News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

Rubiikinkuutio

Quote from: Markkanen on 19.12.2013, 11:18:02
Kyllä matkamittari voidaan tehdä niin verotustarkoituksiin, ettei niitä voi manipuloida. Halvempi se olisi ja ei mahdollistaisi kyttäystä. Jos kerran Suomea suuremmassa maassa, Ruotsissa toimii niin miksei se toimisi täälläkin?

Matkamittariverotus on edelleen järjetön, kun siinä menetettäisiin juuri se mahdollisuus verottaa niitä kilometrejä enemmän siellä missä on ruuhkia ja hyvä julkinen liikenne (=Auto ei ole välttämätön). Kilometrikorvausta parempi on sitten se polttoainevero ja vielä halvempi ja huomio auton kulutuksenkin ympäristömielessä ja kansantaloudellisena tappiona öljymaille.

Quote
Vielä kaipaisin tietoa Soinin kannasta kyttäysveroon. Kyllä kai hänellä joku selkeä käsitys on asiasta ja mielipide. Hommassa on varmaan henkilöitä joilla on suhteita Ps puolueeseen ja tuntee sitä jengiä. Eli mikä on Soinin/ puolueen kanta asiaan?

Periaatteessahan monillakin PS:n edustajilla oplisi varmaan positiivinen kanta verotukseen jossa kaupunkiautoilua voisi verottaa enemmän kuin välttämätöntä maaseutuautoilua. Tästä muistelisin Soinin puhelleen joskus. Toivottavasti näkee kuitenkin  tuo järjettömän kustannuksen yli ja ei tartu syöttiin.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

CaptainNuiva

Quote from: Markkanen on 19.12.2013, 11:18:02
Kyllä matkamittari voidaan tehdä niin verotustarkoituksiin, ettei niitä voi manipuloida. Halvempi se olisi ja ei mahdollistaisi kyttäystä. Jos kerran Suomea suuremmassa maassa, Ruotsissa toimii niin miksei se toimisi täälläkin?

Vielä kaipaisin tietoa Soinin kannasta kyttäysveroon. Kyllä kai hänellä joku selkeä käsitys on asiasta ja mielipide. Hommassa on varmaan henkilöitä joilla on suhteita Ps puolueeseen ja tuntee sitä jengiä. Eli mikä on Soinin/ puolueen kanta asiaan?

Esim.Saksassa löytyy alan lehdistä lukuisia ilmoituksia joissa luvataan pystyttävän käsittelemään kaikkien matkamittareiden lukemia, en oikein jaksa uskoa että Suomessa pystyttäisiin, ainekaan ilman jäjettömiä kuluja, tekemään joku systeemi millä täkäläisten autojen mittareita ei voisi manipuloida.

Helpoimmillaan manipulointi on renkaiden kautta, mulla niiden vuoksi nopeusmittari näyttää noin 10 % todellista vähemmän ja sama lienee matkamittarin kanssa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

dothefake

Jos ko. matkamittari on valtion erikseen asennuttama ja sinetöity, niin kai siihen voidaan laittaa rengaskokosäädinkin, joka säädetään katsastuksessa. Jos jää tien päällä kiinni eri renkailla, niin vero kaksinkertaisena.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Markkanen

 Ruotsissa on myös käytössä automaattinen "kaupunkivero" kuten Lontoossakin on. Tällä kerätään enempi rahaa kaupunkiajelusta kameratekniikalla.

Ja sitten:

http://www.hs.fi/autot/Kilometrivero+olisi+huimasti+nykyveroja+kalliimpi+peritt%C3%A4v%C3%A4/a1387248388297

Onko asiasta viellä jotain epäselvää?

Jos Soini ja Ps komppaa Ollilan oligarkkiverotusehdotusta niin en tule koskaan äänestämään enää persuja kuten olen tähän asti tehnyt. Ei se EU ja mamut ole kaikki kaikessa. Kyllä ihan omat poliitikkomme voivat tehdä elämän paljon kalliimmaksi ja hankalemmaksi mitä voisi kuvitella. Tämä meidän kilometrivero ei ole muuta kuin valtaeliitin ja heidän hännystelijöitten rahamassi. Veron tuotto jää loppusummiin katsoen vajaaksi kun on niin kallis ylläpidettävä ja monimutkainen. Lisäksi häiriöaltis. Jokainen Gps:n omistaja tietää, että laite sekoilee välillä. Saako sitten autoilija syytteen veropetoksesta jos laite ei ole toiminut oikein? Voi kai tätäkin laitetta hakkeroida ja häiritä. Se on jopa helpompaa kuin matkamittarin ronklaaminen.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

dothefake

Tuon paikkakuntaveron voisi säätää bensan hinnalla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Rubiikinkuutio

Quote from: dothefake on 19.12.2013, 11:53:55
Tuon paikkakuntaveron voisi säätää bensan hinnalla.

Aiheuttaisi turhaa ajoa halvempiin kuntiin, mutta toisaalta sekin tulisi vähemmän resursseja haaskaavaksi vaihtoehdoksi kuin tämä Ollilan työryhmän räpellys.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Tykkimies Pönni

Quote from: Punaniska on 19.12.2013, 10:40:04
Eräs näkökanta myös:

Nimenomaan vasemmistoideologia on syypäänä saatanallisimpiin massateurastuksiin ihmiskunnan historiassa. Myöskin 24/7 kyttääminen on tutuinta juuri kommarivaltioista. Onko sittenkään sattuma, että juuri Kyllönen vasemmistoliittolaisena on valmis ajamaan kyttäysjärjestelmää?
"Luottamus hyvä, kontrolli parempi" - Lenin

Ja mitä tapahtuu jos kyllösläiset voimat saavat vallan? Vaikka se nyt tuntuu kaukaa haetulta, mikä tahansa mullistus on tuntunut epärealistiselta vuosia ennen tapahtumistaan*. Jos diktatuuri saa vallan, heillä on käsissään valmis isovelijärjestelmä, jonka käytön voi huolettaa laajentaa rajattomaan seurantaan.

