News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Olkiluoto 3 - mikä siinä oikein maksaa?

Started by Jakerp, 07.10.2011, 18:18:57

Previous topic - Next topic

sivullinen.

Monet veikkaavat TVO:n voittavan "välimiesmenettelyt", koska TVO on sanonut hankkeen olevan avaimet käteen periaatteella ostettu. Minä en olisi siitä yhtä varma. Menestyksen arvioinnin kannalta olisi tarpeellista tietää, ketkä on sopimuksessa kirjattu välimiehiksi? Jos enemmistö on ranskalaisia, voisin veikata ranskalaisten ottavan voiton. Jos enemmistö on suomalaisia, on suomalaisten voitto todennäköistä. Jos on valittu sekalainen joukko eri euroopan maiden edustajia sotkien mukaan vielä jokunen amerikkalainen ja venäläinen, on tulos todennäköisesti voimakkaasti riippuvainen suurvaltapolitiikasta -- ja siten merkittävästi myös Fennovoiman hankkeen menestyksestä ja Ukrainan tilanteen kehityksestä.

Tietääkö kukaan välimiesten taustoja?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

krauta

#211
Quote from: mannym on 25.11.2014, 12:55:01
Siviilitarkkailija on oikeassa. Loviisassa testattiin hitsarin taidot
Saumat rälläköitiin auki ja tarkistettiin. Niitä saumoja ei vaan hitsattu laitoksen putkistolla vaan pajalla. Jonka jälkeen hitsari sai hitsata varsinaista putkistoa.

Näin tehdään monesti vieläkin mm. Kaukolämpöverkolla tai voimalaitoksilla.

Tuota sanotaan hitsauskokeeksi, minkä suorittaa kaikki luokkahitsarit, ihan normaalia ja tullut itsekin tehtyä useita.

Sauman rälläköiminen auki on voinut olla tapa 70-luvulla, kun Loviisan voimalaa on rakennettu, mutta ei nykyään. En ainakaan itse ole törmännyt moiseen tarkastusmenetelmään.  Toimin hitsarina 90-luvulla, luokkia oli mustalle raudalle ja alumiinille lähinnä, myös jotain yksittäisiä luokkia kuparille ja haponkestävälle.

*arvaus* Tuo auki rälläköiminen voi olla joku ensitarkastus, koska luokkasaumojen testaus on kallista puuhaa. Ehkä aluksi hitsareiden saumoja on silmämääräisesti tarkasteltu avattuna, katsottu että kannattaako kaverin saumoja edes lähettää kuvattaviksi.
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

siviilitarkkailija

#212
Quote from: krauta on 25.11.2014, 13:45:10
Sauman rälläköiminen auki on voinut olla tapa 70-luvulla, kun Loviisan voimalaa on rakennettu, mutta ei nykyään.

Mikä erottaa Loviisan voimalat Olkiluoto 3:sta paitsi ikä? No se että tulivat VALMIIKSI. Oleellisintä ei ole ainoastaan se että itse rakenteessa tehtiin merkittäviä muutoksia lennosta myös koko laitoksen valuviasta kärsivä paineastia koellisella menetelmällä hitsattiin kuntoon. Tekijänä joku perskuleen älykäs  venäläishitsari jonka nimeä minä en tiedä mutta sen tiedän että: neuvostokansalaisena, ei saanut itselleen kuuluvaa taloudellista korvausta sekä kunniaa vaan jotain työnsankari prenikoita. Mikä oli melko ikävä muistutus kommunistisen järjestelmän vääryyksistä.

QuoteEn ainakaan itse ole törmännyt moiseen tarkastusmenetelmään.  Toimin hitsarina 90-luvulla,

Mikä ei yllätä enkä väheksy lainkaan taitoasi tai tietoasi hitsaamisesta. On toinen aika ja toiset menetelmät prosesseissa.

QuoteToistan nyt. Ei saumaa avaamalla saada mitään uutta ihmeellistä tietoa saumasta, mitä ei muuten tutkimalla saataisi. Eli hitsaussaumojen laatua ei tutkita niitä avaamalla, etenkään valmiista kappaleesta

Riippuu siitä mitä katsoo. Nykyaikana tapana on tehdä kaikki kerralla valmiiksi ja jättää lämpövaikutuksen rakennemuutokset aineeseen huomiotta, mikä ei anna tietoa sauman lujuudesta ja luotettavuudesta. Kuvataan vain ja pahimmillaan ei edes tiedetä mitä pitäisi etsiä. Mutta valmista tulee ja nopeasti ja halvalla.

QuoteTuossa ei ole mitään järkeä. Jos se sauma sahataan tai rälläköidään auki valmiista putkilinjasta, koko putkilinja pitäisi rakentaa uudestaan, siis vaihtaa putket. Ei siihen vanhan sauman kohdalle saa enää niin hyvää saumaa kuin puhtaaseen levyyn, ja lisäksi, putket lyhenisi liikaa todennäköisesti.

