News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ruotsi: Opettajaopiskelijoiden koulutuksessa Ruotsidemokraatit uhka oppilaille

Started by Roope, 20.09.2014, 18:02:58

Previous topic - Next topic

Roope

Tukholman yliopiston opettajankoulutuksen Pedagogik och utbildning 2 -kurssilla kysytään, miten opettaja toimii, kun Ruotsidemokraattien kannattajaksi tiedetty luokan oppilas on esittänyt netissä maahanmuuttokriittisiä mielipiteitä.

QuoteEettinen ongelma

Olet opettaja koulussa, jossa on paljon oppilaita, joilla on erilaisia etnisiä taustoja. Luokallasi on oppilas, jonka tiedät toimivan aktiivisesti Ruotsidemokraattisissa nuorissa (SDU). Käsityksesi mukaan oppilas on mukava, hoitaa opintonsa ja on koulussa reipas. Politiikkaan liittyvissä keskusteluissa oppilas ottaa harvoin aktiivista roolia, eikä hän näissä keskusteluissa ilmaise koskaan muukalaisvihamielisiä käsityksiä.

Eräänä päivänä puheillesi tulee muutamia oppilaan luokkatovereita, useat heistä ulkomaalaistaustaisia, jotka kertovat, että oppilas on hyvin aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Oppilas suhtautuu lausunnoissaan usein hyvin kriittisesti maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin, ja tukee islamia ja maahanmuuttajia koskevia kommentteja. Luokkatoverit kertovat tuntevansa itsensä uhatuiksi, mutta pyytävät opettajaa pitämään asian omana tietonaan, koska "halusimme sinun tietävän tästä, mutta älä kerro meidän kertoneen, koska silloin tilanne vain pahenee". Lupaat oppilaille, ettet kerro tietoa eteenpäin. Kun sitten tarkistat asian sosiaalisista medioista, havaitset tiedon pitävän paikkansa ja tilanteen olevan vieläkin pahempi kuin ensin luulit.

Et voi erottaa oppilasta hänen mielipiteidensä perusteella, mutta samanaikaisesti huomaat, että luokkaan on syntynyt epämiellyttävä ilmapiiri, kun jotkut ulkomaalaistaustaiset oppilaat tuntevat itsensä loukatuiksi. Koululaki on selkeä demokratiakoulutustehtävässään, mutta siihen sisältyy myös oikeus ilmaisunvapauteen ja toisinajatteluun.

Opettajan toimintavaihtoehdot:

1. Pidät lupauksesi vaikenemisesta ja annat asian olla, niin kauan kuin sillä ei ole välitöntä vaikutusta opetukseen.

2. Otat yhteyttä oppilaaseen ja hänen vanhempiinsa ja vaadit, että sosiaalisen median kirjoitukset loppuvat välittömästi, sillä ne muodostavat uhan osalle koulun oppilaista.

3. Annat oppilaan jatkaa käytöstään, mutta otat opettajana aktiivisemman roolin keskusteluissa ja asetut vastustamaan oppilaan mielipiteitä.

4. Jatkat luokassa kuten ennenkin, mutta menet paikallislehteen ja teetät heillä anonyymin haastattelun, jossa kuvaat, kuinka oppilaita loukkaa toisten oppilaiden toiminta koulussa ja sosiaalisessa mediassa. Varot mainitsemasta nimiä, mutta kuvaat selvästi, millaisesta uhasta on kyse, ja että sitä on mahdotonta hyväksyä.

Ongelman kuvaus on mielenkiintoinen, mutta vielä mielenkiintoisempaa olisi tietää vastausten arviointiperusteet. Jotenkin tuntuu, että ainoa oikea vastaus muuttuu lahden toisella puolella vääräksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Rusinapulla

Vastaus: ruotsidemokraatteja kannattavat lähetetään Tiina Rosenbergin johtamille internointi- ja uudelleenkoulutusleireille joissa on pakkotyötaideterapiaa loppuelämän, tai kunnes Ruotsin kalifaatti päättää katkoa vääräuskoisilta kaulat.

