News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Started by Micke90, 19.03.2014, 21:17:07

Previous topic - Next topic

Mursu

Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

Vety kuitenkin tehdään metaanista (maakaasusta) ja vedestä.

Mursu

Quote from: Tahdoton Nahjus on 19.03.2014, 22:47:12
Mythbustersissa työnnettiin suoraan vaan vetyletku kaasuttimeen ja hyvinkin pelasi tavallinen bensamoottori.
En nyt oikein taas sisäistä mihin tähän tätä järjettömän huonolla hyötysuhteella ja helevetin kallista polttokennoa tarvitaan.
Joku vois tietysti selittää.

Paljon huonompi se polttomoottorin hyötysuhde on.

Tahdoton Nahjus

Quote from: Mursu on 20.03.2014, 01:21:21
Quote from: Tahdoton Nahjus on 19.03.2014, 22:47:12
Mythbustersissa työnnettiin suoraan vaan vetyletku kaasuttimeen ja hyvinkin pelasi tavallinen bensamoottori.
En nyt oikein taas sisäistä mihin tähän tätä järjettömän huonolla hyötysuhteella ja helevetin kallista polttokennoa tarvitaan.
Joku vois tietysti selittää.
Paljon huonompi se polttomoottorin hyötysuhde on.

No jatkokysymys on se, että onhan niitä muillakin polttoaineilla toimivia polttokennoja, kuten suoraan maakaasulla.  Miksei niitä käytetä.

Tabula Rasa

Biokaasu olisi liian huoltovarma ratkaisu. Öljykeisareilla ei olisi enää palliotetta. Vrt jokaisesta lehmänläjästä tai kaatopaikkakassillisesta polttoainetta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Parsifal

Quote from: Tabula Rasa on 20.03.2014, 03:15:53
Biokaasu olisi liian huoltovarma ratkaisu. Öljykeisareilla ei olisi enää palliotetta. Vrt jokaisesta lehmänläjästä tai kaatopaikkakassillisesta polttoainetta.

Tuskinpa niistä koskaan ihan niin paljon energiaa saadaan irti.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Tabula Rasa

Quote from: Parsifal on 20.03.2014, 04:21:19
Quote from: Tabula Rasa on 20.03.2014, 03:15:53
Biokaasu olisi liian huoltovarma ratkaisu. Öljykeisareilla ei olisi enää palliotetta. Vrt jokaisesta lehmänläjästä tai kaatopaikkakassillisesta polttoainetta.

Tuskinpa niistä koskaan ihan niin paljon energiaa saadaan irti.

Njooh. Energiatehokkaasti saataisiin about 15 twh kun koko maan energiankulutus oli viime vuonna 408 twh.

Se sitten etten saanut selville paljonko tuo tekisi koko maan auto/henkilöautokannan käyttämästä energiasta.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Waste_statistics
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ekto

Nestemäinen typpi on se seuraava iso juttu. Sitä jää nestemäisen hapen tuotannosta hirveästi yli ja sen saa kohtuu halvalla muutettua liike-energiaksi.

Faidros.

Quote from: Mursu on 20.03.2014, 00:40:15
Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

Vety kuitenkin tehdään metaanista (maakaasusta) ja vedestä.

Sähköllä, jota tehdään kasvavassa määrin kivihiilellä, kun energiapolitiikkaa on vihreät säätämässä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Salvation

Quote from: Faidros. on 20.03.2014, 06:06:03
Quote from: Mursu on 20.03.2014, 00:40:15
Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

Vety kuitenkin tehdään metaanista (maakaasusta) ja vedestä.

Sähköllä, jota tehdään kasvavassa määrin kivihiilellä, kun energiapolitiikkaa on vihreät säätämässä.

Enempää Vihreitä puolustelematta (en voisi koskaan äänestää Vihreiden edustajaa) verotussekoilu kivihiili><maakaasu on Keskustan ja Pekkarisen syytä.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Faidros.