Kyllönen siis toteuttaa omalta osaltaan poliittisten edeltäjiensä tavoitetta kuristaa tavallinen ihminen hädin tuskin hengittäväksi tuotantoyksiköksi.


*Tuskin Venäjälläkään uskottiin 1915, että kymmenen vuoden päästä on pystyssä kommarivaltio.

Hyvää pohdintaa. Lisäisin tuohon vielä että mitäs jos ne "kyllösläiset" on jo vallassa? Katainen ja Stubb ovat eurokommunisteja. Ulkoministeri on vanha sosialisti. Barroso on vanha kommunisti. Kuka meillä oli aivan äskettäin presidentin virassa?

BeerBelly

Hyysärin jutussa on virhe kun väittävät nykyisten kulujen olevan 0,2% tuotoista. Kulujen osuus on lukujen perusteella hieman vajaa prosentti tuotoista. Ihan siedettävä. Kilometriverotuksen kulut ovat törkeät.
Unkari FTW

Markkanen

http://www.visitstockholm.com/fi/Matkailu/Till-Stockholm/Tips-Tukholmaan/Med-bil-Autolla-Tukholmassa/

Tämä systeemi on paljon varmempi ja halvempi kuin kallis Gps vakoilulaite. Aivan hyvin voisi tieveroa taas periä kilometrimittarin mukaan joka on suojattu.

Parempi olisi jättää koko veronkorotus autoilijoille pois kokonaan. Autoveroa alas vähän ja se korvattaisiin polttoaineveron korotuksella. Tosin nyt taas aiotaan nostaa polttoaineveroa ihan muuten vaan. Sossukansa ja Kreikka ym. tarvitsevat tukea.

Suomi on jo lähes maailman verotetuin maa. Eikö olisi aika lopettaa verojen korotukset kokonaan? Leikkuri sosiaalimenoihin korvaisi melko pitkälle asian. Vain perustarpeet saisi sossusta. Ei mitään harkinnanvaraisia tukia jne. Kolmannes valtion virkamieskaartista lakkautettaisiin. He eivät tee muuta kuin haittaa politiikalle. Virkamieshallitus pois ja valta oikeasti kansanedustajille eikä puolueille tai virkamiehille. Siinä Soinille mietittävää. Vaalit tulee. Opportunistina oleminen ei tee hyvää persuille.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Jack

Lähdin internetin ulottumattomiin juuri kun keskustelu tästä aiheesta (muuallakin kun tällä foorumilla) alkoi, joten en pystynyt seuraamaan enkä osallistumaan. Nyt lienee jo myöhäistä sanoa mitään sellaista, mitä ei olisi jo sanottu muutamaan kertaan.

Omana alku-, loppu- ja jälkikommenttinani totean vain lyhyesti sen, että esitetty uudistus merkitsee autoilun kulujen painopisteen siirtämistä pääomakuluista käyttökulujen suuntaan eli käytännössä verohelpotusta mersu- ja porschemiljonääreille ja (koska kokonaisverokertymä pidetään ennallaan) veronkiristystä vanhoilla halvoilla autoilla ajaville, joista suuri osa kuulunee köyhimpään kansanosaan.

Miljonääri-Ollila haluaa, että rikkaat maksavat autoilustaan nykyistä vähemmän veroa, ja köyhät maksavat autoilustaan nykyistä enemmän veroa. Siitähän tässä on kyse.

Rubiikinkuutio

Quote from: Jack on 19.12.2013, 12:10:54

esitetty uudistus merkitsee autoilun kulujen painopisteen siirtämistä pääomakuluista käyttökulujen suuntaan eli käytännössä verohelpotusta mersu- ja porschemiljonääreille ja (koska kokonaisverokertymä pidetään ennallaan) veronkiristystä vanhoilla halvoilla autoilla ajaville, joista suuri osa kuulunee köyhimpään kansanosaan.

Tämä on suuri väärinkäsitys. Tai suuri väärinkäsitys on, että se olisi sen ongelma. Tai siis tarkoitan, että teki vero tuollaista tai ei, niin se ei ole sen ongelma. Sen ongelma on että se olisi ihan huono ihan kaikille. Se on tuon veron idea. Sen keräyskulut ovat niin suuret, että aina ja jokaisessa vaihtoehdossa kaikki häviävät. Rikkaat, köyhät, maalaiset, kaupunkilaiset... Kaikki.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jopelius

Quote from: ikuturso on 18.12.2013, 23:38:12
Quote from: acc on 18.12.2013, 23:28:28
Kilometriverosta tulisi vapauttaa ajoneuvot, jotka on otettu käyttöön ennen kilometriveron perinnän aloittamista. Tällä tavoin voitaisiin estää veroa edeltävän autokannan kaksinkertainen verotus.

Suomalaisten tulisi katsoa miten muualla asiat on hoidettu. Esimerkiksi Kanadassa ovat polttoaine ja autot edullisia. Etäisyydet ovat suuret. Huolimatta tästä Kanada porskuttaa eteenpäin. Mitä ihmeen masokisteja suomalaiset ovat, kun kiusaavat itseään veroilla ja kyttäyksellä.

