News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-03-23 Felix-mainoksesta nousi rasistinen kohu. Yhtiö odotti huutelua

Started by writer, 23.03.2016, 17:56:35

Previous topic - Next topic

Kim Evil-666

Nykyään joka toiseen mainokseen ( ehkä hieman liioitellusti ) tungetaan mukaan neekeri. Jos tässä ei näe mokutuksen aivopesun yhteyttä, täytyy olla hieman yksinkertainen. Aivan sama, onko ketsuppityttö "kunnollinen" tai ei.

Se iso kuva on se, mitä tässä mainoksessa muokataan. Ymmärrän kyllä, että on myös helvetin paljon niitä, joiden mielestä on "suomalaiseen makuun".

Niin, suomalaisuus on myös isossa kuvassa vähemmistö. Tällä vauhdilla suomalaisuudesta uhkaa tulla sekametelisoppa. Kyllä värillä on väliä...siinä isossa kuvassa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Eino P. Keravalta

Ketsuppi on pahaa.

Suvaitsen olla syömättä sitä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

vasen_laita

Itse suosin aina suomalaisia tuotteita, mutta tällaista poliittisesti arvolatautunutta ketsuppia ei ruokapöytääni tule. Heinz on oma ja lasten suosikki (laittavat sitä kaikkiin ruokiin)

Dredex

Tämä Felix-tapaus on kyllä semmoinen "onnea valitsemallanne tiellä".

acc

Felix-mainos tehosi minuun. Ostin hiljattain tomaattisosetta ja muistin mainoksen. Sinne jäi Felix hyllyyn. Ostin Heinzin ketchuppia.



2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Pöllämystynyt

Juuri tätä tarkoitin, kun ryhdyin boikottiin ja tein pientä kampanjointityötäkin sen puolesta, vaikka minua ei haittaa mustan naisen käyttö mainoksessa.

Felix politisoi ja antoi politisoida itsensä tavalla, jonka pitäisi herättää valveutuneissa kuluttajissa vastareaktio. Felix pelaa poliittista peliä samalla puolella kuin monet oikeita vakavia ongelmia aiheuttavat tahot, ja samassa linjassa maahanmuuttomaltillisia vastaan. Felix saa väestönsiirtäjiltä paljon tukiostoja, joita täytyy tasapainottaa boikotilla, ettei se muodostu houkuttelevaksi esimerkiksi tai anna väärää kuvaa lopultakin pienen tukiostajien joukon laajuudesta ja vaikutusvallasta kuluttajina.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

acc

Quote from: Pöllämystynyt on 24.09.2016, 15:28:01
Juuri tätä tarkoitin, kun ryhdyin boikottiin ja tein pientä kampanjointityötäkin sen puolesta, vaikka minua ei haittaa mustan naisen käyttö mainoksessa.

Felix politisoi ja antoi politisoida itsensä tavalla, jonka pitäisi herättää valveutuneissa kuluttajissa vastareaktio. Felix pelaa poliittista peliä samalla puolella kuin monet oikeita vakavia ongelmia aiheuttavat tahot, ja samassa linjassa maahanmuuttomaltillisia vastaan. Felix saa väestönsiirtäjiltä paljon tukiostoja, joita täytyy tasapainottaa boikotilla, ettei se muodostu houkuttelevaksi esimerkiksi tai anna väärää kuvaa lopultakin pienen tukiostajien joukon laajuudesta ja vaikutusvallasta kuluttajina.

Sanaa "maahanmuuttomaltillinen" soisin käytettäväksi enemmänkin.  Harvapa haluaa maltillisuutta vastustaa.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

nollatoleranssi

Ei liity mitenkään Felixiin, mutta L'Orealilta oli mainos Hijab-naisesta. En muista koskaan aiemmin nähneeni musliminaisten mainoksia televisiosta.

Palautetaankin muistiin eräs kuuluisa säätiedotus Irakista ja Ruotsista.