Quote from: ekto on 20.03.2014, 06:04:49
Nestemäinen typpi on se seuraava iso juttu. Sitä jää nestemäisen hapen tuotannosta hirveästi yli ja sen saa kohtuu halvalla muutettua liike-energiaksi.

Jos nyt poistettaisiin ensin jo toimivan, puhtaan energian rangaistusvero Suomesta, ennenkuin aletaan keksimään pyörää uudestaan! :facepalm:
Erittäin edullisen nestekaasulaitteiston voi jokainen teininä mopoja roplannut asentaa itse autoonsa. Tämän voin sanoa kokemuksesta, koska itselläni oli lainalaitteet moottoripyörässä.
Nestekaasua(autogas) puhtaampaa energiaa ei ole toistaiseksi keksitty, mutta Suomi on maailman ainoa maa joka on asettanut sen käytölle 20 x käyttövoimaveron rangaistukseksi.
Ihmettelen suomalaisia poliitikkoja, miksi kukaan ei avaa suutansa asiasta? Nestekaasuterminaaleja rakennetaan ympäri rannikkoa, mutta jakelupisteitä ei kannata yksityiskäyttöön rakentaa, koska verotus.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Urpo Juusto

QuoteJos nyt poistettaisiin ensin jo toimivan, puhtaan energian rangaistusvero Suomesta, ennenkuin aletaan keksimään pyörää uudestaan! :facepalm:

Älä pidättele hengitystäsi. Valtio kerää vuosittain liikenteestä yli 6mrd veroa (tieliikenteen menot valtiolle n 1mrd) eli kyseessä on merkittävä lypsylehmä valtiolle, eikä siitä luovuta. Niin kauan kuin autot pörräävät pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla, korkea verotus voidaan perustella hallintoalamaisille saastuttamisella yms.

Eiköhän nämä ruuhkamaksut, kilometriverot ja gepsiseurannat nimenomaan ole valtion valmistautumista siihen, että pitkällä tähtäimellä polttoaineverokertymä tulee pienenemään, kun sähkö- vety- etc autot alkavat yleistyä jossain vaiheessa. Siinä vaiheessa verotusta aletaan vain siirtämään sinne ajettuihin kilometreihin ja pidetään huoli, ettei valtio menetä verosentin senttiä tämän muutoksen tapahtuessa.

Faidros.

^Tämä sopii vihreille, koska he eivät ole aidosti kiinnostuneita saasteettomasta autoilusta.
Ympäristöministeri patsastelee vetyauton vieressä tietäen hyvin, ettei siitä ole käytännössä mihinkään muuhun kuin illuusion ylläpitämiseen siitä, että vihreät olisivat kiinnostuneita asiasta. Voi vittu, mitä rahan haaskausta! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

op

Quote from: Salvation on 19.03.2014, 22:49:30
Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

no eiii...

Onhan se näin, koska vetyä ei mistään vain "oteta" kuten aurinkoenergiaa tai öljyä vaan sitä täytyy tuottaa, jossa kuluu energiaa (joo täytyy öljyäkin jalostaa, mutta huomattavasti simppelimpi prosessi). Toisaalta ei sähkökään ole energianlähde vaan nimenomaan varastointimetodi - vieläpä huono sellainen, koska akkujen varaus purkautuu itsestään.

Käyttäjänäkökulmasta vetytankkauksella toimiva auto on huomattavasti miellyttävämpi kuin (hyvin) rajallisen käyttösäteen sähköauto. Ympäristönäkökulmasta en tiedä. Onko puhtaan sähköauton akustot niin suuri kuormitus ympäristölle, että vedyntuotanto ja polttokennon materiaalit tulevat sille vähemmän haitallisiksi? Näin saattaa hyvin olla, etenkin jos vety saadaan tuotettua jollain muulla kuin kivihiilivoimalla.

