News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

elukka

nimierkki, Mäkinen ja Korhonen voivat pitää tunkkinsa ja panna se vaikka "¤#%"¤#%¤.

Heidän kirkkonsa kuolee kun muoti taas kohta muuttuu...
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

ikuturso

Quote from: nimierkki on 02.11.2013, 11:23:46Vaihtoehtoisesti voi kuitenkin ajatella asian niin, että elämme demokraattisessa maassa, jossa Korhonen edustaa isompaa ryhmää seurakuntalaisia ja joku mokuttava poliitikko taas edustaa osaa kansalaisista. He eivät ole myyriä tai isänmaanpettureita, he vain edustavat kansan tiettyjen osien maailmankuvaa.

nimierkki,

On monta tapaa keskustella asioista. Asioista voi yrittää sopia.

Henkilö, joka väittää olevansa suvaitsevainen, mutta omaan avarakatseisuuteensa vedoten alkaa sulkea ryhmiä kirkon ja sen rahoituksen ulkopuolelle ei ole suvaitsevainen, vaan ahdasmielinen. Kun tällainen ahdasmielinen ei saa sanaansa kuuluviin järjestelmän sisällä, aletaan antamaan haastatteluja, bloggaamaan ja kirjoittamaan artikkeleita muiden ahdasmielisten kanssa, ja kiihottamaan kansaa kansankirkkoa vastaan.

Ekumeniassa pitäisi löytää yhteinen hyvä. Korhosen toiminta hajoittaa kirkkoa sisältä. Siksi Korhonen on myyrä. Jos on olemassa kansanliike, joka kannattaa Korhosta ja kirkon hajoamista sisältä päin, niin tämä - jos jokin - liike pitäisi sulkea kirkon ulkopuolelle.

Kun kirkon ovia avarretaan jotta kaikki mahtuisi, niin kohta seiniäkin kaadetaan, ja lopulta katto romahtaa.

Kaikkeen yhteiseen toimintaan, niin yritysten kuin yhdistystenkin hallituksiin - ja mikä ettei koko maankin hallitukseen - pätee se, että jossain vaiheessa vanhojen väistyessä tulee joku uusi, joka näkee ko. yhteisön kehyksessä hyvän valmiin toimintakehyksen omien etujensa ajamiselle. Jollain johdonmukaisella työllä tuo yritys tai yhteisö on kerännyt varansa, jäsenkuntansa ja toimintansa raamit niihin mittoihin, mitä ne ovat. Sitten tulee "uusia tuulia" ja yleensä kaikki vanha pyyhkäistään pois ja aletaan remontoida systeemiä sisältä päin. Joskus se onnistuu, joskus ei. Monissa yrityksissä ja yhdistyksissä tässä tilanteessa vanhat väistyvät ja uudet jatkavat.

Olin aikanaan erään yhdistyksen puheenjohtaja. Meillä oli paljon perinteistä toimintaa, joka vaati talkootyötä. Varainhankinta perustui jäsenmaksuihin ja tietyn kaluston vuokraamiseen. Yhdistyksestä jäi kerralla paljon aktiiveja pois. Tuli uusia ihmisiä. Tilillä oli rahaa. Moni oli haaveillut omasta harrastetilasta, jossa jäsenistö voisi harrastaa. Käyttäjiltä perittäisiin tilan käyttömaksua. Jep jep. Kaikki halusivat vaan harrastella, kukaan ei laskenut tuon uuden tilan kustannuksia kunnolla, jäseniltä ei aktiivisesti peritty käyttömaksuja ja yhdistyksen koko kassa oli kolmessa vuodessa kuiva. Perinteiset tapahtumat jäivät yksi kerrallaan pois. Yhdistyksestä tuli pienen sisäpiirin harrastekerho, kun se aiemmin oli järjestänyt noita tapahtumia myös ulkopuolisille jäsenhankintaa ja varainhankintaa silmälläpitäen. Yhdistys pysyi jotenkuten hengissä, mutta vain muutamassa vuodessa sen toimenkuva oli muuttunut 180 astetta - ehkä parikymmenvuotisesta perinteestä.

Minä en tiedä, millaisen kirkon jäsenenä Korhonen haluaisi olla. Mutta sen tiedän, että minä en haluaisi olla sellaisen kirkon jäsenenä, jota Korhonen haluaa. Mutta kumpi lopulta väistyy? En minä ainakaan heti. Terveisiä vaan Pyhäinpäivän messusta. Kyllä kirkkokuoromme ja urut soivat sitten kauniisti. Sitä ei kysytä korhosilta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Franklin

Quote from: Emo on 01.11.2013, 10:39:36

Erotkaa ihmiset! Älkää antako rahojanne näille mokuttajaperkeleille! Teidän rahoillanne he mokuttavat! Marraskuun loppuun mennessä kun eroaa kirkosta niin ei enää ensivuonna joudu maksamaan kirkollisveroa!


Meinasikin unohtua, kiitos muistutuksesta.

Tietääkö joku, pystyykö tuolla eroakirkosta.fi-palvelussa kertomaan syyn eroamiselle? Mieluummin kertoisin eroamisen yhteydessä pari valittua sanaa monikulttuurisuudesta ja esim. kielteisen turvapaikan saaneiden "tukemisesta" kuin olisin vain pelkkä tilastomerkintä.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

nimierkki

Quote from: ikuturso on 02.11.2013, 12:13:16
On monta tapaa keskustella asioista. Asioista voi yrittää sopia.

Henkilö, joka väittää olevansa suvaitsevainen, mutta omaan avarakatseisuuteensa vedoten alkaa sulkea ryhmiä kirkon ja sen rahoituksen ulkopuolelle ei ole suvaitsevainen, vaan ahdasmielinen. Kun tällainen ahdasmielinen ei saa sanaansa kuuluviin järjestelmän sisällä, aletaan antamaan haastatteluja, bloggaamaan ja kirjoittamaan artikkeleita muiden ahdasmielisten kanssa, ja kiihottamaan kansaa kansankirkkoa vastaan.

Ekumeniassa pitäisi löytää yhteinen hyvä. Korhosen toiminta hajoittaa kirkkoa sisältä. Siksi Korhonen on myyrä. Jos on olemassa kansanliike, joka kannattaa Korhosta ja kirkon hajoamista sisältä päin, niin tämä - jos jokin - liike pitäisi sulkea kirkon ulkopuolelle.

