News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomen mysteerit kirja: merirosvoja ja nigerialaisia Suomessa 1300 luvulla

Started by kriittinen_ajattelija, 21.12.2013, 16:40:28

Previous topic - Next topic

kriittinen_ajattelija

QuoteYksi mielenkiintoinen pala historiaa ovat huppupääveljet tai toiselta nimeltään vitaaliveljet. Aikana jolloin kokonainen merirosvolaivasto oli vallannut itämeren, ja kaiken kaikkiaan tuhansia merirosvoja piileskeli kotomaamme saaristojen suojissa. Tällä kaapparilaivastolla oli jopa oma lippunsakin, mutta kovin paljon heitä ei ole tutkittu. Hämmästyttävää kyllä kun aiheeseen pureutuu, huomaa että pääosin merorosvot nojasivat temppeliherrojen kadonneeseen laivastoon, ja sen miehistö oli eksoottisempaa väkeä kuin kukaan uskaltaa edes kuvitella.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vitaaliveljet
En nyt jaksa kirjoittaa koko monen sivun tekstiä tänne joten poimin ranskalaisin viivoin ydinkohdat, voi olla että kirjoitan vähän virheellisesti tietoja tekstistä.

Quote-Albrekt Mecklenburgilanen oli Ruotsin kuningas vuonna 1363
-Tanskan kuningatar Margareeta halusi Ruotsin ja Skandinavian valtansa alle ja ainoa este sille oli Ruotsin Albrekt, niimpä hän julisti Tukholman kauppasaartoon.
-Tämän kauppasaarron seurauksena syntyi huppupääveljet aka vitaaliveljet. Alkuun he olivat salakuljettajia jotka toi tarvikkeita kauppasaarron takana oleville kaupungeille ym. myöhemmin aloittettiin merirosvous tanskalaisia aluksia vastaan.
-Tanska valloitti Tukholman ym. mikä vaan lisäsi näitten vitaaliveljien merirosvousta tanskalaisia ja kaikkia muitakin aluksia kohtaan. He ottivat mm. Suomen rannikon tukikohdakseen, Korsholma ja Raaseporin linna oli tukikohtina, Koroisten kirkko käytiin polttamassa kun se niskoitteli. Turunlinnakin ilmeisesti teki yhteistyötä vähintääkin. Nämä siis vuosina 1392-1402

-Taustalla oli kuitenkin laajemmat kuviot menossa:
-Temppeliritarien toiminta lopetettiin euroopassa vuonna 1307 http://fi.wikipedia.org/wiki/Temppeliherrain_ritarikunta
-Mutta osa heistä olikin paennut Portugaliin ja mm. Skotlantiin, missä he rupesi merirosvoiksi kostaakseen roomalaiskatoliselle kirkolle joka oli lopettanut heidän toiminnan, he liittoutui nigerialaisten mauri muslimi-laivaston kanssa jotka hekin ilmeisesti oli käymässä jonkin sortin uskonsotia siellä täällä. Englanti halusi valloittaa yhteistyössä Tanskan kanssa Skotlannin jossa temppeliritarit teki yhteistyötä paikallisten kanssa, ja tämä sota "levisi" itämerelle koska valtapelien kautta Tukholma ja Skotlanti oli jotenkin liitoksissa toisiinsa ja  täten temppeliritarit muodosti suurehkon osan "vitaaliveljistä" ja värväsi myös suomalaisia mukaan merirosvoukseen itämerelle.
-Tanskan Margareeta oli kuitenkin voitokas ja vähitellen kapinalliset merirosvot kukistettiin ja hän julisti Kalmarin union aikakauden alkaneeksi.

