News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-02-04 Hallituksen esitys: Pienin ylinopeus sakko 285 euroa

Started by qwerty, 05.02.2016, 01:55:27

Previous topic - Next topic

MW

Quote from: wjp on 05.02.2016, 23:56:29
Ehdotan,että aletaan ajaa jatkuvasti vähintään 10km alle sallitun nopeuden. Koska sakkotulot loppuvat,niin seuraavaksi on pakko muuttaa lakia niin,että liikennemerkki tarkoittaakin pakollista vähimmäisnopeutta. Meikäläiset wanhat pierut ei tietenkään uskalla vaan joutuvat luopumaan autoilusta,mikä tietysti on hieno asia. Ja kaikki on iloisia. WanhaP

Ainakin se, että kun hyvissä ajoin edestään spottaa kameravankkurin, tekee heti -20 alinopeudella ruuhkan paraatiksi autossaan kykkiville kyylille. Kröh, kuten itse pari päivää sitten.

EDIT: siinä ohitse ryömiessäni huomasin, että vaikka kameravankkuri olikin tunnukseton, valkoinen (halvin maali, kaikki maalit ovat ensin valkoisia, titaanioksidi) transportteri, kyljessä roikkui vinossa magneettilätkä "POLIISI".

Siinä vauhdissa varmaan ruuhkauttajaan tuskastuneetkin tajusivat tilanteen luonteen, jos eivät komiikkaa.

Joku Roti

Quote from: Maailmanmies on 05.02.2016, 23:31:46

Jos valtio ei saa tarpeeksi sakkotuloja se laskee nopeusrajoituksia ja siirtää poliisin painopistettä tärkeästä työstä joutavaan liikennekyttäykseen.

Nyt jo rajoituksia on laskettu monilla teillä 80:stä 70:een ilman mitään järjellistä selitystä. Myös rikemaksuja nostetaan ilman järjellistä selitystä, sillä liikenneturvallisuus on vain parantunut.

Oikeusvaltioissa rangaistusluontoisilla maksuilla pyritään pienentämään rikkomusten määrää ja tavoite on nollataso. Meillä Suomessa budjettiin laitetaan tavoitesumma, joka kerätään autoilijoilta lisäämällä valvontaa ja laskemalla rajoituksia. Kohta varmaan taas uutisoidaan liikennerikkomusten lisääntymisestä ja siihen vastaukseksi nostetaan rikemaksuja sekä sakkoja. Oravanpyörä Made in Finland :P
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

Gunnar Hymén

Quote from: qwerty on 05.02.2016, 01:55:27
Onko tämä aivan loppuun ajateltu? Toivottavasti ei. Koska seuraus tulee olemaan kamala.

- snip -
Helvetti. Itse sain taannoin 40 euron sakon turvavyön käyttämättä jättämisestä.
-snip

muuten kovasti arvostan sinua kirjoittelijana, mutta mikä helvetti teitä/ihmisiä riivaa, että:
a) se turvavyö on nyt vaan niin vittumainen laittaa kiinni
b) siinä 80 alueella nyt vaan on ajeltava se 92, että pääsee "tuostakin paskasta ohi"

helvetin kovat sakot on ok - ihmisten täytyy ymmärtää, että säännöillä on merkityksensä. kehä 3 kun ajat päivästä toiseen ees taas ruuhka-aikana, niin ymmärtäisit paremmin
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Gunnar Hymén

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.02.2016, 23:13:29
Quote from: B52 on 05.02.2016, 23:07:09
Elämä on valintoja, jos et halua sakkoja, ajat sääntöjen mukaan. Jos haluat kokeilla rajoja, niin sitten teet, ja vastaat siitä.

Varmaan monikin ajaisi sääntöjen mukaan, mutta iso osa ongelmaa on siinä, ettei aina tiedä, mitä ne säännöt ovat - varsinkaan, kun teitä ei ole valaistu kuin pieneltä osin.

On tyypillistä, että nopeus vaihtuu tämän tästä ilman, että sitä osaisi vaikkapa tiestä tai ympäristöstä arvata. Kylttiä tien sivussa ei aina huomaa.


sullekin tiedoksi - tiputa sitä nopeutta ja keskity ympäristöön - olet parempi kuski etkä saa sakkoja. niin yksinkertaista se on.

ja INB4 - tiedän omasta kokemuksesta, vaikka miten hyvin ajaa ja katsoo - niin aina joku mulkku (kenties sinä?) tulee kylkeen ja kaikkien vakuutusmaksut nousee

ps. "kenties sinä" - koskee kaikkia, ei pelkästään sitä, kenelle aiheeseen vastasin
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

MW

Quote from: Joku Roti on 06.02.2016, 00:39:46
Quote from: Maailmanmies on 05.02.2016, 23:31:46

Jos valtio ei saa tarpeeksi sakkotuloja se laskee nopeusrajoituksia ja siirtää poliisin painopistettä tärkeästä työstä joutavaan liikennekyttäykseen.

