News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-01-29 Mitä Minna Canth sanoisi rajojen sulkemisesta? Tutkija vastaa.

Started by Afrikan kirjeenvaihtaja, 29.01.2016, 16:03:08

Previous topic - Next topic

nollatoleranssi

Kyse oli vertauskuvallisesta tilanteesta. Täysin paikkaansa tuo pitää eli nykyisin naiset miettivät entistä tarkemmin liikkumistaan ulkona, koska Suomeen on päästetty sellaista väkeä, joka uhkaa turvallisuutta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Kyklooppi on 29.01.2016, 17:55:51
Muistaako enää kukaan että aikoinaan rajoja puolustettiin ja niitä varjellessa kuoltiin.
Jos taannoin olisi rajat avattu tiä vaikka oltaisiin osa äiti venäjää ja buukattaisiin
matuja ruotsiin.

Samoin kun turvapaikanhakijoita on verrattu evakkoihin, niin oikeampi ja todellisempi nimitys on edelleen rintamakarkurit.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Cate

Tutkija Minna Maijala puhuu täyttä sontaa. Naiset ovat saaneet ihan vapaasti kulkea jo 1800-luvulla. Jos kotiolot eivät miellyttäneet, niin vapaasti sai lähteä toisiin kyliin etsimään piianpaikkaa tai muuta työtä. Olen lukenut paljon naisen elämästä noilta ajoilta. Aviottomia lapsia syntyi, ja niitä paheksuttiin, mutta eivät nekään naisen arvoa vieneet, vaan avioon pääsi äitinäkin.

Elämä oli ankaraa ja köyhää, mutta ikinä Suomessa ei ole ollut sellaista vastenmielistä naisenvahtimiskulttuuria mikä muslimeilla on tänä päivänä.

Kari Kinnunen

Nyt taitaa Minna-tyttö (ei Canth) ihan pikkaisen tosiaan juksata. Olisko semmoista luovaa historian tulkintaa?

P

Mitä tamppooni sanoisi uhrautumisesta vuodon tukkimiseen?

Yhtä fiksua miettiä, mitä historiallinen henkilö sanoisi hänelle tuntemattomien asiakulkujen tuotoksista .. 

Toki propagandamielessä voidaan pistää kuolleelle sanat suuhun, mutta se on kyllä mauttominta minkä tiedän. :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Aukusti Jylhä

Quote from: Cate on 30.01.2016, 01:45:02
Tutkija Minna Maijala puhuu täyttä sontaa. Naiset ovat saaneet ihan vapaasti kulkea jo 1800-luvulla. Jos kotiolot eivät miellyttäneet, niin vapaasti sai lähteä toisiin kyliin etsimään piianpaikkaa tai muuta työtä. Olen lukenut paljon naisen elämästä noilta ajoilta. Aviottomia lapsia syntyi, ja niitä paheksuttiin, mutta eivät nekään naisen arvoa vieneet, vaan avioon pääsi äitinäkin.

Elämä oli ankaraa ja köyhää, mutta ikinä Suomessa ei ole ollut sellaista vastenmielistä naisenvahtimiskulttuuria mikä muslimeilla on tänä päivänä.

Wanha setäni tuossa vähän avautui omasta isästään, eli minun isoisästäni, niin noinhan se on mennyt. Vaikka on tehty aviottomia lapsia, niin siltikin on ollut mahdollisuudet vielä uusiin naimisiin. Noin lyhyesti sanottuna. Oma pappani siis oli kartanon isäntänä, ja sukulaisia minullakin on huomattavasti enemmän kuin mitä kirkonkirjat tietävät. Näillä epävirallisilla sukulaisillani kuitenkin on elämä mennyt ihan hyvin eteenpäin, ei ole ollut tarvetta lähteä käräjöimään isyyksien perään, eikä edes halua. Eli suoraan sanottuna, on pantu piikaa paksuksi, sitten piika on lähtenyt menemään, löytänyt itselleen tilallisen miehen ja hyvin on käynyt.