Edit. kirotusvihre
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Iloveallpeople

Suomessa opettaja ei kuulemani mukaan saa puuttua mihinkään oppilaan koulun ulkopuoliseen toimintaan, ei edes koulumatkoihin, jotka kuuluvat kaupungin vastuulle. Miten lie Ruotsissa?
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Malla

Mkten olisi 5: "Jatkat opettamista. Jos joku häiriköi tunnilla, poista tunnilta."

Tragedian synty

Quote from: Malla on 20.09.2014, 18:22:22
Mkten olisi 5: "Jatkat opettamista. Jos joku häiriköi tunnilla, poista tunnilta."

6: "Kerro ulkomaalaistaustaisille oppilaille, että mielipiteet eivät satuta ketään, että politiikan arvostelu ei ole sitä koskevien ihmisten arvostelua ja että Ruotsidemokraatteihin kohdistuu absurdit mitat saavuttanut hysteria, jota ei kannata omalta osalta vahvistaa."
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Rapsakka Rapu

Quote from: Roope on 20.09.2014, 18:02:58
Tukholman yliopiston opettajankoulutuksen Pedagogik och utbildning 2 -kurssilla kysytään, miten opettaja toimii, kun Ruotsidemokraattien kannattajaksi tiedetty luokan oppilas on esittänyt netissä maahanmuuttokriittisiä mielipiteitä.

QuoteEettinen ongelma

Olet opettaja koulussa, jossa on paljon oppilaita, joilla on erilaisia etnisiä taustoja. Luokallasi on oppilas, jonka tiedät toimivan aktiivisesti Ruotsidemokraattisissa nuorissa (SDU). Käsityksesi mukaan oppilas on mukava, hoitaa opintonsa ja on koulussa reipas. Politiikkaan liittyvissä keskusteluissa oppilas ottaa harvoin aktiivista roolia, eikä hän näissä keskusteluissa ilmaise koskaan muukalaisvihamielisiä käsityksiä.

Eräänä päivänä puheillesi tulee muutamia oppilaan luokkatovereita, useat heistä ulkomaalaistaustaisia, jotka kertovat, että oppilas on hyvin aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Oppilas suhtautuu lausunnoissaan usein hyvin kriittisesti maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin, ja tukee islamia ja maahanmuuttajia koskevia kommentteja. Luokkatoverit kertovat tuntevansa itsensä uhatuiksi, mutta pyytävät opettajaa pitämään asian omana tietonaan, koska "halusimme sinun tietävän tästä, mutta älä kerro meidän kertoneen, koska silloin tilanne vain pahenee". Lupaat oppilaille, ettet kerro tietoa eteenpäin. Kun sitten tarkistat asian sosiaalisista medioista, havaitset tiedon pitävän paikkansa ja tilanteen olevan vieläkin pahempi kuin ensin luulit.

Et voi erottaa oppilasta hänen mielipiteidensä perusteella, mutta samanaikaisesti huomaat, että luokkaan on syntynyt epämiellyttävä ilmapiiri, kun jotkut ulkomaalaistaustaiset oppilaat tuntevat itsensä loukatuiksi. Koululaki on selkeä demokratiakoulutustehtävässään, mutta siihen sisältyy myös oikeus ilmaisunvapauteen ja toisinajatteluun.

Opettajan toimintavaihtoehdot:

1. Pidät lupauksesi vaikenemisesta ja annat asian olla, niin kauan kuin sillä ei ole välitöntä vaikutusta opetukseen.

2. Otat yhteyttä oppilaaseen ja hänen vanhempiinsa ja vaadit, että sosiaalisen median kirjoitukset loppuvat välittömästi, sillä ne muodostavat uhan osalle koulun oppilaista.

3. Annat oppilaan jatkaa käytöstään, mutta otat opettajana aktiivisemman roolin keskusteluissa ja asetut vastustamaan oppilaan mielipiteitä.