Mutku mutku... Tässä lamassa ja neurokriisissä uusia autoja menee niin vähän kaupaksi, että jos tuo koskisi vain uusia autoja, järjestelmän ylläpito maksaisi itsensä takaisin vasta 30 vuoden päästä ja investointi saataisiin takaisin joskus 3000-luvulla.

-i-

Suomen valtio (=kansalaiset) saisi nykyisen suuruisen euromääräinen tuoton autokannan uusiutumisesta pelkällä ALV-tuoton kasvulla, vaikka luopuisimme kokonaan autoverosta. Tämä edellyttäisi noin 150000 uuden auton hankintaa, nykyisen n. 100000 sijaan. Tämän suuruiseen kysynnän lisäykseen päästäisiin autoveron poistolla.

Kun autokantamme on likimain kymmenen vuotta vanhempaa kuin keskimäärin Euroopassa niin uusille autoille on normaalua enemmän kysyntää vähintään 15-20 vuodelle. Tämän ajan kuluessa ehkä tavoittaisimme keskimääräisen eurooppalaisen auton käyttöiän.

Autokannan uusiutuminen parantaisi autojen tekniikasta koituvaa liikenneturvallisuushyötyä suomalaisille, missä olemme nykyisin useita vuosia muuta Eurooppaa jäljessä. Todennäköisesti saisimme liikenneonnettomuuksissa kuolleita vähennettyä muutamilla kymmenillä vuosittain. Loukkantumisia toki paljon enemmän. Ja, olisihan sitä mukavampaa ajaa uudemmilla autoilla. Ihan kuin muutkin EU:n kansalaiset (kanadalaisista nyt puhumattakaan).

Ruotsissa tämä muutos (siis autoveron poisto) toteutettiin EU liittymisen jälkeen. Siellä ei nähty poliittisesti tarpeelliseksi kyykyttää kansalaisia ja loppuviimeksi myös kansantaloutta,  käytännössä turhalla verorasitteella..



Markkanen

 Kilometriveron korkea keräyskulut ei ole mitään muuta kuin oligarkkien sijoitusten turvaaminen ja osinkojen saaminen veroista. Halutaan varmistaa, että poliitikot, virkamiehet ja oligarkit saavat tuottoa varmasta lähteestä. Hyvä sijoitus. Jos melkein 10% verotuotosta menee firmoille jotka asiaa hoitaa niin se on kova bisnes.
Suomessa ei mikään terve ja ilman veroluonteista subventoimista oleva yrittäminen enää vissiin kannata. On pakko turvautua verotuoton kulujen ulkoistamiseen. Näin eliitti saa varmaa tuloa ja kansa maksaa. Hieno systeemi kieltämättä. Win win toimii. Sekä verottaja että oligarkit kiittää. Kansa ei. Kaikki tuokin tuleva lypsetty raha on pois kotimarkkinoilta ja monet firmat ja kaupat laittavat lapun luukulle. Verotus on jo saavuttanut maksiminsa. Toinen vero syö toista ja tuottoa ei tule suunnitellusti. Käärme on pantu syömään omaa häntäänsä.

Polttoaineveron tuotto ja "hyötysuhde on hyvä. Keräyskuluihin meni muistaakseni vain 0,01% Arvioitu keräyskulu Gps oligarkki kilometriverolla on jotain 7-10% luokkaa. Koskahan tulee laki, että kaikista perityistä veroista menee osa suoraan poliitikkojen ja oligarkkien optioihin? Alkaa mennä valtion varat ja yksityiset rahat sekaisin. Näinhän se on mm. monessa Afrikan maassa. Sieltä vasemmistoministeri on varmaan kopioinut systeemin kilometrikyttäys veroon?
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Paawo

Quote from: jopelius on 19.12.2013, 12:31:53

Suomen valtio (=kansalaiset) saisi nykyisen suuruisen euromääräinen tuoton autokannan uusiutumisesta pelkällä ALV-tuoton kasvulla, vaikka luopuisimme kokonaan autoverosta. Tämä edellyttäisi noin 150000 uuden auton hankintaa, nykyisen n. 100000 sijaan. Tämän suuruiseen kysynnän lisäykseen päästäisiin autoveron poistolla.

Kun autokantamme on likimain kymmenen vuotta vanhempaa kuin keskimäärin Euroopassa niin uusille autoille on normaalua enemmän kysyntää vähintään 15-20 vuodelle. Tämän ajan kuluessa ehkä tavoittaisimme keskimääräisen eurooppalaisen auton käyttöiän.

Autokannan uusiutuminen parantaisi autojen tekniikasta koituvaa liikenneturvallisuushyötyä suomalaisille, missä olemme nykyisin useita vuosia muuta Eurooppaa jäljessä. Todennäköisesti saisimme liikenneonnettomuuksissa kuolleita vähennettyä muutamilla kymmenillä vuosittain. Loukkantumisia toki paljon enemmän. Ja, olisihan sitä mukavampaa ajaa uudemmilla autoilla. Ihan kuin muutkin EU:n kansalaiset (kanadalaisista nyt puhumattakaan).

Ruotsissa tämä muutos (siis autoveron poisto) toteutettiin EU liittymisen jälkeen. Siellä ei nähty poliittisesti tarpeelliseksi kyykyttää kansalaisia ja loppuviimeksi myös kansantaloutta,  käytännössä turhalla verorasitteella..