Nyt on pakko palata tähän alkuperäiseen juttuun, mistä sille hitsaajamestarille oikein maksetaan. Emme tiedä koska, tai miksi, ydinvoimassa täytyy vaihtaa putki, tehdä muutostyö tai suunnitella ja toteuttaa korjaustoimenpide ennakoivasti. Käsittämättömän kova tuntihinta muuttuu toisille käsitettäväksi kun se tulee korvauksena tästä kapasiteetistä. Olen varma että aina löytyy kaveri joka kertoo voivansa tehdä saman paljon PAAALJON halvemmalla. Ja valitettavasti kilpailulakia ja kvartaalitaloutta edustava yritysjohtaja joka uskoo koska haluaa uskoa. Mitä kustannusta me täällä makselemme.

PS: ja toisin kuin rajatonta ja holtitonta työvoimaeurostoliittoa kannattava korporaatiokommunisti, en pidä yhtään huonona asiana sitä että ydinvoimalan rakentajat asuvat itse rakentamansa ydinvoimalan kanssa samassa maassa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

krauta

Vastaan puhelimella ravintolasta ruokaa odotellessani :)

Pari juttua miksi hitsaussauman laatua ei voi todeta sitä avaamalla .

1. Virheet saattaa olla mikroskooppisen pieniä, mutta virheitä. Jos avaat sauman 3-4mm vahvalla laikalla tai terällä, voi hyvinkin olla että poistat virheen.
2. Sauman avauksen jälkeen näet vain kaksi pintaa saumasta, mitä jos virhe on millin sivussa avauskohdasta? Virhettä ei silloin nähdä
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

mannym

Krauta on ihan oikeassa. Tosin kun saumaa halutaan tarkistella rälläköimällä. Se rälläköidään poikittain. Tai näin herra insinööri meillä teetti. Luokkahitsari jonka saumaa tarkistettiin noin nauroi, kun loviisassa saumat ultrataan. Mutta joissain laitoksissa on vähän tarkempaa kuin toisissa.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Sour-One

Quote from: Paawo on 25.11.2014, 09:25:06
Täytyy myös muistaa että oleellinen tarve edulliselle energialle oli se syy miksi voimala päätettiin rakennuttaa.
Montako paperikonetta ja kattilaa on jo pysähdyksissä kun sitä halpaa omaa sähköä ei vuonna 2009 piuhan päästä tullutkaan? :facepalm:
Ja montako hallia ehtii vielä kylmetä ennen vuotta 20xx, kun sitä kaivattua halpaa vaihtojännitettä ehkä alkaa genusta puskea?

Uskon ja toivon että TVO omistajineen osaa kyllä pitää sopimusasioissa puolensa, mutta pelkät viivästyssakot ei ym perusteella paljoa lämmitä.

Onko Suomessa sähkö mielestäsi kovin kallista?

Sour-One

Toistan siviilitarkkailijalle esittämäni kysymyksen: miltä pohjalta kirjoitat asiaan liittyen?

Oletko kenties hitsari? Töissä vaikkapa Dekralla tai Inspectalla? Perehtynyt aiheeseen esimerkiksi lukemalla uutisia Olkiluoto 3:n hitsaustöistä? Tai jotain? Vaiko puhdasta mutua?

siviilitarkkailija

Tämä menee nyt sellaiseksi nippelin vääntämiseksi. Minulla kun on tuo kauhea "The Wall of Text" tila jossa selitetään liikaa asioita. Minkäs teet. Mutta kun nyt on tullut asia kyseeseen, niin on todettava että erilaisten tarkastusten ja varmistusten liitostekniikassa (hitsaus, liimaus tms) ei johdu pelkästään itse liitoksesta vaan ihan siitä syystä että oikein tehty liitos ei hajoa liitoksen kohdasta vaan liitoksen vierestä. Sitten vielä on sellainen juttu että kun hitsisaumoja loipetellaan eri tekniikoilla niin puikkohitsillä lopetuskohdassa tapaa syntyä niitä kuplia eniten kun sula jäähtyy. Niin että vaikka miten hitsaa saumaa hyvin, joutuu laatusaumojen tekijä jokatapauksessa hiomaan ennen uuden puikon laittoa. Nykyaikaisilla hitsauslaitteilla ja suojakaasujen käytöllä ei näitä ilmiöitä ja taitoja, ainakaan monen mielestä, ei tarvita. Tässä olikin kaikki mitä minä tiedän hitsaamisesta paitsi että on sitä joskus hitsattu selluteollisuuden palloventtiilin rosterikappaletta kun mestari on vieressä katsonut ...(ja hitsannut sen uudestaan). Kun suoraan sanottuna olen aika paska hitsaaja. Laadunvarmistus, dokumentaatio ja ennakoiva työ, projektin jonkilainen hallinta, on enemmän minun juttuja.