Mursu

Quote from: Faidros. on 20.03.2014, 06:06:03
Quote from: Mursu on 20.03.2014, 00:40:15
Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

Vety kuitenkin tehdään metaanista (maakaasusta) ja vedestä.

Sähköllä, jota tehdään kasvavassa määrin kivihiilellä, kun energiapolitiikkaa on vihreät säätämässä.

Ei tuossa sähköä käytetä vaan lämpöä.

xor_rox

Quote from: op on 20.03.2014, 09:35:33
Quote from: Salvation on 19.03.2014, 22:49:30
Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

no eiii...

Onhan se näin, koska vetyä ei mistään vain "oteta" kuten aurinkoenergiaa tai öljyä vaan sitä täytyy tuottaa, jossa kuluu energiaa (joo täytyy öljyäkin jalostaa, mutta huomattavasti simppelimpi prosessi). Toisaalta ei sähkökään ole energianlähde vaan nimenomaan varastointimetodi - vieläpä huono sellainen, koska akkujen varaus purkautuu itsestään.

Käyttäjänäkökulmasta vetytankkauksella toimiva auto on huomattavasti miellyttävämpi kuin (hyvin) rajallisen käyttösäteen sähköauto. Ympäristönäkökulmasta en tiedä. Onko puhtaan sähköauton akustot niin suuri kuormitus ympäristölle, että vedyntuotanto ja polttokennon materiaalit tulevat sille vähemmän haitallisiksi? Näin saattaa hyvin olla, etenkin jos vety saadaan tuotettua jollain muulla kuin kivihiilivoimalla.

Mutta kun vetyauto on sähköauto, tai siis uuden sukupolven hybridi. Ja sellaisena se vaatii ison akun, johon polttokennon tuottama sähköenergia varastoidaan. Lisäksi se tarvitsee vetysäiliön, jonka tulee olla huomattavasti suurempi, kuin polttomoottorihybridissä.

Vrt. uuden sukupolven hybridejä ovat esim. Chevy Volt tai Fisker Karma.

huhha

Quote from: Nikolas Ojala on 19.03.2014, 23:06:53
Vety on sittenkin vain polttoaine, joka pitää erikseen tuottaa jossain. Tietääkseni vetyä saadaan tehtyä halvimmalla maakaasusta. Nyt kun muistetaan, että maakaasulla kulkevia autoja on myös olemassa, herää kysymys, että missä se pihvi on? Tietysti, jos kokonaishyötysuhde saadaan vedyn tuotannon, polttokennojen ja sähkömoottorin avulla korkeammaksi, siinä se pihvi on. Jossittelua tämä on, ellei tarkempaa faktaa jostain heru.

Pihviä ei ole. Kustannukset (polttokenno, vedynjakelu, tankit) ovat niin paljon isommat kuin ratkaisussa polttomoottori+metaani. Platinalla on parempaakin tekemistä kuin kököttää ihmisten autotalleissa. Jos autonomistuksen malli muuttuu (roboautot) ja maakaasu kallistuu, niin asiaa voidaan katsoa uudestaan.
Quote
Suomalainen vastaus vetytaloudelle voisi olla metanolitalous. Metanolia voi valmistaa täysin kotimaisesta biomassasta kuten puuhakkeesta ja metanoli on todistetusti kelpo moottoripolttoainetta.
Metanoli ansaitsisi kyllä ratkaisuna enemmän huomiota. Valmistus hiilestä, turpeesta, puusta ym. ei ole ihan helppoa, mutta kuitenkin helpompaa ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin raskaampien synteettisten polttoaineiden tai etanolin valmistus. Käsittely on paljon helpompaa ja halvempaa kuin kaasumaisten aineiden kanssa. Ja huono energiatiheys (n. kolmannes bensiinistä) ei ole kovin paha juttu niin kauan kun polttoaineen osuus tavallisen henkilöauton painosta on alle 5%. Kyseessä on myös varsin monineuvoinen aine jota jo käytetään paljon teollisuudessa (tämä ei ole niinkään argumentti polttoainekäytön puolesta kuin metanolin uusiutuvista valmistuksen puolesta).

Erinäiset polttokennot myös syövät metanolia: olisi aika kätevää jos esim. läppärin voisi ladata hetkessä auton tankista.

Quote from: ekto on 20.03.2014, 06:04:49
Nestemäinen typpi on se seuraava iso juttu. Sitä jää nestemäisen hapen tuotannosta hirveästi yli ja sen saa kohtuu halvalla muutettua liike-energiaksi.

Ei taida toimia pakkasessa?

huhha

Quote from: Faidros. on 20.03.2014, 06:28:11
Erittäin edullisen nestekaasulaitteiston voi jokainen teininä mopoja roplannut asentaa itse autoonsa. Tämän voin sanoa kokemuksesta, koska itselläni oli lainalaitteet moottoripyörässä.
Nestekaasua(autogas) puhtaampaa energiaa ei ole toistaiseksi keksitty, mutta Suomi on maailman ainoa maa joka on asettanut sen käytölle 20 x käyttövoimaveron rangaistukseksi.
Ihmettelen suomalaisia poliitikkoja, miksi kukaan ei avaa suutansa asiasta? Nestekaasuterminaaleja rakennetaan ympäri rannikkoa, mutta jakelupisteitä ei kannata yksityiskäyttöön rakentaa, koska verotus.

Pitää muistaa ero nestekaasun (grillikaasun, eli enimmäkseen propaania, öljynjalostuksen sivutuote) ja nesteytetyn maakaasun (enimmäkseen metaania) välillä. Ensimmäisen voi nesteyttää luokkaa ~kymmenellä barilla, jälkimmäinen pitää taas jäähdyttää nesteytystä varten. Maakaasua ei jaeta nestemuodossa, mutta ei senkään polttoainekäyttö ole ollenkaan niin hankalaa kuin vedyn.

Quote from: Tahdoton Nahjus on 20.03.2014, 01:35:58
No jatkokysymys on se, että onhan niitä muillakin polttoaineilla toimivia polttokennoja, kuten suoraan maakaasulla.  Miksei niitä käytetä.

Maakaasu vaatii happea johtavan elektrolyytin, joiden tehon ja massan suhde on vielä liian huono ajoneuvokäyttöön. Ja tällainen elektrolyytti vaatii hyvin korkean lämpötilan -> pitkä ylösajoaika, solveltuu huonosti ja kestää huonosti pätkittäistä käyttöä. Jäähdytys on toki paljon helpompaa  :).

Kaikkihan ajaisivat jo sähköllä, jos akut olisivat ikuisia. Mutta kun eivät ole ja maksavat niin prklsti. Polttokennoillakin on omat elinkaarensa, joita ei vielä tunneta oikein hyvin. Vähän myös epäilyttää soveltuvuus pakkasolosuhteisiin, kennot tuskin kestävät toistuvaa jäätymistä märkänä.

Mutta tekniikka kehittyy. Itse olen ainakin iloinen vanhus jos saan ysikymppisenä istua millä tahansa kotimaisella polttoaineella käyvässä robottiautossa. Jos se on polttokennoauto, niin aina siistimpää. Toisaalta ennen vanhaan lennettiin Concordellakin, vaan ei lennetä enää.

vilach

QuoteVetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
...............
Kyllä liikenteessä vetyautolla on varmaan 10–20 vuoden kuluessa on merkittävä rooli ja siitä eteenpäin vaan kasvaa. Tämä on päästötön tapa liikkua ja vety on resurssi, jota riittää.
Paljon kirjaimia, eikä konkreettisia lukuja. Vedyn tiheys on todella alhainen, se vaatii erittäin lujan säiliön, säiliöön mahtuu vähän vetyä pienen tiheyden takia. Vetyautot ovat hyvin kalliita, toyota aikoo tuoda markkinoille vetyauton lähivuosia, hinta muistaakseni yli 40 tuhatta. Miksei siirrytä maakaasuun? Sen energiatiheys on moninkertainen verrattuna vetyyn. Se on halpa, sitä on aika paljon maapallolla.
Quote from: Nuivake on 19.03.2014, 21:23:0390% hyötysuhteella tarvitaan n. 45kWh sähköenergiaa vetykilon tuottamiseen.
Miten sinä laskit?
Quote13c kWh sähkön hinnalla tuo maksaa 5.85€ per vetykilo. Kuinka pitkälle sillä pääsee?
Sähkö ilman siirtomaksuja maksaa noin 6 centtiä.

Parsifal

Quote from: vilach on 22.03.2014, 00:19:01
Paljon kirjaimia, eikä konkreettisia lukuja. Vedyn tiheys on todella alhainen, se vaatii erittäin lujan säiliön, säiliöön mahtuu vähän vetyä pienen tiheyden takia.
Nestemäistä vetyä kyllä menisi aika mukavasti; tosin se vaatinee omat pienet tekniset jipponsa...

QuoteMiksei siirrytä maakaasuun?
Venäjä ja energiariippuvuus.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Faidros.

Quote from: huhha on 21.03.2014, 16:37:08
Quote from: Faidros. on 20.03.2014, 06:28:11
Erittäin edullisen nestekaasulaitteiston voi jokainen teininä mopoja roplannut asentaa itse autoonsa. Tämän voin sanoa kokemuksesta, koska itselläni oli lainalaitteet moottoripyörässä.
Nestekaasua(autogas) puhtaampaa energiaa ei ole toistaiseksi keksitty, mutta Suomi on maailman ainoa maa joka on asettanut sen käytölle 20 x käyttövoimaveron rangaistukseksi.
Ihmettelen suomalaisia poliitikkoja, miksi kukaan ei avaa suutansa asiasta? Nestekaasuterminaaleja rakennetaan ympäri rannikkoa, mutta jakelupisteitä ei kannata yksityiskäyttöön rakentaa, koska verotus.

Pitää muistaa ero nestekaasun (grillikaasun, eli enimmäkseen propaania, öljynjalostuksen sivutuote) ja nesteytetyn maakaasun (enimmäkseen metaania) välillä. Ensimmäisen voi nesteyttää luokkaa ~kymmenellä barilla, jälkimmäinen pitää taas jäähdyttää nesteytystä varten. Maakaasua ei jaeta nestemuodossa, mutta ei senkään polttoainekäyttö ole ollenkaan niin hankalaa kuin vedyn.

Mikä on pointtisi? Kyllä minä jotain "vaihtoehtopolttoaineista" tiedän, kun olen nestekaasu ja etanoliprätkän väsännyt ja ajelen maakaasuautolla.

Seuraavaksi täytyisi kokeilla serkun rypsiruuvia, sillä saa sujuvasti erotettua öljyn kasvimassasta. Sitten nuotio tynnyrin alle ja...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nuivake

Quote from: vilach on 22.03.2014, 00:19:01

Quote from: Nuivake on 19.03.2014, 21:23:0390% hyötysuhteella tarvitaan n. 45kWh sähköenergiaa vetykilon tuottamiseen.
Miten sinä laskit?
Quote13c kWh sähkön hinnalla tuo maksaa 5.85€ per vetykilo. Kuinka pitkälle sillä pääsee?
Sähkö ilman siirtomaksuja maksaa noin 6 centtiä.

Miten laskin?
Kaavalla G + OO + g +LE

95E ilman veroja maksaa 80c litra.


Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Mehud

Jos päästöinä on vain vettä, niin vesiliirron mahdollisuus kasvaa. Aiheuttaako vetyautot tulvia suomessa ja viljelyyn perustuvia menestystarinoita afrikan kuivilla alueilla. Meikäläinen marssii kumisaapaskauppaan tätä odotellessa.

Tokihan tuo kuulostaa hienolta, jos homma pelittää tankkausverkoston, toimintasäteen ja verotuksen puolesta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

ekto

Quote from: huhha on 21.03.2014, 16:07:33

Quote from: ekto on 20.03.2014, 06:04:49
Nestemäinen typpi on se seuraava iso juttu. Sitä jää nestemäisen hapen tuotannosta hirveästi yli ja sen saa kohtuu halvalla muutettua liike-energiaksi.

Ei taida toimia pakkasessa?

käsittääkseni nestemäinen typpi on varsin kylmää itsessään, reilusti kylmempää kuin pakkasilma. Toki se lämpenee kun sitä puristetaan sylinterillä, mutta voi olla, että sitä pitää lämmittää ensin sillä pakkasilmalla. Tai paineistaa jotenkin.

kekkeruusi

Vetyautoissa saattaisi olla yllättäen ratkaisu myös liikenneturvallisuuden parantamiseen. Kyllä porukka ajelisi siististi ja hissun kissun, kun tietäisi että jokainen kolari voisi aiheuttaa tuhovoimaisen räjähdyksen.  :D

vilach

Quote from: Nuivake on 22.03.2014, 09:27:59Kaavalla G + OO + g +LE
Vedyn lämpäarvo on 120 MJ. Kilowattitunnissa on 3.6 megajoulea. (120 MJ / 3.6 MJ)/0.9=37,04 KWH. Miten sinä sait 45?

Nuivake

Quote from: vilach on 22.03.2014, 16:31:34
Quote from: Nuivake on 22.03.2014, 09:27:59Kaavalla G + OO + g +LE
Vedyn lämpäarvo on 120 MJ. Kilowattitunnissa on 3.6 megajoulea. (120 MJ / 3.6 MJ)/0.9=37,04 KWH. Miten sinä sait 45?

Noin 90% hyötysuhteella.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

junakohtaus

Jokos täällä on todettu, että vety on vain tapa säilöä energiaa ja taseeseen pitää laskea sen tuottamisen päästöt?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

vilach

Quote from: Nuivake on 22.03.2014, 16:42:44Noin 90% hyötysuhteella.
120/3.6=33,333. 90% hyötysuhteella 33.333/0.9=37.04.

Quote from: junakohtaus on 22.03.2014, 16:48:19
Jokos täällä on todettu, että vety on vain tapa säilöä energiaa ja taseeseen pitää laskea sen tuottamisen päästöt?
Sähköä voi tuottaa halvalla aurinkokennoilla aavikossa tai tuulivoimalla esim. antartiksella, missä tuulee kovaa. Vetyä voi kuljettaa tankkereilla. Mutta ongelmana vedyn liian alhainen tiheys, sitä mahtuu vähän tankkiin. Maakaasulla ei ole tätä ongelmaa, se on edullinen.

Quote from: Parsifal on 22.03.2014, 01:58:11Venäjä ja energiariippuvuus.
Maakaasua voi tuoda nesteytyneenä tankkereissa.

Nuivake

Quote from: vilach on 22.03.2014, 16:55:15
Quote from: Nuivake on 22.03.2014, 16:42:44Noin 90% hyötysuhteella.
120/3.6=33,333. 90% hyötysuhteella 33.333/0.9=37.04.

Ok, olit oikeammassa.
Kylläpä nyt hävettää.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Markkanen

Aivan sama mitä energiamuotoa autot käyttävät. Suomessa ei toimi mikään autoihin liittyvä uudistus. Samat verot käytännössä menee maksuineen vaikka auto kävisi pelkällä vedellä. Höyryautokin on saman verotuksen uhri kuin bensalla käyvä auto. Mitkään pikku muodollisuudet ei mahdollista edullista liikkuvuutta. Ne verot... tukipaketit ja.... ym.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse