News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

jopelius

Quote from: starsailor on 22.12.2013, 12:07:37
Kuten sanoin, niin toimivan GPS-paikannuksen toteutus kaikkiin ajoneuvoihin on yksinkertaisesti mahdotonta, ellei ajoneuvoissa ole näitä jo tehtaalta lähtiessä. Siitä syystä en usko, että järjestelmästä tulee GPS-pohjainen, vaan se käyttää GSM-verkkoa sijainnin saamiseen. Auton sijainti saadaan pelkästä tukiasematiedosta riittävän tarkasti, jotta se voidaan sijoittaa tietylle maksuvyöhyykke. Pelkän gsm-viestiä lähettävän laitteen rakentaminen on myös halvempaa ja laitetta ei tarvitse edes välttämättä kytkeä akkuun, jos sen oma akku riittää harvaan singnaalin lähtettämiseen. Mutta jos katsotaan tulevaisuuteen, niin mahdollisuus GPS-paikannukselle on todennäköisesti tulossa uusien automallien myötä.

Eikö olisi muita paikannusjärjestelmiä kuin GPS?

Sekin lienee vielä selvittämättä kuinka tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti tällaisella paikannusjärjestelmällä saadaan verotettua kansalaisia. Ei minulla sinällään ole mitään sitä vastaan että suurin osa liikenteen veroeuroista kootaan pienituloisilta töissäkäyviltä kansalaisilta. Jos kommunistiministeri haluaa tällaisen uudistuksen niin antaa mennä vaan.

Jos taas ryhdytään tekemään erilaisiin liikenteen käyttäjäryhmiin, polttoaineisiin, muihin energialähteisiin tai automalleihin/-merkkeihin kohdistuvia erikoishinnoitteluja ja tapauskohtaisia poikkeuksia joudutaan melkoiseen byrokratiaan. Pahimmassa tapauksessa järjestelmän ylläpito syö verotuksella saadut tuotot.

Enkä ole yhtä varma kuin kommariministeri ja Jorma Ollila siitäkään että koko muu maailma haluaa käyttöönsä juuri meillä Suomessa kehiteltävän liikenteen verotusjärjestelmän.

MW

Quote from: jopelius on 22.12.2013, 13:11:42
***
Eikö olisi muita paikannusjärjestelmiä kuin GPS?
***

Glonass, Galileo (under construction).

"Isi, mitä meille tungettiin perseeseen ennen Pohjois-Koreaa?"

Vaikka tottahan on, että jokaisen kännykän sijainti pystytään selvittämään aika tarkasti. Ja niitä selvitellään.

ämpee

Quote from: MW on 22.12.2013, 14:02:50
Vaikka tottahan on, että jokaisen kännykän sijainti pystytään selvittämään aika tarkasti. Ja niitä selvitellään.

Ei siltikään mahdollista automaattista sakottamista, on jokseenkin edullinen ja toimiva, ja vapaaehtoinen.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

MW

Quote from: ämpee on 22.12.2013, 14:12:28
Quote from: MW on 22.12.2013, 14:02:50
Vaikka tottahan on, että jokaisen kännykän sijainti pystytään selvittämään aika tarkasti. Ja niitä selvitellään.

Ei siltikään mahdollista automaattista sakottamista, on jokseenkin edullinen ja toimiva, ja vapaaehtoinen.

Totta, täysin kiistämätöntä. Mutta lakimuutoksia voi tulla, kun rahat loppuvat "pelastakaa kaikki, ja palkatkaa minut" -projektilta.

Kaptah

Otetaanpa nyt kaikkien hienojen lisäveroviritelmien suunnittelussa huomioon se, että pääsääntöisesti yhteiskunnan perustoiminnot pitäisi rahoittaa yleisillä verovelvoitteilla jotka koskevat kaikkia työssäkäyviä. Kaiken maailman kaivosveroilla, autoveroilla, koiraveroilla ja alkoholiveroilla voidaan sitten kattaa verotettavan asian aiheuttamat lisäkustannukset.

Sen sijaan että me närkästyneet autoilijat pyydämme GPS-hulluutta pelätessämme tietulleja, korkeampaa bensanhintaa ja matkamittarin mukaan laskettavaa veroa, meidän pitäisi vaatia keventämään autoilun verotusta kokonaisuudessaan.

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/92/image001(100)_(105).gif
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

MW

#455
Autoilun verotus-han oli lähtökohtaisesti, ja moneen kertaan, "ylimääräinen, väliaikainen". Odotan sitä, että joku kelmi pitää sanansa. Henkilöidä-hän tätä surkeaa kusetusta ei enää voi, mutta hallitus, sitten.