4. Jatkat luokassa kuten ennenkin, mutta menet paikallislehteen ja teetät heillä anonyymin haastattelun, jossa kuvaat, kuinka oppilaita loukkaa toisten oppilaiden toiminta koulussa ja sosiaalisessa mediassa. Varot mainitsemasta nimiä, mutta kuvaat selvästi, millaisesta uhasta on kyse, ja että sitä on mahdotonta hyväksyä.

Ongelman kuvaus on mielenkiintoinen, mutta vielä mielenkiintoisempaa olisi tietää vastausten arviointiperusteet. Jotenkin tuntuu, että ainoa oikea vastaus muuttuu lahden toisella puolella vääräksi.

Ja oikein on annettu vastausvaihtoehdot...
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

far angst

Onneksi Ruotsi - jälleen kerran - onnistuu puuttumaan juuri oleellisimpaan ja suurimpaan uhkaan,  yksittäisen oppilaan käytökseen somessa.  Kun vielä erikoisesti korostetaan, että oppilas on SD:n porukkaa, kansanvihollinen, kerettiläinen ja tietysti vääräuskoinenkin, ovatkin perusteet koulunkiroukseen ja yhteiskunnasta karkotukseen jo valmiina. 

Mutta tuo harhautus toimii juuri halutulla tavalla:  kun kohdistetaan kaikki huomio ja tarmo tähän, ei huomata huononevia PISA-sijoituksia, lukutaidottomia päästötodistuksen saajia, seksuaalista häirintää kouluissa ja palavia kouluja.   Ja vähäisiä ongelmia ne ovatkin sen rinnalla, että SD-Jugendoppilas kirjoittelee somessa.

Joku roti sentään!
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Kulttuurirealisti

QuoteLuokkatoverit kertovat tuntevansa itsensä uhatuiksi
QuoteKoululaki on selkeä demokratiakoulutustehtävässään, mutta siihen sisältyy myös oikeus ilmaisunvapauteen ja toisinajatteluun.

;D Ruotsi on kyllä huvittava maa, ja jo aika pitkällä suunnassaan.

Kun valtion opettajankoulutuslaitoksessa ollaan lähtökohtaisesti sitä mieltä, että mielipiteet uhkaavat oppilaita, ja opettajankouluttajat/valtio tietävät parhaiten mitkä ovat oikeat mielipiteet, ollaan aika lähellä neukkuliiton uudelleenkoulutusleirien henkeä.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Tavan

On tärkeää oppia ymmärtämään ja arvostamaan sitä länsimaisen yhteiskuntajärjestelmän elementillistä osaa, että ympärillä on paljon tavallisia kansalaisia, joiden kanssa itse on kertakaikkisesti eri mieltä tärkeistä asioista. Silti heiden kanssaan on kyettävä yhteistyöhön, ja heitä tulisi oppia jollain tasolla ymmärtämään. Se voi tuntua usein epämiellyttävältä etenkin nuoren ihmisen mielessä, mutta yhtä kaikki tuo oppi on korvaamattoman arvokas.

Tuo skenaariossa kuvailtu ruotsidemokraatti koululainen pääsee nauttimaan tästä viisastuttavasta elämänkokemuksesta väistämättä. Hänen koulutoverinsa, opettajansa ja koko mediakenttä ovat voimakkaasti ja totaalisesti eri mieltä hänen kanssaan tärkeistä asioista. Rohkeasti esiintymällä hän omalla pienellä tavallaan tarjoaa konsensus-kuplassa eläville luokkatovereilleen ja opettajilleen mahdollisuuden päästä nauttimaan samasta viisastuttavasta kokemuksesta.

Harmi, että ruotsalainen koulu kohtelee tätä potentiaalista lahjaa kuin sika helmiä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Eino P. Keravalta

Ilmeisesti 2020-luvun Ruotsissa on tavoitteena asettaa ruotsidemokraatti samaan asemaan kuin missä juutalainen oli 1930-luvun Saksassa.