Weather forecast in Iraq and in Sweden
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Nuïva

En ole Felix-mainosta nähnyt, mutta tässä ketjussa esitetyn perusteella lienen saanut kyllin tarkan käsityksen sen sisällöstä.

Kyseisen mainoksen tarkoituksena on epäilemättä ollut "hämmentää kattilaa", jos sitä nyt siksi voi kutsua.

Tuotemerkki on esitetty yhteydessä, jossa mainoksen muu sisältö ei oikeastaan liity itse tuotteeseen taikka sen yleisiin käyttötapoihin mitenkään. Tämä on tietysti hyvin tavallinen tapa liittää tuotteeseen ja sen käyttöön mielikuvia, esimerkkinä vaikkapa erään suositun kahvimerkin mainokset, joissa joku käsityöläinen valmistaa jotain taitoa vaativaa ja kertoo työhön liittyvistä kokemuksistaan. Näin katsoja voi samastua mainoksen tunneilmapiiriin, jonka jälkeen tuote tuodaan vaivihkaa osaksi tuota tunneilmapiiriä. Mainituissa kahvimainoksissa tunneilmapiiri on jokseenkin nostalginen, joten katsoja kokee helposti tuotteeseen ja sen käyttämiseen liittyvän perinteen vahvistuvan tunnetasolla.

Jos mainoksessa esiintyy ihminen soutamassa järvellä ja tämä kertoo aina pitäneensä kalastamisesta (ja ketsupista), vaikuttaa tämä samanlaiselta kuin mainitsemani kahvimainokset. Tässä tapauksessa mainostajan tarkoituksena ei kuitenkaan ole vedota katsojan nostalgian kokemiseen taikka perinteiden viehätykseen, vaikka lähestymistapa matkiikin hyvin tunnetuiksi tulleita kahvimainoksia. Pikemminkin mainos saa katsojassa aikaiseksi kokemuksen, että kaikki ei nyt ole kohdallaan. Tämän vuoksi katsojan on reagoitava ja selitettävä itselleen, minkä vuoksi ulkoisesti hyvin ulkomaalaisen näköinen ihminen puhuu selkeää suomea ja harrastaa perinteisiä suomalaisia tapoja. Joillekin suhtautuminen mainoksen "epäkohtaan" eli mustaan kalastajaan Suomalaisella järvellä voi olla niin luonnollinen, ettei hänen tarvitse reagoida siihen mitenkään. Useimmat siihen kuitenkin reagoivat.

Mainostajalle ei ole tullut yllätyksenä aiheeseen liittyvät poliittisesti, asenteellisesti ja maailmankatsomuksellisesti latautuneet mielipiteet. He tietoisesti maalaavat nostalgista kuvaa mustasta kalastajasta Suomalaisella järvellä. Tämä antaa ymmärtää, että kyseessä on luonnollinen ja jo pitkään jatkunut ilmiö, joka on yhtä luonnollinen tai jopa luonnollisempi asia kuin valkoinen kalastaja samaisella järvellä.

Kun mainostaja on valmis julkaisemaan poliittisesti "epävakaana" aikana mainoksen, jossa otetaan vahvasti kantaa politiikkaan, tietää hän, että se on omiaan herättämään voimakkaita kannanottoja sekä puolesta että vastaan. On hyvin luultavaa, että mainostaja on ajatellut saavansa tuotteelleen lisää julkisuutta juurikin mainoksen herättämän "poliittisen" kohun vuoksi. Pian jokaisen on otettava kantaa mustan kalastajan tapaukseen ainakin omassa mielessään, ja samalla hän tulee luomaan mielessään silmäyksen myös Felixin tuotteeseen. Tuskin Felixistä yritetään mitään suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden brändiä leipoa, mutta ainakin se yrittää ratsastaa niillä.

Jäämme innolla odottamaan mainoksia, joissa jollakin tunnetulla makeisella lohdutetaan bussin pysäkille jättämää mustaihoista poikaa.