EDIT: Viimeisen "ylimääräisyyden, väliaikaisuuden" muuttumisesta ikuisuudeksi ei edes illmoitettu kunnolla. Kunhan jäi ihmettelemään, että näitä tulee ja tulee.

Siinä lehdistö taas oli vallan vahtikoira, totisesti. Vitun puudelit. Osui vielä sopivasti samaan aikaan, kun keksittiin uusi rikkaus ja voimavara. Ensin perinteisesti neuvostotuotteinen, mutta sitten löytyi emäsuoni.

jopelius

Quote from: Hohtava Mamma on 22.12.2013, 17:05:11
Jos vaihtoehtona on maksaa kymmenyksensä joko tietulleina + bensaveroja tai siten, että viranomaiset tarvittaessa tietävät tarvittaessa 24/7 missä ja miten kovaa autoni liikkuu, valitsen ensimmäisen. Näin nämä asiat ujutetaan sisään. Rutolla peloteltu hallintoalamainen pyllistää kiltisti ja ottaa koleran ilolla vastaan.

Todennäköisesti kumpikaan vaihtoehto ei liene järjellisiä..

Sellainen ajoneuvoihin kohdistuva verotus mikä vielä 50 vuotta sitten oli suljetussa ja matalan kokonaisveroasteen yhteiskunnassa mahdollista on muuttumassa järjettömyydeksi. Tai sitten jämähdetään ajoneuvojen kehityksen suhteen samalla tavalla kuin Kuubassa..

Suomen tulisi seurata kulkuneuvojen osalta maailmanlaajuista kehitystä. Perinteisten bensaa ja dieseliä käyttävien kulkuneuvojen rinnalle on tullut vaihtoehtoisia energialähteitä käyttäviä autoja jne. Ne tulevat käyttöön meillekin, vaikka yhteiskunnan päättäjät ovat työntäneet kehityksen osalta päänsä pensaaseen. Naapurimaissa, Virossa ja Ruotsissa, on jo vuosia rakennetty biopolttoaineiden ja sähkön tankkauspisteitä. Tällaisen autokantaan siirtymistä tuetaan siellä yhteiskunnan toimesta. Ja, vaikka niistä tulee alkuunsa kustannuksia niin tulevaisuudessa häämöttää mahdollisuus kotimaiseen polttoaineeseen siirtymisestä.

Meillä ilmeisesti pitää jättäytyä tällaisen kehityksen ulkopuolelle koska verotuksen vuoksi valtiovalta ei kannusta siirtymistä esim. sähköautoihin. Hankaluuksia on syntynyt myös "liian vähän" kuluttavien pikkuautojen lisääntymisestä. Polttoaineveron tuotto on vähentynyt. Ja, kun sitten ministeriö päätti korottaa autoveroa niin kauppa väheni jolloin veron tuotto edelleenkin pieneni. 

Vaikka polttoaineveroja korotettaisiin kuinka paljon tahansa tuottoa tuskin saataisiin enää lisääntymään. Toisaalta korkeat polttoaineen hinnat aiheuttavat monenlaista haittaa yhteiskunnassa..

Kilometriverotus aiheuttaisi omat ongelmansa. Sen käyttöönotto todennäköisesti johtaisi tuottoja suurempiin kustannuksiin.

Muutenkin Suomi on niin korkean veroasteen maa että on jo vaikea löytää sellaisia uusia verotuskohteita joiden takia ei jonkun olemassa olevan veron tuotto vastaavasti vähenisi.

Mitäpä jos meillä lopetettaisiin "tilapäinen autovero" ja pyrittäisiin korjaamaan valtion taloutta julkishallinnon säästöillä.

Olisikohan ministerien pian aika käydä Saksassa katsomassa miten siellä julkishallintoa kaikkinensa kyetään ylläpitämään likimain 30% edullisemmin per kansalainen kuin meillä. Palvelut lienevät siitä huolimatta siellä vähintään yhtä kattavia kuin meillä..

JoKaGO

Quote from: jopelius on 22.12.2013, 18:48:18
Mitäpä jos meillä lopetettaisiin "tilapäinen autovero" ja pyrittäisiin korjaamaan valtion taloutta julkishallinnon säästöillä.

Olisikohan ministerien pian aika käydä Saksassa katsomassa miten siellä julkishallintoa kaikkinensa kyetään ylläpitämään likimain 30% edullisemmin per kansalainen kuin meillä. Palvelut lienevät siitä huolimatta siellä vähintään yhtä kattavia kuin meillä..

Hui, kauheaa vihapuhetta!