Takaisin projektihallinntaan ja ranskalaisiin.

Minusta erittäin merkittävä asia koko hankkeessa on Arevan ranskalaisuus. Tätä ei ole otettu huomioon. Ranskalainen näkee itsensä suurvallan kansalaisena. Areva on Ranskan valtion yhtiö. Sen toiminta- ja suunnittelufilosofia edustaa kaikkea sitä mikä on ranskalaisessa hyvää ja huonoa. Käsityksen tästä saa hyvin kun pohdimme tätä YDIN-tekniikan saavutusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/FS_Charles_de_Gaulle

Tässä sotilasteknologian hankkeessa (ja Brittien lentotukialus Queen Elisabetissä) kulminoituu valtaisa halu olla maailman paras ranskalainen. Koko projekti on täysin kaoottinen ja sen johtoajatuksena on lopulta edustaa ranskan poliittisen hallinnon mainetta ja kunniaa. Lentotukialus (johon ei ollut edes sotilaslentokoneita) edustaa sekä halua olla maailman huipulla mutta täydellistä piittaamattomuutta seurauksista ja kustannuksista.

Ranskan valtio halusi kaupan Arevalle MIHIN HINTAAN HYVÄNSÄ. Ja se sai. Minä luulen että välimieslikeudessa todetaan lopulta että tappiot jaetaan tai vaikka Areva todettaisiin maksuvelvolliseksi, asia on lopulta poliittinen. Ranska voi pokerinaamalla antaa "Ranskan valtion joukkovelkakirjoja" jotka ovat vähintää yhtä hyviä ja kannattavia kuin Kreikan. Suomen korporaatiokommunistisen kokoomuksen ministerivetoinen hallitus kiristelee hampaitaan ja Vapaavuoren suursaavutusta juhlitaan suomalaismediassa voittona. Ranska maksaa velkansa kuten kaikki muutkin eurostoliiton ja euron taloustuhon sisältä syömät maat. Aina Varmasti ja Aina tulevaisuudessa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

krauta

Quote from: mannym on 25.11.2014, 17:05:24
Krauta on ihan oikeassa. Tosin kun saumaa halutaan tarkistella rälläköimällä. Se rälläköidään poikittain. Tai näin herra insinööri meillä teetti. Luokkahitsari jonka saumaa tarkistettiin noin nauroi, kun loviisassa saumat ultrataan. Mutta joissain laitoksissa on vähän tarkempaa kuin toisissa.

Luokkahitsari oli oikeassa nauraessaan, vaativien hitsaussaumojen avaamisessa ei ole mitään järkeä. Olen ollut hitsarina projektissa missä kaikki saumat tarkistettiin moneen kertaan kaikilla yleisillä menetelmillä, eikä ikinä avaamalla yhtään saumaa.
Tarkastusryhmiä oli kolme, ensin talon omat tarkastajat, sitten ulkopuolinen mutta suomalainen taho ja kolmantena englantilaisen Lloyds vakuutusyhtiön/pankin edustaja.
Saumat tarkastettiin silmämääräisesti, tunkeumanesteellä, ultraäänellä, röntgenkuvauksella ja määrätyin välein sauman alkuun tehtiin irrotettava koepala, mistä leikattiin sauvoja. Nämä sauvat murrettiin eri menetelmillä, muun muassa jäähdyttämällä ensin noin -190C nestemäisellä typellä.
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

Lasse

Summa summarum voimme siis todeta, että OL3 -projektin kusi suomalainen hitsari, joka kalleuttaan ei hitsannut helvetinpannusta senttiäkään.
Nyt välimiestuomarit pohtivat Reiskan syyllisyyttä säällisellä 450 euroa/h tuumauskorvauksella perin ja pohjin, jotta saadaan paperilla ihan kiva tulos.

OL4:n kannattaa sitten varmaan kyhätä kupariputkesta hopeajuotteella...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Sour-One

Quote from: Lasse on 25.11.2014, 19:13:10
Summa summarum voimme siis todeta, että OL3 -projektin kusi suomalainen hitsari, joka kalleuttaan ei hitsannut helvetinpannusta senttiäkään.
Nyt välimiestuomarit pohtivat Reiskan syyllisyyttä säällisellä 450 euroa/h tuumauskorvauksella perin ja pohjin, jotta saadaan paperilla ihan kiva tulos.

OL4:n kannattaa sitten varmaan kyhätä kupariputkesta hopeajuotteella...

Näin varmaankin voimme summata asian nippuun.

siviilitarkkailija

Quotekolmantena englantilaisen Lloyds vakuutusyhtiön/pankin edustaja
Laivanrakennusteollisuutta? Det Norske Veritas on minusta melko hyvä laadunvarmistaja.

