News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-10-02 YLE Mamu-aikuisten peruskoulun käyntiä halutaan helpottaa

Started by Ink Visitor, 02.10.2014, 13:31:03

Previous topic - Next topic

Onkko

Quote from: ElKaNi on 02.10.2014, 20:43:50
(naps)
Siis muutama prosentti tänne muuttavista on lukutaidottomia.

Kuten sanoin niin tuosta puuttuu ne joilla on pari vuotta koraanikoulua arabiaksi takana ja vastaavat, niiden määrää en löytänyt.

ElKaNi

Quote from: Emo on 02.10.2014, 20:53:20
Quote from: ElKaNi link=topic=96239.msg1710276#msg1710276

Siis muutama prosentti tänne muuttavista on lukutaidottomia.

Mitä me tehdään niillä?
Arstilakin käski käyttää maahanmuuttajia toisessa ketjussa. Mitä käyttöä näille on?
Jos vaikka vanhoilla päivillään oppivat jotenkuten lukemaan, niin ikinä eivät tule ymmärtämään lukemaansa. Ovat toisen luokan kansalaisia aina, öö-mappilaisia, elättejä.
Miksi ne tänne tulee? Tyhmä kysymys. Miksi sinä näitä tänne haluat?
Ei ole tarkoituskaan hyötyä pakolaisista. Osa heistä tulee maista missä kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä kouluja lapsena.

Saippuakupla

Quote from: Saippuakupla on 02.10.2014, 18:48:36
Quote from: ElKaNi on 02.10.2014, 18:34:37
Eihän tuossa ole tarkoitus helpottaa peruskoulun suorittamista vaan selkiinnytään miten toimitaan jos peruskoulu/lukutaito hankitaan vasta aikuisena. Tänne tulee pieni määrä sellaisia maahanmuuttajia jotka eivät ole saaneet käydä koulua lapsena.
Sen verran reippaasti noita primaarilukutaidottomia ja sekundaari- ja semilukutaitoisia kuitenkin on, ja tulee jatkossakin, että erityisiä tukitoimia tuossa esityksessä rakennellaan.

Selvityksessä on käytetty yhtenä mittarina HDI-lukua. Luku ei osoita suoraan koulutustaustaa tai koulutuksen tarvetta, mutta kyseisiä lukuja voidaan käyttää jonkinlaisena suuntaa antavana mittarina. Noiden lukujen perusteella mahdollinen ja osittain oletettu aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen kohdejoukko ei ole määrältään pieni.

Lisäyksenä linkki selvitykseen:

Aikuisten maahanmuuttajien perusopetus
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:23

jupakko

Quote from: ElKaNi on 02.10.2014, 20:43:50
(naps)
Siis muutama prosentti tänne muuttavista on lukutaidottomia.

kokonaismaahanmuutosta noin 20% on luku- ja kirjoitustaidottomia eli 6000-8000 henkilöä
turvapaikansaajia ja heidän perheenjäseniään tulee useita tuhansia suomeen joka vuosi ja lähinnä muslimimaista

kokonaismaahanmuutto on noin 30 000 ja siitä pari prosenttiä olisi noin 600
pelkästään somaleita tulee noin parituhatta joka vuosi ja heistä luku- ja kirjoitustaidottomia on noin 90%

Muuttohaukka

Quote from: ElKaNi on 02.10.2014, 21:06:08
Ei ole tarkoituskaan hyötyä pakolaisista. Osa heistä tulee maista missä kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä kouluja lapsena.

Ei ole tarkoituskaan opettaa koko maailmaa. Toiseksn kyllä noihin kehitysmaihin on syydetty rahaa, rahaa, money, money, tietoa, opetusta ja se on kuin veden kantamista avannosta toiseen.
Taas on nenäpäivä tulossa: on nenäpäiväkävelyä, -uintia, -makkaranpaistoa,-sitä ja -tätä. Kaikki vain, että saadaan kehitysmaiden lapsille kouua, lääkkeitä...
Nenäpäivä on itselleni suurimman aivokuumeen aiheuttaja.

Emo

Quote from: ElKaNi on 02.10.2014, 21:06:08
(naps)
Ei ole tarkoituskaan hyötyä pakolaisista. Osa heistä tulee maista missä kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä kouluja lapsena.

TIETENKIN meillä on TARKOITUS HYÖTYÄ PAKOLAISISTA.
Hehän ovat voimavaroja, työvoimapulan paikkaajia, kultamunia, moniosaajia. Emme selviäisi ilman heitä, bussit eivät kulkisi ja vanhustemme persukset olisivat sonnassa. Poliitikkojen kielenkäyttö on sellaista, että meillä on nimenomaan tarkoitus hyötyä heistä. Miksi siis tänne tuodaan hyödyttömiä ihmisiä?