Oudoltahan tämä kuulostaa. Mutta pakko se on uskoa.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

P

Quote from: Cate on 30.01.2016, 01:45:02
Tutkija Minna Maijala puhuu täyttä sontaa. Naiset ovat saaneet ihan vapaasti kulkea jo 1800-luvulla. Jos kotiolot eivät miellyttäneet, niin vapaasti sai lähteä toisiin kyliin etsimään piianpaikkaa tai muuta työtä. Olen lukenut paljon naisen elämästä noilta ajoilta. Aviottomia lapsia syntyi, ja niitä paheksuttiin, mutta eivät nekään naisen arvoa vieneet, vaan avioon pääsi äitinäkin.

Elämä oli ankaraa ja köyhää, mutta ikinä Suomessa ei ole ollut sellaista vastenmielistä naisenvahtimiskulttuuria mikä muslimeilla on tänä päivänä.

Tekisi mieli postata valokuvia isoäidistäni 20-30-luvuilla nuorena naisena. Poseeraili eri poikien kanssa, Lottien kanssa. Hiihti, meloi, telttaili. Porukoissa oli poikia ja tyttöjä. Isoäidillä vähäiset vaatteet kesäkuvissa. Isoäidin hyllystä löytyi orginaalipainoksia Gremaine Greeriä, vaikka oli sukupolvea nuorempaa.

Mummoni tuntien, ei hyväksyisi nykymenoa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

B52

On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

td

Tuskinpa Minna Canth olisi halunnut naisten menevän halailemaan, viemään pullaa, kutomaan sukkia, opettamaan käsi-jalka-peppu-lauluja sekä huorailemaan jengiliivit päällä nuorten ulkomaalaisten, omat sisarensa, naisensa ja vanhempansa hylänneiden, naisia toisarvoisina pitävien terveiden karkulais- ja siivellä eläjien miesten leireihin, suvaitsevuuden ja rasismin pelon vuoksi. Tuskin.

Jotkut menevät näköjään sekaisin rahasta, toiset kaasusta, jotkut karvaisista lapsukaisista tai vaikkapa jääkiekosta. Sitten puhelevat Kiinan Keisarin kanssa, haluavat  marssia, fantasioida jääkiekkoilijoiden joukkoraiskauksista, vastailla kuolleiden ihmisten puolesta...

En usko että Minna Canth olisi kuulunut tuohon joukkoon.

Toivon että yrittäjät ja yritykset lopettaisivat mainostamisen tällaisissa suomalaisia halventavissa julkaisuissa.

Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa. -Adolf Erik Ehrnrooth #kivapuhe 1939-

MW

Entäpä mitä mieltä Minna Canth olisi ollut hotellimajoituksessa loinivista, geelitukkaisista lähi-itäisistä sotilaskarkureista, jotka moittivat illmaisen riisin huonoa laatua, ja lähtevät illan tullen ahdistelemaan naisia?

Tutkija ei vastaa.

Kallan

QuoteJos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.

Jotenkin jollain mystisellä tavalla tutkija tekee aivonyrjähdyksen ja väittää katupartioiden olevan sitä varten että niillä vartioidaan suomalaisten naisten liikkumista yms. Ihan uskomatonta.
Tosin jos tutkija sanoisi jotain muuta niin se ois auf wiedersehen apurahoille sillä sekunnilla ja kollegoiden mustamaalauskampanja alkaisi välittömästi.

Outo olio

Quote from: Marko L. on 30.01.2016, 01:21:04

Nyt siis oli kyse opetus jne. puolen ihmisistä. Tutkijat saavat minunkin puolestani vetää vaikka koko päivän kahvitaukoja, kunhan tulosta syntyy. Mutta näistä ei nyt ollut kyse.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

B52

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1454653716986?ref=hs-art-new-#2

Maahanmuuttovastaiset ihailevat Minna Canthia – Olisiko hän silti ollut suvakki?

Keskustelu pakolaisista ja turvapaikanhakijoista sai pari viikkoa sitten uuden kirjallisuushistoriallisen sivujuonteen.

"Naisrauha on sivistyksen suurimpia saavutuksia, jota ei maailmanhistoriassa ole ollut juuri missään kunnolla. Suomessa se on ollut hyvin lyhyen aikaa, vuosikymmeniä, ja se on nyt vaarassa", Rajat kiinni! -kansanliikettä edustava Susanna Kaukinen sanoi Ylen aamu-tv-ohjelmassa.

" Minna Canthin unelma oli aikoinaan se, että suomalaiset naiset voisivat kulkea yksin rauhassa, turvassa. Jos joku tulee sanomaan, että Soldiers of Odin on huono asia, en voi ymmärtää sitä. Sehän suojelee Minna Canthin unelmaa."

Yhdistelmä häkellyttää.

Rajat kiinni! on räyhäkkä maahanmuuttovastainen ja oikeistopopulistinen liike, jonka verkkosivuilla arvellaan pakolaiskriisiä juutalaisten salaliitoksi ja epäillään, kuoliko Hitler todella vai pakeniko Argentiinaan.

Se järjestää mielenosoituksia ja tukee katupartioita, sellaisia kuin rasismiin ja uusnatsismiin yhdistetty Soldiers of Odin. Partioita arvioidaan kootun Suomessa jo kolmelletoista paikkakunnalle.

Kannattajat perustelevat katupartioita Suomen turvattomuudella, jonka syynä on viime aikojen laaja maahanmuutto.

Monien muiden mielestä katupartiot ovat äärioikeistolaisia ja rasistisia, lietsovat väkivaltaa, rapauttavat laillisuutta ja poliisin auktoriteettia.

Minna Canth (1844–1897) taas oli suomalainen kirjailija, jonka aiheita olivat naisasia, köyhien kohtelu ja raittius. Hänen syntymäpäivänään 19. maaliskuuta liputetaan tasa-arvon puolesta.

Entä naisrauha?

Se on käsitteenä ikivanha, Ruotsin 1200-luvun rauhanlakeihin kuuluva lainsäädäntö. Niihin kuuluivat naisrauhan lisäksi kirkko-, koti ja käräjärauha. Rikkomusten seurauksista määräsi kuninkaan edustaja, joka sai myös osansa sakoista.

Voin kuvitella, että naisrauha olikin Minna Canthin unelma. En tosin löydä termiä hänen teksteistään, vaikka yritän etsiä.

Yksi kuuluisimmista artikkeleista, Naiskysymyksestä (1884) sisältää kohdan, jossa Canth pitää itsestään selvänä, että nainen "voi kävellä vapaasti yksin Kaisaniemellä yhtä hyvin kuin joku mieskin; eikä uskalla kukaan sentähden hänen mainettaan vahingoittaa".

Tässä pääpaino on kuitenkin sanalla yksin. Tarkoitus on, että nainen voi kävellä yksin, ei kenenkään – miehen tai katupartion – saattamana.

Samoina vuosina ilmestyneessä artikkelissa Siveellisyys-asia Canth nimittäin kritisoi ennen muuta miesten naisiin kohdistuvaa holhoamista, jota hän piti alistavana, tekopyhänä ja vaarallisena:

"Miehet ovat ne, jotka ankaran vaatimuksen kautta ovat sisartaan, puolisoaan, tytärtään siveettömyyden loasta varjelleet ja vahvat muurit heidän ympärilleen rakentaneet."

Tästä Minna Canth koetti kautta tuotantonsa naisia vapauttaa: "Nyt vasta muurit hajoavat; nainen seisoo täysi-ikäisenä ja vapaana, osottakoon nyt, mihin hän kelpaa", Siveellisyys-asia jatkuu.

Kaikissa lehtikirjoituksissaan, puheissaan, proosassa ja näytelmissä Canth nousi vastustamaan suomalaista kulttuuria ja lakeja, jotka pitivät naista miehen holhokkina ja estivät hänen pääsynsä vapauteen, koulutuksen ja oman työn äärelle.

Miehet, jotka uhkasivat 1800-luvun naisrauhaa, eivät siis suinkaan tulleet maan rajojen ulkopuolelta. He olivat suomalaisen naisen omaa lähipiiriä, useimmin isiä ja aviomiehiä, laajemmin katsoen moraalinvartijoita ja lainsäätäjiä.

"Vaimo ei ole avioliitossa oman ruumiinsa herra", Canth kirjoitti 1886 ja vaati naiselle oikeutta kieltäytyä avioseksistä ja jatkuvista raskauksista.




Loput linkistä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Uuno Nuivanen

Kaukinen on tietenkin vastapuolen paras iskurityöläinen, mutta muuten tuntuu, että eväät ovat toispualjokke käymässä vähiin.  ???

Toni R Jyväskylästä

Kommenteissa:

"Tämä essee on niitä helmiä, joiden takia kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta!"