-Tarina ei kuitenkaan ole tässä, vaan afrikkalaistaustainen maurilaivasto selittää myös Turun Maariankirkon oudot seinämaalaukset, yhdessä kuvassa kiharatukkaiset afrikkalaiset seilaa koggillaan, toisessa kuvassa on strutsi. Yhdessä seinäkuvassa on afrikkalainen turbaani päässään. Viesti on selvä - he olivat osa pelättyä temppeliritarien miehistöä joka soti itämerellä 1300-1400 luvulla.
(http://nk.oulu.fi/enorssi/gallery/albumit/album321/2008_hein_kuun_loppuun_261.sized.jpg)
Turun maariankirkossa oleva kuva mustista afrikkalaisista.
http://nk.oulu.fi/enorssi/gallery/album321
-Osa afrikan maureista myöhemmin meni Baltiaan teutoniritarien hoiviin missä he muodosti hansakillan "mustapäät" ajan myötä "mustapäitten" kilta baltiassa muuttui yhä vaaleammaksi - mustien kenties lähdettyä maasta. -Osviittaa antaa että mustapäät  olisi lähtenyt afrikkaan kun latvialainen Jabok Kettler oli perustunut pahamaineisen Fort Jakobin linnoituksen sinne - josta sitten myöhemmin tuli orjakaupan keskus. Selvää on että tässä orjakaupassa oli mukana paljon suomalaisia merenkävijöitä ja sotilaita koska orjarannikon nimistössä on paljon suomalaisperäisiä nimiä ja paikkoja. Eikä vain rannikkolla, vaan tietyillä Kongo-joen sivuhaaroilla on suomalaistaustaisia nimiä/sanastoa esim. "Kuru, kammo, kuilu jne..Samoihin aikoihin myös suomen kielen sanoihin ilmestyi monia afrikkalaisen eläinkunnan sanoja kuten: apina, papukaija, norsu ja krokotiili.  http://en.wikipedia.org/wiki/Brotherhood_of_Blackheads
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Riga_Schwarhaeupterhausportal.jpg)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/Schwarzh%C3%A4upter_09.jpg/564px-Schwarzh%C3%A4upter_09.jpg)
Mustapäitten kilta baltiassa 1400 luvulla, kuten seinäkuvasta näkee.
S

QuoteMitä tulee Gallen-Kallelan Afrikka-kokemuksiin, kirjoitin vuonna 2006 seuraavaa:

Suuri taiteilija Akseli Gallen-Kallela vietti parisen vuotta Afrikassa viime vuosisadan alussa. Tästä matkasta ja sen kokemuksista kerrotaan kirjassa Akseli Gallen-Kallela: Afrikka-kirja - nimisessä teoksessa.

Toisin kuin nykyjään, tuolloin oli neekeri vielä eksoottinen kummajainen ja Gallen-Kallela tekeekin heistä kiintoisia huomioita, joita poliittisen korrektiuden nykyiset vaatimukset eivät ole päässeet sensuroimaan aikana, jolloin pidettiin itsestään selvänä, että "villit" olivat evoluutiossa merkittävästi valkoisia kansoja alempana.

Käytän tässä kirjoituksessani juurevaa ja ilmaisultaan täsmällistä sanaa "neekeri". Teen sen ensinnä siksi, että kyseiselle ilmaukselle ei olla tähänkään päivään mennessä keksitty asianmukaista muuta ilmaisua; tummaihoinen tai musta ei luonnollisestikaan käy, koska kaikki tummaihoiset tai mustat eivät ole neekereitä. Toisekseen tässä käytetään tuota sanaa siksi, että Gallen-Kallela itsekin sitä käyttää mitä suurimmalla rakkaudella ja hellyydellä.

Seuraavassa siis valikoituja kohtia Akseli Gallen-Kallelan neekerihuomioista:

-Gallen-Kallela kertoo, että "rappiolle joutuneet villit" juoksentelevat mielellään ympäriinsä valkoisten vanhoissa ryysyissä, enimmäkseen vailla housuja ja joskus kattila tai jopa yöastia eli potta päässään. (sivu 21)

-Neekereistä taiteilijamme kertoo, ettei heitä koskaan saada alistumaan mihinkään työntekoon, ellei sotimista lasketa työnteoksi. (sivu 22)

-Itä-Afrikan neekereillä on Gallen-Kallelan mukaan "veltto luonne". (sivu 24) -Olivatkos muuten somalit sieltä itäisestä Afrikasta? toim. huom.