Nyt jo rajoituksia on laskettu monilla teillä 80:stä 70:een ilman mitään järjellistä selitystä. Myös rikemaksuja nostetaan ilman järjellistä selitystä, sillä liikenneturvallisuus on vain parantunut.

Oikeusvaltioissa rangaistusluontoisilla maksuilla pyritään pienentämään rikkomusten määrää ja tavoite on nollataso. Meillä Suomessa budjettiin laitetaan tavoitesumma, joka kerätään autoilijoilta lisäämällä valvontaa ja laskemalla rajoituksia. Kohta varmaan taas uutisoidaan liikennerikkomusten lisääntymisestä ja siihen vastaukseksi nostetaan rikemaksuja sekä sakkoja. Oravanpyörä Made in Finland :P

Aivan selvää on, että hallitus pyrkii rahoittamaan pöhöttynyttä julkista sektoria ja mamusirkusta sakottamalla, sekä siivoamalla rikolliset vankiloista kaduille rikastuttamaan kulttuuria.

Absurdi ei ole vielä edes kunnolla alkanut, hätääntyneet nilkit vasta treenaavat pienillä painoilla ja apupyörillä.

Saapa nähdä mihin huippuihin pääsevät, ennen kuin romahdus tulee, muodossa tai toisessa. Se voi olla Suomen "velkavankeus" ja luonnonvarojen ulosmittaaminen ylikansallisille korporaatiolle, sisällissota, tai maailmansota. Tai koulukoti, vankila, helvetti ja vittu.

Ei noista tuuliviireistä tiedä, mille mutkalle pikku puhuri ne taivuttaa.

Jorma M.


Tää on hiukan hankala juridisesti vastutettavaksi. Kandee huomioida silti että jos ajaja on neekeri, muslimi tai mustalainen (tai ulkomaalaisissa rekistereissä) niin no problemo. Daa-daa daa-da, alla kiitää autostrada vaan, ei sakkoja.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

MW

Quote from: Jorma M. on 06.02.2016, 01:06:13

Tää on hiukan hankala juridisesti vastutettavaksi. Kandee huomioida silti että jos ajaja on neekeri, muslimi tai mustalainen (tai ulkomaalaisissa rekistereissä) niin no problemo. Daa-daa daa-da, alla kiitää autostrada vaan, ei sakkoja.

No ehkä ei kameralta, koska ajoneuvo ei kuitenkaan ole rekisterissä tai muuten vaikeaa alkuperää.

Tavattaessa kielivaikeuksien ja neuvottelun jälkeen 1.1. syntyneet "ensikertalaiset" päässevät huomautuksella, kun tuo rekisterikin on puhdas, ja hoilaavat niin kovasti. Mukavanoloisiakin. Eivätkä lukutaidottomina osaa lukea liikennemerkkejä, edes arabialaisia numeroita. Ajo-oikeus on kuitenkin kunnossa, saahan sen torilta ostetun kansainvälisen vaihdettua suomalaiseen.

Ja jos nyt pahin tapahtuisi, kaupungin rahatoimisto hoitanee.

CaptainNuiva

Tämä rikesakotusvimma jatkuvasti kasvatettavine sakkosummineen ei millään muotoa sovi minkään oikeusvaltion periaatteisiin.
Veikkaisin että jossain vaiheessa joku valittaa EU-tuomioistuimeen ja sitten aikanaan EU-vaatii Suomea sakkojen uhalla muuttamaan käytöntöään ja ehken jopa palauttelemaan saamiaan sakkotuloja, aivan kuin autoveron kanssa Suomi jatkuvasti saa päihin.

Kuvitellaanpa tilanne että jollekkin myydään autoon renkaat joiden koko poikkeaa orgiaalista mutta pysyy määräyksien sisällä.
Samaisen auton nopeusmittari  heittää ennestään jonkun verran ja näyttää jonkun kilsan tunnissa vähemmän.
Uusilla renkailla nopeusmittarin sitten heitto kasvaa ja peltipoliisi välähtää.
Kuski on ihmeissään ajettuaan mittarin mukaan laillista nopeutta ja kokee saamansa sakon kohtuuttoman isoksi varsinkin kun moni ansioitunut rikoksentekijä selviää pienemmillä sakoilla monesta todellista vaaraa aiheuttavista, tahallisista teoistaan.

Arvatkaapas mitä tapatuu seuraavaksi?
Ei tarvitse olla kummoinenkaan oraakkeli jos ennustaa että poliittisessa ohjauksessa poliisi ryhtyy tulkitsemaan monia päiväsakkojen alaisia tekoja rikesakoille.
Politiikon ketku laskeskelee että näin saadaan pumpattua rahaa monikulttitulkkien palkkoihin paljon paremmin kun ihminen ei onnistu niin halutessaan istumaan sakkoa vaan se tulee iän kaikkisesti roikkumaan ulosotossa ja voidaan laskea saataviksi (Jotka voidaan etukäteen tuhlata lainaa ottamalla monikulttitulkkien palkkoihin tai vaihtoehtoisesti politiikkojen turvisbisnesten takuisiin)

Mielenkiintoista on että rikesakko voidaan tuomita teosta josta voi saada eneintään 6 kk vankeutta mutta sitä ei voida kuitenkaan vankeudeksi muuttaa...Vertailun vuoksi,vaikkapa seksuaaliseen tekoon pakottamisesta rangaistus voi olla 40 päiväsakkoa joka taas pienillään on 6 €.
240 € seksuualiseen tekoon pakoittamisesta ja 285 € (Tulevaisuudessa enemmän) siitä että et tiedä auton mittarin näyttävän väärin ja ajat tahattomasti pientä ylinopeutta.
Pikkaisenko alkaa olla vinksallaan nämä oikeuskäsitykset Suomi nimisessä ns.oikeusvaltiossa.

Vertailun vuoksi:
-Pahoinpitelyistä on keskimäärin tuomittu 35 päiväsakkoa ( minimissään 210 €)
-Törkeä ympäristörikos, minimissään 4 kk vankeutta (ehdollista) joka alittaa tuon rikesakon 6 kk määritelmän.
-Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa toisen kuoleman, on tuomittava kuolemantuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
-Jos kuolemantuottamuksessa kuolema aiheutetaan törkeällä huolimattomuudella ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kuolemantuottamuksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi (Tämäkin jää kakkoseksi rikesakon 6 kk säännölle)

Näitä jotka sorvaavat nyt hurjia rikesakkoja, pidän täysin kykenemättöminä erottamaan oikean ja väärän eroa, rangaistuksiin suhteutettuna.
Aika hurjaa että tahaton pieni ylinopeus voi nyt pestä rangaistuksen kovuudessa jopa kuolemantuottamuksen.
Vittu mitä pellejä nämä himosakottajat ovatkaan, elävät jossain perkeleen keinotodelisuudessa kun ryhtyvät sekoittamaan valtiontalouden paikkausta ja rangaistuksia keskenään, tämä tien päässä häämöttää kansanvihollisten metsästys leirille jotta saavat datsat kondikseen  :facepalm:





"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Maailmanmies

Iso osa poliiseista lienee ihan syyttömiä tähän sakotusvimmaan, mutta muutaman julkisuudessa keikkuneen nimen ja naaman voinee nostaa:

Heikki Ihalainen, Poliisihallituksen liikennevastaava, julkisuudessa vain ja ainoastaan liikenneasioissa, lienee turha saada vastaamaan kysymyksiin katuturvallisuudesta:

(https://www.sttinfo.fi/data/images/legacy/img/821323fe-c31d-46a1-b398-2f908f528513.jpg)

Dennis Pasterstein, Poliisin liikenneturvakeskuksen johtaja,  julkisuudessa vain ja ainoastaan liikenneasioissa, lienee turha saada vastaamaan kysymyksiin katuturvallisuudesta.

(http://www.motouutiset.fi/get_img?ImageId=3492&ImageWidth=957&ImageHeight=718)

Risto Maksimainen, muuten vaan liikennepoliisi, julkisuudessa vain ja ainoastaan liikenneasioissa, lienee turha saada vastaamaan kysymyksiin katuturvallisuudesta.

(http://is13.snstatic.fi/img/658/1429162161875.jpg)

Bonus:

Jussi Pohjonen, entinen LP:n tiedottaja, löysi hommia Trafista, kiinnostavat hommat poliisissa kun loppuivat

(https://www.valtiolle.fi/download/noname/%7B1597A42E-2165-407F-B06E-093A91848A01%7D/90302)


Suomen liikenne on maailman mittakaavassa erittäin turvallista, silti siihen laitetaan aivan järjettömästi valvontaa ja poliisi jatkaa resurssiensa pienuuden valittamista.

Jääpää

Quote from: Artisti on 06.02.2016, 00:31:19
....hi. Käänsin peilit sivuun ja jatkoin matkaa, ylämäessä vauhtini pysyi samana 80 km/h, koska automaatti vaihtoi pienemmälle, rekka jäi siinä kohdassa nopeasti jälkeen, luuli kai että kiihdytin, vaikka nopeuteni oli vakio. Kovasti vilkutteli minulle pitkiä. Rekkojen vakinopeussäätimet pitäisi säätää todelliseen 80 km/h, ei siinä polkimessa pelivaraa ole, koska ajavat tiiliskivi kaasupolkimen päällä.
Setä ei vittuile, setä neuvoo.. Kunnioitettavaa määrää ajelet vuoteen, mutta et ilmeisesti ole paljoa ajellut "isolla" autolla?
Noita "niskaan puhaltajia" en puolustele, kuumakallet tai välinpitämättömät(!) eivät ole tasaisen ja turvallisen liikenteen ihan ykkösluokkaa ja viisaampi väistää-periaatteella luovutan tontin mielelläni 5min.torvelle, jota ei tarvitse enään ikinä nähdä. ( joitakin joskus j o k a aamu..tai sitten
kohta pöpelikössä, mutta elämä on..Joka aamusta selvisi lähtemällä 2min.aikaisemmin TAI 10min. myöhemmin. Sama työmatka ja tuo körötti 65km/h t a s a s e e n(vaknops?) 50/60 ja 80 alueet . Sopiva liikenne yleensä vastaan koko 25km matkan ja en ihan mielellään sitä 50 alueella ohitellut..Olisi ollut liikaa seliteltävää satunnaiselle lentäväpartiolle ja kortti veke. Sai muuten kiihdytettyä ohitustilanteessa, jos ei sitä onnistunut "yllättämään", yleensä onnistui. Peilit tarvitaan vain katsastuksessa-miehiä..v..tun hinuri. Surullisen kuuluisa aamuvuoron ihmisille, ei ihan rakastetuiin kanssakulkija.
.Niin se vakionopeudensäädin ja liki pukkaava rahtari. Rahtarilla kello tikittää, milloin kuorman aikataulu, milloin t i n k i m ä t ö n lepoaikalaki(vankkurit toppiin just ennen purku/lastauspaikkaa, a j o a i k a täynnä, purkailla ja lastailla voisit vielä laillisesti, mutta et aja ja jos ajat, niin myös sakon otat ja ne kun on täysiä sakkoja, niin kertymä"lomankin" äkkiä otat. Ei oo tili tyytyväinen, eikä varsinkaan työnantaja. (vaikka omaa tai juitsarin vikaakin mukana..mutta kun aina EI voi, eikä ainakaan 5min. tarkkuudella 500km vetoa..lain kyllä voi, ja onhan siinä pelivara, joka..joo.))
..missäs mentiinkään. Niin, se kiireetönkin rahtari tarvitsee "satsauksen"  mäkiin, varsinkin liukkailla, mutta taloudellinen ajokin vaatii sen, vaikka kuinka noudatettaisiin nopeusrajoitusta.
  Ja on se törkee alinopeus ja mäen tukkiminen jumiutuneella yhdistelmälläkin jonkin asteinen synti, joidenkin mielestä jopa isompi, kuin kympin ylitys satsauksessa..
En sano kenen vika, mutta vakionops (mieluiten vielä sillä h e n k i l ö auton mittarivirheellä) ja rahtari takana 60 000kg ( 65 000 talv+pari muuta variaatioo nykyään ylöspäin vissiin) autolla, jotka k u m m a t k i n yrittävät samalle matkalle samaa keskinopeutta..ei hyvä.
Itse ajan päivällä hyvissä oloissa suosista "rekkaa" henkilöautolla rahtarin edellä, eli eletään ja ajetaan maaston mukaan(säästää muuten pirusti ainetta) ja yöllä kanssa siirryn pyry/poro/hirvi/väsymys syistä "hinaukseen".  Ohituspaikan tarjoan kyllä niin reilusti, ettei kahta kilsaa körötellä rinnan. Levähdyspaikkahan se paras, tai nopee kahvi..

Tässä on (mun mielestä) kehityskelponen jannu. (automaatin talousajo mäkeen s a t t umalta pisti silmään..Kehä 1 puoliperän kanssa ajaessaan puhuu viisaita, samoin liukasajosta.(eri pätkiä)

https://m.youtube.com/#/watch?v=Cx6IoqCnjLo

Jaa aiheesta?
Joo, hallitus kusettaa jauhamaan tästä, touhuaa jotain t o d e l l a maanpetoksellista siis toisaalla ja sitten vielä toteuttaa tän. Hyvä. Fantastista. Nahkurin orsilla tavataan.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

MW

Quote from: CaptainNuiva on 06.02.2016, 01:32:08
***
Näitä jotka sorvaavat nyt hurjia rikesakkoja, pidän täysin kykenemättöminä erottamaan oikean ja väärän eroa, rangaistuksiin suhteutettuna.
Aika hurjaa että tahaton pieni ylinopeus voi nyt pestä rangaistuksen kovuudessa jopa kuolemantuottamuksen.
Vittu mitä pellejä nämä himosakottajat ovatkaan, elävät jossain perkeleen keinotodelisuudessa kun ryhtyvät sekoittamaan valtiontalouden paikkausta ja rangaistuksia keskenään, tämä tien päässä häämöttää kansanvihollisten metsästys leirille jotta saavat datsat kondikseen  :facepalm:

Ei tässä ole mistään harkinnasta tai "oikeudenmukaisuudesta" kyse, iilimadoilla on vaan huonot housuissa, kun tulot pienenee ja menot kasvaa. Uutta matua ja pikkuvirkamiestä pitäisi elättää, mutta rahaa ei oikein tule mistään, kun teollisuuden toimintaedellytyksetkin on ajettu alas, ja kaikki valtion firmat myyty ulos.

Epätoivoinen viimeinen keino, ei auta paskaakaan, mutta kertoo epätoivon asteen. Lopun alkua.

"Fantastista", sanoisi Stubb.

EDIT: yhdestäkään ylinopeudesta ette tule minua saamaan kiinni, otan sen asiakseni. Ja aina, kun havaitsen edelläni valkoisen pakettiauton tien poskessa, otan asiakseni pienimuotoisen, matelevan liikenneruuhkan muodostamisen, kunnioittaakseni pakettiautossa kykkivää virkamiestä.

Eino P. Keravalta

Quote from: beehoo on 06.02.2016, 00:53:15
Quote from: Eino P. Keravalta on 05.02.2016, 23:13:29
Quote from: B52 on 05.02.2016, 23:07:09
Elämä on valintoja, jos et halua sakkoja, ajat sääntöjen mukaan. Jos haluat kokeilla rajoja, niin sitten teet, ja vastaat siitä.

Varmaan monikin ajaisi sääntöjen mukaan, mutta iso osa ongelmaa on siinä, ettei aina tiedä, mitä ne säännöt ovat - varsinkaan, kun teitä ei ole valaistu kuin pieneltä osin.

On tyypillistä, että nopeus vaihtuu tämän tästä ilman, että sitä osaisi vaikkapa tiestä tai ympäristöstä arvata. Kylttiä tien sivussa ei aina huomaa.


sullekin tiedoksi - tiputa sitä nopeutta ja keskity ympäristöön - olet parempi kuski etkä saa sakkoja. niin yksinkertaista se on.

ja INB4 - tiedän omasta kokemuksesta, vaikka miten hyvin ajaa ja katsoo - niin aina joku mulkku (kenties sinä?) tulee kylkeen ja kaikkien vakuutusmaksut nousee

ps. "kenties sinä" - koskee kaikkia, ei pelkästään sitä, kenelle aiheeseen vastasin

Valitettavasti me emme elä täydellisessä maailmassa: sakot voi saada, vaikka pudottaisi nopeutta ja keskittyisi ympäristöön.

En kiistä, ettenkö olisi mulkku, mutta liikenteessä en ole mulkku, vaan oikeastaan herrasmies: saan päivittäin useita kiitoksia jalankulkijoilta, joille teen tietä. Myös autoilijoille teen tilaa, kun he pyrkivät liittymästä matelevaan jonoon. Pyrin ajamaan turvallisesti tilanteen mukaan. Kenenkään kylkeen en ole ajanut.

Mutta tosiasia on, että esimerkiksi tiellä nro 51 pitäisi ajaa kaiken aikaa 60 kilometriä tunnissa, ettei saisi vahingossa sakkoja. Tosin tällä tavoin ajamalla saisi peräänsä viiden kilometrin autojonon ja aiheuttaisi kymmeniä vaarallisia ohituksia. Mutta eipä kamera räpsyisi. Pikkalan ABC:llä voisin tosin saada turpaani.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

krauta

"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

Kaptah

Tähän asti ilmeisesti hyvin harva on ymmärtänyt että hallitus EI esitä, että pienin ylinopeussakko olisi 285 euroa.

Quote from: Hallituksen tiedotePienin rikesakko olisi jatkossa 25 euroa (nykyisin 20 euroa). Suurin rikesakko, jota viimeksi korotettiin muita rikesakkoja vähemmän, korotettaisiin 285 euroon (nykyisin 200 euroa). Ylinopeudesta päiväsakkoina määrättävä rangaistus olisi aina vähintään suurimman rikesakon suuruinen eli moottoriajoneuvon kuljettajalle 285 euroa (nyt 200 euroa).

Eli pienin ylinopeudesta annettava PÄIVÄSAKOILLE MENEVÄ sakko olisi 285 euroa. Päiväsakoille pääsee kun mittausvirheen vähennyksen jälkeen ylinopeutta on vähintään 21 km/h, ellen väärin muista. Pienemmistä ylinopeuksista määrätään rikesakkoja, joita myös on korotettu ja aiotaan korottaa edelleen, mutta ne ovat silti alle 285€.

Sinänsä olen harvinaisen samaa mieltä siitä miten perseestä on että valtiontaloutta yritetään tasapainottaa sakottamalla autoilijoita, mutta olisi se nyt hyvä silti ymmärtää mitä hallitus esittää ja mitä ei.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Mursu

Quote from: meckelbu on 05.02.2016, 23:53:07
QuoteYlinopeudesta päiväsakkoina määrättävä rangaistus olisi aina vähintään suurimman rikesakon suuruinen eli moottoriajoneuvon kuljettajalle 285 euroa (nyt 200 euroa).

Itse saan tuosta sen käsityksen jotta 285€ sakot saisi silti vain ylinopeuksista joista määrätään päiväsakkoa, koska pienistä ylinopeuksista saa rikesakon eikä päiväsakkoja - mutta joka tapauksessa pidän tämänhetkistä ylinopeussakkojen "korotushuumaa" törkeänä koska mielestäni se tällä hetkellä johtaa pääasiassa työssäkäyvän keskiluokan lisäköyhtymiseen ilman jotta sillä on mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen, mielipiteeni on jotta huolimattomuuksissaan ajetut 10-20 km/h ylinopeudet ovat pääasiassa teoreettinen ongelma tyyliin "Jos nyt sattuisi ihmeen kaupalla tapahtumaan kolari niin se olisi pahempi".

Aivan kyse on niistä rikoksista, josta saa päiväsakkoa.  Tietääkseni tyypillinen päiväsakko on 20 euroa, joten tämä raja koskee niitä,joiden nettotulot ovat 1155 eroa tai alle (lapsista tule kustakin 180 euron korotus ko. summaan). Eli ko. raja ei keskituloisia koske. Sen ideana on estää tilanne, jossa suurempi rikos johtaisi pienempään rangaistukseen. Ongelmasta päästäisiin, jos rikesekoista luovuttaisiin. Ne ovat ne poikkeus, jonka takia ko. minimisumma vaaditaan.

Minua ihmetyttää tämä miten sekaisillakin, jotka ovat yleisesti vaatimassa kovempia rangaistuksia on oma mielirikos, josta ei tulisi rangaista. Ymmärrätkö, että joku voi ajatella samalla tavalla myymälävarkaudesta.

Mursu

Quote from: Artisti on 05.02.2016, 16:50:02
Suomalaisen päiväsakon progressiivisuus on myös melkoinen kuriositeetti muutenkin. Täällä voi ylinopeudesta saada yli 100 000 euron sakot.

Päiväsakot eivät ole progressiivisia vaan suhteessa nettotuloihin.

Ja sitten totuus tuosta esimerkistäsi:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906059718763_uu.shtml

Sakot muuttuivat oikeudessa 1428 euroksi.


Uretaanipusla

Tää on kyllä jännä että se tuntuu olevan aivan automaatti että niitä sakkoja tulee ja rahaa menee. Toki vasta 22 vuotta olen autolla ajellu joista osan työkseni, mutta sakkotili on edelleen 0 (*kop kop).

Haplotaxida

Quote from: Kaptah on 06.02.2016, 09:57:45Eli pienin ylinopeudesta annettava PÄIVÄSAKOILLE MENEVÄ sakko olisi 285 euroa. Päiväsakoille pääsee kun mittausvirheen vähennyksen jälkeen ylinopeutta on vähintään 21 km/h, ellen väärin muista. Pienemmistä ylinopeuksista määrätään rikesakkoja, joita myös on korotettu ja aiotaan korottaa edelleen, mutta ne ovat silti alle 285€.

Hyvä tarkennus, muttei ihan noinkaan rikesakkojen osalta. Korotuksista, niin enintään 15 km/h ylinopeudesta rikesakko oli ennen syksyä 85 euroa kuudenkympin alueella tai alle, nousten 170 euroon. Yli kuudenkympin alueella rikesakko nousi 70 eurosta 140 euroon. 16-20 km/h:n ylinopeudesta vastaavasti rikesakot nousivat 115 eurosta 200 euroon ja 100 eurosta 200 euroon. Näihin kaavaillaan 25 prosentin korotusta, poikkeuksena ilmeisesti tuo 200 euron rikesakko kuudenkympin alueelle tai alle, 16-20 km/h:n ylinopeudesta, joka nousi silloin vähemmän - jos siis oikein ymmärrän.

- Rikesakot tuplaantuivat tänään - katso lista uusista sakoista (Iltalehti, 1.9.2015)

QuoteEsimerkiksi tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, voidaan jatkossa määrätä moottoriajoneuvon kuljettajalle 170 euron rikesakko enintään 15 km/h ylinopeudesta. Suuremmasta eli 16-20 km/h:n ylinopeudesta voidaan määrätä 200 euron rikesakko. Jos suurin sallittu nopeus alueella on yli 60 kilometriä tunnissa, rikesakot vastaavan suuruisista ylinopeuksista ovat 140 euroa ja 200 euroa.

- Rikesakkoihin korotus 1. syyskuuta alkaen (Oikeusministeriö, 20.8.2015)
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

mannym

Maanantaina nappasin pikavoiton 170€, jos oikeusministeriön korotus tapahtuu tuo alempi rikesakko olisi sen 250€, ja korkeampi 500€, nämä siis rikesakkoja ei päiväsakkoja.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

HDRisto

Quote from: M on 05.02.2016, 23:30:53
Quote from: Eino P. Keravalta on 05.02.2016, 23:27:49
Quote from: M on 05.02.2016, 23:17:03
Quote from: MW on 05.02.2016, 20:38:55
Poliisitkin osallistuvat valtiontalouden pelastustalkoisiin kiitettävällä pieteetillä.

Työmatkani, tai siis oikeastaan kotimatkani sieltä, toiseksi viimeisellä pätkällä, pienehkön taajaman jälkeisellä 50 km/h tieosuudella olen kuuden täällä asumani vuoden aikana nähnyt poliisiauton ehkä kerran.

Paitsi että nyt on kamerapirssi räpsynyt jo kaksi kertaa viimeisen parin kuukauden aikana bussipysäkillä.

Ekalla kertaa sain räpsyn, mutta eivätpä ole perään huudelleet. Nopeus ehkä 55, mittarissa 60. Toissapäivänä näin jonkun toisen laukaisemana jo kaukaa. Ajoin vittuillakseni kolmeakymppiä ohi, pidätellen jonoa takanani, matalana ratin takana, hatun lieri silmillä.

Androidipuhelimiin saa ilmaisen  tolppa- ja tutka-autovaroittimen.

Kiitos, mutta ei auta, koska tiedossa ei ole, mikä on suurin sallittu nopeus.

Toisekseen mulla on kahdenkympin simpukkapuhelin, jossa älyä ei ole muuta kuin suunnaton kestävyys.

Varoitin tietää senkin. Kohta se varoittaa siitäkin, mihin olet menossa.

Sitten kun puhelin varoittaa siitä, minne Suomi on menossa, olkoon se pakollinen kansanedustajille.
Älyähän yhdessä puhelimessa on jo enemmän kuin nykyhallituksessa.

Chew Bacca

Periaatteessa en pidä kyttäämisestä, enkä usko sakkojen koventamisen vaikuttavan turvallisuuteen mitenkään. Peltipöntön näkeminen harmittaa koska aina vähän sydän pomppaa: olenko huomannut viimeisimmän kyltin 60-70-80-90 koska Kehien käyttäjä ja säteittäisteiden ajelija joutuu tarkkaamaan liikennettä koko ajan ja jotkut paikat joissa on ylämäki, nopeusrajoituksen äkkinäinen alennus ja kamerapönttö tuntuvat ihan puhtaalta rahastukselta.

En ole silti koskaan saanut sakkoja ylinopeudesta (1986 saatu kortti). Parkkifirnat ovat pari kertaa onnistuneet harhauttamaan ja kerran sain sakot Mannerheimintiellä väärästä käännöksestä. Navigaattori kertoo aina kameroista ja vakionopeudensäädin hoitaa loput. Tutka jollain 30-40-alueella vituttaisi raskaasti kun noin hitailla mittarin neula väpättää ja kierrosalue on hankala raskaalle dieselille.

Autoilija on siitä hassu eläin että tarvitsee valvontaa vaikka vituttaisikin.

Lahti-Saloranta

#81
Mielestäni ylinopeussakon ja rikesakon saajalle tulisi tarjota vaihtoehto suorittaa saamansa rangaistus vapausrangaistuksena. Kyseessähän on lain rikkominen josta on annettu rangaistus. Oikeastaan se rangaistus ( päiväsakko ) pitäisi olla pääsääntöisesti vapausrangaistus jonka saisi halutessaan muuttaa taloudelliseksi rangaistukseksi.
Perustelen tätä sillä että rikoksesta saatu taloudellinen rangaistus olisi oikeassa suhteessa rikokseen vapausrangaistus ollessa mittatikkuna.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

HDRisto

Joo. Miten sen nyt muotoilisi, positiivisesti. 285€ netosta tekisi esimerkiksi 5 vrk koppia. Pitkää päivää painavalle ma - pe kopissa makaillessa, säännöllisesti syöden ja nukkuen olisi kuin lomaa. Ei ehtisi laitostumaan eikä työvire katoaisi.
Tuumimista ja suunnittelua voi hyvinkin tehdä näin "etänä",  kädestä-suuhun-yrittäjällä olisi taatusti paskempaa. Voisihan tietenkin maatessa valjeta se idea että alle 100 km Helsingistä on maa jossa saa olla rauhassa yrittäjä..

Ari-Lee

Quote from: wjp on 05.02.2016, 23:56:29
Ehdotan,että aletaan ajaa jatkuvasti vähintään 10km alle sallitun nopeuden. Koska sakkotulot loppuvat,niin seuraavaksi on pakko muuttaa lakia niin,että liikennemerkki tarkoittaakin pakollista vähimmäisnopeutta. Meikäläiset wanhat pierut ei tietenkään uskalla vaan joutuvat luopumaan autoilusta,mikä tietysti on hieno asia. Ja kaikki on iloisia. WanhaP

Tätä minä kannatan. Asia tulisi viedä kansalliseksi kampanjaksi mm. autoliiton ja liikenneturvan kanssa. Ainoa keino vaikuttaa asioihin kun näyttää olevan Mahatma Gandhilainen perseily. Olenkin miettinyt kuinka keväällä ja kesällä voin "säästää" laittamalla autoni pois tieliikennekäytöstä viikoksi kerrallaan ja kerran kuukaudessa. Säästöä verot, vakuutus, polttoaine. Minun säästöni ovat valtion tappiota.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä


JoKaGO

Quote from: Kaptah on 06.02.2016, 09:57:45
Eli pienin ylinopeudesta annettava PÄIVÄSAKOILLE MENEVÄ sakko olisi 285 euroa. Päiväsakoille pääsee kun mittausvirheen vähennyksen jälkeen ylinopeutta on vähintään 21 km/h, ellen väärin muista. Pienemmistä ylinopeuksista määrätään rikesakkoja, joita myös on korotettu ja aiotaan korottaa edelleen, mutta ne ovat silti alle 285€.

Kauan piti ketjua lukea ja monta sivujuonnetta, ennenkuin vastaan tuli tämä.

Itselläni on kokemusta armeija-ajalta 80-luvulta, kun kaverin "kajakkikaksikon" (Saab-96) kyydissä olin. Kaveri vetäisi lomilta palatessamme maantiellä 60 km/h alueella poliisin tutkaan 73 km/h. Sai rikesakon, joka tuolloin oli 150 mk. Poliisi oli hekotellut, että mikset ajanut 3 km/h kovempaa, olisit selvinnyt alle 100 mk:n päiväsakoilla. Silloin 15 km/h oli yksi ja ainoa rikesakkoraja.

Mikäli tuollainen kupru NYT VASTA poistetaan laista, niin siitä propsit SSS:lle! Ei ole mitään järkeä siinä, että (ilmeisen hyvätuloinen) Mersumies Artisti ajaa vakionopeussäätimen kanssa vahingossa 80 km/h, kun rajoitus juuri vaihtui 60 km/h ja saa siksi aivan oikein rikesakon, kun taas pienituloinen qwerty ajaisi samaan paikkaan 82 km/h ja saisi 60 euron päiväsakot.

Rikesakon suuruuteen en ota kantaa, muuten kuin että sen pitäisi olla portaittainen. Kaupunkialueilla 30 - 40 alueilla pienestäkin ylityksestä täydet, vastaavasti maantiellä 80 ja siitä ylöspäin -rajoitusalueilla minimit jopa 20 km/h:n ylinopeudesta. Miksikö? Siksi, että taajamassa alhaiselle nopeusrajoitukselle on aina jokin erityinen syy, koulu, sairaala, päiväkoti, vanhainkoti ...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Uuno Nuivanen

QuoteMikäli tuollainen kupru NYT VASTA poistetaan laista

On se poistettu ajat sitten, en viitsi etsiä. Voit huoleti jättää pois propsit SSS:ltä.

newspeak

Haiskahtaa pahemman kerran rahastukselta. "Jos esitetyt korotukset eivät merkittävästi muuta ihmisten käyttäytymistä ja perintätulos pysyy ennallaan, merkitsevät korotukset valtiolle noin 53 - 56 miljoonan euron vuotuisia lisätuloja." (linkki aloituksessa)

Aiheen vierestä toiselta puolelta maailmaa:

D.C. hands out more than $1 million in tickets for Snowzilla parking violations
https://www.washingtonpost.com/news/dr-gridlock/wp/2016/01/27/d-c-hands-out-more-than-1-million-in-tickets-for-snowzilla-parking-violations/

MW

Quote from: JoKaGO on 06.02.2016, 18:40:15
***
Itselläni on kokemusta armeija-ajalta 80-luvulta, kun kaverin "kajakkikaksikon" (Saab-96)
***

Mutakiila, ojahauki... rakkaalla lapsella on monta nimeä. Faijalla oli kanssa joskus.

uffomies

Nythän ensimmäisten korotusten jälkeen sakkojen määrä tippui. Itse uskon käyvän samoin seuraavassa aallossa. Kuka hullu ottaa riskin 285€ sakoista, tienas mitä tahansa (duunari siis) niin kirpaisee, toisia helvetin paljon, toisia paljon. Nyt kannattaa viimeistää ajaa pönttöseudulla max 5%. Toinen vinkki protestoimiseen on käykää tankilla Venäjällä. Sillä tienee niitä mahdollisia sakkoja. Koskee tietty itä-rajalla asuvia. No periaatteen vuoksi voi käydä kauempaankin  :)
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"