Ja me sanoimme, että 'ei koskaan enää'..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Muuttohaukka

Kouluajan jälkeinen aika ei kuulu opettajalle millään tavoin.
Sen selvittäköön sosiaalipuolen asiantuntijat.
Mallan ehdotus on oikea. Opetus jatkuu ja mahdollinen häirikkö ulos.

Faidros.

EI-VOI-OLLA-TODELLISTA??!!
Nyt pyörrän väitteeni myös Ruotsin vaalivilppien mahdollisuudesta.
Siinä yhteiskunnassa on KAIKKI mahdollista! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Eino P. Keravalta

Entäpä, jos tilanne olisi toisinpäin, että ruotsalainen valkoinen poika kävisi kertomassa opettajalle, että luokan muslimipojat uhkailevat ruotsalaisia sosiaalisessa mediassa?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Alapo

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.09.2014, 18:51:20
Entäpä, jos tilanne olisi toisinpäin, että ruotsalainen valkoinen poika kävisi kertomassa opettajalle, että luokan muslimipojat uhkailevat ruotsalaisia sosiaalisessa mediassa?

Ruotsalaista valkoista poikaa syytettäisiin rasistiksi ja ruotsidemokraatiksi ja luokan muslimipojat jatkavat uhkailujaan sosiaalisessa mediassa.

Isäntä ja loinen

Oli tiedossa, että ruotsalainen yhteiskunta ei ole ihan terve, mutta vasta näiden vaalien jälkipyykki on osoittanut, kuinka järkyttävässä henkisessä jamassa länsinaapurimme todellisuudessa onkaan. Maahanmuuttopolitiikan järkevöittämistä ajava puolue saa 13 prosentin kannatuksen ja koko yhteiskunta taantuu irrationaalisen kauhun partaalle. Kaikkialla on järkytystä, pelkoa, ahdistusta, hämmennystä ja suuttumusta. Ja me kun luulimme, että suomalaisessa yhteiskunnassa olisi vaikeita tabuja! Ruotsi se vasta takalukossa onkin! SD:n nousun myötä Ruotsi on ottanut ensimmäisen pienen askeleen oikeaan suuntaan, mutta kyllä tästä paranemisprosessista tulee tolkuttoman hidas ja kivulias.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Topi Junkkari

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.09.2014, 18:51:20
Entäpä, jos tilanne olisi toisinpäin, että ruotsalainen valkoinen poika kävisi kertomassa opettajalle, että luokan muslimipojat uhkailevat ruotsalaisia sosiaalisessa mediassa?

Erinomainen kysymys. En minä juurikaan tunne sosiaalista mediaa Homman ulkopuolella, mutta käsitykseni on, että suoranaiset väkivaltauhkailut netissä ovat paljon yleisempiä noin päin, että muslimit uhkailevat länsimaisia. Katsokaa vaikka Googlella.

Maahanmuuttopolitiikkaa kohtaan esitetty kritiikki esimerkiksi perussuomalaisten tai ruotsidemokraattien taholta ei täytä uhkailun tunnusmerkistöä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

siviilitarkkailija

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

kriittinen_ajattelija

Jaa onko Ruotsissa käymässä vähän niinkuin tällä videolla jos oppilaat kirjoittaa "vihapuheita" nettiin.

https://www.youtube.com/watch?v=8AY5dQSMkys
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Shemeikka

Rakastan Ruotsia, se on lemppariulkomaani mutta usein tuntuu nykyään siltä, että ruotsalaisilta on sammunut järjen valo. Aikoinaan Ruotsissa ollessani ruotsalaiset tuntuivat tolkuilta ihmisisiltä, ainakin ne duunariluokkaiset joiden parissa liikuin.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

niemi2

SD:n kannattaa vaatia miljoona afrikkalaista vuodessa Ruotsiin, eikä kukaan voi kritisoida sitä koska maahanmuuttopoliitiikkaa ei voi kritisoida. Ruotsin on pakko ottaa ne tai sitten rasistit ja fasistit tulevat koloistaan esiin.

Uudella pääministerilläkin on varmasti jokin sietoraja, jonka jälkeen maahanmuuttopolitiikkaa kritisoidaan ja sitten rasisti paljastaa itsensä.