Tuleekin ehkä vähän pidempi vastaus, sori jaarittelusta. Oma mielipiteeni on, että tulkaa kaikki -jengi ja vastaavat eivät ole erityisen suvaitsevaisia. Niihin liittyy usein tuo kuvailemasi pyrkimys rajata jengiä ulkopuolelle. Toki kiirehdin huomauttamaan, että kirkon toisella laidalla on samantyyppistä yhtä  epäsuvaitsevaa toimintaa. Voidaan yhtä perustellusti väittää, että naispappeihin kohdistuva syrjintä hajoittaa kirkkoa sisältäpäin. Moni myös uskoo näin, ja on siksi valmis sulkemaan tätä heidän mielestään hajoittavaa jengiä ulos.

En ole luterilainen. Toivoisin silti, että kirkossa syntyisi jokin massiivinen "nyt ***** oikeesti tulkaa kaikki" -liike, joka pyrkisi löytämään keinot pitämään kummatkin ääripäät kirkossa. Hyvällä tahdolla ja todellisella suvaitsemisella feministit ja vanhan virkakannan ihmiset voidaan mahduttaa samaan luterilaiseen kirkkoon, näin haluan uskoa.


QuoteKaikkeen yhteiseen toimintaan, niin yritysten kuin yhdistystenkin hallituksiin - ja mikä ettei koko maankin hallitukseen - pätee se, että jossain vaiheessa vanhojen väistyessä tulee joku uusi, joka näkee ko. yhteisön kehyksessä hyvän valmiin toimintakehyksen omien etujensa ajamiselle.

Tämä on sitten se kohta jossa ajatuksemme eroavat. Minä en usko, että kyseessä olisi myyräntyö tai vallankumous. Minä uskon, että korhonen ja kumppanit ovat ihan oikeasti sitä mieltä, että Raamattu ohjaa heitä toimimaan niin kuin he toimivat; että he edustavat kristillistä näkemystä asioista. Pidän oikeastaan aika törkeänä sitä ajatusta, että näiden ihmisten pyrkimys edistää kristillistä uskoa ja parempaa maailmaa, nähdään omien etujen ajamiseksi.

Minusta tämä palautuu kaiken aikaa ihan perusjuttuun. Hyvät kristityt ymmärtävät ja tulkitsevat Raamattua hyvin eri tavoin. Heillä on ristiriitaisia näkemyksiä ja tavoitteita. Tämä ei kuitenkaan tee kummastakaan myyriä tai pettureita. Kusipäitä ja mahdollisesti hyvinkin tympeitä ihmisiä sen sijaan on varmasti koko kentän laajuudelta.

Marija

Quote from: Franklin on 02.11.2013, 12:28:10
Quote from: Emo on 01.11.2013, 10:39:36

Erotkaa ihmiset! Älkää antako rahojanne näille mokuttajaperkeleille! Teidän rahoillanne he mokuttavat! Marraskuun loppuun mennessä kun eroaa kirkosta niin ei enää ensivuonna joudu maksamaan kirkollisveroa!


Meinasikin unohtua, kiitos muistutuksesta.

Tietääkö joku, pystyykö tuolla eroakirkosta.fi-palvelussa kertomaan syyn eroamiselle? Mieluummin kertoisin eroamisen yhteydessä pari valittua sanaa monikulttuurisuudesta ja esim. kielteisen turvapaikan saaneiden "tukemisesta" kuin olisin vain pelkkä tilastomerkintä.

Itse eron yhteydessä ei syitä kysellä. Tuo eroakirkosta-palvelu ei välttämättä toimi, itse jäin vielä vuodeksi roikkumaan. Kannattaa soittaa suoraan alueensa seurakuntaan, tai Helsingissä seurakuntayhtymään. He lähettävät paperin, jonka täytät ja vahvistat näin erosi.

On mahdollista, että saat jälkeenpäin kyselyn. Minä vastasinkin sitten heille erittäin laajasti. Heidän kiitoksensa vastauksista oli lyhytsanainen, mutta asiaankuluvasti siunausta toivottava.

Emo

Quote from: nimierkki on 02.11.2013, 13:30:40


Tämä on sitten se kohta jossa ajatuksemme eroavat. Minä en usko, että kyseessä olisi myyräntyö tai vallankumous. Minä uskon, että korhonen ja kumppanit ovat ihan oikeasti sitä mieltä, että Raamattu ohjaa heitä toimimaan niin kuin he toimivat; että he edustavat kristillistä näkemystä asioista. Pidän oikeastaan aika törkeänä sitä ajatusta, että näiden ihmisten pyrkimys edistää kristillistä uskoa ja parempaa maailmaa, nähdään omien etujen ajamiseksi.

Ei se, että Korhonen ja kumppanit mahdollisesti OIKEASTI uskovat olevansa Jumalan asialla poista sitä tosiasiaa, että he tekevät MYYRÄNTYÖTÄ.

Quote from: nimierkki on 02.11.2013, 13:30:40Minusta tämä palautuu kaiken aikaa ihan perusjuttuun. Hyvät kristityt ymmärtävät ja tulkitsevat Raamattua hyvin eri tavoin. Heillä on ristiriitaisia näkemyksiä ja tavoitteita. Tämä ei kuitenkaan tee kummastakaan myyriä tai pettureita. Kusipäitä ja mahdollisesti hyvinkin tympeitä ihmisiä sen sijaan on varmasti koko kentän laajuudelta.

Raamattua ei voi tulkita miten tahtoo. Tietyt asiat ovat joko tai, eivät sekä että.
Kristityt eivät myöskään ole "hyviä", kukaan ihminen ei ole hyvä.

http://www.kotimaa24.fi/blogit/kirkon-ykseys-edellyttaeae-yksimielisyyttae-evankeliumista-ja-sakramenteista

Ennemmin minä Paavalia (1. luku) uskon kuin Johanna Korhosen tulkintoja.

http://www.finbible.fi/UT/Rooma/Raamattu.htm


nimierkki

Quote from: Emo on 02.11.2013, 19:29:01
Ei se, että Korhonen ja kumppanit mahdollisesti OIKEASTI uskovat olevansa Jumalan asialla poista sitä tosiasiaa, että he tekevät MYYRÄNTYÖTÄ.

En voi kiistää, etteikö sinulla olisi oikeus uskoa noin, enkä edes halua. Totean kuitenkin, että tuo sinun myyräntyöksi kokemasi voidaan yhtä hyvin nähdä kristillisen uskon todeksi elämiseksi tässä ajassa. Siellä missä yksi näkee mokutusta ja hyysäystä, toinen näkee kristillistä rakkautta. Ihan mitä kukin haluaa nähdä.

QuoteRaamattua ei voi tulkita miten tahtoo. Tietyt asiat ovat joko tai, eivät sekä että.

Niin. Minun lähipiirissäni on tavattu nähdä luterilaisuus epäraamatulliseksi perkeleelliseksi harhaopiksi, joka lapsikasteineen tuudittaa ihmiset valheelliseen väärän armon uneen. Sitten taas luterilaisuuden sisällä toiset julistavat toisensa vuoron perään epäraamatullisiksi. Tilanne on aavistuksen koominen, mutta lohduttaudun sillä, että samaan taivaaseen on matkalla niin korhonen ja mäkinen kuin emo ja muut kirkolliset mokukriitikot.

Emo

Quote from: nimierkki on 02.11.2013, 19:43:21
Quote from: Emo on 02.11.2013, 19:29:01
Ei se, että Korhonen ja kumppanit mahdollisesti OIKEASTI uskovat olevansa Jumalan asialla poista sitä tosiasiaa, että he tekevät MYYRÄNTYÖTÄ.

En voi kiistää, etteikö sinulla olisi oikeus uskoa noin, enkä edes halua. Totean kuitenkin, että tuo sinun myyräntyöksi kokemasi voidaan yhtä hyvin nähdä kristillisen uskon todeksi elämiseksi tässä ajassa. Siellä missä yksi näkee mokutusta ja hyysäystä, toinen näkee kristillistä rakkautta. Ihan mitä kukin haluaa nähdä.

Ihan mitä kukin haluaa nähdä, ihmisellä on vapaus uskoa mitä haluaa.
Mutta vain Raamatussa on kerrottu miten asiat pitää nähdä, miten elämä elää ja keneen uskoen pelastutaan.

Quote from: nimierkki on 02.11.2013, 19:43:21
Quote from: Emo on 02.11.2013, 19:29:01Raamattua ei voi tulkita miten tahtoo. Tietyt asiat ovat joko tai, eivät sekä että.

Niin. Minun lähipiirissäni on tavattu nähdä luterilaisuus epäraamatulliseksi perkeleelliseksi harhaopiksi, joka lapsikasteineen tuudittaa ihmiset valheelliseen väärän armon uneen. Sitten taas luterilaisuuden sisällä toiset julistavat toisensa vuoron perään epäraamatullisiksi. Tilanne on aavistuksen koominen, mutta lohduttaudun sillä, että samaan taivaaseen on matkalla niin korhonen ja mäkinen kuin emo ja muut kirkolliset mokukriitikot.

Edelleen, lähipiireillä on oikeus nähdä asiat ihan miten lähipiirit haluavat nähdä.  Ihmiselle on annettu vapaus  tehdä mitä haluaa, ajatella mitä haluaa.
Itse ajattelen lapsikasteesta melkolailla samoin, olen lukioikäisestä asti pohtinut sitä menenkö vielä jonain päivänä uskovien kasteelle. Lapsikaste onkin luterilaisuudessa asia, joka minulla pahiten tökkii. Terkkuja lähipiirillesi!  :)  Kyllä tätä pohditaan.

On vain yksi taivas, että väkisinkin kaikki, jotka ovat matkalla taivaaseen, ovat matkalla samaan taivaaseen.

Seuraavassa uutinen taivaasta Pyhäinpäivän kunniaksi:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12975-anna-perho-lopulta-kaikki-ihmiset-ovat-samassa-taivaassa

Paitsi että Raamatun mukaan kaikki ihmiset eivät valitse päästä taivaaseen, mutta sen sanominen lienee mokuvastaista vihapuhetta ja rasismia.  :flowerhat:

nimierkki

Quote from: Emo on 02.11.2013, 19:59:20
Quote from: nimierkki on 02.11.2013, 19:43:21
Quote from: Emo on 02.11.2013, 19:29:01
Ei se, että Korhonen ja kumppanit mahdollisesti OIKEASTI uskovat olevansa Jumalan asialla poista sitä tosiasiaa, että he tekevät MYYRÄNTYÖTÄ.

En voi kiistää, etteikö sinulla olisi oikeus uskoa noin, enkä edes halua. Totean kuitenkin, että tuo sinun myyräntyöksi kokemasi voidaan yhtä hyvin nähdä kristillisen uskon todeksi elämiseksi tässä ajassa. Siellä missä yksi näkee mokutusta ja hyysäystä, toinen näkee kristillistä rakkautta. Ihan mitä kukin haluaa nähdä.

Ihan mitä kukin haluaa nähdä, ihmisellä on vapaus uskoa mitä haluaa.
Mutta vain Raamatussa on kerrottu miten asiat pitää nähdä, miten elämä elää ja keneen uskoen pelastutaan.

Toivottavasti moderaatio armollisuudessaan huomaa, että tämä ei ole silkkaa uskontojankkausta, tässä on yhtymäkohtia mokutukseen.

Sanoit, että Raamatussa on kerrottu miten asiat pitää nähdä. Mielestäni väite on aavistuksen ongelmallinen, seuraavasta syystä. Raamattu (ja kristillinen traditio) tarjoaa runsaahkosti perusteita ns. mokutukselle. Puhutaan lähimmäisenrakkaudesta, Jeesus käskee käydä moikkailemassa vankeja, rikkaan käsketään luopua omaisuudestaan jne jne. Ei vaadi valtaisaa jonglöörausta, jotta näistä rakentaa ajatusmallin, jossa meidän kuuluu antaa paljon massia köyhille kongoneekereille ja kuuluu pitää huolta vähäosaisista parempaa elämää etsivistä laittomista maahanmuuttajista. Rajat auki, kolikkoa kerjäläisen kippoon ja sitä rataa. Tiedän kristittyjä, jotka kokevat Jumalan johtavan heitä omassatunnossaan juuri tuollaiseen vastuulliseen elämään, so. mokutukseen.

Sitten toisaalta tiedän kristittyjä, jotka kokevat ihan toisin, tälläkin foorumilla heitä taitaa olla enemmän kuin kaksi. Ei paljon Jumala ilmoittele kehitysavun tärkeydestä tai musulmaanien ahdingosta. Raamatustakin löytyy sopivasti kohtia, jotka kätevästi tukevat omaa näkemystä.

Eli tässä on nyt taas meillä tilanne, että Raamattu ja Jumala johtaa kristittyjä ihan erilaisiin ratkaisuihin. Tässä mielessä pidän vähän hankalana tuota esittämääsi raamattunäkemystä. Ja kuten aiemmin sanoin, pidän myös aika ankeana jos ihmisten kristillinen vakaumus nähdään joksikin myyräilyksi ja oman edun tavoittelemiseksi. Eikö voitaisi vaan todeta, että kristityt voivat perustellusti ja raamatullisesti olla montaa mieltä asioista?

QuotePaitsi että Raamatun mukaan kaikki ihmiset eivät valitse päästä taivaaseen,

Sinä, Korhonen ja Mäkinen olette kristittyjä. Uskomukseni mukaan kristityt menevät samaan taivaaseen, muusta jengistä en tiedä.

Mangustin

Quote from: nimierkki on 03.11.2013, 17:56:59
Puhutaan lähimmäisenrakkaudesta, Jeesus käskee käydä moikkailemassa vankeja, rikkaan käsketään luopua omaisuudestaan jne jne. Ei vaadi valtaisaa jonglöörausta, jotta näistä rakentaa ajatusmallin, jossa meidän kuuluu antaa paljon massia köyhille kongoneekereille ja kuuluu pitää huolta vähäosaisista parempaa elämää etsivistä laittomista maahanmuuttajista.

Rahan antamisen tulee olla vapaaehtoista poislukien välttämätön infraa ylläpitävä veronmaksu lailliselle hallinnolle. Hallinnon tehtävä on puolustaa rajoja, rauhaa ja kansalaisten koskemattomuutta (ml. omaisuuden).

Lähimmäisenrakkauden pointti on antaa ylijäämästä, niille jotka oikeasti tarvitsevat apua. Ensiksi pitää kuitenkin pystyä huolehtimaan itsestään ja omaisistaan.
QuoteKunnioita ja tue leskivaimoja, jotka todella ovat vailla huoltajaa. Mutta jos leskellä on lapsia tai lastenlapsia, on ensi sijassa näiden opittava täyttämään velvollisuutensa perheenjäseniään kohtaan ja korvattava vanhempiensa vaivat, sillä se on Jumalan mielen mukaista. (...) Mutta se, joka ei huolehdi omaisistaan ja kaikkein lähimmistään, on kieltänyt uskonsa ja on epäuskoista pahempi.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Tim.5.html

Laittomasta maahanmuuttajasta on huolehdittava palauttamalla hänet kotiinsa. Parempaa elämää tulee jokaisen etsiä siellä, mihin on tullut asetetuksi. Köyhyys ja hyvä elämä ei ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Quote from: nimerkki
Ei paljon Jumala ilmoittele kehitysavun tärkeydestä tai musulmaanien ahdingosta.

Ei, mutta UT:n kirjeissä on lukuisia kehotuksia auttaa kärsiviä kristittyjä halumme ja kykymme mukaan.
http://www.stefanus.fi/

Musulmaanien ahdinkoon on ratkaisu: http://www.sat7.org/

Emo

Arkkipiispa: Ilmastotutkijoiden viesti on profeetallinen

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12996-arkkipiispa-ilmastotutkijoiden-viesti-on-profeetallinen

Quote"Ilmastonmuutos liittää meidät tiiviisti yhteen. Kun sanon meidät, tarkoitan koko ihmiskuntaa. Kristityn hiilijalanjälki ei eroa ateistin hiilijalanjäljestä. Vaikutus on sama. Ilma jota hengitämme ja tuuli joka puhaltaa eivät tunne kansallisia rajoja tai kirkko- ja uskontokuntien rajoja", Mäkinen sanoi.

Vai oikein profeetallinen?  :D

Hiilijalanjäljestä johtuen tänne pohjoisille, suuren hiilijalanjäljen alueille ei pidä turvapaikkaturisteja vastaanotettaman. Halvemmalla ja ympäristöystävällisemmin laiskottelevat kotimaissaan.


Arkkipiispa: Pitäisi miettiä mitä Greenpeace halusi viestiä

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/13002-arkkipiispa-pitaeisi-miettiae-mitae-greenpeace-halusi-viestiae

QuoteSeuratessaan median välittämää kuvaa Sini Saarelan prosessin etenemisestä Venäjällä arkkipiispa on pohtinut sitä, miten maailma on monimutkainen ja eettiset kysymykset ovat vaikeita.

- Ristiriita on sietämätön, kun me itse olemme osa maailmaa, joka käyttää luonnonvaroja yli maapallon kestokyvyn. Se huoli nousee näiden mediakuvien kautta.

Kaiken maailman...

nimierkki

Quote from: Mangustin on 04.11.2013, 01:53:13
Rahan antamisen tulee olla vapaaehtoista poislukien välttämätön infraa ylläpitävä veronmaksu lailliselle hallinnolle.

Käsittääkseni Raamattu ei ota kantaa valtion tehtävien määrään, kristitty voi hyvällä omallatunnolla kannattaa nykymuotoista hyvinvointivaltiota. Voi jopa kannattaa verojen lisäämistä ja kehitysavun kasvattamista.

Quote from: Mangustin on 04.11.2013, 01:53:13Lähimmäisenrakkauden pointti on antaa ylijäämästä, niille jotka oikeasti tarvitsevat apua. Ensiksi pitää kuitenkin pystyä huolehtimaan itsestään ja omaisistaan.

En näe ns. mokuttavan kristityn olevan tässäkään epäraamatullinen. Hänhän nimenomaan uskoo, että meillä on varaa antaa hyvinvoinnistamme enemmän muille. Tiedostan toki, että joku toinen voi hyvin kokea niin, että meillä ei ole varaa antaa.

Quote from: Mangustin on 04.11.2013, 01:53:13Ei, mutta UT:n kirjeissä on lukuisia kehotuksia auttaa kärsiviä kristittyjä halumme ja kykymme mukaan.

Moni krisitty kokee niin, että koska me kaikki olemme Jumalan luomia ja Jumala rakastaa meitä kaikkia, tulee meidän kohdella kaikkia samalla rakkaudella. Käsittääkseni jotain perustetta tälle näkemykselle on löydettävissä Raamatusta. Luonnollisesti Raamatulla voidaan toki perustella sekin näkemys, että kuuluu auttaa vain/ensisijaisesti kristittyjä.

Mangustin

Quote from: nimierkki on 04.11.2013, 17:54:35
En näe ns. mokuttavan kristityn olevan tässäkään epäraamatullinen. Hänhän nimenomaan uskoo, että meillä on varaa antaa hyvinvoinnistamme enemmän muille. Tiedostan toki, että joku toinen voi hyvin kokea niin, että meillä ei ole varaa antaa.

Jos ei ole omia lapsia/vanhuksia tai muita ensisijaisia velvollisuuksia, niin kaikin mokomin voi antaa kaiken omaisuutensa maailman köyhille. Varsinkin siinä tapauksessa että on siihen omaisuuteen epäterveesti kiintynyt, niin luopuminen on jopa suositeltavaa (Mark 10:17-31).

Maailmanparantaminen toisten taskusta ei ole hieno piirre kenessäkään.

Mitä tulee Roman-Lagerspetzin, Korhosen ja Rämön julkiseen hepuliin "syrjivien järjestöjen tukemisesta", niin eikö tämäkin ongelma hoidu sillä että jokainen päättää itse, mitä haluaa tukea?

nimierkki

Quote from: Mangustin on 04.11.2013, 20:09:26
Maailmanparantaminen toisten taskusta ei ole hieno piirre kenessäkään.

Mitä tulee Roman-Lagerspetzin, Korhosen ja Rämön julkiseen hepuliin "syrjivien järjestöjen tukemisesta", niin eikö tämäkin ongelma hoidu sillä että jokainen päättää itse, mitä haluaa tukea?

Periaatteessa tuossa on kai jotain itua. Lopetetaan kirkollisvero ja aletaan pyörittämään esim. pappeja tukiyhdistyksen rahoilla. Ja jos ei halua antaa rahaa papeille tai vaikkapa lapsityölle, voi lahjoittaa rahojansa haluamansa määrän lähetysjärjestöille.

Näissä nykyisissä keskusteluissa on kuitenkin kaiken aikaa puhuttu yhteisen rahan jakamisesta, olkoon kyse sitten verorahoista kustannetusta kehitysavusta tai seurakuntien jakamasta tuesta. Sekä seurakuntalaisten että veronmaksajien enemmistö pitää nykyistä rahankeruumallia toivottovana. Sitä en osaa arvioida kuinka iso osa seurakuntalaisista kannattaa tuen eväämistä näiltä tietyiltä järjestöiltä. Ilmeisen merkittävästä ryhmästä kuitenkin on kyse, kun kerta demokraattisesti vaalien kautta luodussa hallinnossa tuollaisia päätöksiä tehdään.

Emo

 
Puoluejohtaja fanittaa arkkipiispaa

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/politiikka/13007-puoluejohtaja-fanittaa-arkkipiispaa

QuoteVihreiden puoluejohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö tunnustaa Twitterissä olevansa arkkipiispa Kari Mäkisen fani. Niinistö jakaa Twitterissä Kotimaa24:n maanantaiset uutiset, joissa Mäkinen kertoo pitävänsä ilmastotutkijoiden viestiä profeetallisena ja kehottaa kiinnittämään huomiota Greenpeacen sanomaan.

"Tunnustan olevani arkkipiispa Mäkisen (ev.lut) fani. Ei mulla muuta!" Niinistö höystää jakamiaan linkkejä.

Facebookissa hän kommentoi ytimekkäästi: "Arkkipiispa Mäkinen rules!"

Mokupuolueen puheenjohtaja fanittaa mokukirkon johtajaa, mikä yllätys!

Minäkin taannoin laitoin s-postia eräälle piispalle, oli pakko laittaa vanhanaikaisesti vaan e-meilinä kun en ole paremmissa somejutuissa mukana.
Ette ikinä arvaa, mistä kirjoittelin   ;D   Enkä ikinä saanut piispalta vastausta!    :o

Emo

Onko Katainenkin arkkipiispan fani?

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/13038-onko-katainen-arkkipiispan-fani

QuoteArkkipiispa ja pääministeri kohtaavat 19.11. Sanomatalon Mediatorilla. Ajatus syntyi pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) ja arkkipiispa Kari Mäkisen yhteisessä tapaamisessa pääministerin virka-asunnossa Kesärannassa.

Keskustelun teemana on Henkinen ilmastonmuutos – keskustelua Suomesta. Keskustelua vetää vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila (MTV).
...
Vihreiden puoluejohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö ilmoitti Twitterissä olevansa arkkipiispa Kari Mäkisen fani. Kuuluuko Katainenkin tähän faniklubiin?
...
Yleisö voi osallistua Sanomatalon keskusteluun Twitterissä hashtagilla #henilmu

Kommenttini korvaan lainauksella.

QuoteAri Lahtinen 
Joo,
Nää on näitä.
Suuri Johtaja kävi tervehtimässä Suurta Johtajaamme. Hymistelivät ja taputtivat toisiaan olalle ja antoivat toisilleen kunniamerkit.
Ja kaikilla oli niin mukavaa. Kansa saa taputtaa.
Näillä saatiin se Izvestijan ensimmäinen sivu täytettyä, toisella julistettiin aatetta. Tuttu rakenne punertavilta vuosikymmeniltä myös DDR:n lehdiltä.
Eikö Askola ole tällä viikolla saanut mitään parhaan suomalaisen palkintoa, kun piti tämä uutisoida?

-PPT-

#736
Kirkon jäsenkatoö voimistuu useilta suunnilta; kulttuurimatxilaiset eroavat vanhasta päähänpinttymästä kirkosta konservatiivisena laitoksena kun taas konservatiivit eroavat kirkon kulttuurimarxilaisuuden vuoksi.

Sen lisäksi, kuolevat ihmiset tuppaavat useimmiten olemaan vanhoja ja siten perinteisesti kirkon jäseniä kun taas yhä harvempi syntynyt uusi lapsi enää kastetaan kirkon jäseneksi.

50% rajan alittuminen saattaa olla edessä 10-15v sisällä.

sr

Quote from: ikuturso on 01.11.2013, 23:23:58
Quote from: Emo on 01.11.2013, 22:47:51
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/11/01/arkkipiispa-haluaa-luopua-naispappi-sanasta

Spa sanoo tuossa, että papilla ei ole sukuelimiä tms. ("Hänestä pappi sanaan ei kuulu sukupuolileima.")


Omituinen tulkinta sinulla. Se, että jonkun sanan halutaan olevan sukupuolileimaton ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö henkilöillä, joita sana kuvaa, olisivat sukupuolielimettömiä. Arkkipiispan pointti on minusta se, että hän haluaa poistaa termin "naispappi" käytöstä, koska tuollaisen termin käyttö implikoi, että pappi-termi yksinään viittaa miespappiin. Hän haluaa poistaa tuon implikaation. Ei sen kummempaa. Vastaavaa on suomenkielessä harjoitettu aiemminkin yleensä tosin niin, että yhdyssanan -mies osuus on muutettu -henkilöksi.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

ikuturso

#738
Quote from: sr on 07.11.2013, 14:25:34
Quote from: ikuturso on 01.11.2013, 23:23:58
Quote from: Emo on 01.11.2013, 22:47:51
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/11/01/arkkipiispa-haluaa-luopua-naispappi-sanasta

Spa sanoo tuossa, että papilla ei ole sukuelimiä tms. ("Hänestä pappi sanaan ei kuulu sukupuolileima.")


Omituinen tulkinta sinulla. Se, että jonkun sanan halutaan olevan sukupuolileimaton ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö henkilöillä, joita sana kuvaa, olisivat sukupuolielimettömiä. Arkkipiispan pointti on minusta se, että hän haluaa poistaa termin "naispappi" käytöstä, koska tuollaisen termin käyttö implikoi, että pappi-termi yksinään viittaa miespappiin. Hän haluaa poistaa tuon implikaation. Ei sen kummempaa. Vastaavaa on suomenkielessä harjoitettu aiemminkin yleensä tosin niin, että yhdyssanan -mies osuus on muutettu -henkilöksi.

Voi tosikkoa. Moni muu lukee tuon "sukuelimiä tms." väännöksenä seuraavasta kursivoidusta lainauksesta, jossa esiintyy epätavallinen sana "sukupuolileima".
Ensin minulla oli tuo lauseeni ilman tuota lainausta, mutta laitoin sen lainauksen sinunlaisiasi varten. Ilmeisesti täytyy myös laittaa käyttöohjeet teksteihini tai koittaa olla vähemmän nokkela.

En kuitenkaan odottanut sinua tähänkin ketjuun whinettämään, joten en tullut ajatelleeksi, että täytyy pitäytyä kirjakielessä ja unohtaa kaikenlainen sarkasmi. Anteeksi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Kattokaas kuulkaas, nyt on tullut mokuttajille vaihteeksi vähän köniinkin. Ei ole kaikki mennyt putkeen.

Kirkolliskokouksen määräenemmistösäännöksiä ei muuteta 

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/13025-kirkolliskokouksen-maeaeraeenemmistoesaeaennoeksiae-ei-muuteta

QuoteKirkolliskokous päätti lakivaliokunnan mietinnön mukaisesti, että kirkolliskokousta koskeva kirkkolain määräenemmistösäännöksen muutosesitys jätettiin raukeamaan. Kaikki kirkkolakiin ehdotetut muutokset vaativat edelleen kolmen neljäsosan ääntenenemmistön kirkolliskokouksessa.

Kirkkohallitus ehdotti, että määräenemmistösäännöksessä rajattaisiin tarkemmin asiat, jotka tulee päättää määräenemmistöllä. Tavoitteena oli, että kirkkolainsäädännön muutokset kirkon oppiin ja uskoon kuulumattomissa asioissa voitaisiin käsitellä kirkolliskokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä.

Kun ei ole enää vuosikymmeniin ollut tuostakaan yksimielisyyttä mikä oppiin ja uskoon kuuluu, niin tuosta muutoksestapa vasta olisi sirkus pärähtänyt käyntiin.

QuoteKirkolliskokouksen äänestyksessä lakivaliokunnan esitys voitti Hiilamon esityksen äänin 53–51. Kaksi edustajaa äänesti tyhjää, kolme oli poissa.

"Kirkolliskokous kuin Ruotsin-laiva matkalla metsään"

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/13027-maeaeraeenemmistoesaeaedoeksen-muutos-kaatui-kieliongelmiin

QuoteKirkkolain muutokset vaativat jatkossakin kolme neljäsosan määräenemmistön kannatuksen kirkolliskokouksessa. Kirkkohallituksen esitystä tukeneelle edustaja Heikki Hiilamolle tulos oli selvä pettymys.

- Tämä on jälleen yksi esimerkki siitä, miten asioiden eteenpäin vieminen on täällä tavattoman hidasta. Uskon, että tähän tullaan palaamaan ja siihen saadaan selkeyttä mutta tällä välillä vesi virtaa ihan turhaan Aurajoessa, Hiilamo sanoo.

;D

QuoteHiilamon kanssa samoissa tunnelmissa oli myös Katri Korolainen.

- Minusta on surkeaa ja surullista, että täällä ei saada mitään muutettua. Me ollaan luotu frankensteinintapainen koneisto itsellemme, jossa pieni vähemmistö voi torpedoida kaikki mahdolliset muutokset. Tämä on kuin Ruotsin-laiva, joka on ajamassa kohti metsää, mutta kukaan ei jaksa kääntää sitä, kun on kauhean kiva täällä buffetissa istuskella, Korolainen sanoo.

Kuinka koomista  ;D

QuoteKirkkohallituksen esitystä tuki myös piispainkokous sekä kirkolliskokouksen perustevaliokunta.

Niinpä tietysti. Piispat ovat pahimpia mokuttajia tässä maassa.

QuoteKirkkohallituksen esitys lainmuutosten nopeuttamiseksi kaatui suoraan ensimmäisessä äänestyksessä. Niukan äänieron perusteella esitys olisi todennäköisesti mennyt nurin viimeistään lakimuutosten vaatimassa toisessa käsittelyssä, jossa sen toteutuminen olisi vaatinut juuri puheena ollutta määräenemmistöä.

Mutta kuka on Korolainen?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Katri_Korolainen

Hän on kolmikymppinen humanisti ja opiskelijapoliitikko, joka toimii Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan pääsihteerinä ja joka vuonna 2011 oli Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtaja.

Korolainen valittiin 2012 kirkolliskokouksen jäseneksi Tulkaa kaikki -listalta.
Hän oli kunnallisvaaleissa 2012 vihreiden ehdokkaana Helsingissä ja valittiin 539 äänellä varavaltuutetuksi.
Kaudella 2013–2016 hän on opetuslautakunnan jäsen.

Vihreä humanisti ja poliitikko Tulkaa kaikki-listalta, kuka olisi arvannut?

Entäs Heikki Hiilamo?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikki_Hiilamo

QuoteHeikki Tuomas Hiilamo (s. 4. joulukuuta 1964 Lahti) on valtiotieteiden ja filosofian tohtori sekä tietokirjailija.
Hän on työskennellyt Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professorina elokuusta 2013. Tätä ennen hän työskenteli Kansaneläkelaitoksessa tutkimusprofessorina.
Hiilamo nimettiin vuonna 2008 Tampereen yliopiston terveystieteen laitokselle sosiaali- ja terveyspolitiikan dosentiksi.

Hiilamon tutkimusalueita dosenttina olivat muun muassa tupakkayhtiöiden toiminta suomalaisissa oikeudenkäynneissä ja sosiaalipolitiikan alalla etenkin perhepolitiikka ja köyhyys.
Heikki Hiilamo on aiemmin toiminut muun muassa diakonia- ja yhteiskuntatyön johtajana kirkkohallituksessa sekä Diakonia-ammattikorkeakoulun Diak Etelän -yksikön johtajana Helsingissä.
Hän on harjoittanut tutkivaa journalismia sekä julkaissut dokumentti- ja tietokirjallisuutta.
Hiilamo omistaa osan Voima-lehden kustantamosta ja Into-kustannuksesta.

Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Hiilamo oli vihreiden ehdokkaana Uudellamaalla saaden 1 596 ääntä.

Eli Vihreä on Hiilamokin. Ja näitä on meillä evlutkirkon päättävillä paikoilla, minkä jotenkin on huomannut.

Voima-lehti on sitä ihtiää, etnoa ja mamutustamokutusta.

http://fifi.voima.fi/

QuoteVoima teetti valtiovarainministeriöllä laskelman, jonka mukaan kunnallisveron laajentaminen myös pääomatuloihin toisi kunnille jopa puolitoista miljardia euroa.

http://fifi.voima.fi/blogikirjoitus/2013/marraskuu/rasismi-on-ihan-okei

QuoteEttä hei vaan Zahra ja Oksana, ei millään pahalla, mutta kai te nyt ymmärrätte, jos naapurit haluavat pois. He vain toteuttavat keskiluokkaista unelmaansa olla asumatta kaltaistenne kanssa.

http://www.intokustannus.fi/into/

QuoteInto Kustannus perustettiin Voima-lehden viereen vuonna 2007. Into on Maan ystävien, Suomen Rauhanpuolustajien ja Luonto-Liiton, Rosebud Booksin, Heikki Hiilamon, Jaana Airaksisen ja Mika Rönkön firma.


Uutiset kokonaisuutena olivat kerrankin riemastuttavia. Joskus jotain hyvääkin kuulee.









ikuturso

Voi tuossa käydä toisin päinkin. Tilanne voi myös edistää mokutusta tai pahentaa asioita.

Ehdotin Tampereen hiippakunnan piispalle, että kirkkojärjestykseen proaktiivisesti kirjattaisiin avioliiton olevan miehen ja naisen välinen, jotta maallisen lain muutos ei aiheuttaisi hankalia tulkintakysymyksiä avioliiton esteistä.

Hän sanoi, että voisi olla hyvä idea, mutta tuskin menisi läpi, koska ei uskonut 3/4:n kannattavan sitä.

Jos neljännes on korhosia, niin aivan samalla tavalla ne torppaa asian kuin asian.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Quote from: ikuturso on 07.11.2013, 22:54:05
Voi tuossa käydä toisin päinkin. Tilanne voi myös edistää mokutusta tai pahentaa asioita.

...

-i-

Ilonpilaaja!  >:(

IDA

Quote from: ikuturso on 07.11.2013, 22:54:05
Ehdotin Tampereen hiippakunnan piispalle, että kirkkojärjestykseen proaktiivisesti kirjattaisiin avioliiton olevan miehen ja naisen välinen, jotta maallisen lain muutos ei aiheuttaisi hankalia tulkintakysymyksiä avioliiton esteistä.

Hän sanoi, että voisi olla hyvä idea, mutta tuskin menisi läpi, koska ei uskonut 3/4:n kannattavan sitä.

-i-

Aika hämmentävää ihan ekumeniankin kannalta :)
qui non est mecum adversum me est

Roope

QuoteKurdiperheen käännytys kismittää Oulun seurakunnassa

Oulun seurakuntayhtymän kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács arvostelee voimakkain sanoin Maahanmuuttoviraston päätöstä käännyttää nelihenkinen kurdiperhe pois Suomesta. Muun muassa Kemissä ja Pudasjärvellä asunut kurdiperhe käännytettiin tiistaina Unkariin.

Oulun seurakuntayhtymän kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács muistuttaa, että lasten oikeudet eivät toteudu käännytyksessä, koska 10- ja 13-vuotiaat perheen lapset ehtivät aloittaa Suomessa muun muassa koulunkäynnin.

Kovács kertoo, ettei ole kolmen vuoden prosessin aikana huomannut kertaakaan, että olisi arvioitu ammattilaisvoimin, mitä käännytys tämä tarkoittaa lapsille kolmen vuoden koulunkäynnin jälkeen.

- Mitä se tarkoittaa heidän henkiselle kehitykselleen, mitä se tarkoittaa mielenterveydelle ja mitä se tarkoittaa koulunkäynnin kannalta. Jostakin syystä minulle tulee semmoinen olo, että oli hiivatinmoinen kiire potkaista perhe vaan tästä pois silläkin uhalla, että lasten oikeudet vaarantuvat. Kuuluisiko se ihan oikeasti demokratiaan kritisoida ja arvioida näitä päätöksiä, Kovács kysyy.

Käännytys perustuu niin sanottuun Dublinin sopimukseen.

Kurdiperhe on ollut tänä syksynä Oulun seurakuntayhtymän hoivissa useita päiviä. Árpád Kovácsin mukaan seurakunta auttaa vuosittain pakolaisia keskimäärin kahdessa tai kolmessa tapauksessa.
Yle 12.11.2013

Kolme vuotta Dublin-sopimuksen mukaiseen käännytykseen, kun asian olisi pitänyt olla selvä viikoissa tai korkeintaan kuukausissa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

sr

Quote from: Roope on 12.11.2013, 16:36:54
Kolme vuotta Dublin-sopimuksen mukaiseen käännytykseen, kun asian olisi pitänyt olla selvä viikoissa tai korkeintaan kuukausissa.

Kieltämättä pastorilta on logiikka aika lailla hukassa. Touhussa ei saa kiirehtiä, mutta toisaalta sitten argumenttina käännytyspäätöstä vastaan on se, että touhu on kestänyt niin pitkään, että lapset ovat ehtineet kotoutua. Koittaisi nyt päättää, että jos on kyse Dublin-tapauksesta (joiden pitäisi olla suunnilleen aina selvää pässinlihaa), haluaako hän, että mennään hitaan kaavan mukaan (jolloin aiheutetaan haittaa lasten "mielenterveydelle") vai hoidetaanko touhu "hiivatinmoisella kiireellä".
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Emo

"Kirkkojen maailmanneuvosto ei ole tarpeeksi rohkea"

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkomaat/13103-kirkkojen-maailmanneuvosto-ei-ole-tarpeeksi-rohkea

QuoteKirkkojen maailmanneuvoston (KMN) viime viikolla Etelä-Korean Busanissa päättyneeseen yleiskokoukseen osallistuneen Kirkon Ulkomaanavun vaikuttamistyön johtajan Aaro Rytkösen mielestä "KMN ei ole tarpeeksi rohkea".

– Se näkyi esimerkiksi siinä varovaisuudessa, jolla kokous visioi kirkkojen ykseyttä ja yhteistä tulevaisuutta, Rytkönen sanoo.

Yhteisen tekemisen, oikeudenmukaisuuden puolesta taistelemisen ja vähemmistöjen tukemisen tärkeyden kuuli lähinnä nuorilta, alkuperäiskansoilta ja muilta marginaaliryhmiltä.