Muuttohaukka

Quote from: Emo on 02.10.2014, 21:14:17
TIETENKIN meillä on TARKOITUS HYÖTYÄ PAKOLAISISTA.
Hehän ovat voimavaroja, työvoimapulan paikkaajia, kultamunia, moniosaajia. Emme selviäisi ilman heitä, bussit eivät kulkisi ja vanhustemme persukset olisivat sonnassa. Poliitikkojen kielenkäyttö on sellaista, että meillä on nimenomaan tarkoitus hyötyä heistä. Miksi siis tänne tuodaan hyödyttömiä ihmisiä?

Unohdit metron! Jos ei olisi mamuja, ei tarvittaisi koko metroverkkoa. Näin on kerrottu metromamujen ihmettelevän metrojunassa, joka on täpötäynnä kantistyöläisiä palaamassa töistä kotiin.

Miniluv

Quote from: ElKaNi on 02.10.2014, 20:43:50
Quote from: Onkko on 02.10.2014, 19:32:35
(naps)
Suomeen tulee vuosittain noin 600 aikuista maahanmuuttajaa,
joiden äidinkielen luku- ja kirjoitustaito on puutteellinen (Nissilä 2009: 17)

Mikä nyt on vähäinen määrä ja tuo on vain ne jotka eivät omallakaan kielellä osaa lukea ja kirjoittaa. Erikseen ne jotka osaa mutta koulutus tai suomenkielen taito puutteellinen.

Siis muutama prosentti tänne muuttavista on lukutaidottomia.

Siis prosenttin prosentin prosentti prosentti koko maailman hädänalaisista edes huomaa mitään, jos kaikki lukutaidottomat jätetään järjestään Suomen ulkopuolelle. Jonnekin, missä ilman lukutaitoa voi olla hyödyllinen yhteiskunnan osa.

Hauskoja nämä prosentit, eikö vaan? ;)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Onkko

Quote from: jupakko on 02.10.2014, 21:12:48
kokonaismaahanmuutosta noin 20% on luku- ja kirjoitustaidottomia eli 6000-8000 henkilöä
turvapaikansaajia ja heidän perheenjäseniään tulee useita tuhansia suomeen joka vuosi ja lähinnä muslimimaista

kokonaismaahanmuutto on noin 30 000 ja siitä pari prosenttiä olisi noin 600
pelkästään somaleita tulee noin parituhatta joka vuosi ja heistä luku- ja kirjoitustaidottomia on noin 90%

Tälle haluaisin lähteet. Pelkästään tuo sinun väite somalien lukumäärän lisääntymisestä on tilastokeskuksen mukaan päin...  Kokonaismaahanmuutto on oikein mutta sekään ei ole paremmin sopiva nettomaahanmuutto joka on noin 13 000 pienempi.
Ja on aika vaikea uskoa tuota sinun 20% lukua joka tarkoittaisi että kaikki turvapaikanhakijat ja toinen mokoma muita olis luku ja kirjoitustaidottomia.


Lemmy

Pitäähän sosiaalitädeille olla lemmikejä paijattavaksi. Halvemmaksi tulisi kustantaa niille virkavapaa jossain Ghanassa ja palkata bumsteri tai kaksi jokaiselle...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Emo

Quote from: Miniluv on 02.10.2014, 21:22:52

Siis prosenttin prosentin prosentti prosentti koko maailman hädänalaisista edes huomaa mitään, jos kaikki lukutaidottomat jätetään järjestään Suomen ulkopuolelle. Jonnekin, missä ilman lukutaitoa voi olla hyödyllinen yhteiskunnan osa.


Nimenomaan omalla kotiseudullaan he voisivat olla kuten kaikki muutkin, kotonaan siellä. Kuviot olisivat selvät, siellä heidän esivanhempansakin pärjäsivät ja perheitään kasvattivat.

Mutta täällä nämä ihmiset ovat ulkonäöllisestikin jo kummajaisia liehuvine kankaineen (kuin Eurokankaan jätekangaspaloihin pukeutuneita), puhumattakaan miltä heistä mahtaa sisäisesti tuntua kun he ovat niin outside ja pihalla kaikesta kuin olla saattaa. Eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa edes omaa äidinkieltään saati suomenkieltä.
Ja vaikka osaisivat kirjoittaa ja lukea, niin mihin se nykyään riittää? Ei tämä helkkari soikoon enää mikään Impiwaara ole, jossa riittää kun osaa kuorossa lausua aakkoset.