Mitenköhän saisi selitettyä että osa toimivan ydinvoimalatyömaan kokonaisuutta on kyky varautua ennakoimattomaan. Olen ollut testaamassa automaatiota ja kirjoitellut testejä ja seurannut niitä. Lopputuloksena testejä ennakoiduista. Mutta kokeellisen laitoksen ja viranomaismääräysten luonteen johdosta ennakoitavalla ei ole merkitystä. Oikeastaan vain kyky ratkaista ongelma "lennosta" ja tehdä huippulaatuinen tulos ovat ne seikat mistä kannattaa maksaa. Eikä ainostaan siitä vaan tiedosta ja kyvystä jakaa tämä tieto eteenpäin.

Nykyisessä taloushallinnossa ja investointimaailmassa laadulla ei ole enää merkitystä. Mikä on valitettavaa. Laadun puute maksaa enemmän kuin laadun tekeminen. Ja laatukin joudutaan tekemään ihan oikeasti. Se ei synny sivutuotteena kuten kvartaalikapitalistisessa järjestelmässä oletetaan. Mutta kun tuotteet "pakkomyydään" suomalaisasiakkaille, heiltä peritään jokatapauksessa täysilaadun hinta. Mikä näkyy siinä että kansalaisten varallisuus ja ostokyky on niin huonoa, että valintatilanteessa ostavat tarkoituksella huonolaatuista tavaraan vain koska se on halpaa...monet jopa sellaista mitä eivät oikeasti tarvitse ja mihin heillä ei olisi varaa. Kvartaalitaloudessa tämä on kuitenkin optimaalinen ja tavoiteltu tila.

Kvartaalitaloudessa taloushallintomme on pitkäjännitteistä ja laatuvarmistettua tuotantoa vastaan taisteleva voima. On aivan inhimillistä ja normaalia kerätä maksimaalinen määrä voittoa leikkaamalla kaikkia kustannuksia mitä vaan voi. Suurten hankkeiden ja monien eri kulttuurien kohtaamisissa asia nyt vaan on niin, että ahneet taloushallinnon työkalut yksinkertaisesti syövät omistajien ja työntekijöiden voitot ahneiden johtajien ja sijoittajien taskuun. Lopputuloksen jäädessä lopulta koko muun yhteiskunnan kannettavaksi. 

Olkiluoto 3 on tosiasiallisesti ministeriön poliittinen hanke. Mutta suurelle yleisölle ja sijoittajille se on pakko myydä näennäisen itsenäisenä ja politiikasta erillään olevana yrityksenä.

Jos Olkiluoto 4 (tai mikä hyvänsä uusi ydinvoimala päräytetään) niin olennaista on vain se myönnetäänkö hanke poliittiseksi ja hallinnon toteuttamaksi vai näytelläänkö taas rahakas mutta surullinen näytelmä, kuin se olisi yksityisten yritysten toteuttama liiketaloudellinen riskinotto.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Sour-One

Quote from: siviilitarkkailija on 25.11.2014, 19:26:37
Quotekolmantena englantilaisen Lloyds vakuutusyhtiön/pankin edustaja
Laivanrakennusteollisuutta? Det Norske Veritas on minusta melko hyvä laadunvarmistaja.

Mitenköhän saisi selitettyä että osa toimivan ydinvoimalatyömaan kokonaisuutta on kyky varautua ennakoimattomaan. Olen ollut testaamassa automaatiota ja kirjoitellut testejä ja seurannut niitä. Lopputuloksena testejä ennakoiduista. Mutta kokeellisen laitoksen ja viranomaismääräysten luonteen johdosta ennakoitavalla ei ole merkitystä. Oikeastaan vain kyky ratkaista ongelma "lennosta" ja tehdä huippulaatuinen tulos ovat ne seikat mistä kannattaa maksaa. Eikä ainostaan siitä vaan tiedosta ja kyvystä jakaa tämä tieto eteenpäin.

Nykyisessä taloushallinnossa ja investointimaailmassa laadulla ei ole enää merkitystä. Mikä on valitettavaa. Laadun puute maksaa enemmän kuin laadun tekeminen. Ja laatukin joudutaan tekemään ihan oikeasti. Se ei synny sivutuotteena kuten kvartaalikapitalistisessa järjestelmässä oletetaan. Mutta kun tuotteet "pakkomyydään" suomalaisasiakkaille, heiltä peritään jokatapauksessa täysilaadun hinta. Mikä näkyy siinä että kansalaisten varallisuus ja ostokyky on niin huonoa, että valintatilanteessa ostavat tarkoituksella huonolaatuista tavaraan vain koska se on halpaa...monet jopa sellaista mitä eivät oikeasti tarvitse ja mihin heillä ei olisi varaa. Kvartaalitaloudessa tämä on kuitenkin optimaalinen ja tavoiteltu tila.