-Neekerit voisivat Gallen-Kallelan mukaan hyvinkin mukautua länsimaiseen sivistykseen, ellei heiltä puuttuisi kaksi kykyä: työnteon ja nöyryyden lahjat. (sivu 24)

-Gallen-Kallelan ammuttua antilooppeja hän tapasi ottaa itselleen selkäpalan, maksan, kielen ja munuaiset reisipaistin ohella. Sen sijaan hänen neekeripalvelijainsa keskuudessa puhkeaa aina tappelu, kuka saa syödäkseen ammutun eläimen peräsuolen. (sivu 36)

-Kerran viidakossa Gallen-Kallelan peukalosta repeytyi lihasuikale roikkumaan. G-K käski neekeripalvelijaansa pitämään siitä kiinni että hän itse pääsisi leikkaamaan sen kokonaan irti. Tällöin neekeri katseli vertavaluvaa lihasuikaletta peukalossa ja sanoi: "minä tahdon syödä herrani lihaa". Tästä G-K kimpaantui ja käski neekerin heittää lihasuikaleen pois samalla kiroten neekeriä, joka teki työtä käskettyä mutta katseli vielä kaihoisasti ruohikkoon lihasuikaleen perään sanoen: "valkoisen miehen liha maistuu kovin hyvältä". (sivu 42-43)

-G-K kertoo, että kerran hänen neekeripalvelijansa ottivat kokin ratsuhousut, leikkasivat ne halki ja käyttivät kumpaakin lahjetta hattuna. Muulla tavoin eivät neekerit G-K:n mukaan housuja käyttäneetkään. (sivu 44)

-Neekereiden logiikasta ja rahajärjestelmästä G-K kertoo seuraavaa: "yksi pice on 2 senttiä ja kaksi piceä on 3 senttiä, mutta kolme piceä 5 senttiä, 100 senttiä on rupia ja yksi rupia on 16 annaa. Yksi annas taas on 6 piceä!!??" (sivu 45-46)

-Erään kerran aamiaispöytään tultaessa tuntui äkkiä kirpeää hajua. Tämä johtui siitä, että jotkut neekereistä olivat syöneet äsken kaadetun eläimen raakaa lihaa ja osa heistä oli kaivanut paljain kourin suuhunsa nestettä eläimen suolista ja mahalaukusta. Haisevat neekerit komennettiin loitomma, mutta he vain irvistivät ja ryntäsivät "pesemään" samalla aineella naamansa ja koko kehonsa, sillä he tuntuivat kovin rakastavan suoli- ja mahalaukkunesteen tuoksua. (sivu 116)

-G-K kertoo, että neekerit pitävät naisen kappalehintana 30-50 lammasta. Kun neekerimies on ansainnut riittävän määrän lampaita, hän ostaa itselleen naisen ja kun tämän työllä ollaan jälleen rikastuttu, ostaa mies toisenkin vaimon ja niin edelleen. Lopulta kun miehellä on suuri määrä vaimoja, hänen ei tarvitse tehdä ollenkaan työtä, sillä sen suorittavat vaimot ja heimonsa sotapalveluksestakin on neekerimies täten vapautettu ainiaaksi. (sivu 126)

-Eräs neekeripoika kertoi Gallen-Kallelalle, että heidän tapojensa mukaan vanhin poika perii isänsä kaiken omaisuuden - myös naiset, jotka lasketaan omaisuudeksi. G-K:n seurue kyseli neekeriltä hämmästyneenä, periikö siis poika oman äitinsäkin vaimokseen? Perii kyllä, poika vastasi, mutta lisäsi surullisena, että hän ei saa mitään koska ei ole vanhin poika ja täten hänen täytyy tehdä työtä valkoiselle miehelle. (sivu 128)

-Gallen-Kallela kertoo, että neekereiden hiki tuoksuu vastenmielisen imelältä. (sivu 132)

-Kerran G-K ampui jälleen antiloopin ja oli juuri nahoittamassa sitä, kun hänen eteensä pelmahti tuntematon neekerijoukko kärjessään ylpeännäköinen johtajaneekeri, joka oli tälläytynyt kaikenlaiseen alkuasukasrihkamaan osoittaakseen johtajuuttaan. Neekeri väitti olevansa seudun sulttaani ja vaati G-K:lta veroa tämän kaatamasta eläimestä. Kun G-K ei lämmennyt moiselle kiskonnalle, neekeri yritti napata saaliseläimen itselleen. Tällöin G-K nappasi neekerisulttaania tukevasti kurkusta kiinni ja sanoi, että olipa tämä vaikka koko Afrikan sulttaani niin saalis on valkoisen miehen kaatama ja kuuluu valkoisen miehen oikeuden perusteella valkoiselle miehelle. Lisäksi G-K löi vielä herra sulttaanineekeriä pari kertaa kiväärinperällä isällisesti niin jopa neekeri harppoi tiehensä laumoineen. G-K ei ollut lainkaan vihainen kyseiselle neekerille vaan nauroi koko juttua. (sivu 156)

-Eräänä aamuna tuli G-K:n seurueen luokse joukko kikuijuneekeriakkoja, jotka heti valkoiset nähtyään ryhtyivät vimmatusti sylkemään näiden päälle. Kävi ilmi, että päällesylkeminen oli neekereille suuri kunnianosoitus ja näin he tahtoivat kunnioittaa valkoista miestä. Neekerit jopa tervehtivät toisiaan sylkemällä sivulle, mutta erityinen arvonannon osoitus oli päälle sylkeminen. Eräskin vanhan akka tuli ja rukoili hartaasti, että G-K:n vaimo sylkisi hänen päälleen; tämä olisi kuulemma neekerille suureksi siunaukseksi. (sivu 162)

-G-K tapasi seurueineen sattumalta myös erään suurivaltaisen neekerihallitsijan, joka istui alamaistensa kanssa suuren puun alla. Hänen Majesteettinsa istui keskellä puhvelinsarvesta tehty viinakannu kädessään. Vieressä kykkivät ministerit ja viinasarvi kiersi mustasta kädestä toiseen. Nämä neekerit olivat juopotelleet jo useita vuorokausia. Kuningasneekeri iski silmänsä Gallen-Kallelan tyttäreen ja yritti ostaa tätä. Piloillaan G-K kysyi, mitä etua tästä kaupasta olisi. Kuningas kertoi, että hänen kuningattarenaan tyttö saisi juoda puhvelinmaitoa niin paljon kuin jaksaisi ja lisäksi saisi syödä hunajaa aamusta iltaan. Aikansa kaupoilla pilailtuaan G-K teki lähtöä ja näköjään oikeaan aikaan; neekerikuninkaan ministerit hapuilivat jo keihäitään humalaltaan. (sivu 170-171)

-Toisen kerran kohdattiin toinen neekerikuningas, lihava mies, jolla oli kruununa antiloopin vatsalaukusta neulottu kotsa, joka oli koristeltu lukuisin, likaisin housunnapein. G-K iski pöytään Black and White - whiskypullon, jota alettiin sitten miehissä tyhjentää. Neekerikuningas mieltyi kovin viskiin tai paremminkin tyhjään viskipulloon, jonka kyljessä hän hämmästyksekseen näki oman kuvansa. Tätä ihmettä neekerikuningas esitteli ministereilleenkin, että katsokaa, kuninkaanne kuva on valkoisen miehen pullon kyljessä. Ministeritkin katsoivat lasipullon kylkeä vuorollaan mutteivät nähneet kuninkaansa naamaa, vaan omansa. Eivät kuitenkaan kehdanneet sanoa sitä lihavalle hallitsijalleen, vaan olivat ihailevinaan. Ikäänkuin neekeriversio "Keisarin uusista vaatteista"! G-K antoi lopuksi tyhjän viskipullon kuninkaalle, joka kovin liikuttui valkoisen miehen eleestä. (sivu 252)

-Sattui, että G-K:n neekerikokki katosi mukanaan rahasumma. G-K ilmoitti asiasta poliisille ja kumma kyllä, pian kokki saatiinkin kiinni. Kävi ilmi, että varkauden lisäksi neekeri oli tehnyt muutakin kolttosta; hän oli halkaissut erään toisen neekerin kallon, mutta jalomielisyydessään G-K ei vaatinut miehelle rangaistusta, pahoitteli vain, että kehityskelpoinen neekeri oli pilannut elämänsä. (sivu 264)