Jostain luin, että ensi vuonna Kreikan julkisen sektorin osuus BKT:stä jää selvästi alle 60%:n, kun taas Suomessa se nousee noin 60%:iin. Eli Kreikan ohi päästiin!

Nyt olisi ihan fiksua käydä Kreikassa katsomassa, miten temppu tehtiin. Ihan aluksi he potkaisivat 15000 paperinpyörittäjää pois, ja se on vasta alkua! Jyrki ja Jutta, hopi-hopi Kreikkaan opintomatkalle!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

MW

Quote from: jopelius on 22.12.2013, 18:48:18
***

Olisikohan ministerien pian aika käydä Saksassa katsomassa miten siellä julkishallintoa kaikkinensa kyetään ylläpitämään likimain 30% edullisemmin per kansalainen kuin meillä. Palvelut lienevät siitä huolimatta siellä vähintään yhtä kattavia kuin meillä..

Ei. Ministereillä on monta äpärälasta ja tuttavan tuttavaa, joille pitää hankkia hyväpalkkainen virka.

Reich

Jos tää miljardipuhallus toteutuu ja pariin miljoonaan autoon asennetaan seurantalaite, niin on pelkästään pölhöyttä jättää liittämättä systeemiin poliisin nopeusvalvontaa. Sakkomittari 1 sentti/ylinopeus(km/h)/sekunti.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

MW

#460
Quote from: Reich on 22.12.2013, 19:38:37
Jos tää miljardipuhallus toteutuu ja pariin miljoonaan autoon asennetaan seurantalaite, niin on pelkästään pölhöyttä jättää liittämättä systeemiin poliisin nopeusvalvontaa. Sakkomittari 1 sentti/ylinopeus(km/h)/sekunti.

Menet asioiden edelle. Ensin tämä konsepti pitää syöttää junttilan einolle "oikeudenmukaisena" tapana verottaa välttämättömyyttä. Vasta sitten katsotaan, mitä hubaa stasi saa siitä irti.

jopelius

Quote from: JoKaGO on 22.12.2013, 19:09:49
Quote from: jopelius on 22.12.2013, 18:48:18
Mitäpä jos meillä lopetettaisiin "tilapäinen autovero" ja pyrittäisiin korjaamaan valtion taloutta julkishallinnon säästöillä.

Olisikohan ministerien pian aika käydä Saksassa katsomassa miten siellä julkishallintoa kaikkinensa kyetään ylläpitämään likimain 30% edullisemmin per kansalainen kuin meillä. Palvelut lienevät siitä huolimatta siellä vähintään yhtä kattavia kuin meillä..

Hui, kauheaa vihapuhetta!

Jostain luin, että ensi vuonna Kreikan julkisen sektorin osuus BKT:stä jää selvästi alle 60%:n, kun taas Suomessa se nousee noin 60%:iin. Eli Kreikan ohi päästiin!

Nyt olisi ihan fiksua käydä Kreikassa katsomassa, miten temppu tehtiin. Ihan aluksi he potkaisivat 15000 paperinpyörittäjää pois, ja se on vasta alkua! Jyrki ja Jutta, hopi-hopi Kreikkaan opintomatkalle!

Tarkennan tähän vihaani sen verran lisää että saksalaisilla julkisen sektorin osuus on (muistaakseni) n. 41% maan  BKT:sta..


ekto

Quote from: jopelius on 22.12.2013, 20:53:15
Quote from: JoKaGO on 22.12.2013, 19:09:49
Quote from: jopelius on 22.12.2013, 18:48:18
Mitäpä jos meillä lopetettaisiin "tilapäinen autovero" ja pyrittäisiin korjaamaan valtion taloutta julkishallinnon säästöillä.

Olisikohan ministerien pian aika käydä Saksassa katsomassa miten siellä julkishallintoa kaikkinensa kyetään ylläpitämään likimain 30% edullisemmin per kansalainen kuin meillä. Palvelut lienevät siitä huolimatta siellä vähintään yhtä kattavia kuin meillä..

Hui, kauheaa vihapuhetta!

Jostain luin, että ensi vuonna Kreikan julkisen sektorin osuus BKT:stä jää selvästi alle 60%:n, kun taas Suomessa se nousee noin 60%:iin. Eli Kreikan ohi päästiin!

Nyt olisi ihan fiksua käydä Kreikassa katsomassa, miten temppu tehtiin. Ihan aluksi he potkaisivat 15000 paperinpyörittäjää pois, ja se on vasta alkua! Jyrki ja Jutta, hopi-hopi Kreikkaan opintomatkalle!