Kvartaalitaloudessa taloushallintomme on pitkäjännitteistä ja laatuvarmistettua tuotantoa vastaan taisteleva voima. On aivan inhimillistä ja normaalia kerätä maksimaalinen määrä voittoa leikkaamalla kaikkia kustannuksia mitä vaan voi. Suurten hankkeiden ja monien eri kulttuurien kohtaamisissa asia nyt vaan on niin, että ahneet taloushallinnon työkalut yksinkertaisesti syövät omistajien ja työntekijöiden voitot ahneiden johtajien ja sijoittajien taskuun. Lopputuloksen jäädessä lopulta koko muun yhteiskunnan kannettavaksi. 

Olkiluoto 3 on tosiasiallisesti ministeriön poliittinen hanke. Mutta suurelle yleisölle ja sijoittajille se on pakko myydä näennäisen itsenäisenä ja politiikasta erillään olevana yrityksenä.

Jos Olkiluoto 4 (tai mikä hyvänsä uusi ydinvoimala päräytetään) niin olennaista on vain se myönnetäänkö hanke poliittiseksi ja hallinnon toteuttamaksi vai näytelläänkö taas rahakas mutta surullinen näytelmä, kuin se olisi yksityisten yritysten toteuttama liiketaloudellinen riskinotto.

Tekeekö DNV hitsaussaumojen tarkastuksia? Olen luullut, että se tarkastaa yritysten laatujärjestelmiä ja myöntää sertifikaatteja. Korjatkaa toki, jos olen väärässä (linkin kera toki).

krauta

Quote from: siviilitarkkailija on 25.11.2014, 19:26:37
Quotekolmantena englantilaisen Lloyds vakuutusyhtiön/pankin edustaja
Laivanrakennusteollisuutta? Det Norske Veritas on minusta melko hyvä laadunvarmistaja.

Kyllä, nestekaasutankkerien alumiinisäiliötä hitsailin, säiliön halkaisija noin 40m. Tuli muuten suomalaisten tekemistä säiliöstä hiukan liian hyviä :) Laivojen piti kulkea säiliöiden hukkakaasulla, mutta säiliöt oli niin hyvin eristetty suomalisten jäljiltä, ettei hukkakaasua muodostunut tarpeeksi.
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

siviilitarkkailija

#224
Quote from: krauta on 25.11.2014, 19:40:22
Kyllä, nestekaasutankkerien alumiinisäiliötä hitsailin, säiliön halkaisija noin 40m. Tuli muuten suomalaisten tekemistä säiliöstä hiukan liian hyviä :) Laivojen piti kulkea säiliöiden hukkakaasulla, mutta säiliöt oli niin hyvin huonosti eristetty suomalisten jäljiltä, ettei hukkakaasua muodostunut tarpeeksi.

:-[
No voi. Jos suunnitteluspeksissä on ollut määräys/asiakastoive hitsata niin että jälki tuottaa hukkakaasua alusten omaksi voimanlähteeksi, niin sittenhän tuo liian suuri tiiveys on HUONO asia. Jos kerran varustamo haluaa että sen lastista on kaasua vuodettava varustamon omaan käyttöön. Eihän se kuulosta reilulta kaasun omistajaa kohtaan, mutta telakan tehtävä on miellyttää varustamoa. Miten he sitten miellyttävät asiakkaitaan varastettuaan näiltä kaasua on varustamon oma asia.

DNV antanut Arevalle Olkiluoto 3 työmaan laatusertifikaattia. Haluaisin nähdä sen päivän. Niin...oikeesti olisin halunnut nähdä sen päivän. Sisäministeriön toimestahan tehtiin niin että jokainen suomalainen työntekijä, jolla oli mikä hyvänsä konnuus tai rötös kirjoilla, oli heti pois työmaalta ja korvattiin ulkomaalaisella tekijällä jonka rikosrekistereitä ei ymmärrettävistä syistä lopulta edes tutkittu. Koska niitä ei maiden viranomaisten välillä luovutettu rajojen yli.

ps ihan koko viestiä ei tarvi lainata.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Lalli IsoTalo

Quote from: Sour-One on 25.11.2014, 19:35:41Korjatkaa toki, jos olen väärässä [...]
Sour-One senkun jatkaa ketjujen pöhöttämistä turhilla lainauksilla. Kuinka helevetin vaikeaa se oikein onkaan poistaa tarpeeton osa lainauksesta?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

krauta

Quote from: siviilitarkkailija on 25.11.2014, 19:55:33
Quote from: krauta on 25.11.2014, 19:40:22
Kyllä, nestekaasutankkerien alumiinisäiliötä hitsailin, säiliön halkaisija noin 40m. Tuli muuten suomalaisten tekemistä säiliöstä hiukan liian hyviä :) Laivojen piti kulkea säiliöiden hukkakaasulla, mutta säiliöt oli niin hyvin huonosti eristetty suomalisten jäljiltä, ettei hukkakaasua muodostunut tarpeeksi.