Ei tuolla Ruotsissa muutakaan voi kun järjen ääni hukkuu hulluuden humaluuteen.

MAKE FINLAND NORMAL AGAIN


JJohannes

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.09.2014, 18:51:20
Entäpä, jos tilanne olisi toisinpäin, että ruotsalainen valkoinen poika kävisi kertomassa opettajalle, että luokan muslimipojat uhkailevat ruotsalaisia sosiaalisessa mediassa?

Vielä todennäköisempi skenaario voisi olla, että kaikki pojan luokkakaverit, niin kantikset kuin mamutkin, ovat raivoissaan SD:n vaalivoitosta ja ovat postailleet koko vaali-illan #fucksd -tagilla viestejä twitteriin. Poika miettii, että uskaltaako enää tulla edes kouluun vaalien jälkeen. Mitä opettaja tekisi?
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Ano Nyymi

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.09.2014, 18:51:20
Entäpä, jos tilanne olisi toisinpäin, että ruotsalainen valkoinen poika kävisi kertomassa opettajalle, että luokan muslimipojat uhkailevat ruotsalaisia sosiaalisessa mediassa?

Se olisi vain rikkaus ja voimavara. Voimauttava kokemus, ei muuta  ;D

Mehud

Entäpä jos oppilaat huolestuvat opettajan vihervasemmistofeministisistä ajatuksista ja ilmoittavat siitä samanhenkiselle rehtorille. Todennäköisesti oppilaat otetaan puhutteluun ja heiltä kysytään mistä he ammentavat ihmisvihansa. Opettaja kutsutaan puhumaan naisopettajien voimaannuttamispäiville kouluissa esiintyvästä rasismista ja oppilaiden pahoinvoinnista fasistisessa ympäristössä.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

vihapuhegeneraattori

QuoteEettinen ongelma
Opettajan toimintavaihtoehdot:

1. Pidät lupauksesi vaikenemisesta ja annat asian olla, niin kauan kuin sillä ei ole välitöntä vaikutusta opetukseen.

2. Otat yhteyttä oppilaaseen ja hänen vanhempiinsa ja vaadit, että sosiaalisen median kirjoitukset loppuvat välittömästi, sillä ne muodostavat uhan osalle koulun oppilaista.

3. Annat oppilaan jatkaa käytöstään, mutta otat opettajana aktiivisemman roolin keskusteluissa ja asetut vastustamaan oppilaan mielipiteitä.

4. Jatkat luokassa kuten ennenkin, mutta menet paikallislehteen ja teetät heillä anonyymin haastattelun, jossa kuvaat, kuinka oppilaita loukkaa toisten oppilaiden toiminta koulussa ja sosiaalisessa mediassa. Varot mainitsemasta nimiä, mutta kuvaat selvästi, millaisesta uhasta on kyse, ja että sitä on mahdotonta hyväksyä.

Ja oikein on annettu vastausvaihtoehdot...

Ainoa semi-kelvollinen vastaus noista on #1, ja sekin on ansa. Kts. korostettu kohta ja sano etteikö "vaikutusta opetukseen" tulkita tasan niin että jos Mohammed kavereineen vetää herneen nenään löydettyään luokkakaverinsa viimeisimmän kirjoituksen facebookista keskellä tuntia, niin alkaneen mellakan seurauksena pottunokalta viedään ilmaisuvapaus "opiskelurauhan turvaamisen" nimissä.

Samaa logiikkaa kuin demojen kieltäminen kun niitä vastustetaan väkivaltaisesti.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

sivullinen.

Eettinen ongelma osa II

Tiedät koulussa tapahtuneen "Eettisen ongelman". Tiedät opettajan valinneen väärän ratkaisun.

Toisen opettajan toimintavaihtoehdot:

1. Et puutu toisten opettajien tekemisiin tai tekemättäjättämisiin.

2. Otat yhteyttä väärin toimineeseen opettajaan ja selität hänelle, miksi on väärin äänestää Ruotsidemokraatteja.

3. Otat yhteyttä rehtoriin ja vaadit väärin toimineen opettajan irtisanomista.

-- -- --

Käytännössä Ruotsissa ei ole mielipiteen vapautta kuin nimettömästi toimivilla -- ja sama on Suomessakin. Väärien mielipiteiden esittäjät lynkataan häpeärangaistuksin -- jotka piti olla kiellettyjä jo yli sata vuotta sitten -- ja eristämisellä. Sosialismissa ihmisellä ei ole omia mielipiteitä. Marxin sanoin todellisuus muodostaa tajunnan, ja sosialismissa väärät mielipiteet kertoisivat sosialismin epäonnistumisesta, joka on vale ja kielletty.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Publicola

Voisi pohtia, miltä samainen teksti kuulostaisi, jos sitä muutettaisiin hieman, esim tähän tyyliin:

QuoteEettinen ongelma

Olet opettaja koulussa, jossa on paljon oppilaita, joilla on erilaisia poliittisia vakaumuksia, mukaanlukien ruotsidemokraattien kannattajia. Luokallasi on oppilas, jonka tiedät toimivan aktiivisesti feministisen aloitteen nuorisojärjestössä / vasemmistopuolueen nuorisojärjestössä / Revolutionära Frontenissa. Käsityksesi mukaan oppilas on mukava, hoitaa opintonsa ja on koulussa reipas. Politiikkaan liittyvissä keskusteluissa oppilas ottaa harvoin aktiivista roolia, eikä hän näissä keskusteluissa ilmaise koskaan ruotsidemokraattivihamielisiä käsityksiä.

Eräänä päivänä puheillesi tulee muutamia oppilaan luokkatovereita, useat heistä ruotsidemokraatteihin kuuluvia, jotka kertovat, että oppilas on hyvin aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Oppilas suhtautuu lausunnoissaan usein hyvin positiivisesti hallitsemattomaan maahanmuuttoon ja vähättelee sen ongelmia, ja tukee ruotsidemokraatteja koskevia leimaavia kommentteja. Luokkatoverit kertovat tuntevansa itsensä uhatuiksi, mutta pyytävät opettajaa pitämään asian omana tietonaan, koska "halusimme sinun tietävän tästä, mutta älä kerro meidän kertoneen, koska silloin tilanne vain pahenee". Lupaat oppilaille, ettet kerro tietoa eteenpäin. Kun sitten tarkistat asian sosiaalisista medioista, havaitset tiedon pitävän paikkansa ja tilanteen olevan vieläkin pahempi kuin ensin luulit.

Et voi erottaa oppilasta hänen mielipiteidensä perusteella, mutta samanaikaisesti huomaat, että luokkaan on syntynyt epämiellyttävä ilmapiiri, kun jotkut maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvat oppilaat tuntevat itsensä loukatuiksi. Koululaki on selkeä demokratiakoulutustehtävässään, mutta siihen sisältyy myös oikeus ilmaisunvapauteen ja toisinajatteluun.

Opettajan toimintavaihtoehdot:

1. Pidät lupauksesi vaikenemisesta ja annat asian olla, niin kauan kuin sillä ei ole välitöntä vaikutusta opetukseen.

2. Otat yhteyttä oppilaaseen ja hänen vanhempiinsa ja vaadit, että sosiaalisen median kirjoitukset loppuvat välittömästi, sillä ne muodostavat uhan osalle koulun oppilaista.

3. Annat oppilaan jatkaa käytöstään, mutta otat opettajana aktiivisemman roolin keskusteluissa ja asetut vastustamaan oppilaan mielipiteitä.