Tarkennan tähän vihaani sen verran lisää että saksalaisilla julkisen sektorin osuus on (muistaakseni) n. 41% maan  BKT:sta..
joo ja pakollinen sairasvakuusjärjestelmä, jotain mikä suomessa on julkista.

Jepulis

#463
Mukava käväistä taas välillä foorumilla pitkän tauon jälkeen. Hyvää tulevaa vuotta foorumilaisille.

Quote from: jopelius on 22.12.2013, 01:17:13

Jos sitten tarvitaan valtion kassaan lisätuottoja mietitään löytyisikö joku oikeudenmukainen ja kansalaisia tasapuolisesti kohteleva veromuoto. Tai sitten säästetään
Autoilun lisäverotusta kannattavat on menneet pahasti vihreiden vipuun. Vihreille sopii mainiosti, että Suomen kansantulo kuihtuu. Sitä en käsitä miksi se sopii myös Ollilalle, joskin toisaalta hänhän on vastuussa Nokiankin romahduksesta, joten ehkä hän yrittää vain uutta ennätystä alallaan.

Mikäli autoilua helpotettaisiin, yhteiskunnan pyörät pyörisivät tehokkaammin. Suomi saisi tarvitsemansa piristysruiskeen. Tai oikeammin, Suomelta otettaisiin se halko viimein ahterista juoksukilpailussa ruotsalaisten kanssa.

Amerikassa talous nykyisin toimii, vaikka maa tuhlaa satoja miljardeja joutavaan sotakoneistoonsa. Ruotsissa talous toimii, vaikka maa tuhlaa...no me kaikki tiedämme mm. mihin. Saksassa kone suorastaan ärjyy voimantunnossaan, vaikka he tuhlailee tuulimyllyihin.

Suomessa talous ei toimi.

Voitaisiinko välillä miettiä miksi hiekan lisääminen ei auttanut? Nyt lapioidaan lisää kun kone yskii.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Crommower

Satuin lukemaan iltasanomia äsken ja huomasin lehden ilmeisesti muokanneen kyselyn prosentteja.
Kyse siis tästä http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288635528625.html

Liitteenä screenshotti, minkä otin hetki sitten.
Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

Ari-Lee

QuoteJorma Ollila visioi - konsultit laskuttivat valtiolta satojatuhansia

Perjantai 27.12.2013 klo 05.09

Jorma Ollilan työryhmän liikenteen tulevaisuutta luotaava selvitystyö oli varsinainen kultakaivos pienelle konsulttijoukolle.

Iltalehti kävi läpi kuitit, joista selviää muun muassa, miten suurilla summilla Ollilan työryhmä käytti konsulttiyritysten palveluja.

Kuiteista käy ilmi, että liikenne- ja viestintäministeriö myönsi erityisesti kahdelle yritykselle, Traficon Oy:lle sekä Strafica Oy:lle, toimeksiannon toisensa perään työryhmän liki kaksivuotisen taipaleen aikana. Yksittäiset laskut liikkuivat karkeasti arvioituna 10-35 000 euron haarukassa.

Miksi valtio suosi etenkin kahta yritystä, työryhmän sihteeri Tuomo Suvanto?

- Jouduimme käyttämään pakosti Straficaa, koska Strafica voitti Liikenneviraston kilpailutuksen liikennemalleista. Traficon on taas hyvin tunnettu firma, varsinkin kustannusarvio saatiin heidän kautta Sveitsistä RappTransilta, Suvanto perustelee.

Pulaa resursseista

Liikenneneuvos Suvanto arvioi, että eri firmoja edustaneet konsultit laskuttivat ministeriötä eli valtiota yhteensä noin 350 000 euron edestä.

- Totta kai joudumme käyttämään konsultteja, muuta vaihtoehtoa ei oikeastaan ole, Suvanto sanoo suoraan.

- Konsultit pyörittävät liikennemalleja, eikä liikenne- ja viestintäministeriöllä ole malleja omassa käytössään, eikä henkilöresursseja, Suvanto jatkaa.

Rehellistä viestintää

Työryhmä panosti reippaasti myös hankkeen viestintään, jonka tuli olla ulospäin kokouspöytäkirjan mukaan "selkeää ja rehellistä".

Neuvot eivät tulleet ilmaiseksi, sillä viestintätoimisto Drum laskutti mm. viestintäsuunnitelmasta 6 027 euroa (erä 2), valtakunnallisesta kyselytutkimuksesta 2 153 euroa, materiaalipaketista 4 182 euroa sekä SuomiAreena2013-keskustelutilaisuuden suunnittelusta 2 952 euroa.

SuomiAreena-keskustelun valmistelulounaasta Savoyssa laskutettiin erikseen 689 euroa, mikä teki henkilöä kohti 77 euroa.

Ollila esitteli Porissa työryhmän aikaansaannoksia viime kesänä. Kokouspöytäkirjan mukaan SuomiAreena-tilaisuus koettiin onnistuneeksi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122717873328_uu.shtml
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ämpee

Quote"- Konsultit pyörittävät liikennemalleja, eikä liikenne- ja viestintäministeriöllä ole malleja omassa käytössään, eikä henkilöresursseja, Suvanto jatkaa."

Siis eikö niillä ole mielikuvitusta ?
Sitten kyllä ymmärrän miksi ne eivät edes tajua tulleensa huijatuksi 350k€ edestä  :facepalm:.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Markkanen

 Jos kerran kilometri/kyttäysvero aiheuttaa kansalta kovaa kritiikkiä ja verotusmuotona sen hyötysuhde on kovin huono kun lähes 10% menee kuluihin niin eikö tällainen sekopäävero pitäisi haudata jo ajatuksenakin. Vai ovatko poliitikkomme jo niin korruptoituneita, että lähtevät komppaamaan veroa? Olennaista tässä koko keskustelussa on se, että näitä ei kiinteitä veroja on jo autossa niin paljon, että kaikki mikä tekee autoilusta vielläkin kalliimpaa on verottajan oman oksan sahaamista.

Tuo namupala mitä tarjotaan vastineeksi kyttäysverosta on kaksihaarainen juttu. Jos olet tavallinen duunari niin et sinä varmaan halua ostaa uutta autoa jos vanhakin toimii hyvin. Jos et myy autoasi ennen kyttäysveron voimaantuloa niin menetät autoveron verran autosi hinnasta kun vaihdat sen kyttäysveron aikana. Veronalennus ei hyödytä sinua yhtään kun ostat uutta autoa. Vastaavasti vanhasta autosta hyvitetään veron verran vähemmän. Lisäksi maksat kilometriveroa taivaan tappiin asti.

Jos ostat uuden auton nyt ja kyttäysvero tulisikin yllättäen voimaan jo vuoden päästä niin autosi arvo laskee veron verran. Kun tällainen Damokleen miekka on nyt jokaisen autoilijan pään päällä niin teet nyt niin taikka näin, teet sen aina väärinpäin. Ja verottaja rulettaa tyhmälle kansalle.

Koska autoon jo nyt  kohdistuvia veroja voidaan korottaa niin uudelle hankalalle ja kalliille verolle ei ihan oikeasti ole tarvetta. Näin se vaan on. Tässä alkaa tuntumaan siltä, että poliitikot, oligarkit ja poliisi ovat tehneet hyvän diilin. Kaikki voittavat paitsi veronmaksaja autonsa kanssa. Lisäksi menee rehelliseltäkin kansalaiselta oikeus yksityisyyteen auton kanssa. Koskahan telekuunteluoikeudet myönnetään vuodeksi kerrallaan kaikille viranomaisille?? Kansa haluaa ilmeisesti Stasin Suomeen? Vai KGB? Toivottavasti kansa nyt ymmärtää, että sivistyneissä maissa ei ihmisen oikeutta yksityisyyteen voi noin vaan yhdellä konsensushallituksen epädemokraattisella päätöksellä romuttaa. Olenko väärässä?
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Lahti-Saloranta

Quote from: Siili on 21.12.2013, 17:53:02
Soininvaara on ilmeisen ihastunut Ollilan malliin:
En oikein ole oivaltanut tuon kilometriveron ideaa. Polttoaineverohan ajaa saman asian eli on riippuvainen auton käytöstä ja tietysti myös autosta. Ollila ilmeisesti on entisenä Nokian ja nykyisin Shellin miehenä. Ollilan visiohan toteutuessaan tietää töitä ja tienestejä Nokian tyyppiselle teollisuudelle.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Rubiikinkuutio

Quote from: Lahti-Saloranta on 27.12.2013, 21:54:19

En oikein ole oivaltanut tuon kilometriveron ideaa. Polttoaineverohan ajaa saman asian eli on riippuvainen auton käytöstä ja tietysti myös autosta.