"Kiitos jutusta! Tämän kaltaisten juttujen ansiosta, avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini."

Kuolleiden ihmisten haastattelu on teidän juttunne? Menkäähän tuhlaamaan sossurahanne ennustajalle!

Edit: Noiden kommenttejen sisältö on hieman arvelluttava "kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta", "avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini". Toimittajat kommentoimassa kun levikki on vapaapudotuksessa?


Roope

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 29.01.2016, 16:03:08
Minna Canth -tutkija Minna Maijala on huolissaan siitä, että suomalaiskirjailija on verukkeena Rajat kiinni -ryhmän toiminnalle. Mitä Minna Canth sanoisi katupartioinnista, jos hän eläisi?

- Jos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.

Maijala on tietokirjailija ja kirjallisuushistorioitsija sekä Suomen tunnetuin Minna Canth -tutkija. Hän on muun muassa kirjoittanut Canthin elämäkerran. Tutkijan mukaan olisi ollut epätodennäköistä, että Canth olisi aikanaan liittynyt Rajat kiinni -ryhmään.

Antti Majanderin jutussa tutkija Minna Maijala ei sano paljonkaan suoraan, mutta viittauksista äärioikeistoon, vihapuheeseen, "pakolaisten palauttamispäätöksiin" ja viranomaisten vastustamiseen voi päätellä Maijalan yhdistävän Laura Huhtasaaren Bobrikoviin, viranomaiset itsenäisyyttä edeltävään sortokoneistoon ja pakkopalautuksia vastustavat mielenosoittajat Venäjän sortoa vastustaneiden itsenäisyysmielisten vastarintaan.

QuoteSananvapauden säilymiseen johti verinen tie: kansalaiset estivät Suomen venäläistymisen, eivät poliitikot – annammeko nykyaikana tilaa ääriliikkeille vai ryhdymmekö äänekkääseen vastarintaan?

KUN Eugen Schaumania saatettiin perhehautaan Porvoossa, hänen arkkunsa päälle aseteltiin Ruotsalaisen puolueen kannattama punakeltainen Suomen lippu.

[...]

Schauman, 29-vuotias lakimies, jätti jälkeensä keisari Nikolai II:lle osoitetun kirjeen, jossa hän korosti, että suuret epäkohdat vallitsevat Suomen Suuriruhtinaskunnassa samoin kuin Puolassa, Itämerenmaakunnissa ja koko Venäjän valtakunnassakin.

Korosti useampaankin kertaan myös muiden tilannetta.

Toisin sanoen: Suomi yksin ja ensin ei ollut hänen ajattelutapansa.

Oikeudenmukaisuus ensin oli, ja Bobrikovin johtamat venäläistämistoimenpiteet sortivat niin kansalaisia kuin heidän asioitaan hoitaneita instituutioitakin, senaattia ja oikeuslaitosta myöten.

HETI Schaumanin kuoleman jälkeen monet eri tahot valjastivat hänet sankarikseen – siten, että Schaumanin tarinasta otettiin käyttöön vain ne osat, jotka sopivat kulloisenkin käyttäjän omiin tarkoituksiin.

Sama jatkuu yhä.

"Ei nykyisten äärioikeistolaisten käsityksiin mahdu se, että Schauman oli suomenruotsalainen", sortokauden ajan kamppailua isänmaan ja sananvapauden puolesta tutkinut Minna Maijala sanoo. Hänen kirjansa Kultakauden maanalainen vastarinta ilmestyi juuri.

[...]

SATA VUOTTA sitten, nyt ja luultavasti aina demokratian sekä ihmisoikeuksien kannalta kaikkein ratkaisevin seikka on se, kuka saa määrätä, minkälaista tarinaa kerrotaan? Vaikkapa sitten Suomesta ja suoma­lai­suudesta.

Bobrikov otti tehtäväkseen kertoa suomalaiset osaksi Venäjää.

[...]

Maijala puhuu poliitikkojen tunteisiin vetoavasta retoriikasta. Ennen ja nyt.

Sekä siitä, miten joillekin poliittisille toimijoille vakavasti otettavuus ei merkitse oikeastaan juuri mitään. Tärkeintä on pönkittää tarumaailmaa, johon kannattajat haluavat uskoa.

"Mitä mielikuvituksellisempia salaliittoteorioita he esittävät, sitä paremmin he tietävät sen uppoavan moniin", Maijala sanoo.

Ketkä he?

"No, Trumpiin nyt törmää joka päivä."

Entä Suomessa?

"No... Laura Huhtasaari myös maailmanluomisoppeineen on ihan silkan uskon varassa."

[...]

MAIJALAN teos kertoo historiallisen tarinan, joka osuu ajankohtaiseen kysymykseen. Kuten tekijä itse luonnehtii:

"Ollaanko hiljaa ja annetaanko tilaa vihapuheelle, ääriajattelulle, väkivallalle ja sille kaikelle ikävälle, mitä on kehittymässä? Ja ajatellaanko, että joku mystinen oikeudenmukaisuus kuitenkin huolehtii asiamme parhain päin? Vai otammeko me itse aktiivisen roolin erilaisissa verkos­toissa?"

[...]

POLIITIKOT ja instituutiot eivät pelastaneet väkeä venäläistämiseltä. Se oli tehtävä itse.

Maijalan mukaan siitä asenteesta kannattaisi ottaa oppia myös nyt sanan- ja kansalaisvapauksien vaalimisessa.

[...]

"Ihailen esimerkiksi Anu Koivusen, Anu Kantolan ja Sirpa Kähkösen kaltaisia tutkijoita ja kirjoittajia, jotka hyvin näkyvästi, topakasti ja nopeasti tarttuvat päivän tapahtumiin. Minä sijaitsen verkoston toisessa laidassa, kuuntelen ja tarkkailen. Olen pitkien tekstien tekijä."

[...]

TOIMIVAN demokratian Suomessa on totuttu luottamaan hyvään viranomaiseen. Sortokaudella usko romahti. Muun muassa siihen, että virkakieleksi määrättiin venäjä.

"Rapautuuhan usko hyvään viranomaiseen kovaa vauhtia tälläkin hetkellä", Maijala huomauttaa. "Tiedotusvälineet tekevät arvokasta työtä selvittäessään, mihin esimerkiksi pakolaisten palauttamispäätökset milloinkin oikein perustuvat."

Sortokaudella lehtiä lakkautettiin ja vaikutusvaltaisia ihmisiä karkotettiin maasta.

"Ei saa syntyä sellaista byrokratiaa, jonka sisällä kehkeytyy kaikessa hiljaisuudessa ihan mitä tahansa, kunhan se vain muodollisesti noudattaa lakia."

Maijalaa ilahduttaa, että nyt, teknologian ja kiireen aikakaudella, ihmiset menevät mielenosoituksiin.

[...]

LOPUKSI käsi sydämelle: uskaltaisinko minä itse nousta viranomaisia vastaan?

Sitä Minna Maijalakin on kysynyt itseltään.

[...]

Maijalan tutkimuksen taiteen kulta- ja politiikan sortokauden Suomesta voi tulkita vain yhdellä tavalla: on meidän asiamme, mitä maailmalla tapahtuu nyt.
Helsingin Sanomat 17.9.2017
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tavan

Melkoista akrobatiaa. Bobrikov ei kehittänyt narratiivia venäläisestä Suomesta, vaan toteutti tsaarin määräämää venäläistämispolitiikkaa. Suomi oli objektiivisesti ottaen Venäjän provinssi, jonka autonomiaa kavennettiin.

Samalla tavoin Suomi on nyt objektiivisesti ottaen EU:n provinssi, jonka autonomiaa on kavennettu nyt jo paljon raskaammin kuin Bobrikovin aikaan.

Luomisoppi taas ei perustu pelkkään uskoon, vaan myös tieteeseen (alkuräjähdysteoria, maailmankaikkeuden hienosäätö), filosofiaan (se millä on alku, täytyy olla myös syy/alullepanija) sekä Jumalalliseen paljastukseen (Raamattuun ja Jeesuksen opetukseen, joiden oppia seuraamalla kristikunta luotiin ja ylläpidettiin).
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Roope

Quote from: Tavan on 17.09.2017, 07:14:05
Melkoista akrobatiaa. Bobrikov ei kehittänyt narratiivia venäläisestä Suomesta, vaan toteutti tsaarin määräämää venäläistämispolitiikkaa. Suomi oli objektiivisesti ottaen Venäjän provinssi, jonka autonomiaa kavennettiin.

Samalla tavoin Suomi on nyt objektiivisesti ottaen EU:n provinssi, jonka autonomiaa on kavennettu nyt jo paljon raskaammin kuin Bobrikovin aikaan.

Maijala/Majander kääntävät asiat päälaelleen kiistäessään Schaumanin ja hänen aikalaistensa ajattelutavan yhteydet massamaahanmuuton vastustamiseen ("Suomi yksin ja ensin ei ollut hänen ajattelutapansa"). Silloinen venäläistämistoimien vastustaminenhan rinnastuu yksyhteen EU:n liittovaltiokehityksen vastustamiseen ja EU:n määräämän ja mahdollistaman haittamaahanmuuton vastustamiseen (Suomi ensin -liike). EU-eliitin Euroopan ulkopuolista maahanmuuttoa ylläpitävä monikultturistamisideologia ja kansallisvaltioiden päätösvaltaa ja omaleimaisuutta kaventava integraation syventäminen vastaavat hyvin pitkälle keisarillisen Venäjän ja sitä seuranneen Neuvostoliiton venäläistämisideologioita.

Kun vuosisata sitten ajettiin Suomen kansallista itsemääräämisoikeutta, ajettiin samalla myös muiden Venäjän imperiumin sortamien kansojen itsemääräämisoikeutta. Sama pätee tänään, kun taistellaan EU:ta ja EU:hun vetoavia suomalaisia poliitikkoja vastaan samalla, kun Saksan johtama EU yrittää pakkomaahanmuutolla ja talouspakotteilla murskata Euroopan kansallismieliset ainekset.

Edit:
Samoin Maijalan kysymys "ollaanko hiljaa ja annetaanko tilaa vihapuheelle, ääriajattelulle, väkivallalle ja sille kaikelle ikävälle, mitä on kehittymässä?" voisi olla kuin vuosisadan takaisten Venäjää myötäilleiden poliitikkojen ja virkamiesten suusta. Sillä vaikka asiasta ei niin paljon puhuta, Suomen itsenäistymistä edelsi myös kansallismielinen vihapuhe, ääriajattelu, väkivalta ja kaikenlainen ikävä.

Kivapuheeseen, venäläisiin kohdistuvaan rasismiin ja suomalaisuuden määritelmän laajentamiseen keskittymällä Suomi olisi nyt jotain aivan muuta kuin nykyisin.

Teemu Keskisarja: Ilman terrorismia ei olisi itsenäistä Suomea 23.12.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

IDA

Eihän meidänkään ajattelumme ole "Suomi yksin" vaan tuemme varsin voimakkaastikin Puolan, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan, eli Itämeren maiden politiikkaa niin Venäjää kuin Euroopan sosialisteja vastaan.
qui non est mecum adversum me est

foobar

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 06.02.2016, 21:16:56
Kommenteissa:

"Tämä essee on niitä helmiä, joiden takia kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta!"

"Kiitos jutusta! Tämän kaltaisten juttujen ansiosta, avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini."

Kuolleiden ihmisten haastattelu on teidän juttunne? Menkäähän tuhlaamaan sossurahanne ennustajalle!

Edit: Noiden kommenttejen sisältö on hieman arvelluttava "kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta", "avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini". Toimittajat kommentoimassa kun levikki on vapaapudotuksessa?

Käsittääkseni Hesarin tilaajaluvut eivät ole olleet aivan niin vapaassa pudotuksessa kuin ne ovat olleet aiempina vuosina. Silti itseänikin ovat alkaneet ihmetyttää erityisesti näihin pidempiin paatospaasauksiin ensimmäisinä ilmestyvät kommentit joilla ei ole mitään muuta sisältöä kuin että onpa hieno lehti, kaikki mitä kirjoitatte on puhdasta kultaa. Jotenkin tulevat mieleen ihmiset jotka ovat Unelmansa(tm) säröilyn ja todellisuuden vähittäisen paljastumisen edessä menneet jonkinlaiseen psykoosiin jossa epätoivoisesti ihaillen tarttuvat jokaiseen oljenkorteen joka saisi unohtamaan oman selän takana sortuvan aaterakennelman. Millään muulla kuin oikeamielisyyden todistelulla itselle ja aateryhmälle ei tunnu olevan keskustelullista arvoa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.