Jargonisi kolme ekaa kappaletta on kuin suoraan Autotuojat ry:n palstoilta. Totuutta Suomen vanhasta autokannasta on kaikissa mahdollisissa instansseissa rummutettu säännöllisesti jo ehdottomana totuutena ainakin sieltä yhdeksänkymmentäluvun puolesta välistä lähtien. Lukekaa ja katselkaa oikeasti aina lehtien autopalstojen artikkeleiden ympäriltä niitä nelivärimainoksiakin, ja miettikää miksi ne ovat siinä. Kun valhetta tarpeeksi kauan toistaa tulee siitä totuus.

Suomen autokantaa vanhentaa se harvaan asuttu kylmä-ilmastoinen maamme. Duunarit, opiskelijat, eläkeläiset ja muu vähätuloinen kansanosa tarvitsevat hekin keinon liikkua, ja monelle ruutukaava-alueen ulkopuolella asuvalle se keino on yksityisauton omistaminen.

Samoin sitä vanhentaa tsaarinaikaisessa maailmassaan elävän valtionhallinnon saamattomuus mm (samalla tavalla joitakin vuosia sitten pakkolobatun) tietohallintouudistustensa kanssa, näiden seurauksena mm;

- afrikanjobbarille tai varaosiksi purettu auto jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä
- harrasteauto jolla liikutaan kauniina kesäpäivänä jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä
- mikä tahansa auto joka ilmoitetaan liikenteestä poistetuksi jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä

Suomen autokanta ei todellisuudessa ole sen vanhempaa kuin muuallakaan. Ruotsin etu autoteollisuusmaana on se että kotimaistakin kysyntää oman maan tuotteille on. Suomi ei ole autoteollisuusmaa, eikä ole koskaan ollut. Tuossa toisessa valtavassa naapurimaassa vielä iso osa kuorma-autoistakin käy bensalla. Vaihda siinä sitten sinäkin Datsuni Nissaniin ja maailma pelastuu.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Sour-One

Quote from: Paawo on 19.12.2013, 21:44:06
Quote from: jopelius on 19.12.2013, 12:31:53

Suomen valtio (=kansalaiset) saisi nykyisen suuruisen euromääräinen tuoton autokannan uusiutumisesta pelkällä ALV-tuoton kasvulla, vaikka luopuisimme kokonaan autoverosta. Tämä edellyttäisi noin 150000 uuden auton hankintaa, nykyisen n. 100000 sijaan. Tämän suuruiseen kysynnän lisäykseen päästäisiin autoveron poistolla.

Kun autokantamme on likimain kymmenen vuotta vanhempaa kuin keskimäärin Euroopassa niin uusille autoille on normaalua enemmän kysyntää vähintään 15-20 vuodelle. Tämän ajan kuluessa ehkä tavoittaisimme keskimääräisen eurooppalaisen auton käyttöiän.

Autokannan uusiutuminen parantaisi autojen tekniikasta koituvaa liikenneturvallisuushyötyä suomalaisille, missä olemme nykyisin useita vuosia muuta Eurooppaa jäljessä. Todennäköisesti saisimme liikenneonnettomuuksissa kuolleita vähennettyä muutamilla kymmenillä vuosittain. Loukkantumisia toki paljon enemmän. Ja, olisihan sitä mukavampaa ajaa uudemmilla autoilla. Ihan kuin muutkin EU:n kansalaiset (kanadalaisista nyt puhumattakaan).

Ruotsissa tämä muutos (siis autoveron poisto) toteutettiin EU liittymisen jälkeen. Siellä ei nähty poliittisesti tarpeelliseksi kyykyttää kansalaisia ja loppuviimeksi myös kansantaloutta,  käytännössä turhalla verorasitteella..

Jargonisi kolme ekaa kappaletta on kuin suoraan Autotuojat ry:n palstoilta. Totuutta Suomen vanhasta autokannasta on kaikissa mahdollisissa instansseissa rummutettu säännöllisesti jo ehdottomana totuutena ainakin sieltä yhdeksänkymmentäluvun puolesta välistä lähtien. Lukekaa ja katselkaa oikeasti aina lehtien autopalstojen artikkeleiden ympäriltä niitä nelivärimainoksiakin, ja miettikää miksi ne ovat siinä. Kun valhetta tarpeeksi kauan toistaa tulee siitä totuus.

Suomen autokantaa vanhentaa se harvaan asuttu kylmä-ilmastoinen maamme. Duunarit, opiskelijat, eläkeläiset ja muu vähätuloinen kansanosa tarvitsevat hekin keinon liikkua, ja monelle ruutukaava-alueen ulkopuolella asuvalle se keino on yksityisauton omistaminen.

Samoin sitä vanhentaa tsaarinaikaisessa maailmassaan elävän valtionhallinnon saamattomuus mm (samalla tavalla joitakin vuosia sitten pakkolobatun) tietohallintouudistustensa kanssa, näiden seurauksena mm;

- afrikanjobbarille tai varaosiksi purettu auto jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä
- harrasteauto jolla liikutaan kauniina kesäpäivänä jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä
- mikä tahansa auto joka ilmoitetaan liikenteestä poistetuksi jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä

Suomen autokanta ei todellisuudessa ole sen vanhempaa kuin muuallakaan. Ruotsin etu autoteollisuusmaana on se että kotimaistakin kysyntää oman maan tuotteille on. Suomi ei ole autoteollisuusmaa, eikä ole koskaan ollut. Tuossa toisessa valtavassa naapurimaassa vielä iso osa kuorma-autoistakin käy bensalla. Vaihda siinä sitten sinäkin Datsuni Nissaniin ja maailma pelastuu.

