News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Keskustelua tekijänoikeuksista

Started by Horn Hill, 24.06.2009, 15:12:16

Previous topic - Next topic

nollatoleranssi

Parempi että etukäteen ilmoittavat, niin tietää pitää näppinsä erossa "uusista suomalaisalbumeista".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Fiftari on 13.09.2013, 12:45:47
Marmai
Suomessa teostomafia uhkailee. Ulkomailla tehdään tulosta ja kannustetaan.  :facepalm:

Luulin että tuo palvelu lopetti toimintansa jo aikoinaan, mutta luultavasti palvelu jatkui pienemmässä muodossa näihin päiviin asti. Tosin mistään ulkomaan valloituksesta ei tietenkään voitu enää puhua, vaikka siihen olisi ollutkin mahdollisuuksia aikoinaan.

Huomioitavaa on että tästä olisi voinut tulla ns. miljoonabisnes Suomellekin, jos TTVK ei olisi pistänyt näppejään peliin.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Fiftari

Quote from: nollatoleranssi on 18.09.2013, 01:21:55
Quote from: Fiftari on 13.09.2013, 12:45:47
Marmai
Suomessa teostomafia uhkailee. Ulkomailla tehdään tulosta ja kannustetaan.  :facepalm:

Luulin että tuo palvelu lopetti toimintansa jo aikoinaan, mutta luultavasti palvelu jatkui pienemmässä muodossa näihin päiviin asti. Tosin mistään ulkomaan valloituksesta ei tietenkään voitu enää puhua, vaikka siihen olisi ollutkin mahdollisuuksia aikoinaan.

Huomioitavaa on että tästä olisi voinut tulla ns. miljoonabisnes Suomellekin, jos TTVK ei olisi pistänyt näppejään peliin.

Byrokratia tappaa suomessa innovaatioita. Oli se sitten virkamiesten ylläpitämää tai rekisteröityjen yhdistysten.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteTTVK:n piraatinmetsästyskausi alkaa taas: Toiveissa kevyemmät puuttumiskeinot

Tekijänoikeuden tiedotus ja valvontakeskus ry valvoo tänäkin syksynä kotimaisten uutuusalbumien laittoman nettijakamista. Vaikka vertaisverkkolataaminen on vähentynyt merkittävästi, on piratismi TTVK:n toiminnanjohtajan mukaan edelleen merkittävä ongelma.

Viime vuonna kohua niin sanotun Chisu-gaten muodossa herättänyt TTVK:n laittoman nettijakelun tehovalvonta saa jatkoa tänä syksynä. Toisin kuin edellisellä kerralla, TTVK on avoimesti tiedottanut kampanjasta.

- On positiivista, että vertaisverkkolataamisessa on vähentymisen merkkejä nähtävillä, mutta edelleenkin se on merkittävä ongelma. Toivomme, että avoin tiedotus valvonnasta vähentää sitä lisää, TTVK:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen kertoo YleX Etusivun haastattelussa.

Valvonta koskee kotimaisten uutuusalbumien laitonta nettijakamista. Suomessa kotimainen musiikki vastaa Kotilaisen mukaan 70 prosenttia äänitemarkkinoista.

- Suurin osa hakee vertaisverkoista musiikkia, ja suomalaiset tykkäävät kotimaisesta musiikista. Kun on olemassa valtavan hyviä laillisia palveluita, ei pitäisi olla enää syitä mennä hakemaan levyjä laittomista palveluista ja jakaa niitä siellä edelleen, Kotilainen huomauttaa.

Mikäli laittomasta jakamisesta jää kiinni, tuomioistuin voi todisteiden valossa harkita, velvoitetaanko operaattoria kertomaan liittymän hallitsija. Toinen vaihtoehto on suora tutkintapyyntö poliisille. Kotilainen kaipaisi puuttumiseen kevyempiä keinoja.

- Toivomme Opetus- ja kulttuuriministeriöltä pikaisia toimia keinojen parantamiseksi. Toivoisimme, että voisimme ottaa käyttöön huomautuskirjemenettelyn.
YLEX
Eikös tuo TTVK voisi itsessään ottaa tuon huomautuskirjemenettelyn käyttöön? Jos kerran tähänkin asti ollaan osattu lähettää uhkailukirjeitä kotiin?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuotePirate Bay vaihtaa nimensä ja muuttaa

Tiedostojen jakosivusto Pirate Bay muuttaa Ruotsista Norjaan ja Espanjaan. Aiheesta kertoo Yle Uutiset.

Rättighetsalliansen, joka vastaa periaatteessa Suomen TTVK:ta on antanut varoituksen, jonka mukaa pääsy Pirate Bay- sivustolle on lopetettava Ruotsissa oikeudenkäynnin uhalla.

Etujärjestö oli antanut sivun sulkemiselle armonaikaa tiistaihin saakka. Sen vuoksi Pirate Bay suljetaan, mutta palvelu pidetään jatkossa pystyssä norjalaisin ja espanjalaisin voimin. Uuden palvelun nimi on Hydra Bay.
YLEX
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

#1265
Vanhempi uutinen:
QuoteTTVK kiistää: "emme tee peitetoimintaa"

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen (kuvassa) kiistää puheet, että yhdistys harjoittaisi peitetoimintaa verkossa.

It-oikeuden professori Tomi Voutilainen arvioi aiemmin elokuussa, että Ttvk harjoittaa poliisitoimintaan verrattavaa toimintaa tietoverkossa. Viranomaiseltakin vaaditaan Voutilaisen mukaan yleensä tuomioistuimen päätös ennen kuin se voi suorittaa peitetoimintaa tai esiintyä väärällä nimellä.

"Emme tee peitetoimintaa. Keräämme tietoverkoissa olevaa tietoa, jota on sinne avoimesti saatettu. Kuka tahansa käyttäjä voi mennä sinne. Emme me mihinkään hakkeroidu tai käytä laittomia keinoja", Antti Kotilainen sanoo.

Hänen mukaansa kyse ei ole peitetoiminnasta, koska kuka tahansa netin käyttäjä voi nähdä samat tiedot kuin Ttvk:n pestaamat laittoman materiaalin lataajia jäljittävät yritykset. Käytännössä Ttvk hakee laittomia tiedostoja jakaneen ip-osoitteen perusteella tuomioistuimelta päätöksen, jolla operaattori velvoitetaan luovuttamaan kyseisen asiakkaan tiedot.

"Me näemme vain ip-numeron", Kotilainen kertoo ja painottaa, että tuomioistuin arvioi, tarvitseeko operaattorin luovuttaa ip-osoitteeseen yhdistettävän asiakkaan tiedot.

Entä käyttääkö Ttvk verkossa vääriä nimiä jäljittäessään tiedostonjakajia?

"Kun näyttöä kerätään, sen hoitaa kolmas osapuoli. He ovat normaaleina käyttäjinä verkossa. Ei siellä lue, että Ttvk tässä", Kotilainen kertoo.

Hän sanoo, ettei kukaan muukaan useimmiten esiinny kyseisissä palveluissa oikeilla nimillä: "Siellä on vain Reiska69 ja muita."
TT

QuoteProfessori kummastelee Ttvk:ta ESS:ssa: "harrastaa poliisitoimintaan verrattavaa toimintaa verkossa"

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus Ttvk on rekisteröity yhdistys, joka suorittaa verkossa tekijänoikeusvalvontaa.