Saippuakupla

Väittely somalien suomen kielen taidosta siirtyi tänne:

http://hommaforum.org/index.php/topic,96260.0.html

Pidetään tämä ketju otsikon mukaisessa aiheessa.

haermae

No nyt ei ole enää mitään rajaa tienaamisella.

Eli, Suomeen tulee Afrikasta/Lähi-Idästä joku 30:nen "alaikäinen" sosiaaliturvapaikanhakija. Luku-, kirjoitus-, lasku- jne. taidoton. ÄO luokkaa 70.
Ensiksi pitää tietysti käydä vähän kotouttamis- ja kieliopintoja että pääsee elämässä alkuun, sanotaan vaikka 5 v. Sitten on hankittuna valmiudet peruskouluun, johon kuluu tuommoiset nafti 9v. Perään toki lukio, 3v. Sitten ammatilliseen koulutukseen, 3v, tai Amkiin/yliopistoon, 4-6v.

Parikymmentä vuotta kuluu sosiaaliturva-mamulla rattoisasti täysihoidossa, vailla huolta huomisesta. (Vaikka kyse piti olla vain muutamasta kuukaudesta, kuten hyvin muistamme.)

Sittenpä voikin yllättäen jotain kautta selvitä "alaikäisen tulijan" todellinen ikä, 50v. Ja kas, tässäpä meillä 50:nen vastavalmistunut koneinsinööri, ei työkokemusta. Ei muuta kuin firmat kivoittelemaan kuka onnistuu kultamunan palkkaamaan.
Tai, luultavasti, laitetaan kultamuna vähin äänin työttömyys-/eläkeputkeen kun ei millään löydy koulutusta vastaavaa työtä.


(Se on tiedossa, että kaikki mamut eivät tule kehitysmaista. Kuten sekin, että tällaisia kultaakin kalliimpia himmeleitä ei tarvitse rakennella ei-kehitysmaa-mamuille. Itse asiassa ei-kehitysmaa-mamuihin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Mikä on toki ikävää, koska mamuteollisuus menettää paljon liiketoimintamahdollisuuksia.)

Iloveallpeople

QuoteOAJ:n lausunto Aikuisten maahanmuuttajien perusopetus: Kehittämisehdotukset, opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:23

Viite Lausuntopyyntönne 15.10.2014 Dnro 34/040/2013

Pyydettynä lausuntona työryhmämuistiosta OAJ lausuu seuraavan:
...

Tutustu OAJ:n lausuntoon (pdf)
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Iloveallpeople

QuoteMaahanmuuttajien opetus kuntoon

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä on antanut kehittämisehdotuksia aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen kehittämiseksi.
Nykyinen koulutusjärjestelmä on aikuisille maahanmuuttajille pirstaleinen. Kuntien järjestämän kotouttamisen ja koulutuksen laatu riippuu maahanmuuttajien määrästä kunnassa ja siitä, kuinka pitkään kunnissa on järjestetty maahanmuuttajakoulutusta.

Kotouttamiskoulutuksen hankinta kuuluu nykyisin ely-keskuksille, ja sitä on voinut antaa kuka tahansa kilpailuttamisen jälkeen. OAJ pitää tärkeänä, että aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetus rahoituksineen siirretään työryhmän ehdotusten mukaisesti opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen, ja aikuisten perusopetusta voisi antaa ainoastaan aineen- tai luokanopettaja. OAJ:n mielestä jonkin yliopiston kannattaisi profiloitua monikulttuurisuusasioiden opettajankoulutukseen.

OAJ:ssä monikulttuurisuusasioita hoitaa erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen. Hän työskenteli 16 vuotta musiikin- ja luokanopettajana helsinkiläisessä Kallahden peruskoulussa, jonka oppilaista maahanmuuttajia on noin 40 prosenttia.

Lyhykäisen mukaan aikuisten kotouttaminen on Suomessa lastenkengissä, ja usein opettajat joutuvat kotouttamaan oppilaiden lisäksi myös heidän vanhempiaan.

– Vanhempien koulutustaustalla on vaikutus lasten koulumenestykseen. Opettajaa auttaisi suuresti, jos kotona olevilla maahanmuuttajataustaisilla äideillä olisi parempi suomen tai ruotsin kielentaito ja tietoa yhteiskunnasta, ja heillä tulisi halutessaan olla mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä.

OAJ
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff