News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Started by Micke90, 19.03.2014, 21:17:07

Previous topic - Next topic

jumppajoonas


Bensiiniä (joka on hiilivety) on mahdollista tuottaa ihan ilmakehän hiilidioksidista ja vedestä jos vain tarpeeksi halpaa energiaa on saatavilla.
"Ei voi kuljettaa totuuden soihtua väkijoukossa käräyttämättä jonkun partaa" (Sokrates 469 - 399 eaa.)

Totti

Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Vetyautoissa on niin paljon teknisiä ongelmia, että niiden läpilyönti massamarkkinoille on lähes mahdoton tehtävä. Yksittäiset vetyautot saadaan toki toimimaan, mutta ne on täynnä erikoisratkaisuja, jotka eivät sovellu massamarkkinoille korkean hintansa takia.

Muutama ongelma:

- Vety on aine joka palaa hyvin laajalla saostussuhteella, tehden siitä hyvin räjähdysalttiin aineen pienissäkin tiheyksissä toisin kun esim. bensiini. Vetyauto on tosiasiassa liikkuva pommi, jonka pienikin virhetoiminta saattaa räjäyttää koko auton taivaan tuulin.

- Vety palaa lähes näkymättömällä liekillä, tehden siitä vaarallisen palovaaran havainnointiongelman takia.

- Vety diffusoituu suoraan metalliputkien läpi, joka aiheuttaa ongelman auton säilyttämisestä suljetuissa tiloissa. Koska vety nousee ylöspäin, yön yli säilytetty vetyauto voi luoda räjähdystilanteen esim. autotalliin katon alle.

- Vety aiheuttaa metalliosien haurautta, jonka seurauksena auton putkistot ja muut osat voivat pirstaloitua lasinomaisesti kesken ajon päästäen kaasun ulos.

- Lähes kaikki vety, joka nykyään tuotetaan tulee maakaasusta tai muista hiilivedyistä. Vetytuotanto on tämän myötä hyvin saastuttavaa toimintaa, päästäen ulos mm. suuria määriä hiilidioksiidiä.

- Vetyä voi tuottaa sähköllä vedestä, mutta silloin hyötysuhde tippuu hyvin pieneksi. Ekologisin tapa tuottaa vetyä on käyttää aurinkokennoja, jolloin ns. well-to-wheels hyötysuhde on hyvin alhainen. Aurinkokennoilla tai tuulivoimalla ei pysty tuottamaan tarpeeksi vetyä autoilijoiden tarpeisiin.

- Vety on pakko säilyttää puristettuna, muuten se vie liikaa tilaa. Vedyn puristaminen nestemäiseksi syö energiaa ja silti vetytankit on yleensä suuren kokoisia vieden paljon tilaa itse autosta.

- Vety pitäisi tankkaa nesteenä eli samalla lailla kun bensiini. Tankkausasemien rakentaminen on vähintään satojen miljardien urakka maailmanlaajuisesti. Tällä hetkellä ei ole tiedossa kuka rahoittaisi tätä hanketta.


Kaikki nämä ongelmat ovat toki ratkaistavissa. Teknologia on olemassa, mutta se on niin kallista, että pienikin vetyauto maksaa Suomessa autokaupassa 100 000 euroa. Tässä ei edes ole kyse teknologian alkukalleudesta vaan fysiikan peruongelmista, joiden torjuminen maksaa paljon rahaa.

Vetyauto on kuollut konsepti. Sen perään on ihan turha haikailla kun on jo olemassa parempia teknologioita kuten sähköauto.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Nikolas

Metanoli olisi vetyyn verrattuna huomattavan käyttäjäystävällinen vaihtoehto. Tällä en tarkoita, että olisin mitenkään muita alkoholipolttoaineita vastaan. Sattumoisin metanolin tuotantoprosessit ovat maailmalla hyvinkin hallussa ja tuotanto biomassasta onnistuu myös. Jos samaan päästään etanolin ja propanolin kohdalla, mikäs siinä.

Metanolia on kauhisteltu sen myrkyllisyyden vuoksi, ikään kuin tavallinen moottoribensiini ei olisi myrkyllistä.

Totti

Quote from: Nikolas Ojala on 17.05.2014, 23:59:50
Metanoli olisi vetyyn verrattuna huomattavan käyttäjäystävällinen vaihtoehto. Tällä en tarkoita, että olisin mitenkään muita alkoholipolttoaineita vastaan. Sattumoisin metanolin tuotantoprosessit ovat maailmalla hyvinkin hallussa ja tuotanto biomassasta onnistuu myös. Jos samaan päästään etanolin ja propanolin kohdalla, mikäs siinä.

Metanolia on kauhisteltu sen myrkyllisyyden vuoksi, ikään kuin tavallinen moottoribensiini ei olisi myrkyllistä.