Bensiinivero ei voi ottaa huomioon ajetaanko autoa paikassa jossa on paljon ruuhkia ja toimiva julkinen liikenne vaiko paikassa jossa oman auton omitaminen on käytännössä välttämättömyys. Toki tuo ei tee kilometriverosta järjettämän kallista kaikille, mutta se on siis sen idea. Tai ainakin ainoa hyvä puoli jonka keksin. Tietty taka-ajatuksena on varmasti myös se, että sähköautoja voidaan tulevaisuudessa jotenkin verottaa.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Jaska Pankkaaja

QuoteSoininvaara on ilmeisen ihastunut Ollilan malliin:

Heebolle autoilun vastustaminen on itsetarkoitus. Aivan sama vaikka kuljettaisiin isopäästöisellä bussilla yhtä ihmistä kunhan vain se ei aja autolla. Auton omistaminen on myös se juttu: heebo ja kompparit käyttävät CCC-firman kalustoa ja ovat viherpesseet itsensä tällä.

Kun huomioi vielä että s-vaara on virheiden järkevin poliitikko niin  :facepalm:
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Tomi


ikuturso

Quote from: Rubiikinkuutio on 27.12.2013, 21:59:36
Bensiinivero ei voi ottaa huomioon ajetaanko autoa paikassa jossa on paljon ruuhkia ja toimiva julkinen liikenne vaiko paikassa jossa oman auton omitaminen on käytännössä välttämättömyys. Toki tuo ei tee kilometriverosta järjettämän kallista kaikille, mutta se on siis sen idea. Tai ainakin ainoa hyvä puoli jonka keksin. Tietty taka-ajatuksena on varmasti myös se, että sähköautoja voidaan tulevaisuudessa jotenkin verottaa.

Bullskit.

Kun seisot ruuhkassa, bensaa/dieseliä palaa. Aika monta litraa/kilometri seistessäsi paikallaan.

Jos katsot ajoneuvojen kulutusta, kaupunkikulutus on yleensä vähintään puolitoistakertainen maantiekulutukseen verrattuna. Johtuu ruuhkista, liikennevaloista, pienten vaihteiden käytöstä, kiihdyttelyistä ja huonolla hyötysuhteella olevasta kierrosluvusta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Rubiikinkuutio

Quote from: ikuturso on 27.12.2013, 22:16:11

Kun seisot ruuhkassa, bensaa/dieseliä palaa.

Toki, mutta kyllä PK-seudulla pärjää paremmin ilman autoa kuin lapissa vaikka välttäsikin kaikki ruuhkat etelässä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

ikuturso

Quote from: Rubiikinkuutio on 27.12.2013, 22:23:22
Quote from: ikuturso on 27.12.2013, 22:16:11

Kun seisot ruuhkassa, bensaa/dieseliä palaa.

Toki, mutta kyllä PK-seudulla pärjää paremmin ilman autoa kuin lapissa vaikka välttäsikin kaikki ruuhkat etelässä.

Ei se GPS-systeemikään - mikäli perustuu puhtaasti maantieteellisiin vyöhykkeisiin kuten ehdotettu - tiedä seisotko ruuhkassa vai ajatko tyhjää Mannerheimintietä. Paremmin se polttoaineenkulutukseen sidottu vero rankaisee ruuhkassa käryttäjiä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Markkanen

 Jokainen autoileva gps kuski on huomannut, että laite ei aina näytä oikein. Kun on kyse verottamisesta niin arvaatte kai, että verottaja voittaa aina kun tulee riitaa ollaanko oltu siellä vai täällä skä paljonko on ajettu. Mikään jumalan luoma laite se ei ole. Uskon, että jos tuo systeemi otetaan käyttöön niin alku tulee olevaan tosi vaikeaa. Eniten minua kuitenkin huolestuttaa se, että tavallisia kansalaisia aletaan vakoilemaan "isoveljen" toimesta. Auto on lain mukaan kotirauhan alainen siinä missä asuntokin on. Vaikka ko. laite ei mene autoon sisälle esim. kameran välityksellä niin silti se rikkoo kansalisen yksityisyyttä.

Kun poliisilaitoksia ei enää ole pienimmillä paikkakunnilla ja "villi länsi" alkaa jopa 15 kM päästä kaupungeista ym. niin onhan se aatelia poistaa kalliit kameratolpat jotka joutuu usein ilkivallankin kohteeksi ja siirtä ylinopeussakotus avaruuteen. Sinne ei vandaalit pysty menemään. Ongelma. Edelleenkin gps mittaa vain auton nopeutta. Se ei huomioi tilannetta missä ylinopeutta ajetaan. Jos ohitat ja nopeus menee yli sallitun niin miten määritellään pelkän paikan ja nopeuden mukaan tilanteen vakavuuden joka on aina live poliisipartion kanssa keskustelun aihe, joilla voi saada lievennystä sakkoon tai jopa selvitä huomautuksella? Tolppakamera on aina vain yhdessä paikassa. Siinä pelkkä kuva riittää ja nopeustieto. Gps sakosta ei ole edes kuvaa. Vaatisi lakimuutosta ja myös perustuslakivaliokunnan päätöstä koko hommasta. Haiskahtaa pahalta poliitikkojen ja oligarkkien lobbaukselta koko homma. Suomi alkaa olla todella mätä maa. missään muualla ei liene edes ajateltu tällaista systeemiä. Idiotismia parhaimmillaan.

- Kompensoidaanko kilometrivero työmatkoihin käytetyn auton omistajan veronpalautuksiin? Monelle se veronpalautus on useita satoja euroja. Loppuuko sitten oman auton käyttö työmatkoihin? Samalla loppuu monen yrityksenkin toiminta jos ihmiset ei käytä omia autoja enää työasioissa.

- Miten käy eläkeläisten joilla eläke on pieni, mutta tarvitsevat autoa joka päivä asioidensa hoitoon kaupungissa ja kauemmaskin? Linja-autolla ei pääse kaupan pihalle eikä 20km päässä olevalle maalla asuvan siskon pihalle. Veikkaan, että kymmenet tuhannet ihmiset joutuvat luopumaan autoistaan ikään ja sukupuoleen katsomatta. Jo nykyisillä veroilla monen autoilu tyssää.Kyttäysvero voi 3 kertaistaa vkulut autolla ajon ihan helposti.

- Monesti näkee tien syrjässä vanhoja autoja ilman rekisterikilpiä. Mikä on yleisin syy? Oikein. käyttövero tms. on maksamatta. Eteenkin nuorisolla. Auton verotus lyö jo nyt yli ja raskaasti. Verottajalta tulee metrin halkoja päin naamaa ja lujaa. Vihervasemmisto on aina halunnut jopa kieltää yksityisautoilun. Pissapää keskusta ja oikeisto taas haluaa muuttaa perusliikkumisen autolla rahasammoksi.

- Sanonta sanoo, että Suomi toimii pyörien päällä. Totta. Pääosa tavarasta liikku pyörillä. Liikkuuko kyttäysveron jälkeen? Vai laitetaanko kuluttaja maksamaan nekin? Lähes kaikki hinnat nousevat silloin. Onko meillä varaa siihen kun olemme jo muutenkin maailman verotetuimpia ja kalliimpia maita?????

- Verotuloja ei voida kohta enää kasvattaa veroja lisäämällä. Kokonaisveroasteemme on jo lähellä 50%. Liike alkaa lakkaamaan pikkuhiljaa. Nyt olisi keksittävä jotain muuta kuin lisää veroja. Eli leikattava jostakin. Leikattavaa löytyy Suomesta paljonkin. Poistetaan harkinnan varaiset tuet sossusta. Siinä säästyisi jo valtavasti rahaa. Sosiaaliturva minimiin, eli vain perusasiat kuten asunto, ruoka perusterveydenhuolto olisi saatavilla. Pääpaino olisi työnteolla ja valtion taas tulisi tehdä politiikkaa joka tukee työn teettämistä ja tekemistä lorvimisen sijaan.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Rubiikinkuutio

Quote from: ikuturso on 27.12.2013, 23:35:36

Ei se GPS-systeemikään - mikäli perustuu puhtaasti maantieteellisiin vyöhykkeisiin kuten ehdotettu - tiedä seisotko ruuhkassa vai ajatko tyhjää Mannerheimintietä. Paremmin se polttoaineenkulutukseen sidottu vero rankaisee ruuhkassa käryttäjiä.

Yritä nyt lukea vielä kerran? GPS systeemi tietää suunnilleen oletko alueella jossa on mahdollista pärjätä ilman omaa autoa julkisen liikenteen turvin. En minä puollusta tuota systeemiä. Se on ihan paska. Se on täynnä teknisiä ongelmia ja vaikka ne voitaisiin ratkaista, niin se on liian kallis.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Paawo

Quote from: Rubiikinkuutio on 28.12.2013, 01:45:11
Quote from: ikuturso on 27.12.2013, 23:35:36

Ei se GPS-systeemikään - mikäli perustuu puhtaasti maantieteellisiin vyöhykkeisiin kuten ehdotettu - tiedä seisotko ruuhkassa vai ajatko tyhjää Mannerheimintietä. Paremmin se polttoaineenkulutukseen sidottu vero rankaisee ruuhkassa käryttäjiä.

Yritä nyt lukea vielä kerran? GPS systeemi tietää suunnilleen oletko alueella jossa on mahdollista pärjätä ilman omaa autoa julkisen liikenteen turvin. En minä puollusta tuota systeemiä. Se on ihan paska. Se on täynnä teknisiä ongelmia ja vaikka ne voitaisiin ratkaista, niin se on liian kallis.

Se kallis on tässä se avainsana mitä haetaan.

'Merjalla on rahaa eikä tiedä mitä sillä tekisi. Jorma tietää mutta ei voi sitä suoraan Merjalta ottaa.

Jorma keksii kavereineen hienon koneen. Merja laittaa kolikon koneen sisään ja kas, raha hävisi. Merja on tyytyväinen, Jorma vaan hymyilee vienosti.'


Tietenkään pelkkään polttoaineveroon ei käy siirtyminen. Saattaisi tietyille alueille Kehä III:n sisäpuolelle alkaa oikeasti upota sähköautoja ja saattaisi noilla alueilla yksittäisiltä ihmisiltä kannettu verokertymä notkahtaa.

Ja jäisi ne luvatut poliittiset suojatyöpaikat ja -virat luomatta koska yksinkertaistettu ja virtaviivaistettu verotus pudottaisi radikaalisti kaikenlaisen kivan puuhastelun tarvetta ministeriöissä.

Puolueiden vaalipiirit maakunnista raportoisivat punaisia lukuja politbyroolle kun jäisi mm Laakkosten, Aminoffien ja Pörhön sukujen jakamat vaaliavustukset vähemmälle kun pienellä viiveellä jo perusdemarikin tajuaa ettei autoa kannatakaan joka kolmas vuosi vaihtaa.

Ei korppi korpin silmää noki.

Pitempien etäisyyksien Suomessa eivät vaan ne sähköautot lyö leiville vielä vuosikymmeniin, polttomoottori säilyy voimanlähteenä niin kauan kun ei ajolangat roiku joka tien päällä tai latauspisteitä ole Siwoja tiheämmässä. Tai viimeistään siihen asti kun loppukin niskoitteleva väki on pakkosiirretty maalta ja lähiöistä kaupunkikeskustojen liepeille tehokkaimman energialuokan elementtitalokombinaatteihin.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Markkanen

 Tämä kilometrivero tulee nähdä kokonaisuutena ymmärtää se, mihin kaikkeen se vaikuttaa. Sitten on huomiotava se, että kilometriveroa ajavat tahot vähättelevät hintaa/kilometri. Varsin usein esitetään tämä 3 centin summa joka ei toteudu käytännössä juuri koskaan. Jos tämä verolaki saadaan läpi, niin olen valmis lyömään vetoa siitä, että kilometriveroa hinataan ylöspäin heti kun pöly on tästä paskaverosta laskeutunut. Samalla uudet autot tulevat kalliimmiksi kun emme enää saa halvemmalla autoja korkean autoveron takia. Oliko niin, että kilometrivero lisäisi kustannuksia autoilijalle 2-3 kertaiseksi. Milläs sitten ostat uuden auton kun viellä vanhan auton arvo romahti autoveron verran suhteutettuna?
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

CaptainNuiva

Quote from: Markkanen on 28.12.2013, 21:38:17
Tämä kilometrivero tulee nähdä kokonaisuutena ymmärtää se, mihin kaikkeen se vaikuttaa. Sitten on huomiotava se, että kilometriveroa ajavat tahot vähättelevät hintaa/kilometri. Varsin usein esitetään tämä 3 centin summa joka ei toteudu käytännössä juuri koskaan. Jos tämä verolaki saadaan läpi, niin olen valmis lyömään vetoa siitä, että kilometriveroa hinataan ylöspäin heti kun pöly on tästä paskaverosta laskeutunut. Samalla uudet autot tulevat kalliimmiksi kun emme enää saa halvemmalla autoja korkean autoveron takia. Oliko niin, että kilometrivero lisäisi kustannuksia autoilijalle 2-3 kertaiseksi. Milläs sitten ostat uuden auton kun viellä vanhan auton arvo romahti autoveron verran suhteutettuna?

Näin se varmasti pitkälti menee.
Hassun hauskasti aikoinaan perusteltiin polttoaineveroa, sitä ei voida laskea koska muutoin öljyfirmat käyttävät tilannetta hyväkseen ja nostavat polttoaineiden hintoja, vero pitää tuottajahinnat alhaalla ja valtio hyötyy....Autotehtaat kompensoivat Suomen korkeaa autoveroa ja jos se poistuu niin nyt, yllätys yllätys, tuottajahinnat eivät nousisikaan !

Mistä ihmeestä tämä kaikki viisaus valtionvarain -ja liikenneministeriöön siunaantuukaan?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."