-Kerran Nairobissa vieraili intialainen teatteriseurue, joka esitti valkoiselle ja mustalle yleisölle jotakin intialaista draamaa, jossa kultapukuihin pukeutuneet urhot lävistivät toisiaan kauheilla miekoilla ja tekoverta roiskui lätäköiksi lattialle. Aina, kun nähtiin verinen kohtaus, kaikki yleisössä olevat neekerit kirkuivat mielettöminä ihastuksesta. Myöhemmin neekerit kertoivat tuohtuneina Gallen-Kallelalle, että näyttelijät olivat pettäneet heitä; olivat tulleet näytelmän jälkeen kiittämään yleisöään, jolloin tarkkaavaiset neekerit olivat havainneet, etteivät surmatut näyttelijät olleetkaan kuolleet oikeasti! Tällöin neekerit olivat suuttuneina vaatineet rahojaan takaisin, oli kuulemma ennenkuulumattoman julkeaa pettää heitä tällä tavoin! (sivu 264-265)

Tässä siis muutama Akseli Gallen-Kallelan kokemus ja havainto neekereistä. Tuohon aikaan vielä salliittiin objektiivisten ja puolueettomien havaintojen tekeminen neekereistä. Jos joku kertoisi samoja asioita tänä päivänä Afrikan syrjäseudulta ( ja sellaiset tapahtumat olisivat mitä todennäköisemmin mahdollisia taikauskon ja väkivallan sävyttämässä Afrikassa ), häntä pidettäisiin rasistina ja törkimyksenä, vaikka kyseessä on vain neutraali havainnointi.

Oliko siis Gallen-Kallela rasisti? Ei varmaankaan siinä mielessä, että hän suhtautui neekereihin ystävällisesti, jopa kehui heitä aiheen ilmaannuttua älykkäiksi ja kauniiksi, pyrki heitä auttamaan ja kohtelemaan isällisen huolenpitävästi varojaan tai lääkkeitään säästämättä. Siinä mielessä häntä taasen voi pitää "rasistina", että hän tiedosti erittäin kirkkaasti länsimaisen sivistyksen ylivoimaisuuden alkukantaiseen ja kivikautta elävään villi-ihmiseen ja tämän aikaansaannoksiin nähden. Hänelle - kuten kaikille hänen aikalaisilleen - oli havainnon antama itsestäänselvyys, että valkoinen oli neekeriä merkittävästi kehittyneempi otus kaikilla inhimillisyyden mittareilla mitattuna. Huomattakoon kuitenkin, ettei tämä antanut Gallen-Kallelalle syytä kohdella neekeriä huonosti. Tässä voisimme ottaa oppia häneltä kahdessakin mielessä: voisimme tunnustaa sen tieteenkin lukuisia kertoja osoittaman tosiasian, että neekerit keskimäärin ovat paljon henkisiltä kyvyiltään valkoisia jäljessä. Toisekseen voisimme ottaa oppia sikäli, että tästä huolimatta tai paremminkin tämän vuoksi kohtelisimme neekereitä auttavasti ja isällisesti, sillä samoin kuin Gallen-Kallelankin aikana, ovat neekerit tänäänkin kyvyttömiä huolehtimaan omista asioistaan - valtakunnistaan nyt puhumattakaan. Olisi siis kaikkien kannalta parasta, että valkoiset ottaisivat hoitaakseen Afrikan neekereiden maat. Lisäksi neekereiden pääsy Eurooppaan tulisi estää, sillä heidän läsnäolonsa täällä lisää rikoksia, syrjäytymistä, työttömyyttä ja slummeja. Sen sijaan neekereiden tulisi valkoisten ohjauksessa rakentaa kotimaitaan Afrikassa sen sijaan, että he nyt pakenevat jättäen naiset ja lapset kurjuuteen tavoitellen joutilasta elämää Euroopassa hyvinvointivaltion kustannuksella, joka sekin romahtaa kun kolmannesta maailmasta on riittävän monta ylläpidettävää tullut niskoillemme ja vielä yhteiskuntarauhaa rikoksin uhkaamaan.