Paawoltahan tulikin "kovaa faktaa" väitteidensä tueksi.  ;D

Paawo

En isommin ole mitään väitteitä esittänyt. Olen vaan sitä mieltä että Autotuojat ry (tai yhtä paljon lainailtu Autoalan keskusliitto) ei ole mikään riippumaton asiantuntijataho, joka millään lailla Suomen kansalaisen etuja tai intressejä ajaa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

ekto

Ehkä saisimme paremman kuvan autokannasta, jos jostain saisi katsastustilaston koko vuodelta, sekä tilaston kolmen edellisen vuoden aikana myydyistä uusista autoista, sillä uusia autoja ei tarvitse katsastaa kolmeen vuoteen (?). Tuo listaus edustaisi melko hyvin tiellä liikkuvia autoja.

Oami

#407
Quote from: Markkanen on 19.12.2013, 10:30:24
Mikä vika on esim. Ruotsin mallissa? Siellä mm. kilometriverotus käsittääkseni hoituu kilometrimittarin kautta joka on autossa. Katsastusmies lukee joka vuosi ajetut kilometrit ja vero tulee sen mukaan. Ai niin. "Virkamieshallitus" ei hyödy eikä pääse lobbaamaan miljoonia omiin taskuihinsa. Suomi on lähes maailman korruptunein valtio. Tälä lienee enemmän totta kuin se, että olisimme vähiten korruptoitunut valtio.

Ei Ruotsissa ole mitään kilometriveroa. Ruuhkamaksut on, niitä peritään kahdessa kaupungissa (Tukholma ja Göteborg). Siellä kuvataan autot maksualueen rajalla ja vain siellä, ja lasku lähtee rekisterinumeron perusteella auton haltijalle (riippumatta kuljettajasta). Siihen siis ei oteta kantaa, miten paljon ne autot ajavat siellä maksualueen sisällä, eikä myöskään siihen, mitä ne tekevät maksualueen ulkopuolella. Myöskään autoilijoita ei velvoiteta hankkimaan minkäänlaista tekniikkaa itse.

On kyseenalaista tuottaako Ruotsin malli valtiolle rahaa (kamera- ja perintäverkoston ylläpito vie herkästi rahaa siinä missä vero tuottaa), mutta ruuhkiin se on kyllä vaikuttanut selvästi, siten että keskiverto toimistotyöntekijä käytännössä ansaitsee veron verran takaisin (jos ruuhkassa istumatta jätetty aika muutetaan tuntipalkaksi). Mistä edelleen päästäänkin niihin kysymyksiin, että onko ruuhkiin vaikuttaminen jokin tavoite, vai kyttäys.

Jos kilometriverotus perustuu matkamittarin lukemaan, niin edelleen haluan tietää, pitääkö sitten ulkomailla ajamisesta maksaa auton rekisteröintimaahan (sen lisäksi että siitä ehkä pitää maksaa siihen ulkomaahan).
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

ämpee

Quote from: Oami on 20.12.2013, 11:48:05
Quote from: Markkanen on 19.12.2013, 10:30:24
Mikä vika on esim. Ruotsin mallissa? Siellä mm. kilometriverotus käsittääkseni hoituu kilometrimittarin kautta joka on autossa. Katsastusmies lukee joka vuosi ajetut kilometrit ja vero tulee sen mukaan. Ai niin. "Virkamieshallitus" ei hyödy eikä pääse lobbaamaan miljoonia omiin taskuihinsa. Suomi on lähes maailman korruptunein valtio. Tälä lienee enemmän totta kuin se, että olisimme vähiten korruptoitunut valtio.

Ei Ruotsissa ole mitään kilometriveroa. Ruuhkamaksut on, niitä peritään kahdessa kaupungissa (Tukholma ja Göteborg). Siellä kuvataan autot maksualueen rajalla ja vain siellä, ja lasku lähtee rekisterinumeron perusteella auton haltijalle (riippumatta kuljettajasta). Siihen siis ei oteta kantaa, miten paljon ne autot ajavat siellä maksualueen sisällä, eikä myöskään siihen, mitä ne tekevät maksualueen ulkopuolella. Myöskään autoilijoita ei velvoiteta hankkimaan minkäänlaista tekniikkaa itse.

Aivan vastaava systeemi on Oslossa, sielläkin on portteja joiden läpi ajaessaan saa suomalainenkin kuljettaja kotiinsa myöhemmin laskun, eikä mitään omia laitteita tarvita.
Systeemi on siellä testattu ja mitä ilmeisimmin toimiva.
Suolataan Helsingin ympäristö tälläisillä porteilla ja jätetään suomalaiset rauhaan !!
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Oami

Quote from: ämpee on 20.12.2013, 12:03:25
Aivan vastaava systeemi on Oslossa, sielläkin on portteja joiden läpi ajaessaan saa suomalainenkin kuljettaja kotiinsa myöhemmin laskun, eikä mitään omia laitteita tarvita.
Systeemi on siellä testattu ja mitä ilmeisimmin toimiva.
Suolataan Helsingin ympäristö tälläisillä porteilla ja jätetään suomalaiset rauhaan !!

Ei aivan vastaava, Ruotsin systeemi nimittäin koskee vain Ruotsiin rekisteröityjä autoja. Onpa systeemin alkuaikoina käynyt niinkin, että suomalaisen auton ajelusta lähti lasku ruotsalaiselle jolla oli sama rekisteritunnus...  ;D Nykyään ilmeisesti tietokoneohjelmat ovat kehittyneet erottamaan rekisterikilpien fontit toisistaan eikä tätä siksi kai enää käy.