Metanoli on polttoaineena paljon parempi kun vety. Se vaatii huomattavan vähän ja yksinkertaisia teknisiä erityisratkaisuja jopa ainoana (ei saostettuna bensiiniin) polttoaineen käytettynä.

Etanoli on alkoholi, joka tuotetaan käymällä lähinnä kasviaineksista. Pääkritiikki on kohdistunut peltopinta-alan käyttämiseen etanolikasvien kasvattamiseen. Sen lisäksi on epäselvää, mikä todellinen ekologinen hyöty oikeasti on. Joiden tutkimusten mukaan se on jopa negatiivinen eli etanoli saastuttaa enemmän kun bensiini.

Bushin presidenttiyden aikana USA:ssa tuettiin etanolituotantoa, joka johti viljan hinnan rajuun nousuun. Tämä antaisi ymmärtää, että etanolin tuotanto joudutaan subventoimaan korkeimmilla ruoan hinnoilla eli se ei ole kannattava vaihtoehto bensiinille.

Tällä hetkellä sähköauto näyttää ylivoimaisesti lupaavimmalta vaihtoehdolta. Se on suoraviivainen tekninen ratkaisu missä hyötysuhde on varsin hyvä ja ekologisuus erinomainen jos käyttää uusiutuvia sähkölähteitä.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Nikolas

Quote from: Faidros. on 20.03.2014, 06:28:11

Nestekaasua(autogas) puhtaampaa energiaa ei ole toistaiseksi keksitty, mutta Suomi on maailman ainoa maa joka on asettanut sen käytölle 20 x käyttövoimaveron rangaistukseksi.


Onkos muuten tämä nykyinen hallitus tehnyt mitään näille älyttömille käyttövoimaveroille? Häkäpönttö-Sipilällä luulisi olevan jotain henkilökohtaistakin mielenkiintoa asiaan.

Faidros.

Quote from: Nikolas Ojala on 04.11.2015, 18:40:00
Quote from: Faidros. on 20.03.2014, 06:28:11

Nestekaasua(autogas) puhtaampaa energiaa ei ole toistaiseksi keksitty, mutta Suomi on maailman ainoa maa joka on asettanut sen käytölle 20 x käyttövoimaveron rangaistukseksi.


Onkos muuten tämä nykyinen hallitus tehnyt mitään näille älyttömille käyttövoimaveroille? Häkäpönttö-Sipilällä luulisi olevan jotain henkilökohtaistakin mielenkiintoa asiaan.

Ei yhtään mitään, eikä myöskään oppositio. Vihreät vastustaa kaikkea yksityistä ja sosialistit sen lisäksi saastettomuutta, jos se ei tuota hyvinvointia proletariaatille.
Ilolla olen pannut merkille, että Gasum on alkonut myymään halvempaa ja tehokkaampaa maakaasua biokaasun vaihtoehtona samoista mittareista.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

Quote from: Totti on 17.05.2014, 23:49:31

- Vety on pakko säilyttää puristettuna, muuten se vie liikaa tilaa. Vedyn puristaminen nestemäiseksi syö energiaa ja silti vetytankit on yleensä suuren kokoisia vieden paljon tilaa itse autosta.


Vety täytyy puristaa, mutta sitä ei ole pakko nesteyttää. Nykyaikaiset säiliöt mahdollistavat 700 bar paineen. Ymmärrän kyllä, että liikennekäyttöön hyväksytyn paineastian täytyy täyttää tiukat standardit ja sietää koeponnistukset, mutta silti tuntuisi hieman jännittävältä körötellä autolla tuollainen painesäiliö mukana.  ???  Tosin nitrometaani olisi vielä jännittävämpi.  :o

Faidros.

Quote from: Nikolas Ojala on 17.05.2014, 23:59:50
Metanolia on kauhisteltu sen myrkyllisyyden vuoksi, ikään kuin tavallinen moottoribensiini ei olisi myrkyllistä.

Bensiinistä ei saa känniä, niin kuin metanolista.
Metanolikännin hoitokeino on alkoholilla tuotettu känni siihen saakka kun sisäelimet pettää. Muuta hoitokeinoa ei ole, jos on saanut riittävän satsin metanolia.
Spurgut kai myisivät toisilleen rahapulassa metanolia, jos olisi lupavapaata?
Myydäänkö missään maassa metanolia muuhun kuin kilpamoottoreihin tai teollisuuteen?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

Quote from: Faidros. on 04.11.2015, 18:59:59

Myydäänkö missään maassa metanolia muuhun kuin kilpamoottoreihin tai teollisuuteen?


Joissain tuulilasin pesunesteissä sitä on seassa.

Puhdas metanoli on Suomessa erikoistuote, josta otetaan vähittäiskaupassa myös erikoishinta. Muutenhan se olisikin halvempaa kuin bensiini.