Kolonialismin aikaan Afrikka kukoisti, sillä silloin sillä oli järkiperäinen ja moraalinen johto. Voisimme ottaa näistä ajoista oppia ja täten tukea myös neekereiden elämää ja heidän kotiseutujensa kehitystä. Kolonialismin ajoista on Afrikka vain suistunut kohti aina vain pahempaa kurjuutta. Nyt on valkoisten aika ottaa asiat hallintaansa ja auttaa veljeään neekeriä!
Ilmoita valvojille     Kirjattu
Kirjan kirjoittaja: Jukka Nieminen
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

MikkoAP

Ihan mielenkiintoista spekulaatiota...  eikä sinänsä osittain täysin mahdotonta: Kyllähän Saharan eteläpuoleisella Afrikalla ja Välimerellä on ollut kontakteja jo muinaisten egyptiläisten ajoilta ja foinikialaisten väitetään purjehtineen Afrikan ympäri 600-luvulla ekr.

Samoin Välimeren ja Mesopotamian ja Länsi/Pohjois-Euroopan välillä on ollut kontakteja jo hyyyvin kaukaa historian hämäristä.

Lisäksi Esim. Silkkitien tiedetään päässeen kunnolla käyntiin vasta Rooman aikakaudella, mutta 1000 ekr. - lopun aikaisista Egyptiläishaudoista on löydetty jälkiä silkistä.

Sivilisaatio on syntynyt itsenäisesti useassa paikassa maapallolla: Mesopotamiassa, Egyptissä, Indus-joen suistossaja Keltaisen- ja Yangtze-joen suistoissa Euraasiassa, sekä Perussa ja Keski-Amerikassa Amerikan mantereilla.

On luultavaa, että useiden eri sivilisaatioiden/populaatioiden väleillä on ollut epäsuoria kauppakontakteja ja myös suoria pistekontakteja, jotka eivät ole tallentuneet kummankaan populaation kirjoitettuun tai oraaliseen historiaan.

Muttei kannata laittaa liikaa painoarvoa sille, että jonkun paikan/muun asian nimi kuulostaa samankaltaiselta kuin jonkun samankaltaisen asian nimi toisessa kielessä. Sanojen alkujuuret voivat kutenkin olla hyvinkin erilaiset.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Tosiasiallinen Nuiva

 :facepalm:
Eivät sitten tulleet ajatelleeksi, että nämä latvialaiset olivat osaltaan itämerensuomalaisia liiviläisiä joiden kieli on tietysti hyvin samankaltaista kuin suomi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Liivil%C3%A4iset
Non poteris veritatem

kriittinen_ajattelija

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 21.12.2013, 17:28:21
:facepalm:
Eivät sitten tulleet ajatelleeksi, että nämä latvialaiset olivat osaltaan itämerensuomalaisia liiviläisiä joiden kieli on tietysti hyvin samankaltaista kuin suomi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Liivil%C3%A4iset
Noh on se kait mahdollista että osa näistä mauri mustista jotka teki yhteistyötä suomalaisten kanssa, olisi ennenpitkää palannut afrikkaan tekemään "bisneksiä" ja ottanut joitakin suomalaisia mukaansa jotka sitten siellä teki jotain epämääräistä aikansa, en kyllä usko että suomalaiset olisi kovin suuressa roolissa ollut missään orjakaupassa niinkään.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

mikkoR

Lienee Suomalaiset olleet Hawaijillakin kun sielläkin kala on kala?

Veikkaan tuon mustapäiden killan olleen sen ajan Suurpään aiheuttama?
Tai voipi olla että silloin ihmistä on arvostettu tekojensa eikä ihonvärin perusteella.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: kriittinen_ajattelija on 21.12.2013, 17:36:09

Noh on se kait mahdollista että osa näistä mauri mustista jotka teki yhteistyötä suomalaisten kanssa, olisi ennenpitkää palannut afrikkaan tekemään "bisneksiä" ja ottanut joitakin suomalaisia mukaansa jotka sitten siellä teki jotain epämääräistä aikansa, en kyllä usko että suomalaiset olisi kovin suuressa roolissa ollut missään orjakaupassa niinkään.
Usko pois. Ei siellä ole ollut suomalaisia, eivätkä Kongon neekerit ole tehneet mitään yhteistyötä suomalaisten kanssa. Mikään lähde ei tue tälläistä.
Tuo nimi spekulaation jo selitinkin.
Krokotiili sana on tullut Suomeen jostakin ihan muualta kuin afrikkalaisten merirosvojen tuomana.
Tuo mustapäiden veljeskunta ei ole mikään afrikkalaisten perustuma juttu. http://fi.wikipedia.org/wiki/Mustap%C3%A4iden_veljeskunta

Summa summarum: Koko juttu on ihan pelkäksi vitsiksi tarkoitettu kusetus.
Non poteris veritatem

Savolainen

Quote from: mikkoR on 21.12.2013, 17:41:21
Lienee Suomalaiset olleet Hawaijillakin kun sielläkin kala on kala?

Veikkaan tuon mustapäiden killan olleen sen ajan Suurpään aiheuttama?
Tai voipi olla että silloin ihmistä on arvostettu tekojensa eikä ihonvärin perusteella.

Tarkoitit varmaan? : silloinKIN

Jaska

Niemisen näkemykset harvoin kestävät tieteellistä kritiikkiä.
Mutta mainittakoon sellainen mielenkiintoinen seikka, että Suomessakin on jokunen mies, jotka edustavat afrikkalaista haploryhmää A. Ja tämä haploryhmä ei siis ole oikeasti "levinnyt" Eurooppaan eikä edes Lähi-itään milloinkaan, vaan esiintymät johtuvat yksittäisistä satunnaisista kaukokulkijoista.

Kartta:
http://dchero.files.wordpress.com/2008/04/y-haplogroups-1500ad-world-map.gif

Finland DNA -projektin tietokanta:
http://www.familytreedna.com/public/finland/default.aspx?vgroup=finland&vgroup=finland&section=yresults

törö

Quote-Temppeliritarien toiminta lopetettiin euroopassa vuonna 1307 http://fi.wikipedia.org/wiki/Temppeliherrain_ritarikunta
-Mutta osa heistä olikin paennut Portugaliin ja mm. Skotlantiin, missä he rupesi merirosvoiksi kostaakseen roomalaiskatoliselle kirkolle joka oli lopettanut heidän toiminnan, he liittoutui nigerialaisten mauri muslimi-laivaston kanssa jotka hekin ilmeisesti oli käymässä jonkin sortin uskonsotia siellä täällä. Englanti halusi valloittaa yhteistyössä Tanskan kanssa Skotlannin jossa temppeliritarit teki yhteistyötä paikallisten kanssa, ja tämä sota "levisi" itämerelle koska valtapelien kautta Tukholma ja Skotlanti oli jotenkin liitoksissa toisiinsa ja  täten temppeliritarit muodosti suurehkon osan "vitaaliveljistä" ja värväsi myös suomalaisia mukaan merirosvoukseen itämerelle.

Temppeliritarit ryhtyivät merirosvoalan yrittäjiksi jo Välimerellä ja siksi heidän Jeesuksen maallisia jäänteitä kuvaava logonsa päätyi merirosvolippuun.

Eurooppaan paluu taas johti ongelmiin, koska sikarikkaita rosvoja ja murhamiehiä ei yksinkertaisesti kaivattu muiden ongelmien lisäksi. Osa heistä tapettiin perjantaina kolmantenatoista päivänä ja loput pakenivat.

En tiedä aiheesta enempää, mutta en hämästyisi jos temppeliritarit todella olisivat harjoittaneet bisneksiään Itämerelläkin. Linkki luotettavaan lähteeseen olisi kumminkin kiva olemassa.

JJohannes

Quote from: MikkoAP on 21.12.2013, 16:58:07
Muttei kannata laittaa liikaa painoarvoa sille, että jonkun paikan/muun asian nimi kuulostaa samankaltaiselta kuin jonkun samankaltaisen asian nimi toisessa kielessä. Sanojen alkujuuret voivat kutenkin olla hyvinkin erilaiset.