:-[
No voi. Jos suunnitteluspeksissä on ollut määräys/asiakastoive hitsata niin että jälki tuottaa hukkakaasua alusten omaksi voimanlähteeksi, niin sittenhän tuo liian suuri tiiveys on HUONO asia. Jos kerran varustamo haluaa että sen lastista on kaasua vuodettava varustamon omaan käyttöön. Eihän se kuulosta reilulta kaasun omistajaa kohtaan, mutta telakan tehtävä on miellyttää varustamoa. Miten he sitten miellyttävät asiakkaitaan varastettuaan näiltä kaasua on varustamon oma asia.


Eihän ne pallot hitsaussamoista vuoda, se olisi katastrofi. Vaan -160 asteisen nestekaasun väkisinkin lämmetessä, muodostuu kaasua. Tilaaja oli kai aikaisempien kokemusten perusteella laskenut paljonko vuotoa tapahtuu, mutta ihan näin paljon ei kaiketi tullut....tämän olen kuullut jälkeenpäin merikapteeni kaverilta, en edes tiedä pitääkö paikkansa.
"In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act."
~George Orwell
"The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much."
~Ronald Reagan

mannym

Laatu vs kiire. Paperiteollisuudessa, putkiteollisuudessa, energiantuotannossa. Jostain syystä nykyään ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta on aikaa tehdä uudestaan.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

siviilitarkkailija

Hyvin sanottu. Itse näkisin syyksi taloushallinnon paineen. Taloushallinnossa omaksuttu yhdysvaltalainen taloushallintomalli luo jatkuvaa ja tälläiseen järjettömyyteen johtavaa painetta. Säästöjen tekeminen ja kohtuuttomien johtajapalkkojen lisäksi tappioiden sysääminen valtiolle tai eri sektorille johtaa isojen investointien ja hankkeiden mahdottomuuteen.

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Kari Kinnunen

Quote from: siviilitarkkailija on 25.11.2014, 21:36:01
Hyvin sanottu. Itse näkisin syyksi taloushallinnon paineen. Taloushallinnossa omaksuttu yhdysvaltalainen taloushallintomalli luo jatkuvaa ja tälläiseen järjettömyyteen johtavaa painetta. Säästöjen tekeminen ja kohtuuttomien johtajapalkkojen lisäksi tappioiden sysääminen valtiolle tai eri sektorille johtaa isojen investointien ja hankkeiden mahdottomuuteen.

Kvartaalikapitalismi on mielestäni suurin syy heikkoon laatuun sekä työelämän huononemiseen.

Pörssiyhtiöt kun eivät ole mitään entisaikain patruunoita.

Sour-One

Quote from: Lalli IsoTalo on 25.11.2014, 20:02:09
Quote from: Sour-One on 25.11.2014, 19:35:41Korjatkaa toki, jos olen väärässä [...]
Sour-One senkun jatkaa ketjujen pöhöttämistä turhilla lainauksilla. Kuinka helevetin vaikeaa se oikein onkaan poistaa tarpeeton osa lainauksesta?

Ei ollenkaan vaikiaa, mut kyllä palstalaisilla on mielipaha herkässä

Sour-One

Quote from: mannym on 25.11.2014, 20:58:32
Laatu vs kiire. Paperiteollisuudessa, putkiteollisuudessa, energiantuotannossa. Jostain syystä nykyään ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta on aikaa tehdä uudestaan.

Onneksi Olkiluodossa ei ole kiire.  ;D

Lasse

YDINVOIMAA SUUNNITTELEMASSA JA RAKENTAMASSA
Asko Vuorinen 23.11.2014
http://www.askovuorinen.fi/page21.php

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen (ja ajankohtainen) muistelma Loviisan ydinprojektista.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Lasse

Saga jatkuu:

Olkiluodon ydinvoimala 10 vuotta myöhässä - nyt isot työt tehty
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1418704716248.html?pos=ok-trm-tyel

Onneksi isot työt on saatu pois alta, kun pienissäkin menee vielä arviolta kolmisen vuotta...
NOVUS ORDO HOMMARUM

sivullinen.