Yhdistys saa tekijänoikeuslain mukaan tuomioistuimen päätöksellä selvittää tietokoneen omistajan henkilöllisyyden. Tietojen perusteella Ttvk ry lähettää tiedostoja verkossa jakaneille henkilöille laskuja, jotka muistuttavat sakkoja.

It-oikeuden professori Tomi Voutilainen arvioi Etelä-Suomen Sanomissa, että Ttvk ry:n tehtävät kuuluisivat viranomaiselle eivätkä yhdistykselle.

"Yhdistyksen ei pitäisi voida harrastaa poliisitoimintaan verrattavaa toimintaa tietoverkossa ja vielä kyseenalaisin menetelmin. Viranomaiseltakin vaaditaan yleensä tuomioistuimen päätöstä, kun se suorittaa peitetoimintaa tai esiintyy väärällä nimellä", Voutilainen sanoo lehdessä.

Hänen mukaansa tekijänoikeuslain uudistusta ei arvioitu vuonna 2005 perustuslakivaliokunnassa. Lainmuutos laajensi tekijänoikeuksien haltijoiden valtaa.

Voutilainen kertoo Etelä-Suomen Sanomissa kannattavansa Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloitteen esitystä kyseessä olevan lainkohdan 60 a-c § kumoamisesta.
TT
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteTTVK on hätää kärsimässä

Nettikeskustelusta ja vähän Hesaristakin ("netistä lataamisesta jopa kaksi vuotta vankeutta") saa käsityksen, että musiikin lataaminen netistä laittomasti on vakava rikos, ja että tekijänoikeusjärjestöjen käsikassarana toimiva TTVK ry (Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus, rekisteröity yhdistys) on melkeinpä salaisen poliisin asemassa.

Totuus on nähdäkseni ihan päinvastainen. TTVK on itse hätää kärsimässä. P2p-verkoissa piraatit ovat jo voittaneet.

Ensinnäkin netistä lataaminen. Tekijänoikeuslaissa on ns. laillisen lähteen vaatimus. Netistä voi ladata yksityiseen käyttöön sisältöä, kunhan se on laitettu sinne luvan kanssa. Itselle lataaminen ei kuitenkaan ole rikos, joten laittomastakaan latauksesta ei voi rangaista. Ei vankeutta, ei edes sakkoa. Ainoa seuraamus voi olla vahingonkorvaus (luultavasti sisällön hinta + jonkinlaiset kulut).

Tietääkseni yksikään lataaja ei ole vielä joutunut korvaamaan latauksensa arvoa. Edes TTVK ei viitsi jahdata lataajia, koska kyse ei ole rikoksesta.

Siis vielä kerran se, mitä TTVK ei halua sinun muistavan: voit ladata netistä mitä tahansa omaan käyttöön ilman pelkoa rangaistuksesta.

Nykyiset piraattiohjelmat käyttävät yleensä p2p-tekniikkaa, jolloin jokaisesta lataajasta tulee automaattisesti myös jakaja -- näin tiedostot leviävät tehokkaammin. Luvaton jakaminen on rikos, josta voidaan teoriassa tuomita jopa vankeutta sekä vahingonkorvaukset (jaetun sisällön aiheuttama vahinko, yleensä sen kaupallinen arvo).

Yleensä p2p-ohjelmissa voi estää jakamisen. Se hidastaa omaa lataamista, mutta estää oikeudelliset seuraukset. Käyttäjän kannalta aika hyvä tilanne -- TTVK:n (ja tekijöiden) kannalta huono.

Moni ei tästä piittaa vaan lataa musiikit ja elokuvat p2p-verkosta. Kiinnijäämisen riski on silloinkin tähtitieteellisen pieni. Ellei lataa juuri sitä päivän kotimaista uutuusalbumia (jossa tekijän taloudelliset menetykset ovat suurimmat), jää tuskin TTVK:n haaviin.

Nykytilanteessa TTVK:n asema on melkeinpä toivoton. Se voi jäljittää p2p-jakelijoita vain pistokokeilla, tekemällä koelatauksia. Lataamalla itse TTVK voi varmistaa vain yhden jakokerran. Se ei siis tiedä, onko samainen tekijä jakanut biisiä kerran tai tuhat kertaa. Siksi se ip-osoitteen saatuaan voi lähettää vain sovintoehdotuksen, joka on tiettävästi 600 euron luokkaa. Tässä hinnassa on mukana levyn hinta sekä juristikustannukset. Jos kirjeen saanut tietää, ettei ole jakanut levyä, hän voi kieltäytyä maksamasta ja viedä asian oikeuteen. Todennäköisesti TTVK joutuisi maksamaan paitsi kulut, myös jonkinlaisen vahingonkorvauksen (ainakin oman ajan käytöstä).

TTVK:n toiminnasta kiinnostuneen kannattaa lukea Olavi Koistisen ansiokas juttu 1.6.2013 Hesarista.

TTVK jäljittää vain jakajia. Se ei voi jäljittää lataajia, koska silloin se toimisi itse jakajana ja rikkoisi lakia (toki TTVK voisi saada tähänkin luvan levy-yhtiöltä/tekijältä, mutta rikokseen yllyttäminen näyttäisi pahalta oikeudessa ja julkisuudessa). Mitään yleistä oikeutta verkon valvontaan ja kahden osapuolen keskinäiseen tiedonsiirtoon TTVK:lla ei tietenkään ole.

Oletan, että Suomessa ladataan päivittäin laittomasti kymmeniä tuhansia elokuvia ja cd-levyjä. TTVK:lla on vain muutama juristi hoitamassa asioita, joten he pystyvät käsittelemään vain muutamia caseja kerralla. Tilastollisesti pitäisi ladata tuhansia cd-levyjä ennen kuin jäisi kiinni. 600 euron maksu tuhansista levyistä kuulostaa vähintäänkin kohtuulliselta hinnalta -- ainakin verrattuna siihen, mitä ne maksaisivat netistä ostettuna.

Nykyinen tekijänoikeuslaki on niin lepsu, että TTVK:n valvonnalla on käytännössä vain pelotevaikutus. Hieman ihmetyttää, mitä ovat ne "verkkovalvonnan ylilyönnit" joihin tekijänoikeusaloitteessa viitataan. Jos piraattilakeja halutaan vielä tästä lieventää, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin poistaa kiellot kokonaan.

Nimestään huolimatta TTVK ei ole viranomainen eikä se aja yleistä tekijänoikeusasiaa. Se ajaa vain jäsentensä etuja, mistä jäsenet maksavat sille. Sellaista sisältöä, jolla ei ole kotimaista edustajaa, voi käytännössä ladata ja jakaa ilman pelkoa kiinnijäämisestä (en silti suosittele, jotta en yllyttäisi ketään rikokseen).

Itse asiassa on epäselvää, jäljittääkö TTVK lainkaan esim. ulkomaisten elokuvien lataajia. Ehkä juuri tästä syystä 600 euron sopimukseen sisältyy vaitiolovelvollisuus. Toivonkin, että joku kiinni jäänyt ottaisi yhteyttä ja kertoisi nimettömästi, mikäli on saanut TTVK:lta laskun ulkomaisten elokuvien levittämisestä. Ilmoittajaa koskee myös lähdesuoja, joten henkilöllisyys ei paljastu.

Kuten edellä olevasta käy ilmi, TTVK on hätää kärsimässä p2p-piraattien kanssa. Perinteisten piraattipalvelinten kanssa tilanne on toinen, koska poliisi voi palvelimen takavarikoituaan selvittää lokeista ja käyttäjätiedoista jaetun sisällön määrän. Sekään ei onnistu, jos piraatit ehtivät tyhjentää lokit ajoissa. Siksi teleoperaattorin palveluksessa olleet laajan palvelimen pyörittäjät pääsivät äskettäin kuin koira veräjästä.

Vaikka TTVK onkin ahtaalla, on mielestäni perusteltua että piraateilla säilyy edes jonkinlainen kiinnijäämisen riski ja vahingonkorvauksen mahdollisuus. Siksi en kannattanut Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloitetta. Tekijänoikeuden suurimmat muutostarpeet liittyvät hyvitysmaksuun, kohtuuttomiin suoja-aikoihin, lainvalmistelun yksipuolisuuteen ja lobbaukseen, sekä koulujen ja kirjastojen arkipäiväisiin tilanteisiin.

Piraattien ei tarvitse menettää jatkossakaan menettää yöuniaan.
Petteri Järvinen
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteTekijänoikeusaktivisti: Piratismi on palvelukysymys

Tekijänoikeusaktivisti Janos Honkonen (s. 1975) näyttää, mikä nykyisessä tekijänoikeustaistelussa on pielessä.

"Täällä", Honkonen sanoo ja asettaa kätensä oikealle puolelle pöytää. "Meillä on taiteilijat."

"Ja täällä." Hän vie kädet vasemmalle. "Meillä on kuluttajat."

"Ja välissä meillä on tekijänoikeuskeskustelu. Eikö lähtökohta ole se, että taiteilijat haluavat tehdä kuluttajille, siis faneille, siistiä kamaa? Sen sijaan, että näiden kahden suhdetta syvennettäisiin, tekijänoikeuskeskustelijat keskittyvät mustamaalaamaan osapuolia ja toisiaan. Asemasota on todella huonoa pr:ää koko kulttuuriteollisuudelle."

Honkonen asemoi itsensä tekijänoikeusriidan väliin. Hän heiluttaa valkoista lippua.

"Tarvitsemme ratkaisuja. Onneksi viime aikoina on nettikeskustelussa näkynyt merkkejä siitä, että osapuolet lähentyvät toisiaan."

Honkonen saa leipänsä päivätöistä peliyhtiö Rovion tiedotuksessa, mutta on ansainnut merkittävän osan elannostaan sisällöntuottajana.

Hän on työskennellyt toimittajana ja ollut tekemässä Star Wreck- ja Iron Sky -elokuvia. Hän soittaa Älymystö-nimisessä bändissä ja julkaisee 5. lokakuuta esikoisromaanin Kaiken yllä etana Osuuskumma-kustantamolta.

Quote"Piratismi ei ole hinnoittelu- vaan palvelukysymys", Honkonen uskoo.

"Netflix teki House of Cards -sarjan ja pani kaikki jaksot saataville kerralla. Kevin Spacey [sarjan pääosanesittäjä] sanoi hyvin, että jos yleisölle antaa mitä se haluaa siinä muodossa kuin se haluaa, yleisö on valmis maksamaan teoksesta kohtuullisen hinnan ennemmin kuin varastamaan sen."

Honkosen toinen esimerkki on Spotify.

"Se vähensi musiikin lataamista merkittävästi. Spotifyn mainoslauseen pitäisi olla: Helpompaa kuin warettaminen [laiton tiedonsiirto]."

Toisaalta Spotifyta on kritisoitu pienistä tulonlähteistä artistille. Esimerkiksi Radiohead-yhtyeen jotkut jäsenet ovat vetäneet soolomateriaalinsa pois Spotifysta tästä syystä.

Honkonen nousi barrikadeille ensimmäisen kerran 2005, kun Lex Karpelaksi kutsuttu esitys tekijänoikeuslain päivittämisestä digiaikaan nuijittiin läpi eduskunnassa.

Hän on allekirjoittanut viime aikoina keskustelua herättäneen Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloitteen, joka pyrkii korjaamaan "voimassa olevan lainsäädännön ylilyönnit verkkovalvonnan ja vahingonkorvausten osalta."

Honkosen mukaan aloite ei ole täydellinen, mutta se on hyvä keskustelunavaus.
Loput linkin takaa... Jos haluaa HS:n sivuille.
HS
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

#1268
QuoteTekijänoikeuksista on keskusteltu rakentavasti

Aktivisti Janos Honkonen kaipasi ratkaisuja tekijänoikeustaisteluun (HS Kulttuuri 25. 9.). Musiikintekijänä olen iloinen, että keskustellaan. Aihe on tärkeä, joillekin jopa toimeentulokysymys. Pohdin vain, kenen intressi on ylläpitää käsitystä, ettei tekijänoikeuksista keskusteltaisi myös rakentavasti.

Olen saanut olla mukana useassa tapaamisessa, jossa Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloitteen puolustajat ja arvostelijat ovat keskustelleet hyvässä hengessä, ilman asemasotaa ja poteroita. Hyvään keskusteluun kuuluu, että vastakkaistakin mielipidettä kuunnellaan. Siksi toivon myös median käsittelevän aihetta monipuolisesti, myös meidän tekijöiden ja sisällöntuottajien kannalta.

Olen samaa mieltä Honkosen kanssa, kun hän siteeraa näyttelijä Kevin Spaceya: jos ihmisille tarjotaan sitä, mitä he haluavat, he ovat valmiita maksamaan mieluummin kuin varastamaan. Uusien toimivien ja oikein hinnoiteltujen palveluiden kehittäminen on kaikkien osapuolten etu. Honkonen itse on kuitenkin allekirjoittanut aloitteen, joka poistaisi tallentamiselta laillisen lähteen vaatimuksen, eli hän käytännössä laillistaisi piratismin. Miten kukaan sen jälkeen haluaisi tai uskaltaisi investoida laillisen palvelun tarjoamiseen ja lähtisi kilpailemaan ilmaisen kanssa?

Kuinka musiikintekijä tai kirjailija voisi elättää itsensä ja perheensä työllään, jos se on vapaasti ladattavissa korvauksetta?

Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloite on monimutkainen yksittäisten ja irrallistenkin tavoitteiden kokoelma, jonka johdanto on monin paikoin ristiriidassa itse sisällön kanssa. Osittain se perustuu jopa tekijänoikeuslain väärään tulkintaan. Toisaalta siellä puhutaan myös sopimuksiin liittyvistä kohtuullisista ehdoista ja korvauksista, mikä toki ilahduttaa sisällöntuottajia. Siksi olisi hyvä, jos aloitteesta käytävä julkinen keskustelu olisi mahdollisimman moniäänistä, avointa ja selkokielistä.

Taloustutkimuksen tekemä tuore tekijänoikeusbarometri kertoo tekijänoikeuskeskustelijoiden ja kuluttajien suhteesta toista kuin Janos Honkonen esitti: 72 prosenttia kansalaisista katsoo, että tekijänoikeusjärjestöt ja/tai tekijänoikeuskorvaukset ovat oikealla asialla, 76 prosentin mielestä korvaukset ovat hyväksi kotimaiselle kulttuurille, ja 80 prosenttia katsoo, että tekijänoikeuskorvauksilla tuetaan sitä, että taidetta tehdään tulevaisuudessakin. Asemasotaa käydään siis jossain muualla.
HS

QuoteiTunes, kaikkein menestykekkäin online-musiikkikauppa, polkaistiin pystyyn juuri silloin kun Napster ja muu verkkolataaminen oli kaikkein suurimmillaan. Ja tuo ei estänyt iTunesin menestymistä. Syynä oli se, että laittomaan nettikopiontiin verrattuna iTunes tarjosi yksinkertaisesti parempaa palvelua. Kappaleet olivat tasalaatuisia, niitä ei tarvinnut metsästää, vaan ne olivat helposti saatavilla, kappaleen mukana sai kansitaiteen... Ja ne olivat laillisia. Kun ihmisille tarjottiin parempi tuote, he maksoivat siitä mielellään. Nettikopiointi oli niin suurta siitä yksinkertaisesti syystä, että se oli paljon kätevämpää ja nopeampaa kuin ylihinnoiteltujen (20e levystä jossa oli ehkä 2-3 kuuntelemisen arvoista biisiä?!) CD-levyjen kantaminen kaupasta.

Tosin lyön vetoa, että jos iTunes oltaisiin perustettu Suomessa, se ei olisi onnistunut, koska takapajuiset tekijänoikeusjärjestöt olisivat repineet siitä pelihousunsa ja estäneet sen toiminnan.

Tekijänoikeudet ovat pikemminkin kehityksen jarruna nykyään. Vuokrasin elokuvan em. iTunesista. Sen mukana ei tullut tekstityksiä. Tiedustelin asiaa iTunesin teknisestä tuesta, ja he vastasivat, että heillä on oikeus levittää kyseistä elokuvaa, mutta heillä ei ole oikeuksia tekstityksiin. Siis anteeksi mitä? Taasko jokin tekijänoikeuskiemura oli torpedoimassa tuotetta ja palvelua? Ja kuinkahan usein se laillinen vaihtoehto ei ole tullut lainkaan Suomeen koska suomalaiset tekijänoikeusjärjestöt kynsin ja hampain vastustavat niiden saapumista? Eikös nuo järjestöt onnistuneet tappamaan kotimaiset itsenäiset nettiradiotkin?

Mitä funtiota nuo järjestöt palvelevat? Jakavat rojaltteja? Eikös he ole itse todenneet, että rojaltit jaetaan levymyynnin suhteessa? Eli jos radio soittaa vaikka Björn Lynnen kappaleen, tuosta maksettavat rojaltit eivät mene Lynnelle, vaan Lady Gagalle, Madonnalle, Coldplaylle ha mitkä nyt sillä hetkellä onkaan ne suosituimmat artistis. Reilua? No, ei.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

sakarit

Quote from: Fiftari on 30.09.2013, 21:31:52

Mitä funtiota nuo järjestöt palvelevat? Jakavat rojaltteja? Eikös he ole itse todenneet, että rojaltit jaetaan levymyynnin suhteessa? Eli jos radio soittaa vaikka Björn Lynnen kappaleen, tuosta maksettavat rojaltit eivät mene Lynnelle, vaan Lady Gagalle, Madonnalle, Coldplaylle ha mitkä nyt sillä hetkellä onkaan ne suosituimmat artistis. Reilua? No, ei.

Kenen liene tekstiä, mutta puppua. Ensin epäillään, että radiosoitoista yms. perityt korvaukset tilitetään levymyynnin mukaan. Ilman mitään viitettä vielä ihan tekijänoikeusjärjestöt olisivat niin todenneet. Sitten päivitellään epäiltyä asiaa, joka onkin jo muuttunut todeksi, että onpas karmeaa.

Todellisuudessa korvaukset maksetaan oikeudenhaltioille radiosoittojen määrien ja radiokohtaisten tariffien mukaan, eli oikein. Lynne saa taatusti omansa kuten myös hänen biisillään esiintyvät muut soittajat. Samoin kappaleen tuottajat, sanoittajat ja säveltäjät.

Taitaa olla se väärin, että yleensäottaen saavat näitä korvauksia.

Fiftari

QuoteKansalaisaloiteaktiivi Joonas Pekkanen: Emme aja vapaata piratismia ja täyttä anarkiaa

Kansalaisaloite "Järkeä tekijänoikeuslakiin" on saanut tänään Väestörekisterikeskuksen päätöksen, jonka mukaan aloite on täyttänyt nimien keräämiselle asetetut vaatimukset. Aloite keräsi tarkistuslaskennan perusteella 51 801 ääntä. Aloite siirtyy seuraavaksi eduskunnan käsiteltäväksi.

- Kyseessähän ei ole mikään piraattialoite - jos tämä olisi ollut vireillepanijoiden tavoite, aloite näyttäisi varsin erilaiselta. Ymmärrämme hyvin, että tekijänoikeusjärjestöjen näkökulmasta on toki helpointa pyrkiä leimaamaan koko aloite vapaan piratismin ja täyden anarkian airueeksi. Aloitteen vireillepanijoina on kuitenkin joukko nykytilanteesta huolestuneita tutkijoita, professoreita ja muita yhteiskunnallisia vaikuttajia, kertoo aloitteen edustaja Joonas Pekkanen.

Aloitteen vireillepanijat odottavat, että aloitteen sisältämät ehdotukset käsitellään erikseen - pykälä pykälältä.

- Kaikkia ehdotuksia ei saa kaataa sillä perusteella, että jokin yksittäinen ehdotus koetaan pulmalliseksi. Tiedämme, että monet aloitteen kohdat jakavat eduskuntaa. Kansanedustajille tulee kuitenkin taata mahdollisuus osoittaa kantansa äänestyksen kautta, Pekkanen sanoo.
Demari
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteSelvitys: piratismi auttaa luovia aloja

Kuluttajien tekijänoikeusrikkomukset eivät haittaa luovaa alaa, kuten musiikki- ja viihdeteollisuus väittävät, käy ilmi tuoreesta The London School of Economics and Political Sciencen raportista.

Selvityksen mukaan luovan alan liikevaihto ei ole kaventunut kuluttajien yksittäisten tekijänoikeusrikkomusten vuoksi.

Myöskään yksityisten laitonta kopioimista vastaan tehdyt toimenpiteet eivät ole tuoneet etuja, joita musiikki- ja viihdeteollisuus on väittänyt.
Raportin mukaan jakamiskulttuurilla sen sijaan on useita hyötyjä luovalle alalle.

Kulutustavat muuttuvat

Perinteiset äänitetallenteet, kuten cd-levyt, käyvät nykyisin aiempaa huonommin kaupaksi. Lovea liikevaihdossa kuitenkin korjaavat digitaalinen myynti, tilaus- ja suoratoistopalvelut sekä konsertit.

Raportin mukaan viihdeteollisuudella menee oikeastaan varsin hyvin

Konserttien suosio on selvästi kasvanut juuri samaan aikaan kun tallenteiden myynti on laskenut. Tallenteiden myynti oli vuonna 1998 lähes 35 miljardia dollaria maailmanlaajuisesti. Vuonna 2011 tallenteita myytiin vain reilulla 16 miljardilla dollarilla. Mutta samaan aikaan konserttien liikevaihto on kasvanut 10 miljardista dollarista yli 25 miljardiin dollariin.

Vuodesta 1998 musiikkiteollisuuden kokonaisliikevaihto on jopa kasvanut 49 miljardista dollarista vuoden 2011 lähes 60 miljardiin dollariin.

Selvityksessä huomautetaan, että luovaan alaan ja jakamiseen liittyvissä kiistoissa riidellään lähinnä rahasta. Samalla sivuutetaan se, että verkon jakamiskulttuuri tuo ihmisille uusia mahdollisuuksia nauttia luovasta työstä.

Raportista uutisoivan piratismimyönteisen TorrentFreakin mukaan viime vuosina useat selvitykset ovat löytäneet tiedostojen jaosta myönteisiä vaikutuksia viihdeteollisuuteen.

TorrentFreakin mukaan usein musiikki- ja viihdeteollisuuden lobbaajat ovat yrittäneet kieltää kyseiset selvitykset tai todistaa ne huonoiksi.
Tietoviikko
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Horn Hill

QuoteDiggi-loo-laulaja vaatii levy-yhtiöiltä suurempia Spotify-korvauksia

Euroviisuvoittaja Per Herrey uhkaa levy-yhtiöitä oikeudella, jos ne eivät maksa muusikoille suurempaa korvausta Spotify-kuuntelusta.
Useat ruotsalaiset muusikot vaativat suurempaa rahallista korvausta kappaleidensa Spotify-kuunteluista. Vaatimuksien kohde ei kuitenkaan ole Spotify-palvelu, vaan Warner ja Universal -levy-yhtiöt, kertoo Dagens Nyheter -sanomalehti.

Muusikoita edustaa Per Herrey, vuoden 1984 euroviisuvoittaja, joka on nykyään muusikoita edustavan Musikförbundetin lakimies.

Herreyn mukaan levy-yhtiöt saavat Spotifyn maksamista korvauksista 90 prosenttia. Hänen mukaansa olisi oikeudenmukaisempaa jakaa korvaukset tasan levy-yhtiön ja artistien välillä.

– Haluan korostaa, ettei minulla ole mitään Spotifyä vastaan. Haluamme parantaa levy-yhtiöiden sopimuksia, Herrey sanoo Dagens Nyheterille.

Herreyn sanoo edustavansa useita artisteja, jotka haluavat kuitenkin pitää nimensä salassa. Useilla heistä on tuotantoa 70-, 80- ja 90-luvuilta, ennen kuin musiikkia julkaistiin digitaalisessa muodossa.

Herreyn mukaan levy-yhtiöiden sopimuksia ei silloin tehty Spotifyä ajatellen. Viimeisenä keinona on, että Herreyn edustamat artistit kieltävät kokonaan musiikkinsa jakelun Spotifyssä.

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288613152139.html

Vihdoinkin joku sanoo sen ääneen. Aiemmin lehdistö on toitottanut artistien olevan pettyneitä Spotifyn maksamiin korvauksiin, vaikka kyseessä ovat olleet levy-yhtiön maksamat korvaukset.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

sozaburo

Paavo on eittämättä nerokkaimpia ministereitä mitä Suomelle on koskaan siunaantunut.

QuoteArhinmäki ehdottaa netin hidastamista ratkaisuna luvattomaan jakeluun

Ministeri Paavo Arhinmäen mukaan "pitää tutkia verkkoliikenteen hidastamista niin, että luvaton toiminta ei enää käytännössä olisi mielekästä verkon hitauden vuoksi".

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas.) avasi maanantaina opetus- ja kulttuuriministeriön Tekijänoikeusfoorumi 2013 -tilaisuuden.
Kultainen vasikka, jonka ympärillä tanssitaan, on rihkamapuoti nimeltä Nokia, joka ei, sen jälkeen kun kumisaappaiden tekijät siitä erosivat, ole valmistanut eikä myynyt yhtään rakkinetta, joka ei olisi sekä tylsämielinen että vahingollinen.
-Pentti Linkola

Horn Hill

Anssi Kela avautuu Spotifystä blogissaan 6.11.: http://www.anssikela.com/2013/11/06/levoton-tytto-ja-spotify/

Quote... Spotifyn artisteille maksamista mikroskooppisista korvauksista. Ongelma näissä kirjoituksissa on aina sama: en ole vielä nähnyt yhdenkään artistin julkaisevan oikeasti mustaa valkoisella siitä, mitä Spotifysta on tilitetty.

QuoteOlen tienannut yhdestä soitosta keskimäärin 0,002 euroa. Tätä lukemaa ei kuitenkaan voi yleistää koko alaa koskevaksi nyrkkisäännöksi: artistien tilitykset ovat nimittäin riippuvaisia heidän levytyssopimuksissaan määritellyistä rojaltiprosenteista. Voin kertoa, että oma rojaltiprosenttini on kirkkaasti keskimääräistä parempi. Niinpä useimmat artistit eivät saa edes tuota 0,002 euroa: desimaaleihin lisätään monilla vielä yksi nolla ennen jonkinlaista numeroa.

QuoteVanhemmista levytyksistäni tienaan muuten radikaalisti vähemmän kuin uuden levyni biiseistä, vanhan levytyssopimuksen heikompien rojaltiprosenttien vuoksi.

Iltalehti toistaa valhetta: "Muusikko Anssi Kela julkisti blogissaan musiikkipalvelu Spotifyn maksamat korvaukset." http://www.iltalehti.fi/viihde/2013110717694358_vi.shtml

Leipätekstistä löytyy kuitenkin: "Kela muistuttaa, että artistien saamat korvaukset riippuvat heidän levytyssopimuksiensa rojaltiprosenteista."

Kuten tuossa pari viestiä sitten tuli ilmi: levy-yhtiö saattaa viedä 90% artistin rahoista, eli raha liikkuu reittiä Kuuntelija -> Spotify -> Levy-yhtiö -> Artisti.

On typerää syyttää Spotifyä siitä, että on levy-yhtiönsä kanssa allekirjoittanut itselleen epäedullisen sopimuksen!

Ratkaisuksi hän ehdottaa lisää maksavia kuuntelijoita striimauspalveluille, mutta unohtaa siis kokonaan sen, että hän voisi saada kymmenkertaisen korvauksen tekemästään työstä, jollei maksaisi "mafialle" suolaista välirahaa. Ja itse asiassa levy-yhtiötä ei striimaukseen tarvita lainkaan!
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.


Horn Hill

Kun ollaan mafian kanssa tekemisissä kuvioon kuuluu tietysti myös 'omertà'.

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288633779274.html

QuoteSuomalaiset sisällöntuottajat ja internet-operaattorit sopivat verkkotallennuspalveluiden säännöistä. Sopimus on salainen.

Kopiosto kertoo tekjänoikeustahojen ja internet-tv:tä tarjoavien yhtiöiden saavuttaneen yhteisymmärryksen siitä, millaiseksi uusi tekijänoikeuslaki pitäisi sorvata nettitelevision näkökulmasta.

Uuden televisio-ohjelmien verkkopalveluja koskevan aloitteen takana on ryhmittymä, jonka muodostavat MTV, Sanoma Entertainment Finland, Yleisradio, DNA, Elisa, Teliasonera Finland, Kopiosto, Teosto ja Tuotos.

Aloite on jätetty opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

nurkkakuntalainen

Ghettoutuminen parempi kuin assimilaatio. Paluumuutto parempi kuin ghettoutuminen.
Kotiutus kotoutuksen tilalle!
Eroa valtiosta

Panopticon

#1278
Tuli katottua tota eduskunnan istuntoa. Kyllä taas Arkadianmäki pyyhki persettä kansalaisaloitteella. TO-mafia on tehnyt selkeästi kovaa lobbausta. Selkeästi monta puheenvuoroa, joissa edustaja ei takuulla ymmärtänyt itse asiasta yhtään mitään. Eniten harmitti persujen nuivat suhtautumiset. Hirvisaari tylytti mafiaa, harmi että puheenvuoro oli vähän tökerö. Oras huomautti hyvin, että kaikkien puolueiden nuorisojärjestöt kannattaa aloitetta. Chisu-gatesta jauhaminen aiheutti lähinnä myötähäpeää. Ja sit tiuhaan toisteltu "lataaminen on sallittua, mutta ei jakaminen", ei se nyt ihan näin mee. Arhinmäki kommentoi mun mielestä kanssa hyvin (ja siis tää ei oo ironiaa), että kyse on marxilaisesta (ei käyttänyt sanaa vaan ilmaisua 1800-luvun teorioissa) prosessista, jossa määritellään pääoman (levy-yhtiö) ja työntekijän (artisti) välisestä tulonjaosta. Allegorisesti kyse koko tekijänoikeusdebatissa on juuri tästä. Tosin 2000-luvulla ja immateriaalisen sisällön osalta tilanne on monimutkaisempi, eikä kyse ole pelkästään musiikista. Pääoman, työläisen ja asiakkaan lisäksi peliin on tullut mafia. Surkuhupaisinta tilanteessa on se, että nykyään tässä pelissä pahiten hanuriin ottaa sekä sisällönluoja, että asiakas. Pelin voittajia on pääoma ja mafia. Vaikka siis 'Content is king' ja asiakas on ykkönen.

Edit: ja Immonen heitti hyvän huomion siitä, että digitaalista kopiota ei voi rinnastaa varkauteen, koska siinä alkuperäinen omistaja ei menetä hyödykettä.

Sivustakatsoja

Perussuomalaisten kansanedustaja Kauko Tuupainen paljastui lobbareiden sätkynukeksi: hänen eduskunnassa puhumansa puhe oli suurelta osin kopioitu suoraan musiikkiteollisuuden etujärjestöjen materiaalista.

Quote
Perussuomalaisten Kauko Tuupainen käytti kolmeminuuttisensa torstain lähetekeskustelussa vastustaakseen selvin sanoin kansalaisaloitetta. Mutta sanat eivät olleet suurelta osin hänen, vaan ne olivat peräisin tekijänoikeusjärjestöjen äskettäin julkaisemasta kannanotosta.

...

Tuupainen sanoi muun muassa näin:

Kansalaisaloite ei paranna esittävien taiteilijoiden, tekijöiden ja sisällöntuottajien asemaa eikä palvele laillisia palveluja haluavien kuluttajien etua. Toteutuessaan aloite saattaa vaarantaa sisältöalojen työpaikat ja heikentää kotimaisen sisällöntuotannon toimintaedellytyksiä. Aloite saattaa vaikeuttaa digitaalisten palvelujen kehittämistä ja tekee Suomesta turvasataman kansainväliselle verkkopiratismille.

Järjestöt kirjoittivat näin:

Tosiasiassa kansalaisaloite ei paranna esittävien taiteilijoiden, tekijöiden ja sisällöntuottajien asemaa eikä palvele parempia laillisia palveluja haluavien kuluttajien etua. Päinvastoin, toteutuessaan aloite vaarantaa sisältöalojen työpaikat ja heikentää kotimaisen sisällöntuotannon toimintaedellytyksiä [ja] vaikeuttaa digitaalisten palvelujen kehittämistä ja tekee Suomesta turvasataman kansainväliselle verkkopiratismille.

http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2014/02/07/copyright-vai-copypaste-kansanedustajan-tekijanoikeuspuhe-kummastuttaa/20141909/66

Noh, onneksi Kauko taitaa joka tapauksessa jäädä yhden kauden kansanedustajaksi.

AfriCat

#1280
Quote from: Horn Hill on 07.11.2013, 09:03:51
Anssi Kela avautuu Spotifystä blogissaan 6.11.: http://www.anssikela.com/2013/11/06/levoton-tytto-ja-spotify/

Quote... Spotifyn artisteille maksamista mikroskooppisista korvauksista. Ongelma näissä kirjoituksissa on aina sama: en ole vielä nähnyt yhdenkään artistin julkaisevan oikeasti mustaa valkoisella siitä, mitä Spotifysta on tilitetty.

QuoteOlen tienannut yhdestä soitosta keskimäärin 0,002 euroa. Tätä lukemaa ei kuitenkaan voi yleistää koko alaa koskevaksi nyrkkisäännöksi: artistien tilitykset ovat nimittäin riippuvaisia heidän levytyssopimuksissaan määritellyistä rojaltiprosenteista. Voin kertoa, että oma rojaltiprosenttini on kirkkaasti keskimääräistä parempi. Niinpä useimmat artistit eivät saa edes tuota 0,002 euroa: desimaaleihin lisätään monilla vielä yksi nolla ennen jonkinlaista numeroa.

QuoteVanhemmista levytyksistäni tienaan muuten radikaalisti vähemmän kuin uuden levyni biiseistä, vanhan levytyssopimuksen heikompien rojaltiprosenttien vuoksi.

Iltalehti toistaa valhetta: "Muusikko Anssi Kela julkisti blogissaan musiikkipalvelu Spotifyn maksamat korvaukset." http://www.iltalehti.fi/viihde/2013110717694358_vi.shtml

Leipätekstistä löytyy kuitenkin: "Kela muistuttaa, että artistien saamat korvaukset riippuvat heidän levytyssopimuksiensa rojaltiprosenteista."

Kuten tuossa pari viestiä sitten tuli ilmi: levy-yhtiö saattaa viedä 90% artistin rahoista, eli raha liikkuu reittiä Kuuntelija -> Spotify -> Levy-yhtiö -> Artisti.

On typerää syyttää Spotifyä siitä, että on levy-yhtiönsä kanssa allekirjoittanut itselleen epäedullisen sopimuksen!

Ratkaisuksi hän ehdottaa lisää maksavia kuuntelijoita striimauspalveluille, mutta unohtaa siis kokonaan sen, että hän voisi saada kymmenkertaisen korvauksen tekemästään työstä, jollei maksaisi "mafialle" suolaista välirahaa. Ja itse asiassa levy-yhtiötä ei striimaukseen tarvita lainkaan!

Niin, paitsi että Anssi Kelan tapaus ei ole verrattavissa em. Herrey(s)-uutiseen, koska Kela on ns. uusi artisti (suosio räjähti 2000-luvun alussa) tuoreella levytyssopimuksella (Live Nation, 2012->) ja miehen omien sanojen mukaan diili levy-yhtiön kanssa on erittäin hyvä, joten mistään 90 prosentin ryöstövedätyksestä ei todellakaan voida puhua. Tähän yhtälöön on myös liitettävä se fakta, että Anssi Kela on yksi Suomen tunnetuimpia ja suosituimpia artisteja.

Anssi Kela on suosittu ja hän on kirjoittanut levy-yhtiön kanssa hyvän  tai ainakin radikaalisti paremman ja modernimman sopimuksen kuin monet muut vanhat ja uudemmatkin tunnetut nimet, mutta silti rahavirrat ovat todella pieniä.
Ever get the feeling you've been cheated? Good night!

Fiftari

QuoteDigitoday: Suomalainen asianajotoimisto keksi loistavan bisneksen – rahaa kirjeiden postittamisella

Korvauskirjeiden lähettämiseen vaadittu työ on melko suoraviivaista: kerätään tiettyä tiedostoa vertaijakeluverkossa jakavien suoamalaisten henkilöiden IP-osoitteet, pyydetään markkinaoikeudelta päätöstä selvittää IP-osoitteiden omistajatiedot ja lähetetään kirjeet operaattoreilta saatujen tietojen avulla.

http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2015/09/08/hedman-partners-tekijanoikeus-bisnes#comment-5979333

QuoteSuomalaispiraateille jo sata kirjettä viikossa – seuraavaksi oikeudenkäyntien aalto

edman Partners pääsi tekijänoikeusvalvonnan alkuun viime vuonna, kun se sai asiakkaikseen aikuisviihteen yrityksiä, jotka ovat myöhemmin siirtäneet valvontatoimintansa Adultialle. Alkuvuodesta Hedman Partners on kuitenkin saanut muita kansainvälisiä asiakkaita.

Hatanmaan mukaan Hedman Partners lähettää noin sata huomautuskirjettä joka viikko, ja tahtia aiotaan yhtiössä kasvattaa entisestään.

– Se on vielä entisestään kasvamaan päin. Tarkoitus on saada ihmisille tunne, että se kiinnijäämisen riski on aito, Hatanmaa kertoo.

Huomautuksissa vaadittu minimisumma on ollut 600 euroa, jos epäilty on jakanut vain yhtä elokuvaa. Summa on kasvanut jaossa olleen sisällön määrän mukaan. Hatanmaan mukaan suurin osa kirjeiden vastaanottajista on maksanut vaaditun summan.

Hatanmaan mukaan Hedman Partnersin toimialaa ovat kuitenkin pääasiassa riita-asiat.

– Ensimmäiset vaiheet oli saada riittävä määrä näitä vaatimuksia markkinaoikeudelle ja sen jälkeen huomautuskirjeitä ulos. Kolmas vaihe on viedä näitä asioita eteenpäin oikeudessa, Hatanmaa sanoo.

Hatanmaan mukaan oikeusjuttuja on valmistelussa "suuri määrä", joista osa on hyvin pitkällä.

– Tätäkin on tarkoitus kirjeiden tapaan vauhdittaa, eli lähteä liikkeelle ensin muutamista tapauksista ja sitten nostaa määrää kymmeniin, Hatanmaa sanoo.

– En vielä tiedä, nouseeko oikeudenkäyntien määrä satoihin vuodessa, mutta ei se mahdotonta ole.

Hedman Partnersin kirjeissä vaatimaa summaa ei ole pakko maksaa, sillä lakiyhtiö ei ole sakkoja määräävä viranomainen. Tällöin on riskinä, että lakitoimisto todella vie asian oikeuteen.

Koko laskun voi kiistää, jos ei ole mielestään syyllistynyt laittomaan tiedostonjakeluun. Tällöin asiaa kannattaa kuitenkin selvittää lakitoimiston kanssa.
http://www.digitoday.fi/bisnes/2015/09/08/suomalaispiraateille-jo-sata-kirjetta-viikossa--seuraavaksi-oikeudenkayntien-aalto/201511505/66

Miten mahtaa olla? Riittääkö pelkkä IP näytöksi oikeudessa?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Rubiikinkuutio

Quote from: Fiftari on 08.09.2015, 12:58:25

Miten mahtaa olla? Riittääkö pelkkä IP näytöksi oikeudessa?

Erikoista olisi. Kyllä se tekijä pitäisi selvittää joka on sitä IP:tä käyttänyt. Jos joku ystäväsi käyttää sinun verkkoasi, niin aika erikoista että olisit hänen rikoksistaan vastuussa vaikka hän olisi ne tehnyt tietämättäsi sinun verkossasi. Eikä ihmiseltä voine vaatia muistamaan kuka sitä verkkoa on mahdollisesti koska käyttänyt.

Kaikki ylläoleva kannattaa ottaa sillä ymmärryksellä, että EN OLE juristri, lakimies tai mitään siihen liittyvää.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jmm

^^ Kuka on niin typerä, että warettaa nykyisin ilman VPN-yhteyttä. Privateinternetaccess maksaa 40 dollaria/vuosi eikä tarvitse murehtia, että joku alkaa kiristää rahaa.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Rubiikinkuutio

Quote from: jmm on 08.09.2015, 18:57:36
^^ Kuka on niin typerä, että warettaa nykyisin ilman VPN-yhteyttä. Privateinternetaccess maksaa 40 dollaria/vuosi eikä tarvitse murehtia, että joku alkaa kiristää rahaa.

Älä koskaan aliarvioi ihmisten ymmärtämättömyttä tai laiskuutta. Tässä kohtaa riittää kumpi tahansa.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Fiftari

tyhmyyttä tai laiskuutta niin ei siltikään pitäisi joutua maksumieheksi pelkän IP:n perusteella. Chisugaten jälkeen poliisiakin on ilmeisesti käsketty vähän himmaamaan takavarikkoa ja kotietsintää koska tekijänoikeusrikkomus menee jonnekin punaisia päin kävelyn ja näpistyksen välimaastoon jolloin mitään kotietsintää ei voi edes lain mukaan tehdä eikä näin ollen ole edes muuta näyttöä kuin se kyseinen IP. Sitä kovasti kuitenkin ihmettelen että markkinaoikeus käskee näissä tapauksissa antamaan IP:n omistajan nimet vaikka kyseessä on näin pieni rike.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteTuotantoyhtiö keräsi tekijänoikeuskorvauksia perusteetta yli 25 vuotta: "Paljon onnea vaan" on vihdoin kaikkien vapaassa käytössä

hdysvaltain liittovaltion tuomari on määrännyt, että Warner/Chappell Music -tuotantoyhtiö on perusteetta kerännyt tekijänoikeuskorvauksia kaikkien tuntemasta Happy Birthday to You eli Paljon onnea vaan -kappaleesta, kertovat muun muassa brittilehdet Guardian ja Telegraph.

Tuomari katsoi, että vuonna 1935 alunperin Clayton F. Summy Co. -musiikkikustantamolle myönnetyt tekijänoikeudet koskivat vain sävelmän tiettyä sovitusta, ei itse laulua. Warner/Chappell Music sai nyt puuttelliseksi katsotut tekijänoikeudet sävelmään vuonna 1988 ostaessaan musiikkikustantamon itselleen.

Siitä lähtien tuotantoyhtiö sai tekijänoikeuskorvauksia kappaleen kaikista julkisista esittämistä muun muassa elokuvissa, mainoksissa ja radiossa.

Nyt tulleen oikeuden päätöksen mukaan Warner/Chappell Music on siis kerännyt kappaleen julkisista esittämisistä rojalteja perättömästi yli 25 vuoden ajan.

Koko oikeusjuttu sai alkunsa vuonna 2013, kun dokumentaristi Jennifer Nelson haastoi Warner/Chappell Musicin oikeuteen. Nelson oli tekemässä dokumenttia tunnetun syntymäpäivälaulun historiasta, ja joutui maksamaan tuotantoyhtiölle 1 500 dollaria saadakseen esittää kappaletta dokumentissaan. Tämän jälkeen alkoi oikeusprosessi, jossa Nelson halusi kyseenalaistaa kappaleen laulun tekijänoikeudet.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/tuotantoyhtio-havisi-kiistan-maailman-tunnetuimmasta-laulusta/2134137?pwbi=512164867b06eb43070acde38dcc134c
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Horn Hill

Quote from: Horn Hill on 18.12.2013, 17:13:52
Kun ollaan mafian kanssa tekemisissä kuvioon kuuluu tietysti myös 'omertà'.

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288633779274.html

QuoteSuomalaiset sisällöntuottajat ja internet-operaattorit sopivat verkkotallennuspalveluiden säännöistä. Sopimus on salainen.

Kopiosto kertoo tekjänoikeustahojen ja internet-tv:tä tarjoavien yhtiöiden saavuttaneen yhteisymmärryksen siitä, millaiseksi uusi tekijänoikeuslaki pitäisi sorvata nettitelevision näkökulmasta.

Uuden televisio-ohjelmien verkkopalveluja koskevan aloitteen takana on ryhmittymä, jonka muodostavat MTV, Sanoma Entertainment Finland, Yleisradio, DNA, Elisa, Teliasonera Finland, Kopiosto, Teosto ja Tuotos.

Aloite on jätetty opetus- ja kulttuuriministeriölle.

Salaisen sopimuksen hedelmä. Sonera tiedottaa "Sonera Viihteen" -tilaajille, että tallennus maksaa 1.11. alkaen 2,48 € /kk.

(Jos et halua maksaa, jonota asiakaspalvelussa kunnes parta kasvaa.)

Mafia perii taas yhden uuden maksun. Maksun siitä, että joku haluaa katsoa ohjelmia silloin kun itselle sopii, eikä silloin kun TV-yhtiölle sopii. VMP.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Horn Hill

Quote from: AfriCat on 12.02.2014, 23:17:37
Anssi Kela on suosittu ja hän on kirjoittanut levy-yhtiön kanssa hyvän  tai ainakin radikaalisti paremman ja modernimman sopimuksen kuin monet muut vanhat ja uudemmatkin tunnetut nimet, mutta silti rahavirrat ovat todella pieniä.

Olet siis Anssi Kela tai hänen juristinsa?
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Fiftari

QuoteSyytön perhe uhattiin haastaa oikeuteen tuhansien kappaleiden lataamisesta nettiin

Postilaatikossa oli yllättäen kirje, jonka mukaan Salmisen perheen nettiliittymästä oli jaettu laittomasti tuhansia musiikkikappaleita. Kirjeen avanneen perheenäidin ensireaktio oli hätäännys. Kuinka viaton voi selvittää asian niin, että ei joudu maksumieheksi?

Hausjärveläisen Salmisen perheen postilaatikkoon tuli pari vuotta sitten perheen äidille osoitettu kirje, jossa häntä syytettiin piratismista. Tekijänoikeuden tiedotus ja valvontakeskus ry:n lakimiehen lähettämässä kirjeessä oli korvausvaatimus ja vastaanottaja uhattiin haastaa markkkinaoikeuteen tekijänoikeuksien rikkomisesta.

Perheelle hiljattain hankittu uusi internetliittymä oli naisen nimissä. Karhukirjeeseen oli lisätty todisteeksi kuva, jossa näkyi levitykseen käytettävä ohjelma ja nettiliittymän IP-osoite.

– Siinä syytettiin, että liittymästämme oli jaettu verkkoon tuhansia musiikkikappaleita luvattomasti. Kirje tuli vaimoni nimissä ja hän hätääntyi tästä kovin, koska ei ymmärtänyt yhtään, mistä oli kyse. Kirjeen mukaan asia oli menossa oikeuteen ja meitä kehotettiin ottamaan yhteyttä korvausten sopimiseksi, kertoo Harri Salminen.
Syyttömyyden todistaminen oli valtava urakka

Perheessä on kaksi lasta, joten ensin tarkistettiin, että he eivät ole vahingossa ladanneet nettiin mitään. IT-alalla työskentelevä Harri Salminen alkoi tämän jälkeen selvittää, mistä on kyse.

Korvausvaateen liitteenä oli nettioperaattorin tekemä selvitys siitä, kenen hallussa olivat kyseinen nettiliittymä ja IP-osoite, josta laitonta levitystä oli tehty. Myös epäillyn rikoksen ajankohta oli mainittu.

Salminen käytti lukuisia työtunteja käyden läpi perheen nettiliittymän IP-osoitehistoriaa viikkojen ajalta.

– Asia alkoi selvitä lähinnä oman ammattitaitoni ansiosta. En olisi luultavasti sitä kyennyt selvittämään, jos en olisi itse IT-alalla töissä. Asian selviämiseen vaikutti myös onnekkaasti se seikka, että olin ollut etätöissä kotona juuri sinä päivänä, kun teko oli tehty.

– Pengoin työnantajani järjestelmien logeista IP-osoitetietoja useiden viikkojen ajalta ja pystyin osoittamaan sen, että kotimme nettiliittymän IP-osoite oli tekohetkellä aivan muu kuin kirjeen selvityksessä mainittu, hän jatkaa.
Mikä on kansalaisen oikeusturva?

Tekohetkellä internetliittymän IP-osoite oli jonkun muun hallussa ja siirtyi Salmisten koneelle vasta tekohetken jälkeen. Operaattori oli antanut tiedot IP-osoitteen haltijasta sillä perusteella, kenen hallussa se oli sillä hetkellä, kun Tekijänoikeuden tiedotus ja valvontakeskus asiaa operaattorilta tiedusteli.

Ei siis siltä ajanjaksolta, jolloin musiikkikappaleiden luvaton levitys oli tapahtunut.

– Sain kasaan vedenpitävät tekniset todisteet, jollaisten hankkiminen olisi muille kuin IT-alan työläisille mahdotonta. Jo asian teknisten seikkojen ymmärtäminen vaatii sellaista teknistä osaamista, mitä ei voida edellyttää keneltäkään.

Harri Salminen lähetti Tekijänoikeuden tiedotus ja valvontakeskus ry:n lakimiehelle vastineen, että väite on perusteeton ja perhe on syytön musiikkikappaleiden laittomaan levityksen.

Tapaus selvisi perheen kannalta onnellisesti: heiltä ei vaadittu korvauksia teosta, jota he eivät olleet tehneet.

Harri Salmiselle jäi sellainen olo, että kansalaisen oikeusturva on tämän kaltaisissa asioissa melko heikko.

– Jos tälläinen kirje tulee vaikkapa jollekin Pihtiputaan mummolle, kuinka hän voi koskaan saada selvitettyä, miten asia oikeasti on? Jäin ihmettelemään, miten rekisteröity yhdistys voi lähettää ihmisille tällaisia korvausvaatimuksilla höystettyjä uhkauksia oikeustoimista!
http://yle.fi/uutiset/syyton_perhe_uhattiin_haastaa_oikeuteen_tuhansien_kappaleiden_lataamisesta_nettiin/8478535?origin=rss

Koko juttu koska yle ja verot
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.