Älähän nyt, etkö ole tutustunut Sigurd Wettenhovi-Aspan tuotantoon?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sigurd_Wettenhovi-Aspa#Pseudokielitieteelliset_teoriat
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

lurkkeri

Mitään säännöllistä merenkulkua ei taatusti ollut Afrikan Guinean lahdelle ennen kuin portugalilaiset 1400-luvulla kehittivät avomeripurjehdukseen sopivat laivat ja navigointivälineet. Nimittäin Afrikan läntisimmässä niemessä on pitkälle merelle yltävä hiekkasärkkä ja matalikko, johon merivirrat ja vallitsevat tuulet ajavat laivat, jos ne purjehtivat näköyhteydessä rannikkoon, kuten myöhäiskeskiaikaan asti aina tehtiin. Retkikuntia sinne kyllä lähetettiin jo ennen Henrik Purjehtijaa, mutta yksikään ei palannut.

Tämä on selitetty jännityskirjailija Hammond Innesin mainiossa Conquistadorit kirjassa, oikeastaan sen pienessä johdanto-osassa. Kirja on siis oikeasti historiallinen tutkimus, ei mikään romaanifiktio. Mutta hyvin ja vetävästi kirjoitettu.
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden suhde oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin kommunistisen totuuden suhde totuuteen.

Kemolitor

Quote from: törö on 21.12.2013, 22:16:34
En tiedä aiheesta enempää, mutta en hämästyisi jos temppeliritarit todella olisivat harjoittaneet bisneksiään Itämerelläkin. Linkki luotettavaan lähteeseen olisi kumminkin kiva olemassa.

En muista, oliko Itämerestä juttua, mutta temppeliritareista löytyy lisätietoa  Michael Baigentin, Richard Leighin ja Henry Lincolnin tieteellisestä tutkimuksesta nimeltä Pyhä veri, pyhä Graal.
Wikipedia
Englanninkielisessä Wikipediassa enemmän aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holy_Blood_and_the_Holy_Grail

http://paholaisen-asianajaja.blogspot.fi/2010/09/pyha-veri-pyha-graal-pyha-jysays.html

Tästähän aukeaa aivan uusia mahdollisuuksia jäljittää kataarien kadonnutta aarretta, entäpä jos se kulkeutuikin temppeliritarien mukana Suomeen. Tarinoiden mukaanhan tuhoamista edeltävänä yönä Pariisin temppelistä poistui iso joukko raskaassa lastissa olleita kuormavaunuja.

Selittäisikö tämä Suomesta löytyviä erikoisia paikannimiä kuten Arabia (Kehvon lähellä), Egypti (Runni, Iisalmen lähellä), Egyptinkorpi (Lieksa), Jerusalemi (Joensuu-Ilomantsi-tien varrella) (Jerusalemistahan temppeliritarit löysivät Graalin maljan, Salomonin temppelistä, siitä tuli nimi temppeliritarit), Suez (Lappeenrannassa Vehkataipaleelle päin).
http://www.sci.fi/~alphabet/paikka.html

Onko graavilohi itse asiassa johdettu Graal-sanasta?

elukka

Quote from: Savolainen on 21.12.2013, 17:51:27
Quote from: mikkoR on 21.12.2013, 17:41:21
Lienee Suomalaiset olleet Hawaijillakin kun sielläkin kala on kala?

Veikkaan tuon mustapäiden killan olleen sen ajan Suurpään aiheuttama?
Tai voipi olla että silloin ihmistä on arvostettu tekojensa eikä ihonvärin perusteella.

Tarkoitit varmaan? : silloinKIN

Ja mitähän se kalakalakala Hawaijilla tarkoitti ?
Oliko se kiinnileikannut moottori vaiko vaimo?
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

MW

(http://nk.oulu.fi/enorssi/gallery/albumit/album321/2008_hein_kuun_loppuun_261.sized.jpg)

Anatomisesti oikean näköinen heijari. Eikun veijari.