Noin varovasti voisin kuvitella että Ruotsissa ulkomaalaisten vapautus tästäkin saattaa herättää eräissäkin tahoissa pahaa verta. Mutta ehkä siitäkään ei pidä ääneen puhua kun rassismi.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

ämpee

Quote from: Oami on 20.12.2013, 12:11:28
Quote from: ämpee on 20.12.2013, 12:03:25
Aivan vastaava systeemi on Oslossa, sielläkin on portteja joiden läpi ajaessaan saa suomalainenkin kuljettaja kotiinsa myöhemmin laskun, eikä mitään omia laitteita tarvita.
Systeemi on siellä testattu ja mitä ilmeisimmin toimiva.
Suolataan Helsingin ympäristö tälläisillä porteilla ja jätetään suomalaiset rauhaan !!

Ei aivan vastaava, Ruotsin systeemi nimittäin koskee vain Ruotsiin rekisteröityjä autoja. Onpa systeemin alkuaikoina käynyt niinkin, että suomalaisen auton ajelusta lähti lasku ruotsalaiselle jolla oli sama rekisteritunnus...  ;D Nykyään ilmeisesti tietokoneohjelmat ovat kehittyneet erottamaan rekisterikilpien fontit toisistaan eikä tätä siksi kai enää käy.

Noin varovasti voisin kuvitella että Ruotsissa ulkomaalaisten vapautus tästäkin saattaa herättää eräissäkin tahoissa pahaa verta. Mutta ehkä siitäkään ei pidä ääneen puhua kun rassismi.

Norjalaisilla mitä ilmeisimmin on käytettävissään yhteispohjoismainen autorekisteri, ihmetyttää miksi ruotsalaisilla ei ole.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

jopelius

#411
Quote from: Sour-One on 19.12.2013, 21:52:55
Quote from: Paawo on 19.12.2013, 21:44:06
Quote from: jopelius on 19.12.2013, 12:31:53

Suomen valtio (=kansalaiset) saisi nykyisen suuruisen euromääräinen tuoton autokannan uusiutumisesta pelkällä ALV-tuoton kasvulla, vaikka luopuisimme kokonaan autoverosta. Tämä edellyttäisi noin 150000 uuden auton hankintaa, nykyisen n. 100000 sijaan. Tämän suuruiseen kysynnän lisäykseen päästäisiin autoveron poistolla.

Kun autokantamme on likimain kymmenen vuotta vanhempaa kuin keskimäärin Euroopassa niin uusille autoille on normaalua enemmän kysyntää vähintään 15-20 vuodelle. Tämän ajan kuluessa ehkä tavoittaisimme keskimääräisen eurooppalaisen auton käyttöiän.

Autokannan uusiutuminen parantaisi autojen tekniikasta koituvaa liikenneturvallisuushyötyä suomalaisille, missä olemme nykyisin useita vuosia muuta Eurooppaa jäljessä. Todennäköisesti saisimme liikenneonnettomuuksissa kuolleita vähennettyä muutamilla kymmenillä vuosittain. Loukkantumisia toki paljon enemmän. Ja, olisihan sitä mukavampaa ajaa uudemmilla autoilla. Ihan kuin muutkin EU:n kansalaiset (kanadalaisista nyt puhumattakaan).

Ruotsissa tämä muutos (siis autoveron poisto) toteutettiin EU liittymisen jälkeen. Siellä ei nähty poliittisesti tarpeelliseksi kyykyttää kansalaisia ja loppuviimeksi myös kansantaloutta,  käytännössä turhalla verorasitteella..

Jargonisi kolme ekaa kappaletta on kuin suoraan Autotuojat ry:n palstoilta. Totuutta Suomen vanhasta autokannasta on kaikissa mahdollisissa instansseissa rummutettu säännöllisesti jo ehdottomana totuutena ainakin sieltä yhdeksänkymmentäluvun puolesta välistä lähtien. Lukekaa ja katselkaa oikeasti aina lehtien autopalstojen artikkeleiden ympäriltä niitä nelivärimainoksiakin, ja miettikää miksi ne ovat siinä. Kun valhetta tarpeeksi kauan toistaa tulee siitä totuus.

Suomen autokantaa vanhentaa se harvaan asuttu kylmä-ilmastoinen maamme. Duunarit, opiskelijat, eläkeläiset ja muu vähätuloinen kansanosa tarvitsevat hekin keinon liikkua, ja monelle ruutukaava-alueen ulkopuolella asuvalle se keino on yksityisauton omistaminen.

Samoin sitä vanhentaa tsaarinaikaisessa maailmassaan elävän valtionhallinnon saamattomuus mm (samalla tavalla joitakin vuosia sitten pakkolobatun) tietohallintouudistustensa kanssa, näiden seurauksena mm;

- afrikanjobbarille tai varaosiksi purettu auto jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä
- harrasteauto jolla liikutaan kauniina kesäpäivänä jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä
- mikä tahansa auto joka ilmoitetaan liikenteestä poistetuksi jatkaa elämäänsä ajoneuvorekisterissä

Suomen autokanta ei todellisuudessa ole sen vanhempaa kuin muuallakaan. Ruotsin etu autoteollisuusmaana on se että kotimaistakin kysyntää oman maan tuotteille on. Suomi ei ole autoteollisuusmaa, eikä ole koskaan ollut. Tuossa toisessa valtavassa naapurimaassa vielä iso osa kuorma-autoistakin käy bensalla. Vaihda siinä sitten sinäkin Datsuni Nissaniin ja maailma pelastuu.