Ykseysjulistusta käsittelevissä puheenvuoroissa kirkonjohtajat ovat Rytkösen mukaan jopa inhorealistisia. He voisivat olla rohkeampia visioissaan. Ekumeniassa tulee ottaa riskejä.

Tämänkertainen yleiskokous oli Rytköselle hyvä kokemus.

– Esimerkiksi Myanmarin tilanteeseen liittynyt Madang-työpaja oli minulle erittäin tärkeä. Arvostin myös sitä, mitä Nobelin rauhanpalkinnon saanut liberialainen Leymah Roberta Gbowee sanoi Kirkon Ulkomaanavun Busanissa järjestämässä työpajassa: että kirkot ovat nykyisin vallanpitäjien puolella.

Kirkkojen maailmanneuvosto joutuu Rytkösen arvion mukaan kiristämään tulevaisuudessa vyötään. Rahaa ei enää riitä kaikkeen.

– Entisen pääsihteerin Samuel Kobian sanojen mukaan on "tehtävä vähemmän, mutta paremmin". Elämän ja kuoleman kysymys järjestön tulevaisuuden kannalta on se, pystyvätkö sen jäsenkirkot toimimaan yhdessä linjassa suurten globaalien oikeudenmukaisuuskysymysten hyväksi, Aaro Rytkönen sanoo.

Kulttuurimarxismia, marxilaista vapautuksen teologiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapautuksen_teologia

http://www.teologia.fi/opinnaytteet/pro-gradut/455-kansakunnan-omanatuntona-arkkipiispa-john-vikstr

QuoteTutkin pro gradussani arkkipiispa John Vikströmin kansainvälisen vastuun kysymyksiin liittyvien kannanottojen sisältämää retoriikkaa.

Sitoutuminen taisteluun oikeudenmukaisemman maailman puolesta on Vikströmin arkkipiispakauden (1982-1998) kannanotoissa luovuttamaton osa kristinuskoa. Jeesuksen Vikström näkee esikuvallisena hahmona, joka maan päällä eläessään puolusti erityisesti köyhiä ja sorrettuja ihmisiä.

Nykyajassa Vikström kiinnittää huomiota erilaisiin ihmisoikeusloukkauksiin, joista keskeisimpänä voidaan pitää maailmassa vallitsevista räikeistä elintasoeroista aiheutuvaa äärimmäistä köyhyyttä. Viime kädessä kysymys on koko luomakunnan tulevaisuudesta ihmisen  - erityisesti "rikkaassa pohjoisessa"- käyttäessä tiedettä ja tekniikkaa kestämättömällä tavalla. Ihminen on vastuussa toiminnastaan Jumalalle, joka antaa ihmisille toivoa ja voimaa taistelussa oikeudenmukaisuuden puolesta.

Vikström kutsuu vastuun kantoon myös ei-kristittyjä, jotka luonnollisen moraalilain perusteella kykenevät ymmärtämään eettisiä kysymyksiä. Teologisen argumentaation osalta Vikströmin ajattelutavan voidaan suurelta osin tulkita pohjautuvan ns. vapautuksen teologiaan, jossa keskeistä on nimenomaan eri tavoilla hädänalaisten asettaminen etusijalle kirkon elämässä, ja heidän oikeuksiensa konkreettinen puolustaminen erilaisissa yhteiskunnissa.

Vapautuksen teologia on levinnyt ympäri maailman 1960-luvulta alkaen erityisesti ekumeenisen liikkeen välityksellä. Yleisinhimillisiin arvoihin perustuvan argumentaation osalta Vikströmin ajattelutapa on lähellä esimerkiksi Maailman uskontojen parlamentissa Chigagossa vuonna 1993 esitettyä maailmaneetosjulistusta, jossa pyrittiin löytämään uskonnoista eettisesti kestävä minimikonsensus, josta kaikki voisivat olla yhtä mieltä.

Tätä tämä nykyään on kautta linjan oli äänessä Askola, Mäkinen, Roman-Lagerspetz, Korhonen tai kuka mokukirkon äänitorvi hyvänsä. Vastuun kantoa ja länsimaisen ihmisen elämäntavan syyllistämistä samalla, kun epäloogisesti vaaditaan länsimaista elintasoa kaikille ja tuetaan ihmisten muuttamista kehitysmaista elintason perässä Eurooppaan.

Otsikko viime viikolta:

Seurakuntavaalien teemaksi Usko hyvän tekemiseen

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/13063-seurakuntavaalien-teemaksi-usko-hyvaen-tekemiseen

QuoteSuomen luterilaisen kirkko valitsee uudet luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle vuoden kuluttua marraskuussa. Seurakuntavaalien vaalipäivä on isänpäivä eli 9.11.2014.

Vuoden 2014 vaalien teemaksi on valittu Usko hyvän tekemiseen. Vaalikampanja nostaa esille kirkon toimintaa ja osallistuu keskusteluun elämästä, arvoista sekä kirkosta. Tutkimuksen mukaan kirkon ja seurakuntien monipuolinen hyvän tekeminen on yksi tärkeimmistä syistä kuulua kirkkoon.

Miten evlutkirkon uskontunnustus menikään... minä uskon hyvän tekemiseen, itseeni hyvän tekijänä?

Faidros.

Quote from: Emo on 13.11.2013, 12:17:48
– Esimerkiksi Myanmarin tilanteeseen liittynyt Madang-työpaja oli minulle erittäin tärkeä. Arvostin myös sitä, mitä Nobelin rauhanpalkinnon saanut liberialainen Leymah Roberta Gbowee sanoi Kirkon Ulkomaanavun Busanissa järjestämässä työpajassa: että kirkot ovat nykyisin vallanpitäjien puolella.

Kirkothan ovat aina olleetkin valtaapitävien puolella, tai sitten kirkko itse on pitänyt valtaa.
Uskovat sen sijaan ovat monesti olleet hallintoa vastaan ja jopa omaa kirkkoa vastaan(lahkot ym.).
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Emo

Quote from: Maatiaisjuntitar on 13.11.2013, 12:52:18
Pitkä juttu Magneettimediassa...

http://www.magneettimedia.com/kuinka-kulttuurimarxismin-henki-taytti-valtionkirkon/

Tuo on se aiemmin Sarastus-lehdessä julkaistu erinomainen kirjoitus, toivottavasti mahdollisimman moni  sen nyt ajatuksella lukee.

Topi Junkkari

Quote from: Roope on 12.11.2013, 16:36:54
Kolme vuotta Dublin-sopimuksen mukaiseen käännytykseen, kun asian olisi pitänyt olla selvä viikoissa tai korkeintaan kuukausissa.

Käännytettiin Unkariin - unkarilaisniminen pastori on ensimmäisenä tyrkyllä julkisuuteen. Haiskahtaa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950