Tänään pääsi uutisotsikoihin Areva. Se julkisti viime vuoden tulostietoja. Yhtiö kirjasi alas tappioita 4,9 miljardin euron edestä. Yhtiön arvo Pariisin pörssissä on 3,7 miljardia euroa, joka ei tässä tilanteessa merkitse enää mitään, sillä Ranskan valtio on hankkinut jo 87% osuuden yhtiöstä. Muut tiedot kertovat yhtiöllä olevan noin 6 miljardia euroa velkaa ja noin 2 miljardia euroa rahavaroja ja muita saatavia. Yksityisenä yhtiönä se olisi tuollaisten talouslukujen valossa jo aikoja sitten haettu konkurssiin ja nopeimmat olisivat tyhjänneet tilit, velkojat jääneet nuolemaan näppejään ja sopimukset rauenneet. Valtionyhtiönä näin ei kuitenkaan käy. Uutisoinnissa sille ennustetaan kolmea mahdollista kohtaloa:

1) Se voidaan liittää osaksi Ranskan valtion noin puoliksi omistamaa toista ydinvoimayhtiötä EDF:ää.
2) Ranskan valtio voi antaa sille pääomaruiskeen eli miljardien eurojen rahamassin.
3) Yhtiö puretaan.

Kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa ovat yleisiä ja selviä ja tarkoittavat toiminnan jatkumista maksajan vain vaihtuessa, mutta kolmas on aika erikoinen. Siitä mainittiin Reutersin tämänpäiväisessä uutisessa.

Quote
UPDATE 3-Areva warns of 4.9 billion euro loss ahead of new strategy plan

[...]

Since the loss would also be bigger than Areva's shareholders' equity, it could also be large enough to force the firm into convening an extraordinary general meeting to decide on its possible dissolution.

Mitähän yhtiön purkaminen tarkoittaisi Olkiluodon voimalan kannalta? Minä uskon edelleen, ettei se valmistu koskaan riippumatta siitä, mitä nyt tulee tapahtumaan, mutta tiilikasan omistajan ja lystin maksajan suhteen olen ollut hapuilevalla kannalla. Miten käy sopimuksille, jos yritys puretaan?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Topi Junkkari

#236
Olen yrittänyt pysyä poissa tästä ketjusta, mutta sorruin lukemaan tällä hetkellä tuoreimman sivun...

En ole ollut ydinvoimateollisuuden kanssa tekemisissä noin viiteen vuoteen, mutta sopimusjuridiikan kanssa kyllä.

Quote from: sivullinen. on 25.11.2014, 13:31:03
Monet veikkaavat TVO:n voittavan "välimiesmenettelyt", koska TVO on sanonut hankkeen olevan avaimet käteen periaatteella ostettu. Minä en olisi siitä yhtä varma. Menestyksen arvioinnin kannalta olisi tarpeellista tietää, ketkä on sopimuksessa kirjattu välimiehiksi? Jos enemmistö on ranskalaisia, voisin veikata ranskalaisten ottavan voiton. Jos enemmistö on suomalaisia, on suomalaisten voitto todennäköistä.

Tyypillisessä yritysten välisessä sopimuksessa määritellään välimiesmenettelyssä noudatettavat säännöt (esim. Suomen Keskuskauppakamarin välityslautakunnan säännöt), oikeuspaikka (esim. Helsinki), kieli (esim. englanti) ja välimiesten lukumäärä sekä se, kuka heidät nimittää. Yleistä on esimerkiksi se, että välimiehiä on parillinen määrä, osapuolet nimittävät kumpikin puolet porukasta ja välimiehet kutsuvat puheenjohtajaksi jonkun ei-kumpaakaan-edustavan. Tai välimiesten nimittäminen voidaan delegoida Keskuskauppakamarin välityslautakunnan tehtäväksi.

Välimiesmenettelyssä oleellista on se, että se toimitetaan salassa ja siitä kerrotaan julkisuuteen vain lopputulos. En ole ihan varma, kerrotaanko edes lautakunnan kokoonpanoa ainakaan ennen menettelyn päättymistä. Tässä TVO–Areva-tapauksessa en ole sitä mistään kuullut. Kokoonpanoa ei kuitenkaan yleensä hitsata etukäteen kiinni missään sopimuksessa, vaan se muodostetaan vasta tarpeen tullen.

http://arbitration.fi/fi/

LISÄYS: Tämä on niin iso tapaus, että pidän todennäköisenä Kansainvälisen kauppakamarin mukana oloa.
http://www.iccwbo.org/about-icc/organization/dispute-resolution-services/icc-international-court-of-arbitration/
Kauppakamari käsitteenä ja instituutiona on olemassa varmaankin kaikissa länsimaissa ja on eräänlainen "puolivirallinen" taho – periaatteessa yhdistys, jolle on kuitenkin delegoitu joitakin julkisia tehtäviä. Suomessa samankaltainen yksityisen ja julkisen sektorin välimuoto kuin vaikkapa Asianajajaliitto tai Suomen Punainen Risti.



Quote from: dothefake on 24.02.2015, 01:02:03
Rosatom ostaa sen eurolla?

