News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-09-25 YLE Turvapaikan saaneiden määrä kasvanut rajusti

Started by Ink Visitor, 25.09.2013, 10:49:35

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Turvapaikkaa hakevat tulevat nykyisin useimmiten maista, joissa on turvallisuusuhkia. Aiemmin hakijoina oli runsaasti muun muassa romaneja Itä-Euroopasta.

Myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden määrä on lähtenyt voimakkaaseen kasvuun viime vuosina. 2000-luvun alusta aina vuoteen 2005 saakka turvapaikan sai vain muutama yksittäinen henkilö. Esimerkiksi vuonna 2000 turvapaikan sai 9 ihmistä, vuonna 2001 vain 4.

Vuonna 2009 ylitettiin ensi kerran sadan turvapaikan saaneen määrä. Viime vuonna turvapaikkapäätöksen sai jo 553 ihmistä. Vuoteen 2000 verrattuna turvapaikan saaneiden määrä on kuusikymmenkertaistunut vuositasolla.

Hakijaprofiili muuttanut
Turvapaikan saaneiden kasvua ei selitä hakijoiden määrän lisääntyminen, sillä hakijoiden määrä on pysynyt suunnilleen samana koko 2000-luvun. Turvapaikkaa hakee vuosittain reilut 3000 henkilöä.

Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtajan Juha Similän mukaan turvapaikan saaneiden määrän kasvun selittää hakijaprofiilin muutos. Toisin sanoen Suomeen tullaan entistä turvattomammista maista.

- 2000-luvun alussa Suomeen tuli paljon Itä-Euroopan maista turvapaikan hakijoita, esimerkiksi romaneja, joille turvapaikkaa ei myönnetty. Nyt sen sijaan tullaan enemmän maista, joissa on turvattomuutta kuten Irakista tai Afganistanista, Juha Similä sanoo.

Juha Similä kiistää, että poliittinen ohjaus olisi vaikuttanut siihen, että positiivisia turvapaikkapäätöksiä tehdään nykyään huomattavasti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

KHO antanut oikeudellista ohjausta
- Jos joku on vaikuttanut Maahanmuuttoviraston päätöksiin, niin se voisi olla korkeimman hallinto-oikeuden antama oikeudellinen ohjaus, ei suinkaan poliitikot, Juha Similä sanoo.

Korkeimman hallinto-oikeuden oikeudellisella ohjauksella Similä tarkoittaa sitä, että KHO:n päätöksen mukaisesti muun muassa uskonnolliset ja seksuaaliset vähemmistöt voivat saada Suomesta turvapaikan. Näin siinä tapauksessa, jos on pelättävissä, että heitä vainottaisiin kotimaassaan. Similän mukaan tällä perusteella on myönnetty muutamia turvapaikkoja esimerkiksi Venäjältä tulleille.

- Kyllä. Joissakin yksittäisisä tapauksissa turvapaikka on myönnetty Venäjältä tulleille seksuaalivähemmistöjen edustajille.

2000-luvulla turvapaikan on saanut useimmiten Irakista tullut ihminen. Seuraavaksi eniten turvapaikkoja on myönnetty Venäjältä, Afganistanista ja Iranista tulleille.

http://yle.fi/uutiset/turvapaikan_saaneiden_maara_kasvanut_rajusti/6848099
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Blanc73

QuoteJuha Similä kiistää, että poliittinen ohjaus olisi vaikuttanut siihen, että positiivisia turvapaikkapäätöksiä tehdään nykyään huomattavasti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Härskiä valehtelua.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Tabula Rasa

Ei pelkästään sillä ole väliä kuinka moni saa turvapaikan, väliä on sillä kuinka moni saa jäädä maahan toissijaisin perustein tms. Eli käytännössä kuinka moni saa suomalaisten rahaa ja kuinka moni saa jäädä tekemään rikoksia ja kasvattamaan turvattomuutta. Täysin idioottimaista pimittämistä puhua pelkistä turvapaikanhakijoista kun pitäisi puhua kaikista taloudellisesti tai rikosoikeudellisesti, sosiaalisesti jne negatiivisistä maahanmuuttajista. Näihin kuuluu myös nokian intianinsinöörit ja muut palkkojenpolkijat. Siivous- ja rakennusala suurimpina.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

mielipide

Eli kristillisdemokraattien Päivi Räsänen on Astrid Thorsiakin löysempi ministeri maahanmuuton suhteen.


Tuossa uutisessa puhutaan turvapaikoista vaikka tarkoitetaan pakolais-statusta (joka on määritelty Geneven sopimuksessa) noiden aikaisempien vuosien pienien määrien perusteella.
Aikaisemminhan mediassa puhuttiin kaikista oleskeluluvan saaneista turvapaikanhakijoista turvapaikan saaneina.

Noin raju kasvu turvapaikkojen (pakolais-statusten) määrässä voi johtua vain siitä että ministeri Päivi Räsänen ja hallitus haluavat piilottaa sen että suurin osa suomesta aikaisemmin oleskeluluvan saaneista turvapaikanhakijoista on ollut sellaisia joita muut maat ovat palauttaneet mutta suomi on myöntänyt oleskeluluvan pilipali-statuksilla kuten "toissijainen suojelu" ja "humanitaarinen suojelu" ja niihinkin kuuluvan perheenyhdistämisoikeuden.

Tämä löysennys pakolais-statuksien myöntämisesssä jolla peitellään suomen maahanmuuttopolitiikan löysyyttä kokonaisuutena johtuu erittäin todennäköisesti siitä EU-direktiivistä että turvapaikanhakijan hakemus pitäisi käsitellä 6 kuukaudessa ja maahanmuuttovirastohan kertoi että he olivat pyrkineet jo ennen direktiivin voimaantuloa 6 kuukauden käsittely-aikaan entisestä yli vuoden käsittelyajasta ja että tämä oli tehty ilman henkilökunnan lisäystä pelkästään käytäntöjä ja työskentelyä tehostamalla.

Maahanmuuttovirasto on selvästi tehnyt tämän 6 kuukauden tavoiteaikaan pääsemisen sillä että sen sijaan että selvitettäisiin niiden levottomista maista tulevien passinsa repijöiden ja henkilöllisyytensä valehtelijoiden ja matkareittinsä valehtelijoiden oikeutus pakolais-statukseen/turvapaikkaan tai edes toissijaisen suojelun perusteella annettaavaan oleskelulupaan ja karsittaisiin perusteetomat pois niin maahanmuuttovirastossa on tehty sen uuden johtajan toimesta päätös että lyödään kaikille hankalasti selvitettäville tapauksille pakolais-status käteen 6 kuukauden kuluttua hakemisesta.

Päivi Räsänen on antanut tämän pelleilyn tapahtua ja Päivi Räsäsellä ei näin ollen selvästi ole kykyä tai asiantuntemusta toimia ministerinä jonka vastuu-alueeseen maahanmuutto kuuuluu.

Sekä maahanmuuttoviraston johtajan että Päivi Räsäsen pitäisi erota.


Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

Roope

Quote from: Ink Visitor on 25.09.2013, 10:49:35
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtajan Juha Similän mukaan turvapaikan saaneiden määrän kasvun selittää hakijaprofiilin muutos. Toisin sanoen Suomeen tullaan entistä turvattomammista maista.

[...]

Juha Similä kiistää, että poliittinen ohjaus olisi vaikuttanut siihen, että positiivisia turvapaikkapäätöksiä tehdään nykyään huomattavasti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

- Jos joku on vaikuttanut Maahanmuuttoviraston päätöksiin, niin se voisi olla korkeimman hallinto-oikeuden antama oikeudellinen ohjaus, ei suinkaan poliitikot, Juha Similä sanoo.

Nuo selittävät vain osan muutoksista, sillä linja näyttää selvästi muuttuneen etenkin irakilaisten ja afganistanilaisten kohdalla. KHO:n päätökset eivät sitä paitsi vaikuta siihen, saako turvapaikanhakija oleskeluluvan turvapaikkastatuksella (*). Ne vaikuttavat vain siihen, saavatko hakijat ylipäätään jäädä Suomeen.

Vaikea uskoa, että tänä vuonna noista maista olisi tullut Suomeen moninkertaisesti enemmän ihmisiä henkilökohtaisen vainon vuoksi kuin vielä pari vuotta sitten, kun tulijoiden määrä on muuten ollut laskussa. Jotain on muutettu.

edit:
(*) Siis viimeisimmät päätökset näiden irakilaisten ja afganistanilaisten kohdalla. Elleivät sitten ole ilmoittautuneet joukoittain turvapaikanhakijoiksi homoseksuaalien vainon perusteella, mutta tällaisen uuden ilmiön Similä olisi varmaan maininnut.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

mielipide

Pakolais-statuksen/turvapaikan saaneiden määrän rajun kasvun syy:

QuoteEU päätti turvapaikanhakijoiden kohtelusta – "Herättää toiveita"

Maija Vehviläinen
Luotu:
12.6.2013 17:25

Kotimaa
|
Turvapaikanhakijat

Faktakulma

Eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä

- Kaikille EU-maille yhteiset aikarajat turvapaikkahakemusten käsittelylle (perussääntö 6 kuukautta, tietyin poikkeuksin).

- Uusia sääntöjä ilman huoltajaa matkustavien alaikäisten ja kaikkein heikoimmassa olevien hakijoiden erityistarpeiden huomioimiselle.

- Tarkempia vaatimuksia turvapaikanhakijoiden säilöönottoon, elinolosuhteisiin, terveyden arviointiin ja työmarkkinoille pääsyyn (9 kuukautta hakemuksesta).

- Mikäli turvapaikanhakijat otetaan säilöön, heidät tulee sijoittaa erityisiin säilöönottotiloihin.

- Turvapaikanhakijaa ei tule siirtää sellaiseen EU-maahan, jossa hakija voi tulla kohdelluksi epäinhimillisesti.

- Jäsenvaltioiden tiettyjen viranomaisten ja Europolin pääsyn Eurodac-tietokannan sormenjälkitietoihin osana terrorismin ja vakavan rikollisuuden vastaista työtä. Parlamentin jäsenten pyynnöstä ehdotukseen lisättiin tiukempia sääntöjä tietosuojan turvaamiseksi ja tietojen väärinkäytön estämiseksi.

Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona EU-maille yhteiset säännöt turvapaikkahakemusten käsittelylle ja käsittelyajoille.

EU on vuosikausia pyrkinyt tekemään jäsenvaltioiden kirjavista turvapaikkakäytännöistä yhtenäisempiä. Tavoitteena on, että turvapaikkaa EU-maista hakevat henkilöt saisivat yhdenmukaisen ja laadukkaan tutkinnan hakemukselleen.

Nyt hyväksyttyjen uusien sääntöjen mukaan pääosa turvapaikkahakemuksissa pitää EU-maissa käsitellä kuudessa kuukaudessa.


– Tiettyjä poikkeuksia on, jos hakemuksessa on todella paljon selvitettävää, Suomen Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo sanoo Uudelle Suomelle.

Suomessa alkuvuonna tehdyt turvapaikkapäätökset tehtiin keskimäärin 193 vuorokaudessa eli hieman yli kuudessa kuukaudessa.

57 prosenttia päätöksistä saatiin alkuvuonna tehtyä alle kuudessa kukaudessa. Kuitenkin vuonna 2012 turvapaikkahakemusten keskimääräinen käsittelyaika oli viraston mukaan noin 330 vuorokautta, eli jopa 11 kuukautta.

– Vaikka ei ole ollut aikarajoja, niin kaikki toimet ovat tähdänneet siihen, että laatua unohtamatta käsittelyä on pyritty nopeuttamaan, Repo sanoo.

Revon mukaan esimerkiksi uusia käsittelijöitä ei ole tarkoitus palkata EU-säännösten takia.

– Haastavassa taloustilanteessa lähdetään siitä, että kehitetään työtapoja, Repo sanoo.


Europarlamentaarikko Nils Torvaldsin (r.) mukaan turvapaikanhakijat jakaantuvat tällä hetkellä epätasaisesti EU:n su jäsenmaiden kesken. Torvaldsin mukaan yhteisen turvapaikkajärjestelmän luominen herättää toiveita, että nämä erot jäsenmaiden välillä tasaantuisivat.

Revon mukaan ihmisten liikkeisiin EU:ssa vaikuttavat monet muutkin asiat kuin hakemusten käsittelytavat ja -ajat.

Liikkumiseen vaikuttavat esimerkiksi matkustusreitit ja se, millaisia yhteisöjä mihinkin maahan syntyy. Lisäksi suuret maat saivat aina eniten turvapaikanhakijoita.

– Olivat prosessit ja menettelyt millaisia hyvänsä, vaikuttavana tekijänä on aina esimerkiksi se, onko jossain valtiossa jo olemassa tietty yhteisö. Jos jossakin on paljon esimerkiksi irakilaisia, totta kai Irakista mennään luonnollisemin sinne kuin jonnekin muualle, Repo sanoo.

Repo muistuttaa, että käytännöt eivät yhtenäisty yhdessä yössä. Myös Torvalds muistuttaa, että parlamentin keskiviikkoinen päätös syntyi "vuonna 1999 alkaneen prosessin sekä monen kompromissin jälkeen".

Tähän mennessä myös turvapaikanhakijoiden kohtelu on vaihdellut jäsenmaiden välillä. Esimerkiksi Kreikka on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätöksen, jonka mukaan maa ei käsittele hakemuksia riittävän laadukkaasti ja oikeudenmukaisesti.

Sen vuoksi esimeriksi Suomi ei Esko Revon mukaan tällä hetkellä palauta Kreikkaan niitä turvapaikanhakijoita, joiden hakemusten käsittely kuuluisin muuten Kreikalle.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/59910-eu-sai-paatoksen-aikaan-vuonna-1999-alkaneen-prosessin-ja-monen-kompromissin-jalkeen


Suomen maahanmuuttovirasto ja maahanmuuttoviraston henkilökunta ei tällä hetkellä tee työtään vaan 2012 alkaen suomesta tuli maahanmuuttoviraston johdon päätöksellä pakolais-status-automaatti jossa turvapaikanhakijoille lyödään pakolais-statuksia käteen koska ei ole aikaa selvittää heidän oikeutustaan kyseiseen statukseen tai edes oleskelulupaan koska maahanmuuttoviraston johto on halunnut puolittaa käsittelyajat tätä EU-päätöstä ennakoidessaan ja tämää linja jatkuu 2013

Sisäministeri kristillisten Päivi Räsänen on antanut tämän tapahtua eli Päivi Räsänen on vastuussa siitä että suomi on tällä hetkellä pakolais-status automaatti turvapaikanhakijoille.

Räsäsen pitäisi puhaltaa peli poikki ja erottaa ne maahanmuuttoviraston johtajat jotka ovat vastuussa siitä että maahanmuuttoviraston toiminnan laatu on romahtanut ja tavoite aikaan päästäkseen maahanmuuttovirasto antaa turvapaikanhakijoille oleskelulupia ja pakolais-statuksia nykyään liukuhihnalta.
Sitten maahanmuuttovirastoon pitäisi palkata tarvittava määrä henkilökuntaa että turvapaikkahakemukset saadaan käsiteltyä yhtä tarkasti kuin ennenkin.

Muistetaan että Räsänen on tähän tilanteeseen täysin syyllinen siksi koska on antanut sen tapahtua maahanmuuttovirastossa mutta lisäksi Räsänen on syyllinen myös siksi koska hän ei kiristänyt maahanmuuttopolitiikkaa heti ministeriksi päästyään.
Jos Räsänen olisi kiristänyt maahanmuuttopolitiikkaa jo 2011 niin tälllä hetkellä suomessa olisi vähemmän turvapaikanhakijoita koska sana tiukentuneesta maahanmuuttopolitiikasta olisi levinnyt Skypen välityksellä turvapaikanhakijoiden lähtömaihin ja maahanmuuttovirasto pystyisi käsittelemäään kyseiset hakijat tarkasti niinkuin ennen tehtiin myös nykyisellä henkilöstömäärälllä.

Päivi Räsäsen on korjattava aiheuttamansa sotku muuten hän on henkilökohtaisesti vastuussa yhdessä maahanmuuttoviraston työntekijöiden kanssa kun suomen turvapaikanhakijamäärät kasvavat jatkossa kun sana suomen 2012/2013 aloittamasta pakolais-status-automaatin roolista leviää maailmalle skypen välityksellä.


edit:
kirjoitusvirheet
Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

mielipide

Quote from: Tabula Rasa on 25.09.2013, 11:37:23
Ei pelkästään sillä ole väliä kuinka moni saa turvapaikan, väliä on sillä kuinka moni saa jäädä maahan toissijaisin perustein tms. Eli käytännössä kuinka moni saa suomalaisten rahaa ja kuinka moni saa jäädä tekemään rikoksia ja kasvattamaan turvattomuutta. Täysin idioottimaista pimittämistä puhua pelkistä turvapaikanhakijoista kun pitäisi puhua kaikista taloudellisesti tai rikosoikeudellisesti, sosiaalisesti jne negatiivisistä maahanmuuttajista. Näihin kuuluu myös nokian intianinsinöörit ja muut palkkojenpolkijat. Siivous- ja rakennusala suurimpina.

Jos ennen suomeen toissijaisen suojelun perusteella jäänyt turvapaikanhakija saa nykyäään pakolais-statuksen koska maahanmuuttovirastolla ei ole aikaa tutkia asioita kunnolla kun pitää pysyä 6 kuukauden tavoite-ajassa joten maahanmuuttovirasto jakelee leväperäisesti pakolais-status turvapaikkoja niin kyllä sillä on suuri merkitys.

Jos ensin tehdään maahanmuuttovirasto täysin leväperäiseksi pakolais-statuksien myöntäjäksi ja jaellaan kaikille jotka ennen olisivat saaneet vain oleskeluluvan "toissijaisen suojelun" tai humanitaarisen suojelun" perusteella nyt pakolais-statuksia niin jos myöhemmin kiristetään maahanmuuttopolitiikkaa lopettamalla esim. perheenyhdistämiset suoraan sossun asiakkaaksi muilta kuin pakolais-statuksen saaneilta tai tiukentamalla oleskelulupien myöntämistä toissijaisen/humaanitaarisen suojelun perusteella niin sillä ei ole mitään merkitystä kun politiikkaa ei oikeasti kiristetä koska kaikki saavat nyt turvapaikat pakolais-statuksella ja perheenyhdistämiset sossun asiakkaaksi.

Koko tässä kuviossa on mielestäni kokoomuslaisen huijauksen makua eli Räsänen valittiin sisäministeriksi koska hän on sopivasti naiivi maailmanparantaja jota kokoomus voi pyöritelllä miten haluaa koska Räsänen ei tajua mitä hänen ministeriönsä alaisuudessa oikeasti tapahtuu keskittyessään moraali-patsasteluunsa haalimalla suomeen miljoonia maksavia syyrialaisia tai omaan homo-pakkomielteeseensä.

Räsänen on kokoomuksen likaisen työn tekijä niin liikkuvan poliisin lopettamisessa kuin nyt maahanmuuuttoviraston muuttamisessa pakolais-status-automaatiksi turvapaikanhakijoille.


Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

mielipide

Maahanmuuttoviraston toiminta-moraali on alkanut rapautua jo aikaisemmin siinä että perheenyhdistämisiä on annettu aivan liian löysästi ja nykyinen pakolais-status-automaattius on jatkoa sille:

Quote
29.8.2010

Maahanmuuttoviraston johtaja Heikki Taskinen sanoo HS:lle, että resurssipula pakottaa viraston antamaan myönteisiä päätöksiä sellaisillekin hakijoille, joiden kohdalla perheenyhdistämisen "edellytykset eivät täyty".

-Kielteistä perheenyhdistämispäätöstä ei voi tehdä, jos sille ei löydy perusteita, sanoo Taskinen lehdelle.


Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on antanut huomautuksen ruuhkasta, sillä somalit joutuvat odottamaan päätöstä liian pitkään.


http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/100249-hs-5000-somalia-jonossa-%E2%80%93-rahapula-pakottaa-suomen-vaariin-paatoksiin


Maahanmuuttoviraston toiminta pitäisi kääntää päälaelleen sillä nyt toimitaan niin että maahanmuuttoviraston pitää löytää este myöntää oleskelulupa, pakolais-status,turvapaikka tai perheenyhdistäminen muuten ne pitää, suomen löysän maahanmuuttolainsäädännön takia josta hallitukset ja eduskunta ovat vastuussa, myöntää.

Sitten kun resursseja ei lisätä mutta laitetaan 6 kuukauden tavoite-aika EU:n takia johon on päästävä muuten maahanmuuttoviraston johto saa pelätä työpaikkojensa puolesta niin syntyy nykyinen tilanne jossa maahanmuuttovirasto on kumileimasin.

Päivi Räsänen on yhtä surkea ministeri kuin Astrid Thors.




Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

Tabula Rasa

Mielipide, katsoin lähinnä kadunkulkijan kannalta. On hänelle täysin yhdentekevää onko hänet ryöstävä/raiskaava/tappava/loisiva täällä turvapaikanhakijan tai toissijaisen suojelun nimikkeellä. Lain ja valtion pitäisi suojata juuri tätä randomia kulkijaa. Ei joidenkin muiden valtioiden kulkijoita.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''


mielipide

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!