4. Jatkat luokassa kuten ennenkin, mutta menet paikallislehteen ja teetät heillä anonyymin haastattelun, jossa kuvaat, kuinka oppilaita loukkaa toisten oppilaiden toiminta koulussa ja sosiaalisessa mediassa. Varot mainitsemasta nimiä, mutta kuvaat selvästi, millaisesta uhasta on kyse, ja että sitä on mahdotonta hyväksyä.
Virtute enim ipsa non tam multi praediti esse quam videri volunt. -Marcus Tullius Cicero

I believe that the difference between fairness and tribalism is the difference between choosing principles and choosing sides. -Maajid Nawaz

J. Lannan haamu

Jaa, kun luin otsakkeen, pohdin heti että tämänkaltaistahan voi erittäin hyvin ja todennäköisesti tapahtuukin suomalaisissakin yliopistoissa. Ainakin eräässä seminaarissa, johon osallistuimme pienellä Jyväskylän Homma-seurueella, fasilitaattori yritti upottaa vilpittömän rehellisesti persufobiaa ja suurta rasismia joka suomalaisissa kytee. Miniluv et al. voivat korjata jos havaitsitte toisin.

Lisäksi, on omakohtaisesti sekä sosiologikaverin kertomaa, että yleinen mielipide on hyvin tyypillinen 'taistolainen' ainakin historian, sosiologian, sukupuolentutkimuksen, ehkä ympäristöpolitiikan, yhteiskuntapolitiikan alalla. Varmasti myös tällaista 'uudelleen'kouluttamista on pohdittu. Se, että onko sitä esiintynyt vielä eettisen tehtävän muodossa, on vain ajan kysymys.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

-PPT-

Onko tämä uusi ilmiö vai ovatko yliopistot aina olleet omaa kansaansa vihaavien kulttuuri-marxilaisten pesäpaikka? Ilman yliopistoa Jyväskylä olisi joutavanpäiväinen paljon nykyistä pienempi paremmin nimeänsä vastaava paikkakunta mutta ei se yliopisto pelkästään hyvä asia ole.

siviilitarkkailija

Quote from: -PPT- on 21.09.2014, 00:06:34
Onko tämä uusi ilmiö vai ovatko yliopistot aina olleet omaa kansaansa vihaavien kulttuuri-marxilaisten pesäpaikka? Ilman yliopistoa Jyväskylä olisi joutavanpäiväinen paljon nykyistä pienempi paremmin nimeänsä vastaava paikkakunta mutta ei se yliopisto pelkästään hyvä asia ole.
Öö kyllä ja ei. Universitas on tieteen, tiedon ja kulttuurin kohtauspaikka jonka juuret ovat maailmankuvien törmäyksissä ja uuden ja tuntemattoman löytämisessä. Jos haluat tietää, oletko valmis ottamaan riskin. Tieto kun lisää tuskaa.

Yliopiston historiasta nykypäiviin on jäänyt kuriositeettinä miekka. Tiedon miekka symboloi milloin mitäkin. Historian ja väkivaltatiedon mukaan miekka ei ollut pelkkä symboli. Sillä tapeltiin ja puolustettiin mainetta ja henkeä. Ylioppilaan elämä oli höllässä. Tästä ja tiedosta syntyi tarkka jako ylioppilaiden ja muun rahvaan välillä.

Yliopistossa ei olla ns kansana vaan tietävät vs tietämättömät. Halveksinta ja höpötieteet tekivät esiinmarssin sosialismin nousun yhteydessä.

Kaupungeille yliopistot ovat arvokkaita.  Siksi ne voivat pokerinaamalla hylätä tavikset yliopiston psta koska virkakoneiston jäsenet ovat yliopistomafian jäseniä. Vastaavast kuten häpeä- tai kommariyliopista näyttävät, itse yliopisto voi hylätä tieteen ja tiedon ja tutkia vaikka pippeliä ja pimppaa. Mikä jollain tasolla tyydyttää uteliaisuutta.

Suomessa mm häpeäyliopisto ei ole marksin vaan hallituksen rakkikoira joka räyskyttää aina sellaisen tuloksen jonka tilaaja haluaa. Tämä erottaa monet tieteilijät poliitikko-tieteilijöistä. Joskus siis on haastettava ympäristö ja konsensus tehdäkseen suurta tai uutta. Ei itse tarkoituksellisesti. ..ellei sellaiseksi katsota nuoren ihmisen kasvamista suureksi hompanssiksi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...