Ruplallapas.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

HDRisto

Lainaus kraudalta:
"Eihän ne pallot hitsaussamoista vuoda, se olisi katastrofi. Vaan -160 asteisen nestekaasun väkisinkin lämmetessä, muodostuu kaasua. Tilaaja oli kai aikaisempien kokemusten perusteella laskenut paljonko vuotoa tapahtuu, mutta ihan näin paljon ei kaiketi tullut".

Ei se varsinaisesti "vuoda" vaan haihtuu, ja neste pysyy sillä kylmänä, ne pallotankithan eivät ole painesäiliöitä. Jos sitä haihtuvaa kaasua ei hallitusti imetä pois, puristeta kompressorilla ja jäähdytetä takaisin nesteeksi, se tankkipallo alkaa oikeasti lämpiämään, vuotamaan varoventtiileistä. Ja se on vaarallista se.
Noh, jos kerran valtavasti konetehoa joudutaan käyttämään lastin jäähdyttämiseen niin miksipä sitä pakko-haihtunutta kaasua ei käytettäisi moottorissa, kattilassa tai turbiinissa?.
Silkkaa säästöä ja isossa lastissa "hävikki" on pientä. Eikä tarvitse rakentaa valtavia polttoainetankkeja erikseen, raskasöljylle ja dieselille, jättimäisiä kompressoreja ja jäähdyttimiä vaan vähempikin riittää. Vähemmän hajoavaa tavaraa ja turvallisempaa matkaa.

sivullinen.

Ranskan hallitus eli energiaministeri Segolene Royal esitti oman suunnitelmansa Arevan suhteen. Siinä Ranskan ydinvoimateollisuus "kansallistettaisiin" täysin eli Areva, EDF ja ydinenergia komissio yhdistettäisiin yhdeksi kansainvälisesti kilpailukykyiseksi "yritykseksi". Ranskalaiset lehdet selittävät tilanteen olevan d'urgence eli hätäisiä päätöksiä vaativa.

Quote
France Warns of Nuclear Industry Shake-Up After Areva Loss

France's energy minister said on Monday that an overhaul of the country's state-controlled nuclear energy industry was imminent, after one of the country's main builders of nuclear power plants warned of a loss that could hamper its ability to continue operating independently.

[...]

http://www.nytimes.com/2015/02/24/business/international/areva-nuclear-results.html?_r=0

Yksi uutisoimatta jäänyt uutinen on myös Arevan entisen toimitusjohtaja Luc Ourselin kohtalo. 55 vuotias mies koki viime joulukuussa pienen sairastelun jälkeen äkillisen kuoleman. Kuolinsyytä ei kerrottu, eikä asiasta lehdistössä muutamaa muistolausetta enempää mainittu. Silloin ei vielä ollut mitään puhetta kriisiyhtiöstä. Parissa kuukaudessa tilanne muuttui täysin. Päätelkää loppu itse.

-- -- --

Uraanin kanssa tekemisissä olevien strategisten suuryritysten kohtaloa ei tulla ratkaisemaan samalla tavalla kuin Tokmannin nimiriitoja. Sopimusjuridiikka on niissä toissijainen tekijä. Joku Kansainvälisen keskuskauppakamarin tapainen keskustelukerho voisi yrittää isojakin riitoja sovitella -- varsinkin rahapuolta --, mutta jos suurempia liikkeitä aioitaan, kuten yritysjärjestelyjä, teknologian muutoksia, hankkeiden keskeyttämisiä tai merkittäviä aikataulullisia muutoksia aiotaan tehdä, vaatii se Suomessa vähintään hallituksen hyväksynnän -- ja usein myös eduskunnassa käyttämisen. Ranskassa eduskuntaa vastaavat konventit eivät isoista asioista päätä. Siellä päätökset tekevät ministerit ja ministeriöt. Segolene on varmasti ennen yhdistymisehdotuksiaan saanut valmiin ehdotelman Olkiluodon kohtalosta pöydälleen, ja huomioinut sen erittäin tarkkaan. Areva on luvannut parin viikon sisällä kertoa uusista strategioistaan ja suurista muutoksista. Sieltä voi tulla mitä tahansa -- ja ne tulevat koskemaan Suomea eli Olkiluodon rakennustyömaata.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

John Doe

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194964895234/artikkeli/arevalla+jattitappiot+olkiluodosta+720+miljoonaa+lisaa.html

"Arevalla jättitappiot, Olkiluodosta 720 miljoonaa lisää
Kahden EPR-ydinvoimalan sekä yhden tutkimusreaktorihankkeen tappiokirjaus viime vuodelta on runsaat miljardi euroa eli neljännes yhtiön tappiosta. Vuosia viivästyneen Olkiluoto 3-voimalan tappiokirjaus on 720 miljoonaa euroa."