab-96)

Mutakiila, ojahauki... rakkaalla lapsella on monta nimeä. Faijalla oli kanssa joskus.
Peräpuikoksi myös kutsuttu.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Haplotaxida

Quote from: Haplotaxida on 05.02.2016, 15:08:36Oletettavasti käy niin, että alkaahan nämäkin korotukset vaikuttamaan ja sakkotulot alkavat laskemaan, eivätkä ainakaan nouse odotetusti. Odotettavaa onkin, että korjaavaksi liikkeeksi ehdotetaan silloin tietysti lisää sitä automaattista valvontaa ja sakotusrajan alentamista edelleen.

Ja niinhän tässä edetään. Tätä seuraavaksi kuusi ja sitten viisi jne:

QuoteSisäministeriö esittää, että poliisi antaisi jatkossa rikesakon teknisen varmuusvähennyksen jälkeen jo 7 km/h:n ylinopeudesta. Tällä hetkellä rikesakon saa teknisen varmuusvähennyksen jälkeen vähintään 8 km/h:n ylinopeudesta. Ministeriö kehottaa Poliisihallitusta harkitsemaan nopeusvalvonnan puuttumisrajan uudistamista edellä mainitulla tavalla.

Sisäministeriön mukaan tällä olisi vaikutuksia niin liikenneturvallisuuteen kuin julkisen talouden välttämättömiin sopeutustoimiin, jotka linjataan pääministeri Juha Sipilän hallituksen strategisessa ohjelmassa. Poliisin osalta tämä tarkoittaa, että lisätään hallitusohjelman mukaisesti kustannustehokasta automaattista liikenteen kameravalvontaa ja tehostetaan liikenteen nopeusvalvontaa myös muuten. Automaattisen liikenteenvalvonnan lisäresursseista päätetään talousarviomenettelyn yhteydessä. ...

- Rikesakko alemmasta nopeuden ylityksestä parantaisia liikenneturvallisuutta ja tehostaisi liikennevalvontaa (Sisäministeriö, 19.2.2016)

QuoteKehä I:n varrelle pääkaupunkiseudulle pystytettiin viime vuoden lopulla 35 peltipoliisitolppaa, ja ensimmäinen kamera kytkettiin toimintaan tasan viikko sitten maanantaina, kertoo Ilta-Sanomat.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja komisario Dennis Pasterstein kertoo IS:lle, että viikon räpsymissaldo on ollut yllättävä.

"Se on ollut yllättävän pieni, vain noin sata päivässä, yhteensä 700 seitsemässä päivässä."

Pasterstein kertoo odottaneensa, että kuvia liian kovaa ajavista olisi tullut vilkkaalla väylällä 150–200.
..

- Kehä I:n peltipoliisien rahankeruu ei alkanut kuin Strömsössä - IS: Autoilijat vastasivat tällä yllätyksellä (Talouselämä, 9.2.2016)

Uutinen viime kesältä:

QuoteUusi poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen ei näe ylinopeuksien sakotusrajan laskemista ajankohtaisena. Viime viikolla julkisuuteen nousi tieto, jonka mukaan sisäministeriö haluaa laskea ylinopeuksien sakotusrajaa nykyisestä 11 kilometristä tunnissa 5 kilometriin tunnissa.

Kolehmainen toteaa Ylen aamu-tv:n haastattelussa, että poliisi voi jo nyt puuttua pieniin nopeuden ylityksiin.

– Poliisilla on seuraamusjärjestelmässä käytössä esimerkiksi huomautus ja tutkimusten mukaan huomautuksen vaikutus on vähintäänkin yhtä tehokas kuin rahallisen sanktion, Kolehmainen sanoo. ..

- Uusi poliisiylijohtaja ei laskisi ylinopeuksien sakotusrajaa (Yle, 6.7.2015)

Olisikohan nyt tullut ajankohtaiseksi, valtion sakkotulojen turvaamiseksi?
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Faidros.

Tiesittekö, että peltipoliisin nappaaman kuvan saa tilaamalla maksutta itselleen. Täytyy kesällä ajaa prätkällä paria sataa tolpan ohi ja tilata kaverin nimellä kuva! ;D Pieni käytännön pila. :roll:
www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/494872-tiesitko-peltipoliisin-nappaaman-kuvan-saa-maksutta-itselle-tata-kaikkea-kuviin
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-