Paawoltahan tulikin "kovaa faktaa" väitteidensä tueksi.  ;D

Toki on tiedossa että useimmissa keskieuroopan suurissa maissa on omaa autoteollisuutta jonka johdosta (monestakin eri syystä) ei ole järkevää verottaa auton ostajia äärimmäiseen tappiinsa.   Toisaalta Suomessa olisi kaikki muut syyt kohtuullistaa liikenteen kustannuksia ja lisäksi vielä pitkät etäisyydet ja pohjoisen ilmasto. Nyt on tilanne se että olemme jäämässä pahasti jälkeen EU-maiden liikennepoliittisesta ja teknillisestä kehityksestä. Meillä tulisi ehdottomasti seurata Viron ja Ruotsin mallia mm. sähköautojen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käytössä sekä tankkauspalveluiden tarjonnassa. Nykymenolla käy muutaman vuoden kuluessa niin ettei eurooppalaiset matkailijat voi tulla meille autoillaan kun ei löydy latauspisteitä, eko-polttoaiheiden tankkauspisteitä jne. Sähköpistokkeita tarvitaan jo hybridi-autoille joiden myynti on kovassa kasvussa maailmalla. Tottakai tankkaus- ja latauspisteiden puute haittaa myös oman autokannan uusiutumista ympäristöä säästävämpiä energialähteitä käyttäviksi.

Mutta ikävä kyllä  kommunistinen liikenneministeri torppaa kaikki järkevät ja ehdottoman välttämättömätkin kehitysmahdollisuudet..

Joskus tulisi ymmärtää että yksinkertainen ja kaikkialla maailmassa ihan hyväksi havaittu ratkaisu on paljon parempi kuin kehitellä byrokratiaa ja ihmeellisiä teknisiä himmeleitä.

Suomessa pitäisi vain yksinkertaisesti poistaa autovero ja luottaa siihen että autokaupan kasvun myötä ALV:n tuotto säilyttää valtiolle autokaupasta tulevan verotuoton tason ennallaan. Jotta tähän saataisiin oikein hyvä alku pitäisi lähteä liikkeelle hieman suuremmalla veroalennuksella ja sitten vuosittain poistettaisiin n. 10 vuoden aikana koko autovero. Olen varma että jo 5% kertavähennys verosta nostaisi uusien autojen myynnin yli 150000 tasolle. Siitä eteenpäin veroa laskettaisiin 2 %-yksikköä vuosittain. Erikoisemmille autoille, sähkö-, kaasu-, jne pitäisi antaa erityiskohtelua ja poistaa autovero kerralla kokonaan.

Lisäksi tulisi samanaikaisesti käynnistää erilaisten energia/polttoainejakelupisteiden rakentaminen koko maahan. Tämäkin lisäisi työtä ja työpaikkoja, mitkä myös toisivat yhteiseen kassaan lisää jaettavaa. Kuten kaikki muukin yritystoiminta ja yhteiskunnallinen kehitys jossa rakenteita uusitaan. Ainoa mitä mahdollisesti pitäisi vähentää on autoveron ympärillä pyörivä tuottamaton byrokratia. Palkataan niistä säästyvillä rahoilla vaikka lisää sairaanhoitajia.. Pitkässä juoksussa sekin lisäisi hyötyä jos sähköautot yleistyisi, ne kun käyttävät pääosin kotimaista energiaa.     

Uuno Nuivanen

Ympäri käydään, yhteen tullaan:

QuoteVR:n uudet sähköveturit toimittaa saksalainen Siemens. Yli 300 miljoonan euron arvoinen kauppa on VR:n historian suurin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122017860092_uu.shtml

ekto

Kuten Oula tuossa jo kirjoittelikin, niin porttisysteemi on huono tapa kerätä rahaa, koska se ei onnistu siinä. Ainakin aiempina vuosina IBM:n porttisysteemi söi enemmän rahaa kuin siitä tuli. Se missä onnistuttiin oli autojen määrän vähentäminen. Tosin nyt ei tiedetä, ketkä jätti tulematta ja miksi. Tuo on minusta merkittävä suunnitteluvirhe.

http://www.ted.com/talks/jonas_eliasson_how_to_solve_traffic_jams.html
Tässä puhutaan tuosta ruotsin systeemistä.

Jos olisin itse ollut tuota järjestelmää pystyttämässä, olisin aluksi vain rekisteröinyt autoja sanotaan puolen vuoden ajan ja sitten kun laskutus kytkettäisiin päälle, näkisin ketkä jättää tulematta. Näin voisin sitten tehdä gallup-kyselyitä pois jättäneille ja selvittää, miksi he eivät enää tulleet.

Kun ihmiset matkaavat kaupunkiin aamulla, he tuskin menevät sinne kuluttamaan kumia, ainakaan auton renkaissa olevaa kumia :) Voisi hyvin olettaa, että joko sinne mennään tekemään töitä tai käyttämään rahaa. Vaikka jokainen pois jäänyt tulisi jollain julkisella, väitän että valtio menettää verotuloja enemmän mitä portti tuo, sillä oman auton pitäminen ja käyttäminen on melko arvokasta ja hyvin verotettua.

Mutta porttien avulla on onnistuttu vähentämään päästöjä, ken sellaisesta lämpenee ja sitten ihmisten aikaa. Tuo jälimmäinen on monien mielestä varmaan melko hyvä juttu, ainakin niiden kenellä siihen on varaa.

Paawo

Quote from: jopelius on 20.12.2013, 13:02:17
Joskus tulisi ymmärtää että yksinkertainen ja kaikkialla maailmassa ihan hyväksi havaittu ratkaisu on paljon parempi kuin kehitellä byrokratiaa ja ihmeellisiä teknisiä himmeleitä.
Ainoa mitä mahdollisesti pitäisi vähentää on autoveron ympärillä pyörivä tuottamaton byrokratia. Palkataan niistä säästyvillä rahoilla vaikka lisää sairaanhoitajia.. Pitkässä juoksussa sekin lisäisi hyötyä jos sähköautot yleistyisi, ne kun käyttävät pääosin kotimaista energiaa.     

Näistä asioista olemme 100 % samaa mieltä. Miettikää seuraavan toimenpiteen vaikutuksia:
- autovero pois
- vuotuinen ajoneuvovero ml dieselvero pois
- tiemaksut pois
- kaikkien em verojen ja veronluontoisten maksujen vuotuinen laskelmoitu kertymä lyhentämättömänä yksityiskäyttöön myytävien polttoaineiden litrahintaan.
- ammattiliikenteeseen myytävään polttoaineeseen väriaine, suomalaisen liikenneluvan haltijalle oikeus värillisellä polttoaineella ajamiseen, luvattomasta käytöstä aiheutuvat sanktiot samalle tasolle kuin nykyään muillakin verottomilla polttoaineilla
- polttoaineen ulkomailta trokaaminen kuriin rajan ylittävien autojen osalta samoin keinoin kuin kaljarallien tms valvonta toimii tänä päivänä

Lopputulemana
- tämänpäiväisestä (saati kaavaillusta) keventyvä  byrokratia
- yksilölle autoilusta koituvat kulut suurilta osin suoraan verrannolliset autoilun määrään ja laatuun
- kannustava ja ohjaava vaikutus polttoaineen kulutuksen pienenemiseen

On kadunmiehen näkökulmasta aikalailla aukoton systeemi välittömine ja välillisine vaikutuksineen. Mutta kuten todettua ovat isot voimat taustalla ajamassa läpi huomattavasti monimutkaisempaa ja kalliimpaa menettelyä. :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

FlyinHighAgain

Asia saa hallituksen puolelta yhä kummallisempia piirteitä. Kyllönen uumoilee polttoaineen hintaan euron nousua

En tiedä miksi näitä nykyisen hallituksen ministerien ulostuloja seuratessa on koko ajan tunne että olen piilokamerassa ;D

QuoteLiikenneministeri Merja Kyllönen (vas) nostaa Ylellä esille erikoisen kauhuskenaarion: bensiinin hintaan saattaa olla tulossa pian raju muutos.

Kyllösen mukaan liikenteeseen tarvitaan nyt uusia käyttövoimia, joista hän nostaa tärkeimpinä esiin kaasun ja sähkön.

"Mikäli suuria linjanmuutoksia ei tehdä nyt, olemme hyvinkin pian siinä kauhuskenariossa, että polttoaineen hinta ponnahtaa arvioiden mukaan jopa eurolla per litra. Arvioin, että siihen ihmiset älähtävät kyllä aika vahvasti", Kyllönen sanoo tarkentamatta, mihin arvioihin hän viittaa.

http://www.talouselama.fi/uutiset/kyllonen+hatkahdyttaa+ylella+bensan+hinta+voi+nousta+kohta+eurolla+litralta/a2222704

ikuturso

^ Tuohan on ihan selvää uhkailua.

"Jos ette niele näitä vieheitä koukkuineen, niin voi toteutua sellainen kauhuskenaario, että joku voi tulla lähikuukausina yöllä kotiinne ja lyödä teitä pesäpallomailalla. Veikkaan, että monet älähtäisivät moisesta".

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Oami

On paljon mahdollista että polttoaineen hinta nousee Kyllösestä riippumatta.

Se mihin voidaan politiikalla vaikuttaa, on valinta kahden välillä: 1) polttoaineen hinnan nousu; 2) polttoaineen hinnan nousu ja kyttäysjärjestelmä.

1-vaihtoehtoon tarvitaan vain riittävästi suoraselkäisiä kansanedustajia seuraavaan eduskuntaan. (Tai suora demokratia, mutta miten mahtaa käydä...)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

ikuturso

Quote from: Oami on 20.12.2013, 23:28:17
On paljon mahdollista että polttoaineen hinta nousee Kyllösestä riippumatta.

Se mihin voidaan politiikalla vaikuttaa, on valinta kahden välillä: 1) polttoaineen hinnan nousu; 2) polttoaineen hinnan nousu ja kyttäysjärjestelmä.

1-vaihtoehtoon tarvitaan vain riittävästi suoraselkäisiä kansanedustajia seuraavaan eduskuntaan. (Tai suora demokratia, mutta miten mahtaa käydä...)

Kansa on hereillä. Kohta kymppitonni paukkuu!!!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Oami

Jos jotain hyvääkin, niin muistutuksena kansalaisaloite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

En tiedä miksi, mutta tänään on keräyksessä selvästikin päästy vauhtiin. Nimiä on tämän päivän aikana tullut viitisen tuhatta. Jos tahti on tämä, aloitteen käsittelyyn vaadittu määrä saadaan kasaan tämän vuoden puolella.

Ei tämä varmaan Kyllösen päätä käännä (peliin pannun arvovallan määrä on sen verta iso), mutta muutaman muun puolueen täyspäisempi poliitikko voisi jo pari kertaa miettiä, haluaako kyrsiinnyttää äänestäjänsä ihan juuri vaalien alla.

EDIT: ikuturso päihitti 16 sekunnilla...

Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi